img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
29 bilder i galleri
Her er neste generasjon Porsche 911
Kvelden før LA Auto Show starter har Porsche avduket åttende generasjon 911. En helt ny bil som er tro mot sine aner.

Du er aldri i tvil om hva slags bil dette er, selv om den er ny tvers igjennom. De som ikke kjenner bilene inngående vil nok snarere måtte se to ganger for å skille den fra forgjengeren. Det er ingen tvil om at designen er tidløs.

Når det gjelder internkode er den mer logisk enn ved forrige generasjonsskifte da man gikk fra 997 til 991, nå er det bare å plusse på en, så kommer du til 992 som denne heter.

Det er Carrera S og Carrera 4S som er først ut, og de får som forgjengerne treliters twin-turbo boxer, nå med 450 hk – en økning på 30 fra forrige generasjon. Kreftene overføres via en nyutviklet åttetrinns dobbel clutch girkasse.

Bakhjulsdrevne Carrera S gjør 0-100 km/t på 3,7 sekunder mens 4S er tidelen raskere. I begge tilfeller betyr det en forbedring på 0,4 sekunder fra forgjengerne. Om du krysser av for Sport Chrono-pakken barberes tiden med ytterligere 0,2 sekunder.

Potensiell toppfart er henholdsvis 308 (Carrera S) og 306 km/t, og snittforbruket etter NEDCorr er oppgitt til henholdsvis 0,89 og 0,9 liter på mila.

Nå er neppe snittforbruk det som står øverst på prioriteringslista hos dem som kjøper en 911 – eller kanskje er det det? Porsche tar i alle fall grep for å øke bevisstheten rundt dette – du skal få høre mer om du henger med videre.

Eksteriørdesignen er helt ny og understreker de økte ytelsene i 911 type 992. Skjermene er blitt vesentlig bredere over 20-tommers forhjul og 21-tommers bakhjul. Hekken har nå samme bredde på alle modellvarianter for å fremheve det slanke midtpartiet.

Foran er karosseriet 45 mm bredere. Dørhåndtakene sitter innfelt i dørene og foldes ut elektrisk. Mellom LED hovedlyktene sitter et tilbaketrukket panser som fremhever designen i nye 911.

Hekken domineres på alle modeller av en vesentlig bredere, automatisk (eller manuelt) styrt spoiler og en elegant LED lysstripe som strekker seg fra side til side. Bortsett fra front og hekk er hele karosseriet nå laget av aluminium.

(artikkelen fortsetter)

Interiøret karakteriseres av et ryddig dashbord med et minimum av hendler og brytere. Turtelleren sitter sentralt som den skal på en 911, og er omkranset av to rammeløse, digitale skjermer hvor man henter frem ønsket informasjon.

Skjermen til infotainment-systemet øverst på dashbordet har en diameter på 10,9 tommer. Under denne sitter en kompakt enhet med fem brytere som gir tilgang til de viktigste funksjonene.

Med hensyn til digitalisering tar 911 neste steg inn i fremtiden ved permanent oppkobling så vel som nye funksjoner og tjenester. Som standard inngår navigasjon basert på swarm-data sammen med Porsche Connected Plus.

Standard er også en ny Wet-modus som oppdager vann i veibanen og varsler føreren om fare for glatt vei. Han eller hun kan så trykke på en bryter som setter bilen i Wet-modus.

Automatisk nødbrems er også standard. Systemet oppdager dersom det er fare for kollisjon og bremser om nødvendig bilen automatisk.

På tilbehørsfronten kan nye 911 for første gang leveres med Night Vision som benytter termisk kamera for å oppdage «usynlige» objekter før du kan se dem.

Den adaptive cruise-kontrollen inkluderer automatisk avstandskontroll og stopp/kjør-funksjon.

Porsche Road Trip hjelper bilentusiaster med å planlegge, organisere og navigere. Ruten som tilbys inkluderer eksklusive hoteller og restauranter samt severdigheter og interessante stopp underveis.

Porsche Impact er en utslippskalkulator som beregner hvor mye CO2 man slipper ut, beregner hvilket beløp dette tilsvarer og foreslår sertifiserte selskaper man kan investere i for å bedre samvittigheten sin.

Den norske importøren har allerede prisene klare for de nye 911-modellene. En Carrera S koster fra 1.615.900 kroner mens du må ut med kr 1.712.900 for modellen med firehjulsdrift. Det er en økning på drøyt 100.000 kroner fra dagens modell. 

Fikk du med deg vår nedtelling før lanseringen av ny 911? Du finner den her:


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Toyota Corolla koster fra 297.300 kroner
Når Toyota igjen er tilbake med Corolla i Norge, starter prisen rett under 300.000 kroner.
Les mer
layid-bilde1
Bare spør om Toyota Corolla
Auris ble ikke til gull slik Toyota hadde håpet. Etter to bilgenerasjoner går navnet inn i historien, og om kort tid er Corolla tilbake på norske veier. BilNorge.no kjører bilen på onsdag, så alt du måtte lure på er det bare å spørre om.
Les mer
layid-bilde2
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde3
Bybil-fremtid fra Citroën
Citroën markerer sitt hundreårsjubileum ved å vise mobilitet for fremtiden.
Les mer
layid-bilde4
Her er nye Focus ST
Ford topper nå Focus-familien med en ny ST. Den leveres i ulike varianter for å tilfredsstille forskjellige kundegrupper.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Fransk wannabe
Det er biler som dette som gjør det virkelig moro å være i Frankrike. Produkter som bare er en parodi, en grotesk skisse, men som noen allikevel tar på ramme alvor. Møt Devinci.
Les mer
layid-bilde6
Bentley overgår seg selv
Bentley har fått konkurranse fra så vel Rolls-Royce som Lamborghini den siste tiden. Nå strammer de grepet og hevder Bentayga er verdens raskeste og mest luksuriøse SUV. En sannhet med modifikasjoner.
Les mer
layid-bilde7
Nytt konsept til Genève
Audi viser de første skisser av en modell som skal debutere i Genève neste måned.
Les mer


layid-bilde8
Mange fossilbiltrekk i Mercedes EQC elbil
Les mer
toppsak-bilde9
Seiglivet modell fornyes
Mitsubishi Motors forteller at de skal vise en ny ASX i Genève neste måned. Den vil nok likevel fortsette et liv i skyggen av storebror.
Les mer
layid-bilde10
Nye toppmodeller fra BMW
Les mer
layid-bilde11
Litt oppgradert TT RS
Les mer
layid-bilde12
Ny toppmodell fra Range Rover
Les mer
layid-bilde13
30 år med kjøreglede
Mazda presenterer nok en spesialversjon av MX-5. Hvilket nummer i rekken den er skal være usagt, men her er det bare å løpe og kjøpe.
Les mer
layid-bilde14
Volkswagen oppgraderer Passat
Tiden er moden for en midtlivs oppgradering av Passat. Ikke minst gjelder dette varianten som har toppet den norske salgsstatistikken.
Les mer
toppsak-bilde15
Mazda skal vise kompakt-SUV
Mazda har i dag to SUV-er på programmet i Europa, CX-5 og CX-3. På Genève-utstillingen lover de å vise nok en modell.
Les mer
layid-bilde16
Spesialutgave av BMWs nye flaggskip
Les mer
layid-bilde17
Verken kron eller mynt?
Les mer
layid-bilde18
Mark Webber på Bathurst
De som har overvært trening og kvalifisering til nattens 12-timersløp på Bathurst, fikk under oppkjøring til løpet pauseinnslag av en lokal helt i en helt spesiell bil.
Les mer
layid-bilde19
Skoda skisserer Genève-nyhet
Vi har fått vite navnet på Skodas kommende kompakt-SUV. Nå følger de første skissene, men egentlig har vi sett vel så mye tidligere.
Les mer
layid-bilde20
Ny Renault Clio
Renault viser i dag de første eksteriørbildene av femte generasjon Clio. Den skal debutere på Genève-utstillingen i mars.
Les mer
layid-bilde21
Interiør-løft for ny Clio
Renault skal lansere en splitter ny Clio på Genève-utstillingen i mars. Den digitale avdukingen er i gang, og de starter med interiøret.
Les mer
layid-bilde22
Toyota RAV4 på veien
BARCELONA: Mange er spent på nye Toyota RAV4. Her er våre første inntrykk etter å ha kjørt bilen.
Les mer
toppsak-bilde23
Volvos kinesiske tvilling
Vi vet jo at Volvo er eid av Geely, men akkurat her er det ikke tvil. Den nyeste Geely, FY 11, er bygd på en Volvo og er toegget tvilling med XC40.
Les mer
layid-bilde24
Hondas urbane revisjon
Nå har Honda sluppet det første inntrykket av sin kommende bybil. I forhold til det konseptet vi så i Frankfurt 2017 er den åpenbart vesentlig revidert.
Les mer
layid-bilde25
Facelift og ny banebil
Lexus har med seg to nyheter til Detroit - begge basert på RC F.
Les mer
layid-bilde26
Den amerikanske drømmen
Skal du lykkes i den amerikanske bilbransjen, må du ha pickuper på programmet. Kraftige pickuper! Det har Ram, og de hevder nå å være best på alle områder.
Les mer
layid-bilde27
Noe du lurer på om Toyota RAV4?
Les mer
toppsak-bilde28
Infiniti konsept baner vei for el-SUV
Infinitis innslag på Detroit-utstilling er konseptbilen QX Inspiration. Den er et forvarsel om merkets først elbilsom skal på markedet i 2021.
Les mer
layid-bilde29
Cadillacs AMG / M Sport
Les mer
layid-bilde30
Ny Mondeo hybrid klar for Norge
I dag er Ford Mondeo stasjonsvogn vist offentlig på bilutstillingen i Brüssel. Den er snart på plass hos norske forhandlere.
Les mer
layid-bilde31
Prisene klare for ny Citroën
Citroën lokker med en startpris på 303.000 kroner for sine nye C5 Aircross, men tror flesteparten av kundene vil velge en toppmodell med full utstyrspakke.
Les mer
layid-bilde32
En Kia etter amerikansk smak
Kia har designet en SUV for å møte amerikanerne på hjemmebane. Her er det plass til hele familien. Og vel så det.
Les mer
toppsak-bilde33
Ansiktsløft for Ioniq
Etter bare tre år på markedet får Norges-aktuelle Hyundai Ioniq nå et ansiktsløft.
Les mer
layid-bilde34
VW nøyde seg med å redesigne US-Passat
Les mer
layid-bilde35
BMW 7-serie oppgraderes
Les mer
layid-bilde36
Hyundai presenterer ny racer
Hyundai viser en ny racerbil basert på Veloster. Den er tilpasset det internasjonale TCR-reglementet og skal i første omgang konkurrere i USA.
Les mer
layid-bilde37
Ford solgte mer enn én million F-serie i fjor
Gode tider i USA har gitt fart i salget av store biler. Fortsatt er Fords F-serie verdens soleklare pickup-vinner.
Les mer
layid-bilde38
Samleobjekt fra Subaru
Subaru benytter Detroit-utstillingen til å vise en spesialutgave av WRX.
Les mer