img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
29 bilder i galleri
Her er neste generasjon Porsche 911
Kvelden før LA Auto Show starter har Porsche avduket åttende generasjon 911. En helt ny bil som er tro mot sine aner.

Du er aldri i tvil om hva slags bil dette er, selv om den er ny tvers igjennom. De som ikke kjenner bilene inngående vil nok snarere måtte se to ganger for å skille den fra forgjengeren. Det er ingen tvil om at designen er tidløs.

Når det gjelder internkode er den mer logisk enn ved forrige generasjonsskifte da man gikk fra 997 til 991, nå er det bare å plusse på en, så kommer du til 992 som denne heter.

Det er Carrera S og Carrera 4S som er først ut, og de får som forgjengerne treliters twin-turbo boxer, nå med 450 hk – en økning på 30 fra forrige generasjon. Kreftene overføres via en nyutviklet åttetrinns dobbel clutch girkasse.

Bakhjulsdrevne Carrera S gjør 0-100 km/t på 3,7 sekunder mens 4S er tidelen raskere. I begge tilfeller betyr det en forbedring på 0,4 sekunder fra forgjengerne. Om du krysser av for Sport Chrono-pakken barberes tiden med ytterligere 0,2 sekunder.

Potensiell toppfart er henholdsvis 308 (Carrera S) og 306 km/t, og snittforbruket etter NEDCorr er oppgitt til henholdsvis 0,89 og 0,9 liter på mila.

Nå er neppe snittforbruk det som står øverst på prioriteringslista hos dem som kjøper en 911 – eller kanskje er det det? Porsche tar i alle fall grep for å øke bevisstheten rundt dette – du skal få høre mer om du henger med videre.

Eksteriørdesignen er helt ny og understreker de økte ytelsene i 911 type 992. Skjermene er blitt vesentlig bredere over 20-tommers forhjul og 21-tommers bakhjul. Hekken har nå samme bredde på alle modellvarianter for å fremheve det slanke midtpartiet.

Foran er karosseriet 45 mm bredere. Dørhåndtakene sitter innfelt i dørene og foldes ut elektrisk. Mellom LED hovedlyktene sitter et tilbaketrukket panser som fremhever designen i nye 911.

Hekken domineres på alle modeller av en vesentlig bredere, automatisk (eller manuelt) styrt spoiler og en elegant LED lysstripe som strekker seg fra side til side. Bortsett fra front og hekk er hele karosseriet nå laget av aluminium.

(artikkelen fortsetter)

Interiøret karakteriseres av et ryddig dashbord med et minimum av hendler og brytere. Turtelleren sitter sentralt som den skal på en 911, og er omkranset av to rammeløse, digitale skjermer hvor man henter frem ønsket informasjon.

Skjermen til infotainment-systemet øverst på dashbordet har en diameter på 10,9 tommer. Under denne sitter en kompakt enhet med fem brytere som gir tilgang til de viktigste funksjonene.

Med hensyn til digitalisering tar 911 neste steg inn i fremtiden ved permanent oppkobling så vel som nye funksjoner og tjenester. Som standard inngår navigasjon basert på swarm-data sammen med Porsche Connected Plus.

Standard er også en ny Wet-modus som oppdager vann i veibanen og varsler føreren om fare for glatt vei. Han eller hun kan så trykke på en bryter som setter bilen i Wet-modus.

Automatisk nødbrems er også standard. Systemet oppdager dersom det er fare for kollisjon og bremser om nødvendig bilen automatisk.

På tilbehørsfronten kan nye 911 for første gang leveres med Night Vision som benytter termisk kamera for å oppdage «usynlige» objekter før du kan se dem.

Den adaptive cruise-kontrollen inkluderer automatisk avstandskontroll og stopp/kjør-funksjon.

Porsche Road Trip hjelper bilentusiaster med å planlegge, organisere og navigere. Ruten som tilbys inkluderer eksklusive hoteller og restauranter samt severdigheter og interessante stopp underveis.

Porsche Impact er en utslippskalkulator som beregner hvor mye CO2 man slipper ut, beregner hvilket beløp dette tilsvarer og foreslår sertifiserte selskaper man kan investere i for å bedre samvittigheten sin.

Den norske importøren har allerede prisene klare for de nye 911-modellene. En Carrera S koster fra 1.615.900 kroner mens du må ut med kr 1.712.900 for modellen med firehjulsdrift. Det er en økning på drøyt 100.000 kroner fra dagens modell. 

Fikk du med deg vår nedtelling før lanseringen av ny 911? Du finner den her:


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Genesis gjør elbilen kompakt
Genesis er jo egentlig kjent som et luksusmerke som veldig ofte benytter målebåndet til Mercedes. Men til bilutstillingen i New York kommer de med en elbil som er virkelig kompakt.
Les mer
layid-bilde1
Nye motorer i Audi S5
Audi fortsetter elektrifiseringen og lanserer nye drivlinjer i S5 Coupé og Sportback.
Les mer
layid-bilde2
Aston Martins elektriske Rapide
Den britiske luksusbilprodusenten benytter Auto Shanghai til å vise frem en bil for noen få utvalgte. Rapide E skal nemlig bare bygges i 155 eksemplarer.
Les mer
layid-bilde3
Ny brobygger fra Mercedes
Til bilutstillingen i Shanghai har Mercedes med seg en ny konseptbil. Jeg kan love at den er på gata innen et års tid.
Les mer
layid-bilde4
En smak av fremtid
Audi viser et konsept i Shanghai som har lite med dagens virkelighet å gjøre.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Volkswagen viser sin nyeste ID.
På Shanghai-utstillingen som åpner om noen dager skal Volkswagen viser nok et eksempel på hva de kan bygge på sin elektriske plattform.
Les mer
layid-bilde6
Nye drivlinjer i Audis langturbiler
Når Audi nå lanserer nye utgaver av S6 og S7, har disse for første gang dieselmotor under panseret. Og de har realisert en teknologi vi fikk en smakebit av for flere år siden.
Les mer
layid-bilde7
Ny farge og nytt navn
Mitsubishi skal presentere en ny konseptbil på bilutstillingen i Shanghai. Men denne har vi sett før.
Les mer


layid-bilde8
Tesla utvider tilbudet
Les mer
toppsak-bilde9
Så lenge fikk Skoda briljere
Volkswagen vil fra høsten tilby en oppgradert e-Up med vesentlig mer rekkevidde enn dagens modell.
Les mer
layid-bilde10
Skoda etablerer reservasjonsliste
Les mer
layid-bilde11
G-Power overgår originalen
Les mer
layid-bilde12
Nå kommer Bentley
Les mer
layid-bilde13
ItaloKina inn i Europa
Ikke bare har italiensk-kinesiske DR overlevd i mer enn 10 år, nå skal de inn i resten av Europa også, og har med seg en spennende batterielektrisk bil på reisen.
Les mer
layid-bilde14
Zenvo med to premierer
Over 1000 hestekrefter er ikke interessant mer. Men 1000+ sammen med bare bakhjulsdrift - da begynner det å lukte skandinavisk bilbygging. Zenvo er den av de to man ikke tenker først på.
Les mer
toppsak-bilde15
Endelig - el-Forder
Ford har holdt elbilkortene tett til brystet. Nå er de vist fram og et av dem inneholder en familie-SUV med rekordrekkevidde - inntil 600 km. Ny Kuga blir også ladbar.
Les mer
layid-bilde16
Bileventyr fra Napoli
Les mer
layid-bilde17
Mini-bombe nærmer seg
Les mer
layid-bilde18
Rimacs populære styrkedråper
Rimac er ikke lenger bare en sær superbil fra Kroatia. Nesten alle med et ønske om å delta i øverste klasse henter elementer derfra nå.
Les mer
layid-bilde19
Overveldende Aston Martin
Hvor du enn snudde seg på Aston Martins stand i Genève dukket det opp noe som tok pusten fra deg. Det hele ble av typen «for godt til å være sant».
Les mer
layid-bilde20
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde21
Kia e-Soul: Lang rekke-vidde - ukjent pris
Norge er så tidlig ute med å lansere splitter ny Kia e-Soul med inntil 452 km WLTP-målt rekkevidde at prisen ikke er ferdigforhandlet.
Les mer
layid-bilde22
Seat varsler rimelige elbiler
Seat introduserer en ny, mindre elbilplattform og seks ladbare modeller.
Les mer
toppsak-bilde23
Ex-VW-topp gjør kinesisk el
Walter de Silva har du hørt mye om i disse spaltene. Så sluttet han som designsjef hos VW i 2015 og konsentrerte seg om dameføtter. Nå er han tilbake i bil igjen.
Les mer
layid-bilde24
Den tredje fra Aachen
Aachen er byen der Nissans elektriske NV 200 brukes som søppelbil og hvor to vellykkede elbil-startups allerede har sett dagens lys. Nå glipper den tredje med øynene.
Les mer
layid-bilde25
Kanskje litt for langt?
Selvfølgelig var Felix Eaton på plass i Genève igjen, med sin Eadon Green. Men årets nyhet hadde han nok dratt litt for langt. Rolls-Royce ble skikkelig sure.
Les mer
layid-bilde26
Gumpert med nye venner
Gumpert har vært mer eller mindre fast inventar i Genève siden 2006. Nå dukket han opp igjen, men denne gang med kompanjonger fra Kina og en gammel bekjent fra Japan.
Les mer
layid-bilde27
Nytt mål for sommerferien
Les mer
toppsak-bilde28
Oppgraderer HR-V
Honda er ute med en «ny» utgave av SUV-en HR-V.
Les mer
layid-bilde29
Hybrid-Outlander solgt med 9000 kroner i avgiftsrabatt
Les mer
layid-bilde30
Italdesign nærmere slekta
Årets skapning fra Italdesign var så jordnær at det er ingen grunn til å tro at den ikke kan tas alvorlig av eieren, Audi. Det har ikke alltid vært tilfelle.
Les mer
layid-bilde31
Audis definitive ikke-el
Det var litt morsomt. Audi skulle til de grader være så elektrifisert under pressedagene i Genève at de gjemte sin kuleste og mest eksklusive nyhet bak en låst dør.
Les mer
layid-bilde32
Her er Volvo XC40 Twin Engine
I dag åpner Volvo for salg av XC40 Twin Engine. Dermed tilbyr Volvo hybride drivlinjer til alle modellserier.
Les mer
toppsak-bilde33
Porsche lanserer Cayenne Coupé
Nå kommer et nytt alternativ for dem som ønsker en SUV med mest mulig sportslige egenskaper.
Les mer
layid-bilde34
Mot alle odds
Les mer
layid-bilde35
Lister glatter ut Knobbly
Les mer
layid-bilde36
Forsmak på 2-serie Gran Coupé
BMW har nå bekreftet en dårlig skjult hemmelighet - at de skal lansere en 2-serie Gran Coupé.
Les mer
layid-bilde37
Mercedes oppdaterer
I Genève presenterte Mercedes oppdaterte utgaver av GLC. Nå er turen kommet til GLC Coupè.
Les mer
layid-bilde38
Mitsubishi møter Sveits
Går det an å kalle en ganske spennende konseptbil for Engelberg? Åpenbart er det helt i orden hvis presentasjonen skjer i Sveits. Det syns i hvert fall Mitsubishi.
Les mer