img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
55 bilder i galleri
Økt rekkevidde for BMW i3
BMWs populære i3 lanseres nå i en ny utgave med større batteripakke. Dermed kan den dekke det daglige behovet for enda flere.

Dette er andre gang BMWs populære elbil oppgraderes med nytt batteri. Da den originale i3 ble lansert i 2013 hadde bilen et batteri med en bruttokapasitet på 22,6 kWt.

I 2016 kom et større batteri, da med en kapasitet på 33 kWt. Med nye BMW i3 120Ah har batteriet en bruttokapasitet på 42,2 kWt, og kan dermed kjøre betydelig lengre på hver lading.

Det bringer den opp på nivå med f.eks. nye Nissan Leaf, men det er et godt stykke opp til nykommere som f.eks. Hyundai Kona og Kia Niro med batteripakker på 62 kW og realistisk rekkevidde på over 400 kilometer.

Med det er interessant å se hvor raskt batteriteknologien har utviklet seg i løpet av fem år – vi har mye mer i vente.

– Norge er verdens nest største marked for BMW i3, kun slått av USA. Nærmere 15 prosent av alle verdens BMW i3-modeller kjører med norske skilter, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør hos BMW Group Norge.

Den særegne elbilen har siden 2014 vært BMWs mestselgende modell i Norge. Over 17.000 BMW i3-modeller ruller så langt på norske veier. Og den er en viktig årsak til at BMW ifølge OFV er Norges fjerde største bilmerke, både totalt og blant elbilene.

– Nye BMW i3 120Ah vil være en svært sentral modell for vårt marked fremover – som en kompakt elbil med rekkevidde for stadig lengre hverdagsreiser, forteller Tegneby videre.

Kapasitet og rekkevidde
Tidligere er rekkevidden til de forskjellige BMW i3-modellene målt og oppgitt etter den såkalte NEDC-standarden som man vet ga urealistisk lang rekkevidde for elbiler og altfor lavt forbruk for biler med forbrenningsmotor, inkludert ladbare hybrider.

I forbindelse med overgangen til den mer realistiske WLTP-metoden, oppgir BMW foreløpig rekkevidden til nye i3 120Ah etter begge normene:

  • Målt etter NEDC, har BMW i3 120Ah en rekkevidde på opptil 395 km.
  • Målt etter WLTP, oppgis rekkevidden til opptil 310 km.
  • For daglig kjøring kommuniseres en økning i rekkevidden på rundt 30 % sammenlignet med forrige modell.

Siden 2013 har BMW i3 utviklet seg slik:

Modell (år)

Bruttokapasitet

Rekkevidde, NEDC

Rekkevidde, WLTP

BMW i3 60Ah (2013)

22,6 kWt

190 km

-

BMW i3 94Ah (2016)

33 kWt

Opptil 300 km

Opptil 255 km

BMW 120Ah (2018)

42,2 kWt

Opptil 395 km

Opptil 310 km

Dimensjonene til det nye batteriet er så godt som uendret, men energitettheten er nå høyere enn noen gang. Det nye batteriet på 42,2 kWt veier derfor kun 10 kg mer enn det forrige på 33 kWt.

Batteriet lades opp til 80 % på 42 minutter gjennom DC-hurtiglading på 50 kW. Gjennom AC-lading på 11 kW tar tilsvarende lading 3,2 timer, og gjennom en vanlig stikkontakt er tiden rundt 15 timer.

Den oppgraderte modellen vil dermed ikke dra maksimale fordeler av de nyeste ladestasjonene med hastigheter på 150 kW, og etter hvert helt opptil 350 kW. 

BMW garanterer at batteriene har en holdbarhet på 8 år / 160.000 km.

To versjoner
Nye BMW i3 120Ah lanseres i to versjoner, BMW i3 120Ah og BMW i3s 120Ah.

Mens i3 ble lansert i 2013, ble i3s første gang lansert i 2017, som et mer sportslig alternativ for elektrisk kjøreglede.

Designmessig skiller s-modellen seg ut med særegne støtfangere, hjulbuer og andre designelementer i sort optikk. Sportsligheten understrekes av et understell som senker bilen 10 mm, samt den 40 mm ekstra sporvidden og 20-tommers hjul.

BMW i3s oppgraderes naturligvis også med det nye batteriet.

Tekniske data for BMW i3 120Ah og BMW i3s 120Ah er som følger:

 

BMW i3 120Ah

BMW i3s 120Ah

Motoreffekt:

170 hk

184 hk

Dreiemoment:

250 Nm

270 Nm

0-100 km/t:

7,3 sek

6,9 sek

80-120 km/t:

5,1 sek

4,3 sek

Toppfart:

150 km

160 km

Rekkevidde, NEDC:

Opptil 395 km

Opptil 345 km

Rekkevidde, WLTP:

Opptil 310 km

Opptil 285 km

Strømforbruk; NEDCcorr*:

13,1 kWt/100 km

14,0 - 14,6 kWt/100 km

Strømforbruk, WLTP:

15,1 - 16,3 kWt/100 km

16,1 - 17,2 kWt/100 km

*NEDCcorr: Målt etter WLTP og beregnet tilbake til NEDC for sammenligningsgrunnlag.

Til tross for noe forskjell i målt rekkevidde, hevder BMW at de to nye modellene i stor grad vil by på tilnærmet lik rekkevidde i hverdagen. Dette avhenger selvsagt av hvor hard man er på gasspedalen.

Flere oppgraderinger, mer utstyr
Sammen med det nye batteriet introduseres også nye eksteriør- og interiørfarger og nytt utstyr.

LED hovedlysene (standard) kan, om ønskelig, nå også leveres med adaptiv funksjon slik at fjernlyset tilpasser seg trafikk og omgivelser. Nytt er også en egen sportspakke for BMW i3. Som tilvalg kan du få samme eksteriørdesign, sportsunderstell og felger som på BMW i3s.

Nye BMW i3 120Ah har en startpris på kr 309.000 (+ frakt og levering). Det innebærer det BMW Norge omtaler som en «liten» prisøkning (kr 26.100) sammenlignet med forrige batteriversjon. Samtidig presiserer de at det norske standardutstyret også er oppgradert.

3-fase hurtiglading (11kW + DC 50 kW), som tidligere var en del av ekstrautstyrspakkene, er nå er en del av standardutstyret. BMW i3s 120Ah har en startpris på kr 344.900 (+ frakt og levering) – opp fra dagens startpris på 318.800 kroner.

Produksjonen av de nye BMW 120Ah-modellene starter i november, men de kan allerede nå bestilles hos norske BMW-forhandlere.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Toyota Corolla koster fra 297.300 kroner
Når Toyota igjen er tilbake med Corolla i Norge, starter prisen rett under 300.000 kroner.
Les mer
layid-bilde1
Bare spør om Toyota Corolla
Auris ble ikke til gull slik Toyota hadde håpet. Etter to bilgenerasjoner går navnet inn i historien, og om kort tid er Corolla tilbake på norske veier. BilNorge.no kjører bilen på onsdag, så alt du måtte lure på er det bare å spørre om.
Les mer
layid-bilde2
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde3
Bybil-fremtid fra Citroën
Citroën markerer sitt hundreårsjubileum ved å vise mobilitet for fremtiden.
Les mer
layid-bilde4
Her er nye Focus ST
Ford topper nå Focus-familien med en ny ST. Den leveres i ulike varianter for å tilfredsstille forskjellige kundegrupper.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Fransk wannabe
Det er biler som dette som gjør det virkelig moro å være i Frankrike. Produkter som bare er en parodi, en grotesk skisse, men som noen allikevel tar på ramme alvor. Møt Devinci.
Les mer
layid-bilde6
Bentley overgår seg selv
Bentley har fått konkurranse fra så vel Rolls-Royce som Lamborghini den siste tiden. Nå strammer de grepet og hevder Bentayga er verdens raskeste og mest luksuriøse SUV. En sannhet med modifikasjoner.
Les mer
layid-bilde7
Nytt konsept til Genève
Audi viser de første skisser av en modell som skal debutere i Genève neste måned.
Les mer


layid-bilde8
Mange fossilbiltrekk i Mercedes EQC elbil
Les mer
toppsak-bilde9
Seiglivet modell fornyes
Mitsubishi Motors forteller at de skal vise en ny ASX i Genève neste måned. Den vil nok likevel fortsette et liv i skyggen av storebror.
Les mer
layid-bilde10
Nye toppmodeller fra BMW
Les mer
layid-bilde11
Litt oppgradert TT RS
Les mer
layid-bilde12
Ny toppmodell fra Range Rover
Les mer
layid-bilde13
30 år med kjøreglede
Mazda presenterer nok en spesialversjon av MX-5. Hvilket nummer i rekken den er skal være usagt, men her er det bare å løpe og kjøpe.
Les mer
layid-bilde14
Volkswagen oppgraderer Passat
Tiden er moden for en midtlivs oppgradering av Passat. Ikke minst gjelder dette varianten som har toppet den norske salgsstatistikken.
Les mer
toppsak-bilde15
Mazda skal vise kompakt-SUV
Mazda har i dag to SUV-er på programmet i Europa, CX-5 og CX-3. På Genève-utstillingen lover de å vise nok en modell.
Les mer
layid-bilde16
Spesialutgave av BMWs nye flaggskip
Les mer
layid-bilde17
Verken kron eller mynt?
Les mer
layid-bilde18
Mark Webber på Bathurst
De som har overvært trening og kvalifisering til nattens 12-timersløp på Bathurst, fikk under oppkjøring til løpet pauseinnslag av en lokal helt i en helt spesiell bil.
Les mer
layid-bilde19
Skoda skisserer Genève-nyhet
Vi har fått vite navnet på Skodas kommende kompakt-SUV. Nå følger de første skissene, men egentlig har vi sett vel så mye tidligere.
Les mer
layid-bilde20
Ny Renault Clio
Renault viser i dag de første eksteriørbildene av femte generasjon Clio. Den skal debutere på Genève-utstillingen i mars.
Les mer
layid-bilde21
Interiør-løft for ny Clio
Renault skal lansere en splitter ny Clio på Genève-utstillingen i mars. Den digitale avdukingen er i gang, og de starter med interiøret.
Les mer
layid-bilde22
Toyota RAV4 på veien
BARCELONA: Mange er spent på nye Toyota RAV4. Her er våre første inntrykk etter å ha kjørt bilen.
Les mer
toppsak-bilde23
Volvos kinesiske tvilling
Vi vet jo at Volvo er eid av Geely, men akkurat her er det ikke tvil. Den nyeste Geely, FY 11, er bygd på en Volvo og er toegget tvilling med XC40.
Les mer
layid-bilde24
Hondas urbane revisjon
Nå har Honda sluppet det første inntrykket av sin kommende bybil. I forhold til det konseptet vi så i Frankfurt 2017 er den åpenbart vesentlig revidert.
Les mer
layid-bilde25
Facelift og ny banebil
Lexus har med seg to nyheter til Detroit - begge basert på RC F.
Les mer
layid-bilde26
Den amerikanske drømmen
Skal du lykkes i den amerikanske bilbransjen, må du ha pickuper på programmet. Kraftige pickuper! Det har Ram, og de hevder nå å være best på alle områder.
Les mer
layid-bilde27
Noe du lurer på om Toyota RAV4?
Les mer
toppsak-bilde28
Infiniti konsept baner vei for el-SUV
Infinitis innslag på Detroit-utstilling er konseptbilen QX Inspiration. Den er et forvarsel om merkets først elbilsom skal på markedet i 2021.
Les mer
layid-bilde29
Cadillacs AMG / M Sport
Les mer
layid-bilde30
Ny Mondeo hybrid klar for Norge
I dag er Ford Mondeo stasjonsvogn vist offentlig på bilutstillingen i Brüssel. Den er snart på plass hos norske forhandlere.
Les mer
layid-bilde31
Prisene klare for ny Citroën
Citroën lokker med en startpris på 303.000 kroner for sine nye C5 Aircross, men tror flesteparten av kundene vil velge en toppmodell med full utstyrspakke.
Les mer
layid-bilde32
En Kia etter amerikansk smak
Kia har designet en SUV for å møte amerikanerne på hjemmebane. Her er det plass til hele familien. Og vel så det.
Les mer
toppsak-bilde33
Ansiktsløft for Ioniq
Etter bare tre år på markedet får Norges-aktuelle Hyundai Ioniq nå et ansiktsløft.
Les mer
layid-bilde34
VW nøyde seg med å redesigne US-Passat
Les mer
layid-bilde35
BMW 7-serie oppgraderes
Les mer
layid-bilde36
Hyundai presenterer ny racer
Hyundai viser en ny racerbil basert på Veloster. Den er tilpasset det internasjonale TCR-reglementet og skal i første omgang konkurrere i USA.
Les mer
layid-bilde37
Ford solgte mer enn én million F-serie i fjor
Gode tider i USA har gitt fart i salget av store biler. Fortsatt er Fords F-serie verdens soleklare pickup-vinner.
Les mer
layid-bilde38
Samleobjekt fra Subaru
Subaru benytter Detroit-utstillingen til å vise en spesialutgave av WRX.
Les mer