img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
17 bilder i galleri
Ny Mazda3 med AWD
En ny generasjon Mazda3 er akkurat lansert i Los Angeles i lekker innpakning. Det skjer mye nytt på motorfronten, men det er en annen finesse som kan få betydning for salget i Norge.

Kompaktbilen Mazda3 lanseres i ny innpakking, som femdørs kombi og som sedan. Ny motorteknologi peker mot skjerpede krav til forbruk og utslipp i Europa. Samtidig henger Mazda på firehjulsdrift etter å ha vært det foruten i 25 år i denne bilklassen.

Det var i forkant av bilutstillingen i Los Angeles at Mazda avduket nye sin nye 3-er og slapp alle de tekniske nyhetene bilen er fylt opp med.

Mer sportslig
Det er særlig på kombi-utgaven de designmessige endringene er størst - med mindre vindusareal på sidene og en kraftig C-stolpe som sannsynligvis gjør det tvingende nødvendig å bruke ryggekamera under parkering.

Men ryggekamera har naturligvis nye Mazda3, i tillegg til alle førerstøttesystemene bilen er satt opp med, som autobrems med fotgjengergjenkjenning, adaptiv cruise-control, kjørefeltassistanse og en avansert køassistent som holder riktig fart og avstand til bilen foran samtidig som det holder bilens plassering midt i kjørefeltet.

Et infrarødt kamera leser sjåførens ansikt for å kontrollere at vedkommende er våken og har fokus på veien.

Skyactive-X
De største endringene befinner seg under panseret med premiere for 2,0 liter Skyactive X, verdens første kommersielt produserte bensinmotor som benytter kompresjonstenning – det vil si at luft/drivstoff-blandingen selvantennes når den komprimeres av stemplene.

Denne motorteknologien kobles sammen med Mazdas første 24V mild-hybrid system som magasinerer bremseenergi som igjen kan brukes under til akselerasjon.

Der mange av konkurrentene senker motorvolumet og kompenserer mangel på grunneffekt med turboteknologi, velger altså Mazda å holde seg unna nettopp turbo for å spare energi. Mazda oppgir besparelsen i drivstoff i X-motoren til mellom 20 og 30 prosent sammenlignet med dagens Skyactiv-G bensinmotor.

Mazda har så langt ikke sagt noe om ladbare varianter av Mazda3.

Når Mazda3 lanseres i Norge i mars, vil de første bilene kun være tilgjengelig med Skyactiv-G-teknologi. X-motoren kommer først til sommeren.

Diesel ut.
Derimot er det nå over og ut for dieselmotor i Mazda3 i Norge, men ikke resten av Europa. Det siste året har mindre enn fire prosent av Mazda3-kundene i Norge valgt dieselløsningen.

Derimot kan alle som sverger til 4x4 (rundt 40 prosent av de norske bilkundene) glade seg over at Mazda3 endelig kommer med AWD, men kun i kombinasjon med X-motoren.

Innvendig vil det være enkelt å kjenne seg igjen i Mazda3 med multimedieskjermen plassert høyt og midt på dashbordet. Men skjermstørrelsen er nå økt til 8,8 tommer. Varmeapparatet styres via egne knapper, og rattvarme blir standard.

Heldigvis har Mazda valgt å beholde funksjonshjulet bak girspaken for å styre menyen på skjermen når bilen er i fart. Der er, akkurat som på Audi, også lydvolumknotten.

Historie fra 1977
Mazda3 har historie helt tilbake til 1977 den gang bilen var bakhjulsdrevet og het Mazda 323, eller Familia som er navnet i Japan. Det vil si at Familia-navnet ble tatt i bruk så langt tilbake som i 1963 og fulgte i hjemmemarkedet med over til bilen som i Norge het Mazda 1000/1200/1300 fra 1967, samme året som Norges-lanseringen av Mazda fant sted.

Dette var bilen Mazda også lanserte i Japan med rotasjonsmotor.

Med fjerde generasjon i 1980 skiftet Mazda over fra bakhjulsdrift til forhjulsdrift. Ford var nå inne på eiersiden i Mazda og solgte bilen under navnet Ford Lacer (Meteor i Australia).

Femte generasjon av 323 i 1985 var første med drift på alle hjul. Samtidig var en 58 hk dieselmotor å finne i 323 for første gang.

Med sjette generasjon fra 1989 var det også mulig å kjøpe 323 som stasjonsvogn med 4x4 og sperre på fordelingskassen.

2. oktober 2003 var det slutt med Mazda 323, og Mazda3 tok over.

Ford kontrollerte da både Mazda og Volvo, så første generasjon av Mazda3 delte plattform med Ford Focus og Volvo C30/S40/V50. Da Ford trakk seg ut av Mazda og solgte Volvo til kinesiske Geely, måtte Mazda utvikle egen plattform til Mazda3 og de andre modellene.

Mazda3 deler i dag ikke plattform med noen andre produsenter.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
BMW forbereder nytt flaggskip
Det er fortsatt et par år til BMW setter iNext i produksjon, men forberedelsene er godt i gang for det nye, selvkjørende flaggskipet-
Les mer
layid-bilde1
Audis nye familieracer
25 år etter originalen lanserer Audi en ny versjon av RS6 - familiebilen for dem som egentlig ønsker en sportsbil.
Les mer
layid-bilde2
Taycan knuser rekkeviddeangsten
For mye Taycan i det siste? Ta med dette: Med den kan du kjøre fra Trondheim til sydspissen av Italia på 24 timer.
Les mer
layid-bilde3
Kamiq er Skodas nye og lille crossover
For de mange som ladbare biler ikke er et alternativ for, velger en god del av dem en SUV fra Skoda. Derfor kan Skoda Kamiq bli en viktig bil de nærmeste årene.
Les mer
layid-bilde4
N Line gir sprekere utseende
Hyundai bruker N-betegnelsen på sine sportslige modeller. Men nå blir også N Line en utstyrsbetegnelse.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde6
Her er T-Roc Cabriolet
Volkswagen viser de første offisielle bilder av T-Roc Cabriolet som skal premierevises i Frankfurt neste måned.
Les mer
layid-bilde7
Nye Cayenner med plugg
Porsche lanserer nå en ny generasjon ladbare hybrider i Cayenne-familien. Det kan bety salgsboost.
Les mer


layid-bilde8
Legendariske XJ13 i ny tapping
Les mer
toppsak-bilde9
Enda mer Stinger enn Stinger
Stol på engelskmennene. De er fremdeles lekne. Ikke noe er vel mer logisk og engelsk enn å bygge opp en banelysten utgave av Stinger?
Les mer
layid-bilde10
Nye Zoe - priset og klar
Les mer
layid-bilde11
Karma til Monterey
Les mer
layid-bilde12
En rimeligere e-tron
Les mer
layid-bilde13
911 Carrera i to karosserier
Porsche lanserer nå de nye innstegsmodellene i 911-serien. Noen direkte sinker blir de langt fra.
Les mer
layid-bilde14
Salgsklar Skoda med plugg
Denne uken åpner Skoda ordrebøkene for sin første ladbare hybrid. Superb iV blir attraktivt priset i kjent Skoda-stil.
Les mer
toppsak-bilde15
Audi med ny nisjemodell
Audi lanserer A1 Citycarver, en småtøff bil basert på A1 Sportback.
Les mer
layid-bilde16
Listers hårete føner
Les mer
layid-bilde17
Nytt navn hos Audi
Les mer
layid-bilde18
Monster fra Hennessey
Svart er tøft. Plan er tøft. 6x6 er ekstra tøft. Hennesseys Goliath har alt - ganger to!
Les mer
layid-bilde19
En Lotus som forvirrer
Selv om Lotus har vært innom mange blindveier og omveier i løpet av sine 70 år, er verdiene til merkevaren fremdeles smart, enkel og lett. Og et greit navn. Men ikke nå lenger.
Les mer
layid-bilde20
de Tomaso er tilbake - på et vis
En av de etterhånden altfor mange meningsløse såkalte superbilene dukket opp på Goodwood nylig. Med de Tomaso logoen på, selv om det er vanskelig å se forbindelsen mellom dagens bil og det muntre eventyret i Modena som ble startet i 1959 og som for lengst burde vært begravet.
Les mer
layid-bilde21
Ny Corvette med midtstilt motor
Chevrolet har introdusert åttende generasjon Corvette. For første gang får den midtstilt motor.
Les mer
layid-bilde22
Facelift for Mazda2
Mazda har i dag startet salget av en ny 2-er på hjemmemarkedet. En viktig nyhet er navnet.
Les mer
toppsak-bilde23
Skoda fornyer SUV-ene
Skoda foretar oppgraderinger av Karoq og Kodiaq foran modellåret 2020. Forskjellen oppdages lettest bakfra.
Les mer
layid-bilde24
Ny favoritt i oransje
Mazda er flinke til å markere jubileer. Nå er MX-5 30 år, og det markeres med en spesialutgave i frisk farge og begrenset opplag.
Les mer
layid-bilde25
Comeback (med en hake)
Etter nærmere et års opphold kommer nå Mercedes C-Klasse tilbake som ladbar hybrid. Men det spørs om den blir like pop som forgjengeren, nå må du nemlig innom andre pumper når tanken skal fylles.
Les mer
layid-bilde26
Kunderacere fra øst og vest
Audi og Toyota har presentert nye racerbiler med «Til salgs»-plakat i løpet av siste uke. De skal inn i hver sin kategori.
Les mer
layid-bilde27
Bentleys fremtidsvisjon
Les mer
toppsak-bilde28
Her er Minis nye elbil
Det har vært knyttet stor spenning til elbilen fra Mini. Nå er den endelig offentlig.
Les mer
layid-bilde29
Nok en BMW pick-up
Les mer
layid-bilde30
Porsche-debut på Goodwood
Porsche har i dag avduket sin nye 911 RSR på Goodwood Festival. Dette er en bil Dennis Olsen vil få mye glede av de neste årene.
Les mer
layid-bilde31
Den fine balansegangen
Når Audi nå lanserer sin nye S8 påstår de å ha funnet den rette formelen for dynamikk og komfort.
Les mer
layid-bilde32
Peugeot priser elbilen
De mange som står på venteliste for å sikre seg en Peugeot e-208 får i dag vite prisen på bilen.
Les mer
toppsak-bilde33
Opel oppgraderer Astra
Etter fire år på markedet får Opel Astra en midtlivsoppgradering med ny teknikk.
Les mer
layid-bilde34
Ny Captur får en fordel i Norge
Les mer
layid-bilde35
BMW lanserer ny X6
Les mer
layid-bilde36
Taycan på verdensturne
Det er fortsatt en stund til den offisielle debuten, men Porsche varmer opp med en liten runde på tre kontinenter.
Les mer
layid-bilde37
Volvo utvider VIP-programmet
Volvo har alltid vært gode på sikkerhet, men så sikre biler som disse har de aldri tidligere tilbudt.
Les mer
layid-bilde38
Oppgradering for Audi Q7
Fire år etter lanseringen får Audis store SUV en midtlivs-oppgradering slik at den kan holde koken noen år til.
Les mer