img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
17 bilder i galleri
Ny Mazda3 med AWD
En ny generasjon Mazda3 er akkurat lansert i Los Angeles i lekker innpakning. Det skjer mye nytt på motorfronten, men det er en annen finesse som kan få betydning for salget i Norge.

Kompaktbilen Mazda3 lanseres i ny innpakking, som femdørs kombi og som sedan. Ny motorteknologi peker mot skjerpede krav til forbruk og utslipp i Europa. Samtidig henger Mazda på firehjulsdrift etter å ha vært det foruten i 25 år i denne bilklassen.

Det var i forkant av bilutstillingen i Los Angeles at Mazda avduket nye sin nye 3-er og slapp alle de tekniske nyhetene bilen er fylt opp med.

Mer sportslig
Det er særlig på kombi-utgaven de designmessige endringene er størst - med mindre vindusareal på sidene og en kraftig C-stolpe som sannsynligvis gjør det tvingende nødvendig å bruke ryggekamera under parkering.

Men ryggekamera har naturligvis nye Mazda3, i tillegg til alle førerstøttesystemene bilen er satt opp med, som autobrems med fotgjengergjenkjenning, adaptiv cruise-control, kjørefeltassistanse og en avansert køassistent som holder riktig fart og avstand til bilen foran samtidig som det holder bilens plassering midt i kjørefeltet.

Et infrarødt kamera leser sjåførens ansikt for å kontrollere at vedkommende er våken og har fokus på veien.

Skyactive-X
De største endringene befinner seg under panseret med premiere for 2,0 liter Skyactive X, verdens første kommersielt produserte bensinmotor som benytter kompresjonstenning – det vil si at luft/drivstoff-blandingen selvantennes når den komprimeres av stemplene.

Denne motorteknologien kobles sammen med Mazdas første 24V mild-hybrid system som magasinerer bremseenergi som igjen kan brukes under til akselerasjon.

Der mange av konkurrentene senker motorvolumet og kompenserer mangel på grunneffekt med turboteknologi, velger altså Mazda å holde seg unna nettopp turbo for å spare energi. Mazda oppgir besparelsen i drivstoff i X-motoren til mellom 20 og 30 prosent sammenlignet med dagens Skyactiv-G bensinmotor.

Mazda har så langt ikke sagt noe om ladbare varianter av Mazda3.

Når Mazda3 lanseres i Norge i mars, vil de første bilene kun være tilgjengelig med Skyactiv-G-teknologi. X-motoren kommer først til sommeren.

Diesel ut.
Derimot er det nå over og ut for dieselmotor i Mazda3 i Norge, men ikke resten av Europa. Det siste året har mindre enn fire prosent av Mazda3-kundene i Norge valgt dieselløsningen.

Derimot kan alle som sverger til 4x4 (rundt 40 prosent av de norske bilkundene) glade seg over at Mazda3 endelig kommer med AWD, men kun i kombinasjon med X-motoren.

Innvendig vil det være enkelt å kjenne seg igjen i Mazda3 med multimedieskjermen plassert høyt og midt på dashbordet. Men skjermstørrelsen er nå økt til 8,8 tommer. Varmeapparatet styres via egne knapper, og rattvarme blir standard.

Heldigvis har Mazda valgt å beholde funksjonshjulet bak girspaken for å styre menyen på skjermen når bilen er i fart. Der er, akkurat som på Audi, også lydvolumknotten.

Historie fra 1977
Mazda3 har historie helt tilbake til 1977 den gang bilen var bakhjulsdrevet og het Mazda 323, eller Familia som er navnet i Japan. Det vil si at Familia-navnet ble tatt i bruk så langt tilbake som i 1963 og fulgte i hjemmemarkedet med over til bilen som i Norge het Mazda 1000/1200/1300 fra 1967, samme året som Norges-lanseringen av Mazda fant sted.

Dette var bilen Mazda også lanserte i Japan med rotasjonsmotor.

Med fjerde generasjon i 1980 skiftet Mazda over fra bakhjulsdrift til forhjulsdrift. Ford var nå inne på eiersiden i Mazda og solgte bilen under navnet Ford Lacer (Meteor i Australia).

Femte generasjon av 323 i 1985 var første med drift på alle hjul. Samtidig var en 58 hk dieselmotor å finne i 323 for første gang.

Med sjette generasjon fra 1989 var det også mulig å kjøpe 323 som stasjonsvogn med 4x4 og sperre på fordelingskassen.

2. oktober 2003 var det slutt med Mazda 323, og Mazda3 tok over.

Ford kontrollerte da både Mazda og Volvo, så første generasjon av Mazda3 delte plattform med Ford Focus og Volvo C30/S40/V50. Da Ford trakk seg ut av Mazda og solgte Volvo til kinesiske Geely, måtte Mazda utvikle egen plattform til Mazda3 og de andre modellene.

Mazda3 deler i dag ikke plattform med noen andre produsenter.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Genesis gjør elbilen kompakt
Genesis er jo egentlig kjent som et luksusmerke som veldig ofte benytter målebåndet til Mercedes. Men til bilutstillingen i New York kommer de med en elbil som er virkelig kompakt.
Les mer
layid-bilde1
Nye motorer i Audi S5
Audi fortsetter elektrifiseringen og lanserer nye drivlinjer i S5 Coupé og Sportback.
Les mer
layid-bilde2
Aston Martins elektriske Rapide
Den britiske luksusbilprodusenten benytter Auto Shanghai til å vise frem en bil for noen få utvalgte. Rapide E skal nemlig bare bygges i 155 eksemplarer.
Les mer
layid-bilde3
Ny brobygger fra Mercedes
Til bilutstillingen i Shanghai har Mercedes med seg en ny konseptbil. Jeg kan love at den er på gata innen et års tid.
Les mer
layid-bilde4
En smak av fremtid
Audi viser et konsept i Shanghai som har lite med dagens virkelighet å gjøre.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Volkswagen viser sin nyeste ID.
På Shanghai-utstillingen som åpner om noen dager skal Volkswagen viser nok et eksempel på hva de kan bygge på sin elektriske plattform.
Les mer
layid-bilde6
Nye drivlinjer i Audis langturbiler
Når Audi nå lanserer nye utgaver av S6 og S7, har disse for første gang dieselmotor under panseret. Og de har realisert en teknologi vi fikk en smakebit av for flere år siden.
Les mer
layid-bilde7
Ny farge og nytt navn
Mitsubishi skal presentere en ny konseptbil på bilutstillingen i Shanghai. Men denne har vi sett før.
Les mer


layid-bilde8
Tesla utvider tilbudet
Les mer
toppsak-bilde9
Så lenge fikk Skoda briljere
Volkswagen vil fra høsten tilby en oppgradert e-Up med vesentlig mer rekkevidde enn dagens modell.
Les mer
layid-bilde10
Skoda etablerer reservasjonsliste
Les mer
layid-bilde11
G-Power overgår originalen
Les mer
layid-bilde12
Nå kommer Bentley
Les mer
layid-bilde13
ItaloKina inn i Europa
Ikke bare har italiensk-kinesiske DR overlevd i mer enn 10 år, nå skal de inn i resten av Europa også, og har med seg en spennende batterielektrisk bil på reisen.
Les mer
layid-bilde14
Zenvo med to premierer
Over 1000 hestekrefter er ikke interessant mer. Men 1000+ sammen med bare bakhjulsdrift - da begynner det å lukte skandinavisk bilbygging. Zenvo er den av de to man ikke tenker først på.
Les mer
toppsak-bilde15
Endelig - el-Forder
Ford har holdt elbilkortene tett til brystet. Nå er de vist fram og et av dem inneholder en familie-SUV med rekordrekkevidde - inntil 600 km. Ny Kuga blir også ladbar.
Les mer
layid-bilde16
Bileventyr fra Napoli
Les mer
layid-bilde17
Mini-bombe nærmer seg
Les mer
layid-bilde18
Rimacs populære styrkedråper
Rimac er ikke lenger bare en sær superbil fra Kroatia. Nesten alle med et ønske om å delta i øverste klasse henter elementer derfra nå.
Les mer
layid-bilde19
Overveldende Aston Martin
Hvor du enn snudde seg på Aston Martins stand i Genève dukket det opp noe som tok pusten fra deg. Det hele ble av typen «for godt til å være sant».
Les mer
layid-bilde20
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde21
Kia e-Soul: Lang rekke-vidde - ukjent pris
Norge er så tidlig ute med å lansere splitter ny Kia e-Soul med inntil 452 km WLTP-målt rekkevidde at prisen ikke er ferdigforhandlet.
Les mer
layid-bilde22
Seat varsler rimelige elbiler
Seat introduserer en ny, mindre elbilplattform og seks ladbare modeller.
Les mer
toppsak-bilde23
Ex-VW-topp gjør kinesisk el
Walter de Silva har du hørt mye om i disse spaltene. Så sluttet han som designsjef hos VW i 2015 og konsentrerte seg om dameføtter. Nå er han tilbake i bil igjen.
Les mer
layid-bilde24
Den tredje fra Aachen
Aachen er byen der Nissans elektriske NV 200 brukes som søppelbil og hvor to vellykkede elbil-startups allerede har sett dagens lys. Nå glipper den tredje med øynene.
Les mer
layid-bilde25
Kanskje litt for langt?
Selvfølgelig var Felix Eaton på plass i Genève igjen, med sin Eadon Green. Men årets nyhet hadde han nok dratt litt for langt. Rolls-Royce ble skikkelig sure.
Les mer
layid-bilde26
Gumpert med nye venner
Gumpert har vært mer eller mindre fast inventar i Genève siden 2006. Nå dukket han opp igjen, men denne gang med kompanjonger fra Kina og en gammel bekjent fra Japan.
Les mer
layid-bilde27
Nytt mål for sommerferien
Les mer
toppsak-bilde28
Oppgraderer HR-V
Honda er ute med en «ny» utgave av SUV-en HR-V.
Les mer
layid-bilde29
Hybrid-Outlander solgt med 9000 kroner i avgiftsrabatt
Les mer
layid-bilde30
Italdesign nærmere slekta
Årets skapning fra Italdesign var så jordnær at det er ingen grunn til å tro at den ikke kan tas alvorlig av eieren, Audi. Det har ikke alltid vært tilfelle.
Les mer
layid-bilde31
Audis definitive ikke-el
Det var litt morsomt. Audi skulle til de grader være så elektrifisert under pressedagene i Genève at de gjemte sin kuleste og mest eksklusive nyhet bak en låst dør.
Les mer
layid-bilde32
Her er Volvo XC40 Twin Engine
I dag åpner Volvo for salg av XC40 Twin Engine. Dermed tilbyr Volvo hybride drivlinjer til alle modellserier.
Les mer
toppsak-bilde33
Porsche lanserer Cayenne Coupé
Nå kommer et nytt alternativ for dem som ønsker en SUV med mest mulig sportslige egenskaper.
Les mer
layid-bilde34
Mot alle odds
Les mer
layid-bilde35
Lister glatter ut Knobbly
Les mer
layid-bilde36
Forsmak på 2-serie Gran Coupé
BMW har nå bekreftet en dårlig skjult hemmelighet - at de skal lansere en 2-serie Gran Coupé.
Les mer
layid-bilde37
Mercedes oppdaterer
I Genève presenterte Mercedes oppdaterte utgaver av GLC. Nå er turen kommet til GLC Coupè.
Les mer
layid-bilde38
Mitsubishi møter Sveits
Går det an å kalle en ganske spennende konseptbil for Engelberg? Åpenbart er det helt i orden hvis presentasjonen skjer i Sveits. Det syns i hvert fall Mitsubishi.
Les mer