img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
57 bilder i galleri
Kineser på ramme alvor
Dersom GAC er kjent for noe som helst, må det være for å ha hatt en modell som het Trumpchi. Men etter en fremvisning i Paris må vi kanskje begynne å ta dem på alvor?

Det er en ganske fersk bilprodusent vi snakker om her. Grunnlagt for ti år siden, men allerede langt oppe på øvre halvdel på Fortune 500.

I år var fjerde gang de viste seg frem på Detroit-utstillingen – nå uten Trumpchi-navnet – og de kom til Paris på sitt første besøk til Europa.

Bilene de viste var forholdsvis konvensjonelt utseende SUV-er, en minivan og en crossover – og meg personlig imponerte de ved å ha ganske bra 1:18-modeller av alle bilene klar allerede nå.

Det imponerer meg også litt når jeg møter en kinesisk bedrift der ledelsen består av eldre herrer i ganske baggy dresser og med den utrolige, kinesiske, svarte hårfargen, som stadig bøyer overkroppen og som ikke forsøker å leke hippe og vestlige ved å ha skiftet fornavn til Jo og Ben og Jim og sånn.

Bare les følgende bildetekst som fulgte med en pressemelding:

«Zeng Qinghong, Chairman of GAC Group, Zhang Qingsong, Vice President of GAC Group, Yu Jun, President of GAC Motor and Zhang Fan, Vice President of GAC R&D Center at the press conference with the all-new GAC Motor’s GS5 SUV», og se for deg bilde av fire herrer – alle med en tommel opp i været og et forsiktig smil.

Jeg syns det er både ærlig, ydmykt og tøft i forhold til mye av det utrolig manierte som dukker opp.

Om bilene er tøffe vet jeg ikke. Men de må jo ha noe ved seg. Fire år på rad har de vært beste kineser i J.D. Power Initial Quality Study for Asia Pacific China. Det må jo ha en årsak.

De jobber bevisst med «Created in China» i stedet for «Made in China» og legger vekt på at de har utviklingssentra også i Silicon Valley og Los Angeles og at de bygger opp et stort i Detroit nå – i tillegg til alt de har i Shanghai. Produksjonen skjer i Guangzhou – G’en i GAC.

Første gang GAC stilte på Detroit-utstillingen var i 2013

I tillegg til anlegg i USA har de nå begynt å rekruttere i Europa også. De fikk 600 velkvalifiserte europeiske søknader etter en runde nå i sommer. Det er foreløpig ikke klart hva og hvor vi kan se frem til. Men at de også vil ha et fotfeste i Europa er helt klart.

Nå flommet det ikke over av tekniske data her. Siden de ikke selger bilene er de ikke engang forpliktet til å vise frem et utslippskart, men jeg skjønte da i hvert fall et deres blå GS5 var på cirka 4 meter og 70 – Tiguan-pluss altså – og at den, som alle de andre, brukte en 1,5-liters motor (det var snakk om 170 hk) som trekker gjennom en sekstrinns Aisin automat.

De var mer opptatt av å snakke om 190 LED-elementer i baklyset.

Det var ikke mye å fortelle om «drømmebilen» heller. Forholdsvis konvensjonell, slik som drømmebiler ofte er, med dramatiske dører – og helt sikkert gjort av design-studioet i Los Angeles som ledes av en av de beste svenskene i bransjen, en typisk design-sigøyner, Pontus Fonaeus.

VW, Ferrari, Kia, Faraday Future, Land Rover, Scania og masse merchandise for andre, kan han slå i bordet med. Og nå, altså, Advanced for GAC.

I den grad Pontus er i stand til å jobbe under noen, jobber han formelt under designsjef Dave Hilton. Basert i Shanghai omtrent fra nå.

Så da er det nok ikke han som har lagt inn den lille C-stolpe finten med en svart stripe på toppen slik at det ser ut som om taket flyter oppå noe, der bak.

Du finner den på alle bilene. Ganske banalt, men egentlig mer enn nok til å skape særpreg for en merkevare.

Skal bli spennende å se hva disse to får til. Fonaeus fra den ville Faraday Future og Hilton nå sist fra den enda villere Nürburgring rekordelbilen Nio

Jeg har vondt for å se for meg at disse to slår seg til ro med biler som GS4 SUV, GS8 SUV, eller GM8 Minivan. Eller en type Crossover som GS5.

Men det er også helt klart at disse kinesiske sjefene heller ikke akter å slå seg til ro med noe som helst. 

De har økt produksjonen på fabrikkene sine fra 15.600 i 2011 til 508.000 i fjor. Foreløpig mål er en million i 2020 – hvorav 60.000 skal eksporteres.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Nissan med italiensk touch
Nissan bekrefter nå at de skal bygge en spesialutgave av GT-R i samarbeid med Italdesign. Selvsagt med en stiv prislapp.
Les mer
layid-bilde1
Fremtidens BMW
Det er verdenspremiere på BMW Vision iNEXT under den pågående bilmessen i Los Angeles. Konseptbilen gir innsikt i fremtidens personlige mobilitet.
Les mer
layid-bilde2
Golf 8, enda litt nærmere
Med en ny offisiell skisse er vi kommet enda litt tettere på neste års helt nye VW Golf.
Les mer
layid-bilde3
Skoda lanserer sin nye Scala
Skoda har avduket sin nye Scala. Den kan bli en utfordrer til Volkswagens bestselger de siste tiårene.
Les mer
layid-bilde4
Opels gjenbruks-konsept
Tidligere i år viste Opel bilder av sin nyeste konseptbil. Siden har ingen sett den. Nå børster de støvet av den igjen.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Kia e-Niro er snart her
NICE: 30 km kortere rekkevidde enn først oppgitt spiller ingen rolle for de 6000 som står i kø for å sikre seg Kia e-Niro så lenge bruksrekkevidden fortsatt er rundt 400 km for denne kompakt-elbilen.
Les mer
layid-bilde6
Lys i tunnelen for potensielle Tesla-eiere
Noen av dem har stått på venteliste et par år. Snart kan de som står øverst på reservasjonslisten for Tesla Model 3 få lov å bestille bilen.
Les mer
layid-bilde7
Jeep med plan
Det er visstnok mange som har lengtet etter den. Og nå kom Jeep endelig med produktet. En Wrangler med plan.
Les mer


layid-bilde8
Nye Toyota RAV4 priset
Les mer
toppsak-bilde9
Noe du lurer på om Kia e-Niro?
Det nærmer seg første kjøring av Kia e-Niro. Siden mer enn 6000 norske bilkunder står på venteliste for akkurat denne elbilen, så antar jeg det fortsatt er mye som er uklart.
Les mer
layid-bilde10
Sporty HR-V
Les mer
layid-bilde11
Nok en e-tron fra Audi
Les mer
layid-bilde12
Ford oppdaterer Edge
Les mer
layid-bilde13
Dobler rekkevidden med ny Kia e-Soul
Når batterikapasiteten dobles i ny Kia e-Soul øker sannsynligvis interessen for en allerede svært populær bil.
Les mer
layid-bilde14
Ny Mazda3 med AWD
En ny generasjon Mazda3 er akkurat lansert i Los Angeles i lekker innpakning. Det skjer mye nytt på motorfronten, men det er en annen finesse som kan få betydning for salget i Norge.
Les mer
toppsak-bilde15
Prius oppgraderes
På L.A. Auto Show viser Toyota en oppgradert Prius. Spesielt én detalj har interesse for norske kunder.
Les mer
layid-bilde16
Her er neste generasjon Porsche 911
Les mer
layid-bilde17
Skreddersydd fra Lambo
Les mer
layid-bilde18
Sportsbil med eget kraftverk
Det er ikke mye konvensjonelt over RG Nathalie. Så er det heller ikke hvem som helst som står bak kreasjonen.
Les mer
layid-bilde19
Velkommen tilbake!
Marrakech: Citroën C5 Aircross endrer ikke vår oppfattelse av hva en SUV skal være - den bekrefter det!
Les mer
layid-bilde20
Si hei til helt ny Evoque
Du må kanskje gni deg i øynene og se en gang til, men jeg lover - dette er en helt ny Range Rover Evoque.
Les mer
layid-bilde21
Neste Kia Soul blir bare elektrisk
Kia viser ny Soul i Los Angeles om noen dager, bilen er klar for Norge neste vår - og den fortsetter som elbil.
Les mer
layid-bilde22
Lang Audi A6 for Kina
Kineserne har fortsatt stor appetitt på lange biler. På bilutstillingen i Guangzhou står en ny fristelse fra Audi.
Les mer
toppsak-bilde23
F-Type i rally-løypa
I forbindelse med feiringen av 70 år med XK-motoren har Jaguar gjort noe såpass underlig som å bygge opp åpen F-Type til rally-bil. Hvorfor deltok de aldri i Safari?
Les mer
layid-bilde24
Første ladbare Subaru
Subaru lanserer sin Crosstrek Hybrid på LA Auto Show og starter salget i USA innen årets utløp. Det gir en forsmak på hva vi har i vente når XV får en tilsvarende drivlinje.
Les mer
layid-bilde25
Viktig Corolla
Vi har allerede fått ny Corolla servert i to karosseriformer. Men varianten som blir mest solgt på global basis vises først nå.
Les mer
layid-bilde26
Skoda SUV-bomber Kina
Skoda dobler nå modellutvalget i Kina sammenlignet med Europa. Man strekker seg langt for å tilfredsstille sine viktigste kunder.
Les mer
layid-bilde27
Her er nye Mazda3
Les mer
toppsak-bilde28
Denne blir norsk bestselger
BMW slipper nå detaljer angående 3-serie varianten som med all sannsynlighet blir bestselger i Norge. Men fortsatt ønsker vi oss flere alternativer.
Les mer
layid-bilde29
Aston Martins første SUV
Les mer
layid-bilde30
Norgesdebut for Tesla Model 3
Det var tilløp til kø da Tesla åpnet dørene til første Model 3-visning på norsk jord i dag. Men den er her bare for at potensielle kunder kan se og røre, ikke kjøre den. De første kundebilene kommer først i 2019.
Les mer
layid-bilde31
Ny hydrogenbil fra Mercedes
Den ser nesten ut som en vanlig GLC, men under skallet skjuler deg seg noe nytt og fremtidsrettet.
Les mer
layid-bilde32
Her er ny 3-serie i M-drakt
Vi møtte nye BMW 3-serie i Paris, men amerikanerne får nå se en spesialutgave i LosAngeles om et par uker.
Les mer
toppsak-bilde33
Barsk ny Ranger fra Ford
Nå åpner Ford for bestilling av den tøffe Ranger Raptor. Men fortsatt er det en stund til du kan plassere den på gårdsplassen.
Les mer
layid-bilde34
Snart kommer BMWs nye toppmodell
Les mer
layid-bilde35
Ladbar E-Klasse er bestillingsklar
Les mer
layid-bilde36
Tarok blir navnet på VWs livsstil-pickup
Tarok blir navnet på den fem meter lange pickupen som Volkswagen premiereviste i helgen som konsept i Brasil. Men dessverre, ha ikke for store forhåpninger om å se den i Norge.
Les mer
layid-bilde37
Lexus UX skal koster fra 383.800 kroner
Med startpris på 383.800 kroner går nye Lexus UX 250h rett i strupen på BMW X1, Jaguar E-Pace, Mercedes GLA og Volvo XC40.
Les mer
layid-bilde38
Salgsklar Mercedes GLE
Norske Mercedes-forhandlere åpner nå for salg av nye GLE. Prisene starter 914.000 kroner, men en rimeligere variant er på trappene.
Les mer