img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
13 bilder i galleri
Fødselsdagsfeiring med 700 hk
Det er en fin måte å feire bursdager på. Ta antall år du er, gang med ti, og det blir antall hestekrefter på hedersgjesten.

Det er Porsche vi snakker om, som avslutter 70 år med sportsbiler med et skikkelig fyrverkeri. En spesialutgave av ikonet. En 700-hesters versjon av 935 som, for virkelig å understreke syv-tallet, skal bygges i 77 eksemplarer.

Du kan med andre ord spørre meg om når Porsche brukte Clubsport-navnet for foreløpig siste gang.

Det var i går.

Men spør ikke meg om når de brukte begrepet Clubsport for første gang.

Aner ikke.

Men jeg vet når jeg kom borti begrepet første gang.

Ganske overraskende for selv de mest barka Porsche-fans, skulle jeg tro. Det var på den eneste modellen Porsche aldri har engasjert i seriøs motorsport – den fantastiske 928 (les mer om den i neste BIL).

Porsche hadde bygget noen aluminium lettvektutgave av denne solide Grand Turismo bilen i 1987. Så bygde de fire av disse og lånte ut til fabrikkførerne sine som simpelthen bare skulle bruke dem som det passet. 

Disse Clubsport-lettvekterne, 100 kg lettere og med manuelle girkasser, kom på markedet både i USA og Europa.

I ettertid har de brakt masse forvirring blant alle dem som skal ha alt korrekt. For noen av bilene hadde GT-stempler, noen hadde et annet ECU program og noen hadde kortere utvekslinger i girkassen. 

Selv Porsche Classic har visst problemer med å sortere ut de forskjellige.

Jeg regner med at det vil bli greiere med denne nye Clubsporten, 77 eksemplarer og alt lagret i Skyen, burde gi muligheter for de som skal restaurere disse om 30 år.

Bilen, som har fått et karosseri med klare minner fra 935/78, ble lansert på «Rennsport Reunion» – et historisk bilsportevent på Laguna Seca Raceway i California.

– Dette er en fødselsdagspresang til alle Porsche Motorsport-fans over hele verden, sa Porsche bilsportkaptein Frank-Steffen Walliser da han presenterte den.

Og føyde altså til at det er bare 77 skikkelig velstående fans som får anledning til å erfare hva dette virkelig er.

(asrtiikkelen fortsetter)

911 GT2 RS-basert, men vesentlig lettere (karbon), og en lang hekk slik at totallengden blir 487 centimeter. 32 cm lengre enn utgangspunktet. Med 202 cm er den 14 cm bredere også. 1380 kg betyr at den er nesten 100 kg lettere.

Det er vel egentlig aerodynamikken som er ny, og mest iøynefallende her. Ikke minst er hekkvingen på 190 x 40 cm med på å understreke dette.

Hele fasongen, og aereoen, er hentet fra gamle «Moby Dick», en 935 bygget spesielt for Le Mans som endte på en skuffende 8. plass i sine Martini-farger.

Du kan finne den bilen i Golden Era-seksjonen i din Need For Speed – jeg tror du kan kjøpe den der for $ 450.000.

Men nå har heldigvis designerne av den nye Clubsporten også sørget for å ha referanser til andre, og mer suksessrike Porsche-modeller opp gjennom tidene.

LED-lysene bak på hekkvingen kommer fra LMP1-bilen, sidespeilene fra dagens 911 RSR mens inspirasjonen til eksosrørene i titan er hentet fra 1968-modellen av 908.

Innvendig finner du knott på girstangen lik den du ville funnet i en 917, en 909 Bergspyder eller i en Carrera GT. Mens rattet og displayet bak er hentet rett fra en 2019-modell 911 GT3 R.

Motoren er hentet fra 911 GT2 RS og stort sett lik den, koblet til en 7-trinns PDK kasse.

Stoppavdelingen er selvfølgelig tilpasset fremdriftsmulighetene. Man behøver ikke føle seg hemmet av Porsche Stability Management eller ABS, disse systemene kan man leke med som man vil – eller koble helt ut.

Det ble jommen gitt en pris på den også: 701.948 euro, med leveringer fra juni neste år. Med air condition og oppgitt CO2-utslipp (269 g/km) later det til at Porsche tar det som en selvfølge at denne skal brukes på landeveien også.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Nå kan alle reservere Hondas lille elbil
Tirsdag morgen åpnet Honda for at alle som ville kunne reservere den lille elbilen e.
Les mer
layid-bilde1
Bildrømmer fra Uganda
Hvorfor skal ikke Afrika, nummer to i verden både i areal og folketall, ha sin egen, selvstendige bilindustri? I Uganda er de nå i ferd med å realisere en slik tanke.
Les mer
layid-bilde2
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde3
Her er Fords nye råtass
Ford viste i dag frem de første bildene av den helt nye råtassen Ford Focus ST som stasjonsvogn.
Les mer
layid-bilde4
Audi strammer opp A4
Audi A4 får en facelift etter fire år på markedet. I den forbindelse lanseres en supersprek dieselvariant.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
MINIs sprekeste får mer krutt under panseret
MINI John Cooper Works Clubman og Countryman får nå over 300 hk.
Les mer
layid-bilde6
Opel Grandland X Hybrid4: Ladbar 300-hester med 4x4
Opel fortsetter sin strategi mot elektrifisering av alle modeller når de mot slutten av året lanserer Grandland X Hybrid4.
Les mer
layid-bilde7
Den siste av arten?
Rike mennesker har problemer - akkurat som du og jeg. Bare på et annet plan. Rike mennesker kjører også biler - akkurat som du og jeg. Men på et annet plan det også. NB: Dette er IKKE en «test», ikke engang en prøvekjøring, med en fantastisk Bentley Continental GTC. Men den er LANG!
Les mer


layid-bilde8
Nå kan du bestille Volkswagen ID.
Les mer
toppsak-bilde9
Snart oppgraderes Kona
Et snaut år etter at leveringen startet, sender Hyundai ut melding om at Kona oppgraderes.
Les mer
layid-bilde10
Den måtte jo bare realiseres
Les mer
layid-bilde11
Mercedes EQC: Prisen er klar
Les mer
layid-bilde12
Elbil med Morgan-gener
Les mer
layid-bilde13
Sniktitt på ny 8-er
BMW har sendt ut en første teaser på den kommende 8-serie Gran Coupe. Det nærmer seg med andre ord lansering.
Les mer
layid-bilde14
Ladbar DS får norsk pris
Dersom du har ventet på den ladbare hybridversjon av DS7 Crossback, kan du trøste deg med at ventingen nå går inn i siste fase. Prisene er i alle fall klare.
Les mer
toppsak-bilde15
Hyundai oppgraderer Ioniq
Hyundai har i dag sendt ut de første bildene av en oppgradert Ioniq. De viktigste endringene er økt rekkevidde og nytt sikkerhetsutstyr.
Les mer
layid-bilde16
Mercedes EQC i nærmiljøet
Les mer
layid-bilde17
Prisløft for ny Soul
Les mer
layid-bilde18
Lotus i sitt andre hjemland
Det var på tide at Lotus fikk en skikkelig lansering i Kina etter at Geely overtok henne fra Proton for ett år og elleve måneder siden. I Shanghai bød hun faktisk på en av de virkelige store meldingene.
Les mer
layid-bilde19
Mystisk kineser i New York
De som følger med hadde nok ventet denne bilen på Shanghai-utstillingen. I stedet dukket den opp i New York. Her er bakgrunnen mer utydelig enn det som er vanlig med kinesiske superbiler man aldri har hørt om før.
Les mer
layid-bilde20
Ny Passat GTE på snarvisitt i Norge
Torsdag var den nye ladbare versjonen av Volkswagen Passat på snarvisitt til Norge.
Les mer
layid-bilde21
Kinesisk hydrogenbil
En av de uventede og ukjente bilene som står i Shanghai heter Grove, er en ren hydrogenbil og er designet av Pininfarina.
Les mer
layid-bilde22
Pininfarina i Kina
Pininfarina stiller med flere biler i Shanghai. To av dem på et merke som heter Karma, etterfølger etter et danskspråklig forsøk.
Les mer
toppsak-bilde23
BYDs overflødighetshorn
BYD stiller på Shanghai-utstillingen med konseptbil og ny e-Serie. Og for ikke å dominere for mye hadde de noen presentasjoner for et par uke siden også. Et annet sted. Til sammen 23 nye biler i Shanghai, sier de.
Les mer
layid-bilde24
Stor spennvidde fra W
W er et greit bilmerke. Det stammer fra Dubai og har ganske mange RUF-Porsche-detaljer innabords. De dukket opp i Shanghai med superbilene sine, men også med to andre. En stor SUV og en smart, funky selvkjørende.
Les mer
layid-bilde25
Nytt og smått fra Hyundai
Det er hyggelig å kunne fortelle at ikke alt som debuterer i New York disse dagene er tre tonns slagskip med plass til en halv armé. Noen er litt mer forsiktige, som den nye Hyundai Venue.
Les mer
layid-bilde26
Kias vidunder-bil
Kia satte en slags ny rekord på New York utstillingen. Messens mest pompøse, ubegripelige presseskrytemelding. La oss bare slå fast at deres HabaNiro er verdens første ECEV - «Everything Car» og EV!
Les mer
layid-bilde27
Mercedes lanserer ny GLS
Les mer
toppsak-bilde28
Ny Subaru Outback
Subaru lanserer det de betegner som sjette generasjon Outback på bilutstillingen i New York. De lover den sikreste og mest komfortable Outback noensinne.
Les mer
layid-bilde29
Genesis gjør elbilen kompakt
Les mer
layid-bilde30
Nye motorer i Audi S5
Audi fortsetter elektrifiseringen og lanserer nye drivlinjer i S5 Coupé og Sportback.
Les mer
layid-bilde31
Aston Martins elektriske Rapide
Den britiske luksusbilprodusenten benytter Auto Shanghai til å vise frem en bil for noen få utvalgte. Rapide E skal nemlig bare bygges i 155 eksemplarer.
Les mer
layid-bilde32
Ny brobygger fra Mercedes
Til bilutstillingen i Shanghai har Mercedes med seg en ny konseptbil. Jeg kan love at den er på gata innen et års tid.
Les mer
toppsak-bilde33
En smak av fremtid
Audi viser et konsept i Shanghai som har lite med dagens virkelighet å gjøre.
Les mer
layid-bilde34
Volkswagen viser sin nyeste ID.
Les mer
layid-bilde35
Nye drivlinjer i Audis langturbiler
Les mer
layid-bilde36
Ny farge og nytt navn
Mitsubishi skal presentere en ny konseptbil på bilutstillingen i Shanghai. Men denne har vi sett før.
Les mer
layid-bilde37
Tesla utvider tilbudet
Det har strømmet inn nye biler fra Tesla den siste måneden, men snart kan strømmen bli enda sterkere.
Les mer
layid-bilde38
Så lenge fikk Skoda briljere
Volkswagen vil fra høsten tilby en oppgradert e-Up med vesentlig mer rekkevidde enn dagens modell.
Les mer