img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
25 bilder i galleri
Polestar, et bygg nærmere
Vi har vært med på åpningen av Polestars hovedkvarter i Göteborg. Vi visste at bil-innholdet i presentasjonen ville bli magert så vi kjørte likegodt ned i en Polestar.

Polestar nærmer seg – ikke med stormskritt riktignok, men den nærmer seg. Oslo blir spydspiss for lanseringen, og selv om dette bilmerket først og fremst skal pushes på nettet skal de åpne «spaces» i en del sentrale steder i utvalgte deler av verden.

Huseieren har allerede begynt å bygge om det lokalet Polestar skal innta i Øvre Slottsgate i Oslo, der hyggelige folk, uten kommisjonsbelønning skal veilede dem som stikker innom. 

Det jobbes omhyggelig med det uttrykket som skal formidles via hele prosessen – ikke minst hvordan disse ikke-salg lokalene skal fremstå. Og selv om vi snakker åpning til sommeren er det langt fra klart ennå hvordan disse skal oppleves. Bildene som er distribuert til nå er bare indikasjoner på det som kommer.

Vekt på moderne design
«Men vi er ikke ute etter å dele byområder med typiske luksusmerker» sier Thomas Andresen. Han var egentlig Volvo-mann hos importøren på Fornebu, men har de siste halve året vært mest i Gøteborg og jobbet med lanseringen av merket.

«Når vi ser etter naboer eller miljø er vi ute etter progressive butikker med vekt på moderne design, som Nespresso eller Eplehus» forklarer han der vi står i selskapets nyombygde hovedkvarter på det store Volvo-området utenfor Gøteborg.

Et gørrkjedelig gammelt administrasjonsbygg som tilhørte lastebil-delen av Volvo er blitt en fantastisk hvit kube med masse lys ned i midten fra en stor lyssluse på taket.

Minimalistisk
«Helt ideelt», sier Thomas Ingenlath, dagens vert. «Dette er blitt minimalistisk, avant garde design. Disse begrepene er også kjernen i Polestarbilene, og de ligger i måten vi skal interagere med våre kunder. Design spiller også en stor rolle i hvordan vi opplever, og oppfører oss på, vår arbeidsplass. Dette er blitt et inspirerende sentrum for vårt globale team».

«Akkurat som vår fabrikk i Chengdu» - føyer han til. Et lite kunstverk der arkitektur og produksjon går over i en høyere enhet. Visstnok.

OK, den ser fabelaktig ut og er åpenbart et av de viktige referansebyggene for norske Snøhetta akkurat nå.

Thomas Ingenlath
Du kommer til å få mer om Polestar og Thomas Ingenlath og den norske satsingen i neste utgave av Bil, men ta bare med dette: et av Ingenlath-svarene som gjør at jeg fremdeles syns at han er en av de smartere designerne i bransjen.

Han har nemlig gått alle grader innen bildesign – først VW-konsernet før det ble Volvo og alt det Volvo har viklet seg inni, før han ble CEO for Polestar – en komplett ny merkevare som han bygger fra bunnen.

«Når i all verden lærte du å bli manager», spurte jeg.

«Hvorfor tror man automatisk at ingeniører er bedre egnet til å lede», spurte han kjapt tilbake med sin overordnede, Volvo-sjefen Håkan Samuelsson ved siden av seg. Samuelsson er ingeniør-utdannet.

Men da jeg ville ha med først Ingenlath og deretter Andresen utenfor for å fotografere dem ved siden av den eneste Polestar jeg til nå har kjørt, var svaret en høvisk avvisning.

Dette er litt skummelt. Merkevareskummelt.

Ikke Polestar nok
Nå er det åpenbart Polestar og Polestar. Og slik som jeg kjørte ned i er åpenbart ikke Polestar nok.

Her skal det bli kommunikasjonsproblemer mot markedet.

Jeg syntes jeg hadde fått en glimrende idé. Polestar for å møte Polestar. 

Arne-Henning Scheele, en av de dyktige hos Jensen & Scheele Bil A/S (veldig greit motto, som de virkelig praktiserer: «Først og fremst service») syntes også det var en god idé. Han hadde en stående på gården og selvfølgelig, «ikke no’ problem, kjør den ned du, og kos deg.»

Dette er en bilforhandler av typen jeg bli glad for å besøke. Jeg vet at kjelleren er full av historiske og spennende biler som dette firmaet tidligere har hatt forbindelse med. For eksempel står det fremdeles en Renault Spider der. Det første jeg så da jeg kjørte inn på anlegget denne gangen var en strøken DAF 66 – Volvo-forbindelser for noen hundre år siden. Den var visstnok eid av en som hadde et visst forhold til en av mekanikerne på bruket. Kvalitet i alle ledd. Og da jeg kom tilbake med bilen dagen etter hadde de hevet ut en del biler av lokalet og dekket til «Damenes Aften». 350 var invitert til en kveld med minimalt med bil og maksimalt med hygge og underholdning.

Selger biler og tjener penge gjør de også.

På gamle trakter
Og bilen skal du også få høre mer om i neste Bil, men en S60 med nesten 400 hk på tørre, svingete asfaltveier kan ikke bli galt. Jeg kjørte den gamle riksveien – strekninger der litt over lovlig kan være utfordrende fort. En utfordring denne greide glimrende. 

Til og med broen over jernbanen før Dingle ble håndtert overlegent. Det er der du får et merkbart løft, og så den skarpe venstresvingen der nesten alle studentene på vei hjem fra Gøteborg til jul endte i grøfta utenfor Kung Rane – en gammel manndomsprøve (slik vi oppfattet bilkjøring i steinalderen).

Og det var bilens skyld – veien var akkurat like krevende. 

For ikke å snakke om den høyre-venstre-svakthøyreovertoppen-og: «f**n så skarp den plutselig ble» (der Anton kjørte ut i dammen en gang vi kom hjem fra kjørekurs på Nürburgring). Den satt som et skudd. Underlig hvordan noen strekninger sitter gravert inn i ryggmargen – rytmen på akkurat det strekket var der med en gang uten at jeg tenkte på det før etterpå, da jeg så den låven vi hadde pleid å bruke som bremsemerke. Jeg tror ikke jeg har kjørt fort der på 20 år!

«Kos deg» sa Scheele». Gjett om.

Engineered by Polestar
Men så var det merkevaren da. Denne bilen er ikke lenger noen Polestar, men den er Engineered by Polestar. Og slike modeller skal fortsette å komme.

«Volvo er kjent for mye, men ikke akkurat sportslige egenskaper. Det er det Polestar skal rette på. Akkurat som AMG for Mercedes og M for BMW» er en av forklaringene.

Så da skal vi på den ene siden ha Polestar 1 (hybrid coupe, med enorm elektrisk rekkevidde) som skal produseres i 1500 eksemplarer de neste tre årene (30-40 til Norge neste år, håper Andresen). Etter den kommer Polestar 2, litt mere masse-produkt. Den blir helelektrisk og skal møte Tesla 3 rett på.

På den andre siden har vi altså potente Volvoer, utadvendte råskinn, sånne med hull i hekken, som er med på å flytte dommedag og bilistutgaven av Dantes Inferno enda noen år lenger frem. Men disse er altså ikke gode nok til at folk fra den hvite kuben vil nærme seg når det er kamera i nærheten.

Den blir enkel å forklare markedet.

«Å ja, du har hørt om Polestar? Tror du. Kom her så skal jeg tegne og fortelle. Du har en time?»

Plutselig ser jeg for meg noen ganske vanvittige krav til de som skal ansettes som rådgivere i Øvre Slottsgate om en stund. Godt de har et halvt år til å forklare forskjellen på en måte som ikke fornærmer Volvo-versjonene.

For ikke glem, det er fremdeles Volvo som eier halve Polestar!


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Aston Martins første SUV
Sports- og luksusbilprodusenten Aston Martin har nå offisielt startet testingen av sin første SUV på vei. De røper også hva nykommeren skal hete.
Les mer
layid-bilde1
Norgesdebut for Tesla Model 3
Det var tilløp til kø da Tesla åpnet dørene til første Model 3-visning på norsk jord i dag. Men den er her bare for at potensielle kunder kan se og røre, ikke kjøre den. De første kundebilene kommer først i 2019.
Les mer
layid-bilde2
Ny hydrogenbil fra Mercedes
Den ser nesten ut som en vanlig GLC, men under skallet skjuler deg seg noe nytt og fremtidsrettet.
Les mer
layid-bilde3
Her er ny 3-serie i M-drakt
Vi møtte nye BMW 3-serie i Paris, men amerikanerne får nå se en spesialutgave i LosAngeles om et par uker.
Les mer
layid-bilde4
Barsk ny Ranger fra Ford
Nå åpner Ford for bestilling av den tøffe Ranger Raptor. Men fortsatt er det en stund til du kan plassere den på gårdsplassen.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Snart kommer BMWs nye toppmodell
Den er allerede på banen i racing-utgave, men snart vises også gateversjonen av BMW M8 Coupé. Her får vi en smakebit.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar E-Klasse er bestillingsklar
Mercedes-importøren har hatt et meget begrenset antall ladbare modeller den siste tiden, men nå er nye alternativer bestillingsklare.
Les mer
layid-bilde7
Tarok blir navnet på VWs livsstil-pickup
Tarok blir navnet på den fem meter lange pickupen som Volkswagen premiereviste i helgen som konsept i Brasil. Men dessverre, ha ikke for store forhåpninger om å se den i Norge.
Les mer


layid-bilde8
Lexus UX skal koster fra 383.800 kroner
Les mer
toppsak-bilde9
Salgsklar Mercedes GLE
Norske Mercedes-forhandlere åpner nå for salg av nye GLE. Prisene starter 914.000 kroner, men en rimeligere variant er på trappene.
Les mer
layid-bilde10
Lanseringskalender 2018
Les mer
layid-bilde11
En tøffere Focus
Les mer
layid-bilde12
Prisdumper VW e-Up med nye 20.000 kroner
Les mer
layid-bilde13
BMW 8-serie kabriolet til Norge med vårsola
Selv om den er eksklusiv er det ikke nødvendig å først ha bygget CV hos BMW for å kjøpe kabrioletutgaven av 8-serien, men du må i det minste bestemme deg fort om du vil ha den levert samtidig som vårsola titter fram i mars neste år.
Les mer
layid-bilde14
Kompakte Skoda Scala i strupen på VW Golf
Škoda løfter nå litt mer på sløret for den kommende familie-kombimodellen Scala. Den blir 4,36 meter lang og får bensinmotorer på 95, 115 og 150 hk. Diesel droppes.
Les mer
toppsak-bilde15
Ford GT Carbon Series slanket med 18 kilo
Carbon-serien av Ford GT kan bestilles fra 8. november, og du har 30 dager på deg før Ford setter strek.
Les mer
layid-bilde16
VW snart klar med liten pickup, vises først i Brasil
Les mer
layid-bilde17
Ferraris mareritt
Les mer
layid-bilde18
Leveringskø for Kia e-Niro til langt ut i 2020
Kia er i ferd med å lansere elektriske e-Niro, en bil 6250 potensielle kunder har betalt 7777 kroner for å stå på reservasjonslisten til, men de som står nederst på denne listen kan risikere ikke å få bilen før i 2021.
Les mer
layid-bilde19
Endelig i Norge: Ford Transit Custom 4x4
Ford Transit Custom med firehjulsdrift debuterer i Norge på Oslo Motor Show med Extrem Konzepte i Tyskland som produsent og MS-RT Norge som importør.
Les mer
layid-bilde20
T-Cross kan bli VWs viktigste SUV i Norge
SUV-enes sterke posisjonen gjør at lille VW T-Cross blir en svært viktig bil for Volkswagen i Norge selv om den ikke kommer i elektriske eller hybride varianter.
Les mer
layid-bilde21
Lynk & Co på banen
Overraskende melding fra Lynk & Co - som ikke akkurat misbruker in-bokser - deres modell 03 kommer i en Racing-utgave. Bokstavelig talt, den skal delta i WTCR neste år.
Les mer
layid-bilde22
En liten hissigpropp
Brabus er glad i Smart-biler, og nå har de laget sin kraftigste utgave så langt: 125R. Dessverre får vi neppe se denne i Norge.
Les mer
toppsak-bilde23
Polestar, et bygg nærmere
Vi har vært med på åpningen av Polestars hovedkvarter i Göteborg. Vi visste at bil-innholdet i presentasjonen ville bli magert så vi kjørte likegodt ned i en Polestar.
Les mer
layid-bilde24
Porsche Taycan til under 700.000 kroner?
Porsches super-elbiler passer perfekt for norsk avgiftsfritak. Når Taycan trolig er her sent i 2019 kan prisen bli under 700.000 kroner. Og nå er også konsept-SUV-en Mission E Cross Turismo som en Shooting Brake av samme bilen bekreftet.
Les mer
layid-bilde25
Ferraris Paris
Ferrari var det eneste av merkene under Fiat-paraplyen som fant det umaken verdt å ta turen til Paris. Med tre ganske/helt nye biler, og den beste av dem alle - en mer enn 50 år gammel LM.
Les mer
layid-bilde26
Mercedes mer enn dobler el-rekkevidden på ladehybride GLE
Mercedes GLE ladehybrid får hele 100 km elektrisk rekkevidde, men er først tilgjengelig neste høst.
Les mer
layid-bilde27
X7 - BMWs største SUV
Les mer
toppsak-bilde28
Audi A1 Allroad på vei
SPIONBILDER: Før Audi har lansert ny A1 og A1 Sportback dukker de første spionbildene av en Allroad-utgave opp.
Les mer
layid-bilde29
Skodas kompakte Scala erstatter anonyme Rapid
Les mer
layid-bilde30
Renaults nye elbil-oppskrift
Den nye elbilen fra Renault, K-ZE, tilhørte de største overraskelsene da den ble vist på bilutstillingen i Paris. Spesielt stor var overraskelsen da det viste seg at den ikke ble vist der allikevel.
Les mer
layid-bilde31
Nye plug-in hybrider fra Mercedes
To av tre nye Mercedes C-Klasse registrert de siste tre årene har vært ladbare hybrider. I E-Klassen er det fortsatt diesel som dominerer. Nå letter Mercedes på sløret om neste generasjon plug-in C- og E-Klasse.
Les mer
layid-bilde32
Pariss under utvikling
Et av lyspunktene på årets bilutstilling i Paris: Pariss er ikke død, de har samlet kapital til videre utvikling og er i rute med produksjon av en snacksy elektrisk roadster. Og en Formel E med tak!
Les mer
toppsak-bilde33
Hybridenes S-Klasse
Mercedes lanserer nå tredje generasjon hybrid S-Klasse. Hvis du er i markedet for en stor luksuslimousin er den verd å vurdere.
Les mer
layid-bilde34
Nytt alternativ i Mondeo-familien
Les mer
layid-bilde35
Qashqai får nye drivlinjer
Les mer
layid-bilde36
Et nytt merke er født
Samtidig som Vietnam presenterte oss for et nytt bilmerke i Paris, kunne Volvo - eller hvem det nå er - fortelle oss at den første «ekte» Polestar er født.
Les mer
layid-bilde37
Vietnam-bil i Paris
Dette var en stor premiere. Nye biler fra nytt bilproduserende land - presentert av David Beckham og to bemerkelsesverdige kvinner.
Les mer
layid-bilde38
Kineser på ramme alvor
Dersom GAC er kjent for noe som helst, må det være for å ha hatt en modell som het Trumpchi. Men etter en fremvisning i Paris må vi kanskje begynne å ta dem på alvor?
Les mer