img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
37 bilder i galleri
Ferraris Paris
Ferrari var det eneste av merkene under Fiat-paraplyen som fant det umaken verdt å ta turen til Paris. Med tre ganske/helt nye biler, og den beste av dem alle – en mer enn 50 år gammel LM.

Nå må jeg tilstå at jeg har litt problemer med å følge med på alle Ferraris varianter. 

Av to grunner:

De kommer tett som hagl og – og her skal jeg kanskje kvestes eller no’ – jeg er egentlig ikke så veldig interessert.

Etter at Ferrari begynte å betrakte seg selv som et mytisk luksusprodukt, og priset seg selv deretter, var det andre produkter på hjul som begynte å bli mer spennende.

Men det skal de ha – de er flinke til å kryste sitronen. 

Hvor lenge er det siden de lanserte 488? 3-4 år?

Og det er sikkert noen av dere som kan på rams alle de forskjellige versjonene som er dukket opp med 488 som fornavn. Er det ni? Ti?

Vi fikk i hvert fall den tredje siste versjonen på Genève-utstillingen: 488 Pista. Så fikk vi en utgave som hadde det greie navnet Pista Piloti Ferrari, det var den nest siste. Og på Pebble Beach – alt dette har faktisk skjedd på innsiden av seks måneder, dukket 488 Pista Spyder opp. Med reprise i Paris.

Ferrari sier at det er åpen bil nummer femti, når man teller produksjonsbilene deres. De sier også, og det er kanskje mer interessant, at aldri har de hatt noen åpen bil med bedre verdier: 1,92 kg/hk er ny rekord.

Den er satt fordi de har hentet ut enda 50 hester fra den praktfulle bi-turbomotoren på 3902 ccm, nå står det 720 hk i brosjyren.

De hestene hentes ut ved 8.000 omdreininger, men motoren virker allikevel ikke som en hysterisk sopran. Maks. dreiemoment, 770 Nm, kommer allerede ved 3.000 omdreininger.

Bilen er stappfull av aerodynamiske tricks, noen av dem hentet rett fra GTE-versjonen eller gamle Challenge-biler, og det er vektbesparelser så langt øyet kan se – selv om den ender opp vesentlig tyngre enn den med tak.

Vi ser innsatsen på en så kul ting som dørhåndtaket på førersiden – det er bare en stropp.

At bilen er lakkert hvit, med en blå stripe på midten – USAs klassiske racingfarger – forteller vel litt om hvor Ferrari regner med å finne kundene.

Begge Monzaene som de slapp detaljene på like før utstillingen, var også på plass. Jeg husker ikke hvor sur jeg var da jeg skrev om dem – men disse likte jeg faktisk da jeg fikk tatt på dem.

Så begriper jeg riktignok ikke hvorfor de maler en bil som den slanke to-seteren svart – lett å fotografere er den i hvert fall ikke.

Men en-seteren, med den enorme platen over det området som egentlig er beregnet for en beundrende kvinne (eller hva?) så veldig bra ut. Det gjorde ikke meg noe at de khaki-aktige kulørene minnet litt om militære.

Du skulle bare prøve å slippe inn på standen deres.

Men høydepunktet var ganske uventet. Jeg har sett den før, da sto den på det såkalte Schlumpf-museet i Mulhouse

Denne Ferrari 275 LM var en av de mange historiske bilene som var tvangsrekruttert for å fylle all den tomme gulvplassen på det såkalte Mondial d’Auto. Å fylle opp med biler som denne gjør ikke meg noe.

Akkurat denne Ferrarien er et vitalt kapittel i Ferrari-historien – men det kan vi glemme her. Bare ta med at det er bilen som kom etter den store palass-revolusjonen i Maranello, da alle de beste forsvant og slo døra igjen bak seg med et brak.

At det hastet for Enzo Ferrari å få homologert en ny sportsbil etter at GTO var begynt å bli svæææært gammel, men at FIA ikke lot seg lure da Ferrari sverget på at han hadde bygget de nødvendige 100 av denne.

Han kalte den til og med 250 LM for at FIA skulle tro at det var det samme underlaget som 250 GTO – selv om med den nye motoren og navnemåten som gikk etter sylindevolumet, burde denne hete 275 LM.

Og da ikke den italienske bilklubben støttet ham heller, ble han så forbanna at han lakket alle sine 1964 Formel 1 biler i Amerikas hvit & blå racingfarge og meldte dem på under NART-flagget.

Det ble bare bygget snaue 40 av denne, de fleste beregnet for bane. Men her har vi en bil som gikk direkte til importøren i Ørebro, Tore Bjurstrøm, som solgte den til en fyr i Stockholm, Helge Pehrsson.

Han fikk den med rattet på høyre side, monterte skikkelige lyddempere og refleks i lufteåpningen bak motoren og fikk skilter på den. Bortsett fra et rally «nær Stockholm» brukte han den bare på veien.

Ikke lenge forresten, allerede i 1967 hadde brødrene Schlumpf kjøpt den og siden har den stått i overflodssamlingen i Mulhouse.

Jeg har vondt for å tro at det finnes en mer original, urørt, mer enn femti år gammel Ferrari noe sted.

Og for meg, et virkelig Paris-høydepunkt.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Aston Martins første SUV
Sports- og luksusbilprodusenten Aston Martin har nå offisielt startet testingen av sin første SUV på vei. De røper også hva nykommeren skal hete.
Les mer
layid-bilde1
Norgesdebut for Tesla Model 3
Det var tilløp til kø da Tesla åpnet dørene til første Model 3-visning på norsk jord i dag. Men den er her bare for at potensielle kunder kan se og røre, ikke kjøre den. De første kundebilene kommer først i 2019.
Les mer
layid-bilde2
Ny hydrogenbil fra Mercedes
Den ser nesten ut som en vanlig GLC, men under skallet skjuler deg seg noe nytt og fremtidsrettet.
Les mer
layid-bilde3
Her er ny 3-serie i M-drakt
Vi møtte nye BMW 3-serie i Paris, men amerikanerne får nå se en spesialutgave i LosAngeles om et par uker.
Les mer
layid-bilde4
Barsk ny Ranger fra Ford
Nå åpner Ford for bestilling av den tøffe Ranger Raptor. Men fortsatt er det en stund til du kan plassere den på gårdsplassen.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Snart kommer BMWs nye toppmodell
Den er allerede på banen i racing-utgave, men snart vises også gateversjonen av BMW M8 Coupé. Her får vi en smakebit.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar E-Klasse er bestillingsklar
Mercedes-importøren har hatt et meget begrenset antall ladbare modeller den siste tiden, men nå er nye alternativer bestillingsklare.
Les mer
layid-bilde7
Tarok blir navnet på VWs livsstil-pickup
Tarok blir navnet på den fem meter lange pickupen som Volkswagen premiereviste i helgen som konsept i Brasil. Men dessverre, ha ikke for store forhåpninger om å se den i Norge.
Les mer


layid-bilde8
Lexus UX skal koster fra 383.800 kroner
Les mer
toppsak-bilde9
Salgsklar Mercedes GLE
Norske Mercedes-forhandlere åpner nå for salg av nye GLE. Prisene starter 914.000 kroner, men en rimeligere variant er på trappene.
Les mer
layid-bilde10
Lanseringskalender 2018
Les mer
layid-bilde11
En tøffere Focus
Les mer
layid-bilde12
Prisdumper VW e-Up med nye 20.000 kroner
Les mer
layid-bilde13
BMW 8-serie kabriolet til Norge med vårsola
Selv om den er eksklusiv er det ikke nødvendig å først ha bygget CV hos BMW for å kjøpe kabrioletutgaven av 8-serien, men du må i det minste bestemme deg fort om du vil ha den levert samtidig som vårsola titter fram i mars neste år.
Les mer
layid-bilde14
Kompakte Skoda Scala i strupen på VW Golf
Škoda løfter nå litt mer på sløret for den kommende familie-kombimodellen Scala. Den blir 4,36 meter lang og får bensinmotorer på 95, 115 og 150 hk. Diesel droppes.
Les mer
toppsak-bilde15
Ford GT Carbon Series slanket med 18 kilo
Carbon-serien av Ford GT kan bestilles fra 8. november, og du har 30 dager på deg før Ford setter strek.
Les mer
layid-bilde16
VW snart klar med liten pickup, vises først i Brasil
Les mer
layid-bilde17
Ferraris mareritt
Les mer
layid-bilde18
Leveringskø for Kia e-Niro til langt ut i 2020
Kia er i ferd med å lansere elektriske e-Niro, en bil 6250 potensielle kunder har betalt 7777 kroner for å stå på reservasjonslisten til, men de som står nederst på denne listen kan risikere ikke å få bilen før i 2021.
Les mer
layid-bilde19
Endelig i Norge: Ford Transit Custom 4x4
Ford Transit Custom med firehjulsdrift debuterer i Norge på Oslo Motor Show med Extrem Konzepte i Tyskland som produsent og MS-RT Norge som importør.
Les mer
layid-bilde20
T-Cross kan bli VWs viktigste SUV i Norge
SUV-enes sterke posisjonen gjør at lille VW T-Cross blir en svært viktig bil for Volkswagen i Norge selv om den ikke kommer i elektriske eller hybride varianter.
Les mer
layid-bilde21
Lynk & Co på banen
Overraskende melding fra Lynk & Co - som ikke akkurat misbruker in-bokser - deres modell 03 kommer i en Racing-utgave. Bokstavelig talt, den skal delta i WTCR neste år.
Les mer
layid-bilde22
En liten hissigpropp
Brabus er glad i Smart-biler, og nå har de laget sin kraftigste utgave så langt: 125R. Dessverre får vi neppe se denne i Norge.
Les mer
toppsak-bilde23
Polestar, et bygg nærmere
Vi har vært med på åpningen av Polestars hovedkvarter i Göteborg. Vi visste at bil-innholdet i presentasjonen ville bli magert så vi kjørte likegodt ned i en Polestar.
Les mer
layid-bilde24
Porsche Taycan til under 700.000 kroner?
Porsches super-elbiler passer perfekt for norsk avgiftsfritak. Når Taycan trolig er her sent i 2019 kan prisen bli under 700.000 kroner. Og nå er også konsept-SUV-en Mission E Cross Turismo som en Shooting Brake av samme bilen bekreftet.
Les mer
layid-bilde25
Ferraris Paris
Ferrari var det eneste av merkene under Fiat-paraplyen som fant det umaken verdt å ta turen til Paris. Med tre ganske/helt nye biler, og den beste av dem alle - en mer enn 50 år gammel LM.
Les mer
layid-bilde26
Mercedes mer enn dobler el-rekkevidden på ladehybride GLE
Mercedes GLE ladehybrid får hele 100 km elektrisk rekkevidde, men er først tilgjengelig neste høst.
Les mer
layid-bilde27
X7 - BMWs største SUV
Les mer
toppsak-bilde28
Audi A1 Allroad på vei
SPIONBILDER: Før Audi har lansert ny A1 og A1 Sportback dukker de første spionbildene av en Allroad-utgave opp.
Les mer
layid-bilde29
Skodas kompakte Scala erstatter anonyme Rapid
Les mer
layid-bilde30
Renaults nye elbil-oppskrift
Den nye elbilen fra Renault, K-ZE, tilhørte de største overraskelsene da den ble vist på bilutstillingen i Paris. Spesielt stor var overraskelsen da det viste seg at den ikke ble vist der allikevel.
Les mer
layid-bilde31
Nye plug-in hybrider fra Mercedes
To av tre nye Mercedes C-Klasse registrert de siste tre årene har vært ladbare hybrider. I E-Klassen er det fortsatt diesel som dominerer. Nå letter Mercedes på sløret om neste generasjon plug-in C- og E-Klasse.
Les mer
layid-bilde32
Pariss under utvikling
Et av lyspunktene på årets bilutstilling i Paris: Pariss er ikke død, de har samlet kapital til videre utvikling og er i rute med produksjon av en snacksy elektrisk roadster. Og en Formel E med tak!
Les mer
toppsak-bilde33
Hybridenes S-Klasse
Mercedes lanserer nå tredje generasjon hybrid S-Klasse. Hvis du er i markedet for en stor luksuslimousin er den verd å vurdere.
Les mer
layid-bilde34
Nytt alternativ i Mondeo-familien
Les mer
layid-bilde35
Qashqai får nye drivlinjer
Les mer
layid-bilde36
Et nytt merke er født
Samtidig som Vietnam presenterte oss for et nytt bilmerke i Paris, kunne Volvo - eller hvem det nå er - fortelle oss at den første «ekte» Polestar er født.
Les mer
layid-bilde37
Vietnam-bil i Paris
Dette var en stor premiere. Nye biler fra nytt bilproduserende land - presentert av David Beckham og to bemerkelsesverdige kvinner.
Les mer
layid-bilde38
Kineser på ramme alvor
Dersom GAC er kjent for noe som helst, må det være for å ha hatt en modell som het Trumpchi. Men etter en fremvisning i Paris må vi kanskje begynne å ta dem på alvor?
Les mer