img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
180 bilder i galleri
Her er nye BMW 3-serie
Intet er overlatt til tilfeldighetene når BMW lanserer en ny generasjon av sin populære 3-serie. I Paris står syvende generasjon, den kommer til en forhandler nær deg neste vår.

I mer enn 40 år har BMW 3-serie vært synonymt med kjøreglede. Den er den mest solgte BMW-modellen på verdensbasis, med over 15,5 millioner solgte eksemplarer.

Nå kommer syvende generasjon – og BMW lover mer komfort, luksus, sportslighet og teknikk enn noen gang.

Helt nye BMW 3-serie Sedan lanseres i mars neste år, men allerede denne uken har bilen verdenspremiere på den internasjonale bilutstillingen i Paris.

— I helt nye BMW 3-serie Sedan kombineres tradisjon og evolusjon med ny teknikk og design – naturligvis med kjøreglede i fokus. Modellutvalget blir bredt, med både ladbar hybrid og sportsversjon å velge mellom, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør hos BMW Group Norge.

Design og dimensjoner
Fronten preges av et aggresivt design med sportslige linjer. Den klassiske nyregrillen er bredere enn tidligere, og sammen med de skarpe linjene til frontlyktene understreker den bilens bredde.

LED-frontlys er standard, men bilen kan også leveres med laserfjernlys med rundt 530 meter rekkevidde.

Sett fra siden preges designet av de korte overhengene foran og bak, de markante hjulbuene, den skarpe skulderlinjen og profilen som er preget inn i dørene.

Bakfra er det de tydelige horisontale linjene og de smale baklyktene som definerer designet. Mange vil også kjenne igjen L-designet i lysstripen i baklyktene fra andre nye BMW-modeller.

Eksteriørdesign-alternativene M Sport, Luxury Line og Sport Line, har alle hver sin egen karakter.

Nye BMW 3-serie Sedan måler 4709 mm i lengden, 1827 mm i bredden og 1442 mm i høyden. Akselavstanden er 2851 mm, mens bakkeklaringen er på 136 mm.

Sammenlignet med forrige generasjon har den dermed vokst betydelig – den er 85 mm lengre og 16 mm bredere, mens akselavstanden har økt med 41 mm. Sporvidden foran og bak har økt med henholdsvis 43 mm og 21 mm. Bagasjerommet har en kapasitet på 480 liter – det samme som tidligere.

Motorer og chassis
Bilen blir først tilgjengelig med et utvalg diesel- og bensinmotorer. 318d og 320d har 6-trinns manuell girkasse som standard, alle andre motorer har 8-trinns Steptronic automatgirkasse som standard.

Tekniske data på de norske lanseringsmotorene

Modell:

Effekt:

Moment:

0-100 km/t

Toppfart:

CO2:

320d*

190 hk

400 Nm

7,1 (6,8) sek

240 (240) km/t

115 – 122 (110 – 117) g/km

320d xDrive

190 hk

400 Nm

6,9 sek

233 km/t

118 – 125 g/km

330i

258 hk

400 Nm

5,8 sek

250 km/t

132-139 g/km

*Tall i parentes gjelder for Steptronic-automatgir

Spennende hybrid

I løpet av sommeren 2019 kommer blant annet ytterligere to varianter; en effektiv ladbar hybrid og en særs kjøreglad M Performance-modell.

Den ladbare hybriden BMW 330e, får siste generasjon BMW eDrive-teknologi og en elektrisk rekkevidde på opptil 60 km, målt etter NEDCcorr (basert på WLTP typegodkjenning).

Ifølge BMW betyr det en økning på rundt 30 prosent rekkevidde siden forrige generasjon – såpass bør det minst være.

Endelige tekniske data er ikke satt, men man kan forvente en akselerasjon fra 0-100 km/t på rundt 6 sekunder og en totaleffekt på 215 kW (292 hk) når det nye XtraBoost-moduset aktiveres.

Første M på ny treer
BMW M340i xDrive blir den foreløpige toppmodellen. Med en nyuviklet rekkesekser på 374 hk og et dreiemoment på 500 Nm vil sprinten fra 0-100 km/t gå unna på rundt 4,4 sekunder.

Intelligent xDrive-firehjulsdrift, M Sport-differensial og et finjustert chassis skal sørge for maksimalt grep og kjøreglede.

Ikke uventet på en ny BMW med bakhjulsdrift som standard (og firehjulsdrift som opsjon) er vektfordelingen mellom for- og bakaksel 50:50.

Utstrakt bruk av aluminium bidrar til at vekten er slanket med opptil 55 kg sammenlignet med forrige generasjon 3-serie. Tyngdepunktet ligger også lavere enn tidligere.

Et helt nyutviklet understell sørger ifølge BMW for at støtdemperne både kan by på komfort og sportslige opplevelser på veien.

Interiør og utstyr
Interiøret er preget av et førerorientert dashbord hvor de ulike betjeningselementene er samlet i ulike grupper, på mange måter tilsvarende som i nye BMW X5 og 8-serien. Mest iøynefallende er de to heldigitale skjermene i instrumentpanelet.

Innvendig er helt nye BMW 3-serie Sedan betydelig romsligere enn sin forgjenger. Både sjåføren og passasjerene foran og bak vil nyte godt av høyere takhøyde og bedre ben- og skulderplass.

Bedre sikt ut frontruta, takket være smalere A-stolpe, og ny plassering av kontrolldisplayet, bidrar ifølge produsenten også til følelsen av romslighet.

Bagasjerommet på den helt nye BMW 3-serie Sedan har nå en kapasitet på 480 liter, og den nye oppdelingen av primærbagasjerom og separate lagringsrom har skapt ytterligere 36 liter plass.

En rekke fører- og sikkerhetssystemer, kjent blant annet fra helt X5, har sin naturlige plass i den nye generasjonen.

De autonome egenskapene til den adaptive cruise-kontrollen har økt betraktelig, og bilen kan for eksempel memorere de siste 50 meterne føreren kjører, for så å benytte dette minnet til å betjene rattet automatisk når man rygger samme strekning senere.

I norsk natur
To nye BMW 3-serie Sedan har allerede vært på norgesbesøk, i all hemmelighet.

– De første offisielle bildene av bilen ble tatt i Møre og Romsdal tidligere i høst. Vi sender en stor takk til alle lokale bidragsytere som hjalp oss med dette prosjektet, hvor alle bilder og video ble tatt i det skjulte, sier Marius Tegneby.

Bildene som ble tatt i Norge blir brukt internasjonalt.

Lansering og priser
Helt nye BMW 3-serie blir produsert på «hjemmebane» i München, samt i Shenyang og på BMW’s nye fabrikk i Mexico. Det vitner om at bilen er en svært viktig modell i det internasjonale markedet.

De første modellene av 3-serie Sedan lanseres i mars 2019. Stasjonsvognen vil komme høsten 2019.

De norske prisene for lanseringsmotorene er klare, og er som følger:

De norske prisene for lanseringsmotorene

Modell

Pris

330i AUT

Fra kr 515.300

320d

Fra kr 428.300

320d AUT

Fra kr 444.100

320d xDrive AUT

Fra kr 490.100

Prisene gjelder dagens avgiftssystem, og bilen kan bestilles allerede fra i dag. 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Mercedes mer enn dobler el-rekkevidden på ladehybride GLE
Mercedes GLE ladehybrid får hele 100 km elektrisk rekkevidde, men er først tilgjengelig neste høst.
Les mer
layid-bilde1
X7 - BMWs største SUV
X7, BMWs digre SUV med plass til sju kan nå bestilles, koster fra 1.278.500 kroner og er på plass i Norge sent i mars neste år.
Les mer
layid-bilde2
Audi A1 Allroad på vei
SPIONBILDER: Før Audi har lansert ny A1 og A1 Sportback dukker de første spionbildene av en Allroad-utgave opp.
Les mer
layid-bilde3
Škodas kompakte Scala erstatter anonyme Rapid
Rapid går ut og Scala kommer inn som Škodas nye våpen i Golf-klassen.
Les mer
layid-bilde4
Škodas kompakte Scala erstatter anonyme Rapid
Rapid går ut og Scala kommer inn som Škodas nye våpen i Golf-klassen.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Renaults nye elbil-oppskrift
Den nye elbilen fra Renault, K-ZE, tilhørte de største overraskelsene da den ble vist på bilutstillingen i Paris. Spesielt stor var overraskelsen da det viste seg at den ikke ble vist der allikevel.
Les mer
layid-bilde6
Lanseringskalender 2018
Vi gir deg Norges mest komplette oversikt over store og små bilnyheter i 2018.
Les mer
layid-bilde7
Nye plug-in hybrider fra Mercedes
To av tre nye Mercedes C-Klasse registrert de siste tre årene har vært ladbare hybrider. I E-Klassen er det fortsatt diesel som dominerer. Nå letter Mercedes på sløret om neste generasjon plug-in C- og E-Klasse.
Les mer


layid-bilde8
Pariss under utvikling
Les mer
toppsak-bilde9
Hybridenes S-Klasse
Mercedes lanserer nå tredje generasjon hybrid S-Klasse. Hvis du er i markedet for en stor luksuslimousin er den verd å vurdere.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ i Mondeo-familien
Les mer
layid-bilde11
Qashqai får nye drivlinjer
Les mer
layid-bilde12
Et nytt merke er født
Les mer
layid-bilde13
Vietnam-bil i Paris
Dette var en stor premiere. Nye biler fra nytt bilproduserende land - presentert av David Beckham og to bemerkelsesverdige kvinner.
Les mer
layid-bilde14
Kineser på ramme alvor
Dersom GAC er kjent for noe som helst, må det være for å ha hatt en modell som het Trumpchi. Men etter en fremvisning i Paris må vi kanskje begynne å ta dem på alvor?
Les mer
toppsak-bilde15
Porsche bekrefter Speedster
Det er skummelt når man gjør som Porsche - viser en fremtidsmodell sammen med den 64 år gamle bilen som har vært inspirasjonen. Det blir fort en «hvilken er den fineste»-konkurranse. Så flaut hvis den gamle vinner.
Les mer
layid-bilde16
Nytt innsteg fra Mercedes-AMG
Les mer
layid-bilde17
Kia viser sin GT-utfordrer
Les mer
layid-bilde18
Gult er kult
Det syns tydeligvis Lexus, for nå har de laget en spesialutgave av sin mest luksuriøse coupé.
Les mer
layid-bilde19
Renault oppdaterer Kadjar
Renault foretar en midtlivs-oppgradering av sin mellomstore SUV. Men det mangler en viktig brikke for å oppnå suksess i Norge.
Les mer
layid-bilde20
Her kommer nye Corolla
2019 kan bli et meget godt år for Toyota i Norge. Ikke bare kommer RAV4 i helt ny utgave - Corolla relanseres - tolv år etter den ble tatt av programmet.
Les mer
layid-bilde21
Audi oppgraderer kunderaceren
Audi foretar grep for å gjøre sin R8 enda mer konkurransedyktig. Det kommer både raceførere og gatebilister til gode.
Les mer
layid-bilde22
Europa-debut for Honda CR-V Hybrid
Kort etter lanseringen av nye Honda CR-V følger nå en utgave som kan bli ekstra interessant for Norge.
Les mer
toppsak-bilde23
Facelift for Vitara
Suzuki Vitara vises i en oppgradert utgave på Paris-utstillingen. I tillegg til ny kosmetikk får den nye motorer.
Les mer
layid-bilde24
Overraskende debut
Toyota er blant de merkene som er flinkest til å holde kortene tett til brystet. Derfor kom det en smule overraskende på oss da denne bilen dukket opp i Paris. Skjønt USA-utgaven debuterte i påsken, så vi visste den var på vei.
Les mer
layid-bilde25
Infiniti med F1-teknologi
Ingeniørene hos Infiniti har lekt seg sammen med F1-ingeniørene hos Renault Sport. Resultatet heter Project Black S og står utstilt i Paris.
Les mer
layid-bilde26
Mercedes lanserer ny B-Klasse
Så var turen kommet til nye Mercedes B-Klasse som ifølge produsenten er bedre enn sin forgjenger på alle områder.
Les mer
layid-bilde27
Her er nye BMW 3-serie
Les mer
toppsak-bilde28
Overflødighetshorn hos Mercedes
Mercedes inviterte til en dagen-før-dagen rundt et svømmebasseng i Paris. Flere spennende debutanter - ikke bare blant bilene.
Les mer
layid-bilde29
Renaults nye Kina-elektriker
Les mer
layid-bilde30
Skoda på flere fronter
Med Vision RS gir Skoda oss et hint om designretningen for neste generasjon Rapid, men også om en elektrisk fremtid. Samtidig viser de sin første SUV i RS-innpakning.
Les mer
layid-bilde31
Penger forkorter ikke alltid ventetiden
Det er ikke bare elbil-hungrige nordmenn som må finne seg i lang ventetid. Det samme gjelder et knippe multimillionærer.
Les mer
layid-bilde32
Konsept som snart realiseres
Før Citroën har rukket å vise frem nye C5 Aircross offentlig, røper de at den også kommer som «norsk spesialitet».
Les mer
toppsak-bilde33
Ny kø-generator
I samme øyeblikk som DS3 Crossback E-Tense avdukes i Paris i morgen, kan du sette deg på reservasjonsliste i Norge.
Les mer
layid-bilde34
Audi topper Q2-familien
Les mer
layid-bilde35
Fødselsdagsfeiring med 700 hk
Les mer
layid-bilde36
Nok en Norgesaktuell DS
Her kommer nok en modell som kan gjøre PSAs luksusmerke, DS, svært så interessant i Norge.
Les mer
layid-bilde37
Smart og morsom
Paris-utstillingen pleier å inneholde muntre, små ubetydeligheter fra franske produsenter man aldri har hørt om, og heller ikke kommer til å høre om igjen. Men i år ser det ut som Smart kommer til å komme med det morsomste.
Les mer
layid-bilde38
Økt rekkevidde for BMW i3
BMWs populære i3 lanseres nå i en ny utgave med større batteripakke. Dermed kan den dekke det daglige behovet for enda flere.
Les mer