img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
67 bilder i galleri
Ferrari overrasker
Nye spesialmodeller og et nytt ben å stå på – Ferrari dukker plutselig opp med flere overraskelser.

Den største overraskelsen er nok den som detter rett inn i øyet: et par nye modeller – biler med direkte aner rett tilbake til merkets mest berømte barchettaer.

Monza SP1 og Monza SP2 heter de to modellene, men av en eller annen grunn kaller Ferrari dem Speedster og ikke Barchetta.

Slektskapet er åpenbart, gå tilbake til 750 Monza eller 860 eller 166 MM – det er mye spennende å slekte på når man åpner albumet.

Nå er ikke disse nye bilene ment for storsalg over disk akkurat – de tilhører en ny familiegren hos Ferrari og er ment som veldig spesielle biler for samlere. 

De er såpass spesielle at det også følger med skreddersydde, moteriktige detaljer som sko eller kjøredresser eller hjelmer også, fra navn som Berluti eller Loro Piano.

Hva skal man med hjelm forresten? Begge bilene har en «virtuell» frontrute – en karbonfiber-«bro» rett foran føreren som leder luftstrømmen over og rundt hodet.

Det er ting som tyder på at luftstrømmen kan bli interessant – bilene er utstyrt med V12-motoren fra 812 Superfast med 30 hester mer. Nå er vi oppe i 810 – men med samme dreiemoment som før. 

Ferrari forteller at denne gjør de første 100 på 2,9, 200 kommer på 7,9 og toppfarten ligger på «over 300 km/t».

Det er forresten ikke bare drivlinjen som kommer fra 812, plattformen er også hentet derfra – men med karosseriplater stort sett i kullfiber og Kevlar er nok det hele litt lettere.

Den ene er faktisk lettere enn den andre også, forresten. SP1 betyr at den er en enseter – den veier 1500 kg. Mens du må opp i 1520 kg dersom du ønsker å ta med deg en passasjer.

De 20 kiloene er antakelig forskjellen mellom å legge til et sete og litt kabinkomfort og trekke fra vekten på platen som ligger over setet.

Målene er ikke beskjedne de heller 466 cm lang, 200 cm bred og 112 cm høy.

Nå legger Ferrari stor vekt på at her var det ikke noe ønske om å gå retro – her dreier alt seg om «symbiose mellom menneske og bil», samtidig som man selvfølgelig la vekt på å beholde de rene, ukludrede linjene og formene fra de historiske forbildene.

Og dermed er vi inne på den andre overraskelsen. For nå har Ferrari definert produksjonsprogrammet sitt som fire pilarer.

Den første kaller de Sport. Det vil si 488 og 812 og den kommende med motoren i midten.

Så har vi GT der du finner Portofino, Lusso og den kommende SUV-en som Ferrari nå kaller Purosangue.

I Special Series finnes biler som Pista, og hvis F12 tdf hadde eksistert fremdeles, hadde den ligget der. 

Og til sist har vi den nye pilaren: Icona – som selvfølgelig skal bestå av ikoner. Den nye Monza er et åpenbart medlem der.

De forteller også hvor mange de skal bygge av de forskjellige: Sport vil stå for 50 prosent av produksjonen, GT for 40 og så skal Special Series og Icona ha fem prosent hver.

Men vi kan trygt se for oss at GT-andelen blir endret dramatisk når Purosangue dukker opp i 2021 som en 2022-modell.

Om den nye Monza sier Ferrari at her er det etterspørselen som vil avgjøre miksen og produksjonsvolumet, men at det vil bli «færre enn fem hundre».

Og hva skal vi gjette på av pris? To millioner euro? Hvis prisen virkelig er interessant får du nok beskjed på Paris-utstillingen. Det er der den skal debutere.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Mercedes mer enn dobler el-rekkevidden på ladehybride GLE
Mercedes GLE ladehybrid får hele 100 km elektrisk rekkevidde, men er først tilgjengelig neste høst.
Les mer
layid-bilde1
X7 - BMWs største SUV
X7, BMWs digre SUV med plass til sju kan nå bestilles, koster fra 1.278.500 kroner og er på plass i Norge sent i mars neste år.
Les mer
layid-bilde2
Audi A1 Allroad på vei
SPIONBILDER: Før Audi har lansert ny A1 og A1 Sportback dukker de første spionbildene av en Allroad-utgave opp.
Les mer
layid-bilde3
Škodas kompakte Scala erstatter anonyme Rapid
Rapid går ut og Scala kommer inn som Škodas nye våpen i Golf-klassen.
Les mer
layid-bilde4
Škodas kompakte Scala erstatter anonyme Rapid
Rapid går ut og Scala kommer inn som Škodas nye våpen i Golf-klassen.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Renaults nye elbil-oppskrift
Den nye elbilen fra Renault, K-ZE, tilhørte de største overraskelsene da den ble vist på bilutstillingen i Paris. Spesielt stor var overraskelsen da det viste seg at den ikke ble vist der allikevel.
Les mer
layid-bilde6
Lanseringskalender 2018
Vi gir deg Norges mest komplette oversikt over store og små bilnyheter i 2018.
Les mer
layid-bilde7
Nye plug-in hybrider fra Mercedes
To av tre nye Mercedes C-Klasse registrert de siste tre årene har vært ladbare hybrider. I E-Klassen er det fortsatt diesel som dominerer. Nå letter Mercedes på sløret om neste generasjon plug-in C- og E-Klasse.
Les mer


layid-bilde8
Pariss under utvikling
Les mer
toppsak-bilde9
Hybridenes S-Klasse
Mercedes lanserer nå tredje generasjon hybrid S-Klasse. Hvis du er i markedet for en stor luksuslimousin er den verd å vurdere.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ i Mondeo-familien
Les mer
layid-bilde11
Qashqai får nye drivlinjer
Les mer
layid-bilde12
Et nytt merke er født
Les mer
layid-bilde13
Vietnam-bil i Paris
Dette var en stor premiere. Nye biler fra nytt bilproduserende land - presentert av David Beckham og to bemerkelsesverdige kvinner.
Les mer
layid-bilde14
Kineser på ramme alvor
Dersom GAC er kjent for noe som helst, må det være for å ha hatt en modell som het Trumpchi. Men etter en fremvisning i Paris må vi kanskje begynne å ta dem på alvor?
Les mer
toppsak-bilde15
Porsche bekrefter Speedster
Det er skummelt når man gjør som Porsche - viser en fremtidsmodell sammen med den 64 år gamle bilen som har vært inspirasjonen. Det blir fort en «hvilken er den fineste»-konkurranse. Så flaut hvis den gamle vinner.
Les mer
layid-bilde16
Nytt innsteg fra Mercedes-AMG
Les mer
layid-bilde17
Kia viser sin GT-utfordrer
Les mer
layid-bilde18
Gult er kult
Det syns tydeligvis Lexus, for nå har de laget en spesialutgave av sin mest luksuriøse coupé.
Les mer
layid-bilde19
Renault oppdaterer Kadjar
Renault foretar en midtlivs-oppgradering av sin mellomstore SUV. Men det mangler en viktig brikke for å oppnå suksess i Norge.
Les mer
layid-bilde20
Her kommer nye Corolla
2019 kan bli et meget godt år for Toyota i Norge. Ikke bare kommer RAV4 i helt ny utgave - Corolla relanseres - tolv år etter den ble tatt av programmet.
Les mer
layid-bilde21
Audi oppgraderer kunderaceren
Audi foretar grep for å gjøre sin R8 enda mer konkurransedyktig. Det kommer både raceførere og gatebilister til gode.
Les mer
layid-bilde22
Europa-debut for Honda CR-V Hybrid
Kort etter lanseringen av nye Honda CR-V følger nå en utgave som kan bli ekstra interessant for Norge.
Les mer
toppsak-bilde23
Facelift for Vitara
Suzuki Vitara vises i en oppgradert utgave på Paris-utstillingen. I tillegg til ny kosmetikk får den nye motorer.
Les mer
layid-bilde24
Overraskende debut
Toyota er blant de merkene som er flinkest til å holde kortene tett til brystet. Derfor kom det en smule overraskende på oss da denne bilen dukket opp i Paris. Skjønt USA-utgaven debuterte i påsken, så vi visste den var på vei.
Les mer
layid-bilde25
Infiniti med F1-teknologi
Ingeniørene hos Infiniti har lekt seg sammen med F1-ingeniørene hos Renault Sport. Resultatet heter Project Black S og står utstilt i Paris.
Les mer
layid-bilde26
Mercedes lanserer ny B-Klasse
Så var turen kommet til nye Mercedes B-Klasse som ifølge produsenten er bedre enn sin forgjenger på alle områder.
Les mer
layid-bilde27
Her er nye BMW 3-serie
Les mer
toppsak-bilde28
Overflødighetshorn hos Mercedes
Mercedes inviterte til en dagen-før-dagen rundt et svømmebasseng i Paris. Flere spennende debutanter - ikke bare blant bilene.
Les mer
layid-bilde29
Renaults nye Kina-elektriker
Les mer
layid-bilde30
Skoda på flere fronter
Med Vision RS gir Skoda oss et hint om designretningen for neste generasjon Rapid, men også om en elektrisk fremtid. Samtidig viser de sin første SUV i RS-innpakning.
Les mer
layid-bilde31
Penger forkorter ikke alltid ventetiden
Det er ikke bare elbil-hungrige nordmenn som må finne seg i lang ventetid. Det samme gjelder et knippe multimillionærer.
Les mer
layid-bilde32
Konsept som snart realiseres
Før Citroën har rukket å vise frem nye C5 Aircross offentlig, røper de at den også kommer som «norsk spesialitet».
Les mer
toppsak-bilde33
Ny kø-generator
I samme øyeblikk som DS3 Crossback E-Tense avdukes i Paris i morgen, kan du sette deg på reservasjonsliste i Norge.
Les mer
layid-bilde34
Audi topper Q2-familien
Les mer
layid-bilde35
Fødselsdagsfeiring med 700 hk
Les mer
layid-bilde36
Nok en Norgesaktuell DS
Her kommer nok en modell som kan gjøre PSAs luksusmerke, DS, svært så interessant i Norge.
Les mer
layid-bilde37
Smart og morsom
Paris-utstillingen pleier å inneholde muntre, små ubetydeligheter fra franske produsenter man aldri har hørt om, og heller ikke kommer til å høre om igjen. Men i år ser det ut som Smart kommer til å komme med det morsomste.
Les mer
layid-bilde38
Økt rekkevidde for BMW i3
BMWs populære i3 lanseres nå i en ny utgave med større batteripakke. Dermed kan den dekke det daglige behovet for enda flere.
Les mer