img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
28 bilder i galleri
Sportsbil med eget kraftverk
Det er ikke mye konvensjonelt over RG Nathalie. Så er det heller ikke hvem som helst som står bak kreasjonen.

Roland Gumpert var en gang sentral i Audis rallysatsing. Tidlig på 2000-tallet presenterte han sin egen sportsbil med betegnelse Gumpert Apollo, egentlig en renspikket racerbil som var tillatt for gatebruk.

Produksjonen kom i gang i 2005, og det dukket etter hvert opp flere ulike varianter inntil selskapet gikk konkurs i 2013. I 2016 ble konkursboet kjøpt av et Hong Kong-basert selskap som også eier merkenavnet De Tomaso. Nå selges bilene under merkenavnet Apollo.

Men nå er Roland Gumpert tilbake på banen – bokstavelig talt. Nylig inviterte han en gruppe journalister til Nürburgring for å presentere sin nye kreasjon med det klingende navnet RG Nathalie.

Gumperts nye selskap heter Gumpert Aiways Automobile GmbH og har base i Audis hjemby, Ingolstadt i tjukkeste Bayern. Med på satsingen er Shanghai-baserte Aiways Group som har satt seg ambisiøse mål.

RG Nathalie er en el-drevet sportsbil, men den stopper nødvendigvis ikke opp når batteriet er flatt. Bilen har nemlig sitt eget kraftverk om bord – omtalt som MPC (Methanol Power Cell).

Energien hentes ut fra metanol som blandes i forholdet 60:40 med rent vann. Dermed unngår man farene hydrogen kan utgjøre siden det er meget eksplosivt og må lagres under høyt trykk ved ekstremt lave temperaturer.

Gumpert benytter altså brenselcelle-teknologi, men unngår flesteparten av utfordringene som er relatert til hydrogen.

Selskapet hevder at prisen på metanol er rundt en tredel av prisen på bensin, og at bilen drikker rundt 4,5 liter metanol/vann-blanding i timen for å produsere strøm nok til 50 kilometer rekkevidde i «bytempo».

Hydrogen hentes ut fra metanolen gjennom en katalytisk reaksjon. Overskuddshydrogen fra den katalytiske prosessen går vanligvis til spille, mens den i RG Nathalie brukes for å oppnå den høye temperaturen som er nødvendig i prosessen.

Batteripakken i Nathalie har en kapasitet på rundt 60 kWh, og kan om ønskelig også lades konvensjonelt fra strømnettet.

Nathalie er en ren sportsbil med ekstreme egenskaper for bruk på både bane og på vanlig landevei. Det er med andre ord en oppskrift tilsvarende den Gumpert benyttet i sine sportsbiler.

Bilen er basert på en rørramme som tilfredsstiller sikkerhetskravene til en løpsbil. Vektfordelingen mellom akslene er 48:52 foran/bak.

(saken fortsetter)

Den har fire separate motorer som driver hvert sitt hjul – hver motor med en maks effekt på 102 kW og maks dreiemoment på 230 Newtonmeter.

Motorene er plassert sentralt i bilen – to på hver aksel, der det også sitter en totrinns girkasse.

Første gir anvendes for å oppnå raskest mulig akselerasjon, men andre gir overtar ved rundt 160 km/t og sørger for den ekstreme toppfarten.

Med en samlet effekt i området 400-800 hestekrefter har Nathalie en toppfart på i overkant av 300 km/t og den tar deg til hundre på 2,5 sekunder.

Rekkevidde er oppgitt til 850 kilometer med fulladede batterier og full tank.

Du skal få målene også – en lengde på 430 cm, en bredde (inkludert speil) på 210 cm og en høyde på mer beskjedne 131 cm. Akselavstanden er 252 cm, men vekten sier selskapet foreløpig ikke et pip om.

Primært er det elmotorene som står for nedbremsing, slik at de sørger for regenerering av denne energien, men Nathalie er også utstyrt med ABS-bremser i tillegg til at hun har ESP og iBooster.

Teknologien høres interessant ut, og går det som Gumpert og Aiways ønsker vil nok den bli tilgjengelig også i andre produkter på sikt.

Om Nathalie får vi vite at den får et utbygget servicenett i Europa innen tre år, og at metanol/vann-blandingen er under utvikling i samarbeid med en forretningspartner.

I tillegg jobbes det med distribusjon av drivstoffet, både gjennom eksisterende nettverk, men også via det selskapet omtaler som «helt nye kanaler».



toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Toyota Corolla koster fra 297.300 kroner
Når Toyota igjen er tilbake med Corolla i Norge, starter prisen rett under 300.000 kroner.
Les mer
layid-bilde1
Bare spør om Toyota Corolla
Auris ble ikke til gull slik Toyota hadde håpet. Etter to bilgenerasjoner går navnet inn i historien, og om kort tid er Corolla tilbake på norske veier. BilNorge.no kjører bilen på onsdag, så alt du måtte lure på er det bare å spørre om.
Les mer
layid-bilde2
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde3
Bybil-fremtid fra Citroën
Citroën markerer sitt hundreårsjubileum ved å vise mobilitet for fremtiden.
Les mer
layid-bilde4
Her er nye Focus ST
Ford topper nå Focus-familien med en ny ST. Den leveres i ulike varianter for å tilfredsstille forskjellige kundegrupper.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Fransk wannabe
Det er biler som dette som gjør det virkelig moro å være i Frankrike. Produkter som bare er en parodi, en grotesk skisse, men som noen allikevel tar på ramme alvor. Møt Devinci.
Les mer
layid-bilde6
Bentley overgår seg selv
Bentley har fått konkurranse fra så vel Rolls-Royce som Lamborghini den siste tiden. Nå strammer de grepet og hevder Bentayga er verdens raskeste og mest luksuriøse SUV. En sannhet med modifikasjoner.
Les mer
layid-bilde7
Nytt konsept til Genève
Audi viser de første skisser av en modell som skal debutere i Genève neste måned.
Les mer


layid-bilde8
Mange fossilbiltrekk i Mercedes EQC elbil
Les mer
toppsak-bilde9
Seiglivet modell fornyes
Mitsubishi Motors forteller at de skal vise en ny ASX i Genève neste måned. Den vil nok likevel fortsette et liv i skyggen av storebror.
Les mer
layid-bilde10
Nye toppmodeller fra BMW
Les mer
layid-bilde11
Litt oppgradert TT RS
Les mer
layid-bilde12
Ny toppmodell fra Range Rover
Les mer
layid-bilde13
30 år med kjøreglede
Mazda presenterer nok en spesialversjon av MX-5. Hvilket nummer i rekken den er skal være usagt, men her er det bare å løpe og kjøpe.
Les mer
layid-bilde14
Volkswagen oppgraderer Passat
Tiden er moden for en midtlivs oppgradering av Passat. Ikke minst gjelder dette varianten som har toppet den norske salgsstatistikken.
Les mer
toppsak-bilde15
Mazda skal vise kompakt-SUV
Mazda har i dag to SUV-er på programmet i Europa, CX-5 og CX-3. På Genève-utstillingen lover de å vise nok en modell.
Les mer
layid-bilde16
Spesialutgave av BMWs nye flaggskip
Les mer
layid-bilde17
Verken kron eller mynt?
Les mer
layid-bilde18
Mark Webber på Bathurst
De som har overvært trening og kvalifisering til nattens 12-timersløp på Bathurst, fikk under oppkjøring til løpet pauseinnslag av en lokal helt i en helt spesiell bil.
Les mer
layid-bilde19
Skoda skisserer Genève-nyhet
Vi har fått vite navnet på Skodas kommende kompakt-SUV. Nå følger de første skissene, men egentlig har vi sett vel så mye tidligere.
Les mer
layid-bilde20
Ny Renault Clio
Renault viser i dag de første eksteriørbildene av femte generasjon Clio. Den skal debutere på Genève-utstillingen i mars.
Les mer
layid-bilde21
Interiør-løft for ny Clio
Renault skal lansere en splitter ny Clio på Genève-utstillingen i mars. Den digitale avdukingen er i gang, og de starter med interiøret.
Les mer
layid-bilde22
Toyota RAV4 på veien
BARCELONA: Mange er spent på nye Toyota RAV4. Her er våre første inntrykk etter å ha kjørt bilen.
Les mer
toppsak-bilde23
Volvos kinesiske tvilling
Vi vet jo at Volvo er eid av Geely, men akkurat her er det ikke tvil. Den nyeste Geely, FY 11, er bygd på en Volvo og er toegget tvilling med XC40.
Les mer
layid-bilde24
Hondas urbane revisjon
Nå har Honda sluppet det første inntrykket av sin kommende bybil. I forhold til det konseptet vi så i Frankfurt 2017 er den åpenbart vesentlig revidert.
Les mer
layid-bilde25
Facelift og ny banebil
Lexus har med seg to nyheter til Detroit - begge basert på RC F.
Les mer
layid-bilde26
Den amerikanske drømmen
Skal du lykkes i den amerikanske bilbransjen, må du ha pickuper på programmet. Kraftige pickuper! Det har Ram, og de hevder nå å være best på alle områder.
Les mer
layid-bilde27
Noe du lurer på om Toyota RAV4?
Les mer
toppsak-bilde28
Infiniti konsept baner vei for el-SUV
Infinitis innslag på Detroit-utstilling er konseptbilen QX Inspiration. Den er et forvarsel om merkets først elbilsom skal på markedet i 2021.
Les mer
layid-bilde29
Cadillacs AMG / M Sport
Les mer
layid-bilde30
Ny Mondeo hybrid klar for Norge
I dag er Ford Mondeo stasjonsvogn vist offentlig på bilutstillingen i Brüssel. Den er snart på plass hos norske forhandlere.
Les mer
layid-bilde31
Prisene klare for ny Citroën
Citroën lokker med en startpris på 303.000 kroner for sine nye C5 Aircross, men tror flesteparten av kundene vil velge en toppmodell med full utstyrspakke.
Les mer
layid-bilde32
En Kia etter amerikansk smak
Kia har designet en SUV for å møte amerikanerne på hjemmebane. Her er det plass til hele familien. Og vel så det.
Les mer
toppsak-bilde33
Ansiktsløft for Ioniq
Etter bare tre år på markedet får Norges-aktuelle Hyundai Ioniq nå et ansiktsløft.
Les mer
layid-bilde34
VW nøyde seg med å redesigne US-Passat
Les mer
layid-bilde35
BMW 7-serie oppgraderes
Les mer
layid-bilde36
Hyundai presenterer ny racer
Hyundai viser en ny racerbil basert på Veloster. Den er tilpasset det internasjonale TCR-reglementet og skal i første omgang konkurrere i USA.
Les mer
layid-bilde37
Ford solgte mer enn én million F-serie i fjor
Gode tider i USA har gitt fart i salget av store biler. Fortsatt er Fords F-serie verdens soleklare pickup-vinner.
Les mer
layid-bilde38
Samleobjekt fra Subaru
Subaru benytter Detroit-utstillingen til å vise en spesialutgave av WRX.
Les mer