img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
18 bilder i galleri
Ferraris mareritt
McLaren hadde nok en periode hvor de gruset Ferrari på banen, men det begynner å bli en stund siden. På landeveiene, derimot ... Der må McLaren virkelig fortone seg som en skikkelig vond drøm for den steilende hesten.

De som betyr noe fikk se bilen i starten av forrige uke. For noen av dem var det nok deres egen bil de fikk skimte konturene av.  De andre fikk lov til å se hva de gikk glipp av i denne runden.

Vi på utsiden måtte vente til denne helgen, da slapp McLaren endelig bilder av den hypreste superbilen (eller skal det være den supreste hyperbilen?) de noensinne har bygget.

Kanskje.

For på det ene området hvor Gordon Murrays opprinnelige F1 virkelig eksellerte – lav vekt – har den nye modellen virkelig gått seg bort.

Og akkurat det er relevant – i hvert fall på-papiret-relevant. For det er ikke tvil om at banebryteren fra 1993 har vært en benchmark for denne nye bilen. Den har samme setekonfigurasjon, føreren i midten, en passasjer litt tilbaketrukket på hver side.

Bare 106 eksemplarer
Den skal forresten bygges i 106 eksemplarer denne også – akkurat som originalen.

Og hvis det er toppfart du er ute etter kan du være litt blasert og si at det er da ikke SÅ mye som har hendt på disse 20 årene. Den gamle kom opp i 240 miles/h (litt over 386 km/t). Den nye skal kunne toppe 250 mph – eller rett over 400 km/t. 14 ekstra kpt på 20 år – kan det virkelig kalles fremskritt?

Fremskrittene ses selvfølgelig på andre områder, ikke minst hvordan McLaren har lært av Ferrari å bygge myter. Hemmelige avdukinger, utvalgt kundekrets, ekstrem teknologi og et utrolig track-day fellesskap for de utvalgte er med på å bygge en helt egen McLaren familie. 

Det eneste Ferrari snart har tilbake som McLaren ikke kan ta fra dem er røtter. Der er McLaren junior.

Speedtail
Dagens McLaren historie begynte jo egentlig ikke før de først hadde rotet seg borti en blindvei med Mercedes-Benz SLR McLaren, og så spant McLaren Automotive ut fra alle de andre aktivitetene. 12C i 2011, Spider i 2012 og superbilen P1 i 2013. Da begynte Ferrari virkelig å merke seg hva som skjedde.

Forretningsplanen som fortalte om en ny bil eller modell hvert år, var tydelig skrevet på ramme alvor og vi kan i hvert fall slå fast at Ferrari første åtte år ikke var i nærheten av McLarens. 

Holder vi Formel 1 unna kan vi vel egentlig godt ta diskusjonen på hvem som har gjort mest de siste åtte årene også – Ferrari eller McLaren. Jeg er ikke sikker på at Ferrari ville gå seirende ut av den heller.

Speedtail heter den siste fra Woking (sjekk ut den gamle F1 Longtail – mye drama i den også). 

Når du ser hvordan den nye ser ut skjønner du navnet. Den lange hekken gjør den mer enn en halv meter lenger enn P1 – 5137 mm til sammen, på 272 cm akselavstand, omtrent som en ny A-Klasse - men den er smalere hele veien.

Her er åpenbart alt gjort for å få luften til å kjærtegne karosseriet der den møter minst motstand.

Kamera for speil
Ikke et ord om strømlinjekoeffisient, men den må være vanvittig mye under Effettens 0,32.  Og nå vet man så mye om marktrykk og stabilitet at alle aerodynamiske parametere garantert er overlegent alt vi hittil har sett – selv om den egentlig ser ut som en av de tyske rekordbilene fra 30 årene. De hadde effektive strømlinjer ja, men resten var elendig – spør Rudolf Rosemeyer som blåste av i godt over 300 og døde av det.

Men detaljer som kamera i stedet for sidespeil, fjæring som senker seg 35 mm når det går fort og deksel over forhjulene (du kan fjerne dem hvis du syns det ser for teit ut) er sikkert med på å hente de siste 14 km per time.

Det er gjort enorm innsats for å holde vekten nede også. Glem solskjermer for eksempel. Frontruta er elektrokomatiske – du kan regulere solbrille-effekten i dem. Der sparte de sikkert 200 gram. Varemerket er bygd opp av lag på lag med såkalt TPT (Thin Ply Technology) karbon – hvert sjikt er 30 mikron tykt. Litt ble nok spart der også.

Men de kan allikevel ikke komme bort fra at nålen stanser på 1430 kg. Sivilisert interiør er nok en del av forklaringen på overvekten.

Snaut 19 millioner kroner
Det er visst heller ikke snakk om å bygge spesialversjoner av denne, med skrapet interiør og racingseter – med mindre eieren spesifiserer slike detaljer. Hver bil blir selvfølgelig bygget etter individuelle ønsker hos Special Operations.

De har for øvrig introdusert noe de kaller «direksjonalt» skinn i setene. Det skal være mykt og glatt når du sklir inn og ned i setet, men skal gripe tak i deg når du begynner å kjøre for alvor. Jeg aner ikke hvordan det er ment å virke, men jeg frykter det verste.

Dørene skal fortsatt åpne oppover, men denne gangen med et motorisert, mekanisk system. Dør-dramatikken er viktig i denne omgangskretsen.

Motoren også, selvfølgelig, men den får vi heller ikke vite noe særlig om. Midtplassert, og hybrid – men hva og hvordan og hvor mye…. Aner ikke.

Men de som er klare til å betale 1,75 millioner pund for den vet det sikkert allerede, og gleder seg garantert.

Null til trehundre på 12,8 er tross alt nesten 4 sekunder kjappere enn den gamle F1. Godt med litt ekstra kvalitetstid i våre dager.

Men uansett hvor overlegen den nye er, nekter jeg å tro at dette er en bil som kan kjøres på landeveien til Le Mans, tilbakelegge et vellykket 24 timers, og så kjøres hjem igjen. Det kunne den gamle.

Jeg nekte også å tro at Ferrari kaster inn håndkledet. Vel skal de bygge en SUV – det skal ikke McLaren – men de kan da umulig la den nye Speedtail stå der uten konkurranse?


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Noe du lurer på om Toyota RAV4?
Vi skal prøvekjøre nye Toyota RAV4 i Spania. Er det noe du lurer på om bilen?
Les mer
layid-bilde1
Infiniti konsept baner vei for el-SUV
Infinitis innslag på Detroit-utstilling er konseptbilen QX Inspiration. Den er et forvarsel om merkets først elbilsom skal på markedet i 2021.
Les mer
layid-bilde2
Cadillacs AMG / M Sport
Cadillac etablerer en egen divisjon som skal stå for de grommeste modellene. Først ut er CT6 V-Sport, og forhåndssalget starter i Detroit.
Les mer
layid-bilde3
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde4
Ny Mondeo hybrid klar for Norge
I dag er Ford Mondeo stasjonsvogn vist offentlig på bilutstillingen i Brüssel. Den er snart på plass hos norske forhandlere.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Prisene klare for ny Citroën
Citroën lokker med en startpris på 303.000 kroner for sine nye C5 Aircross, men tror flesteparten av kundene vil velge en toppmodell med full utstyrspakke.
Les mer
layid-bilde6
En Kia etter amerikansk smak
Kia har designet en SUV for å møte amerikanerne på hjemmebane. Her er det plass til hele familien. Og vel så det.
Les mer
layid-bilde7
Ansiktsløft for Ioniq
Etter bare tre år på markedet får Norges-aktuelle Hyundai Ioniq nå et ansiktsløft.
Les mer


layid-bilde8
VW nøyde seg med å redesigne US-Passat
Les mer
toppsak-bilde9
BMW 7-serie oppgraderes
BMW har i dag presentert en oppgradert utgave av sin luksuriøse 7-serie. Lokasjonen for arrangementet var nok overraskende for enkelte.
Les mer
layid-bilde10
Hyundai presenterer ny racer
Les mer
layid-bilde11
Ford solgte mer enn én million F-serie i fjor
Les mer
layid-bilde12
Samleobjekt fra Subaru
Les mer
layid-bilde13
Ny Ford Explorer, men ikke for Europa
Hybrid teknologi står sentralt når Ford nå lanserer sjette generasjon av den viktige SUV-en Explorer.
Les mer
layid-bilde14
Mustang Shelby til nye høyder
Med over 700 hester viser Ford sin hittil råeste Shelby Mustang på Detroit-utstillingen.
Les mer
toppsak-bilde15
Nissan med fremtidsglimt
Bilutstillinger og konsepter henger tett sammen. Til Detroit har Nissan med seg en futuristisk sportssedan.
Les mer
layid-bilde16
Supra er tilbake
Les mer
layid-bilde17
Elektrisk fra Cadillac
Les mer
layid-bilde18
Første hybride Subaru
De første bilene kommer til Norge mot slutten av året, men allerede nå starter Subaru-forhandlerne innsalget av sin første hybridmodell.
Les mer
layid-bilde19
Cadillac kompletterer SUV-linjen
Kanskje ikke kjappest på avtrekkeren, men nå har i hvert fall Cadillac klart å telle helt til 6. Deres nye crossover XT6 står på Detroitutstillingen nå.
Les mer
layid-bilde20
Nytt hint fra Lexus
Lexus viser en lekker åpen LC på Detroit-utstillingen. Foreløpig som konsept, men det drøyer neppe lenge før den kan kjøpes.
Les mer
layid-bilde21
Mini-el med 350 km
Batterielektrisk mini-bil pleier å bety mini-rekkevidde. Når kinesiske Great Wall nå viser en bil på trehundreogfemti cm lengde, med like lang rekkevidde i kilometer, begynner det å bli spennende.
Les mer
layid-bilde22
Her er nye 911 Cabriolet
Bare seks uker etter at nye 911 Coupé debuterte i Los Angeles, følger den åpne utgaven etter.
Les mer
toppsak-bilde23
Første Range Rover Evoque i Norge
Mens I-Pace var den store nyheten fra Jaguar Land Rover i fjor, blir kompakt-SUV-en Range Rover Evoque årets store nyhet. Den nye modellen ble vist frem for pressen onsdag, mens de første kundebilene er ventet i mars/april.
Les mer
layid-bilde24
Zafira tilbake, i helt ny form
Opel Zafira var blant de første tyske flerbruksbiler da den ble lansert for 20 år siden. Etter å ha vært borte fra markedet en stund kommer modellen nå tilbake, større og med langt flere valgmuligheter enn tidligere.
Les mer
layid-bilde25
Her er andre generasjon CLA
Mercedes benytter elektronikkutstillingen i Las Vegas til å vise sin nye CLA. Den overgår forgjengeren på de fleste områder.
Les mer
layid-bilde26
To nye Leaf-modeller
Endelig lanseres Nissan Leaf med større batterikapasitet, men foreløpig i svært begrenset opplag og med lang leveringstid. Skjønt et halvt år kan vel også regnes som kort i dagens elbil-verden.
Les mer
layid-bilde27
Fra asfalt til røft terreng
Les mer
toppsak-bilde28
Ny Supra, bilde for bilde
Toyota skal avduke sin nye Supra på Detroit-utstillingen om to uker. Men det lekker stadig ut bilder som viser hva vi har i vente.
Les mer
layid-bilde29
Ny Senna fra McLaren
Les mer
layid-bilde30
Retro Mustang fra Russland
Et russisk selskap har laget en moderne drømmebil med klare referanser til en 1967 Ford Mustang Fastback.
Les mer
layid-bilde31
Gallakjolenes venn
Den nyeste Lincoln-modellen blander inne litt historie uten at det blir kvalmt. Møt et 80-års minne: Lincoln Continental.
Les mer
layid-bilde32
Zagato fullfører kvartetten
Aston Martin lovte fire spesialutgaver av Vanquish fra Zagato. Her er nummer fire, i endelig utgave.
Les mer
toppsak-bilde33
Klar for strengere krav
Mini har nå klargjort sine sprekeste modeller for nye utslippskrav.
Les mer
layid-bilde34
NIO lanserer sin andre SUV
Les mer
layid-bilde35
Rendyrket kjøreglede
Les mer
layid-bilde36
Symfoni for 12 sylindre
Nå har Aston Martin avslørt noe av det vi vanlig dødelige kan ha en viss glede av i forbindelse med den kommende Valkyrie. Låten. Wagner var ikke i nærheten.
Les mer
layid-bilde37
Skodas sporty SUV
Det nærmer seg norsk lansering av Skodas første SUV med RS-betegnelse. Et fargerikt innslag på SUV-paletten.
Les mer
layid-bilde38
Karbon-egg
Königsegg har vist oss en Regera som er enda mer raffinert enn vanlig. Nakent karbon hele veien - med en finish de smarte svenskene har utviklet selv.
Les mer