img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
31 bilder i galleri
X7 - BMWs største SUV
X7, BMWs digre SUV med plass til sju kan nå bestilles, koster fra 1.278.500 kroner og er på plass i Norge sent i mars neste år.

BMW X7 har lenge vært varslet og at den kom til å bli stor, kjempestor sett med europeiske øyne, er heller ikke ukjent. Med lengde på 5,15 meter og bredde på 2,0 meter dekker X7 større flate enn Tesla Model X, Audi Q7 og Lamborghini Urus.

Bilen er naturligvis av konkurransehensyn større enn digre Mercedes GLS og en tanke større utvendig enn Bentley Bentayga!

Sammenlignet med nye X5 er den dermed 229 mm lengre og 60 mm høyere, mens bredden er relativt lik. Akselavstanden måler 3105 med mer og bakkeklaring med ulastet bil oppgis til 221 mm. Sporvidden er 1684 mm fremme og 1705 mm bak.

Bygges i USA
Siden bilen bygges i USA og fordi USA er bilens viktigste marked, faller det naturlig rent størrelsesmessig å sammenlikne med USAs bestselger, Fords F-serie som amerikanerne har forholdt seg til siden 1948, og ved siden av de største utgavene av F150 blir selv BMW X7 for en kompaktbil å regne.

X7 dukker ikke opp i Norge før mot slutten av mars i 2019, men den kan allerede nå bestilles. Dette er prisene:

xDrive 30d (265 hk): Fra 1.278.500 kroner.
xDrive 40i (340 hk): Fra 1.336.000 kroner.
M50d (400 hk): Fra 1.532.600 kroner.

En viktig grunn til å lansere X7 er at BMW mener at salget av SUV-er i denne klassen vil øke med 70 prosent de neste årene. Siden X7 i betydelig grad henter hyllevare andre store BMW-modeller som X5 og 7-serien, har det vært mulig å holde utviklingskostnadene på et forsvarlig nivå.

Lyser 600 meter
BMWs nyregrill er på X7 større enn på noen av BMWs øvrige modeller mens de smale LED-lysene som trekkes helt inn mot grillen kan oppgraderes til laserlys med 600 meter rekkevidde.

Det foreløpige motorprogrammet til Europa består av tre kjente seksere: En bensinutgave (340 hk/450 Nm) og to dieselutgaver (265 hk/620 Nm og 400 hk/760 Nm). Manuelt gir er bare å glemme, her gjelder 8-trinns Steptronic automatgirkasse som standard. Modellene 40i og 30d tilbys med en egen offroad-pakke med ulike kjøremodus, mens kraftpluggen M50d har M Sport differensial som standard.

Komfortmaskin
Uansett hvor mye BMW understreker det sportslige i å kjøre deres biler, forblir X7 først og fremst en komfortmaskin med vekt på å ha det trivelig inne i bilen.

Det betyr eksempelvis at standardpakken inneholder BMW Live Cockpit med digital instrumentering, luftfjæring, skinnseter, tre-delt panoramasoltak, ambient interiørbelysning, firesoners klimaanlegg og nøkkelfri betjening.

Luftfjæringen gjør det mulig å senke/øke bakkeklaringen med 40 millimeter fra nullpunktet. Videre kan X7 utstyres med firehjulsstyring og et kamerabasert system som tilpasser demperinnstillingen etter underlaget foran bilen.

Se stjernene
Og vil du se stjernene selv om det er overskyet ute, så ordner BMW det også om du krysser av for LED i taket. Da lyser 15.000 små punkter opp tilværelsen og simulerer stjernehimmelen. Hørt om dette før? Ja, Opel hadde det som tilvalg på Adam, en av sine rimeligste modeller.

Som tallindikasjonen avslører så er X7 en sjuseter konfiguret med 2 + 3 +2. Men akkurat som i Tesla Model X kan midterste seterad erstattes med to individuelle seter som reguleres elektrisk akkurat som setene foran. I begge konfigurasjoner kan midterste rad flyttes 14,5 cm i lengderetningen.

Elektrisk justering og oppvarming er også standard for alle seteradene. Fører- og passasjersetet foran kan også utstyres med kjøle- og massasjefunksjon.

Husker siste 50 meter
Bagasjerommet laster 326 liter med alle syv setene i bruk. Volumet økes til 722 liter ved å legge ned tredje seterad. Som toseter økes volumet til 2,1 kubikkmeter.

BMW nevner ikke selvkjør med ett eneste ord i presentasjonen av X7. Men naturligvis er bilen proppet med førerstøtteteknologi som i det minste avlaster føreren i monotone kjøresituasjoner, som kø og saktegående trafikk, og gjør det lettere å beholde kontrollen i uventede situasjoner.

En funksjon som er verdt å nevne, er ryggeassistenten som automatisk memorerer de siste 50 meterne du kjørte inn på gårdsplassen eller i parkeringshuset, for så å automatisk styre bilen motsatt når du rygger ut.

Modell:

Effekt:

Moment:

0-100 km/t

Toppfart:

CO2*:

xDrive 40i

340 hk

450 Nm

6,1 sek

245 km/t

198 – 205 g/km

xDrive 30d

265 hk

620 Nm

7,0 sek

227 km/t

171 – 178 g/km

xDrive M50d

400 hk

760 Nm

5,4 sek

250 km/t

185 – 193 g/km

* Alle motorer oppfyller EU6d-TEMP standarden og er WLTP typegodkjente. Utslipp og forbruk oppgis etter den i Norge gjeldende NEDC2.0/NEDCcorr-normen.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Mot alle odds
Jeg møtte Fornasari rundt årtusenskiftet for første gang. I Bologna. Så begynte de å stille ut i Genève, inntil de ikke gjorde det mer. Forsvunnet fra jordens overflate. Men i år dukket de plutselig opp igjen.
Les mer
layid-bilde1
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde2
Lister glatter ut Knobbly
I tillegg til sine Jaguar-varianter er Lister kjent for sin gamle «Knobbly». Det råeste av det råe. Nå kan det se ut som de planlegger en ny.
Les mer
layid-bilde3
Forsmak på 2-serie Gran Coupé
BMW har nå bekreftet en dårlig skjult hemmelighet - at de skal lansere en 2-serie Gran Coupé.
Les mer
layid-bilde4
Mercedes oppdaterer
I Genève presenterte Mercedes oppdaterte utgaver av GLC. Nå er turen kommet til GLC Coupè.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Mitsubishi møter Sveits
Går det an å kalle en ganske spennende konseptbil for Engelberg? Åpenbart er det helt i orden hvis presentasjonen skjer i Sveits. Det syns i hvert fall Mitsubishi.
Les mer
layid-bilde6
Kia med nok en Ceed
Kia har i dag sluppet en første skisse av et nytt medlem i Ceed-familien - en kompakt crossover.
Les mer
layid-bilde7
Putin mener alvor
Det skulle bare mange. President Vladimir Putin er den eneste av de mektige som ikke har «Sin Egen» representasjonsbil. Ikke bare har han fått sin nå, han tilbyr den også til resten av verden.
Les mer


layid-bilde8
Fisker utfordrer Tesla
Les mer
toppsak-bilde9
Elektrisk flebruksbil
De omtaler den som konsept, men Concept EQV har mye til felles med Mercedes-Benz V-Klasse. Med unntak av drivlinjen.
Les mer
layid-bilde10
Verdens dyreste Bugatti - og så da?
Les mer
layid-bilde11
Alfa med noko attåt
Les mer
layid-bilde12
Her er Teslas fjerde
Les mer
layid-bilde13
En overflod av Hispano Suiza
Den første Hispanoen jeg så i Genève var en H6B som tilhørte Monacos fyrstehus. Den andre var like gammel - 80 år - men spansk. Først da dukket den tredje opp. Selveste Carmen.
Les mer
layid-bilde14
Subarus sterke fremtidsvisjon
Den konseptbilen Subaru viste i Genève fikk masse oppmerksomhet fra amerikanske journalister. Den hadde fortjent mer i Europa, men det er jo i USA det største volumet ligger for dette merket.
Les mer
toppsak-bilde15
Med vekt på vakker
Det virker som om den nye designhøvdingen for hele Hyundai-gruppen, Luc Donckerwolke, ikke brauter. Har lar i hvert fall fremdeles Europa-kontoret konsentrere seg om det de kan: vakkert.
Les mer
layid-bilde16
Ny plattform og ny Sonata
Les mer
layid-bilde17
Tata inviterer til nytt segment
Les mer
layid-bilde18
Estland vant kampen om «søt»
Selvfølgelig ble den en publikumsmagnet i Genève. Nobe fra Estland. 60-talls søt og elektrisk. Swingskjørt og vegan - kan ikke slå feil.
Les mer
layid-bilde19
Toppløst i 317 km/t
Det er ikke mange som kjører fra en Mercedes-AMG GT R. Ytelsene blekner ikke selv om den nå kommer som roadster, i meget begrenset opplag.
Les mer
layid-bilde20
Smart skinner som påskesola
Utrolig hva et muntert tørkle på hodet kan gjøre. Skinnende gult for eksempel. Det får folk til å smile. Slik Smart klarte i Genève.
Les mer
layid-bilde21
Splitter ny Korando
SsangYong lanserer ny Korando som skal inn i det kanskje mest konkurranseutsatte SUV-segmentet. Men neste år kan den få et viktig fortrinn.
Les mer
layid-bilde22
Fremdeles plass for gærninger
Sbarros stand i Genève lå noen meter unna. Fra det holdet er man vant til en og annen galskap. Men dette var hinsides. Superquad ble den kalt. Det er vel grunner til at verden aldri har sett makan.
Les mer
toppsak-bilde23
Comeback for Camry
Den romslige Toyota-sedanen har vært fraværende i det norske markedet en årrekke. Men i mai er den tilbake, for første gang i hybrid-utgave.
Les mer
layid-bilde24
På sporet av den nye Qashqai
Den ser kanskje litt for vill ut til å kunne bli din neste bil, men det er faktisk store deler av neste Qashqai vi møter i Nissans Genève-konsept.
Les mer
layid-bilde25
Morgan med turbo og sentrallås!
Morgan har introdusert en ny modell med 2019-detaljer om bord. Dessuten har de fått friske penger. Men det meste er som før.
Les mer
layid-bilde26
Kjapp kineser - med hjelp fra Sverige
Lynk & Co har meldt seg på årets WTCR-mesterskap. Til å komme seg på banen har de fått hjelp fra Sverige.
Les mer
layid-bilde27
Mer enn forventet hos Fiat
Les mer
toppsak-bilde28
Alfa bobler av overskudd
Alfa-standen sprudlet av spesialutgaver i racing-design og et spennende konsept. Selvsagt står elektrifisering på agendaen også hos italienerne.
Les mer
layid-bilde29
Tesla som Shooting Brake
Les mer
layid-bilde30
Facelift for Jaguar XE
Jaguar foretar et midtlivs ansiktsløft på sin 3-serieutfordrer, XE. Dermed blir den mer på nivå med øvrige familiemedlemmer.
Les mer
layid-bilde31
Ginettas utrolige superbil
Lawrence Tomlinson har du sannsynligvis aldri hørt om. Ginetta har du kanskje hørt om. Sammen står det for en Genève-utstillingens råeste prestasjoner. En britisk superbil som ut-Ferrarier Ferrari.
Les mer
layid-bilde32
Subaru med nye hybrider
Endelig får Subaru noe annet enn bensin- og dieselmotorer i sine biler. Til høsten lanseres to hybrider - den ene er en flunkende ny Forester. Ikke rart gleden står i taket hos Subaru Norge på Skytta.
Les mer
toppsak-bilde33
Ny gren på Porsche-stammen
Dersom Toni Piëch ikke hadde ønsket at navnet hans skulle forbindes med et stort bilkonsern, hadde han vel byttet etternavn? Men på den annen side, han kunne vel ikke kalt den nye bilen sin for Porsche heller?
Les mer
layid-bilde34
BMW elektrifiserer over hele linjen
Les mer
layid-bilde35
Pininfarina får avlegger
Les mer
layid-bilde36
Fargerik fremtid hos Skoda
Jeg blir nesten i godt humør av de flotte konseptene Skoda varter opp med for tiden. Her får vi en forsmak på en bil som kommer et stykke inn i 2020.
Les mer
layid-bilde37
488 - i enda en versjon
Det som er veldig positivt, og det som lover godt for fremtiden, er at Ferraris 488 GTB-erstatning ikke heter noe med 488 i det hele tatt. For nå begynner det å bli mange nok fireåtteåtte.
Les mer
layid-bilde38
Elegant SUV fra Mazda
Når Mazda lanserer en ny SUV, som i størrelse ligger mellom deres eksisterende modeller, hadde det vel vært logisk at den skulle hete CX-4? Men den betegnelsen har de kanskje andre planer med?
Les mer