img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
11 bilder i galleri
Denne blir norsk bestselger
BMW slipper nå detaljer angående 3-serie varianten som med all sannsynlighet blir bestselger i Norge. Men fortsatt ønsker vi oss flere alternativer.

Vi snakker selvsagt om den ladbare hybridutgaven – BMW 330e som nå vises i ny innpakning med lengre elektrisk rekkevidde og Xtra Boost som øker effekten og gjør den enda mer attraktiv.

Les mer om nye BMW 3-serie her

At 330e har vært en norsk suksess er det liten tvil om. Hittil i år er det ifølge OFV registrert 564 nye BMW 3-serie fordelt på 442 sedaner, 111 stasjonsvogner og 11 kombikupeer.

Av de 442 sedanene er hele 400 ladbare hybrider av typen 330e – det er nemlig kun denne som leveres med denne, i Norge, så populære drivlinjen.

Ikke å undres over når den kommer ekstremt gunstig ut i det norske avgiftssystemet og du får 330-effekt for omtrent samme pris som en 320 med vesentlig mindre effekt.

BMW 340i xDrive vises først i USA

Fortsatt snakker BMW kun om sedan når en ny generasjon 330e ser dagens lys, mange håper nok at dette endrer seg når bilen har vært på markedet en stund.

En del ønsker seg nok også firehjulsdrift, og rent teknisk er trolig det også mulig å få til, om bare etterspørselen blir stor nok.

Den største nyheten er at den teoretiske rekkevidden på eldrift øker med 50 prosent fra forgjengeren – til 60 kilometer målt etter WLTP-standarden og regnet tilbake til NEDCorr. En del vil nok også sette pris på XtraBoost som gir en temporær effektøkning på 41 hk.

Da vi kjørte 330e i test mot Mercedes C 350e for et års tid siden kom vi 25 kilometer på eldrift, så med 50 prosnt økt rekkevidde kan du i praksis regne med å kunne kjøre 32-35 km før batteriene er tomme.

Bortsett fra den ekstra boosten, som er tilgjengelig når «DNA-velgeren» settes til SPORT, er systemeffekten den samme som i foregående modell – 252 hestekrefter. Forbruk og CO2-utslipp er redusert med ti prosent til et snittforbruk på 0,17 l/mil og 39 g/km.

Den 2-liters bensinmotoren yter 184 hk mens elmotoren bidrar med ytterligere 50 kW / 68 hk under normal belastning og 83 kW / 113 hk når boost-funksjonen aktiveres. Maks dreiemoment er 420 Newtonmeter, det samme som i forgjengeren.

Omsatt til ytelser innebærer det null til hundre på seks blank og en toppfart på 230 km/t. Det gjør den verdig til 330-betegnelsen.

I HYBRID modus oppnår 330e en toppfart på 110 km/t når den drives på batteriene, 30 km/t mer enn forgjengeren. I ELECTRIC modus er toppfarten 140 km/t – opp fra 120 km/t.

Less også: BMW setter standarden med X5 45e

Under retardasjon sørger elmotoren effektivt for å regenerere bremsekraften ved å fungere som generator. Det høyspente batteriet leverer også strøm til bilens øvrige elektriske funksjoner – noe som gjør en dynamo drevet av forbrenningsmotoren overflødig.

Li-ion batteriet i nye 330e har kapasitet på 12 kWt og er plassert under baksetet, mens bensintanken sitter over bakakselen.

Dette stjeler dessverre plass slik at volumet i bagasjerommet reduseres fra opprinnelige 480 til 375 liter.

Elmotoren sitter integrert i automatkassen for å oppta minimalt med plass – faktisk er girkassen bare 15 mm lengre enn en vanlig 8-trinns Steptronic.

BMW 330e kommer på markedet sommeren 2019. Mange synes nok den er verd noen måneder ekstra ventetid, for trolig blir den et meget prisgunstig alternativ forutsatt at du vil ha sedan og er fornøyd med bakhjulsdrift.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Toyota Corolla koster fra 297.300 kroner
Når Toyota igjen er tilbake med Corolla i Norge, starter prisen rett under 300.000 kroner.
Les mer
layid-bilde1
Bare spør om Toyota Corolla
Auris ble ikke til gull slik Toyota hadde håpet. Etter to bilgenerasjoner går navnet inn i historien, og om kort tid er Corolla tilbake på norske veier. BilNorge.no kjører bilen på onsdag, så alt du måtte lure på er det bare å spørre om.
Les mer
layid-bilde2
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde3
Bybil-fremtid fra Citroën
Citroën markerer sitt hundreårsjubileum ved å vise mobilitet for fremtiden.
Les mer
layid-bilde4
Her er nye Focus ST
Ford topper nå Focus-familien med en ny ST. Den leveres i ulike varianter for å tilfredsstille forskjellige kundegrupper.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Fransk wannabe
Det er biler som dette som gjør det virkelig moro å være i Frankrike. Produkter som bare er en parodi, en grotesk skisse, men som noen allikevel tar på ramme alvor. Møt Devinci.
Les mer
layid-bilde6
Bentley overgår seg selv
Bentley har fått konkurranse fra så vel Rolls-Royce som Lamborghini den siste tiden. Nå strammer de grepet og hevder Bentayga er verdens raskeste og mest luksuriøse SUV. En sannhet med modifikasjoner.
Les mer
layid-bilde7
Nytt konsept til Genève
Audi viser de første skisser av en modell som skal debutere i Genève neste måned.
Les mer


layid-bilde8
Mange fossilbiltrekk i Mercedes EQC elbil
Les mer
toppsak-bilde9
Seiglivet modell fornyes
Mitsubishi Motors forteller at de skal vise en ny ASX i Genève neste måned. Den vil nok likevel fortsette et liv i skyggen av storebror.
Les mer
layid-bilde10
Nye toppmodeller fra BMW
Les mer
layid-bilde11
Litt oppgradert TT RS
Les mer
layid-bilde12
Ny toppmodell fra Range Rover
Les mer
layid-bilde13
30 år med kjøreglede
Mazda presenterer nok en spesialversjon av MX-5. Hvilket nummer i rekken den er skal være usagt, men her er det bare å løpe og kjøpe.
Les mer
layid-bilde14
Volkswagen oppgraderer Passat
Tiden er moden for en midtlivs oppgradering av Passat. Ikke minst gjelder dette varianten som har toppet den norske salgsstatistikken.
Les mer
toppsak-bilde15
Mazda skal vise kompakt-SUV
Mazda har i dag to SUV-er på programmet i Europa, CX-5 og CX-3. På Genève-utstillingen lover de å vise nok en modell.
Les mer
layid-bilde16
Spesialutgave av BMWs nye flaggskip
Les mer
layid-bilde17
Verken kron eller mynt?
Les mer
layid-bilde18
Mark Webber på Bathurst
De som har overvært trening og kvalifisering til nattens 12-timersløp på Bathurst, fikk under oppkjøring til løpet pauseinnslag av en lokal helt i en helt spesiell bil.
Les mer
layid-bilde19
Skoda skisserer Genève-nyhet
Vi har fått vite navnet på Skodas kommende kompakt-SUV. Nå følger de første skissene, men egentlig har vi sett vel så mye tidligere.
Les mer
layid-bilde20
Ny Renault Clio
Renault viser i dag de første eksteriørbildene av femte generasjon Clio. Den skal debutere på Genève-utstillingen i mars.
Les mer
layid-bilde21
Interiør-løft for ny Clio
Renault skal lansere en splitter ny Clio på Genève-utstillingen i mars. Den digitale avdukingen er i gang, og de starter med interiøret.
Les mer
layid-bilde22
Toyota RAV4 på veien
BARCELONA: Mange er spent på nye Toyota RAV4. Her er våre første inntrykk etter å ha kjørt bilen.
Les mer
toppsak-bilde23
Volvos kinesiske tvilling
Vi vet jo at Volvo er eid av Geely, men akkurat her er det ikke tvil. Den nyeste Geely, FY 11, er bygd på en Volvo og er toegget tvilling med XC40.
Les mer
layid-bilde24
Hondas urbane revisjon
Nå har Honda sluppet det første inntrykket av sin kommende bybil. I forhold til det konseptet vi så i Frankfurt 2017 er den åpenbart vesentlig revidert.
Les mer
layid-bilde25
Facelift og ny banebil
Lexus har med seg to nyheter til Detroit - begge basert på RC F.
Les mer
layid-bilde26
Den amerikanske drømmen
Skal du lykkes i den amerikanske bilbransjen, må du ha pickuper på programmet. Kraftige pickuper! Det har Ram, og de hevder nå å være best på alle områder.
Les mer
layid-bilde27
Noe du lurer på om Toyota RAV4?
Les mer
toppsak-bilde28
Infiniti konsept baner vei for el-SUV
Infinitis innslag på Detroit-utstilling er konseptbilen QX Inspiration. Den er et forvarsel om merkets først elbilsom skal på markedet i 2021.
Les mer
layid-bilde29
Cadillacs AMG / M Sport
Les mer
layid-bilde30
Ny Mondeo hybrid klar for Norge
I dag er Ford Mondeo stasjonsvogn vist offentlig på bilutstillingen i Brüssel. Den er snart på plass hos norske forhandlere.
Les mer
layid-bilde31
Prisene klare for ny Citroën
Citroën lokker med en startpris på 303.000 kroner for sine nye C5 Aircross, men tror flesteparten av kundene vil velge en toppmodell med full utstyrspakke.
Les mer
layid-bilde32
En Kia etter amerikansk smak
Kia har designet en SUV for å møte amerikanerne på hjemmebane. Her er det plass til hele familien. Og vel så det.
Les mer
toppsak-bilde33
Ansiktsløft for Ioniq
Etter bare tre år på markedet får Norges-aktuelle Hyundai Ioniq nå et ansiktsløft.
Les mer
layid-bilde34
VW nøyde seg med å redesigne US-Passat
Les mer
layid-bilde35
BMW 7-serie oppgraderes
Les mer
layid-bilde36
Hyundai presenterer ny racer
Hyundai viser en ny racerbil basert på Veloster. Den er tilpasset det internasjonale TCR-reglementet og skal i første omgang konkurrere i USA.
Les mer
layid-bilde37
Ford solgte mer enn én million F-serie i fjor
Gode tider i USA har gitt fart i salget av store biler. Fortsatt er Fords F-serie verdens soleklare pickup-vinner.
Les mer
layid-bilde38
Samleobjekt fra Subaru
Subaru benytter Detroit-utstillingen til å vise en spesialutgave av WRX.
Les mer