img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
180 bilder i galleri
Her er nye BMW 3-serie
Intet er overlatt til tilfeldighetene når BMW lanserer en ny generasjon av sin populære 3-serie. I Paris står syvende generasjon, den kommer til en forhandler nær deg neste vår.

I mer enn 40 år har BMW 3-serie vært synonymt med kjøreglede. Den er den mest solgte BMW-modellen på verdensbasis, med over 15,5 millioner solgte eksemplarer.

Nå kommer syvende generasjon – og BMW lover mer komfort, luksus, sportslighet og teknikk enn noen gang.

Helt nye BMW 3-serie Sedan lanseres i mars neste år, men allerede denne uken har bilen verdenspremiere på den internasjonale bilutstillingen i Paris.

— I helt nye BMW 3-serie Sedan kombineres tradisjon og evolusjon med ny teknikk og design – naturligvis med kjøreglede i fokus. Modellutvalget blir bredt, med både ladbar hybrid og sportsversjon å velge mellom, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør hos BMW Group Norge.

Design og dimensjoner
Fronten preges av et aggresivt design med sportslige linjer. Den klassiske nyregrillen er bredere enn tidligere, og sammen med de skarpe linjene til frontlyktene understreker den bilens bredde.

LED-frontlys er standard, men bilen kan også leveres med laserfjernlys med rundt 530 meter rekkevidde.

Sett fra siden preges designet av de korte overhengene foran og bak, de markante hjulbuene, den skarpe skulderlinjen og profilen som er preget inn i dørene.

Bakfra er det de tydelige horisontale linjene og de smale baklyktene som definerer designet. Mange vil også kjenne igjen L-designet i lysstripen i baklyktene fra andre nye BMW-modeller.

Eksteriørdesign-alternativene M Sport, Luxury Line og Sport Line, har alle hver sin egen karakter.

Nye BMW 3-serie Sedan måler 4709 mm i lengden, 1827 mm i bredden og 1442 mm i høyden. Akselavstanden er 2851 mm, mens bakkeklaringen er på 136 mm.

Sammenlignet med forrige generasjon har den dermed vokst betydelig – den er 85 mm lengre og 16 mm bredere, mens akselavstanden har økt med 41 mm. Sporvidden foran og bak har økt med henholdsvis 43 mm og 21 mm. Bagasjerommet har en kapasitet på 480 liter – det samme som tidligere.

Motorer og chassis
Bilen blir først tilgjengelig med et utvalg diesel- og bensinmotorer. 318d og 320d har 6-trinns manuell girkasse som standard, alle andre motorer har 8-trinns Steptronic automatgirkasse som standard.

Tekniske data på de norske lanseringsmotorene

Modell:

Effekt:

Moment:

0-100 km/t

Toppfart:

CO2:

320d*

190 hk

400 Nm

7,1 (6,8) sek

240 (240) km/t

115 – 122 (110 – 117) g/km

320d xDrive

190 hk

400 Nm

6,9 sek

233 km/t

118 – 125 g/km

330i

258 hk

400 Nm

5,8 sek

250 km/t

132-139 g/km

*Tall i parentes gjelder for Steptronic-automatgir

Spennende hybrid

I løpet av sommeren 2019 kommer blant annet ytterligere to varianter; en effektiv ladbar hybrid og en særs kjøreglad M Performance-modell.

Den ladbare hybriden BMW 330e, får siste generasjon BMW eDrive-teknologi og en elektrisk rekkevidde på opptil 60 km, målt etter NEDCcorr (basert på WLTP typegodkjenning).

Ifølge BMW betyr det en økning på rundt 30 prosent rekkevidde siden forrige generasjon – såpass bør det minst være.

Endelige tekniske data er ikke satt, men man kan forvente en akselerasjon fra 0-100 km/t på rundt 6 sekunder og en totaleffekt på 215 kW (292 hk) når det nye XtraBoost-moduset aktiveres.

Første M på ny treer
BMW M340i xDrive blir den foreløpige toppmodellen. Med en nyuviklet rekkesekser på 374 hk og et dreiemoment på 500 Nm vil sprinten fra 0-100 km/t gå unna på rundt 4,4 sekunder.

Intelligent xDrive-firehjulsdrift, M Sport-differensial og et finjustert chassis skal sørge for maksimalt grep og kjøreglede.

Ikke uventet på en ny BMW med bakhjulsdrift som standard (og firehjulsdrift som opsjon) er vektfordelingen mellom for- og bakaksel 50:50.

Utstrakt bruk av aluminium bidrar til at vekten er slanket med opptil 55 kg sammenlignet med forrige generasjon 3-serie. Tyngdepunktet ligger også lavere enn tidligere.

Et helt nyutviklet understell sørger ifølge BMW for at støtdemperne både kan by på komfort og sportslige opplevelser på veien.

Interiør og utstyr
Interiøret er preget av et førerorientert dashbord hvor de ulike betjeningselementene er samlet i ulike grupper, på mange måter tilsvarende som i nye BMW X5 og 8-serien. Mest iøynefallende er de to heldigitale skjermene i instrumentpanelet.

Innvendig er helt nye BMW 3-serie Sedan betydelig romsligere enn sin forgjenger. Både sjåføren og passasjerene foran og bak vil nyte godt av høyere takhøyde og bedre ben- og skulderplass.

Bedre sikt ut frontruta, takket være smalere A-stolpe, og ny plassering av kontrolldisplayet, bidrar ifølge produsenten også til følelsen av romslighet.

Bagasjerommet på den helt nye BMW 3-serie Sedan har nå en kapasitet på 480 liter, og den nye oppdelingen av primærbagasjerom og separate lagringsrom har skapt ytterligere 36 liter plass.

En rekke fører- og sikkerhetssystemer, kjent blant annet fra helt X5, har sin naturlige plass i den nye generasjonen.

De autonome egenskapene til den adaptive cruise-kontrollen har økt betraktelig, og bilen kan for eksempel memorere de siste 50 meterne føreren kjører, for så å benytte dette minnet til å betjene rattet automatisk når man rygger samme strekning senere.

I norsk natur
To nye BMW 3-serie Sedan har allerede vært på norgesbesøk, i all hemmelighet.

– De første offisielle bildene av bilen ble tatt i Møre og Romsdal tidligere i høst. Vi sender en stor takk til alle lokale bidragsytere som hjalp oss med dette prosjektet, hvor alle bilder og video ble tatt i det skjulte, sier Marius Tegneby.

Bildene som ble tatt i Norge blir brukt internasjonalt.

Lansering og priser
Helt nye BMW 3-serie blir produsert på «hjemmebane» i München, samt i Shenyang og på BMW’s nye fabrikk i Mexico. Det vitner om at bilen er en svært viktig modell i det internasjonale markedet.

De første modellene av 3-serie Sedan lanseres i mars 2019. Stasjonsvognen vil komme høsten 2019.

De norske prisene for lanseringsmotorene er klare, og er som følger:

De norske prisene for lanseringsmotorene

Modell

Pris

330i AUT

Fra kr 515.300

320d

Fra kr 428.300

320d AUT

Fra kr 444.100

320d xDrive AUT

Fra kr 490.100

Prisene gjelder dagens avgiftssystem, og bilen kan bestilles allerede fra i dag. 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Nissan med italiensk touch
Nissan bekrefter nå at de skal bygge en spesialutgave av GT-R i samarbeid med Italdesign. Selvsagt med en stiv prislapp.
Les mer
layid-bilde1
Fremtidens BMW
Det er verdenspremiere på BMW Vision iNEXT under den pågående bilmessen i Los Angeles. Konseptbilen gir innsikt i fremtidens personlige mobilitet.
Les mer
layid-bilde2
Golf 8, enda litt nærmere
Med en ny offisiell skisse er vi kommet enda litt tettere på neste års helt nye VW Golf.
Les mer
layid-bilde3
Skoda lanserer sin nye Scala
Skoda har avduket sin nye Scala. Den kan bli en utfordrer til Volkswagens bestselger de siste tiårene.
Les mer
layid-bilde4
Opels gjenbruks-konsept
Tidligere i år viste Opel bilder av sin nyeste konseptbil. Siden har ingen sett den. Nå børster de støvet av den igjen.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Kia e-Niro er snart her
NICE: 30 km kortere rekkevidde enn først oppgitt spiller ingen rolle for de 6000 som står i kø for å sikre seg Kia e-Niro så lenge bruksrekkevidden fortsatt er rundt 400 km for denne kompakt-elbilen.
Les mer
layid-bilde6
Lys i tunnelen for potensielle Tesla-eiere
Noen av dem har stått på venteliste et par år. Snart kan de som står øverst på reservasjonslisten for Tesla Model 3 få lov å bestille bilen.
Les mer
layid-bilde7
Jeep med plan
Det er visstnok mange som har lengtet etter den. Og nå kom Jeep endelig med produktet. En Wrangler med plan.
Les mer


layid-bilde8
Nye Toyota RAV4 priset
Les mer
toppsak-bilde9
Noe du lurer på om Kia e-Niro?
Det nærmer seg første kjøring av Kia e-Niro. Siden mer enn 6000 norske bilkunder står på venteliste for akkurat denne elbilen, så antar jeg det fortsatt er mye som er uklart.
Les mer
layid-bilde10
Sporty HR-V
Les mer
layid-bilde11
Nok en e-tron fra Audi
Les mer
layid-bilde12
Ford oppdaterer Edge
Les mer
layid-bilde13
Dobler rekkevidden med ny Kia e-Soul
Når batterikapasiteten dobles i ny Kia e-Soul øker sannsynligvis interessen for en allerede svært populær bil.
Les mer
layid-bilde14
Ny Mazda3 med AWD
En ny generasjon Mazda3 er akkurat lansert i Los Angeles i lekker innpakning. Det skjer mye nytt på motorfronten, men det er en annen finesse som kan få betydning for salget i Norge.
Les mer
toppsak-bilde15
Prius oppgraderes
På L.A. Auto Show viser Toyota en oppgradert Prius. Spesielt én detalj har interesse for norske kunder.
Les mer
layid-bilde16
Her er neste generasjon Porsche 911
Les mer
layid-bilde17
Skreddersydd fra Lambo
Les mer
layid-bilde18
Sportsbil med eget kraftverk
Det er ikke mye konvensjonelt over RG Nathalie. Så er det heller ikke hvem som helst som står bak kreasjonen.
Les mer
layid-bilde19
Velkommen tilbake!
Marrakech: Citroën C5 Aircross endrer ikke vår oppfattelse av hva en SUV skal være - den bekrefter det!
Les mer
layid-bilde20
Si hei til helt ny Evoque
Du må kanskje gni deg i øynene og se en gang til, men jeg lover - dette er en helt ny Range Rover Evoque.
Les mer
layid-bilde21
Neste Kia Soul blir bare elektrisk
Kia viser ny Soul i Los Angeles om noen dager, bilen er klar for Norge neste vår - og den fortsetter som elbil.
Les mer
layid-bilde22
Lang Audi A6 for Kina
Kineserne har fortsatt stor appetitt på lange biler. På bilutstillingen i Guangzhou står en ny fristelse fra Audi.
Les mer
toppsak-bilde23
F-Type i rally-løypa
I forbindelse med feiringen av 70 år med XK-motoren har Jaguar gjort noe såpass underlig som å bygge opp åpen F-Type til rally-bil. Hvorfor deltok de aldri i Safari?
Les mer
layid-bilde24
Første ladbare Subaru
Subaru lanserer sin Crosstrek Hybrid på LA Auto Show og starter salget i USA innen årets utløp. Det gir en forsmak på hva vi har i vente når XV får en tilsvarende drivlinje.
Les mer
layid-bilde25
Viktig Corolla
Vi har allerede fått ny Corolla servert i to karosseriformer. Men varianten som blir mest solgt på global basis vises først nå.
Les mer
layid-bilde26
Skoda SUV-bomber Kina
Skoda dobler nå modellutvalget i Kina sammenlignet med Europa. Man strekker seg langt for å tilfredsstille sine viktigste kunder.
Les mer
layid-bilde27
Her er nye Mazda3
Les mer
toppsak-bilde28
Denne blir norsk bestselger
BMW slipper nå detaljer angående 3-serie varianten som med all sannsynlighet blir bestselger i Norge. Men fortsatt ønsker vi oss flere alternativer.
Les mer
layid-bilde29
Aston Martins første SUV
Les mer
layid-bilde30
Norgesdebut for Tesla Model 3
Det var tilløp til kø da Tesla åpnet dørene til første Model 3-visning på norsk jord i dag. Men den er her bare for at potensielle kunder kan se og røre, ikke kjøre den. De første kundebilene kommer først i 2019.
Les mer
layid-bilde31
Ny hydrogenbil fra Mercedes
Den ser nesten ut som en vanlig GLC, men under skallet skjuler deg seg noe nytt og fremtidsrettet.
Les mer
layid-bilde32
Her er ny 3-serie i M-drakt
Vi møtte nye BMW 3-serie i Paris, men amerikanerne får nå se en spesialutgave i LosAngeles om et par uker.
Les mer
toppsak-bilde33
Barsk ny Ranger fra Ford
Nå åpner Ford for bestilling av den tøffe Ranger Raptor. Men fortsatt er det en stund til du kan plassere den på gårdsplassen.
Les mer
layid-bilde34
Snart kommer BMWs nye toppmodell
Les mer
layid-bilde35
Ladbar E-Klasse er bestillingsklar
Les mer
layid-bilde36
Tarok blir navnet på VWs livsstil-pickup
Tarok blir navnet på den fem meter lange pickupen som Volkswagen premiereviste i helgen som konsept i Brasil. Men dessverre, ha ikke for store forhåpninger om å se den i Norge.
Les mer
layid-bilde37
Lexus UX skal koster fra 383.800 kroner
Med startpris på 383.800 kroner går nye Lexus UX 250h rett i strupen på BMW X1, Jaguar E-Pace, Mercedes GLA og Volvo XC40.
Les mer
layid-bilde38
Salgsklar Mercedes GLE
Norske Mercedes-forhandlere åpner nå for salg av nye GLE. Prisene starter 914.000 kroner, men en rimeligere variant er på trappene.
Les mer