img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
25 bilder i galleri
Polestar, et bygg nærmere
Vi har vært med på åpningen av Polestars hovedkvarter i Göteborg. Vi visste at bil-innholdet i presentasjonen ville bli magert så vi kjørte likegodt ned i en Polestar.

Polestar nærmer seg – ikke med stormskritt riktignok, men den nærmer seg. Oslo blir spydspiss for lanseringen, og selv om dette bilmerket først og fremst skal pushes på nettet skal de åpne «spaces» i en del sentrale steder i utvalgte deler av verden.

Huseieren har allerede begynt å bygge om det lokalet Polestar skal innta i Øvre Slottsgate i Oslo, der hyggelige folk, uten kommisjonsbelønning skal veilede dem som stikker innom. 

Det jobbes omhyggelig med det uttrykket som skal formidles via hele prosessen – ikke minst hvordan disse ikke-salg lokalene skal fremstå. Og selv om vi snakker åpning til sommeren er det langt fra klart ennå hvordan disse skal oppleves. Bildene som er distribuert til nå er bare indikasjoner på det som kommer.

Vekt på moderne design
«Men vi er ikke ute etter å dele byområder med typiske luksusmerker» sier Thomas Andresen. Han var egentlig Volvo-mann hos importøren på Fornebu, men har de siste halve året vært mest i Gøteborg og jobbet med lanseringen av merket.

«Når vi ser etter naboer eller miljø er vi ute etter progressive butikker med vekt på moderne design, som Nespresso eller Eplehus» forklarer han der vi står i selskapets nyombygde hovedkvarter på det store Volvo-området utenfor Gøteborg.

Et gørrkjedelig gammelt administrasjonsbygg som tilhørte lastebil-delen av Volvo er blitt en fantastisk hvit kube med masse lys ned i midten fra en stor lyssluse på taket.

Minimalistisk
«Helt ideelt», sier Thomas Ingenlath, dagens vert. «Dette er blitt minimalistisk, avant garde design. Disse begrepene er også kjernen i Polestarbilene, og de ligger i måten vi skal interagere med våre kunder. Design spiller også en stor rolle i hvordan vi opplever, og oppfører oss på, vår arbeidsplass. Dette er blitt et inspirerende sentrum for vårt globale team».

«Akkurat som vår fabrikk i Chengdu» - føyer han til. Et lite kunstverk der arkitektur og produksjon går over i en høyere enhet. Visstnok.

OK, den ser fabelaktig ut og er åpenbart et av de viktige referansebyggene for norske Snøhetta akkurat nå.

Thomas Ingenlath
Du kommer til å få mer om Polestar og Thomas Ingenlath og den norske satsingen i neste utgave av Bil, men ta bare med dette: et av Ingenlath-svarene som gjør at jeg fremdeles syns at han er en av de smartere designerne i bransjen.

Han har nemlig gått alle grader innen bildesign – først VW-konsernet før det ble Volvo og alt det Volvo har viklet seg inni, før han ble CEO for Polestar – en komplett ny merkevare som han bygger fra bunnen.

«Når i all verden lærte du å bli manager», spurte jeg.

«Hvorfor tror man automatisk at ingeniører er bedre egnet til å lede», spurte han kjapt tilbake med sin overordnede, Volvo-sjefen Håkan Samuelsson ved siden av seg. Samuelsson er ingeniør-utdannet.

Men da jeg ville ha med først Ingenlath og deretter Andresen utenfor for å fotografere dem ved siden av den eneste Polestar jeg til nå har kjørt, var svaret en høvisk avvisning.

Dette er litt skummelt. Merkevareskummelt.

Ikke Polestar nok
Nå er det åpenbart Polestar og Polestar. Og slik som jeg kjørte ned i er åpenbart ikke Polestar nok.

Her skal det bli kommunikasjonsproblemer mot markedet.

Jeg syntes jeg hadde fått en glimrende idé. Polestar for å møte Polestar. 

Arne-Henning Scheele, en av de dyktige hos Jensen & Scheele Bil A/S (veldig greit motto, som de virkelig praktiserer: «Først og fremst service») syntes også det var en god idé. Han hadde en stående på gården og selvfølgelig, «ikke no’ problem, kjør den ned du, og kos deg.»

Dette er en bilforhandler av typen jeg bli glad for å besøke. Jeg vet at kjelleren er full av historiske og spennende biler som dette firmaet tidligere har hatt forbindelse med. For eksempel står det fremdeles en Renault Spider der. Det første jeg så da jeg kjørte inn på anlegget denne gangen var en strøken DAF 66 – Volvo-forbindelser for noen hundre år siden. Den var visstnok eid av en som hadde et visst forhold til en av mekanikerne på bruket. Kvalitet i alle ledd. Og da jeg kom tilbake med bilen dagen etter hadde de hevet ut en del biler av lokalet og dekket til «Damenes Aften». 350 var invitert til en kveld med minimalt med bil og maksimalt med hygge og underholdning.

Selger biler og tjener penge gjør de også.

På gamle trakter
Og bilen skal du også få høre mer om i neste Bil, men en S60 med nesten 400 hk på tørre, svingete asfaltveier kan ikke bli galt. Jeg kjørte den gamle riksveien – strekninger der litt over lovlig kan være utfordrende fort. En utfordring denne greide glimrende. 

Til og med broen over jernbanen før Dingle ble håndtert overlegent. Det er der du får et merkbart løft, og så den skarpe venstresvingen der nesten alle studentene på vei hjem fra Gøteborg til jul endte i grøfta utenfor Kung Rane – en gammel manndomsprøve (slik vi oppfattet bilkjøring i steinalderen).

Og det var bilens skyld – veien var akkurat like krevende. 

For ikke å snakke om den høyre-venstre-svakthøyreovertoppen-og: «f**n så skarp den plutselig ble» (der Anton kjørte ut i dammen en gang vi kom hjem fra kjørekurs på Nürburgring). Den satt som et skudd. Underlig hvordan noen strekninger sitter gravert inn i ryggmargen – rytmen på akkurat det strekket var der med en gang uten at jeg tenkte på det før etterpå, da jeg så den låven vi hadde pleid å bruke som bremsemerke. Jeg tror ikke jeg har kjørt fort der på 20 år!

«Kos deg» sa Scheele». Gjett om.

Engineered by Polestar
Men så var det merkevaren da. Denne bilen er ikke lenger noen Polestar, men den er Engineered by Polestar. Og slike modeller skal fortsette å komme.

«Volvo er kjent for mye, men ikke akkurat sportslige egenskaper. Det er det Polestar skal rette på. Akkurat som AMG for Mercedes og M for BMW» er en av forklaringene.

Så da skal vi på den ene siden ha Polestar 1 (hybrid coupe, med enorm elektrisk rekkevidde) som skal produseres i 1500 eksemplarer de neste tre årene (30-40 til Norge neste år, håper Andresen). Etter den kommer Polestar 2, litt mere masse-produkt. Den blir helelektrisk og skal møte Tesla 3 rett på.

På den andre siden har vi altså potente Volvoer, utadvendte råskinn, sånne med hull i hekken, som er med på å flytte dommedag og bilistutgaven av Dantes Inferno enda noen år lenger frem. Men disse er altså ikke gode nok til at folk fra den hvite kuben vil nærme seg når det er kamera i nærheten.

Den blir enkel å forklare markedet.

«Å ja, du har hørt om Polestar? Tror du. Kom her så skal jeg tegne og fortelle. Du har en time?»

Plutselig ser jeg for meg noen ganske vanvittige krav til de som skal ansettes som rådgivere i Øvre Slottsgate om en stund. Godt de har et halvt år til å forklare forskjellen på en måte som ikke fornærmer Volvo-versjonene.

For ikke glem, det er fremdeles Volvo som eier halve Polestar!


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Facelift for Mazda2
Mazda har i dag startet salget av en ny 2-er på hjemmemarkedet. En viktig nyhet er navnet.
Les mer
layid-bilde1
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde2
Skoda fornyer SUV-ene
Skoda foretar oppgraderinger av Karoq og Kodiaq foran modellåret 2020. Forskjellen oppdages lettest bakfra.
Les mer
layid-bilde3
Ny favoritt i oransje
Mazda er flinke til å markere jubileer. Nå er MX-5 30 år, og det markeres med en spesialutgave i frisk farge og begrenset opplag.
Les mer
layid-bilde4
Comeback (med en hake)
Etter nærmere et års opphold kommer nå Mercedes C-Klasse tilbake som ladbar hybrid. Men det spørs om den blir like pop som forgjengeren, nå må du nemlig innom andre pumper når tanken skal fylles.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Kunderacere fra øst og vest
Audi og Toyota har presentert nye racerbiler med «Til salgs»-plakat i løpet av siste uke. De skal inn i hver sin kategori.
Les mer
layid-bilde6
Bentleys fremtidsvisjon
Det går ikke upåaktet hen når luksusmerket Bentley runder hundre år. I dag har de vist en selvkjørende konseptbil. Men du får lov å kjøre den selv også.
Les mer
layid-bilde7
Her er Minis nye elbil
Det har vært knyttet stor spenning til elbilen fra Mini. Nå er den endelig offentlig.
Les mer


layid-bilde8
Nok en BMW pick-up
Les mer
toppsak-bilde9
Porsche-debut på Goodwood
Porsche har i dag avduket sin nye 911 RSR på Goodwood Festival. Dette er en bil Dennis Olsen vil få mye glede av de neste årene.
Les mer
layid-bilde10
Den fine balansegangen
Les mer
layid-bilde11
Peugeot priser elbilen
Les mer
layid-bilde12
Opel oppgraderer Astra
Les mer
layid-bilde13
Ny Captur får en fordel i Norge
Renault viser i dag de første bildene av andre generasjon Captur. Viktigst for den norske Renault-organisasjonen er at den kommer som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde14
BMW lanserer ny X6
Med ny X5 og storebror X7 på plass i stallen, er tiden nå moden for en ny X6.
Les mer
toppsak-bilde15
Taycan på verdensturne
Det er fortsatt en stund til den offisielle debuten, men Porsche varmer opp med en liten runde på tre kontinenter.
Les mer
layid-bilde16
Volvo utvider VIP-programmet
Les mer
layid-bilde17
Oppgradering for Audi Q7
Les mer
layid-bilde18
Her er Kias nye crosser
Som om de ikke har stort nok utvalg allerede lanserer Kia i dag en ny crossover. Oppskriften de benytter er langt fra uvanlig.
Les mer
layid-bilde19
Ny Corsa i flere varianter
Den mest interessante varianten for Opel i Norge er naturlig nok den kommende elbilutgaven. Men bilen kommer også med andre drivlinjer.
Les mer
layid-bilde20
Puma i helt ny form
Det er noen år siden Ford solgte Puma, men nå er modellnavnet tilbake - i helt ny innpakning.
Les mer
layid-bilde21
BMWs fremtidsvisjon med henda på rattet
Akkurat nå presenterer BMW en ny konseptbil i #NEXTGen-familien. Det er mengder av fremtid i den, men denne gangen er det heldigvis en bil med ratt.
Les mer
layid-bilde22
Audi SQ8 med V8 diesel, 435 hk og 900 Nm
Dieselmotoren er på ingen måte død. Sent i sommer kommer kupe-SUV-en SQ8 med Europas kraftigste V8 dieselmotor.
Les mer
toppsak-bilde23
Honda e - noe du lurer på?
Denne har jeg likt fra første stund. Mandag skal jeg få prøve den en liten tur, og snakke med ekspertisen. Er du også spent på Hondas første elbil?
Les mer
layid-bilde24
Strand-Fiat? Ny eller gammel?
Takket være Milano-baserte Garage Italia kan du velge mellom gammel eller ny Fiat 500 hvis du vil jåle deg opp med en skikkelig strandversjon i sommer.
Les mer
layid-bilde25
Her er Mercedes’ nye kunderacer
I dag avduker Mercedes-AMG sin nye GT3 kunderacer. En bedre ramme for arrangementet kunne de neppe funnet.
Les mer
layid-bilde26
Ny Passat - noe du lurer på?
Mandag morgen drar jeg til Tyskland for å prøvekjøre oppgradert Passat som kommer til Norge på sensommeren. Er det noe du vil jeg skal spørre om?
Les mer
layid-bilde27
Bestillingsklar stjerne
Les mer
toppsak-bilde28
Murray bygger superbil
Fremdeles har Gordon Murrays snart 30 år gamle F1 en enestående plass blant verdens superbiler. Nå skal han bygge en ny.
Les mer
layid-bilde29
Skoda er tidlig ute
Les mer
layid-bilde30
Familievennlig 8-serie
BMW lanserer nå tredje karosseriform i 8-serien, og dermed er familien komplett.
Les mer
layid-bilde31
Peugeot lanserer ny Norges-SUV
Peugeot lanserer i dag en ny kompakt-SUV med de egenskaper som trengs for å skape venteliste. Den kommer på markedet tidlig i 2020.
Les mer
layid-bilde32
Nye lekebiler fra Porsche
Her kommer to kjøreglade nykommere fra Porsche - 718 Spyder og 718 Cayman GT4.
Les mer
toppsak-bilde33
Her er nye Zoe
Renault har i dag offentliggjort nye Zoe som er klar for markedet allerede i september.
Les mer
layid-bilde34
Nå kan du bestille ny Passat
Les mer
layid-bilde35
Her er nye 3-serie Touring
Les mer
layid-bilde36
Bentleys nye luksus-limo
Bentley har nettopp lansert Continental GT i nye versjoner, og nå følger den mektige sedanen etter.
Les mer
layid-bilde37
Her er Mercedes GLB
Det var Mercedes-Benz i USA som i natt fikk æren av å avduke nye GLB. Med tid og stunder kommer den også til Europa.
Les mer
layid-bilde38
Skodas femte kineser
Man strekker seg langt for å tilfredsstille sine viktigste kunder. Skoda viser en forsmak på deres femte SUV for Kina.
Les mer