img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
120 bilder i galleri
Velkommen tilbake!
Marrakech: Citroën C5 Aircross endrer ikke vår oppfattelse av hva en SUV skal være – den bekrefter det!

C5 Aircross vil definitivt aldri trone på høyeste nivå blant de som samler på prikker i førerkortet. Men den vil samle på glade mennesker. Gjerne uthvilte også. Slik oppfattes den. Ukomplisert. Komfortabel. Stille. En Citroën. 

Populære betegnelser
SUV er den mest populære biltypen i Europa for øyeblikket og C-segmentet, med en bil-lengde på cirka 4,5 meter, er det mest aktuelle. Citroën vil også være der, på sin Citroën-måte.

Bilprodusentene kaller det en SUV, men begrepet kan like godt oversettes til å være en høyreist stasjonsvogn.

Citroën har et poeng
Problemet med høyreiste stasjonsvogner er at de må stives opp. De fleste SUV-er etterligner den tyske regien, og da blir det virkelig stivt.

Metoden er forståelig for å unngå krengning og for å gi bilen normal stabilitet i unnamanøver, nedbremsing eller andre forhold der sjåføren må løse problemer som oppstår langs veien.

Citroën klarer å gjøre C5 Aircross like sikker og kjørbar som konkurrentenes, men klarer likevel å beholde særpreget og innovasjonen, mykheten og dermed komforten.

All systems go!
I rekken av sikkerhetsfunksjoner, design, materialkvaliteter, teknikk og motorer finnes alt sammen som hyllevare både hos PSA (Peugeot, Citroën, DS og Opel), samt hos Bosch og Siemens og alle de felles underleverandørene bilbransjen bruker.

Over 20 forskjellige systemer sørger for sikkerhet og komfort. Det er ikke imponerende at vi finner den samme teknikken i den nye C5 Aircross, men det er interessant blant annet hvordan bilen oppleves når all sikkerhetssystemene kombineres med det nye Citroën-understellet.

Setene filtrerer asfalten
Oppskriften er litt ekstra skumgummi i setene, men først og fremst lanserer Citroën en ny patentert støtdempertype med en ekstra innebygd hydraulisk stopper som runder av dempingen både nedover og oppover (kompresjon og dekompresjon).

Citroën kaller dette for «Progressive Hydraulic Cushions». Systemet virker like mye på helt vanlig vei uten fartsdempere, som på gjørmete hytteveier a la Norvége.

Komfortspesialister
Og når de sier «Citroën Advanced Comfort», så mener de nettopp dette. Du får doble sideruter og en mengde forskjellige innvendige stemninger på bestillingslisten.

En midtkonsoll, som viser seg også å inneholde et kjøleskap. Dessuten nydelig lyd fra mediaanlegget, og forskjellige muligheter, eller stemninger også der. Å kunne lade mobiler trådløst, er bare én av mange nyttige funksjoner. 

Les hva Jon Winding-Sørensen skrev etter første møte med C5 Aircross i mai

(saken fortsetter)

Aggressiv eller arrogant?
Designen er rundere enn konkurrentenes, og de har sine Citroën-detaljer med. Fargenyanseringen av rails og nedre del av dører er hyggelige detaljer. Den tredoble grillen med lys som følger forhjulsvinkelen er en gammel Citroën spesialitet.

Detaljene og designen rundt omkring viser at designerne er lekne og får lov til å leke. Det oser av Citroën, men det er ikke overdrevent. Selv kaller de det design som både er muskuløs og tøff, men ikke arrogant.

Muligens er det ordet aggressiv som skulle vært brukt. For den er tøff uten å være aggressiv. 

Kjørestillinger i komfortabel toppklasse
Setene er gode. Veldig bløte er de ikke, men de omfavner deg på en hyggelig måte. Du kan til og få massasje (men ikke ventilasjon). De gir god støtte til overkroppen, har lange nok sitteputer, god sidestøtte, og i testbilen også elektrisk justering med tre minneposisjoner.

Førersetet kan heves og senkes i vesentlig grad. Rattet er godt å holde i, godt justerbart, godt i lengderetning. Alle hendler og brytere føles gode. Sittestillingen er definitivt komfortabel.

Det er to digitale skjermer å betjene. En av dem gir all kjøreinformasjon. Den andre, i midten, er greit betjenbar når du har fått litt trening. Det er mange valgmuligheter, men ikke for mange undermenyer.

Ut på tur
Støtdemperteknologien er overført fra WRC-rallybilen til C5 Aircross.

Citroën lar C5 Aircross krenge en smule i svinger. Likevel sitter den helt fint på veien. Ganske komfortabelt. Det er slagene fra dårlig underlag dette systemet er konstruert for å absorbere.

Er bilen mer komfortabel enn andre SUV-er? Svaret er et tydelig ja, men med reservasjoner om kjøring på norsk asfalt. Automatgiret er utsøkt.

I Eco-stilling gires det mellom åtte trinn på en nærmest sømløs måte. I sport-modus virker den på normal måte, som betyr at den ikke bruker så lang tid på å bestemme hvilket trinn den skal bruke.

Styringen er direkte, men litt syntetisk, som betyr at den mangler nærhet til moder jord. Gode tilbakemeldinger skal den ha for å være rolig rundt senter. Du må ikke gjete bilen, samtidig trenger den ikke så mye utslag for å styre bilen i den retningen du vil.

Eksperter på spesielle effekter
C5 Aircross kjøres enkelt og elegant. Det er behagelig å kjøre en kompakt SUV bil som tør å krenge litt og som sluker noen hull i asfalten og en fartsdemper eller to uten at du må kjøre til tannlegen.

C5 Aircross er selvkjørende på nivå 2, som betyr at den holder seg i filen du har valgt, at det radarbaserte fartsholdersystemet holder orden på avstand til forankjørende og i tillegg tråkker på så mye nødbrems som mulig om det skulle bli nødvendig.

Her er det kameraer som ser og viser bilen fra alle kanter og dessuten en egen bakkenedkjørings-assistent. Med en bakkeklaring på 23 centimeter samt ordentlig med gummi (55-profil) rundt 18-tommers-felgene, er C5 Aircross en så god SUV som noen annen.

Venter på avklaring
Vi kan fortsatt ikke fortelle noe om hvor mye de forskjellige Aircross-utgavene vil få lov til å trekke i hengervekt, men bensinvarianten med 180 hk kan trekke 1500 kg.

Rent praktisk er bilen utvilsomt lettlastet. Den er høy med sin SUV-form, men ikke så høy at det blir for vanskelig å slenge opp en sykkel eller to, eller ski, kano og surfebrett på taket.

De tre separate stolene som utgjør baksetet kan slåes ned hver for seg. Slår du ned den i midten, er ikke skiposer med innhold til skiflygning en umulighet. Vi synes ikke bakseteplassen var overdrevent stor, men likte å se et reservehjul.

Fire forskjellige motoralternativer
Når bilen lanseres i Norge i mars vil det bli med to bensin- og to dieselmotorer. Disse kommer i Peugeot-Opel-Citroën-regi og inneholder en meget økonomisk 1,2-liters bensinturbo på 130hk. En 1,6 liter bensinturbo med 180 hk, og den samme rutinen i diesel. 1,5 liter 130 hk samt 2,0 liter 180 hk.

Kun forhjulsdrift
Vi fikk også endelig vite at C5 Aircross helt sikkert aldri vil leveres med firehjulsdrift … kanskje. Foreløpig stoler vi på det.

Den ladbare hybridversjonen består av en 1,6-liters bensinmotor på 180 hk, samt elmotor på 110 hk. Disse samarbeider med den nye 8-trinns automatgirkassen. Effekten blir til sammen 225 hk, men det viktigste er dreiemomentet på 337 Nm fra elmotoren alene.

Den lille enheten er montert mellom girkassen og bensinmotoren. Batteriene er plassert under baksetene.

Dette betyr at hybriden får omtrent den samme lastekapasiteten som bensin- og dieselvarianten. Klasseledende når det gjelder last i C-SUV-segmentet, mener Citroën selv. Det vi også fikk vite om denne «Norgesmodellen», var at den er leveringsklar tidlig i 2020.

Ingen vet hva bilen koster
Det er fortsatt en del ting vi ikke kan svare på om C5 Aircross. For eksempel pris, men vi vet nå at lanseringstidspunktet i Norge er mars 2019.

Til introduksjonen vil den koste noe mindre enn Peugeot 3008. Denne koster fra 302.000 kroner, men Citroën skal tilby noe mer utstyr som standard, og ikke minst bedre lasteplass – og altså mye mer komfort enn i søstermodellen.

Dette liker vi:
Komfort, lasteplass, særpreg og tre separate bakseter

Dette liker vi ikke:
Kunne vært bedre plass til bena for voksne baksetepassasjerer

FAKTA Citroen C5 Aircross PureTec 180

Motor:

4-syl. 16V turbo bensinmotor, 1598 ccm

Effekt:

130 kW (180 hk) v/5500 o/min.

Dreiemoment:

250 Nm v/1650 - 3200 o/min.

Mål LxBxH:

451 x 186 x 170 cm

Akselavstand:

273 cm

Bakkeklaring:

230 mm

Egenvekt m/fører:

1430 kg

Tillatt totalvekt:

2000 kg

Maks hengervekt:

1500 kg

Bagasjerom:

570/720/1630 liter (VDA)

Aks. 0-100 km/t:

8,2 sek.

Toppfart:

190 km/t

Snittforbruk (oppgitt):

0,57 l/mil

CO2:

131 g/km

Pris fra:

Ikke fastsatt







toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
BMW forbereder nytt flaggskip
Det er fortsatt et par år til BMW setter iNext i produksjon, men forberedelsene er godt i gang for det nye, selvkjørende flaggskipet-
Les mer
layid-bilde1
Audis nye familieracer
25 år etter originalen lanserer Audi en ny versjon av RS6 - familiebilen for dem som egentlig ønsker en sportsbil.
Les mer
layid-bilde2
Taycan knuser rekkeviddeangsten
For mye Taycan i det siste? Ta med dette: Med den kan du kjøre fra Trondheim til sydspissen av Italia på 24 timer.
Les mer
layid-bilde3
Kamiq er Skodas nye og lille crossover
For de mange som ladbare biler ikke er et alternativ for, velger en god del av dem en SUV fra Skoda. Derfor kan Skoda Kamiq bli en viktig bil de nærmeste årene.
Les mer
layid-bilde4
N Line gir sprekere utseende
Hyundai bruker N-betegnelsen på sine sportslige modeller. Men nå blir også N Line en utstyrsbetegnelse.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde6
Her er T-Roc Cabriolet
Volkswagen viser de første offisielle bilder av T-Roc Cabriolet som skal premierevises i Frankfurt neste måned.
Les mer
layid-bilde7
Nye Cayenner med plugg
Porsche lanserer nå en ny generasjon ladbare hybrider i Cayenne-familien. Det kan bety salgsboost.
Les mer


layid-bilde8
Legendariske XJ13 i ny tapping
Les mer
toppsak-bilde9
Enda mer Stinger enn Stinger
Stol på engelskmennene. De er fremdeles lekne. Ikke noe er vel mer logisk og engelsk enn å bygge opp en banelysten utgave av Stinger?
Les mer
layid-bilde10
Nye Zoe - priset og klar
Les mer
layid-bilde11
Karma til Monterey
Les mer
layid-bilde12
En rimeligere e-tron
Les mer
layid-bilde13
911 Carrera i to karosserier
Porsche lanserer nå de nye innstegsmodellene i 911-serien. Noen direkte sinker blir de langt fra.
Les mer
layid-bilde14
Salgsklar Skoda med plugg
Denne uken åpner Skoda ordrebøkene for sin første ladbare hybrid. Superb iV blir attraktivt priset i kjent Skoda-stil.
Les mer
toppsak-bilde15
Audi med ny nisjemodell
Audi lanserer A1 Citycarver, en småtøff bil basert på A1 Sportback.
Les mer
layid-bilde16
Listers hårete føner
Les mer
layid-bilde17
Nytt navn hos Audi
Les mer
layid-bilde18
Monster fra Hennessey
Svart er tøft. Plan er tøft. 6x6 er ekstra tøft. Hennesseys Goliath har alt - ganger to!
Les mer
layid-bilde19
En Lotus som forvirrer
Selv om Lotus har vært innom mange blindveier og omveier i løpet av sine 70 år, er verdiene til merkevaren fremdeles smart, enkel og lett. Og et greit navn. Men ikke nå lenger.
Les mer
layid-bilde20
de Tomaso er tilbake - på et vis
En av de etterhånden altfor mange meningsløse såkalte superbilene dukket opp på Goodwood nylig. Med de Tomaso logoen på, selv om det er vanskelig å se forbindelsen mellom dagens bil og det muntre eventyret i Modena som ble startet i 1959 og som for lengst burde vært begravet.
Les mer
layid-bilde21
Ny Corvette med midtstilt motor
Chevrolet har introdusert åttende generasjon Corvette. For første gang får den midtstilt motor.
Les mer
layid-bilde22
Facelift for Mazda2
Mazda har i dag startet salget av en ny 2-er på hjemmemarkedet. En viktig nyhet er navnet.
Les mer
toppsak-bilde23
Skoda fornyer SUV-ene
Skoda foretar oppgraderinger av Karoq og Kodiaq foran modellåret 2020. Forskjellen oppdages lettest bakfra.
Les mer
layid-bilde24
Ny favoritt i oransje
Mazda er flinke til å markere jubileer. Nå er MX-5 30 år, og det markeres med en spesialutgave i frisk farge og begrenset opplag.
Les mer
layid-bilde25
Comeback (med en hake)
Etter nærmere et års opphold kommer nå Mercedes C-Klasse tilbake som ladbar hybrid. Men det spørs om den blir like pop som forgjengeren, nå må du nemlig innom andre pumper når tanken skal fylles.
Les mer
layid-bilde26
Kunderacere fra øst og vest
Audi og Toyota har presentert nye racerbiler med «Til salgs»-plakat i løpet av siste uke. De skal inn i hver sin kategori.
Les mer
layid-bilde27
Bentleys fremtidsvisjon
Les mer
toppsak-bilde28
Her er Minis nye elbil
Det har vært knyttet stor spenning til elbilen fra Mini. Nå er den endelig offentlig.
Les mer
layid-bilde29
Nok en BMW pick-up
Les mer
layid-bilde30
Porsche-debut på Goodwood
Porsche har i dag avduket sin nye 911 RSR på Goodwood Festival. Dette er en bil Dennis Olsen vil få mye glede av de neste årene.
Les mer
layid-bilde31
Den fine balansegangen
Når Audi nå lanserer sin nye S8 påstår de å ha funnet den rette formelen for dynamikk og komfort.
Les mer
layid-bilde32
Peugeot priser elbilen
De mange som står på venteliste for å sikre seg en Peugeot e-208 får i dag vite prisen på bilen.
Les mer
toppsak-bilde33
Opel oppgraderer Astra
Etter fire år på markedet får Opel Astra en midtlivsoppgradering med ny teknikk.
Les mer
layid-bilde34
Ny Captur får en fordel i Norge
Les mer
layid-bilde35
BMW lanserer ny X6
Les mer
layid-bilde36
Taycan på verdensturne
Det er fortsatt en stund til den offisielle debuten, men Porsche varmer opp med en liten runde på tre kontinenter.
Les mer
layid-bilde37
Volvo utvider VIP-programmet
Volvo har alltid vært gode på sikkerhet, men så sikre biler som disse har de aldri tidligere tilbudt.
Les mer
layid-bilde38
Oppgradering for Audi Q7
Fire år etter lanseringen får Audis store SUV en midtlivs-oppgradering slik at den kan holde koken noen år til.
Les mer