img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
88 bilder i galleri
Overflødighetshorn hos Mercedes
Mercedes inviterte til en dagen-før-dagen rundt et svømmebasseng i Paris. Flere spennende debutanter – ikke bare blant bilene.

Nå hører det også med til historien at vi snakker ikke om hvilkensomhelst badeplass. Molitor heter det, overklasse også da det ble åpnet for 90 års tid siden.

Innviet av ingen ringere enn Johnny Weissmuller som senere ble Tarzan. Det var også her Louis Réard presenterte verden for bikinien i 1946.  

Det nydelige Art Deco-anlegget forfalt skikkelig, men ble restaurert og åpnet igjen som luksusherberge for noen år siden. Dette er tredje gang Mercedes har brukt det til førpresentasjoner, men det har vært dårlig med bikinier i denne perioden.

Jeg sa at det vare mange spennende debutanter her, og da tenker jeg nok først og fremst på besetningen.

Så før det blir noe om biler:

Først og fremst sluttet nemlig Anette Winkler, skikkelig steintøff dame som har vært sjef for Smart i åtte år nå – og har virkelig fått merket på kartet. Det er lenge siden det ble kjent at hun ville gi seg den 1. oktober – så der satt de da i den nye konsept-smarten og takket og ønsket hverandre lykke til – hun og Katrin Adt, den nye sjefen.

Også hun med 20 års fartstid hos Daimler, men mer på HR-siden. Det skal bli spennende å se hvordan hun føyer seg inn i den økende kvinnedelen i leder-segmentet hos Daimler.

Men det var biler du ville høre om - la meg bare fullføre…

Ola Källenius tilhører ikke den økende kvinnedelen, men absolutt den økende svenskedelen, og han var egentlig også debutant her.

En smart svenske – og nå var det endelig bekreftet. Han skal bli den nye Dieter Zetsche, Daimler-sjef – eller Forstander som vi korrekt må oversette det som.

Vorstand er nemlig ikke det samme som det norske Styret, men det er i Forstandelsen Ola skal overta lederposisjonen.

Men la meg servere en debutant til, før vi begynner med biler.

For så var det Katja Bott. Hun er blitt den nye dama som skal ta seg av bortskjemte journalister – hun går inn som sjef for Global Kommunikasjon hos Daimler Cars.

Henne skal dere få møte senere, jeg skal ha en prat med henne onsdag for jeg syns det er litt interessant å høre hvordan hun oppfatter Dinky Toys-fraksjonen i forhold til der hun kommer fra.

Hun var nemlig kommunikasjonssjef hos Daimler Trucks i Nord-Amerika og representerte merker som Freightliner, Western Star, Detroit Diesel og Thomas Built Buses. Litt av en overgang.

Biler – der kan vi jo begynne bakfra. EQC, som vi først hilste på i Stockholm for noen uker siden, sto her i akkurat samme utgaven: EQC 400 – så det hadde ikke skjedd noe med ytelsen.

Ikke med utseendet heller – bilen var akkurat like lite foroverlent som vi husket den.

Bakoverlent vil jeg imidlertid påstå var holdningen til den flunkende nye Mercedes-AMG A35 4MATIC – den har, tror jeg, en slags verdensrekord i hekkspoiler for klassen Kompakte Familiebiler. Her har tilbehør-industrien virkelig noe å strekke seg etter. 

2-liters firer med turbo og 306 hk trenger kanskje noe såpass stort, med luftstrøm både over og under, for å holde det hele på bakken, men jeg har vel en følelse av at dette er like mye designere som vindtunneler. Si fra hvis jeg tar feil.

400 Nm forresten, fra 3000 omdreininger – så den er ikke verdens smidigste enhet. Men det hjelper nok med en AMG SPEEDSHIFT DCT 7G distribusjon. (Hvor kommer alle disse navnene fra og MÅ vi skrive dem med store bokstaver?)

Om den ikke er elastisk, er den sikkert dynamisk nok – samme sideveis-kapabilitet som dagens A45 ble vi fortalt.

Men da jeg spurte kunne selvfølgelig ikke AMG-sjefen, Tobias Moers, si noe om det kom noe enda mere i dette karosseriet – foreløpig får vi nøye oss med A 35.

Jeg tør ikke tenke på størrelsen på spoileren hvis de skulle bygge en 45.

Fem kjøreprogram og 4,7 sekunder, du vet til hva – er sikkert også sentrale informasjoner.

Men det var flere nye biler.

Smart-konseptet for eksempel, som du allerede har møtt i Photoshop

I virkeligheten så den enda bedre ut – det er vanskelig å forstå hvorfor det ikke skulle eksistere en forretningsmulighet for noe slikt. Når Norge setter verdensrekord i Twizy, burde det være muligheter for noe slik som dette også.

Det gamle og den nye Smart-sjefen så ut som de likte seg ombord. Og uansett burde designere verden over lære litt av et så lyst og lekkert interiør der skjermen faktisk får en diskret rolle. Og hva i all verden er gæe’rnt med å kutte av toppen på rattet?

Men selve stor-premieren var selvfølgelig den nye GLE. I motsetning til dagens modell er denne flunkende ny. Med den mest avanserte plattformen hos Daimler i dag, var det noen som sa.

Den har en sentral rolle i konsernet, dersom du ikke visste det var det nemlig Daimler som oppfant premium SUV-segmentet med M-Klassen for 21 år siden, forkynte Britta Seeger. Hun er ansvarlig for marketing og salg av MB personbiler, så hun må jo vite det.

Det jeg syns er litt mer spennende enn at bilen har kunstig intelligens så den kan slå på et eller annet lys dersom du leter etter noe på passasjersiden (akkurat det skjønte jeg ikke – eller sovnet litt), og at den har en mer komplett oppkobling enn noen gang, syns jeg det er at denne gjør bruk av 48 Volt – noe som blant annet tillater en mye mer omfattende aktiv fjæring.

Jeg husker jeg ble stum av S-klassens evne til å holde karosseriet flatt, samma hva – denne her skal visstnok være enda bedre i avdelingen for ACTIVE BODY CONTROL (der er vi igjen!)

De har til og med lagt på noe som heter Active Tailback Assist (Små Bokstaver!!!) som jeg ikke aner hva er, men som fikk meg til å flire litt, dels fordi jeg husker Mitsubishi leverte noe som het Active Footwork en gang som hørtes ut som Kom Skal Vi Danse, og dels fordi jeg syntes kanskje det ble litt overload av hekker her.

Først hadde vi AMGs kjempehekk, og så hadde jeg sett en nydelig liten karikatur på en av designtegningene av smartkonseptet der designeren, Mohammad Hossein Aminiyekta, hadde plassert inn en bitteliten, søt andunge med en bobletekst der vi kunne lese «That’s my tail!».

Men bortsett fra det vet jeg lite om GLE-en. Sikkert det vanlige utvalget motorer og transmisjoner. Det skal ikke ta lang tid før vi få alle detaljer om spesifikasjoner og utslipp og priser. Midten av november var det noen som burde vite slik, som regnet med at den ville kunne bestilles.

Og så var det den siste store lille debutanten. Den nye B-Klassen. Den var det imidlertid ikke plass til sammen med alle fluktstolene rundt bassengkanten, så den ventet Daimler med å vise oss. Men på åpningsdagen, nå, i dag, er vel den også avslørt.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Mercedes mer enn dobler el-rekkevidden på ladehybride GLE
Mercedes GLE ladehybrid får hele 100 km elektrisk rekkevidde, men er først tilgjengelig neste høst.
Les mer
layid-bilde1
X7 - BMWs største SUV
X7, BMWs digre SUV med plass til sju kan nå bestilles, koster fra 1.278.500 kroner og er på plass i Norge sent i mars neste år.
Les mer
layid-bilde2
Audi A1 Allroad på vei
SPIONBILDER: Før Audi har lansert ny A1 og A1 Sportback dukker de første spionbildene av en Allroad-utgave opp.
Les mer
layid-bilde3
Škodas kompakte Scala erstatter anonyme Rapid
Rapid går ut og Scala kommer inn som Škodas nye våpen i Golf-klassen.
Les mer
layid-bilde4
Škodas kompakte Scala erstatter anonyme Rapid
Rapid går ut og Scala kommer inn som Škodas nye våpen i Golf-klassen.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Renaults nye elbil-oppskrift
Den nye elbilen fra Renault, K-ZE, tilhørte de største overraskelsene da den ble vist på bilutstillingen i Paris. Spesielt stor var overraskelsen da det viste seg at den ikke ble vist der allikevel.
Les mer
layid-bilde6
Lanseringskalender 2018
Vi gir deg Norges mest komplette oversikt over store og små bilnyheter i 2018.
Les mer
layid-bilde7
Nye plug-in hybrider fra Mercedes
To av tre nye Mercedes C-Klasse registrert de siste tre årene har vært ladbare hybrider. I E-Klassen er det fortsatt diesel som dominerer. Nå letter Mercedes på sløret om neste generasjon plug-in C- og E-Klasse.
Les mer


layid-bilde8
Pariss under utvikling
Les mer
toppsak-bilde9
Hybridenes S-Klasse
Mercedes lanserer nå tredje generasjon hybrid S-Klasse. Hvis du er i markedet for en stor luksuslimousin er den verd å vurdere.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ i Mondeo-familien
Les mer
layid-bilde11
Qashqai får nye drivlinjer
Les mer
layid-bilde12
Et nytt merke er født
Les mer
layid-bilde13
Vietnam-bil i Paris
Dette var en stor premiere. Nye biler fra nytt bilproduserende land - presentert av David Beckham og to bemerkelsesverdige kvinner.
Les mer
layid-bilde14
Kineser på ramme alvor
Dersom GAC er kjent for noe som helst, må det være for å ha hatt en modell som het Trumpchi. Men etter en fremvisning i Paris må vi kanskje begynne å ta dem på alvor?
Les mer
toppsak-bilde15
Porsche bekrefter Speedster
Det er skummelt når man gjør som Porsche - viser en fremtidsmodell sammen med den 64 år gamle bilen som har vært inspirasjonen. Det blir fort en «hvilken er den fineste»-konkurranse. Så flaut hvis den gamle vinner.
Les mer
layid-bilde16
Nytt innsteg fra Mercedes-AMG
Les mer
layid-bilde17
Kia viser sin GT-utfordrer
Les mer
layid-bilde18
Gult er kult
Det syns tydeligvis Lexus, for nå har de laget en spesialutgave av sin mest luksuriøse coupé.
Les mer
layid-bilde19
Renault oppdaterer Kadjar
Renault foretar en midtlivs-oppgradering av sin mellomstore SUV. Men det mangler en viktig brikke for å oppnå suksess i Norge.
Les mer
layid-bilde20
Her kommer nye Corolla
2019 kan bli et meget godt år for Toyota i Norge. Ikke bare kommer RAV4 i helt ny utgave - Corolla relanseres - tolv år etter den ble tatt av programmet.
Les mer
layid-bilde21
Audi oppgraderer kunderaceren
Audi foretar grep for å gjøre sin R8 enda mer konkurransedyktig. Det kommer både raceførere og gatebilister til gode.
Les mer
layid-bilde22
Europa-debut for Honda CR-V Hybrid
Kort etter lanseringen av nye Honda CR-V følger nå en utgave som kan bli ekstra interessant for Norge.
Les mer
toppsak-bilde23
Facelift for Vitara
Suzuki Vitara vises i en oppgradert utgave på Paris-utstillingen. I tillegg til ny kosmetikk får den nye motorer.
Les mer
layid-bilde24
Overraskende debut
Toyota er blant de merkene som er flinkest til å holde kortene tett til brystet. Derfor kom det en smule overraskende på oss da denne bilen dukket opp i Paris. Skjønt USA-utgaven debuterte i påsken, så vi visste den var på vei.
Les mer
layid-bilde25
Infiniti med F1-teknologi
Ingeniørene hos Infiniti har lekt seg sammen med F1-ingeniørene hos Renault Sport. Resultatet heter Project Black S og står utstilt i Paris.
Les mer
layid-bilde26
Mercedes lanserer ny B-Klasse
Så var turen kommet til nye Mercedes B-Klasse som ifølge produsenten er bedre enn sin forgjenger på alle områder.
Les mer
layid-bilde27
Her er nye BMW 3-serie
Les mer
toppsak-bilde28
Overflødighetshorn hos Mercedes
Mercedes inviterte til en dagen-før-dagen rundt et svømmebasseng i Paris. Flere spennende debutanter - ikke bare blant bilene.
Les mer
layid-bilde29
Renaults nye Kina-elektriker
Les mer
layid-bilde30
Skoda på flere fronter
Med Vision RS gir Skoda oss et hint om designretningen for neste generasjon Rapid, men også om en elektrisk fremtid. Samtidig viser de sin første SUV i RS-innpakning.
Les mer
layid-bilde31
Penger forkorter ikke alltid ventetiden
Det er ikke bare elbil-hungrige nordmenn som må finne seg i lang ventetid. Det samme gjelder et knippe multimillionærer.
Les mer
layid-bilde32
Konsept som snart realiseres
Før Citroën har rukket å vise frem nye C5 Aircross offentlig, røper de at den også kommer som «norsk spesialitet».
Les mer
toppsak-bilde33
Ny kø-generator
I samme øyeblikk som DS3 Crossback E-Tense avdukes i Paris i morgen, kan du sette deg på reservasjonsliste i Norge.
Les mer
layid-bilde34
Audi topper Q2-familien
Les mer
layid-bilde35
Fødselsdagsfeiring med 700 hk
Les mer
layid-bilde36
Nok en Norgesaktuell DS
Her kommer nok en modell som kan gjøre PSAs luksusmerke, DS, svært så interessant i Norge.
Les mer
layid-bilde37
Smart og morsom
Paris-utstillingen pleier å inneholde muntre, små ubetydeligheter fra franske produsenter man aldri har hørt om, og heller ikke kommer til å høre om igjen. Men i år ser det ut som Smart kommer til å komme med det morsomste.
Les mer
layid-bilde38
Økt rekkevidde for BMW i3
BMWs populære i3 lanseres nå i en ny utgave med større batteripakke. Dermed kan den dekke det daglige behovet for enda flere.
Les mer