img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
31 bilder i galleri
X7 - BMWs største SUV
X7, BMWs digre SUV med plass til sju kan nå bestilles, koster fra 1.278.500 kroner og er på plass i Norge sent i mars neste år.

BMW X7 har lenge vært varslet og at den kom til å bli stor, kjempestor sett med europeiske øyne, er heller ikke ukjent. Med lengde på 5,15 meter og bredde på 2,0 meter dekker X7 større flate enn Tesla Model X, Audi Q7 og Lamborghini Urus.

Bilen er naturligvis av konkurransehensyn større enn digre Mercedes GLS og en tanke større utvendig enn Bentley Bentayga!

Sammenlignet med nye X5 er den dermed 229 mm lengre og 60 mm høyere, mens bredden er relativt lik. Akselavstanden måler 3105 med mer og bakkeklaring med ulastet bil oppgis til 221 mm. Sporvidden er 1684 mm fremme og 1705 mm bak.

Bygges i USA
Siden bilen bygges i USA og fordi USA er bilens viktigste marked, faller det naturlig rent størrelsesmessig å sammenlikne med USAs bestselger, Fords F-serie som amerikanerne har forholdt seg til siden 1948, og ved siden av de største utgavene av F150 blir selv BMW X7 for en kompaktbil å regne.

X7 dukker ikke opp i Norge før mot slutten av mars i 2019, men den kan allerede nå bestilles. Dette er prisene:

xDrive 30d (265 hk): Fra 1.278.500 kroner.
xDrive 40i (340 hk): Fra 1.336.000 kroner.
M50d (400 hk): Fra 1.532.600 kroner.

En viktig grunn til å lansere X7 er at BMW mener at salget av SUV-er i denne klassen vil øke med 70 prosent de neste årene. Siden X7 i betydelig grad henter hyllevare andre store BMW-modeller som X5 og 7-serien, har det vært mulig å holde utviklingskostnadene på et forsvarlig nivå.

Lyser 600 meter
BMWs nyregrill er på X7 større enn på noen av BMWs øvrige modeller mens de smale LED-lysene som trekkes helt inn mot grillen kan oppgraderes til laserlys med 600 meter rekkevidde.

Det foreløpige motorprogrammet til Europa består av tre kjente seksere: En bensinutgave (340 hk/450 Nm) og to dieselutgaver (265 hk/620 Nm og 400 hk/760 Nm). Manuelt gir er bare å glemme, her gjelder 8-trinns Steptronic automatgirkasse som standard. Modellene 40i og 30d tilbys med en egen offroad-pakke med ulike kjøremodus, mens kraftpluggen M50d har M Sport differensial som standard.

Komfortmaskin
Uansett hvor mye BMW understreker det sportslige i å kjøre deres biler, forblir X7 først og fremst en komfortmaskin med vekt på å ha det trivelig inne i bilen.

Det betyr eksempelvis at standardpakken inneholder BMW Live Cockpit med digital instrumentering, luftfjæring, skinnseter, tre-delt panoramasoltak, ambient interiørbelysning, firesoners klimaanlegg og nøkkelfri betjening.

Luftfjæringen gjør det mulig å senke/øke bakkeklaringen med 40 millimeter fra nullpunktet. Videre kan X7 utstyres med firehjulsstyring og et kamerabasert system som tilpasser demperinnstillingen etter underlaget foran bilen.

Se stjernene
Og vil du se stjernene selv om det er overskyet ute, så ordner BMW det også om du krysser av for LED i taket. Da lyser 15.000 små punkter opp tilværelsen og simulerer stjernehimmelen. Hørt om dette før? Ja, Opel hadde det som tilvalg på Adam, en av sine rimeligste modeller.

Som tallindikasjonen avslører så er X7 en sjuseter konfiguret med 2 + 3 +2. Men akkurat som i Tesla Model X kan midterste seterad erstattes med to individuelle seter som reguleres elektrisk akkurat som setene foran. I begge konfigurasjoner kan midterste rad flyttes 14,5 cm i lengderetningen.

Elektrisk justering og oppvarming er også standard for alle seteradene. Fører- og passasjersetet foran kan også utstyres med kjøle- og massasjefunksjon.

Husker siste 50 meter
Bagasjerommet laster 326 liter med alle syv setene i bruk. Volumet økes til 722 liter ved å legge ned tredje seterad. Som toseter økes volumet til 2,1 kubikkmeter.

BMW nevner ikke selvkjør med ett eneste ord i presentasjonen av X7. Men naturligvis er bilen proppet med førerstøtteteknologi som i det minste avlaster føreren i monotone kjøresituasjoner, som kø og saktegående trafikk, og gjør det lettere å beholde kontrollen i uventede situasjoner.

En funksjon som er verdt å nevne, er ryggeassistenten som automatisk memorerer de siste 50 meterne du kjørte inn på gårdsplassen eller i parkeringshuset, for så å automatisk styre bilen motsatt når du rygger ut.

Modell:

Effekt:

Moment:

0-100 km/t

Toppfart:

CO2*:

xDrive 40i

340 hk

450 Nm

6,1 sek

245 km/t

198 – 205 g/km

xDrive 30d

265 hk

620 Nm

7,0 sek

227 km/t

171 – 178 g/km

xDrive M50d

400 hk

760 Nm

5,4 sek

250 km/t

185 – 193 g/km

* Alle motorer oppfyller EU6d-TEMP standarden og er WLTP typegodkjente. Utslipp og forbruk oppgis etter den i Norge gjeldende NEDC2.0/NEDCcorr-normen.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Aston Martins første SUV
Sports- og luksusbilprodusenten Aston Martin har nå offisielt startet testingen av sin første SUV på vei. De røper også hva nykommeren skal hete.
Les mer
layid-bilde1
Norgesdebut for Tesla Model 3
Det var tilløp til kø da Tesla åpnet dørene til første Model 3-visning på norsk jord i dag. Men den er her bare for at potensielle kunder kan se og røre, ikke kjøre den. De første kundebilene kommer først i 2019.
Les mer
layid-bilde2
Ny hydrogenbil fra Mercedes
Den ser nesten ut som en vanlig GLC, men under skallet skjuler deg seg noe nytt og fremtidsrettet.
Les mer
layid-bilde3
Her er ny 3-serie i M-drakt
Vi møtte nye BMW 3-serie i Paris, men amerikanerne får nå se en spesialutgave i LosAngeles om et par uker.
Les mer
layid-bilde4
Barsk ny Ranger fra Ford
Nå åpner Ford for bestilling av den tøffe Ranger Raptor. Men fortsatt er det en stund til du kan plassere den på gårdsplassen.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Snart kommer BMWs nye toppmodell
Den er allerede på banen i racing-utgave, men snart vises også gateversjonen av BMW M8 Coupé. Her får vi en smakebit.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar E-Klasse er bestillingsklar
Mercedes-importøren har hatt et meget begrenset antall ladbare modeller den siste tiden, men nå er nye alternativer bestillingsklare.
Les mer
layid-bilde7
Tarok blir navnet på VWs livsstil-pickup
Tarok blir navnet på den fem meter lange pickupen som Volkswagen premiereviste i helgen som konsept i Brasil. Men dessverre, ha ikke for store forhåpninger om å se den i Norge.
Les mer


layid-bilde8
Lexus UX skal koster fra 383.800 kroner
Les mer
toppsak-bilde9
Salgsklar Mercedes GLE
Norske Mercedes-forhandlere åpner nå for salg av nye GLE. Prisene starter 914.000 kroner, men en rimeligere variant er på trappene.
Les mer
layid-bilde10
Lanseringskalender 2018
Les mer
layid-bilde11
En tøffere Focus
Les mer
layid-bilde12
Prisdumper VW e-Up med nye 20.000 kroner
Les mer
layid-bilde13
BMW 8-serie kabriolet til Norge med vårsola
Selv om den er eksklusiv er det ikke nødvendig å først ha bygget CV hos BMW for å kjøpe kabrioletutgaven av 8-serien, men du må i det minste bestemme deg fort om du vil ha den levert samtidig som vårsola titter fram i mars neste år.
Les mer
layid-bilde14
Kompakte Skoda Scala i strupen på VW Golf
Škoda løfter nå litt mer på sløret for den kommende familie-kombimodellen Scala. Den blir 4,36 meter lang og får bensinmotorer på 95, 115 og 150 hk. Diesel droppes.
Les mer
toppsak-bilde15
Ford GT Carbon Series slanket med 18 kilo
Carbon-serien av Ford GT kan bestilles fra 8. november, og du har 30 dager på deg før Ford setter strek.
Les mer
layid-bilde16
VW snart klar med liten pickup, vises først i Brasil
Les mer
layid-bilde17
Ferraris mareritt
Les mer
layid-bilde18
Leveringskø for Kia e-Niro til langt ut i 2020
Kia er i ferd med å lansere elektriske e-Niro, en bil 6250 potensielle kunder har betalt 7777 kroner for å stå på reservasjonslisten til, men de som står nederst på denne listen kan risikere ikke å få bilen før i 2021.
Les mer
layid-bilde19
Endelig i Norge: Ford Transit Custom 4x4
Ford Transit Custom med firehjulsdrift debuterer i Norge på Oslo Motor Show med Extrem Konzepte i Tyskland som produsent og MS-RT Norge som importør.
Les mer
layid-bilde20
T-Cross kan bli VWs viktigste SUV i Norge
SUV-enes sterke posisjonen gjør at lille VW T-Cross blir en svært viktig bil for Volkswagen i Norge selv om den ikke kommer i elektriske eller hybride varianter.
Les mer
layid-bilde21
Lynk & Co på banen
Overraskende melding fra Lynk & Co - som ikke akkurat misbruker in-bokser - deres modell 03 kommer i en Racing-utgave. Bokstavelig talt, den skal delta i WTCR neste år.
Les mer
layid-bilde22
En liten hissigpropp
Brabus er glad i Smart-biler, og nå har de laget sin kraftigste utgave så langt: 125R. Dessverre får vi neppe se denne i Norge.
Les mer
toppsak-bilde23
Polestar, et bygg nærmere
Vi har vært med på åpningen av Polestars hovedkvarter i Göteborg. Vi visste at bil-innholdet i presentasjonen ville bli magert så vi kjørte likegodt ned i en Polestar.
Les mer
layid-bilde24
Porsche Taycan til under 700.000 kroner?
Porsches super-elbiler passer perfekt for norsk avgiftsfritak. Når Taycan trolig er her sent i 2019 kan prisen bli under 700.000 kroner. Og nå er også konsept-SUV-en Mission E Cross Turismo som en Shooting Brake av samme bilen bekreftet.
Les mer
layid-bilde25
Ferraris Paris
Ferrari var det eneste av merkene under Fiat-paraplyen som fant det umaken verdt å ta turen til Paris. Med tre ganske/helt nye biler, og den beste av dem alle - en mer enn 50 år gammel LM.
Les mer
layid-bilde26
Mercedes mer enn dobler el-rekkevidden på ladehybride GLE
Mercedes GLE ladehybrid får hele 100 km elektrisk rekkevidde, men er først tilgjengelig neste høst.
Les mer
layid-bilde27
X7 - BMWs største SUV
Les mer
toppsak-bilde28
Audi A1 Allroad på vei
SPIONBILDER: Før Audi har lansert ny A1 og A1 Sportback dukker de første spionbildene av en Allroad-utgave opp.
Les mer
layid-bilde29
Skodas kompakte Scala erstatter anonyme Rapid
Les mer
layid-bilde30
Renaults nye elbil-oppskrift
Den nye elbilen fra Renault, K-ZE, tilhørte de største overraskelsene da den ble vist på bilutstillingen i Paris. Spesielt stor var overraskelsen da det viste seg at den ikke ble vist der allikevel.
Les mer
layid-bilde31
Nye plug-in hybrider fra Mercedes
To av tre nye Mercedes C-Klasse registrert de siste tre årene har vært ladbare hybrider. I E-Klassen er det fortsatt diesel som dominerer. Nå letter Mercedes på sløret om neste generasjon plug-in C- og E-Klasse.
Les mer
layid-bilde32
Pariss under utvikling
Et av lyspunktene på årets bilutstilling i Paris: Pariss er ikke død, de har samlet kapital til videre utvikling og er i rute med produksjon av en snacksy elektrisk roadster. Og en Formel E med tak!
Les mer
toppsak-bilde33
Hybridenes S-Klasse
Mercedes lanserer nå tredje generasjon hybrid S-Klasse. Hvis du er i markedet for en stor luksuslimousin er den verd å vurdere.
Les mer
layid-bilde34
Nytt alternativ i Mondeo-familien
Les mer
layid-bilde35
Qashqai får nye drivlinjer
Les mer
layid-bilde36
Et nytt merke er født
Samtidig som Vietnam presenterte oss for et nytt bilmerke i Paris, kunne Volvo - eller hvem det nå er - fortelle oss at den første «ekte» Polestar er født.
Les mer
layid-bilde37
Vietnam-bil i Paris
Dette var en stor premiere. Nye biler fra nytt bilproduserende land - presentert av David Beckham og to bemerkelsesverdige kvinner.
Les mer
layid-bilde38
Kineser på ramme alvor
Dersom GAC er kjent for noe som helst, må det være for å ha hatt en modell som het Trumpchi. Men etter en fremvisning i Paris må vi kanskje begynne å ta dem på alvor?
Les mer