img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
120 bilder i galleri
Velkommen tilbake!
Marrakech: Citroën C5 Aircross endrer ikke vår oppfattelse av hva en SUV skal være – den bekrefter det!

C5 Aircross vil definitivt aldri trone på høyeste nivå blant de som samler på prikker i førerkortet. Men den vil samle på glade mennesker. Gjerne uthvilte også. Slik oppfattes den. Ukomplisert. Komfortabel. Stille. En Citroën. 

Populære betegnelser
SUV er den mest populære biltypen i Europa for øyeblikket og C-segmentet, med en bil-lengde på cirka 4,5 meter, er det mest aktuelle. Citroën vil også være der, på sin Citroën-måte.

Bilprodusentene kaller det en SUV, men begrepet kan like godt oversettes til å være en høyreist stasjonsvogn.

Citroën har et poeng
Problemet med høyreiste stasjonsvogner er at de må stives opp. De fleste SUV-er etterligner den tyske regien, og da blir det virkelig stivt.

Metoden er forståelig for å unngå krengning og for å gi bilen normal stabilitet i unnamanøver, nedbremsing eller andre forhold der sjåføren må løse problemer som oppstår langs veien.

Citroën klarer å gjøre C5 Aircross like sikker og kjørbar som konkurrentenes, men klarer likevel å beholde særpreget og innovasjonen, mykheten og dermed komforten.

All systems go!
I rekken av sikkerhetsfunksjoner, design, materialkvaliteter, teknikk og motorer finnes alt sammen som hyllevare både hos PSA (Peugeot, Citroën, DS og Opel), samt hos Bosch og Siemens og alle de felles underleverandørene bilbransjen bruker.

Over 20 forskjellige systemer sørger for sikkerhet og komfort. Det er ikke imponerende at vi finner den samme teknikken i den nye C5 Aircross, men det er interessant blant annet hvordan bilen oppleves når all sikkerhetssystemene kombineres med det nye Citroën-understellet.

Setene filtrerer asfalten
Oppskriften er litt ekstra skumgummi i setene, men først og fremst lanserer Citroën en ny patentert støtdempertype med en ekstra innebygd hydraulisk stopper som runder av dempingen både nedover og oppover (kompresjon og dekompresjon).

Citroën kaller dette for «Progressive Hydraulic Cushions». Systemet virker like mye på helt vanlig vei uten fartsdempere, som på gjørmete hytteveier a la Norvége.

Komfortspesialister
Og når de sier «Citroën Advanced Comfort», så mener de nettopp dette. Du får doble sideruter og en mengde forskjellige innvendige stemninger på bestillingslisten.

En midtkonsoll, som viser seg også å inneholde et kjøleskap. Dessuten nydelig lyd fra mediaanlegget, og forskjellige muligheter, eller stemninger også der. Å kunne lade mobiler trådløst, er bare én av mange nyttige funksjoner. 

Les hva Jon Winding-Sørensen skrev etter første møte med C5 Aircross i mai

(saken fortsetter)

Aggressiv eller arrogant?
Designen er rundere enn konkurrentenes, og de har sine Citroën-detaljer med. Fargenyanseringen av rails og nedre del av dører er hyggelige detaljer. Den tredoble grillen med lys som følger forhjulsvinkelen er en gammel Citroën spesialitet.

Detaljene og designen rundt omkring viser at designerne er lekne og får lov til å leke. Det oser av Citroën, men det er ikke overdrevent. Selv kaller de det design som både er muskuløs og tøff, men ikke arrogant.

Muligens er det ordet aggressiv som skulle vært brukt. For den er tøff uten å være aggressiv. 

Kjørestillinger i komfortabel toppklasse
Setene er gode. Veldig bløte er de ikke, men de omfavner deg på en hyggelig måte. Du kan til og få massasje (men ikke ventilasjon). De gir god støtte til overkroppen, har lange nok sitteputer, god sidestøtte, og i testbilen også elektrisk justering med tre minneposisjoner.

Førersetet kan heves og senkes i vesentlig grad. Rattet er godt å holde i, godt justerbart, godt i lengderetning. Alle hendler og brytere føles gode. Sittestillingen er definitivt komfortabel.

Det er to digitale skjermer å betjene. En av dem gir all kjøreinformasjon. Den andre, i midten, er greit betjenbar når du har fått litt trening. Det er mange valgmuligheter, men ikke for mange undermenyer.

Ut på tur
Støtdemperteknologien er overført fra WRC-rallybilen til C5 Aircross.

Citroën lar C5 Aircross krenge en smule i svinger. Likevel sitter den helt fint på veien. Ganske komfortabelt. Det er slagene fra dårlig underlag dette systemet er konstruert for å absorbere.

Er bilen mer komfortabel enn andre SUV-er? Svaret er et tydelig ja, men med reservasjoner om kjøring på norsk asfalt. Automatgiret er utsøkt.

I Eco-stilling gires det mellom åtte trinn på en nærmest sømløs måte. I sport-modus virker den på normal måte, som betyr at den ikke bruker så lang tid på å bestemme hvilket trinn den skal bruke.

Styringen er direkte, men litt syntetisk, som betyr at den mangler nærhet til moder jord. Gode tilbakemeldinger skal den ha for å være rolig rundt senter. Du må ikke gjete bilen, samtidig trenger den ikke så mye utslag for å styre bilen i den retningen du vil.

Eksperter på spesielle effekter
C5 Aircross kjøres enkelt og elegant. Det er behagelig å kjøre en kompakt SUV bil som tør å krenge litt og som sluker noen hull i asfalten og en fartsdemper eller to uten at du må kjøre til tannlegen.

C5 Aircross er selvkjørende på nivå 2, som betyr at den holder seg i filen du har valgt, at det radarbaserte fartsholdersystemet holder orden på avstand til forankjørende og i tillegg tråkker på så mye nødbrems som mulig om det skulle bli nødvendig.

Her er det kameraer som ser og viser bilen fra alle kanter og dessuten en egen bakkenedkjørings-assistent. Med en bakkeklaring på 23 centimeter samt ordentlig med gummi (55-profil) rundt 18-tommers-felgene, er C5 Aircross en så god SUV som noen annen.

Venter på avklaring
Vi kan fortsatt ikke fortelle noe om hvor mye de forskjellige Aircross-utgavene vil få lov til å trekke i hengervekt, men bensinvarianten med 180 hk kan trekke 1500 kg.

Rent praktisk er bilen utvilsomt lettlastet. Den er høy med sin SUV-form, men ikke så høy at det blir for vanskelig å slenge opp en sykkel eller to, eller ski, kano og surfebrett på taket.

De tre separate stolene som utgjør baksetet kan slåes ned hver for seg. Slår du ned den i midten, er ikke skiposer med innhold til skiflygning en umulighet. Vi synes ikke bakseteplassen var overdrevent stor, men likte å se et reservehjul.

Fire forskjellige motoralternativer
Når bilen lanseres i Norge i mars vil det bli med to bensin- og to dieselmotorer. Disse kommer i Peugeot-Opel-Citroën-regi og inneholder en meget økonomisk 1,2-liters bensinturbo på 130hk. En 1,6 liter bensinturbo med 180 hk, og den samme rutinen i diesel. 1,5 liter 130 hk samt 2,0 liter 180 hk.

Kun forhjulsdrift
Vi fikk også endelig vite at C5 Aircross helt sikkert aldri vil leveres med firehjulsdrift … kanskje. Foreløpig stoler vi på det.

Den ladbare hybridversjonen består av en 1,6-liters bensinmotor på 180 hk, samt elmotor på 110 hk. Disse samarbeider med den nye 8-trinns automatgirkassen. Effekten blir til sammen 225 hk, men det viktigste er dreiemomentet på 337 Nm fra elmotoren alene.

Den lille enheten er montert mellom girkassen og bensinmotoren. Batteriene er plassert under baksetene.

Dette betyr at hybriden får omtrent den samme lastekapasiteten som bensin- og dieselvarianten. Klasseledende når det gjelder last i C-SUV-segmentet, mener Citroën selv. Det vi også fikk vite om denne «Norgesmodellen», var at den er leveringsklar tidlig i 2020.

Ingen vet hva bilen koster
Det er fortsatt en del ting vi ikke kan svare på om C5 Aircross. For eksempel pris, men vi vet nå at lanseringstidspunktet i Norge er mars 2019.

Til introduksjonen vil den koste noe mindre enn Peugeot 3008. Denne koster fra 302.000 kroner, men Citroën skal tilby noe mer utstyr som standard, og ikke minst bedre lasteplass – og altså mye mer komfort enn i søstermodellen.

Dette liker vi:
Komfort, lasteplass, særpreg og tre separate bakseter

Dette liker vi ikke:
Kunne vært bedre plass til bena for voksne baksetepassasjerer

FAKTA Citroen C5 Aircross PureTec 180

Motor:

4-syl. 16V turbo bensinmotor, 1598 ccm

Effekt:

130 kW (180 hk) v/5500 o/min.

Dreiemoment:

250 Nm v/1650 - 3200 o/min.

Mål LxBxH:

451 x 186 x 170 cm

Akselavstand:

273 cm

Bakkeklaring:

230 mm

Egenvekt m/fører:

1430 kg

Tillatt totalvekt:

2000 kg

Maks hengervekt:

1500 kg

Bagasjerom:

570/720/1630 liter (VDA)

Aks. 0-100 km/t:

8,2 sek.

Toppfart:

190 km/t

Snittforbruk (oppgitt):

0,57 l/mil

CO2:

131 g/km

Pris fra:

Ikke fastsatt







toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Toyota Corolla koster fra 297.300 kroner
Når Toyota igjen er tilbake med Corolla i Norge, starter prisen rett under 300.000 kroner.
Les mer
layid-bilde1
Bare spør om Toyota Corolla
Auris ble ikke til gull slik Toyota hadde håpet. Etter to bilgenerasjoner går navnet inn i historien, og om kort tid er Corolla tilbake på norske veier. BilNorge.no kjører bilen på onsdag, så alt du måtte lure på er det bare å spørre om.
Les mer
layid-bilde2
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde3
Bybil-fremtid fra Citroën
Citroën markerer sitt hundreårsjubileum ved å vise mobilitet for fremtiden.
Les mer
layid-bilde4
Her er nye Focus ST
Ford topper nå Focus-familien med en ny ST. Den leveres i ulike varianter for å tilfredsstille forskjellige kundegrupper.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Fransk wannabe
Det er biler som dette som gjør det virkelig moro å være i Frankrike. Produkter som bare er en parodi, en grotesk skisse, men som noen allikevel tar på ramme alvor. Møt Devinci.
Les mer
layid-bilde6
Bentley overgår seg selv
Bentley har fått konkurranse fra så vel Rolls-Royce som Lamborghini den siste tiden. Nå strammer de grepet og hevder Bentayga er verdens raskeste og mest luksuriøse SUV. En sannhet med modifikasjoner.
Les mer
layid-bilde7
Nytt konsept til Genève
Audi viser de første skisser av en modell som skal debutere i Genève neste måned.
Les mer


layid-bilde8
Mange fossilbiltrekk i Mercedes EQC elbil
Les mer
toppsak-bilde9
Seiglivet modell fornyes
Mitsubishi Motors forteller at de skal vise en ny ASX i Genève neste måned. Den vil nok likevel fortsette et liv i skyggen av storebror.
Les mer
layid-bilde10
Nye toppmodeller fra BMW
Les mer
layid-bilde11
Litt oppgradert TT RS
Les mer
layid-bilde12
Ny toppmodell fra Range Rover
Les mer
layid-bilde13
30 år med kjøreglede
Mazda presenterer nok en spesialversjon av MX-5. Hvilket nummer i rekken den er skal være usagt, men her er det bare å løpe og kjøpe.
Les mer
layid-bilde14
Volkswagen oppgraderer Passat
Tiden er moden for en midtlivs oppgradering av Passat. Ikke minst gjelder dette varianten som har toppet den norske salgsstatistikken.
Les mer
toppsak-bilde15
Mazda skal vise kompakt-SUV
Mazda har i dag to SUV-er på programmet i Europa, CX-5 og CX-3. På Genève-utstillingen lover de å vise nok en modell.
Les mer
layid-bilde16
Spesialutgave av BMWs nye flaggskip
Les mer
layid-bilde17
Verken kron eller mynt?
Les mer
layid-bilde18
Mark Webber på Bathurst
De som har overvært trening og kvalifisering til nattens 12-timersløp på Bathurst, fikk under oppkjøring til løpet pauseinnslag av en lokal helt i en helt spesiell bil.
Les mer
layid-bilde19
Skoda skisserer Genève-nyhet
Vi har fått vite navnet på Skodas kommende kompakt-SUV. Nå følger de første skissene, men egentlig har vi sett vel så mye tidligere.
Les mer
layid-bilde20
Ny Renault Clio
Renault viser i dag de første eksteriørbildene av femte generasjon Clio. Den skal debutere på Genève-utstillingen i mars.
Les mer
layid-bilde21
Interiør-løft for ny Clio
Renault skal lansere en splitter ny Clio på Genève-utstillingen i mars. Den digitale avdukingen er i gang, og de starter med interiøret.
Les mer
layid-bilde22
Toyota RAV4 på veien
BARCELONA: Mange er spent på nye Toyota RAV4. Her er våre første inntrykk etter å ha kjørt bilen.
Les mer
toppsak-bilde23
Volvos kinesiske tvilling
Vi vet jo at Volvo er eid av Geely, men akkurat her er det ikke tvil. Den nyeste Geely, FY 11, er bygd på en Volvo og er toegget tvilling med XC40.
Les mer
layid-bilde24
Hondas urbane revisjon
Nå har Honda sluppet det første inntrykket av sin kommende bybil. I forhold til det konseptet vi så i Frankfurt 2017 er den åpenbart vesentlig revidert.
Les mer
layid-bilde25
Facelift og ny banebil
Lexus har med seg to nyheter til Detroit - begge basert på RC F.
Les mer
layid-bilde26
Den amerikanske drømmen
Skal du lykkes i den amerikanske bilbransjen, må du ha pickuper på programmet. Kraftige pickuper! Det har Ram, og de hevder nå å være best på alle områder.
Les mer
layid-bilde27
Noe du lurer på om Toyota RAV4?
Les mer
toppsak-bilde28
Infiniti konsept baner vei for el-SUV
Infinitis innslag på Detroit-utstilling er konseptbilen QX Inspiration. Den er et forvarsel om merkets først elbilsom skal på markedet i 2021.
Les mer
layid-bilde29
Cadillacs AMG / M Sport
Les mer
layid-bilde30
Ny Mondeo hybrid klar for Norge
I dag er Ford Mondeo stasjonsvogn vist offentlig på bilutstillingen i Brüssel. Den er snart på plass hos norske forhandlere.
Les mer
layid-bilde31
Prisene klare for ny Citroën
Citroën lokker med en startpris på 303.000 kroner for sine nye C5 Aircross, men tror flesteparten av kundene vil velge en toppmodell med full utstyrspakke.
Les mer
layid-bilde32
En Kia etter amerikansk smak
Kia har designet en SUV for å møte amerikanerne på hjemmebane. Her er det plass til hele familien. Og vel så det.
Les mer
toppsak-bilde33
Ansiktsløft for Ioniq
Etter bare tre år på markedet får Norges-aktuelle Hyundai Ioniq nå et ansiktsløft.
Les mer
layid-bilde34
VW nøyde seg med å redesigne US-Passat
Les mer
layid-bilde35
BMW 7-serie oppgraderes
Les mer
layid-bilde36
Hyundai presenterer ny racer
Hyundai viser en ny racerbil basert på Veloster. Den er tilpasset det internasjonale TCR-reglementet og skal i første omgang konkurrere i USA.
Les mer
layid-bilde37
Ford solgte mer enn én million F-serie i fjor
Gode tider i USA har gitt fart i salget av store biler. Fortsatt er Fords F-serie verdens soleklare pickup-vinner.
Les mer
layid-bilde38
Samleobjekt fra Subaru
Subaru benytter Detroit-utstillingen til å vise en spesialutgave av WRX.
Les mer