img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
40 bilder i galleri
F-Type i rally-løypa
I forbindelse med feiringen av 70 år med XK-motoren har Jaguar gjort noe såpass underlig som å bygge opp åpen F-Type til rally-bil. Hvorfor deltok de aldri i Safari?

Jeg syntes alltid 911-versjoner utviklet spesielt for tøffe rallyer, Safari og Dakar og den typen, så spesielt tøffe ut.

De var jekket opp noe centimeter og hadde underlige spesial-lykter plassert på steder hvor en designer ville gått av i protest hvis det var han som ble beordret til å finne en plass til dem.

Det var med andre ord på høy tid at Jaguar åpnet denne delen av boka. Der man bygger om salong-biler til å takle det virkelige livet.

Nå vet jeg ikke riktig hva det er som har fått Jaguar til å velge denne veien – spesialetappene på Wales-rallyet har liksom ikke vært deres lekegrind, for å si det mildt.

Men det er 70-årsdag, da. 70 år siden XK 120 debuterte på Earls Court i London – med en motor som er en av de mest legendariske i bilhistorien. Rekkesekser, doble overliggere, vakker som en skulptur.

Effektiv også.

Og det hører med til historien at de første XK 120 jo også var rallybiler. Helst på ganske flat asfalt, som Tulip Rally, men jommen greide de ikke også RAC-rallyet en gang på tidlig femtitall.

Men XK-motorens racinghistorie er skrevet oftere på Le Mans og slike gloriøse baner, om bord i biler som C- og D-typer, for ikke å snakke om E-typen før de softet den opp med doven V-tolver og en ny form for komfort.

Men for å skape litt blest, eller vekke noen minner, eller fortelle en historie, eller simpelthen bare for å ha det litt gøy, har altså Jaguar bygget opp to åpne F-typer til flammesprutende rally-beist.

Riktignok bare med to-liters Ingenium-fireren, men vi snakker heldigvis bensin uten spor av batterihjelp i miles omkrets.

300 hester og et fult godkjent FIA chassis antyder alvor. Skikkelig bur og seks-punkts belte ønsker velkommen på jobben. Bremser og opphengning er modifisert i passende grad. Ekstralyktene er plassert slik at de gjør inntrykk og brannslukkeren er godt tilgjengelig. 

Hjul med dekk spesialbygd for grus antyder formålet, og støtdempere som kan justeres i alle retninger sammen med mykere fjærer – for virkelig å kunne ete opp ujevnheter – er med på å skape illusjoner.

Og hva sies om en hydraulisk håndbrems som «skal gjøre det lettere å ta hårnålssvinger». Slike detaljer er med på å fullføre eventyret.

(artikkelen fortsetter)

Nå er det antakelig ikke helt tilfeldig at disse spesialversjonene presenteres omtrent samtidig med at produsenten gir oss en spesiell F-Type serie.

Chequered Flag kalles denne versjonen, finnes både lukket og åpen og med en rekke forskjellige drivlinjer, opp til 380 hk og 4x4 og med nok visuelle spesialiteter til at du har ryggen fri for de ekstra kronene du har betalt. 

Kjære, et spesielt ratt med målflagget og en rød strek i rett-frem posisjonen – slik som driftingfolket bruker for å orientere seg om hvor de er i verden – er selvfølgelig verdt mange tusen.

Sorry, men for meg – og sikkert mange andre geriatrikere – er Chequered Flag synonymt med en av de gøyeste bilsjappene i Londons utkant på 60-tallet. Med den legendariske Lotus Elite LOV 1 i spissen.

Men sjefens, Graham Walker, etterfølgende rallyinnsats med Lancia Stratos vakte også respekt. For ikke å snakke om å gå løs på en Bristol Blenheim med krum nakke – også etter det andre krasjet. 

Litt mer respekt der enn for en spesialversjon av en soft-racer som F-Typen.

Rallyversjonen var et gøyalt opplegg, spesialversjoner viser bare hvor flinke folk er til å presse sitroner.

Og selv om årets bil – uansett i hvilken sammenheng – står ganske langt ned på min liste over fenomener jeg ønsker å bruke tid på, syns jeg – uavhengig av dette - at Jaguar I -PACE må gratuleres med å bli Tyskland Årets Bil. At den til og med grusa Audi e-tron må smake ekstra bra for engelskmennene.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde1
Så lang rekkevidde får elektrisk Opel Corsa
Opel har sluppet mer informasjon og bilder av den elektriske Corsa-modellen.
Les mer
layid-bilde2
58 km elektrisk DS-7 Crossback-rekkevide
Det er nå klart at når ladbare DS 7 Crossback E-Tense ankommer utpå høsten, vil den oppgitte elektriske rekkevidden være 58 km etter WLTP-normen.
Les mer
layid-bilde3
Oppgraderer Discovery
Ny grill, nye støtfangere og LED-lykter foran og bak er den synlige endringen på Land Rover Discovery Sport, men Snart blir Land Rover Discovery Sport også ladbar.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan alle reservere Hondas lille elbil
Tirsdag morgen åpnet Honda for at alle som ville kunne reservere den lille elbilen e.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Bildrømmer fra Uganda
Hvorfor skal ikke Afrika, nummer to i verden både i areal og folketall, ha sin egen, selvstendige bilindustri? I Uganda er de nå i ferd med å realisere en slik tanke.
Les mer
layid-bilde6
Her er Fords nye råtass
Ford viste i dag frem de første bildene av den helt nye råtassen Ford Focus ST som stasjonsvogn.
Les mer
layid-bilde7
Audi strammer opp A4
Audi A4 får en facelift etter fire år på markedet. I den forbindelse lanseres en supersprek dieselvariant.
Les mer


layid-bilde8
MINIs sprekeste får mer krutt under panseret
Les mer
toppsak-bilde9
Opel Grandland X Hybrid4: Ladbar 300-hester med 4x4
Opel fortsetter sin strategi mot elektrifisering av alle modeller når de mot slutten av året lanserer Grandland X Hybrid4.
Les mer
layid-bilde10
Den siste av arten?
Les mer
layid-bilde11
Nå kan du bestille Volkswagen ID.
Les mer
layid-bilde12
Snart oppgraderes Kona
Les mer
layid-bilde13
Den måtte jo bare realiseres
Nå avslører Porsche en dårlig skjult hemmelighet - deres nydelige Speedster settes i produksjon.
Les mer
layid-bilde14
Mercedes EQC: Prisen er klar
Fra i dag og noen uker fremover skal journalister fra hele Europa kjøre Mercedes EQC i området rundt hovedstaden. Nå er norsk pris klar.
Les mer
toppsak-bilde15
Elbil med Morgan-gener
For en gangs skyld, når vi presenterer en ny elbildrøm fra et start-up-selskap, er den verken kinesisk eller overdrevent Super. Men engelsk og ganske kjapp allikevel.
Les mer
layid-bilde16
Sniktitt på ny 8-er
Les mer
layid-bilde17
Ladbar DS får norsk pris
Les mer
layid-bilde18
Hyundai oppgraderer Ioniq
Hyundai har i dag sendt ut de første bildene av en oppgradert Ioniq. De viktigste endringene er økt rekkevidde og nytt sikkerhetsutstyr.
Les mer
layid-bilde19
Mercedes EQC i nærmiljøet
Her er Mercedes EQC knipset på Fornebu. Neste uke kan du se flere av dem i Oslo-området.
Les mer
layid-bilde20
Prisløft for ny Soul
Prisene økes betydelig når nye e-Soul tar overfor for første generasjon Soul EV. På kjøpet får du mer rekkevidde og nytt utstyr.
Les mer
layid-bilde21
Lotus i sitt andre hjemland
Det var på tide at Lotus fikk en skikkelig lansering i Kina etter at Geely overtok henne fra Proton for ett år og elleve måneder siden. I Shanghai bød hun faktisk på en av de virkelige store meldingene.
Les mer
layid-bilde22
Mystisk kineser i New York
De som følger med hadde nok ventet denne bilen på Shanghai-utstillingen. I stedet dukket den opp i New York. Her er bakgrunnen mer utydelig enn det som er vanlig med kinesiske superbiler man aldri har hørt om før.
Les mer
toppsak-bilde23
Ny Passat GTE på snarvisitt i Norge
Torsdag var den nye ladbare versjonen av Volkswagen Passat på snarvisitt til Norge.
Les mer
layid-bilde24
Kinesisk hydrogenbil
En av de uventede og ukjente bilene som står i Shanghai heter Grove, er en ren hydrogenbil og er designet av Pininfarina.
Les mer
layid-bilde25
Pininfarina i Kina
Pininfarina stiller med flere biler i Shanghai. To av dem på et merke som heter Karma, etterfølger etter et danskspråklig forsøk.
Les mer
layid-bilde26
BYDs overflødighetshorn
BYD stiller på Shanghai-utstillingen med konseptbil og ny e-Serie. Og for ikke å dominere for mye hadde de noen presentasjoner for et par uke siden også. Et annet sted. Til sammen 23 nye biler i Shanghai, sier de.
Les mer
layid-bilde27
Stor spennvidde fra W
Les mer
toppsak-bilde28
Nytt og smått fra Hyundai
Det er hyggelig å kunne fortelle at ikke alt som debuterer i New York disse dagene er tre tonns slagskip med plass til en halv armé. Noen er litt mer forsiktige, som den nye Hyundai Venue.
Les mer
layid-bilde29
Kias vidunder-bil
Les mer
layid-bilde30
Mercedes lanserer ny GLS
Like før den er på markedet får BMW X7 en ny konkurrent å bryne seg på når Mercedes nå lanserer en ny generasjon av sin store SUV.
Les mer
layid-bilde31
Ny Subaru Outback
Subaru lanserer det de betegner som sjette generasjon Outback på bilutstillingen i New York. De lover den sikreste og mest komfortable Outback noensinne.
Les mer
layid-bilde32
Genesis gjør elbilen kompakt
Genesis er jo egentlig kjent som et luksusmerke som veldig ofte benytter målebåndet til Mercedes. Men til bilutstillingen i New York kommer de med en elbil som er virkelig kompakt.
Les mer
toppsak-bilde33
Nye motorer i Audi S5
Audi fortsetter elektrifiseringen og lanserer nye drivlinjer i S5 Coupé og Sportback.
Les mer
layid-bilde34
Aston Martins elektriske Rapide
Les mer
layid-bilde35
Ny brobygger fra Mercedes
Les mer
layid-bilde36
En smak av fremtid
Audi viser et konsept i Shanghai som har lite med dagens virkelighet å gjøre.
Les mer
layid-bilde37
Volkswagen viser sin nyeste ID.
På Shanghai-utstillingen som åpner om noen dager skal Volkswagen viser nok et eksempel på hva de kan bygge på sin elektriske plattform.
Les mer
layid-bilde38
Nye drivlinjer i Audis langturbiler
Når Audi nå lanserer nye utgaver av S6 og S7, har disse for første gang dieselmotor under panseret. Og de har realisert en teknologi vi fikk en smakebit av for flere år siden.
Les mer