img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
67 bilder i galleri
Ferrari overrasker
Nye spesialmodeller og et nytt ben å stå på – Ferrari dukker plutselig opp med flere overraskelser.

Den største overraskelsen er nok den som detter rett inn i øyet: et par nye modeller – biler med direkte aner rett tilbake til merkets mest berømte barchettaer.

Monza SP1 og Monza SP2 heter de to modellene, men av en eller annen grunn kaller Ferrari dem Speedster og ikke Barchetta.

Slektskapet er åpenbart, gå tilbake til 750 Monza eller 860 eller 166 MM – det er mye spennende å slekte på når man åpner albumet.

Nå er ikke disse nye bilene ment for storsalg over disk akkurat – de tilhører en ny familiegren hos Ferrari og er ment som veldig spesielle biler for samlere. 

De er såpass spesielle at det også følger med skreddersydde, moteriktige detaljer som sko eller kjøredresser eller hjelmer også, fra navn som Berluti eller Loro Piano.

Hva skal man med hjelm forresten? Begge bilene har en «virtuell» frontrute – en karbonfiber-«bro» rett foran føreren som leder luftstrømmen over og rundt hodet.

Det er ting som tyder på at luftstrømmen kan bli interessant – bilene er utstyrt med V12-motoren fra 812 Superfast med 30 hester mer. Nå er vi oppe i 810 – men med samme dreiemoment som før. 

Ferrari forteller at denne gjør de første 100 på 2,9, 200 kommer på 7,9 og toppfarten ligger på «over 300 km/t».

Det er forresten ikke bare drivlinjen som kommer fra 812, plattformen er også hentet derfra – men med karosseriplater stort sett i kullfiber og Kevlar er nok det hele litt lettere.

Den ene er faktisk lettere enn den andre også, forresten. SP1 betyr at den er en enseter – den veier 1500 kg. Mens du må opp i 1520 kg dersom du ønsker å ta med deg en passasjer.

De 20 kiloene er antakelig forskjellen mellom å legge til et sete og litt kabinkomfort og trekke fra vekten på platen som ligger over setet.

Målene er ikke beskjedne de heller 466 cm lang, 200 cm bred og 112 cm høy.

Nå legger Ferrari stor vekt på at her var det ikke noe ønske om å gå retro – her dreier alt seg om «symbiose mellom menneske og bil», samtidig som man selvfølgelig la vekt på å beholde de rene, ukludrede linjene og formene fra de historiske forbildene.

Og dermed er vi inne på den andre overraskelsen. For nå har Ferrari definert produksjonsprogrammet sitt som fire pilarer.

Den første kaller de Sport. Det vil si 488 og 812 og den kommende med motoren i midten.

Så har vi GT der du finner Portofino, Lusso og den kommende SUV-en som Ferrari nå kaller Purosangue.

I Special Series finnes biler som Pista, og hvis F12 tdf hadde eksistert fremdeles, hadde den ligget der. 

Og til sist har vi den nye pilaren: Icona – som selvfølgelig skal bestå av ikoner. Den nye Monza er et åpenbart medlem der.

De forteller også hvor mange de skal bygge av de forskjellige: Sport vil stå for 50 prosent av produksjonen, GT for 40 og så skal Special Series og Icona ha fem prosent hver.

Men vi kan trygt se for oss at GT-andelen blir endret dramatisk når Purosangue dukker opp i 2021 som en 2022-modell.

Om den nye Monza sier Ferrari at her er det etterspørselen som vil avgjøre miksen og produksjonsvolumet, men at det vil bli «færre enn fem hundre».

Og hva skal vi gjette på av pris? To millioner euro? Hvis prisen virkelig er interessant får du nok beskjed på Paris-utstillingen. Det er der den skal debutere.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Nissan med italiensk touch
Nissan bekrefter nå at de skal bygge en spesialutgave av GT-R i samarbeid med Italdesign. Selvsagt med en stiv prislapp.
Les mer
layid-bilde1
Fremtidens BMW
Det er verdenspremiere på BMW Vision iNEXT under den pågående bilmessen i Los Angeles. Konseptbilen gir innsikt i fremtidens personlige mobilitet.
Les mer
layid-bilde2
Golf 8, enda litt nærmere
Med en ny offisiell skisse er vi kommet enda litt tettere på neste års helt nye VW Golf.
Les mer
layid-bilde3
Skoda lanserer sin nye Scala
Skoda har avduket sin nye Scala. Den kan bli en utfordrer til Volkswagens bestselger de siste tiårene.
Les mer
layid-bilde4
Opels gjenbruks-konsept
Tidligere i år viste Opel bilder av sin nyeste konseptbil. Siden har ingen sett den. Nå børster de støvet av den igjen.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Kia e-Niro er snart her
NICE: 30 km kortere rekkevidde enn først oppgitt spiller ingen rolle for de 6000 som står i kø for å sikre seg Kia e-Niro så lenge bruksrekkevidden fortsatt er rundt 400 km for denne kompakt-elbilen.
Les mer
layid-bilde6
Lys i tunnelen for potensielle Tesla-eiere
Noen av dem har stått på venteliste et par år. Snart kan de som står øverst på reservasjonslisten for Tesla Model 3 få lov å bestille bilen.
Les mer
layid-bilde7
Jeep med plan
Det er visstnok mange som har lengtet etter den. Og nå kom Jeep endelig med produktet. En Wrangler med plan.
Les mer


layid-bilde8
Nye Toyota RAV4 priset
Les mer
toppsak-bilde9
Noe du lurer på om Kia e-Niro?
Det nærmer seg første kjøring av Kia e-Niro. Siden mer enn 6000 norske bilkunder står på venteliste for akkurat denne elbilen, så antar jeg det fortsatt er mye som er uklart.
Les mer
layid-bilde10
Sporty HR-V
Les mer
layid-bilde11
Nok en e-tron fra Audi
Les mer
layid-bilde12
Ford oppdaterer Edge
Les mer
layid-bilde13
Dobler rekkevidden med ny Kia e-Soul
Når batterikapasiteten dobles i ny Kia e-Soul øker sannsynligvis interessen for en allerede svært populær bil.
Les mer
layid-bilde14
Ny Mazda3 med AWD
En ny generasjon Mazda3 er akkurat lansert i Los Angeles i lekker innpakning. Det skjer mye nytt på motorfronten, men det er en annen finesse som kan få betydning for salget i Norge.
Les mer
toppsak-bilde15
Prius oppgraderes
På L.A. Auto Show viser Toyota en oppgradert Prius. Spesielt én detalj har interesse for norske kunder.
Les mer
layid-bilde16
Her er neste generasjon Porsche 911
Les mer
layid-bilde17
Skreddersydd fra Lambo
Les mer
layid-bilde18
Sportsbil med eget kraftverk
Det er ikke mye konvensjonelt over RG Nathalie. Så er det heller ikke hvem som helst som står bak kreasjonen.
Les mer
layid-bilde19
Velkommen tilbake!
Marrakech: Citroën C5 Aircross endrer ikke vår oppfattelse av hva en SUV skal være - den bekrefter det!
Les mer
layid-bilde20
Si hei til helt ny Evoque
Du må kanskje gni deg i øynene og se en gang til, men jeg lover - dette er en helt ny Range Rover Evoque.
Les mer
layid-bilde21
Neste Kia Soul blir bare elektrisk
Kia viser ny Soul i Los Angeles om noen dager, bilen er klar for Norge neste vår - og den fortsetter som elbil.
Les mer
layid-bilde22
Lang Audi A6 for Kina
Kineserne har fortsatt stor appetitt på lange biler. På bilutstillingen i Guangzhou står en ny fristelse fra Audi.
Les mer
toppsak-bilde23
F-Type i rally-løypa
I forbindelse med feiringen av 70 år med XK-motoren har Jaguar gjort noe såpass underlig som å bygge opp åpen F-Type til rally-bil. Hvorfor deltok de aldri i Safari?
Les mer
layid-bilde24
Første ladbare Subaru
Subaru lanserer sin Crosstrek Hybrid på LA Auto Show og starter salget i USA innen årets utløp. Det gir en forsmak på hva vi har i vente når XV får en tilsvarende drivlinje.
Les mer
layid-bilde25
Viktig Corolla
Vi har allerede fått ny Corolla servert i to karosseriformer. Men varianten som blir mest solgt på global basis vises først nå.
Les mer
layid-bilde26
Skoda SUV-bomber Kina
Skoda dobler nå modellutvalget i Kina sammenlignet med Europa. Man strekker seg langt for å tilfredsstille sine viktigste kunder.
Les mer
layid-bilde27
Her er nye Mazda3
Les mer
toppsak-bilde28
Denne blir norsk bestselger
BMW slipper nå detaljer angående 3-serie varianten som med all sannsynlighet blir bestselger i Norge. Men fortsatt ønsker vi oss flere alternativer.
Les mer
layid-bilde29
Aston Martins første SUV
Les mer
layid-bilde30
Norgesdebut for Tesla Model 3
Det var tilløp til kø da Tesla åpnet dørene til første Model 3-visning på norsk jord i dag. Men den er her bare for at potensielle kunder kan se og røre, ikke kjøre den. De første kundebilene kommer først i 2019.
Les mer
layid-bilde31
Ny hydrogenbil fra Mercedes
Den ser nesten ut som en vanlig GLC, men under skallet skjuler deg seg noe nytt og fremtidsrettet.
Les mer
layid-bilde32
Her er ny 3-serie i M-drakt
Vi møtte nye BMW 3-serie i Paris, men amerikanerne får nå se en spesialutgave i LosAngeles om et par uker.
Les mer
toppsak-bilde33
Barsk ny Ranger fra Ford
Nå åpner Ford for bestilling av den tøffe Ranger Raptor. Men fortsatt er det en stund til du kan plassere den på gårdsplassen.
Les mer
layid-bilde34
Snart kommer BMWs nye toppmodell
Les mer
layid-bilde35
Ladbar E-Klasse er bestillingsklar
Les mer
layid-bilde36
Tarok blir navnet på VWs livsstil-pickup
Tarok blir navnet på den fem meter lange pickupen som Volkswagen premiereviste i helgen som konsept i Brasil. Men dessverre, ha ikke for store forhåpninger om å se den i Norge.
Les mer
layid-bilde37
Lexus UX skal koster fra 383.800 kroner
Med startpris på 383.800 kroner går nye Lexus UX 250h rett i strupen på BMW X1, Jaguar E-Pace, Mercedes GLA og Volvo XC40.
Les mer
layid-bilde38
Salgsklar Mercedes GLE
Norske Mercedes-forhandlere åpner nå for salg av nye GLE. Prisene starter 914.000 kroner, men en rimeligere variant er på trappene.
Les mer