img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
55 bilder i galleri
Økt rekkevidde for BMW i3
BMWs populære i3 lanseres nå i en ny utgave med større batteripakke. Dermed kan den dekke det daglige behovet for enda flere.

Dette er andre gang BMWs populære elbil oppgraderes med nytt batteri. Da den originale i3 ble lansert i 2013 hadde bilen et batteri med en bruttokapasitet på 22,6 kWt.

I 2016 kom et større batteri, da med en kapasitet på 33 kWt. Med nye BMW i3 120Ah har batteriet en bruttokapasitet på 42,2 kWt, og kan dermed kjøre betydelig lengre på hver lading.

Det bringer den opp på nivå med f.eks. nye Nissan Leaf, men det er et godt stykke opp til nykommere som f.eks. Hyundai Kona og Kia Niro med batteripakker på 62 kW og realistisk rekkevidde på over 400 kilometer.

Med det er interessant å se hvor raskt batteriteknologien har utviklet seg i løpet av fem år – vi har mye mer i vente.

– Norge er verdens nest største marked for BMW i3, kun slått av USA. Nærmere 15 prosent av alle verdens BMW i3-modeller kjører med norske skilter, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør hos BMW Group Norge.

Den særegne elbilen har siden 2014 vært BMWs mestselgende modell i Norge. Over 17.000 BMW i3-modeller ruller så langt på norske veier. Og den er en viktig årsak til at BMW ifølge OFV er Norges fjerde største bilmerke, både totalt og blant elbilene.

– Nye BMW i3 120Ah vil være en svært sentral modell for vårt marked fremover – som en kompakt elbil med rekkevidde for stadig lengre hverdagsreiser, forteller Tegneby videre.

Kapasitet og rekkevidde
Tidligere er rekkevidden til de forskjellige BMW i3-modellene målt og oppgitt etter den såkalte NEDC-standarden som man vet ga urealistisk lang rekkevidde for elbiler og altfor lavt forbruk for biler med forbrenningsmotor, inkludert ladbare hybrider.

I forbindelse med overgangen til den mer realistiske WLTP-metoden, oppgir BMW foreløpig rekkevidden til nye i3 120Ah etter begge normene:

  • Målt etter NEDC, har BMW i3 120Ah en rekkevidde på opptil 395 km.
  • Målt etter WLTP, oppgis rekkevidden til opptil 310 km.
  • For daglig kjøring kommuniseres en økning i rekkevidden på rundt 30 % sammenlignet med forrige modell.

Siden 2013 har BMW i3 utviklet seg slik:

Modell (år)

Bruttokapasitet

Rekkevidde, NEDC

Rekkevidde, WLTP

BMW i3 60Ah (2013)

22,6 kWt

190 km

-

BMW i3 94Ah (2016)

33 kWt

Opptil 300 km

Opptil 255 km

BMW 120Ah (2018)

42,2 kWt

Opptil 395 km

Opptil 310 km

Dimensjonene til det nye batteriet er så godt som uendret, men energitettheten er nå høyere enn noen gang. Det nye batteriet på 42,2 kWt veier derfor kun 10 kg mer enn det forrige på 33 kWt.

Batteriet lades opp til 80 % på 42 minutter gjennom DC-hurtiglading på 50 kW. Gjennom AC-lading på 11 kW tar tilsvarende lading 3,2 timer, og gjennom en vanlig stikkontakt er tiden rundt 15 timer.

Den oppgraderte modellen vil dermed ikke dra maksimale fordeler av de nyeste ladestasjonene med hastigheter på 150 kW, og etter hvert helt opptil 350 kW. 

BMW garanterer at batteriene har en holdbarhet på 8 år / 160.000 km.

To versjoner
Nye BMW i3 120Ah lanseres i to versjoner, BMW i3 120Ah og BMW i3s 120Ah.

Mens i3 ble lansert i 2013, ble i3s første gang lansert i 2017, som et mer sportslig alternativ for elektrisk kjøreglede.

Designmessig skiller s-modellen seg ut med særegne støtfangere, hjulbuer og andre designelementer i sort optikk. Sportsligheten understrekes av et understell som senker bilen 10 mm, samt den 40 mm ekstra sporvidden og 20-tommers hjul.

BMW i3s oppgraderes naturligvis også med det nye batteriet.

Tekniske data for BMW i3 120Ah og BMW i3s 120Ah er som følger:

 

BMW i3 120Ah

BMW i3s 120Ah

Motoreffekt:

170 hk

184 hk

Dreiemoment:

250 Nm

270 Nm

0-100 km/t:

7,3 sek

6,9 sek

80-120 km/t:

5,1 sek

4,3 sek

Toppfart:

150 km

160 km

Rekkevidde, NEDC:

Opptil 395 km

Opptil 345 km

Rekkevidde, WLTP:

Opptil 310 km

Opptil 285 km

Strømforbruk; NEDCcorr*:

13,1 kWt/100 km

14,0 - 14,6 kWt/100 km

Strømforbruk, WLTP:

15,1 - 16,3 kWt/100 km

16,1 - 17,2 kWt/100 km

*NEDCcorr: Målt etter WLTP og beregnet tilbake til NEDC for sammenligningsgrunnlag.

Til tross for noe forskjell i målt rekkevidde, hevder BMW at de to nye modellene i stor grad vil by på tilnærmet lik rekkevidde i hverdagen. Dette avhenger selvsagt av hvor hard man er på gasspedalen.

Flere oppgraderinger, mer utstyr
Sammen med det nye batteriet introduseres også nye eksteriør- og interiørfarger og nytt utstyr.

LED hovedlysene (standard) kan, om ønskelig, nå også leveres med adaptiv funksjon slik at fjernlyset tilpasser seg trafikk og omgivelser. Nytt er også en egen sportspakke for BMW i3. Som tilvalg kan du få samme eksteriørdesign, sportsunderstell og felger som på BMW i3s.

Nye BMW i3 120Ah har en startpris på kr 309.000 (+ frakt og levering). Det innebærer det BMW Norge omtaler som en «liten» prisøkning (kr 26.100) sammenlignet med forrige batteriversjon. Samtidig presiserer de at det norske standardutstyret også er oppgradert.

3-fase hurtiglading (11kW + DC 50 kW), som tidligere var en del av ekstrautstyrspakkene, er nå er en del av standardutstyret. BMW i3s 120Ah har en startpris på kr 344.900 (+ frakt og levering) – opp fra dagens startpris på 318.800 kroner.

Produksjonen av de nye BMW 120Ah-modellene starter i november, men de kan allerede nå bestilles hos norske BMW-forhandlere.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Nissan med italiensk touch
Nissan bekrefter nå at de skal bygge en spesialutgave av GT-R i samarbeid med Italdesign. Selvsagt med en stiv prislapp.
Les mer
layid-bilde1
Fremtidens BMW
Det er verdenspremiere på BMW Vision iNEXT under den pågående bilmessen i Los Angeles. Konseptbilen gir innsikt i fremtidens personlige mobilitet.
Les mer
layid-bilde2
Golf 8, enda litt nærmere
Med en ny offisiell skisse er vi kommet enda litt tettere på neste års helt nye VW Golf.
Les mer
layid-bilde3
Skoda lanserer sin nye Scala
Skoda har avduket sin nye Scala. Den kan bli en utfordrer til Volkswagens bestselger de siste tiårene.
Les mer
layid-bilde4
Opels gjenbruks-konsept
Tidligere i år viste Opel bilder av sin nyeste konseptbil. Siden har ingen sett den. Nå børster de støvet av den igjen.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Kia e-Niro er snart her
NICE: 30 km kortere rekkevidde enn først oppgitt spiller ingen rolle for de 6000 som står i kø for å sikre seg Kia e-Niro så lenge bruksrekkevidden fortsatt er rundt 400 km for denne kompakt-elbilen.
Les mer
layid-bilde6
Lys i tunnelen for potensielle Tesla-eiere
Noen av dem har stått på venteliste et par år. Snart kan de som står øverst på reservasjonslisten for Tesla Model 3 få lov å bestille bilen.
Les mer
layid-bilde7
Jeep med plan
Det er visstnok mange som har lengtet etter den. Og nå kom Jeep endelig med produktet. En Wrangler med plan.
Les mer


layid-bilde8
Nye Toyota RAV4 priset
Les mer
toppsak-bilde9
Noe du lurer på om Kia e-Niro?
Det nærmer seg første kjøring av Kia e-Niro. Siden mer enn 6000 norske bilkunder står på venteliste for akkurat denne elbilen, så antar jeg det fortsatt er mye som er uklart.
Les mer
layid-bilde10
Sporty HR-V
Les mer
layid-bilde11
Nok en e-tron fra Audi
Les mer
layid-bilde12
Ford oppdaterer Edge
Les mer
layid-bilde13
Dobler rekkevidden med ny Kia e-Soul
Når batterikapasiteten dobles i ny Kia e-Soul øker sannsynligvis interessen for en allerede svært populær bil.
Les mer
layid-bilde14
Ny Mazda3 med AWD
En ny generasjon Mazda3 er akkurat lansert i Los Angeles i lekker innpakning. Det skjer mye nytt på motorfronten, men det er en annen finesse som kan få betydning for salget i Norge.
Les mer
toppsak-bilde15
Prius oppgraderes
På L.A. Auto Show viser Toyota en oppgradert Prius. Spesielt én detalj har interesse for norske kunder.
Les mer
layid-bilde16
Her er neste generasjon Porsche 911
Les mer
layid-bilde17
Skreddersydd fra Lambo
Les mer
layid-bilde18
Sportsbil med eget kraftverk
Det er ikke mye konvensjonelt over RG Nathalie. Så er det heller ikke hvem som helst som står bak kreasjonen.
Les mer
layid-bilde19
Velkommen tilbake!
Marrakech: Citroën C5 Aircross endrer ikke vår oppfattelse av hva en SUV skal være - den bekrefter det!
Les mer
layid-bilde20
Si hei til helt ny Evoque
Du må kanskje gni deg i øynene og se en gang til, men jeg lover - dette er en helt ny Range Rover Evoque.
Les mer
layid-bilde21
Neste Kia Soul blir bare elektrisk
Kia viser ny Soul i Los Angeles om noen dager, bilen er klar for Norge neste vår - og den fortsetter som elbil.
Les mer
layid-bilde22
Lang Audi A6 for Kina
Kineserne har fortsatt stor appetitt på lange biler. På bilutstillingen i Guangzhou står en ny fristelse fra Audi.
Les mer
toppsak-bilde23
F-Type i rally-løypa
I forbindelse med feiringen av 70 år med XK-motoren har Jaguar gjort noe såpass underlig som å bygge opp åpen F-Type til rally-bil. Hvorfor deltok de aldri i Safari?
Les mer
layid-bilde24
Første ladbare Subaru
Subaru lanserer sin Crosstrek Hybrid på LA Auto Show og starter salget i USA innen årets utløp. Det gir en forsmak på hva vi har i vente når XV får en tilsvarende drivlinje.
Les mer
layid-bilde25
Viktig Corolla
Vi har allerede fått ny Corolla servert i to karosseriformer. Men varianten som blir mest solgt på global basis vises først nå.
Les mer
layid-bilde26
Skoda SUV-bomber Kina
Skoda dobler nå modellutvalget i Kina sammenlignet med Europa. Man strekker seg langt for å tilfredsstille sine viktigste kunder.
Les mer
layid-bilde27
Her er nye Mazda3
Les mer
toppsak-bilde28
Denne blir norsk bestselger
BMW slipper nå detaljer angående 3-serie varianten som med all sannsynlighet blir bestselger i Norge. Men fortsatt ønsker vi oss flere alternativer.
Les mer
layid-bilde29
Aston Martins første SUV
Les mer
layid-bilde30
Norgesdebut for Tesla Model 3
Det var tilløp til kø da Tesla åpnet dørene til første Model 3-visning på norsk jord i dag. Men den er her bare for at potensielle kunder kan se og røre, ikke kjøre den. De første kundebilene kommer først i 2019.
Les mer
layid-bilde31
Ny hydrogenbil fra Mercedes
Den ser nesten ut som en vanlig GLC, men under skallet skjuler deg seg noe nytt og fremtidsrettet.
Les mer
layid-bilde32
Her er ny 3-serie i M-drakt
Vi møtte nye BMW 3-serie i Paris, men amerikanerne får nå se en spesialutgave i LosAngeles om et par uker.
Les mer
toppsak-bilde33
Barsk ny Ranger fra Ford
Nå åpner Ford for bestilling av den tøffe Ranger Raptor. Men fortsatt er det en stund til du kan plassere den på gårdsplassen.
Les mer
layid-bilde34
Snart kommer BMWs nye toppmodell
Les mer
layid-bilde35
Ladbar E-Klasse er bestillingsklar
Les mer
layid-bilde36
Tarok blir navnet på VWs livsstil-pickup
Tarok blir navnet på den fem meter lange pickupen som Volkswagen premiereviste i helgen som konsept i Brasil. Men dessverre, ha ikke for store forhåpninger om å se den i Norge.
Les mer
layid-bilde37
Lexus UX skal koster fra 383.800 kroner
Med startpris på 383.800 kroner går nye Lexus UX 250h rett i strupen på BMW X1, Jaguar E-Pace, Mercedes GLA og Volvo XC40.
Les mer
layid-bilde38
Salgsklar Mercedes GLE
Norske Mercedes-forhandlere åpner nå for salg av nye GLE. Prisene starter 914.000 kroner, men en rimeligere variant er på trappene.
Les mer