img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
57 bilder i galleri
Kineser på ramme alvor
Dersom GAC er kjent for noe som helst, må det være for å ha hatt en modell som het Trumpchi. Men etter en fremvisning i Paris må vi kanskje begynne å ta dem på alvor?

Det er en ganske fersk bilprodusent vi snakker om her. Grunnlagt for ti år siden, men allerede langt oppe på øvre halvdel på Fortune 500.

I år var fjerde gang de viste seg frem på Detroit-utstillingen – nå uten Trumpchi-navnet – og de kom til Paris på sitt første besøk til Europa.

Bilene de viste var forholdsvis konvensjonelt utseende SUV-er, en minivan og en crossover – og meg personlig imponerte de ved å ha ganske bra 1:18-modeller av alle bilene klar allerede nå.

Det imponerer meg også litt når jeg møter en kinesisk bedrift der ledelsen består av eldre herrer i ganske baggy dresser og med den utrolige, kinesiske, svarte hårfargen, som stadig bøyer overkroppen og som ikke forsøker å leke hippe og vestlige ved å ha skiftet fornavn til Jo og Ben og Jim og sånn.

Bare les følgende bildetekst som fulgte med en pressemelding:

«Zeng Qinghong, Chairman of GAC Group, Zhang Qingsong, Vice President of GAC Group, Yu Jun, President of GAC Motor and Zhang Fan, Vice President of GAC R&D Center at the press conference with the all-new GAC Motor’s GS5 SUV», og se for deg bilde av fire herrer – alle med en tommel opp i været og et forsiktig smil.

Jeg syns det er både ærlig, ydmykt og tøft i forhold til mye av det utrolig manierte som dukker opp.

Om bilene er tøffe vet jeg ikke. Men de må jo ha noe ved seg. Fire år på rad har de vært beste kineser i J.D. Power Initial Quality Study for Asia Pacific China. Det må jo ha en årsak.

De jobber bevisst med «Created in China» i stedet for «Made in China» og legger vekt på at de har utviklingssentra også i Silicon Valley og Los Angeles og at de bygger opp et stort i Detroit nå – i tillegg til alt de har i Shanghai. Produksjonen skjer i Guangzhou – G’en i GAC.

Første gang GAC stilte på Detroit-utstillingen var i 2013

I tillegg til anlegg i USA har de nå begynt å rekruttere i Europa også. De fikk 600 velkvalifiserte europeiske søknader etter en runde nå i sommer. Det er foreløpig ikke klart hva og hvor vi kan se frem til. Men at de også vil ha et fotfeste i Europa er helt klart.

Nå flommet det ikke over av tekniske data her. Siden de ikke selger bilene er de ikke engang forpliktet til å vise frem et utslippskart, men jeg skjønte da i hvert fall et deres blå GS5 var på cirka 4 meter og 70 – Tiguan-pluss altså – og at den, som alle de andre, brukte en 1,5-liters motor (det var snakk om 170 hk) som trekker gjennom en sekstrinns Aisin automat.

De var mer opptatt av å snakke om 190 LED-elementer i baklyset.

Det var ikke mye å fortelle om «drømmebilen» heller. Forholdsvis konvensjonell, slik som drømmebiler ofte er, med dramatiske dører – og helt sikkert gjort av design-studioet i Los Angeles som ledes av en av de beste svenskene i bransjen, en typisk design-sigøyner, Pontus Fonaeus.

VW, Ferrari, Kia, Faraday Future, Land Rover, Scania og masse merchandise for andre, kan han slå i bordet med. Og nå, altså, Advanced for GAC.

I den grad Pontus er i stand til å jobbe under noen, jobber han formelt under designsjef Dave Hilton. Basert i Shanghai omtrent fra nå.

Så da er det nok ikke han som har lagt inn den lille C-stolpe finten med en svart stripe på toppen slik at det ser ut som om taket flyter oppå noe, der bak.

Du finner den på alle bilene. Ganske banalt, men egentlig mer enn nok til å skape særpreg for en merkevare.

Skal bli spennende å se hva disse to får til. Fonaeus fra den ville Faraday Future og Hilton nå sist fra den enda villere Nürburgring rekordelbilen Nio

Jeg har vondt for å se for meg at disse to slår seg til ro med biler som GS4 SUV, GS8 SUV, eller GM8 Minivan. Eller en type Crossover som GS5.

Men det er også helt klart at disse kinesiske sjefene heller ikke akter å slå seg til ro med noe som helst. 

De har økt produksjonen på fabrikkene sine fra 15.600 i 2011 til 508.000 i fjor. Foreløpig mål er en million i 2020 – hvorav 60.000 skal eksporteres.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Mercedes mer enn dobler el-rekkevidden på ladehybride GLE
Mercedes GLE ladehybrid får hele 100 km elektrisk rekkevidde, men er først tilgjengelig neste høst.
Les mer
layid-bilde1
X7 - BMWs største SUV
X7, BMWs digre SUV med plass til sju kan nå bestilles, koster fra 1.278.500 kroner og er på plass i Norge sent i mars neste år.
Les mer
layid-bilde2
Audi A1 Allroad på vei
SPIONBILDER: Før Audi har lansert ny A1 og A1 Sportback dukker de første spionbildene av en Allroad-utgave opp.
Les mer
layid-bilde3
Škodas kompakte Scala erstatter anonyme Rapid
Rapid går ut og Scala kommer inn som Škodas nye våpen i Golf-klassen.
Les mer
layid-bilde4
Škodas kompakte Scala erstatter anonyme Rapid
Rapid går ut og Scala kommer inn som Škodas nye våpen i Golf-klassen.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Renaults nye elbil-oppskrift
Den nye elbilen fra Renault, K-ZE, tilhørte de største overraskelsene da den ble vist på bilutstillingen i Paris. Spesielt stor var overraskelsen da det viste seg at den ikke ble vist der allikevel.
Les mer
layid-bilde6
Lanseringskalender 2018
Vi gir deg Norges mest komplette oversikt over store og små bilnyheter i 2018.
Les mer
layid-bilde7
Nye plug-in hybrider fra Mercedes
To av tre nye Mercedes C-Klasse registrert de siste tre årene har vært ladbare hybrider. I E-Klassen er det fortsatt diesel som dominerer. Nå letter Mercedes på sløret om neste generasjon plug-in C- og E-Klasse.
Les mer


layid-bilde8
Pariss under utvikling
Les mer
toppsak-bilde9
Hybridenes S-Klasse
Mercedes lanserer nå tredje generasjon hybrid S-Klasse. Hvis du er i markedet for en stor luksuslimousin er den verd å vurdere.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ i Mondeo-familien
Les mer
layid-bilde11
Qashqai får nye drivlinjer
Les mer
layid-bilde12
Et nytt merke er født
Les mer
layid-bilde13
Vietnam-bil i Paris
Dette var en stor premiere. Nye biler fra nytt bilproduserende land - presentert av David Beckham og to bemerkelsesverdige kvinner.
Les mer
layid-bilde14
Kineser på ramme alvor
Dersom GAC er kjent for noe som helst, må det være for å ha hatt en modell som het Trumpchi. Men etter en fremvisning i Paris må vi kanskje begynne å ta dem på alvor?
Les mer
toppsak-bilde15
Porsche bekrefter Speedster
Det er skummelt når man gjør som Porsche - viser en fremtidsmodell sammen med den 64 år gamle bilen som har vært inspirasjonen. Det blir fort en «hvilken er den fineste»-konkurranse. Så flaut hvis den gamle vinner.
Les mer
layid-bilde16
Nytt innsteg fra Mercedes-AMG
Les mer
layid-bilde17
Kia viser sin GT-utfordrer
Les mer
layid-bilde18
Gult er kult
Det syns tydeligvis Lexus, for nå har de laget en spesialutgave av sin mest luksuriøse coupé.
Les mer
layid-bilde19
Renault oppdaterer Kadjar
Renault foretar en midtlivs-oppgradering av sin mellomstore SUV. Men det mangler en viktig brikke for å oppnå suksess i Norge.
Les mer
layid-bilde20
Her kommer nye Corolla
2019 kan bli et meget godt år for Toyota i Norge. Ikke bare kommer RAV4 i helt ny utgave - Corolla relanseres - tolv år etter den ble tatt av programmet.
Les mer
layid-bilde21
Audi oppgraderer kunderaceren
Audi foretar grep for å gjøre sin R8 enda mer konkurransedyktig. Det kommer både raceførere og gatebilister til gode.
Les mer
layid-bilde22
Europa-debut for Honda CR-V Hybrid
Kort etter lanseringen av nye Honda CR-V følger nå en utgave som kan bli ekstra interessant for Norge.
Les mer
toppsak-bilde23
Facelift for Vitara
Suzuki Vitara vises i en oppgradert utgave på Paris-utstillingen. I tillegg til ny kosmetikk får den nye motorer.
Les mer
layid-bilde24
Overraskende debut
Toyota er blant de merkene som er flinkest til å holde kortene tett til brystet. Derfor kom det en smule overraskende på oss da denne bilen dukket opp i Paris. Skjønt USA-utgaven debuterte i påsken, så vi visste den var på vei.
Les mer
layid-bilde25
Infiniti med F1-teknologi
Ingeniørene hos Infiniti har lekt seg sammen med F1-ingeniørene hos Renault Sport. Resultatet heter Project Black S og står utstilt i Paris.
Les mer
layid-bilde26
Mercedes lanserer ny B-Klasse
Så var turen kommet til nye Mercedes B-Klasse som ifølge produsenten er bedre enn sin forgjenger på alle områder.
Les mer
layid-bilde27
Her er nye BMW 3-serie
Les mer
toppsak-bilde28
Overflødighetshorn hos Mercedes
Mercedes inviterte til en dagen-før-dagen rundt et svømmebasseng i Paris. Flere spennende debutanter - ikke bare blant bilene.
Les mer
layid-bilde29
Renaults nye Kina-elektriker
Les mer
layid-bilde30
Skoda på flere fronter
Med Vision RS gir Skoda oss et hint om designretningen for neste generasjon Rapid, men også om en elektrisk fremtid. Samtidig viser de sin første SUV i RS-innpakning.
Les mer
layid-bilde31
Penger forkorter ikke alltid ventetiden
Det er ikke bare elbil-hungrige nordmenn som må finne seg i lang ventetid. Det samme gjelder et knippe multimillionærer.
Les mer
layid-bilde32
Konsept som snart realiseres
Før Citroën har rukket å vise frem nye C5 Aircross offentlig, røper de at den også kommer som «norsk spesialitet».
Les mer
toppsak-bilde33
Ny kø-generator
I samme øyeblikk som DS3 Crossback E-Tense avdukes i Paris i morgen, kan du sette deg på reservasjonsliste i Norge.
Les mer
layid-bilde34
Audi topper Q2-familien
Les mer
layid-bilde35
Fødselsdagsfeiring med 700 hk
Les mer
layid-bilde36
Nok en Norgesaktuell DS
Her kommer nok en modell som kan gjøre PSAs luksusmerke, DS, svært så interessant i Norge.
Les mer
layid-bilde37
Smart og morsom
Paris-utstillingen pleier å inneholde muntre, små ubetydeligheter fra franske produsenter man aldri har hørt om, og heller ikke kommer til å høre om igjen. Men i år ser det ut som Smart kommer til å komme med det morsomste.
Les mer
layid-bilde38
Økt rekkevidde for BMW i3
BMWs populære i3 lanseres nå i en ny utgave med større batteripakke. Dermed kan den dekke det daglige behovet for enda flere.
Les mer