img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
40 bilder i galleri
F-Type i rally-løypa
I forbindelse med feiringen av 70 år med XK-motoren har Jaguar gjort noe såpass underlig som å bygge opp åpen F-Type til rally-bil. Hvorfor deltok de aldri i Safari?

Jeg syntes alltid 911-versjoner utviklet spesielt for tøffe rallyer, Safari og Dakar og den typen, så spesielt tøffe ut.

De var jekket opp noe centimeter og hadde underlige spesial-lykter plassert på steder hvor en designer ville gått av i protest hvis det var han som ble beordret til å finne en plass til dem.

Det var med andre ord på høy tid at Jaguar åpnet denne delen av boka. Der man bygger om salong-biler til å takle det virkelige livet.

Nå vet jeg ikke riktig hva det er som har fått Jaguar til å velge denne veien – spesialetappene på Wales-rallyet har liksom ikke vært deres lekegrind, for å si det mildt.

Men det er 70-årsdag, da. 70 år siden XK 120 debuterte på Earls Court i London – med en motor som er en av de mest legendariske i bilhistorien. Rekkesekser, doble overliggere, vakker som en skulptur.

Effektiv også.

Og det hører med til historien at de første XK 120 jo også var rallybiler. Helst på ganske flat asfalt, som Tulip Rally, men jommen greide de ikke også RAC-rallyet en gang på tidlig femtitall.

Men XK-motorens racinghistorie er skrevet oftere på Le Mans og slike gloriøse baner, om bord i biler som C- og D-typer, for ikke å snakke om E-typen før de softet den opp med doven V-tolver og en ny form for komfort.

Men for å skape litt blest, eller vekke noen minner, eller fortelle en historie, eller simpelthen bare for å ha det litt gøy, har altså Jaguar bygget opp to åpne F-typer til flammesprutende rally-beist.

Riktignok bare med to-liters Ingenium-fireren, men vi snakker heldigvis bensin uten spor av batterihjelp i miles omkrets.

300 hester og et fult godkjent FIA chassis antyder alvor. Skikkelig bur og seks-punkts belte ønsker velkommen på jobben. Bremser og opphengning er modifisert i passende grad. Ekstralyktene er plassert slik at de gjør inntrykk og brannslukkeren er godt tilgjengelig. 

Hjul med dekk spesialbygd for grus antyder formålet, og støtdempere som kan justeres i alle retninger sammen med mykere fjærer – for virkelig å kunne ete opp ujevnheter – er med på å skape illusjoner.

Og hva sies om en hydraulisk håndbrems som «skal gjøre det lettere å ta hårnålssvinger». Slike detaljer er med på å fullføre eventyret.

(artikkelen fortsetter)

Nå er det antakelig ikke helt tilfeldig at disse spesialversjonene presenteres omtrent samtidig med at produsenten gir oss en spesiell F-Type serie.

Chequered Flag kalles denne versjonen, finnes både lukket og åpen og med en rekke forskjellige drivlinjer, opp til 380 hk og 4x4 og med nok visuelle spesialiteter til at du har ryggen fri for de ekstra kronene du har betalt. 

Kjære, et spesielt ratt med målflagget og en rød strek i rett-frem posisjonen – slik som driftingfolket bruker for å orientere seg om hvor de er i verden – er selvfølgelig verdt mange tusen.

Sorry, men for meg – og sikkert mange andre geriatrikere – er Chequered Flag synonymt med en av de gøyeste bilsjappene i Londons utkant på 60-tallet. Med den legendariske Lotus Elite LOV 1 i spissen.

Men sjefens, Graham Walker, etterfølgende rallyinnsats med Lancia Stratos vakte også respekt. For ikke å snakke om å gå løs på en Bristol Blenheim med krum nakke – også etter det andre krasjet. 

Litt mer respekt der enn for en spesialversjon av en soft-racer som F-Typen.

Rallyversjonen var et gøyalt opplegg, spesialversjoner viser bare hvor flinke folk er til å presse sitroner.

Og selv om årets bil – uansett i hvilken sammenheng – står ganske langt ned på min liste over fenomener jeg ønsker å bruke tid på, syns jeg – uavhengig av dette - at Jaguar I -PACE må gratuleres med å bli Tyskland Årets Bil. At den til og med grusa Audi e-tron må smake ekstra bra for engelskmennene.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Toyota Corolla koster fra 297.300 kroner
Når Toyota igjen er tilbake med Corolla i Norge, starter prisen rett under 300.000 kroner.
Les mer
layid-bilde1
Bare spør om Toyota Corolla
Auris ble ikke til gull slik Toyota hadde håpet. Etter to bilgenerasjoner går navnet inn i historien, og om kort tid er Corolla tilbake på norske veier. BilNorge.no kjører bilen på onsdag, så alt du måtte lure på er det bare å spørre om.
Les mer
layid-bilde2
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde3
Bybil-fremtid fra Citroën
Citroën markerer sitt hundreårsjubileum ved å vise mobilitet for fremtiden.
Les mer
layid-bilde4
Her er nye Focus ST
Ford topper nå Focus-familien med en ny ST. Den leveres i ulike varianter for å tilfredsstille forskjellige kundegrupper.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Fransk wannabe
Det er biler som dette som gjør det virkelig moro å være i Frankrike. Produkter som bare er en parodi, en grotesk skisse, men som noen allikevel tar på ramme alvor. Møt Devinci.
Les mer
layid-bilde6
Bentley overgår seg selv
Bentley har fått konkurranse fra så vel Rolls-Royce som Lamborghini den siste tiden. Nå strammer de grepet og hevder Bentayga er verdens raskeste og mest luksuriøse SUV. En sannhet med modifikasjoner.
Les mer
layid-bilde7
Nytt konsept til Genève
Audi viser de første skisser av en modell som skal debutere i Genève neste måned.
Les mer


layid-bilde8
Mange fossilbiltrekk i Mercedes EQC elbil
Les mer
toppsak-bilde9
Seiglivet modell fornyes
Mitsubishi Motors forteller at de skal vise en ny ASX i Genève neste måned. Den vil nok likevel fortsette et liv i skyggen av storebror.
Les mer
layid-bilde10
Nye toppmodeller fra BMW
Les mer
layid-bilde11
Litt oppgradert TT RS
Les mer
layid-bilde12
Ny toppmodell fra Range Rover
Les mer
layid-bilde13
30 år med kjøreglede
Mazda presenterer nok en spesialversjon av MX-5. Hvilket nummer i rekken den er skal være usagt, men her er det bare å løpe og kjøpe.
Les mer
layid-bilde14
Volkswagen oppgraderer Passat
Tiden er moden for en midtlivs oppgradering av Passat. Ikke minst gjelder dette varianten som har toppet den norske salgsstatistikken.
Les mer
toppsak-bilde15
Mazda skal vise kompakt-SUV
Mazda har i dag to SUV-er på programmet i Europa, CX-5 og CX-3. På Genève-utstillingen lover de å vise nok en modell.
Les mer
layid-bilde16
Spesialutgave av BMWs nye flaggskip
Les mer
layid-bilde17
Verken kron eller mynt?
Les mer
layid-bilde18
Mark Webber på Bathurst
De som har overvært trening og kvalifisering til nattens 12-timersløp på Bathurst, fikk under oppkjøring til løpet pauseinnslag av en lokal helt i en helt spesiell bil.
Les mer
layid-bilde19
Skoda skisserer Genève-nyhet
Vi har fått vite navnet på Skodas kommende kompakt-SUV. Nå følger de første skissene, men egentlig har vi sett vel så mye tidligere.
Les mer
layid-bilde20
Ny Renault Clio
Renault viser i dag de første eksteriørbildene av femte generasjon Clio. Den skal debutere på Genève-utstillingen i mars.
Les mer
layid-bilde21
Interiør-løft for ny Clio
Renault skal lansere en splitter ny Clio på Genève-utstillingen i mars. Den digitale avdukingen er i gang, og de starter med interiøret.
Les mer
layid-bilde22
Toyota RAV4 på veien
BARCELONA: Mange er spent på nye Toyota RAV4. Her er våre første inntrykk etter å ha kjørt bilen.
Les mer
toppsak-bilde23
Volvos kinesiske tvilling
Vi vet jo at Volvo er eid av Geely, men akkurat her er det ikke tvil. Den nyeste Geely, FY 11, er bygd på en Volvo og er toegget tvilling med XC40.
Les mer
layid-bilde24
Hondas urbane revisjon
Nå har Honda sluppet det første inntrykket av sin kommende bybil. I forhold til det konseptet vi så i Frankfurt 2017 er den åpenbart vesentlig revidert.
Les mer
layid-bilde25
Facelift og ny banebil
Lexus har med seg to nyheter til Detroit - begge basert på RC F.
Les mer
layid-bilde26
Den amerikanske drømmen
Skal du lykkes i den amerikanske bilbransjen, må du ha pickuper på programmet. Kraftige pickuper! Det har Ram, og de hevder nå å være best på alle områder.
Les mer
layid-bilde27
Noe du lurer på om Toyota RAV4?
Les mer
toppsak-bilde28
Infiniti konsept baner vei for el-SUV
Infinitis innslag på Detroit-utstilling er konseptbilen QX Inspiration. Den er et forvarsel om merkets først elbilsom skal på markedet i 2021.
Les mer
layid-bilde29
Cadillacs AMG / M Sport
Les mer
layid-bilde30
Ny Mondeo hybrid klar for Norge
I dag er Ford Mondeo stasjonsvogn vist offentlig på bilutstillingen i Brüssel. Den er snart på plass hos norske forhandlere.
Les mer
layid-bilde31
Prisene klare for ny Citroën
Citroën lokker med en startpris på 303.000 kroner for sine nye C5 Aircross, men tror flesteparten av kundene vil velge en toppmodell med full utstyrspakke.
Les mer
layid-bilde32
En Kia etter amerikansk smak
Kia har designet en SUV for å møte amerikanerne på hjemmebane. Her er det plass til hele familien. Og vel så det.
Les mer
toppsak-bilde33
Ansiktsløft for Ioniq
Etter bare tre år på markedet får Norges-aktuelle Hyundai Ioniq nå et ansiktsløft.
Les mer
layid-bilde34
VW nøyde seg med å redesigne US-Passat
Les mer
layid-bilde35
BMW 7-serie oppgraderes
Les mer
layid-bilde36
Hyundai presenterer ny racer
Hyundai viser en ny racerbil basert på Veloster. Den er tilpasset det internasjonale TCR-reglementet og skal i første omgang konkurrere i USA.
Les mer
layid-bilde37
Ford solgte mer enn én million F-serie i fjor
Gode tider i USA har gitt fart i salget av store biler. Fortsatt er Fords F-serie verdens soleklare pickup-vinner.
Les mer
layid-bilde38
Samleobjekt fra Subaru
Subaru benytter Detroit-utstillingen til å vise en spesialutgave av WRX.
Les mer