img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
25 bilder i galleri
Polestar, et bygg nærmere
Vi har vært med på åpningen av Polestars hovedkvarter i Göteborg. Vi visste at bil-innholdet i presentasjonen ville bli magert så vi kjørte likegodt ned i en Polestar.

Polestar nærmer seg – ikke med stormskritt riktignok, men den nærmer seg. Oslo blir spydspiss for lanseringen, og selv om dette bilmerket først og fremst skal pushes på nettet skal de åpne «spaces» i en del sentrale steder i utvalgte deler av verden.

Huseieren har allerede begynt å bygge om det lokalet Polestar skal innta i Øvre Slottsgate i Oslo, der hyggelige folk, uten kommisjonsbelønning skal veilede dem som stikker innom. 

Det jobbes omhyggelig med det uttrykket som skal formidles via hele prosessen – ikke minst hvordan disse ikke-salg lokalene skal fremstå. Og selv om vi snakker åpning til sommeren er det langt fra klart ennå hvordan disse skal oppleves. Bildene som er distribuert til nå er bare indikasjoner på det som kommer.

Vekt på moderne design
«Men vi er ikke ute etter å dele byområder med typiske luksusmerker» sier Thomas Andresen. Han var egentlig Volvo-mann hos importøren på Fornebu, men har de siste halve året vært mest i Gøteborg og jobbet med lanseringen av merket.

«Når vi ser etter naboer eller miljø er vi ute etter progressive butikker med vekt på moderne design, som Nespresso eller Eplehus» forklarer han der vi står i selskapets nyombygde hovedkvarter på det store Volvo-området utenfor Gøteborg.

Et gørrkjedelig gammelt administrasjonsbygg som tilhørte lastebil-delen av Volvo er blitt en fantastisk hvit kube med masse lys ned i midten fra en stor lyssluse på taket.

Minimalistisk
«Helt ideelt», sier Thomas Ingenlath, dagens vert. «Dette er blitt minimalistisk, avant garde design. Disse begrepene er også kjernen i Polestarbilene, og de ligger i måten vi skal interagere med våre kunder. Design spiller også en stor rolle i hvordan vi opplever, og oppfører oss på, vår arbeidsplass. Dette er blitt et inspirerende sentrum for vårt globale team».

«Akkurat som vår fabrikk i Chengdu» - føyer han til. Et lite kunstverk der arkitektur og produksjon går over i en høyere enhet. Visstnok.

OK, den ser fabelaktig ut og er åpenbart et av de viktige referansebyggene for norske Snøhetta akkurat nå.

Thomas Ingenlath
Du kommer til å få mer om Polestar og Thomas Ingenlath og den norske satsingen i neste utgave av Bil, men ta bare med dette: et av Ingenlath-svarene som gjør at jeg fremdeles syns at han er en av de smartere designerne i bransjen.

Han har nemlig gått alle grader innen bildesign – først VW-konsernet før det ble Volvo og alt det Volvo har viklet seg inni, før han ble CEO for Polestar – en komplett ny merkevare som han bygger fra bunnen.

«Når i all verden lærte du å bli manager», spurte jeg.

«Hvorfor tror man automatisk at ingeniører er bedre egnet til å lede», spurte han kjapt tilbake med sin overordnede, Volvo-sjefen Håkan Samuelsson ved siden av seg. Samuelsson er ingeniør-utdannet.

Men da jeg ville ha med først Ingenlath og deretter Andresen utenfor for å fotografere dem ved siden av den eneste Polestar jeg til nå har kjørt, var svaret en høvisk avvisning.

Dette er litt skummelt. Merkevareskummelt.

Ikke Polestar nok
Nå er det åpenbart Polestar og Polestar. Og slik som jeg kjørte ned i er åpenbart ikke Polestar nok.

Her skal det bli kommunikasjonsproblemer mot markedet.

Jeg syntes jeg hadde fått en glimrende idé. Polestar for å møte Polestar. 

Arne-Henning Scheele, en av de dyktige hos Jensen & Scheele Bil A/S (veldig greit motto, som de virkelig praktiserer: «Først og fremst service») syntes også det var en god idé. Han hadde en stående på gården og selvfølgelig, «ikke no’ problem, kjør den ned du, og kos deg.»

Dette er en bilforhandler av typen jeg bli glad for å besøke. Jeg vet at kjelleren er full av historiske og spennende biler som dette firmaet tidligere har hatt forbindelse med. For eksempel står det fremdeles en Renault Spider der. Det første jeg så da jeg kjørte inn på anlegget denne gangen var en strøken DAF 66 – Volvo-forbindelser for noen hundre år siden. Den var visstnok eid av en som hadde et visst forhold til en av mekanikerne på bruket. Kvalitet i alle ledd. Og da jeg kom tilbake med bilen dagen etter hadde de hevet ut en del biler av lokalet og dekket til «Damenes Aften». 350 var invitert til en kveld med minimalt med bil og maksimalt med hygge og underholdning.

Selger biler og tjener penge gjør de også.

På gamle trakter
Og bilen skal du også få høre mer om i neste Bil, men en S60 med nesten 400 hk på tørre, svingete asfaltveier kan ikke bli galt. Jeg kjørte den gamle riksveien – strekninger der litt over lovlig kan være utfordrende fort. En utfordring denne greide glimrende. 

Til og med broen over jernbanen før Dingle ble håndtert overlegent. Det er der du får et merkbart løft, og så den skarpe venstresvingen der nesten alle studentene på vei hjem fra Gøteborg til jul endte i grøfta utenfor Kung Rane – en gammel manndomsprøve (slik vi oppfattet bilkjøring i steinalderen).

Og det var bilens skyld – veien var akkurat like krevende. 

For ikke å snakke om den høyre-venstre-svakthøyreovertoppen-og: «f**n så skarp den plutselig ble» (der Anton kjørte ut i dammen en gang vi kom hjem fra kjørekurs på Nürburgring). Den satt som et skudd. Underlig hvordan noen strekninger sitter gravert inn i ryggmargen – rytmen på akkurat det strekket var der med en gang uten at jeg tenkte på det før etterpå, da jeg så den låven vi hadde pleid å bruke som bremsemerke. Jeg tror ikke jeg har kjørt fort der på 20 år!

«Kos deg» sa Scheele». Gjett om.

Engineered by Polestar
Men så var det merkevaren da. Denne bilen er ikke lenger noen Polestar, men den er Engineered by Polestar. Og slike modeller skal fortsette å komme.

«Volvo er kjent for mye, men ikke akkurat sportslige egenskaper. Det er det Polestar skal rette på. Akkurat som AMG for Mercedes og M for BMW» er en av forklaringene.

Så da skal vi på den ene siden ha Polestar 1 (hybrid coupe, med enorm elektrisk rekkevidde) som skal produseres i 1500 eksemplarer de neste tre årene (30-40 til Norge neste år, håper Andresen). Etter den kommer Polestar 2, litt mere masse-produkt. Den blir helelektrisk og skal møte Tesla 3 rett på.

På den andre siden har vi altså potente Volvoer, utadvendte råskinn, sånne med hull i hekken, som er med på å flytte dommedag og bilistutgaven av Dantes Inferno enda noen år lenger frem. Men disse er altså ikke gode nok til at folk fra den hvite kuben vil nærme seg når det er kamera i nærheten.

Den blir enkel å forklare markedet.

«Å ja, du har hørt om Polestar? Tror du. Kom her så skal jeg tegne og fortelle. Du har en time?»

Plutselig ser jeg for meg noen ganske vanvittige krav til de som skal ansettes som rådgivere i Øvre Slottsgate om en stund. Godt de har et halvt år til å forklare forskjellen på en måte som ikke fornærmer Volvo-versjonene.

For ikke glem, det er fremdeles Volvo som eier halve Polestar!


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Noe du lurer på om Toyota RAV4?
Vi skal prøvekjøre nye Toyota RAV4 i Spania. Er det noe du lurer på om bilen?
Les mer
layid-bilde1
Infiniti konsept baner vei for el-SUV
Infinitis innslag på Detroit-utstilling er konseptbilen QX Inspiration. Den er et forvarsel om merkets først elbilsom skal på markedet i 2021.
Les mer
layid-bilde2
Cadillacs AMG / M Sport
Cadillac etablerer en egen divisjon som skal stå for de grommeste modellene. Først ut er CT6 V-Sport, og forhåndssalget starter i Detroit.
Les mer
layid-bilde3
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde4
Ny Mondeo hybrid klar for Norge
I dag er Ford Mondeo stasjonsvogn vist offentlig på bilutstillingen i Brüssel. Den er snart på plass hos norske forhandlere.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Prisene klare for ny Citroën
Citroën lokker med en startpris på 303.000 kroner for sine nye C5 Aircross, men tror flesteparten av kundene vil velge en toppmodell med full utstyrspakke.
Les mer
layid-bilde6
En Kia etter amerikansk smak
Kia har designet en SUV for å møte amerikanerne på hjemmebane. Her er det plass til hele familien. Og vel så det.
Les mer
layid-bilde7
Ansiktsløft for Ioniq
Etter bare tre år på markedet får Norges-aktuelle Hyundai Ioniq nå et ansiktsløft.
Les mer


layid-bilde8
VW nøyde seg med å redesigne US-Passat
Les mer
toppsak-bilde9
BMW 7-serie oppgraderes
BMW har i dag presentert en oppgradert utgave av sin luksuriøse 7-serie. Lokasjonen for arrangementet var nok overraskende for enkelte.
Les mer
layid-bilde10
Hyundai presenterer ny racer
Les mer
layid-bilde11
Ford solgte mer enn én million F-serie i fjor
Les mer
layid-bilde12
Samleobjekt fra Subaru
Les mer
layid-bilde13
Ny Ford Explorer, men ikke for Europa
Hybrid teknologi står sentralt når Ford nå lanserer sjette generasjon av den viktige SUV-en Explorer.
Les mer
layid-bilde14
Mustang Shelby til nye høyder
Med over 700 hester viser Ford sin hittil råeste Shelby Mustang på Detroit-utstillingen.
Les mer
toppsak-bilde15
Nissan med fremtidsglimt
Bilutstillinger og konsepter henger tett sammen. Til Detroit har Nissan med seg en futuristisk sportssedan.
Les mer
layid-bilde16
Supra er tilbake
Les mer
layid-bilde17
Elektrisk fra Cadillac
Les mer
layid-bilde18
Første hybride Subaru
De første bilene kommer til Norge mot slutten av året, men allerede nå starter Subaru-forhandlerne innsalget av sin første hybridmodell.
Les mer
layid-bilde19
Cadillac kompletterer SUV-linjen
Kanskje ikke kjappest på avtrekkeren, men nå har i hvert fall Cadillac klart å telle helt til 6. Deres nye crossover XT6 står på Detroitutstillingen nå.
Les mer
layid-bilde20
Nytt hint fra Lexus
Lexus viser en lekker åpen LC på Detroit-utstillingen. Foreløpig som konsept, men det drøyer neppe lenge før den kan kjøpes.
Les mer
layid-bilde21
Mini-el med 350 km
Batterielektrisk mini-bil pleier å bety mini-rekkevidde. Når kinesiske Great Wall nå viser en bil på trehundreogfemti cm lengde, med like lang rekkevidde i kilometer, begynner det å bli spennende.
Les mer
layid-bilde22
Her er nye 911 Cabriolet
Bare seks uker etter at nye 911 Coupé debuterte i Los Angeles, følger den åpne utgaven etter.
Les mer
toppsak-bilde23
Første Range Rover Evoque i Norge
Mens I-Pace var den store nyheten fra Jaguar Land Rover i fjor, blir kompakt-SUV-en Range Rover Evoque årets store nyhet. Den nye modellen ble vist frem for pressen onsdag, mens de første kundebilene er ventet i mars/april.
Les mer
layid-bilde24
Zafira tilbake, i helt ny form
Opel Zafira var blant de første tyske flerbruksbiler da den ble lansert for 20 år siden. Etter å ha vært borte fra markedet en stund kommer modellen nå tilbake, større og med langt flere valgmuligheter enn tidligere.
Les mer
layid-bilde25
Her er andre generasjon CLA
Mercedes benytter elektronikkutstillingen i Las Vegas til å vise sin nye CLA. Den overgår forgjengeren på de fleste områder.
Les mer
layid-bilde26
To nye Leaf-modeller
Endelig lanseres Nissan Leaf med større batterikapasitet, men foreløpig i svært begrenset opplag og med lang leveringstid. Skjønt et halvt år kan vel også regnes som kort i dagens elbil-verden.
Les mer
layid-bilde27
Fra asfalt til røft terreng
Les mer
toppsak-bilde28
Ny Supra, bilde for bilde
Toyota skal avduke sin nye Supra på Detroit-utstillingen om to uker. Men det lekker stadig ut bilder som viser hva vi har i vente.
Les mer
layid-bilde29
Ny Senna fra McLaren
Les mer
layid-bilde30
Retro Mustang fra Russland
Et russisk selskap har laget en moderne drømmebil med klare referanser til en 1967 Ford Mustang Fastback.
Les mer
layid-bilde31
Gallakjolenes venn
Den nyeste Lincoln-modellen blander inne litt historie uten at det blir kvalmt. Møt et 80-års minne: Lincoln Continental.
Les mer
layid-bilde32
Zagato fullfører kvartetten
Aston Martin lovte fire spesialutgaver av Vanquish fra Zagato. Her er nummer fire, i endelig utgave.
Les mer
toppsak-bilde33
Klar for strengere krav
Mini har nå klargjort sine sprekeste modeller for nye utslippskrav.
Les mer
layid-bilde34
NIO lanserer sin andre SUV
Les mer
layid-bilde35
Rendyrket kjøreglede
Les mer
layid-bilde36
Symfoni for 12 sylindre
Nå har Aston Martin avslørt noe av det vi vanlig dødelige kan ha en viss glede av i forbindelse med den kommende Valkyrie. Låten. Wagner var ikke i nærheten.
Les mer
layid-bilde37
Skodas sporty SUV
Det nærmer seg norsk lansering av Skodas første SUV med RS-betegnelse. Et fargerikt innslag på SUV-paletten.
Les mer
layid-bilde38
Karbon-egg
Königsegg har vist oss en Regera som er enda mer raffinert enn vanlig. Nakent karbon hele veien - med en finish de smarte svenskene har utviklet selv.
Les mer