img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
73 bilder i galleri
Vietnam-bil i Paris
Dette var en stor premiere. Nye biler fra nytt bilproduserende land – presentert av David Beckham og to bemerkelsesverdige kvinner.

Hva David Beckham gjorde der er ikke lett å forstå, men han klarte å fortelle at han beundret produsentens designteam «som hadde vært i stand til å gjengi et så vakkert land i linjespillet til disse fantastiske bilene».

Den høyeste av de to damene var der imidlertid av en god grunn: hun var Miss Vietnam, het Trần Tiểu Vy, og med tiara og vakre tekstiler raget hun over – ikke bare David Beckham – men alle de etablerte bilherrene som er trukket inn i arbeidet med å få denne bilen på hjul.

Men den som raget høyest – kanskje ikke fysisk, men i tilstedeværelse – var Le Thi Thu Thuy, styreformann i VinFast og virkelig med når vi skal nevne mektige personer på toppen i verdens bilindustri.

I Paris var hun på nivå med Citroëns Linda Jackson. GMs Mary Barra hadde kanskje vært et spennende tilskudd til denne kvinnelige ledergruppen, men hun og hele GM holdt seg hjemme denne gang.

Hastverk, men ikke lastverk
Dave Lyon, tidligere GM-designer (han bråsluttet – ingen forklaring da han skulle overta som designsjef i GM Europa 2012) var imidlertid på plass. Sluttansvaret bilene var hans (selv om grunnlaget kom fra Pininfarina) og han hadde ansvaret for hele standen og alt som hørte med.

Proff jobb – her var det ikke spor av nybegynner-takter. Og han fortalte om sjefen at «hun ba meg kutte ned på den normale designtiden så vi kunne komme fortere på markedet. Da var det jo ikke annet å gjøre da, enn å kutte ut den tradisjonelle leirmodell-perioden og dermed nøyde vi oss med 11 måneder fra de første strekene til ferdig bil. Jeg syns det gikk bra, jeg».

Det gjorde det virkelig – dette er mainstream uten at det er banalt. At det er puttet på noen V’er her og der er nok bare for å tilfredsstille lokale smaksretninger – bilen skal først selges hjemme. Det hele starter september neste år (pilotproduksjon fra mars!).

Det er kjapt – det er vel bare et halvt års tid siden jeg hørte om dette for første gang

Da hadde selskapet – en datter av Vingroup-konglomeratet, et av Vietnams aller største privateide selskap – allerede engasjert tunge toppfolk fra blant annet GM og Bosch, og de hadde utviklingsavtaler med Pininfarina, Bosch, Magna, AVL, Siemens og andre. 

BMW i bunnen
De tok den smarte veien og startet med noe kjent: oppdaterte plattformene fra de utgående BMW 5-Serie og X5 og bygget en ny motor basert på N20-enheten fra BMW, en to-liters bensin. Men de kjøpte ikke BMWs Valvetronic-teknologi, så de utviklet sin egen topp.

Motorene finnes i 175 og 227 hk versjoner, begge trekker gjennom en 8-trinns ZF automat til alle hjulene.

Den SUV-en og den sedanen som ble vist er bare de første i en lang rekke planlagte versjoner og med muligheter for plug-in hybrid om ikke altfor lang tid.

Mange planer
En elektrisk scooter produserer de allerede, så er det klare planer for en batterielektrisk buss. En oppjazzet versjon av Opels Karl som kommer med en-liter og 1,4-liter med CVT er også rett rundt hjørnet, men ikke for eksport. Lokalt taxi-marked er åpenbart målgruppen her.

Det er muligens denne som også vil bli en elektrisk bybil med innslag av Giugiaro og på plass neste år den også.

I øyeblikket står en fabrikk med kapasitet på 250.000 biler klar, langt nord i landet. Det skal også bygges en fabrikk i Hanoi.

Foreløpige planer forteller om 500.000 biler og en million elscootere i 2025.

(saken fortseetter)

Nytt billand
Det var i 1954 den franske kolonimakten ble overkjørt ved Dien Bien Phu og Frankrike meldte seg ut som kolonimakt. Vietnameserne har slått tilbake på mange måter siden den gang – nå er de endelig på plass som seriøse bilprodusenter også.

Men la meg ta med en annen historie jeg fikk på standen. VinFast-bilene var ikke akkurat de elektronikk-tyngste debutantene på Paris-utstillingen.

Ved avdukingen kom jeg i snakk med en annen Pininfarina-kunde. Han hadde forbindelse med Princess, luksusbåtbyggeren i Plymouth som nylig lanserte en Superbåt i Monaco.

Toppfart, 50 knop og «der kontrollerer vi skrogets posisjon – kall det gjerne veigrepet i svinger – ved hjelp av to foiler», fortalte han. «Og de justeres ved hjelp av følere og regnemaskiner og elektronikk inntil hundre ganger per sekund!»

På en båt, liksom.

Hva heter det hos Mercedes? ACTIVE BODY CONTROL.

Kommer vi til å se Pininfarina gi input til VinFast sin neste elektroniske plattform?


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Toyota Corolla koster fra 297.300 kroner
Når Toyota igjen er tilbake med Corolla i Norge, starter prisen rett under 300.000 kroner.
Les mer
layid-bilde1
Bare spør om Toyota Corolla
Auris ble ikke til gull slik Toyota hadde håpet. Etter to bilgenerasjoner går navnet inn i historien, og om kort tid er Corolla tilbake på norske veier. BilNorge.no kjører bilen på onsdag, så alt du måtte lure på er det bare å spørre om.
Les mer
layid-bilde2
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde3
Bybil-fremtid fra Citroën
Citroën markerer sitt hundreårsjubileum ved å vise mobilitet for fremtiden.
Les mer
layid-bilde4
Her er nye Focus ST
Ford topper nå Focus-familien med en ny ST. Den leveres i ulike varianter for å tilfredsstille forskjellige kundegrupper.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Fransk wannabe
Det er biler som dette som gjør det virkelig moro å være i Frankrike. Produkter som bare er en parodi, en grotesk skisse, men som noen allikevel tar på ramme alvor. Møt Devinci.
Les mer
layid-bilde6
Bentley overgår seg selv
Bentley har fått konkurranse fra så vel Rolls-Royce som Lamborghini den siste tiden. Nå strammer de grepet og hevder Bentayga er verdens raskeste og mest luksuriøse SUV. En sannhet med modifikasjoner.
Les mer
layid-bilde7
Nytt konsept til Genève
Audi viser de første skisser av en modell som skal debutere i Genève neste måned.
Les mer


layid-bilde8
Mange fossilbiltrekk i Mercedes EQC elbil
Les mer
toppsak-bilde9
Seiglivet modell fornyes
Mitsubishi Motors forteller at de skal vise en ny ASX i Genève neste måned. Den vil nok likevel fortsette et liv i skyggen av storebror.
Les mer
layid-bilde10
Nye toppmodeller fra BMW
Les mer
layid-bilde11
Litt oppgradert TT RS
Les mer
layid-bilde12
Ny toppmodell fra Range Rover
Les mer
layid-bilde13
30 år med kjøreglede
Mazda presenterer nok en spesialversjon av MX-5. Hvilket nummer i rekken den er skal være usagt, men her er det bare å løpe og kjøpe.
Les mer
layid-bilde14
Volkswagen oppgraderer Passat
Tiden er moden for en midtlivs oppgradering av Passat. Ikke minst gjelder dette varianten som har toppet den norske salgsstatistikken.
Les mer
toppsak-bilde15
Mazda skal vise kompakt-SUV
Mazda har i dag to SUV-er på programmet i Europa, CX-5 og CX-3. På Genève-utstillingen lover de å vise nok en modell.
Les mer
layid-bilde16
Spesialutgave av BMWs nye flaggskip
Les mer
layid-bilde17
Verken kron eller mynt?
Les mer
layid-bilde18
Mark Webber på Bathurst
De som har overvært trening og kvalifisering til nattens 12-timersløp på Bathurst, fikk under oppkjøring til løpet pauseinnslag av en lokal helt i en helt spesiell bil.
Les mer
layid-bilde19
Skoda skisserer Genève-nyhet
Vi har fått vite navnet på Skodas kommende kompakt-SUV. Nå følger de første skissene, men egentlig har vi sett vel så mye tidligere.
Les mer
layid-bilde20
Ny Renault Clio
Renault viser i dag de første eksteriørbildene av femte generasjon Clio. Den skal debutere på Genève-utstillingen i mars.
Les mer
layid-bilde21
Interiør-løft for ny Clio
Renault skal lansere en splitter ny Clio på Genève-utstillingen i mars. Den digitale avdukingen er i gang, og de starter med interiøret.
Les mer
layid-bilde22
Toyota RAV4 på veien
BARCELONA: Mange er spent på nye Toyota RAV4. Her er våre første inntrykk etter å ha kjørt bilen.
Les mer
toppsak-bilde23
Volvos kinesiske tvilling
Vi vet jo at Volvo er eid av Geely, men akkurat her er det ikke tvil. Den nyeste Geely, FY 11, er bygd på en Volvo og er toegget tvilling med XC40.
Les mer
layid-bilde24
Hondas urbane revisjon
Nå har Honda sluppet det første inntrykket av sin kommende bybil. I forhold til det konseptet vi så i Frankfurt 2017 er den åpenbart vesentlig revidert.
Les mer
layid-bilde25
Facelift og ny banebil
Lexus har med seg to nyheter til Detroit - begge basert på RC F.
Les mer
layid-bilde26
Den amerikanske drømmen
Skal du lykkes i den amerikanske bilbransjen, må du ha pickuper på programmet. Kraftige pickuper! Det har Ram, og de hevder nå å være best på alle områder.
Les mer
layid-bilde27
Noe du lurer på om Toyota RAV4?
Les mer
toppsak-bilde28
Infiniti konsept baner vei for el-SUV
Infinitis innslag på Detroit-utstilling er konseptbilen QX Inspiration. Den er et forvarsel om merkets først elbilsom skal på markedet i 2021.
Les mer
layid-bilde29
Cadillacs AMG / M Sport
Les mer
layid-bilde30
Ny Mondeo hybrid klar for Norge
I dag er Ford Mondeo stasjonsvogn vist offentlig på bilutstillingen i Brüssel. Den er snart på plass hos norske forhandlere.
Les mer
layid-bilde31
Prisene klare for ny Citroën
Citroën lokker med en startpris på 303.000 kroner for sine nye C5 Aircross, men tror flesteparten av kundene vil velge en toppmodell med full utstyrspakke.
Les mer
layid-bilde32
En Kia etter amerikansk smak
Kia har designet en SUV for å møte amerikanerne på hjemmebane. Her er det plass til hele familien. Og vel så det.
Les mer
toppsak-bilde33
Ansiktsløft for Ioniq
Etter bare tre år på markedet får Norges-aktuelle Hyundai Ioniq nå et ansiktsløft.
Les mer
layid-bilde34
VW nøyde seg med å redesigne US-Passat
Les mer
layid-bilde35
BMW 7-serie oppgraderes
Les mer
layid-bilde36
Hyundai presenterer ny racer
Hyundai viser en ny racerbil basert på Veloster. Den er tilpasset det internasjonale TCR-reglementet og skal i første omgang konkurrere i USA.
Les mer
layid-bilde37
Ford solgte mer enn én million F-serie i fjor
Gode tider i USA har gitt fart i salget av store biler. Fortsatt er Fords F-serie verdens soleklare pickup-vinner.
Les mer
layid-bilde38
Samleobjekt fra Subaru
Subaru benytter Detroit-utstillingen til å vise en spesialutgave av WRX.
Les mer