img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
40 bilder i galleri
F-Type i rally-løypa
I forbindelse med feiringen av 70 år med XK-motoren har Jaguar gjort noe såpass underlig som å bygge opp åpen F-Type til rally-bil. Hvorfor deltok de aldri i Safari?

Jeg syntes alltid 911-versjoner utviklet spesielt for tøffe rallyer, Safari og Dakar og den typen, så spesielt tøffe ut.

De var jekket opp noe centimeter og hadde underlige spesial-lykter plassert på steder hvor en designer ville gått av i protest hvis det var han som ble beordret til å finne en plass til dem.

Det var med andre ord på høy tid at Jaguar åpnet denne delen av boka. Der man bygger om salong-biler til å takle det virkelige livet.

Nå vet jeg ikke riktig hva det er som har fått Jaguar til å velge denne veien – spesialetappene på Wales-rallyet har liksom ikke vært deres lekegrind, for å si det mildt.

Men det er 70-årsdag, da. 70 år siden XK 120 debuterte på Earls Court i London – med en motor som er en av de mest legendariske i bilhistorien. Rekkesekser, doble overliggere, vakker som en skulptur.

Effektiv også.

Og det hører med til historien at de første XK 120 jo også var rallybiler. Helst på ganske flat asfalt, som Tulip Rally, men jommen greide de ikke også RAC-rallyet en gang på tidlig femtitall.

Men XK-motorens racinghistorie er skrevet oftere på Le Mans og slike gloriøse baner, om bord i biler som C- og D-typer, for ikke å snakke om E-typen før de softet den opp med doven V-tolver og en ny form for komfort.

Men for å skape litt blest, eller vekke noen minner, eller fortelle en historie, eller simpelthen bare for å ha det litt gøy, har altså Jaguar bygget opp to åpne F-typer til flammesprutende rally-beist.

Riktignok bare med to-liters Ingenium-fireren, men vi snakker heldigvis bensin uten spor av batterihjelp i miles omkrets.

300 hester og et fult godkjent FIA chassis antyder alvor. Skikkelig bur og seks-punkts belte ønsker velkommen på jobben. Bremser og opphengning er modifisert i passende grad. Ekstralyktene er plassert slik at de gjør inntrykk og brannslukkeren er godt tilgjengelig. 

Hjul med dekk spesialbygd for grus antyder formålet, og støtdempere som kan justeres i alle retninger sammen med mykere fjærer – for virkelig å kunne ete opp ujevnheter – er med på å skape illusjoner.

Og hva sies om en hydraulisk håndbrems som «skal gjøre det lettere å ta hårnålssvinger». Slike detaljer er med på å fullføre eventyret.

(artikkelen fortsetter)

Nå er det antakelig ikke helt tilfeldig at disse spesialversjonene presenteres omtrent samtidig med at produsenten gir oss en spesiell F-Type serie.

Chequered Flag kalles denne versjonen, finnes både lukket og åpen og med en rekke forskjellige drivlinjer, opp til 380 hk og 4x4 og med nok visuelle spesialiteter til at du har ryggen fri for de ekstra kronene du har betalt. 

Kjære, et spesielt ratt med målflagget og en rød strek i rett-frem posisjonen – slik som driftingfolket bruker for å orientere seg om hvor de er i verden – er selvfølgelig verdt mange tusen.

Sorry, men for meg – og sikkert mange andre geriatrikere – er Chequered Flag synonymt med en av de gøyeste bilsjappene i Londons utkant på 60-tallet. Med den legendariske Lotus Elite LOV 1 i spissen.

Men sjefens, Graham Walker, etterfølgende rallyinnsats med Lancia Stratos vakte også respekt. For ikke å snakke om å gå løs på en Bristol Blenheim med krum nakke – også etter det andre krasjet. 

Litt mer respekt der enn for en spesialversjon av en soft-racer som F-Typen.

Rallyversjonen var et gøyalt opplegg, spesialversjoner viser bare hvor flinke folk er til å presse sitroner.

Og selv om årets bil – uansett i hvilken sammenheng – står ganske langt ned på min liste over fenomener jeg ønsker å bruke tid på, syns jeg – uavhengig av dette - at Jaguar I -PACE må gratuleres med å bli Tyskland Årets Bil. At den til og med grusa Audi e-tron må smake ekstra bra for engelskmennene.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Nissan med italiensk touch
Nissan bekrefter nå at de skal bygge en spesialutgave av GT-R i samarbeid med Italdesign. Selvsagt med en stiv prislapp.
Les mer
layid-bilde1
Fremtidens BMW
Det er verdenspremiere på BMW Vision iNEXT under den pågående bilmessen i Los Angeles. Konseptbilen gir innsikt i fremtidens personlige mobilitet.
Les mer
layid-bilde2
Golf 8, enda litt nærmere
Med en ny offisiell skisse er vi kommet enda litt tettere på neste års helt nye VW Golf.
Les mer
layid-bilde3
Skoda lanserer sin nye Scala
Skoda har avduket sin nye Scala. Den kan bli en utfordrer til Volkswagens bestselger de siste tiårene.
Les mer
layid-bilde4
Opels gjenbruks-konsept
Tidligere i år viste Opel bilder av sin nyeste konseptbil. Siden har ingen sett den. Nå børster de støvet av den igjen.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Kia e-Niro er snart her
NICE: 30 km kortere rekkevidde enn først oppgitt spiller ingen rolle for de 6000 som står i kø for å sikre seg Kia e-Niro så lenge bruksrekkevidden fortsatt er rundt 400 km for denne kompakt-elbilen.
Les mer
layid-bilde6
Lys i tunnelen for potensielle Tesla-eiere
Noen av dem har stått på venteliste et par år. Snart kan de som står øverst på reservasjonslisten for Tesla Model 3 få lov å bestille bilen.
Les mer
layid-bilde7
Jeep med plan
Det er visstnok mange som har lengtet etter den. Og nå kom Jeep endelig med produktet. En Wrangler med plan.
Les mer


layid-bilde8
Nye Toyota RAV4 priset
Les mer
toppsak-bilde9
Noe du lurer på om Kia e-Niro?
Det nærmer seg første kjøring av Kia e-Niro. Siden mer enn 6000 norske bilkunder står på venteliste for akkurat denne elbilen, så antar jeg det fortsatt er mye som er uklart.
Les mer
layid-bilde10
Sporty HR-V
Les mer
layid-bilde11
Nok en e-tron fra Audi
Les mer
layid-bilde12
Ford oppdaterer Edge
Les mer
layid-bilde13
Dobler rekkevidden med ny Kia e-Soul
Når batterikapasiteten dobles i ny Kia e-Soul øker sannsynligvis interessen for en allerede svært populær bil.
Les mer
layid-bilde14
Ny Mazda3 med AWD
En ny generasjon Mazda3 er akkurat lansert i Los Angeles i lekker innpakning. Det skjer mye nytt på motorfronten, men det er en annen finesse som kan få betydning for salget i Norge.
Les mer
toppsak-bilde15
Prius oppgraderes
På L.A. Auto Show viser Toyota en oppgradert Prius. Spesielt én detalj har interesse for norske kunder.
Les mer
layid-bilde16
Her er neste generasjon Porsche 911
Les mer
layid-bilde17
Skreddersydd fra Lambo
Les mer
layid-bilde18
Sportsbil med eget kraftverk
Det er ikke mye konvensjonelt over RG Nathalie. Så er det heller ikke hvem som helst som står bak kreasjonen.
Les mer
layid-bilde19
Velkommen tilbake!
Marrakech: Citroën C5 Aircross endrer ikke vår oppfattelse av hva en SUV skal være - den bekrefter det!
Les mer
layid-bilde20
Si hei til helt ny Evoque
Du må kanskje gni deg i øynene og se en gang til, men jeg lover - dette er en helt ny Range Rover Evoque.
Les mer
layid-bilde21
Neste Kia Soul blir bare elektrisk
Kia viser ny Soul i Los Angeles om noen dager, bilen er klar for Norge neste vår - og den fortsetter som elbil.
Les mer
layid-bilde22
Lang Audi A6 for Kina
Kineserne har fortsatt stor appetitt på lange biler. På bilutstillingen i Guangzhou står en ny fristelse fra Audi.
Les mer
toppsak-bilde23
F-Type i rally-løypa
I forbindelse med feiringen av 70 år med XK-motoren har Jaguar gjort noe såpass underlig som å bygge opp åpen F-Type til rally-bil. Hvorfor deltok de aldri i Safari?
Les mer
layid-bilde24
Første ladbare Subaru
Subaru lanserer sin Crosstrek Hybrid på LA Auto Show og starter salget i USA innen årets utløp. Det gir en forsmak på hva vi har i vente når XV får en tilsvarende drivlinje.
Les mer
layid-bilde25
Viktig Corolla
Vi har allerede fått ny Corolla servert i to karosseriformer. Men varianten som blir mest solgt på global basis vises først nå.
Les mer
layid-bilde26
Skoda SUV-bomber Kina
Skoda dobler nå modellutvalget i Kina sammenlignet med Europa. Man strekker seg langt for å tilfredsstille sine viktigste kunder.
Les mer
layid-bilde27
Her er nye Mazda3
Les mer
toppsak-bilde28
Denne blir norsk bestselger
BMW slipper nå detaljer angående 3-serie varianten som med all sannsynlighet blir bestselger i Norge. Men fortsatt ønsker vi oss flere alternativer.
Les mer
layid-bilde29
Aston Martins første SUV
Les mer
layid-bilde30
Norgesdebut for Tesla Model 3
Det var tilløp til kø da Tesla åpnet dørene til første Model 3-visning på norsk jord i dag. Men den er her bare for at potensielle kunder kan se og røre, ikke kjøre den. De første kundebilene kommer først i 2019.
Les mer
layid-bilde31
Ny hydrogenbil fra Mercedes
Den ser nesten ut som en vanlig GLC, men under skallet skjuler deg seg noe nytt og fremtidsrettet.
Les mer
layid-bilde32
Her er ny 3-serie i M-drakt
Vi møtte nye BMW 3-serie i Paris, men amerikanerne får nå se en spesialutgave i LosAngeles om et par uker.
Les mer
toppsak-bilde33
Barsk ny Ranger fra Ford
Nå åpner Ford for bestilling av den tøffe Ranger Raptor. Men fortsatt er det en stund til du kan plassere den på gårdsplassen.
Les mer
layid-bilde34
Snart kommer BMWs nye toppmodell
Les mer
layid-bilde35
Ladbar E-Klasse er bestillingsklar
Les mer
layid-bilde36
Tarok blir navnet på VWs livsstil-pickup
Tarok blir navnet på den fem meter lange pickupen som Volkswagen premiereviste i helgen som konsept i Brasil. Men dessverre, ha ikke for store forhåpninger om å se den i Norge.
Les mer
layid-bilde37
Lexus UX skal koster fra 383.800 kroner
Med startpris på 383.800 kroner går nye Lexus UX 250h rett i strupen på BMW X1, Jaguar E-Pace, Mercedes GLA og Volvo XC40.
Les mer
layid-bilde38
Salgsklar Mercedes GLE
Norske Mercedes-forhandlere åpner nå for salg av nye GLE. Prisene starter 914.000 kroner, men en rimeligere variant er på trappene.
Les mer