img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
29 bilder i galleri
Her er neste generasjon Porsche 911
Kvelden før LA Auto Show starter har Porsche avduket åttende generasjon 911. En helt ny bil som er tro mot sine aner.

Du er aldri i tvil om hva slags bil dette er, selv om den er ny tvers igjennom. De som ikke kjenner bilene inngående vil nok snarere måtte se to ganger for å skille den fra forgjengeren. Det er ingen tvil om at designen er tidløs.

Når det gjelder internkode er den mer logisk enn ved forrige generasjonsskifte da man gikk fra 997 til 991, nå er det bare å plusse på en, så kommer du til 992 som denne heter.

Det er Carrera S og Carrera 4S som er først ut, og de får som forgjengerne treliters twin-turbo boxer, nå med 450 hk – en økning på 30 fra forrige generasjon. Kreftene overføres via en nyutviklet åttetrinns dobbel clutch girkasse.

Bakhjulsdrevne Carrera S gjør 0-100 km/t på 3,7 sekunder mens 4S er tidelen raskere. I begge tilfeller betyr det en forbedring på 0,4 sekunder fra forgjengerne. Om du krysser av for Sport Chrono-pakken barberes tiden med ytterligere 0,2 sekunder.

Potensiell toppfart er henholdsvis 308 (Carrera S) og 306 km/t, og snittforbruket etter NEDCorr er oppgitt til henholdsvis 0,89 og 0,9 liter på mila.

Nå er neppe snittforbruk det som står øverst på prioriteringslista hos dem som kjøper en 911 – eller kanskje er det det? Porsche tar i alle fall grep for å øke bevisstheten rundt dette – du skal få høre mer om du henger med videre.

Eksteriørdesignen er helt ny og understreker de økte ytelsene i 911 type 992. Skjermene er blitt vesentlig bredere over 20-tommers forhjul og 21-tommers bakhjul. Hekken har nå samme bredde på alle modellvarianter for å fremheve det slanke midtpartiet.

Foran er karosseriet 45 mm bredere. Dørhåndtakene sitter innfelt i dørene og foldes ut elektrisk. Mellom LED hovedlyktene sitter et tilbaketrukket panser som fremhever designen i nye 911.

Hekken domineres på alle modeller av en vesentlig bredere, automatisk (eller manuelt) styrt spoiler og en elegant LED lysstripe som strekker seg fra side til side. Bortsett fra front og hekk er hele karosseriet nå laget av aluminium.

(artikkelen fortsetter)

Interiøret karakteriseres av et ryddig dashbord med et minimum av hendler og brytere. Turtelleren sitter sentralt som den skal på en 911, og er omkranset av to rammeløse, digitale skjermer hvor man henter frem ønsket informasjon.

Skjermen til infotainment-systemet øverst på dashbordet har en diameter på 10,9 tommer. Under denne sitter en kompakt enhet med fem brytere som gir tilgang til de viktigste funksjonene.

Med hensyn til digitalisering tar 911 neste steg inn i fremtiden ved permanent oppkobling så vel som nye funksjoner og tjenester. Som standard inngår navigasjon basert på swarm-data sammen med Porsche Connected Plus.

Standard er også en ny Wet-modus som oppdager vann i veibanen og varsler føreren om fare for glatt vei. Han eller hun kan så trykke på en bryter som setter bilen i Wet-modus.

Automatisk nødbrems er også standard. Systemet oppdager dersom det er fare for kollisjon og bremser om nødvendig bilen automatisk.

På tilbehørsfronten kan nye 911 for første gang leveres med Night Vision som benytter termisk kamera for å oppdage «usynlige» objekter før du kan se dem.

Den adaptive cruise-kontrollen inkluderer automatisk avstandskontroll og stopp/kjør-funksjon.

Porsche Road Trip hjelper bilentusiaster med å planlegge, organisere og navigere. Ruten som tilbys inkluderer eksklusive hoteller og restauranter samt severdigheter og interessante stopp underveis.

Porsche Impact er en utslippskalkulator som beregner hvor mye CO2 man slipper ut, beregner hvilket beløp dette tilsvarer og foreslår sertifiserte selskaper man kan investere i for å bedre samvittigheten sin.

Den norske importøren har allerede prisene klare for de nye 911-modellene. En Carrera S koster fra 1.615.900 kroner mens du må ut med kr 1.712.900 for modellen med firehjulsdrift. Det er en økning på drøyt 100.000 kroner fra dagens modell. 

Fikk du med deg vår nedtelling før lanseringen av ny 911? Du finner den her:


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Nissan med italiensk touch
Nissan bekrefter nå at de skal bygge en spesialutgave av GT-R i samarbeid med Italdesign. Selvsagt med en stiv prislapp.
Les mer
layid-bilde1
Fremtidens BMW
Det er verdenspremiere på BMW Vision iNEXT under den pågående bilmessen i Los Angeles. Konseptbilen gir innsikt i fremtidens personlige mobilitet.
Les mer
layid-bilde2
Golf 8, enda litt nærmere
Med en ny offisiell skisse er vi kommet enda litt tettere på neste års helt nye VW Golf.
Les mer
layid-bilde3
Skoda lanserer sin nye Scala
Skoda har avduket sin nye Scala. Den kan bli en utfordrer til Volkswagens bestselger de siste tiårene.
Les mer
layid-bilde4
Opels gjenbruks-konsept
Tidligere i år viste Opel bilder av sin nyeste konseptbil. Siden har ingen sett den. Nå børster de støvet av den igjen.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Kia e-Niro er snart her
NICE: 30 km kortere rekkevidde enn først oppgitt spiller ingen rolle for de 6000 som står i kø for å sikre seg Kia e-Niro så lenge bruksrekkevidden fortsatt er rundt 400 km for denne kompakt-elbilen.
Les mer
layid-bilde6
Lys i tunnelen for potensielle Tesla-eiere
Noen av dem har stått på venteliste et par år. Snart kan de som står øverst på reservasjonslisten for Tesla Model 3 få lov å bestille bilen.
Les mer
layid-bilde7
Jeep med plan
Det er visstnok mange som har lengtet etter den. Og nå kom Jeep endelig med produktet. En Wrangler med plan.
Les mer


layid-bilde8
Nye Toyota RAV4 priset
Les mer
toppsak-bilde9
Noe du lurer på om Kia e-Niro?
Det nærmer seg første kjøring av Kia e-Niro. Siden mer enn 6000 norske bilkunder står på venteliste for akkurat denne elbilen, så antar jeg det fortsatt er mye som er uklart.
Les mer
layid-bilde10
Sporty HR-V
Les mer
layid-bilde11
Nok en e-tron fra Audi
Les mer
layid-bilde12
Ford oppdaterer Edge
Les mer
layid-bilde13
Dobler rekkevidden med ny Kia e-Soul
Når batterikapasiteten dobles i ny Kia e-Soul øker sannsynligvis interessen for en allerede svært populær bil.
Les mer
layid-bilde14
Ny Mazda3 med AWD
En ny generasjon Mazda3 er akkurat lansert i Los Angeles i lekker innpakning. Det skjer mye nytt på motorfronten, men det er en annen finesse som kan få betydning for salget i Norge.
Les mer
toppsak-bilde15
Prius oppgraderes
På L.A. Auto Show viser Toyota en oppgradert Prius. Spesielt én detalj har interesse for norske kunder.
Les mer
layid-bilde16
Her er neste generasjon Porsche 911
Les mer
layid-bilde17
Skreddersydd fra Lambo
Les mer
layid-bilde18
Sportsbil med eget kraftverk
Det er ikke mye konvensjonelt over RG Nathalie. Så er det heller ikke hvem som helst som står bak kreasjonen.
Les mer
layid-bilde19
Velkommen tilbake!
Marrakech: Citroën C5 Aircross endrer ikke vår oppfattelse av hva en SUV skal være - den bekrefter det!
Les mer
layid-bilde20
Si hei til helt ny Evoque
Du må kanskje gni deg i øynene og se en gang til, men jeg lover - dette er en helt ny Range Rover Evoque.
Les mer
layid-bilde21
Neste Kia Soul blir bare elektrisk
Kia viser ny Soul i Los Angeles om noen dager, bilen er klar for Norge neste vår - og den fortsetter som elbil.
Les mer
layid-bilde22
Lang Audi A6 for Kina
Kineserne har fortsatt stor appetitt på lange biler. På bilutstillingen i Guangzhou står en ny fristelse fra Audi.
Les mer
toppsak-bilde23
F-Type i rally-løypa
I forbindelse med feiringen av 70 år med XK-motoren har Jaguar gjort noe såpass underlig som å bygge opp åpen F-Type til rally-bil. Hvorfor deltok de aldri i Safari?
Les mer
layid-bilde24
Første ladbare Subaru
Subaru lanserer sin Crosstrek Hybrid på LA Auto Show og starter salget i USA innen årets utløp. Det gir en forsmak på hva vi har i vente når XV får en tilsvarende drivlinje.
Les mer
layid-bilde25
Viktig Corolla
Vi har allerede fått ny Corolla servert i to karosseriformer. Men varianten som blir mest solgt på global basis vises først nå.
Les mer
layid-bilde26
Skoda SUV-bomber Kina
Skoda dobler nå modellutvalget i Kina sammenlignet med Europa. Man strekker seg langt for å tilfredsstille sine viktigste kunder.
Les mer
layid-bilde27
Her er nye Mazda3
Les mer
toppsak-bilde28
Denne blir norsk bestselger
BMW slipper nå detaljer angående 3-serie varianten som med all sannsynlighet blir bestselger i Norge. Men fortsatt ønsker vi oss flere alternativer.
Les mer
layid-bilde29
Aston Martins første SUV
Les mer
layid-bilde30
Norgesdebut for Tesla Model 3
Det var tilløp til kø da Tesla åpnet dørene til første Model 3-visning på norsk jord i dag. Men den er her bare for at potensielle kunder kan se og røre, ikke kjøre den. De første kundebilene kommer først i 2019.
Les mer
layid-bilde31
Ny hydrogenbil fra Mercedes
Den ser nesten ut som en vanlig GLC, men under skallet skjuler deg seg noe nytt og fremtidsrettet.
Les mer
layid-bilde32
Her er ny 3-serie i M-drakt
Vi møtte nye BMW 3-serie i Paris, men amerikanerne får nå se en spesialutgave i LosAngeles om et par uker.
Les mer
toppsak-bilde33
Barsk ny Ranger fra Ford
Nå åpner Ford for bestilling av den tøffe Ranger Raptor. Men fortsatt er det en stund til du kan plassere den på gårdsplassen.
Les mer
layid-bilde34
Snart kommer BMWs nye toppmodell
Les mer
layid-bilde35
Ladbar E-Klasse er bestillingsklar
Les mer
layid-bilde36
Tarok blir navnet på VWs livsstil-pickup
Tarok blir navnet på den fem meter lange pickupen som Volkswagen premiereviste i helgen som konsept i Brasil. Men dessverre, ha ikke for store forhåpninger om å se den i Norge.
Les mer
layid-bilde37
Lexus UX skal koster fra 383.800 kroner
Med startpris på 383.800 kroner går nye Lexus UX 250h rett i strupen på BMW X1, Jaguar E-Pace, Mercedes GLA og Volvo XC40.
Les mer
layid-bilde38
Salgsklar Mercedes GLE
Norske Mercedes-forhandlere åpner nå for salg av nye GLE. Prisene starter 914.000 kroner, men en rimeligere variant er på trappene.
Les mer