img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
180 bilder i galleri
Her er nye BMW 3-serie
Intet er overlatt til tilfeldighetene når BMW lanserer en ny generasjon av sin populære 3-serie. I Paris står syvende generasjon, den kommer til en forhandler nær deg neste vår.

I mer enn 40 år har BMW 3-serie vært synonymt med kjøreglede. Den er den mest solgte BMW-modellen på verdensbasis, med over 15,5 millioner solgte eksemplarer.

Nå kommer syvende generasjon – og BMW lover mer komfort, luksus, sportslighet og teknikk enn noen gang.

Helt nye BMW 3-serie Sedan lanseres i mars neste år, men allerede denne uken har bilen verdenspremiere på den internasjonale bilutstillingen i Paris.

— I helt nye BMW 3-serie Sedan kombineres tradisjon og evolusjon med ny teknikk og design – naturligvis med kjøreglede i fokus. Modellutvalget blir bredt, med både ladbar hybrid og sportsversjon å velge mellom, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør hos BMW Group Norge.

Design og dimensjoner
Fronten preges av et aggresivt design med sportslige linjer. Den klassiske nyregrillen er bredere enn tidligere, og sammen med de skarpe linjene til frontlyktene understreker den bilens bredde.

LED-frontlys er standard, men bilen kan også leveres med laserfjernlys med rundt 530 meter rekkevidde.

Sett fra siden preges designet av de korte overhengene foran og bak, de markante hjulbuene, den skarpe skulderlinjen og profilen som er preget inn i dørene.

Bakfra er det de tydelige horisontale linjene og de smale baklyktene som definerer designet. Mange vil også kjenne igjen L-designet i lysstripen i baklyktene fra andre nye BMW-modeller.

Eksteriørdesign-alternativene M Sport, Luxury Line og Sport Line, har alle hver sin egen karakter.

Nye BMW 3-serie Sedan måler 4709 mm i lengden, 1827 mm i bredden og 1442 mm i høyden. Akselavstanden er 2851 mm, mens bakkeklaringen er på 136 mm.

Sammenlignet med forrige generasjon har den dermed vokst betydelig – den er 85 mm lengre og 16 mm bredere, mens akselavstanden har økt med 41 mm. Sporvidden foran og bak har økt med henholdsvis 43 mm og 21 mm. Bagasjerommet har en kapasitet på 480 liter – det samme som tidligere.

Motorer og chassis
Bilen blir først tilgjengelig med et utvalg diesel- og bensinmotorer. 318d og 320d har 6-trinns manuell girkasse som standard, alle andre motorer har 8-trinns Steptronic automatgirkasse som standard.

Tekniske data på de norske lanseringsmotorene

Modell:

Effekt:

Moment:

0-100 km/t

Toppfart:

CO2:

320d*

190 hk

400 Nm

7,1 (6,8) sek

240 (240) km/t

115 – 122 (110 – 117) g/km

320d xDrive

190 hk

400 Nm

6,9 sek

233 km/t

118 – 125 g/km

330i

258 hk

400 Nm

5,8 sek

250 km/t

132-139 g/km

*Tall i parentes gjelder for Steptronic-automatgir

Spennende hybrid

I løpet av sommeren 2019 kommer blant annet ytterligere to varianter; en effektiv ladbar hybrid og en særs kjøreglad M Performance-modell.

Den ladbare hybriden BMW 330e, får siste generasjon BMW eDrive-teknologi og en elektrisk rekkevidde på opptil 60 km, målt etter NEDCcorr (basert på WLTP typegodkjenning).

Ifølge BMW betyr det en økning på rundt 30 prosent rekkevidde siden forrige generasjon – såpass bør det minst være.

Endelige tekniske data er ikke satt, men man kan forvente en akselerasjon fra 0-100 km/t på rundt 6 sekunder og en totaleffekt på 215 kW (292 hk) når det nye XtraBoost-moduset aktiveres.

Første M på ny treer
BMW M340i xDrive blir den foreløpige toppmodellen. Med en nyuviklet rekkesekser på 374 hk og et dreiemoment på 500 Nm vil sprinten fra 0-100 km/t gå unna på rundt 4,4 sekunder.

Intelligent xDrive-firehjulsdrift, M Sport-differensial og et finjustert chassis skal sørge for maksimalt grep og kjøreglede.

Ikke uventet på en ny BMW med bakhjulsdrift som standard (og firehjulsdrift som opsjon) er vektfordelingen mellom for- og bakaksel 50:50.

Utstrakt bruk av aluminium bidrar til at vekten er slanket med opptil 55 kg sammenlignet med forrige generasjon 3-serie. Tyngdepunktet ligger også lavere enn tidligere.

Et helt nyutviklet understell sørger ifølge BMW for at støtdemperne både kan by på komfort og sportslige opplevelser på veien.

Interiør og utstyr
Interiøret er preget av et førerorientert dashbord hvor de ulike betjeningselementene er samlet i ulike grupper, på mange måter tilsvarende som i nye BMW X5 og 8-serien. Mest iøynefallende er de to heldigitale skjermene i instrumentpanelet.

Innvendig er helt nye BMW 3-serie Sedan betydelig romsligere enn sin forgjenger. Både sjåføren og passasjerene foran og bak vil nyte godt av høyere takhøyde og bedre ben- og skulderplass.

Bedre sikt ut frontruta, takket være smalere A-stolpe, og ny plassering av kontrolldisplayet, bidrar ifølge produsenten også til følelsen av romslighet.

Bagasjerommet på den helt nye BMW 3-serie Sedan har nå en kapasitet på 480 liter, og den nye oppdelingen av primærbagasjerom og separate lagringsrom har skapt ytterligere 36 liter plass.

En rekke fører- og sikkerhetssystemer, kjent blant annet fra helt X5, har sin naturlige plass i den nye generasjonen.

De autonome egenskapene til den adaptive cruise-kontrollen har økt betraktelig, og bilen kan for eksempel memorere de siste 50 meterne føreren kjører, for så å benytte dette minnet til å betjene rattet automatisk når man rygger samme strekning senere.

I norsk natur
To nye BMW 3-serie Sedan har allerede vært på norgesbesøk, i all hemmelighet.

– De første offisielle bildene av bilen ble tatt i Møre og Romsdal tidligere i høst. Vi sender en stor takk til alle lokale bidragsytere som hjalp oss med dette prosjektet, hvor alle bilder og video ble tatt i det skjulte, sier Marius Tegneby.

Bildene som ble tatt i Norge blir brukt internasjonalt.

Lansering og priser
Helt nye BMW 3-serie blir produsert på «hjemmebane» i München, samt i Shenyang og på BMW’s nye fabrikk i Mexico. Det vitner om at bilen er en svært viktig modell i det internasjonale markedet.

De første modellene av 3-serie Sedan lanseres i mars 2019. Stasjonsvognen vil komme høsten 2019.

De norske prisene for lanseringsmotorene er klare, og er som følger:

De norske prisene for lanseringsmotorene

Modell

Pris

330i AUT

Fra kr 515.300

320d

Fra kr 428.300

320d AUT

Fra kr 444.100

320d xDrive AUT

Fra kr 490.100

Prisene gjelder dagens avgiftssystem, og bilen kan bestilles allerede fra i dag. 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Toyota Corolla koster fra 297.300 kroner
Når Toyota igjen er tilbake med Corolla i Norge, starter prisen rett under 300.000 kroner.
Les mer
layid-bilde1
Bare spør om Toyota Corolla
Auris ble ikke til gull slik Toyota hadde håpet. Etter to bilgenerasjoner går navnet inn i historien, og om kort tid er Corolla tilbake på norske veier. BilNorge.no kjører bilen på onsdag, så alt du måtte lure på er det bare å spørre om.
Les mer
layid-bilde2
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde3
Bybil-fremtid fra Citroën
Citroën markerer sitt hundreårsjubileum ved å vise mobilitet for fremtiden.
Les mer
layid-bilde4
Her er nye Focus ST
Ford topper nå Focus-familien med en ny ST. Den leveres i ulike varianter for å tilfredsstille forskjellige kundegrupper.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Fransk wannabe
Det er biler som dette som gjør det virkelig moro å være i Frankrike. Produkter som bare er en parodi, en grotesk skisse, men som noen allikevel tar på ramme alvor. Møt Devinci.
Les mer
layid-bilde6
Bentley overgår seg selv
Bentley har fått konkurranse fra så vel Rolls-Royce som Lamborghini den siste tiden. Nå strammer de grepet og hevder Bentayga er verdens raskeste og mest luksuriøse SUV. En sannhet med modifikasjoner.
Les mer
layid-bilde7
Nytt konsept til Genève
Audi viser de første skisser av en modell som skal debutere i Genève neste måned.
Les mer


layid-bilde8
Mange fossilbiltrekk i Mercedes EQC elbil
Les mer
toppsak-bilde9
Seiglivet modell fornyes
Mitsubishi Motors forteller at de skal vise en ny ASX i Genève neste måned. Den vil nok likevel fortsette et liv i skyggen av storebror.
Les mer
layid-bilde10
Nye toppmodeller fra BMW
Les mer
layid-bilde11
Litt oppgradert TT RS
Les mer
layid-bilde12
Ny toppmodell fra Range Rover
Les mer
layid-bilde13
30 år med kjøreglede
Mazda presenterer nok en spesialversjon av MX-5. Hvilket nummer i rekken den er skal være usagt, men her er det bare å løpe og kjøpe.
Les mer
layid-bilde14
Volkswagen oppgraderer Passat
Tiden er moden for en midtlivs oppgradering av Passat. Ikke minst gjelder dette varianten som har toppet den norske salgsstatistikken.
Les mer
toppsak-bilde15
Mazda skal vise kompakt-SUV
Mazda har i dag to SUV-er på programmet i Europa, CX-5 og CX-3. På Genève-utstillingen lover de å vise nok en modell.
Les mer
layid-bilde16
Spesialutgave av BMWs nye flaggskip
Les mer
layid-bilde17
Verken kron eller mynt?
Les mer
layid-bilde18
Mark Webber på Bathurst
De som har overvært trening og kvalifisering til nattens 12-timersløp på Bathurst, fikk under oppkjøring til løpet pauseinnslag av en lokal helt i en helt spesiell bil.
Les mer
layid-bilde19
Skoda skisserer Genève-nyhet
Vi har fått vite navnet på Skodas kommende kompakt-SUV. Nå følger de første skissene, men egentlig har vi sett vel så mye tidligere.
Les mer
layid-bilde20
Ny Renault Clio
Renault viser i dag de første eksteriørbildene av femte generasjon Clio. Den skal debutere på Genève-utstillingen i mars.
Les mer
layid-bilde21
Interiør-løft for ny Clio
Renault skal lansere en splitter ny Clio på Genève-utstillingen i mars. Den digitale avdukingen er i gang, og de starter med interiøret.
Les mer
layid-bilde22
Toyota RAV4 på veien
BARCELONA: Mange er spent på nye Toyota RAV4. Her er våre første inntrykk etter å ha kjørt bilen.
Les mer
toppsak-bilde23
Volvos kinesiske tvilling
Vi vet jo at Volvo er eid av Geely, men akkurat her er det ikke tvil. Den nyeste Geely, FY 11, er bygd på en Volvo og er toegget tvilling med XC40.
Les mer
layid-bilde24
Hondas urbane revisjon
Nå har Honda sluppet det første inntrykket av sin kommende bybil. I forhold til det konseptet vi så i Frankfurt 2017 er den åpenbart vesentlig revidert.
Les mer
layid-bilde25
Facelift og ny banebil
Lexus har med seg to nyheter til Detroit - begge basert på RC F.
Les mer
layid-bilde26
Den amerikanske drømmen
Skal du lykkes i den amerikanske bilbransjen, må du ha pickuper på programmet. Kraftige pickuper! Det har Ram, og de hevder nå å være best på alle områder.
Les mer
layid-bilde27
Noe du lurer på om Toyota RAV4?
Les mer
toppsak-bilde28
Infiniti konsept baner vei for el-SUV
Infinitis innslag på Detroit-utstilling er konseptbilen QX Inspiration. Den er et forvarsel om merkets først elbilsom skal på markedet i 2021.
Les mer
layid-bilde29
Cadillacs AMG / M Sport
Les mer
layid-bilde30
Ny Mondeo hybrid klar for Norge
I dag er Ford Mondeo stasjonsvogn vist offentlig på bilutstillingen i Brüssel. Den er snart på plass hos norske forhandlere.
Les mer
layid-bilde31
Prisene klare for ny Citroën
Citroën lokker med en startpris på 303.000 kroner for sine nye C5 Aircross, men tror flesteparten av kundene vil velge en toppmodell med full utstyrspakke.
Les mer
layid-bilde32
En Kia etter amerikansk smak
Kia har designet en SUV for å møte amerikanerne på hjemmebane. Her er det plass til hele familien. Og vel så det.
Les mer
toppsak-bilde33
Ansiktsløft for Ioniq
Etter bare tre år på markedet får Norges-aktuelle Hyundai Ioniq nå et ansiktsløft.
Les mer
layid-bilde34
VW nøyde seg med å redesigne US-Passat
Les mer
layid-bilde35
BMW 7-serie oppgraderes
Les mer
layid-bilde36
Hyundai presenterer ny racer
Hyundai viser en ny racerbil basert på Veloster. Den er tilpasset det internasjonale TCR-reglementet og skal i første omgang konkurrere i USA.
Les mer
layid-bilde37
Ford solgte mer enn én million F-serie i fjor
Gode tider i USA har gitt fart i salget av store biler. Fortsatt er Fords F-serie verdens soleklare pickup-vinner.
Les mer
layid-bilde38
Samleobjekt fra Subaru
Subaru benytter Detroit-utstillingen til å vise en spesialutgave av WRX.
Les mer