img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
88 bilder i galleri
Overflødighetshorn hos Mercedes
Mercedes inviterte til en dagen-før-dagen rundt et svømmebasseng i Paris. Flere spennende debutanter – ikke bare blant bilene.

Nå hører det også med til historien at vi snakker ikke om hvilkensomhelst badeplass. Molitor heter det, overklasse også da det ble åpnet for 90 års tid siden.

Innviet av ingen ringere enn Johnny Weissmuller som senere ble Tarzan. Det var også her Louis Réard presenterte verden for bikinien i 1946.  

Det nydelige Art Deco-anlegget forfalt skikkelig, men ble restaurert og åpnet igjen som luksusherberge for noen år siden. Dette er tredje gang Mercedes har brukt det til førpresentasjoner, men det har vært dårlig med bikinier i denne perioden.

Jeg sa at det vare mange spennende debutanter her, og da tenker jeg nok først og fremst på besetningen.

Så før det blir noe om biler:

Først og fremst sluttet nemlig Anette Winkler, skikkelig steintøff dame som har vært sjef for Smart i åtte år nå – og har virkelig fått merket på kartet. Det er lenge siden det ble kjent at hun ville gi seg den 1. oktober – så der satt de da i den nye konsept-smarten og takket og ønsket hverandre lykke til – hun og Katrin Adt, den nye sjefen.

Også hun med 20 års fartstid hos Daimler, men mer på HR-siden. Det skal bli spennende å se hvordan hun føyer seg inn i den økende kvinnedelen i leder-segmentet hos Daimler.

Men det var biler du ville høre om - la meg bare fullføre…

Ola Källenius tilhører ikke den økende kvinnedelen, men absolutt den økende svenskedelen, og han var egentlig også debutant her.

En smart svenske – og nå var det endelig bekreftet. Han skal bli den nye Dieter Zetsche, Daimler-sjef – eller Forstander som vi korrekt må oversette det som.

Vorstand er nemlig ikke det samme som det norske Styret, men det er i Forstandelsen Ola skal overta lederposisjonen.

Men la meg servere en debutant til, før vi begynner med biler.

For så var det Katja Bott. Hun er blitt den nye dama som skal ta seg av bortskjemte journalister – hun går inn som sjef for Global Kommunikasjon hos Daimler Cars.

Henne skal dere få møte senere, jeg skal ha en prat med henne onsdag for jeg syns det er litt interessant å høre hvordan hun oppfatter Dinky Toys-fraksjonen i forhold til der hun kommer fra.

Hun var nemlig kommunikasjonssjef hos Daimler Trucks i Nord-Amerika og representerte merker som Freightliner, Western Star, Detroit Diesel og Thomas Built Buses. Litt av en overgang.

Biler – der kan vi jo begynne bakfra. EQC, som vi først hilste på i Stockholm for noen uker siden, sto her i akkurat samme utgaven: EQC 400 – så det hadde ikke skjedd noe med ytelsen.

Ikke med utseendet heller – bilen var akkurat like lite foroverlent som vi husket den.

Bakoverlent vil jeg imidlertid påstå var holdningen til den flunkende nye Mercedes-AMG A35 4MATIC – den har, tror jeg, en slags verdensrekord i hekkspoiler for klassen Kompakte Familiebiler. Her har tilbehør-industrien virkelig noe å strekke seg etter. 

2-liters firer med turbo og 306 hk trenger kanskje noe såpass stort, med luftstrøm både over og under, for å holde det hele på bakken, men jeg har vel en følelse av at dette er like mye designere som vindtunneler. Si fra hvis jeg tar feil.

400 Nm forresten, fra 3000 omdreininger – så den er ikke verdens smidigste enhet. Men det hjelper nok med en AMG SPEEDSHIFT DCT 7G distribusjon. (Hvor kommer alle disse navnene fra og MÅ vi skrive dem med store bokstaver?)

Om den ikke er elastisk, er den sikkert dynamisk nok – samme sideveis-kapabilitet som dagens A45 ble vi fortalt.

Men da jeg spurte kunne selvfølgelig ikke AMG-sjefen, Tobias Moers, si noe om det kom noe enda mere i dette karosseriet – foreløpig får vi nøye oss med A 35.

Jeg tør ikke tenke på størrelsen på spoileren hvis de skulle bygge en 45.

Fem kjøreprogram og 4,7 sekunder, du vet til hva – er sikkert også sentrale informasjoner.

Men det var flere nye biler.

Smart-konseptet for eksempel, som du allerede har møtt i Photoshop

I virkeligheten så den enda bedre ut – det er vanskelig å forstå hvorfor det ikke skulle eksistere en forretningsmulighet for noe slikt. Når Norge setter verdensrekord i Twizy, burde det være muligheter for noe slik som dette også.

Det gamle og den nye Smart-sjefen så ut som de likte seg ombord. Og uansett burde designere verden over lære litt av et så lyst og lekkert interiør der skjermen faktisk får en diskret rolle. Og hva i all verden er gæe’rnt med å kutte av toppen på rattet?

Men selve stor-premieren var selvfølgelig den nye GLE. I motsetning til dagens modell er denne flunkende ny. Med den mest avanserte plattformen hos Daimler i dag, var det noen som sa.

Den har en sentral rolle i konsernet, dersom du ikke visste det var det nemlig Daimler som oppfant premium SUV-segmentet med M-Klassen for 21 år siden, forkynte Britta Seeger. Hun er ansvarlig for marketing og salg av MB personbiler, så hun må jo vite det.

Det jeg syns er litt mer spennende enn at bilen har kunstig intelligens så den kan slå på et eller annet lys dersom du leter etter noe på passasjersiden (akkurat det skjønte jeg ikke – eller sovnet litt), og at den har en mer komplett oppkobling enn noen gang, syns jeg det er at denne gjør bruk av 48 Volt – noe som blant annet tillater en mye mer omfattende aktiv fjæring.

Jeg husker jeg ble stum av S-klassens evne til å holde karosseriet flatt, samma hva – denne her skal visstnok være enda bedre i avdelingen for ACTIVE BODY CONTROL (der er vi igjen!)

De har til og med lagt på noe som heter Active Tailback Assist (Små Bokstaver!!!) som jeg ikke aner hva er, men som fikk meg til å flire litt, dels fordi jeg husker Mitsubishi leverte noe som het Active Footwork en gang som hørtes ut som Kom Skal Vi Danse, og dels fordi jeg syntes kanskje det ble litt overload av hekker her.

Først hadde vi AMGs kjempehekk, og så hadde jeg sett en nydelig liten karikatur på en av designtegningene av smartkonseptet der designeren, Mohammad Hossein Aminiyekta, hadde plassert inn en bitteliten, søt andunge med en bobletekst der vi kunne lese «That’s my tail!».

Men bortsett fra det vet jeg lite om GLE-en. Sikkert det vanlige utvalget motorer og transmisjoner. Det skal ikke ta lang tid før vi få alle detaljer om spesifikasjoner og utslipp og priser. Midten av november var det noen som burde vite slik, som regnet med at den ville kunne bestilles.

Og så var det den siste store lille debutanten. Den nye B-Klassen. Den var det imidlertid ikke plass til sammen med alle fluktstolene rundt bassengkanten, så den ventet Daimler med å vise oss. Men på åpningsdagen, nå, i dag, er vel den også avslørt.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Nissan med italiensk touch
Nissan bekrefter nå at de skal bygge en spesialutgave av GT-R i samarbeid med Italdesign. Selvsagt med en stiv prislapp.
Les mer
layid-bilde1
Fremtidens BMW
Det er verdenspremiere på BMW Vision iNEXT under den pågående bilmessen i Los Angeles. Konseptbilen gir innsikt i fremtidens personlige mobilitet.
Les mer
layid-bilde2
Golf 8, enda litt nærmere
Med en ny offisiell skisse er vi kommet enda litt tettere på neste års helt nye VW Golf.
Les mer
layid-bilde3
Skoda lanserer sin nye Scala
Skoda har avduket sin nye Scala. Den kan bli en utfordrer til Volkswagens bestselger de siste tiårene.
Les mer
layid-bilde4
Opels gjenbruks-konsept
Tidligere i år viste Opel bilder av sin nyeste konseptbil. Siden har ingen sett den. Nå børster de støvet av den igjen.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Kia e-Niro er snart her
NICE: 30 km kortere rekkevidde enn først oppgitt spiller ingen rolle for de 6000 som står i kø for å sikre seg Kia e-Niro så lenge bruksrekkevidden fortsatt er rundt 400 km for denne kompakt-elbilen.
Les mer
layid-bilde6
Lys i tunnelen for potensielle Tesla-eiere
Noen av dem har stått på venteliste et par år. Snart kan de som står øverst på reservasjonslisten for Tesla Model 3 få lov å bestille bilen.
Les mer
layid-bilde7
Jeep med plan
Det er visstnok mange som har lengtet etter den. Og nå kom Jeep endelig med produktet. En Wrangler med plan.
Les mer


layid-bilde8
Nye Toyota RAV4 priset
Les mer
toppsak-bilde9
Noe du lurer på om Kia e-Niro?
Det nærmer seg første kjøring av Kia e-Niro. Siden mer enn 6000 norske bilkunder står på venteliste for akkurat denne elbilen, så antar jeg det fortsatt er mye som er uklart.
Les mer
layid-bilde10
Sporty HR-V
Les mer
layid-bilde11
Nok en e-tron fra Audi
Les mer
layid-bilde12
Ford oppdaterer Edge
Les mer
layid-bilde13
Dobler rekkevidden med ny Kia e-Soul
Når batterikapasiteten dobles i ny Kia e-Soul øker sannsynligvis interessen for en allerede svært populær bil.
Les mer
layid-bilde14
Ny Mazda3 med AWD
En ny generasjon Mazda3 er akkurat lansert i Los Angeles i lekker innpakning. Det skjer mye nytt på motorfronten, men det er en annen finesse som kan få betydning for salget i Norge.
Les mer
toppsak-bilde15
Prius oppgraderes
På L.A. Auto Show viser Toyota en oppgradert Prius. Spesielt én detalj har interesse for norske kunder.
Les mer
layid-bilde16
Her er neste generasjon Porsche 911
Les mer
layid-bilde17
Skreddersydd fra Lambo
Les mer
layid-bilde18
Sportsbil med eget kraftverk
Det er ikke mye konvensjonelt over RG Nathalie. Så er det heller ikke hvem som helst som står bak kreasjonen.
Les mer
layid-bilde19
Velkommen tilbake!
Marrakech: Citroën C5 Aircross endrer ikke vår oppfattelse av hva en SUV skal være - den bekrefter det!
Les mer
layid-bilde20
Si hei til helt ny Evoque
Du må kanskje gni deg i øynene og se en gang til, men jeg lover - dette er en helt ny Range Rover Evoque.
Les mer
layid-bilde21
Neste Kia Soul blir bare elektrisk
Kia viser ny Soul i Los Angeles om noen dager, bilen er klar for Norge neste vår - og den fortsetter som elbil.
Les mer
layid-bilde22
Lang Audi A6 for Kina
Kineserne har fortsatt stor appetitt på lange biler. På bilutstillingen i Guangzhou står en ny fristelse fra Audi.
Les mer
toppsak-bilde23
F-Type i rally-løypa
I forbindelse med feiringen av 70 år med XK-motoren har Jaguar gjort noe såpass underlig som å bygge opp åpen F-Type til rally-bil. Hvorfor deltok de aldri i Safari?
Les mer
layid-bilde24
Første ladbare Subaru
Subaru lanserer sin Crosstrek Hybrid på LA Auto Show og starter salget i USA innen årets utløp. Det gir en forsmak på hva vi har i vente når XV får en tilsvarende drivlinje.
Les mer
layid-bilde25
Viktig Corolla
Vi har allerede fått ny Corolla servert i to karosseriformer. Men varianten som blir mest solgt på global basis vises først nå.
Les mer
layid-bilde26
Skoda SUV-bomber Kina
Skoda dobler nå modellutvalget i Kina sammenlignet med Europa. Man strekker seg langt for å tilfredsstille sine viktigste kunder.
Les mer
layid-bilde27
Her er nye Mazda3
Les mer
toppsak-bilde28
Denne blir norsk bestselger
BMW slipper nå detaljer angående 3-serie varianten som med all sannsynlighet blir bestselger i Norge. Men fortsatt ønsker vi oss flere alternativer.
Les mer
layid-bilde29
Aston Martins første SUV
Les mer
layid-bilde30
Norgesdebut for Tesla Model 3
Det var tilløp til kø da Tesla åpnet dørene til første Model 3-visning på norsk jord i dag. Men den er her bare for at potensielle kunder kan se og røre, ikke kjøre den. De første kundebilene kommer først i 2019.
Les mer
layid-bilde31
Ny hydrogenbil fra Mercedes
Den ser nesten ut som en vanlig GLC, men under skallet skjuler deg seg noe nytt og fremtidsrettet.
Les mer
layid-bilde32
Her er ny 3-serie i M-drakt
Vi møtte nye BMW 3-serie i Paris, men amerikanerne får nå se en spesialutgave i LosAngeles om et par uker.
Les mer
toppsak-bilde33
Barsk ny Ranger fra Ford
Nå åpner Ford for bestilling av den tøffe Ranger Raptor. Men fortsatt er det en stund til du kan plassere den på gårdsplassen.
Les mer
layid-bilde34
Snart kommer BMWs nye toppmodell
Les mer
layid-bilde35
Ladbar E-Klasse er bestillingsklar
Les mer
layid-bilde36
Tarok blir navnet på VWs livsstil-pickup
Tarok blir navnet på den fem meter lange pickupen som Volkswagen premiereviste i helgen som konsept i Brasil. Men dessverre, ha ikke for store forhåpninger om å se den i Norge.
Les mer
layid-bilde37
Lexus UX skal koster fra 383.800 kroner
Med startpris på 383.800 kroner går nye Lexus UX 250h rett i strupen på BMW X1, Jaguar E-Pace, Mercedes GLA og Volvo XC40.
Les mer
layid-bilde38
Salgsklar Mercedes GLE
Norske Mercedes-forhandlere åpner nå for salg av nye GLE. Prisene starter 914.000 kroner, men en rimeligere variant er på trappene.
Les mer