img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
13 bilder i galleri
Fødselsdagsfeiring med 700 hk
Det er en fin måte å feire bursdager på. Ta antall år du er, gang med ti, og det blir antall hestekrefter på hedersgjesten.

Det er Porsche vi snakker om, som avslutter 70 år med sportsbiler med et skikkelig fyrverkeri. En spesialutgave av ikonet. En 700-hesters versjon av 935 som, for virkelig å understreke syv-tallet, skal bygges i 77 eksemplarer.

Du kan med andre ord spørre meg om når Porsche brukte Clubsport-navnet for foreløpig siste gang.

Det var i går.

Men spør ikke meg om når de brukte begrepet Clubsport for første gang.

Aner ikke.

Men jeg vet når jeg kom borti begrepet første gang.

Ganske overraskende for selv de mest barka Porsche-fans, skulle jeg tro. Det var på den eneste modellen Porsche aldri har engasjert i seriøs motorsport – den fantastiske 928 (les mer om den i neste BIL).

Porsche hadde bygget noen aluminium lettvektutgave av denne solide Grand Turismo bilen i 1987. Så bygde de fire av disse og lånte ut til fabrikkførerne sine som simpelthen bare skulle bruke dem som det passet. 

Disse Clubsport-lettvekterne, 100 kg lettere og med manuelle girkasser, kom på markedet både i USA og Europa.

I ettertid har de brakt masse forvirring blant alle dem som skal ha alt korrekt. For noen av bilene hadde GT-stempler, noen hadde et annet ECU program og noen hadde kortere utvekslinger i girkassen. 

Selv Porsche Classic har visst problemer med å sortere ut de forskjellige.

Jeg regner med at det vil bli greiere med denne nye Clubsporten, 77 eksemplarer og alt lagret i Skyen, burde gi muligheter for de som skal restaurere disse om 30 år.

Bilen, som har fått et karosseri med klare minner fra 935/78, ble lansert på «Rennsport Reunion» – et historisk bilsportevent på Laguna Seca Raceway i California.

– Dette er en fødselsdagspresang til alle Porsche Motorsport-fans over hele verden, sa Porsche bilsportkaptein Frank-Steffen Walliser da han presenterte den.

Og føyde altså til at det er bare 77 skikkelig velstående fans som får anledning til å erfare hva dette virkelig er.

(asrtiikkelen fortsetter)

911 GT2 RS-basert, men vesentlig lettere (karbon), og en lang hekk slik at totallengden blir 487 centimeter. 32 cm lengre enn utgangspunktet. Med 202 cm er den 14 cm bredere også. 1380 kg betyr at den er nesten 100 kg lettere.

Det er vel egentlig aerodynamikken som er ny, og mest iøynefallende her. Ikke minst er hekkvingen på 190 x 40 cm med på å understreke dette.

Hele fasongen, og aereoen, er hentet fra gamle «Moby Dick», en 935 bygget spesielt for Le Mans som endte på en skuffende 8. plass i sine Martini-farger.

Du kan finne den bilen i Golden Era-seksjonen i din Need For Speed – jeg tror du kan kjøpe den der for $ 450.000.

Men nå har heldigvis designerne av den nye Clubsporten også sørget for å ha referanser til andre, og mer suksessrike Porsche-modeller opp gjennom tidene.

LED-lysene bak på hekkvingen kommer fra LMP1-bilen, sidespeilene fra dagens 911 RSR mens inspirasjonen til eksosrørene i titan er hentet fra 1968-modellen av 908.

Innvendig finner du knott på girstangen lik den du ville funnet i en 917, en 909 Bergspyder eller i en Carrera GT. Mens rattet og displayet bak er hentet rett fra en 2019-modell 911 GT3 R.

Motoren er hentet fra 911 GT2 RS og stort sett lik den, koblet til en 7-trinns PDK kasse.

Stoppavdelingen er selvfølgelig tilpasset fremdriftsmulighetene. Man behøver ikke føle seg hemmet av Porsche Stability Management eller ABS, disse systemene kan man leke med som man vil – eller koble helt ut.

Det ble jommen gitt en pris på den også: 701.948 euro, med leveringer fra juni neste år. Med air condition og oppgitt CO2-utslipp (269 g/km) later det til at Porsche tar det som en selvfølge at denne skal brukes på landeveien også.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Mercedes mer enn dobler el-rekkevidden på ladehybride GLE
Mercedes GLE ladehybrid får hele 100 km elektrisk rekkevidde, men er først tilgjengelig neste høst.
Les mer
layid-bilde1
X7 - BMWs største SUV
X7, BMWs digre SUV med plass til sju kan nå bestilles, koster fra 1.278.500 kroner og er på plass i Norge sent i mars neste år.
Les mer
layid-bilde2
Audi A1 Allroad på vei
SPIONBILDER: Før Audi har lansert ny A1 og A1 Sportback dukker de første spionbildene av en Allroad-utgave opp.
Les mer
layid-bilde3
Škodas kompakte Scala erstatter anonyme Rapid
Rapid går ut og Scala kommer inn som Škodas nye våpen i Golf-klassen.
Les mer
layid-bilde4
Škodas kompakte Scala erstatter anonyme Rapid
Rapid går ut og Scala kommer inn som Škodas nye våpen i Golf-klassen.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Renaults nye elbil-oppskrift
Den nye elbilen fra Renault, K-ZE, tilhørte de største overraskelsene da den ble vist på bilutstillingen i Paris. Spesielt stor var overraskelsen da det viste seg at den ikke ble vist der allikevel.
Les mer
layid-bilde6
Lanseringskalender 2018
Vi gir deg Norges mest komplette oversikt over store og små bilnyheter i 2018.
Les mer
layid-bilde7
Nye plug-in hybrider fra Mercedes
To av tre nye Mercedes C-Klasse registrert de siste tre årene har vært ladbare hybrider. I E-Klassen er det fortsatt diesel som dominerer. Nå letter Mercedes på sløret om neste generasjon plug-in C- og E-Klasse.
Les mer


layid-bilde8
Pariss under utvikling
Les mer
toppsak-bilde9
Hybridenes S-Klasse
Mercedes lanserer nå tredje generasjon hybrid S-Klasse. Hvis du er i markedet for en stor luksuslimousin er den verd å vurdere.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ i Mondeo-familien
Les mer
layid-bilde11
Qashqai får nye drivlinjer
Les mer
layid-bilde12
Et nytt merke er født
Les mer
layid-bilde13
Vietnam-bil i Paris
Dette var en stor premiere. Nye biler fra nytt bilproduserende land - presentert av David Beckham og to bemerkelsesverdige kvinner.
Les mer
layid-bilde14
Kineser på ramme alvor
Dersom GAC er kjent for noe som helst, må det være for å ha hatt en modell som het Trumpchi. Men etter en fremvisning i Paris må vi kanskje begynne å ta dem på alvor?
Les mer
toppsak-bilde15
Porsche bekrefter Speedster
Det er skummelt når man gjør som Porsche - viser en fremtidsmodell sammen med den 64 år gamle bilen som har vært inspirasjonen. Det blir fort en «hvilken er den fineste»-konkurranse. Så flaut hvis den gamle vinner.
Les mer
layid-bilde16
Nytt innsteg fra Mercedes-AMG
Les mer
layid-bilde17
Kia viser sin GT-utfordrer
Les mer
layid-bilde18
Gult er kult
Det syns tydeligvis Lexus, for nå har de laget en spesialutgave av sin mest luksuriøse coupé.
Les mer
layid-bilde19
Renault oppdaterer Kadjar
Renault foretar en midtlivs-oppgradering av sin mellomstore SUV. Men det mangler en viktig brikke for å oppnå suksess i Norge.
Les mer
layid-bilde20
Her kommer nye Corolla
2019 kan bli et meget godt år for Toyota i Norge. Ikke bare kommer RAV4 i helt ny utgave - Corolla relanseres - tolv år etter den ble tatt av programmet.
Les mer
layid-bilde21
Audi oppgraderer kunderaceren
Audi foretar grep for å gjøre sin R8 enda mer konkurransedyktig. Det kommer både raceførere og gatebilister til gode.
Les mer
layid-bilde22
Europa-debut for Honda CR-V Hybrid
Kort etter lanseringen av nye Honda CR-V følger nå en utgave som kan bli ekstra interessant for Norge.
Les mer
toppsak-bilde23
Facelift for Vitara
Suzuki Vitara vises i en oppgradert utgave på Paris-utstillingen. I tillegg til ny kosmetikk får den nye motorer.
Les mer
layid-bilde24
Overraskende debut
Toyota er blant de merkene som er flinkest til å holde kortene tett til brystet. Derfor kom det en smule overraskende på oss da denne bilen dukket opp i Paris. Skjønt USA-utgaven debuterte i påsken, så vi visste den var på vei.
Les mer
layid-bilde25
Infiniti med F1-teknologi
Ingeniørene hos Infiniti har lekt seg sammen med F1-ingeniørene hos Renault Sport. Resultatet heter Project Black S og står utstilt i Paris.
Les mer
layid-bilde26
Mercedes lanserer ny B-Klasse
Så var turen kommet til nye Mercedes B-Klasse som ifølge produsenten er bedre enn sin forgjenger på alle områder.
Les mer
layid-bilde27
Her er nye BMW 3-serie
Les mer
toppsak-bilde28
Overflødighetshorn hos Mercedes
Mercedes inviterte til en dagen-før-dagen rundt et svømmebasseng i Paris. Flere spennende debutanter - ikke bare blant bilene.
Les mer
layid-bilde29
Renaults nye Kina-elektriker
Les mer
layid-bilde30
Skoda på flere fronter
Med Vision RS gir Skoda oss et hint om designretningen for neste generasjon Rapid, men også om en elektrisk fremtid. Samtidig viser de sin første SUV i RS-innpakning.
Les mer
layid-bilde31
Penger forkorter ikke alltid ventetiden
Det er ikke bare elbil-hungrige nordmenn som må finne seg i lang ventetid. Det samme gjelder et knippe multimillionærer.
Les mer
layid-bilde32
Konsept som snart realiseres
Før Citroën har rukket å vise frem nye C5 Aircross offentlig, røper de at den også kommer som «norsk spesialitet».
Les mer
toppsak-bilde33
Ny kø-generator
I samme øyeblikk som DS3 Crossback E-Tense avdukes i Paris i morgen, kan du sette deg på reservasjonsliste i Norge.
Les mer
layid-bilde34
Audi topper Q2-familien
Les mer
layid-bilde35
Fødselsdagsfeiring med 700 hk
Les mer
layid-bilde36
Nok en Norgesaktuell DS
Her kommer nok en modell som kan gjøre PSAs luksusmerke, DS, svært så interessant i Norge.
Les mer
layid-bilde37
Smart og morsom
Paris-utstillingen pleier å inneholde muntre, små ubetydeligheter fra franske produsenter man aldri har hørt om, og heller ikke kommer til å høre om igjen. Men i år ser det ut som Smart kommer til å komme med det morsomste.
Les mer
layid-bilde38
Økt rekkevidde for BMW i3
BMWs populære i3 lanseres nå i en ny utgave med større batteripakke. Dermed kan den dekke det daglige behovet for enda flere.
Les mer