img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
18 bilder i galleri
Ferraris mareritt
McLaren hadde nok en periode hvor de gruset Ferrari på banen, men det begynner å bli en stund siden. På landeveiene, derimot ... Der må McLaren virkelig fortone seg som en skikkelig vond drøm for den steilende hesten.

De som betyr noe fikk se bilen i starten av forrige uke. For noen av dem var det nok deres egen bil de fikk skimte konturene av.  De andre fikk lov til å se hva de gikk glipp av i denne runden.

Vi på utsiden måtte vente til denne helgen, da slapp McLaren endelig bilder av den hypreste superbilen (eller skal det være den supreste hyperbilen?) de noensinne har bygget.

Kanskje.

For på det ene området hvor Gordon Murrays opprinnelige F1 virkelig eksellerte – lav vekt – har den nye modellen virkelig gått seg bort.

Og akkurat det er relevant – i hvert fall på-papiret-relevant. For det er ikke tvil om at banebryteren fra 1993 har vært en benchmark for denne nye bilen. Den har samme setekonfigurasjon, føreren i midten, en passasjer litt tilbaketrukket på hver side.

Bare 106 eksemplarer
Den skal forresten bygges i 106 eksemplarer denne også – akkurat som originalen.

Og hvis det er toppfart du er ute etter kan du være litt blasert og si at det er da ikke SÅ mye som har hendt på disse 20 årene. Den gamle kom opp i 240 miles/h (litt over 386 km/t). Den nye skal kunne toppe 250 mph – eller rett over 400 km/t. 14 ekstra kpt på 20 år – kan det virkelig kalles fremskritt?

Fremskrittene ses selvfølgelig på andre områder, ikke minst hvordan McLaren har lært av Ferrari å bygge myter. Hemmelige avdukinger, utvalgt kundekrets, ekstrem teknologi og et utrolig track-day fellesskap for de utvalgte er med på å bygge en helt egen McLaren familie. 

Det eneste Ferrari snart har tilbake som McLaren ikke kan ta fra dem er røtter. Der er McLaren junior.

Speedtail
Dagens McLaren historie begynte jo egentlig ikke før de først hadde rotet seg borti en blindvei med Mercedes-Benz SLR McLaren, og så spant McLaren Automotive ut fra alle de andre aktivitetene. 12C i 2011, Spider i 2012 og superbilen P1 i 2013. Da begynte Ferrari virkelig å merke seg hva som skjedde.

Forretningsplanen som fortalte om en ny bil eller modell hvert år, var tydelig skrevet på ramme alvor og vi kan i hvert fall slå fast at Ferrari første åtte år ikke var i nærheten av McLarens. 

Holder vi Formel 1 unna kan vi vel egentlig godt ta diskusjonen på hvem som har gjort mest de siste åtte årene også – Ferrari eller McLaren. Jeg er ikke sikker på at Ferrari ville gå seirende ut av den heller.

Speedtail heter den siste fra Woking (sjekk ut den gamle F1 Longtail – mye drama i den også). 

Når du ser hvordan den nye ser ut skjønner du navnet. Den lange hekken gjør den mer enn en halv meter lenger enn P1 – 5137 mm til sammen, på 272 cm akselavstand, omtrent som en ny A-Klasse - men den er smalere hele veien.

Her er åpenbart alt gjort for å få luften til å kjærtegne karosseriet der den møter minst motstand.

Kamera for speil
Ikke et ord om strømlinjekoeffisient, men den må være vanvittig mye under Effettens 0,32.  Og nå vet man så mye om marktrykk og stabilitet at alle aerodynamiske parametere garantert er overlegent alt vi hittil har sett – selv om den egentlig ser ut som en av de tyske rekordbilene fra 30 årene. De hadde effektive strømlinjer ja, men resten var elendig – spør Rudolf Rosemeyer som blåste av i godt over 300 og døde av det.

Men detaljer som kamera i stedet for sidespeil, fjæring som senker seg 35 mm når det går fort og deksel over forhjulene (du kan fjerne dem hvis du syns det ser for teit ut) er sikkert med på å hente de siste 14 km per time.

Det er gjort enorm innsats for å holde vekten nede også. Glem solskjermer for eksempel. Frontruta er elektrokomatiske – du kan regulere solbrille-effekten i dem. Der sparte de sikkert 200 gram. Varemerket er bygd opp av lag på lag med såkalt TPT (Thin Ply Technology) karbon – hvert sjikt er 30 mikron tykt. Litt ble nok spart der også.

Men de kan allikevel ikke komme bort fra at nålen stanser på 1430 kg. Sivilisert interiør er nok en del av forklaringen på overvekten.

Snaut 19 millioner kroner
Det er visst heller ikke snakk om å bygge spesialversjoner av denne, med skrapet interiør og racingseter – med mindre eieren spesifiserer slike detaljer. Hver bil blir selvfølgelig bygget etter individuelle ønsker hos Special Operations.

De har for øvrig introdusert noe de kaller «direksjonalt» skinn i setene. Det skal være mykt og glatt når du sklir inn og ned i setet, men skal gripe tak i deg når du begynner å kjøre for alvor. Jeg aner ikke hvordan det er ment å virke, men jeg frykter det verste.

Dørene skal fortsatt åpne oppover, men denne gangen med et motorisert, mekanisk system. Dør-dramatikken er viktig i denne omgangskretsen.

Motoren også, selvfølgelig, men den får vi heller ikke vite noe særlig om. Midtplassert, og hybrid – men hva og hvordan og hvor mye…. Aner ikke.

Men de som er klare til å betale 1,75 millioner pund for den vet det sikkert allerede, og gleder seg garantert.

Null til trehundre på 12,8 er tross alt nesten 4 sekunder kjappere enn den gamle F1. Godt med litt ekstra kvalitetstid i våre dager.

Men uansett hvor overlegen den nye er, nekter jeg å tro at dette er en bil som kan kjøres på landeveien til Le Mans, tilbakelegge et vellykket 24 timers, og så kjøres hjem igjen. Det kunne den gamle.

Jeg nekte også å tro at Ferrari kaster inn håndkledet. Vel skal de bygge en SUV – det skal ikke McLaren – men de kan da umulig la den nye Speedtail stå der uten konkurranse?


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Aston Martins første SUV
Sports- og luksusbilprodusenten Aston Martin har nå offisielt startet testingen av sin første SUV på vei. De røper også hva nykommeren skal hete.
Les mer
layid-bilde1
Norgesdebut for Tesla Model 3
Det var tilløp til kø da Tesla åpnet dørene til første Model 3-visning på norsk jord i dag. Men den er her bare for at potensielle kunder kan se og røre, ikke kjøre den. De første kundebilene kommer først i 2019.
Les mer
layid-bilde2
Ny hydrogenbil fra Mercedes
Den ser nesten ut som en vanlig GLC, men under skallet skjuler deg seg noe nytt og fremtidsrettet.
Les mer
layid-bilde3
Her er ny 3-serie i M-drakt
Vi møtte nye BMW 3-serie i Paris, men amerikanerne får nå se en spesialutgave i LosAngeles om et par uker.
Les mer
layid-bilde4
Barsk ny Ranger fra Ford
Nå åpner Ford for bestilling av den tøffe Ranger Raptor. Men fortsatt er det en stund til du kan plassere den på gårdsplassen.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Snart kommer BMWs nye toppmodell
Den er allerede på banen i racing-utgave, men snart vises også gateversjonen av BMW M8 Coupé. Her får vi en smakebit.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar E-Klasse er bestillingsklar
Mercedes-importøren har hatt et meget begrenset antall ladbare modeller den siste tiden, men nå er nye alternativer bestillingsklare.
Les mer
layid-bilde7
Tarok blir navnet på VWs livsstil-pickup
Tarok blir navnet på den fem meter lange pickupen som Volkswagen premiereviste i helgen som konsept i Brasil. Men dessverre, ha ikke for store forhåpninger om å se den i Norge.
Les mer


layid-bilde8
Lexus UX skal koster fra 383.800 kroner
Les mer
toppsak-bilde9
Salgsklar Mercedes GLE
Norske Mercedes-forhandlere åpner nå for salg av nye GLE. Prisene starter 914.000 kroner, men en rimeligere variant er på trappene.
Les mer
layid-bilde10
Lanseringskalender 2018
Les mer
layid-bilde11
En tøffere Focus
Les mer
layid-bilde12
Prisdumper VW e-Up med nye 20.000 kroner
Les mer
layid-bilde13
BMW 8-serie kabriolet til Norge med vårsola
Selv om den er eksklusiv er det ikke nødvendig å først ha bygget CV hos BMW for å kjøpe kabrioletutgaven av 8-serien, men du må i det minste bestemme deg fort om du vil ha den levert samtidig som vårsola titter fram i mars neste år.
Les mer
layid-bilde14
Kompakte Skoda Scala i strupen på VW Golf
Škoda løfter nå litt mer på sløret for den kommende familie-kombimodellen Scala. Den blir 4,36 meter lang og får bensinmotorer på 95, 115 og 150 hk. Diesel droppes.
Les mer
toppsak-bilde15
Ford GT Carbon Series slanket med 18 kilo
Carbon-serien av Ford GT kan bestilles fra 8. november, og du har 30 dager på deg før Ford setter strek.
Les mer
layid-bilde16
VW snart klar med liten pickup, vises først i Brasil
Les mer
layid-bilde17
Ferraris mareritt
Les mer
layid-bilde18
Leveringskø for Kia e-Niro til langt ut i 2020
Kia er i ferd med å lansere elektriske e-Niro, en bil 6250 potensielle kunder har betalt 7777 kroner for å stå på reservasjonslisten til, men de som står nederst på denne listen kan risikere ikke å få bilen før i 2021.
Les mer
layid-bilde19
Endelig i Norge: Ford Transit Custom 4x4
Ford Transit Custom med firehjulsdrift debuterer i Norge på Oslo Motor Show med Extrem Konzepte i Tyskland som produsent og MS-RT Norge som importør.
Les mer
layid-bilde20
T-Cross kan bli VWs viktigste SUV i Norge
SUV-enes sterke posisjonen gjør at lille VW T-Cross blir en svært viktig bil for Volkswagen i Norge selv om den ikke kommer i elektriske eller hybride varianter.
Les mer
layid-bilde21
Lynk & Co på banen
Overraskende melding fra Lynk & Co - som ikke akkurat misbruker in-bokser - deres modell 03 kommer i en Racing-utgave. Bokstavelig talt, den skal delta i WTCR neste år.
Les mer
layid-bilde22
En liten hissigpropp
Brabus er glad i Smart-biler, og nå har de laget sin kraftigste utgave så langt: 125R. Dessverre får vi neppe se denne i Norge.
Les mer
toppsak-bilde23
Polestar, et bygg nærmere
Vi har vært med på åpningen av Polestars hovedkvarter i Göteborg. Vi visste at bil-innholdet i presentasjonen ville bli magert så vi kjørte likegodt ned i en Polestar.
Les mer
layid-bilde24
Porsche Taycan til under 700.000 kroner?
Porsches super-elbiler passer perfekt for norsk avgiftsfritak. Når Taycan trolig er her sent i 2019 kan prisen bli under 700.000 kroner. Og nå er også konsept-SUV-en Mission E Cross Turismo som en Shooting Brake av samme bilen bekreftet.
Les mer
layid-bilde25
Ferraris Paris
Ferrari var det eneste av merkene under Fiat-paraplyen som fant det umaken verdt å ta turen til Paris. Med tre ganske/helt nye biler, og den beste av dem alle - en mer enn 50 år gammel LM.
Les mer
layid-bilde26
Mercedes mer enn dobler el-rekkevidden på ladehybride GLE
Mercedes GLE ladehybrid får hele 100 km elektrisk rekkevidde, men er først tilgjengelig neste høst.
Les mer
layid-bilde27
X7 - BMWs største SUV
Les mer
toppsak-bilde28
Audi A1 Allroad på vei
SPIONBILDER: Før Audi har lansert ny A1 og A1 Sportback dukker de første spionbildene av en Allroad-utgave opp.
Les mer
layid-bilde29
Skodas kompakte Scala erstatter anonyme Rapid
Les mer
layid-bilde30
Renaults nye elbil-oppskrift
Den nye elbilen fra Renault, K-ZE, tilhørte de største overraskelsene da den ble vist på bilutstillingen i Paris. Spesielt stor var overraskelsen da det viste seg at den ikke ble vist der allikevel.
Les mer
layid-bilde31
Nye plug-in hybrider fra Mercedes
To av tre nye Mercedes C-Klasse registrert de siste tre årene har vært ladbare hybrider. I E-Klassen er det fortsatt diesel som dominerer. Nå letter Mercedes på sløret om neste generasjon plug-in C- og E-Klasse.
Les mer
layid-bilde32
Pariss under utvikling
Et av lyspunktene på årets bilutstilling i Paris: Pariss er ikke død, de har samlet kapital til videre utvikling og er i rute med produksjon av en snacksy elektrisk roadster. Og en Formel E med tak!
Les mer
toppsak-bilde33
Hybridenes S-Klasse
Mercedes lanserer nå tredje generasjon hybrid S-Klasse. Hvis du er i markedet for en stor luksuslimousin er den verd å vurdere.
Les mer
layid-bilde34
Nytt alternativ i Mondeo-familien
Les mer
layid-bilde35
Qashqai får nye drivlinjer
Les mer
layid-bilde36
Et nytt merke er født
Samtidig som Vietnam presenterte oss for et nytt bilmerke i Paris, kunne Volvo - eller hvem det nå er - fortelle oss at den første «ekte» Polestar er født.
Les mer
layid-bilde37
Vietnam-bil i Paris
Dette var en stor premiere. Nye biler fra nytt bilproduserende land - presentert av David Beckham og to bemerkelsesverdige kvinner.
Les mer
layid-bilde38
Kineser på ramme alvor
Dersom GAC er kjent for noe som helst, må det være for å ha hatt en modell som het Trumpchi. Men etter en fremvisning i Paris må vi kanskje begynne å ta dem på alvor?
Les mer