img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
88 bilder i galleri
Overflødighetshorn hos Mercedes
Mercedes inviterte til en dagen-før-dagen rundt et svømmebasseng i Paris. Flere spennende debutanter – ikke bare blant bilene.

Nå hører det også med til historien at vi snakker ikke om hvilkensomhelst badeplass. Molitor heter det, overklasse også da det ble åpnet for 90 års tid siden.

Innviet av ingen ringere enn Johnny Weissmuller som senere ble Tarzan. Det var også her Louis Réard presenterte verden for bikinien i 1946.  

Det nydelige Art Deco-anlegget forfalt skikkelig, men ble restaurert og åpnet igjen som luksusherberge for noen år siden. Dette er tredje gang Mercedes har brukt det til førpresentasjoner, men det har vært dårlig med bikinier i denne perioden.

Jeg sa at det vare mange spennende debutanter her, og da tenker jeg nok først og fremst på besetningen.

Så før det blir noe om biler:

Først og fremst sluttet nemlig Anette Winkler, skikkelig steintøff dame som har vært sjef for Smart i åtte år nå – og har virkelig fått merket på kartet. Det er lenge siden det ble kjent at hun ville gi seg den 1. oktober – så der satt de da i den nye konsept-smarten og takket og ønsket hverandre lykke til – hun og Katrin Adt, den nye sjefen.

Også hun med 20 års fartstid hos Daimler, men mer på HR-siden. Det skal bli spennende å se hvordan hun føyer seg inn i den økende kvinnedelen i leder-segmentet hos Daimler.

Men det var biler du ville høre om - la meg bare fullføre…

Ola Källenius tilhører ikke den økende kvinnedelen, men absolutt den økende svenskedelen, og han var egentlig også debutant her.

En smart svenske – og nå var det endelig bekreftet. Han skal bli den nye Dieter Zetsche, Daimler-sjef – eller Forstander som vi korrekt må oversette det som.

Vorstand er nemlig ikke det samme som det norske Styret, men det er i Forstandelsen Ola skal overta lederposisjonen.

Men la meg servere en debutant til, før vi begynner med biler.

For så var det Katja Bott. Hun er blitt den nye dama som skal ta seg av bortskjemte journalister – hun går inn som sjef for Global Kommunikasjon hos Daimler Cars.

Henne skal dere få møte senere, jeg skal ha en prat med henne onsdag for jeg syns det er litt interessant å høre hvordan hun oppfatter Dinky Toys-fraksjonen i forhold til der hun kommer fra.

Hun var nemlig kommunikasjonssjef hos Daimler Trucks i Nord-Amerika og representerte merker som Freightliner, Western Star, Detroit Diesel og Thomas Built Buses. Litt av en overgang.

Biler – der kan vi jo begynne bakfra. EQC, som vi først hilste på i Stockholm for noen uker siden, sto her i akkurat samme utgaven: EQC 400 – så det hadde ikke skjedd noe med ytelsen.

Ikke med utseendet heller – bilen var akkurat like lite foroverlent som vi husket den.

Bakoverlent vil jeg imidlertid påstå var holdningen til den flunkende nye Mercedes-AMG A35 4MATIC – den har, tror jeg, en slags verdensrekord i hekkspoiler for klassen Kompakte Familiebiler. Her har tilbehør-industrien virkelig noe å strekke seg etter. 

2-liters firer med turbo og 306 hk trenger kanskje noe såpass stort, med luftstrøm både over og under, for å holde det hele på bakken, men jeg har vel en følelse av at dette er like mye designere som vindtunneler. Si fra hvis jeg tar feil.

400 Nm forresten, fra 3000 omdreininger – så den er ikke verdens smidigste enhet. Men det hjelper nok med en AMG SPEEDSHIFT DCT 7G distribusjon. (Hvor kommer alle disse navnene fra og MÅ vi skrive dem med store bokstaver?)

Om den ikke er elastisk, er den sikkert dynamisk nok – samme sideveis-kapabilitet som dagens A45 ble vi fortalt.

Men da jeg spurte kunne selvfølgelig ikke AMG-sjefen, Tobias Moers, si noe om det kom noe enda mere i dette karosseriet – foreløpig får vi nøye oss med A 35.

Jeg tør ikke tenke på størrelsen på spoileren hvis de skulle bygge en 45.

Fem kjøreprogram og 4,7 sekunder, du vet til hva – er sikkert også sentrale informasjoner.

Men det var flere nye biler.

Smart-konseptet for eksempel, som du allerede har møtt i Photoshop

I virkeligheten så den enda bedre ut – det er vanskelig å forstå hvorfor det ikke skulle eksistere en forretningsmulighet for noe slikt. Når Norge setter verdensrekord i Twizy, burde det være muligheter for noe slik som dette også.

Det gamle og den nye Smart-sjefen så ut som de likte seg ombord. Og uansett burde designere verden over lære litt av et så lyst og lekkert interiør der skjermen faktisk får en diskret rolle. Og hva i all verden er gæe’rnt med å kutte av toppen på rattet?

Men selve stor-premieren var selvfølgelig den nye GLE. I motsetning til dagens modell er denne flunkende ny. Med den mest avanserte plattformen hos Daimler i dag, var det noen som sa.

Den har en sentral rolle i konsernet, dersom du ikke visste det var det nemlig Daimler som oppfant premium SUV-segmentet med M-Klassen for 21 år siden, forkynte Britta Seeger. Hun er ansvarlig for marketing og salg av MB personbiler, så hun må jo vite det.

Det jeg syns er litt mer spennende enn at bilen har kunstig intelligens så den kan slå på et eller annet lys dersom du leter etter noe på passasjersiden (akkurat det skjønte jeg ikke – eller sovnet litt), og at den har en mer komplett oppkobling enn noen gang, syns jeg det er at denne gjør bruk av 48 Volt – noe som blant annet tillater en mye mer omfattende aktiv fjæring.

Jeg husker jeg ble stum av S-klassens evne til å holde karosseriet flatt, samma hva – denne her skal visstnok være enda bedre i avdelingen for ACTIVE BODY CONTROL (der er vi igjen!)

De har til og med lagt på noe som heter Active Tailback Assist (Små Bokstaver!!!) som jeg ikke aner hva er, men som fikk meg til å flire litt, dels fordi jeg husker Mitsubishi leverte noe som het Active Footwork en gang som hørtes ut som Kom Skal Vi Danse, og dels fordi jeg syntes kanskje det ble litt overload av hekker her.

Først hadde vi AMGs kjempehekk, og så hadde jeg sett en nydelig liten karikatur på en av designtegningene av smartkonseptet der designeren, Mohammad Hossein Aminiyekta, hadde plassert inn en bitteliten, søt andunge med en bobletekst der vi kunne lese «That’s my tail!».

Men bortsett fra det vet jeg lite om GLE-en. Sikkert det vanlige utvalget motorer og transmisjoner. Det skal ikke ta lang tid før vi få alle detaljer om spesifikasjoner og utslipp og priser. Midten av november var det noen som burde vite slik, som regnet med at den ville kunne bestilles.

Og så var det den siste store lille debutanten. Den nye B-Klassen. Den var det imidlertid ikke plass til sammen med alle fluktstolene rundt bassengkanten, så den ventet Daimler med å vise oss. Men på åpningsdagen, nå, i dag, er vel den også avslørt.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Nå kan alle reservere Hondas lille elbil
Tirsdag morgen åpnet Honda for at alle som ville kunne reservere den lille elbilen e.
Les mer
layid-bilde1
Bildrømmer fra Uganda
Hvorfor skal ikke Afrika, nummer to i verden både i areal og folketall, ha sin egen, selvstendige bilindustri? I Uganda er de nå i ferd med å realisere en slik tanke.
Les mer
layid-bilde2
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde3
Her er Fords nye råtass
Ford viste i dag frem de første bildene av den helt nye råtassen Ford Focus ST som stasjonsvogn.
Les mer
layid-bilde4
Audi strammer opp A4
Audi A4 får en facelift etter fire år på markedet. I den forbindelse lanseres en supersprek dieselvariant.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
MINIs sprekeste får mer krutt under panseret
MINI John Cooper Works Clubman og Countryman får nå over 300 hk.
Les mer
layid-bilde6
Opel Grandland X Hybrid4: Ladbar 300-hester med 4x4
Opel fortsetter sin strategi mot elektrifisering av alle modeller når de mot slutten av året lanserer Grandland X Hybrid4.
Les mer
layid-bilde7
Den siste av arten?
Rike mennesker har problemer - akkurat som du og jeg. Bare på et annet plan. Rike mennesker kjører også biler - akkurat som du og jeg. Men på et annet plan det også. NB: Dette er IKKE en «test», ikke engang en prøvekjøring, med en fantastisk Bentley Continental GTC. Men den er LANG!
Les mer


layid-bilde8
Nå kan du bestille Volkswagen ID.
Les mer
toppsak-bilde9
Snart oppgraderes Kona
Et snaut år etter at leveringen startet, sender Hyundai ut melding om at Kona oppgraderes.
Les mer
layid-bilde10
Den måtte jo bare realiseres
Les mer
layid-bilde11
Mercedes EQC: Prisen er klar
Les mer
layid-bilde12
Elbil med Morgan-gener
Les mer
layid-bilde13
Sniktitt på ny 8-er
BMW har sendt ut en første teaser på den kommende 8-serie Gran Coupe. Det nærmer seg med andre ord lansering.
Les mer
layid-bilde14
Ladbar DS får norsk pris
Dersom du har ventet på den ladbare hybridversjon av DS7 Crossback, kan du trøste deg med at ventingen nå går inn i siste fase. Prisene er i alle fall klare.
Les mer
toppsak-bilde15
Hyundai oppgraderer Ioniq
Hyundai har i dag sendt ut de første bildene av en oppgradert Ioniq. De viktigste endringene er økt rekkevidde og nytt sikkerhetsutstyr.
Les mer
layid-bilde16
Mercedes EQC i nærmiljøet
Les mer
layid-bilde17
Prisløft for ny Soul
Les mer
layid-bilde18
Lotus i sitt andre hjemland
Det var på tide at Lotus fikk en skikkelig lansering i Kina etter at Geely overtok henne fra Proton for ett år og elleve måneder siden. I Shanghai bød hun faktisk på en av de virkelige store meldingene.
Les mer
layid-bilde19
Mystisk kineser i New York
De som følger med hadde nok ventet denne bilen på Shanghai-utstillingen. I stedet dukket den opp i New York. Her er bakgrunnen mer utydelig enn det som er vanlig med kinesiske superbiler man aldri har hørt om før.
Les mer
layid-bilde20
Ny Passat GTE på snarvisitt i Norge
Torsdag var den nye ladbare versjonen av Volkswagen Passat på snarvisitt til Norge.
Les mer
layid-bilde21
Kinesisk hydrogenbil
En av de uventede og ukjente bilene som står i Shanghai heter Grove, er en ren hydrogenbil og er designet av Pininfarina.
Les mer
layid-bilde22
Pininfarina i Kina
Pininfarina stiller med flere biler i Shanghai. To av dem på et merke som heter Karma, etterfølger etter et danskspråklig forsøk.
Les mer
toppsak-bilde23
BYDs overflødighetshorn
BYD stiller på Shanghai-utstillingen med konseptbil og ny e-Serie. Og for ikke å dominere for mye hadde de noen presentasjoner for et par uke siden også. Et annet sted. Til sammen 23 nye biler i Shanghai, sier de.
Les mer
layid-bilde24
Stor spennvidde fra W
W er et greit bilmerke. Det stammer fra Dubai og har ganske mange RUF-Porsche-detaljer innabords. De dukket opp i Shanghai med superbilene sine, men også med to andre. En stor SUV og en smart, funky selvkjørende.
Les mer
layid-bilde25
Nytt og smått fra Hyundai
Det er hyggelig å kunne fortelle at ikke alt som debuterer i New York disse dagene er tre tonns slagskip med plass til en halv armé. Noen er litt mer forsiktige, som den nye Hyundai Venue.
Les mer
layid-bilde26
Kias vidunder-bil
Kia satte en slags ny rekord på New York utstillingen. Messens mest pompøse, ubegripelige presseskrytemelding. La oss bare slå fast at deres HabaNiro er verdens første ECEV - «Everything Car» og EV!
Les mer
layid-bilde27
Mercedes lanserer ny GLS
Les mer
toppsak-bilde28
Ny Subaru Outback
Subaru lanserer det de betegner som sjette generasjon Outback på bilutstillingen i New York. De lover den sikreste og mest komfortable Outback noensinne.
Les mer
layid-bilde29
Genesis gjør elbilen kompakt
Les mer
layid-bilde30
Nye motorer i Audi S5
Audi fortsetter elektrifiseringen og lanserer nye drivlinjer i S5 Coupé og Sportback.
Les mer
layid-bilde31
Aston Martins elektriske Rapide
Den britiske luksusbilprodusenten benytter Auto Shanghai til å vise frem en bil for noen få utvalgte. Rapide E skal nemlig bare bygges i 155 eksemplarer.
Les mer
layid-bilde32
Ny brobygger fra Mercedes
Til bilutstillingen i Shanghai har Mercedes med seg en ny konseptbil. Jeg kan love at den er på gata innen et års tid.
Les mer
toppsak-bilde33
En smak av fremtid
Audi viser et konsept i Shanghai som har lite med dagens virkelighet å gjøre.
Les mer
layid-bilde34
Volkswagen viser sin nyeste ID.
Les mer
layid-bilde35
Nye drivlinjer i Audis langturbiler
Les mer
layid-bilde36
Ny farge og nytt navn
Mitsubishi skal presentere en ny konseptbil på bilutstillingen i Shanghai. Men denne har vi sett før.
Les mer
layid-bilde37
Tesla utvider tilbudet
Det har strømmet inn nye biler fra Tesla den siste måneden, men snart kan strømmen bli enda sterkere.
Les mer
layid-bilde38
Så lenge fikk Skoda briljere
Volkswagen vil fra høsten tilby en oppgradert e-Up med vesentlig mer rekkevidde enn dagens modell.
Les mer