img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
Renaults nye elbil-oppskrift
Den nye elbilen fra Renault, K-ZE, tilhørte de største overraskelsene da den ble vist på bilutstillingen i Paris. Spesielt stor var overraskelsen da det viste seg at den ikke ble vist der allikevel.

Dagen og kvelden før en stor bilutstilling åpner er som regel ganske hektisk på det sosiale planet og når det gjelder invitert sniktitt på forhånd.

10 slike tror jeg jeg hadde i år, men de eneste som var offisielle nok til at de kunne repeteres på BilNorge, var den til Mercedes og den til Renault

Og selv om jeg har snakket litt om Renaulten er den allikevel spennende nok til at den kan tåle et neste kapittel.

Her angripes nemlig elbil-problemet på en ny måte. Rekkeviddeangst er et åpenbart tema når man spør om hvorfor det ikke selges elbiler. (Ikke selges elbiler???? Hallo, jeg snakker ikke subsidierte Norge, jeg snakker verden.)

Men pris er nok like viktig.

Derfor har Renault grepet denne enden av knuten og forsøker å løse opp derfra.

«Dette skal bli en bil folk har råd til», sa Carlos Ghosn, Renault-sjefen, da han dro av lakenet.

Siden vi snakker markeder som Kina og India er det åpenbart at vi er langt under Leaf-pris (som Renault kjenner godt). Nissan Leaf og Hyundai Kona EV og slike biler kan fort komme opp i noe som tilsvarer 30.000 euro på slike markeder.

Her snakker vi om en bil som, ifølge de jeg snakket med under avdukingen, vil kunne koste ned mot 9-10.000 euro.

Mye av hemmeligheten ligger i navnet. 

I stedet for å lese K-ZE kan du lese Kwid ZE. Kwid er navnet på Renaults indiske billigbil. 3,6 meter, motor under 1 liter, men veldig bra utstyrt.

Vi oppdaget bilen da den forhåndsdebuterte som en svært morsomt konsept-flip for fire år siden. 

Den er bygget på CMF A plattformen som er en felles innsats mellom Nissan og Renault, men som foreløpig bare er brukt av Kwid.

Dette er et såpass modul-tenkt underlag at den er egnet både til forbrenningsmotor og batterielektrisk innsats. For eksempel er hele hjelperammen og alle akslene spesielle for el- og IC-versjonen.

Grunnen til at den først skal introduseres i Kina, der den også skal bygges, er at Kina er det ledende elbillandet i verden.

For Renault er dette et marked av vital interesse, de planlegger å selge 550.000 biler der innen 2022 med en meget stor prosentandel elektrisk. Og av de nye personbilene som skal lanseres frem til da, skal tre være 100 % elektriske – med K-ZE som den første.

Renault-Nissan alliansen er verdensmestre på strøm. Renault Zoe er den nest mest solgte batterielektriske i verden, bare slått av Leaf.

«Og», tilføyde Ghosn med en viss triumf i stemmen, «Vi har investert i elbiler i mer enn et ti-år og er den eneste bilprodusenten som har tjent penger på batterielektriske biler så langt.»

«Vi var elbil pioner, og vi er markedsleder», sa han. «Med denne bilen kombinerer vi det beste i Gruppen: vår lederposisjon i elektrisk, vår ekspertise i betalbare biler og vår evne til å knytte sterke samarbeidsgrupper.»

Men han avsluttet med å antyde at dette skulle bli en bil for mer enn bare Kina (de fleste venter India som neste marked, og så Brasil – men hans ord var: «For meg er denne bilen en virkelig revolusjon. Denne kommer til å bli ekstremt konkurransedyktig på markeder over hele verden».

Men hele verden inkluderer åpenbart ikke Frankrike eller Europa, for da utstillingen åpnet dagen etter var bilen fullstendig fraværende. 

Grunnen er at her hos oss har fabrikken andre prioriteter. Først får vi Zoe 2 neste år. Så får vi E-Tech (hybrid basert på den nye Clio 5) i 2020, og så kommer de ladbare hybridene på Captur og Megane etterpå. Ingen plass til K-ZE foreløpig.

SE BILDEGALLERI FRA AVDUKINGEN I PARIS


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Aston Martins første SUV
Sports- og luksusbilprodusenten Aston Martin har nå offisielt startet testingen av sin første SUV på vei. De røper også hva nykommeren skal hete.
Les mer
layid-bilde1
Norgesdebut for Tesla Model 3
Det var tilløp til kø da Tesla åpnet dørene til første Model 3-visning på norsk jord i dag. Men den er her bare for at potensielle kunder kan se og røre, ikke kjøre den. De første kundebilene kommer først i 2019.
Les mer
layid-bilde2
Ny hydrogenbil fra Mercedes
Den ser nesten ut som en vanlig GLC, men under skallet skjuler deg seg noe nytt og fremtidsrettet.
Les mer
layid-bilde3
Her er ny 3-serie i M-drakt
Vi møtte nye BMW 3-serie i Paris, men amerikanerne får nå se en spesialutgave i LosAngeles om et par uker.
Les mer
layid-bilde4
Barsk ny Ranger fra Ford
Nå åpner Ford for bestilling av den tøffe Ranger Raptor. Men fortsatt er det en stund til du kan plassere den på gårdsplassen.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Snart kommer BMWs nye toppmodell
Den er allerede på banen i racing-utgave, men snart vises også gateversjonen av BMW M8 Coupé. Her får vi en smakebit.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar E-Klasse er bestillingsklar
Mercedes-importøren har hatt et meget begrenset antall ladbare modeller den siste tiden, men nå er nye alternativer bestillingsklare.
Les mer
layid-bilde7
Tarok blir navnet på VWs livsstil-pickup
Tarok blir navnet på den fem meter lange pickupen som Volkswagen premiereviste i helgen som konsept i Brasil. Men dessverre, ha ikke for store forhåpninger om å se den i Norge.
Les mer


layid-bilde8
Lexus UX skal koster fra 383.800 kroner
Les mer
toppsak-bilde9
Salgsklar Mercedes GLE
Norske Mercedes-forhandlere åpner nå for salg av nye GLE. Prisene starter 914.000 kroner, men en rimeligere variant er på trappene.
Les mer
layid-bilde10
Lanseringskalender 2018
Les mer
layid-bilde11
En tøffere Focus
Les mer
layid-bilde12
Prisdumper VW e-Up med nye 20.000 kroner
Les mer
layid-bilde13
BMW 8-serie kabriolet til Norge med vårsola
Selv om den er eksklusiv er det ikke nødvendig å først ha bygget CV hos BMW for å kjøpe kabrioletutgaven av 8-serien, men du må i det minste bestemme deg fort om du vil ha den levert samtidig som vårsola titter fram i mars neste år.
Les mer
layid-bilde14
Kompakte Skoda Scala i strupen på VW Golf
Škoda løfter nå litt mer på sløret for den kommende familie-kombimodellen Scala. Den blir 4,36 meter lang og får bensinmotorer på 95, 115 og 150 hk. Diesel droppes.
Les mer
toppsak-bilde15
Ford GT Carbon Series slanket med 18 kilo
Carbon-serien av Ford GT kan bestilles fra 8. november, og du har 30 dager på deg før Ford setter strek.
Les mer
layid-bilde16
VW snart klar med liten pickup, vises først i Brasil
Les mer
layid-bilde17
Ferraris mareritt
Les mer
layid-bilde18
Leveringskø for Kia e-Niro til langt ut i 2020
Kia er i ferd med å lansere elektriske e-Niro, en bil 6250 potensielle kunder har betalt 7777 kroner for å stå på reservasjonslisten til, men de som står nederst på denne listen kan risikere ikke å få bilen før i 2021.
Les mer
layid-bilde19
Endelig i Norge: Ford Transit Custom 4x4
Ford Transit Custom med firehjulsdrift debuterer i Norge på Oslo Motor Show med Extrem Konzepte i Tyskland som produsent og MS-RT Norge som importør.
Les mer
layid-bilde20
T-Cross kan bli VWs viktigste SUV i Norge
SUV-enes sterke posisjonen gjør at lille VW T-Cross blir en svært viktig bil for Volkswagen i Norge selv om den ikke kommer i elektriske eller hybride varianter.
Les mer
layid-bilde21
Lynk & Co på banen
Overraskende melding fra Lynk & Co - som ikke akkurat misbruker in-bokser - deres modell 03 kommer i en Racing-utgave. Bokstavelig talt, den skal delta i WTCR neste år.
Les mer
layid-bilde22
En liten hissigpropp
Brabus er glad i Smart-biler, og nå har de laget sin kraftigste utgave så langt: 125R. Dessverre får vi neppe se denne i Norge.
Les mer
toppsak-bilde23
Polestar, et bygg nærmere
Vi har vært med på åpningen av Polestars hovedkvarter i Göteborg. Vi visste at bil-innholdet i presentasjonen ville bli magert så vi kjørte likegodt ned i en Polestar.
Les mer
layid-bilde24
Porsche Taycan til under 700.000 kroner?
Porsches super-elbiler passer perfekt for norsk avgiftsfritak. Når Taycan trolig er her sent i 2019 kan prisen bli under 700.000 kroner. Og nå er også konsept-SUV-en Mission E Cross Turismo som en Shooting Brake av samme bilen bekreftet.
Les mer
layid-bilde25
Ferraris Paris
Ferrari var det eneste av merkene under Fiat-paraplyen som fant det umaken verdt å ta turen til Paris. Med tre ganske/helt nye biler, og den beste av dem alle - en mer enn 50 år gammel LM.
Les mer
layid-bilde26
Mercedes mer enn dobler el-rekkevidden på ladehybride GLE
Mercedes GLE ladehybrid får hele 100 km elektrisk rekkevidde, men er først tilgjengelig neste høst.
Les mer
layid-bilde27
X7 - BMWs største SUV
Les mer
toppsak-bilde28
Audi A1 Allroad på vei
SPIONBILDER: Før Audi har lansert ny A1 og A1 Sportback dukker de første spionbildene av en Allroad-utgave opp.
Les mer
layid-bilde29
Skodas kompakte Scala erstatter anonyme Rapid
Les mer
layid-bilde30
Renaults nye elbil-oppskrift
Den nye elbilen fra Renault, K-ZE, tilhørte de største overraskelsene da den ble vist på bilutstillingen i Paris. Spesielt stor var overraskelsen da det viste seg at den ikke ble vist der allikevel.
Les mer
layid-bilde31
Nye plug-in hybrider fra Mercedes
To av tre nye Mercedes C-Klasse registrert de siste tre årene har vært ladbare hybrider. I E-Klassen er det fortsatt diesel som dominerer. Nå letter Mercedes på sløret om neste generasjon plug-in C- og E-Klasse.
Les mer
layid-bilde32
Pariss under utvikling
Et av lyspunktene på årets bilutstilling i Paris: Pariss er ikke død, de har samlet kapital til videre utvikling og er i rute med produksjon av en snacksy elektrisk roadster. Og en Formel E med tak!
Les mer
toppsak-bilde33
Hybridenes S-Klasse
Mercedes lanserer nå tredje generasjon hybrid S-Klasse. Hvis du er i markedet for en stor luksuslimousin er den verd å vurdere.
Les mer
layid-bilde34
Nytt alternativ i Mondeo-familien
Les mer
layid-bilde35
Qashqai får nye drivlinjer
Les mer
layid-bilde36
Et nytt merke er født
Samtidig som Vietnam presenterte oss for et nytt bilmerke i Paris, kunne Volvo - eller hvem det nå er - fortelle oss at den første «ekte» Polestar er født.
Les mer
layid-bilde37
Vietnam-bil i Paris
Dette var en stor premiere. Nye biler fra nytt bilproduserende land - presentert av David Beckham og to bemerkelsesverdige kvinner.
Les mer
layid-bilde38
Kineser på ramme alvor
Dersom GAC er kjent for noe som helst, må det være for å ha hatt en modell som het Trumpchi. Men etter en fremvisning i Paris må vi kanskje begynne å ta dem på alvor?
Les mer