img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
127 bilder i galleri
Nye plug-in hybrider fra Mercedes
To av tre nye Mercedes C-Klasse registrert de siste tre årene har vært ladbare hybrider. I E-Klassen er det fortsatt diesel som dominerer. Nå letter Mercedes på sløret om neste generasjon plug-in C- og E-Klasse.

Det er utvilsomt de ladbare modellene av C-Klassen som er viktigst for salget i Norge. Derfor merkes det at C 350 e nå er utgått, og at erstatningen ikke er på plass før i midten av 2019.

Jeg er ikke heller sikker på om det blir godt mottatt at etterfølgeren til den populære modellen er diesel-hybrid i stedet for å ha å ha bensin på tanken. Men tegn tyder på at et er et forbigående fenomen.

Etterfølgeren til C 350 e skal i alle fall hete «C 300 de», og den lille d-en betyr at hovedmotoren er en dieselmotor.

Fordelene er at den får en kraftigere batteripakke som gir vesentlig lengre rekkevidde enn forgjengeren – det gir en oppgitt elektrisk rekkevidde på 57 kilometer etter den gamle NEDC-metoden.

Hvorfor Mercedes brukes en målemetode som ikke lenger er gyldig er vanskelig å forstå. Men at den er nesten dobbelt så lang som hos forgjengeren er selvsagt positivt. Så var jo den rekkevidden også nærmest en vits.

Dieselmotoren har en effekt på 194 hk og et maks dreiemoment på 400 Newtonmeter. Når dette kombineres med en elmotor på 90 kW / 440 Nm får man en samlet systemeffekt på 306 hk og 700 Nm som maks moment allerede ved 1400 omdreininger.

Av data (sedan) oppgir Mercedes 0-100 på 5,6, toppfart på 250, toppfart elektrisk på 130, snittforbruk på 0,14 tilsvarende CO2-utslipp på 38 g/km, samt elektrisk rekkevidde på 57 km.

Men dette er altså etter den utgåtte NEDC-standarden, så WLTP vil gi helt andre verdier.

Hele den elektriske delen, inkludert batteripakken, er identisk med den vi nylig omtalte i forbindelse med nye S-Klasse Hybrid

C 300 de kan som forgjengeren leveres som både sedan og stasjonsvogn, og så står det heldigvis i pressemeldingen at «det vil naturligvis også bli en plug-in hybrid med bensinmotor basert på dagens C-Klasse».

Den er kanskje mer attraktiv for dere som bor i storbyer og frykter innstramming for bruk av dieselbiler.

De som fortrekker E-Klasse kan velge mellom diesel- og bensin-hybrid. For dieselutgaven er den hybride drivlinjen identisk med den som kommer i C-Klasse, noe som gir nogenlunne tilsvarende data. E 300 de kan leveres som sedan og stasjonsvogn.

Men så kommer det i tillegg en «E 300 e» med kombinasjonen bensin/el. Denne leveres kun som sedan, men det er nok sannsynlig at det etter hvert dukker opp en stasjonsvogn med tilsvarende drivlinje.

Bensinmotoren har en effekt på 211 hk og et dreiemoment på 350 Newtonmeter. Kombinert med den samme elpakken oppnås en systemeffekt på 320 hester og et dreiemoment på 700 Nm.

Du kommer fra null til hundre på 5,7 og har den samme toppfarten som nevnt ovenfor. Her er elektrisk rekkevidde oppgitt til 50 kilometer etter NEDC2. Snittforbruket etter samme målemetode er oppgitt til 0,2 l/mil og CO2-utslippet er på 45 g/km.

Meget forvirrende data siden Mercedes blander utgått målemetode med den nye, men ikke mer enn at vi skjønner at den elektriske rekkevidden er vesentlig forbedret, men neppe nok til å klare 50 kilometer målt etter WLTP-standarden.

Det skal heller ikke så mye til å tenke seg at denne drivlinjen etter hvert finner veien til C-Klasse også. For de som foretrekker bensin fremfor diesel.

Mercedes plug-in salg i Norge
 

2018

2017

2016

SUM

Av total

C-Klasse

737

1806

1702

4245

 

Hybrid

500

1297

987

2784

65,6 %

Diesel

65

173

228

466

11,0 %

Bensin

172

336

487

995

23,4 %

           

E-Klasse

616

1677

923

3216

 

Hybrid

107

355

2

464

14,4 %

Diesel

423

1076

760

2259

70,2 %

Bensin

86

246

161

493

15,3 %


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde1
Så lang rekkevidde får elektrisk Opel Corsa
Opel har sluppet mer informasjon og bilder av den elektriske Corsa-modellen.
Les mer
layid-bilde2
58 km elektrisk DS-7 Crossback-rekkevide
Det er nå klart at når ladbare DS 7 Crossback E-Tense ankommer utpå høsten, vil den oppgitte elektriske rekkevidden være 58 km etter WLTP-normen.
Les mer
layid-bilde3
Oppgraderer Discovery
Ny grill, nye støtfangere og LED-lykter foran og bak er den synlige endringen på Land Rover Discovery Sport, men Snart blir Land Rover Discovery Sport også ladbar.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan alle reservere Hondas lille elbil
Tirsdag morgen åpnet Honda for at alle som ville kunne reservere den lille elbilen e.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Bildrømmer fra Uganda
Hvorfor skal ikke Afrika, nummer to i verden både i areal og folketall, ha sin egen, selvstendige bilindustri? I Uganda er de nå i ferd med å realisere en slik tanke.
Les mer
layid-bilde6
Her er Fords nye råtass
Ford viste i dag frem de første bildene av den helt nye råtassen Ford Focus ST som stasjonsvogn.
Les mer
layid-bilde7
Audi strammer opp A4
Audi A4 får en facelift etter fire år på markedet. I den forbindelse lanseres en supersprek dieselvariant.
Les mer


layid-bilde8
MINIs sprekeste får mer krutt under panseret
Les mer
toppsak-bilde9
Opel Grandland X Hybrid4: Ladbar 300-hester med 4x4
Opel fortsetter sin strategi mot elektrifisering av alle modeller når de mot slutten av året lanserer Grandland X Hybrid4.
Les mer
layid-bilde10
Den siste av arten?
Les mer
layid-bilde11
Nå kan du bestille Volkswagen ID.
Les mer
layid-bilde12
Snart oppgraderes Kona
Les mer
layid-bilde13
Den måtte jo bare realiseres
Nå avslører Porsche en dårlig skjult hemmelighet - deres nydelige Speedster settes i produksjon.
Les mer
layid-bilde14
Mercedes EQC: Prisen er klar
Fra i dag og noen uker fremover skal journalister fra hele Europa kjøre Mercedes EQC i området rundt hovedstaden. Nå er norsk pris klar.
Les mer
toppsak-bilde15
Elbil med Morgan-gener
For en gangs skyld, når vi presenterer en ny elbildrøm fra et start-up-selskap, er den verken kinesisk eller overdrevent Super. Men engelsk og ganske kjapp allikevel.
Les mer
layid-bilde16
Sniktitt på ny 8-er
Les mer
layid-bilde17
Ladbar DS får norsk pris
Les mer
layid-bilde18
Hyundai oppgraderer Ioniq
Hyundai har i dag sendt ut de første bildene av en oppgradert Ioniq. De viktigste endringene er økt rekkevidde og nytt sikkerhetsutstyr.
Les mer
layid-bilde19
Mercedes EQC i nærmiljøet
Her er Mercedes EQC knipset på Fornebu. Neste uke kan du se flere av dem i Oslo-området.
Les mer
layid-bilde20
Prisløft for ny Soul
Prisene økes betydelig når nye e-Soul tar overfor for første generasjon Soul EV. På kjøpet får du mer rekkevidde og nytt utstyr.
Les mer
layid-bilde21
Lotus i sitt andre hjemland
Det var på tide at Lotus fikk en skikkelig lansering i Kina etter at Geely overtok henne fra Proton for ett år og elleve måneder siden. I Shanghai bød hun faktisk på en av de virkelige store meldingene.
Les mer
layid-bilde22
Mystisk kineser i New York
De som følger med hadde nok ventet denne bilen på Shanghai-utstillingen. I stedet dukket den opp i New York. Her er bakgrunnen mer utydelig enn det som er vanlig med kinesiske superbiler man aldri har hørt om før.
Les mer
toppsak-bilde23
Ny Passat GTE på snarvisitt i Norge
Torsdag var den nye ladbare versjonen av Volkswagen Passat på snarvisitt til Norge.
Les mer
layid-bilde24
Kinesisk hydrogenbil
En av de uventede og ukjente bilene som står i Shanghai heter Grove, er en ren hydrogenbil og er designet av Pininfarina.
Les mer
layid-bilde25
Pininfarina i Kina
Pininfarina stiller med flere biler i Shanghai. To av dem på et merke som heter Karma, etterfølger etter et danskspråklig forsøk.
Les mer
layid-bilde26
BYDs overflødighetshorn
BYD stiller på Shanghai-utstillingen med konseptbil og ny e-Serie. Og for ikke å dominere for mye hadde de noen presentasjoner for et par uke siden også. Et annet sted. Til sammen 23 nye biler i Shanghai, sier de.
Les mer
layid-bilde27
Stor spennvidde fra W
Les mer
toppsak-bilde28
Nytt og smått fra Hyundai
Det er hyggelig å kunne fortelle at ikke alt som debuterer i New York disse dagene er tre tonns slagskip med plass til en halv armé. Noen er litt mer forsiktige, som den nye Hyundai Venue.
Les mer
layid-bilde29
Kias vidunder-bil
Les mer
layid-bilde30
Mercedes lanserer ny GLS
Like før den er på markedet får BMW X7 en ny konkurrent å bryne seg på når Mercedes nå lanserer en ny generasjon av sin store SUV.
Les mer
layid-bilde31
Ny Subaru Outback
Subaru lanserer det de betegner som sjette generasjon Outback på bilutstillingen i New York. De lover den sikreste og mest komfortable Outback noensinne.
Les mer
layid-bilde32
Genesis gjør elbilen kompakt
Genesis er jo egentlig kjent som et luksusmerke som veldig ofte benytter målebåndet til Mercedes. Men til bilutstillingen i New York kommer de med en elbil som er virkelig kompakt.
Les mer
toppsak-bilde33
Nye motorer i Audi S5
Audi fortsetter elektrifiseringen og lanserer nye drivlinjer i S5 Coupé og Sportback.
Les mer
layid-bilde34
Aston Martins elektriske Rapide
Les mer
layid-bilde35
Ny brobygger fra Mercedes
Les mer
layid-bilde36
En smak av fremtid
Audi viser et konsept i Shanghai som har lite med dagens virkelighet å gjøre.
Les mer
layid-bilde37
Volkswagen viser sin nyeste ID.
På Shanghai-utstillingen som åpner om noen dager skal Volkswagen viser nok et eksempel på hva de kan bygge på sin elektriske plattform.
Les mer
layid-bilde38
Nye drivlinjer i Audis langturbiler
Når Audi nå lanserer nye utgaver av S6 og S7, har disse for første gang dieselmotor under panseret. Og de har realisert en teknologi vi fikk en smakebit av for flere år siden.
Les mer