img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
Kompakte Skoda Scala i strupen på VW Golf
Škoda løfter nå litt mer på sløret for den kommende familie-kombimodellen Scala. Den blir 4,36 meter lang og får bensinmotorer på 95, 115 og 150 hk. Diesel droppes.

For et par uker siden løftet Škoda litt på sløret for kompaktbilen som kan bli en hit i Norge for dem som ikke er moden for elektriske drivliner og samtidig skygger unna SUV-ene.

Der har du nemlig Škoda Scala, en tvers gjennom tradisjonell kombi med forhjulsdrift, som i utgangspunktet erstatter Rapid Spaceback og samtidig går rett i strupen på VW Golf (den er litt større) og de andre kompaktbilene som verken er høybygde eller elektriske. Husk at når Golf Mk 8 er på plass i 2019, kommer det ikke noen elektrisk utgave. El-kompaktbilen til VW blir ID med lansering tidlig i 2020.

Selv om Norge etterspør litt andre typer bilmodeller enn resten av Europa, er kompaktkombiene fortsatt en meget stor bilklasse i Europa, faktisk den tredje største.

Kun bensinmotorer
Nå foreligger mer informasjon om Scala, som at den kun kommer med bensinmotorer, to tresylindrede enliters med 95 HK og 115 HK effekt, og en firesylindret 1,5 liter med 150 hk effekt.

1,0 TSI-motoren med 95 hester leveres med en manuell 5-trinns girkasse. 1,0 TSI-motoren med 115 hester kommer med en manuell 6-trinns girkasse som standard eller med en automatisk 7-trinns DSG-girkasse som ekstrautstyr. Toppmodell med bensinmotor er 1,5 TSI har 7-trinns DSG-girkasse som standard.

Dieselmotorer er bare å glemme. Selv om nær to tredeler av SŠodas volum i Norge handler om dieselmotorer, skyldes det at de store bilene med 4x4 gjerne også har dieseldrift. Verken Škoda Fabia eller Rapid er lenger tilgjengelig med dieselmotor.

Apropos 4x4. Glem det også. 4x4 er stort i Norge, få trenger det i de store markedene i Europa.

Større enn VW Golf
Jeg skrev innledningsvis at Scala blir 4,36 meter lang hvilket betyr at den i lengde er ganske nær SUV-en Škoda Karoq. Bredden oppgis til 1,79 meter, høyden til 1,47 meter og akselavstanden til 2,65 meter, 1,2 cm mer enn Golf og Škoda Karoq, men 3 cm mindre kortere enn i Škoda Octavia stasjonsvogn. Škoda leverer for tiden ikke Kombiutgaven i Norge.

Med MQB-plattformen åpnes det for å plukke svært mye fra konsernets rikholdige hyller til Scala, enten det puttes inn i standardpakken, eller prises ekstra. Dette inkluderer digitalt instrumentbord med en skjerm på 10,25 tommer, den største i kompaktbilsegmentet. Infotainmentskjermen på 9,2 tommer er også klassens største.

Mobiltelefonstyrt
Som første Škoda kan bilen låses opp og startes med mobiltelefonen, og bilens kart oppdateres fra nettet uten behov for å oppsøke forhandler. Naturligvis utstyres Škodaen også med alle nødvendige førerstøttesystemer for å være innen rekkevidde for fem stjerner og maksimal score hos Euro NCAP. Men hodekollisjonsputer i baksetet står dessverre på ekstrautstyrslisten.

Den aktive cruisekontrollen fungerer i hastigheter opp til 210 km/t, men Škoda sier intet om den har den mer nyttige køfunksjon og automatstart ned til 0 km/t.

Nå holdt jeg på å glemme at isskrape i tanklokket selvfølgelig hører med og at Scala – som de store Škodaene – kan leveres med paraply skjult i førerdøren, elektrisk bakluke og elektrisk foldbart tilhengerfeste.

Škoda Norge forventer å ha priser klare og å kunne ta i mot bestillinger på nye Škoda Scala i løpet av første kvartal 2019.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Mot alle odds
Jeg møtte Fornasari rundt årtusenskiftet for første gang. I Bologna. Så begynte de å stille ut i Genève, inntil de ikke gjorde det mer. Forsvunnet fra jordens overflate. Men i år dukket de plutselig opp igjen.
Les mer
layid-bilde1
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde2
Lister glatter ut Knobbly
I tillegg til sine Jaguar-varianter er Lister kjent for sin gamle «Knobbly». Det råeste av det råe. Nå kan det se ut som de planlegger en ny.
Les mer
layid-bilde3
Forsmak på 2-serie Gran Coupé
BMW har nå bekreftet en dårlig skjult hemmelighet - at de skal lansere en 2-serie Gran Coupé.
Les mer
layid-bilde4
Mercedes oppdaterer
I Genève presenterte Mercedes oppdaterte utgaver av GLC. Nå er turen kommet til GLC Coupè.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Mitsubishi møter Sveits
Går det an å kalle en ganske spennende konseptbil for Engelberg? Åpenbart er det helt i orden hvis presentasjonen skjer i Sveits. Det syns i hvert fall Mitsubishi.
Les mer
layid-bilde6
Kia med nok en Ceed
Kia har i dag sluppet en første skisse av et nytt medlem i Ceed-familien - en kompakt crossover.
Les mer
layid-bilde7
Putin mener alvor
Det skulle bare mange. President Vladimir Putin er den eneste av de mektige som ikke har «Sin Egen» representasjonsbil. Ikke bare har han fått sin nå, han tilbyr den også til resten av verden.
Les mer


layid-bilde8
Fisker utfordrer Tesla
Les mer
toppsak-bilde9
Elektrisk flebruksbil
De omtaler den som konsept, men Concept EQV har mye til felles med Mercedes-Benz V-Klasse. Med unntak av drivlinjen.
Les mer
layid-bilde10
Verdens dyreste Bugatti - og så da?
Les mer
layid-bilde11
Alfa med noko attåt
Les mer
layid-bilde12
Her er Teslas fjerde
Les mer
layid-bilde13
En overflod av Hispano Suiza
Den første Hispanoen jeg så i Genève var en H6B som tilhørte Monacos fyrstehus. Den andre var like gammel - 80 år - men spansk. Først da dukket den tredje opp. Selveste Carmen.
Les mer
layid-bilde14
Subarus sterke fremtidsvisjon
Den konseptbilen Subaru viste i Genève fikk masse oppmerksomhet fra amerikanske journalister. Den hadde fortjent mer i Europa, men det er jo i USA det største volumet ligger for dette merket.
Les mer
toppsak-bilde15
Med vekt på vakker
Det virker som om den nye designhøvdingen for hele Hyundai-gruppen, Luc Donckerwolke, ikke brauter. Har lar i hvert fall fremdeles Europa-kontoret konsentrere seg om det de kan: vakkert.
Les mer
layid-bilde16
Ny plattform og ny Sonata
Les mer
layid-bilde17
Tata inviterer til nytt segment
Les mer
layid-bilde18
Estland vant kampen om «søt»
Selvfølgelig ble den en publikumsmagnet i Genève. Nobe fra Estland. 60-talls søt og elektrisk. Swingskjørt og vegan - kan ikke slå feil.
Les mer
layid-bilde19
Toppløst i 317 km/t
Det er ikke mange som kjører fra en Mercedes-AMG GT R. Ytelsene blekner ikke selv om den nå kommer som roadster, i meget begrenset opplag.
Les mer
layid-bilde20
Smart skinner som påskesola
Utrolig hva et muntert tørkle på hodet kan gjøre. Skinnende gult for eksempel. Det får folk til å smile. Slik Smart klarte i Genève.
Les mer
layid-bilde21
Splitter ny Korando
SsangYong lanserer ny Korando som skal inn i det kanskje mest konkurranseutsatte SUV-segmentet. Men neste år kan den få et viktig fortrinn.
Les mer
layid-bilde22
Fremdeles plass for gærninger
Sbarros stand i Genève lå noen meter unna. Fra det holdet er man vant til en og annen galskap. Men dette var hinsides. Superquad ble den kalt. Det er vel grunner til at verden aldri har sett makan.
Les mer
toppsak-bilde23
Comeback for Camry
Den romslige Toyota-sedanen har vært fraværende i det norske markedet en årrekke. Men i mai er den tilbake, for første gang i hybrid-utgave.
Les mer
layid-bilde24
På sporet av den nye Qashqai
Den ser kanskje litt for vill ut til å kunne bli din neste bil, men det er faktisk store deler av neste Qashqai vi møter i Nissans Genève-konsept.
Les mer
layid-bilde25
Morgan med turbo og sentrallås!
Morgan har introdusert en ny modell med 2019-detaljer om bord. Dessuten har de fått friske penger. Men det meste er som før.
Les mer
layid-bilde26
Kjapp kineser - med hjelp fra Sverige
Lynk & Co har meldt seg på årets WTCR-mesterskap. Til å komme seg på banen har de fått hjelp fra Sverige.
Les mer
layid-bilde27
Mer enn forventet hos Fiat
Les mer
toppsak-bilde28
Alfa bobler av overskudd
Alfa-standen sprudlet av spesialutgaver i racing-design og et spennende konsept. Selvsagt står elektrifisering på agendaen også hos italienerne.
Les mer
layid-bilde29
Tesla som Shooting Brake
Les mer
layid-bilde30
Facelift for Jaguar XE
Jaguar foretar et midtlivs ansiktsløft på sin 3-serieutfordrer, XE. Dermed blir den mer på nivå med øvrige familiemedlemmer.
Les mer
layid-bilde31
Ginettas utrolige superbil
Lawrence Tomlinson har du sannsynligvis aldri hørt om. Ginetta har du kanskje hørt om. Sammen står det for en Genève-utstillingens råeste prestasjoner. En britisk superbil som ut-Ferrarier Ferrari.
Les mer
layid-bilde32
Subaru med nye hybrider
Endelig får Subaru noe annet enn bensin- og dieselmotorer i sine biler. Til høsten lanseres to hybrider - den ene er en flunkende ny Forester. Ikke rart gleden står i taket hos Subaru Norge på Skytta.
Les mer
toppsak-bilde33
Ny gren på Porsche-stammen
Dersom Toni Piëch ikke hadde ønsket at navnet hans skulle forbindes med et stort bilkonsern, hadde han vel byttet etternavn? Men på den annen side, han kunne vel ikke kalt den nye bilen sin for Porsche heller?
Les mer
layid-bilde34
BMW elektrifiserer over hele linjen
Les mer
layid-bilde35
Pininfarina får avlegger
Les mer
layid-bilde36
Fargerik fremtid hos Skoda
Jeg blir nesten i godt humør av de flotte konseptene Skoda varter opp med for tiden. Her får vi en forsmak på en bil som kommer et stykke inn i 2020.
Les mer
layid-bilde37
488 - i enda en versjon
Det som er veldig positivt, og det som lover godt for fremtiden, er at Ferraris 488 GTB-erstatning ikke heter noe med 488 i det hele tatt. For nå begynner det å bli mange nok fireåtteåtte.
Les mer
layid-bilde38
Elegant SUV fra Mazda
Når Mazda lanserer en ny SUV, som i størrelse ligger mellom deres eksisterende modeller, hadde det vel vært logisk at den skulle hete CX-4? Men den betegnelsen har de kanskje andre planer med?
Les mer