img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
67 bilder i galleri
Ferrari overrasker
Nye spesialmodeller og et nytt ben å stå på – Ferrari dukker plutselig opp med flere overraskelser.

Den største overraskelsen er nok den som detter rett inn i øyet: et par nye modeller – biler med direkte aner rett tilbake til merkets mest berømte barchettaer.

Monza SP1 og Monza SP2 heter de to modellene, men av en eller annen grunn kaller Ferrari dem Speedster og ikke Barchetta.

Slektskapet er åpenbart, gå tilbake til 750 Monza eller 860 eller 166 MM – det er mye spennende å slekte på når man åpner albumet.

Nå er ikke disse nye bilene ment for storsalg over disk akkurat – de tilhører en ny familiegren hos Ferrari og er ment som veldig spesielle biler for samlere. 

De er såpass spesielle at det også følger med skreddersydde, moteriktige detaljer som sko eller kjøredresser eller hjelmer også, fra navn som Berluti eller Loro Piano.

Hva skal man med hjelm forresten? Begge bilene har en «virtuell» frontrute – en karbonfiber-«bro» rett foran føreren som leder luftstrømmen over og rundt hodet.

Det er ting som tyder på at luftstrømmen kan bli interessant – bilene er utstyrt med V12-motoren fra 812 Superfast med 30 hester mer. Nå er vi oppe i 810 – men med samme dreiemoment som før. 

Ferrari forteller at denne gjør de første 100 på 2,9, 200 kommer på 7,9 og toppfarten ligger på «over 300 km/t».

Det er forresten ikke bare drivlinjen som kommer fra 812, plattformen er også hentet derfra – men med karosseriplater stort sett i kullfiber og Kevlar er nok det hele litt lettere.

Den ene er faktisk lettere enn den andre også, forresten. SP1 betyr at den er en enseter – den veier 1500 kg. Mens du må opp i 1520 kg dersom du ønsker å ta med deg en passasjer.

De 20 kiloene er antakelig forskjellen mellom å legge til et sete og litt kabinkomfort og trekke fra vekten på platen som ligger over setet.

Målene er ikke beskjedne de heller 466 cm lang, 200 cm bred og 112 cm høy.

Nå legger Ferrari stor vekt på at her var det ikke noe ønske om å gå retro – her dreier alt seg om «symbiose mellom menneske og bil», samtidig som man selvfølgelig la vekt på å beholde de rene, ukludrede linjene og formene fra de historiske forbildene.

Og dermed er vi inne på den andre overraskelsen. For nå har Ferrari definert produksjonsprogrammet sitt som fire pilarer.

Den første kaller de Sport. Det vil si 488 og 812 og den kommende med motoren i midten.

Så har vi GT der du finner Portofino, Lusso og den kommende SUV-en som Ferrari nå kaller Purosangue.

I Special Series finnes biler som Pista, og hvis F12 tdf hadde eksistert fremdeles, hadde den ligget der. 

Og til sist har vi den nye pilaren: Icona – som selvfølgelig skal bestå av ikoner. Den nye Monza er et åpenbart medlem der.

De forteller også hvor mange de skal bygge av de forskjellige: Sport vil stå for 50 prosent av produksjonen, GT for 40 og så skal Special Series og Icona ha fem prosent hver.

Men vi kan trygt se for oss at GT-andelen blir endret dramatisk når Purosangue dukker opp i 2021 som en 2022-modell.

Om den nye Monza sier Ferrari at her er det etterspørselen som vil avgjøre miksen og produksjonsvolumet, men at det vil bli «færre enn fem hundre».

Og hva skal vi gjette på av pris? To millioner euro? Hvis prisen virkelig er interessant får du nok beskjed på Paris-utstillingen. Det er der den skal debutere.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Toyota Corolla koster fra 297.300 kroner
Når Toyota igjen er tilbake med Corolla i Norge, starter prisen rett under 300.000 kroner.
Les mer
layid-bilde1
Bare spør om Toyota Corolla
Auris ble ikke til gull slik Toyota hadde håpet. Etter to bilgenerasjoner går navnet inn i historien, og om kort tid er Corolla tilbake på norske veier. BilNorge.no kjører bilen på onsdag, så alt du måtte lure på er det bare å spørre om.
Les mer
layid-bilde2
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde3
Bybil-fremtid fra Citroën
Citroën markerer sitt hundreårsjubileum ved å vise mobilitet for fremtiden.
Les mer
layid-bilde4
Her er nye Focus ST
Ford topper nå Focus-familien med en ny ST. Den leveres i ulike varianter for å tilfredsstille forskjellige kundegrupper.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Fransk wannabe
Det er biler som dette som gjør det virkelig moro å være i Frankrike. Produkter som bare er en parodi, en grotesk skisse, men som noen allikevel tar på ramme alvor. Møt Devinci.
Les mer
layid-bilde6
Bentley overgår seg selv
Bentley har fått konkurranse fra så vel Rolls-Royce som Lamborghini den siste tiden. Nå strammer de grepet og hevder Bentayga er verdens raskeste og mest luksuriøse SUV. En sannhet med modifikasjoner.
Les mer
layid-bilde7
Nytt konsept til Genève
Audi viser de første skisser av en modell som skal debutere i Genève neste måned.
Les mer


layid-bilde8
Mange fossilbiltrekk i Mercedes EQC elbil
Les mer
toppsak-bilde9
Seiglivet modell fornyes
Mitsubishi Motors forteller at de skal vise en ny ASX i Genève neste måned. Den vil nok likevel fortsette et liv i skyggen av storebror.
Les mer
layid-bilde10
Nye toppmodeller fra BMW
Les mer
layid-bilde11
Litt oppgradert TT RS
Les mer
layid-bilde12
Ny toppmodell fra Range Rover
Les mer
layid-bilde13
30 år med kjøreglede
Mazda presenterer nok en spesialversjon av MX-5. Hvilket nummer i rekken den er skal være usagt, men her er det bare å løpe og kjøpe.
Les mer
layid-bilde14
Volkswagen oppgraderer Passat
Tiden er moden for en midtlivs oppgradering av Passat. Ikke minst gjelder dette varianten som har toppet den norske salgsstatistikken.
Les mer
toppsak-bilde15
Mazda skal vise kompakt-SUV
Mazda har i dag to SUV-er på programmet i Europa, CX-5 og CX-3. På Genève-utstillingen lover de å vise nok en modell.
Les mer
layid-bilde16
Spesialutgave av BMWs nye flaggskip
Les mer
layid-bilde17
Verken kron eller mynt?
Les mer
layid-bilde18
Mark Webber på Bathurst
De som har overvært trening og kvalifisering til nattens 12-timersløp på Bathurst, fikk under oppkjøring til løpet pauseinnslag av en lokal helt i en helt spesiell bil.
Les mer
layid-bilde19
Skoda skisserer Genève-nyhet
Vi har fått vite navnet på Skodas kommende kompakt-SUV. Nå følger de første skissene, men egentlig har vi sett vel så mye tidligere.
Les mer
layid-bilde20
Ny Renault Clio
Renault viser i dag de første eksteriørbildene av femte generasjon Clio. Den skal debutere på Genève-utstillingen i mars.
Les mer
layid-bilde21
Interiør-løft for ny Clio
Renault skal lansere en splitter ny Clio på Genève-utstillingen i mars. Den digitale avdukingen er i gang, og de starter med interiøret.
Les mer
layid-bilde22
Toyota RAV4 på veien
BARCELONA: Mange er spent på nye Toyota RAV4. Her er våre første inntrykk etter å ha kjørt bilen.
Les mer
toppsak-bilde23
Volvos kinesiske tvilling
Vi vet jo at Volvo er eid av Geely, men akkurat her er det ikke tvil. Den nyeste Geely, FY 11, er bygd på en Volvo og er toegget tvilling med XC40.
Les mer
layid-bilde24
Hondas urbane revisjon
Nå har Honda sluppet det første inntrykket av sin kommende bybil. I forhold til det konseptet vi så i Frankfurt 2017 er den åpenbart vesentlig revidert.
Les mer
layid-bilde25
Facelift og ny banebil
Lexus har med seg to nyheter til Detroit - begge basert på RC F.
Les mer
layid-bilde26
Den amerikanske drømmen
Skal du lykkes i den amerikanske bilbransjen, må du ha pickuper på programmet. Kraftige pickuper! Det har Ram, og de hevder nå å være best på alle områder.
Les mer
layid-bilde27
Noe du lurer på om Toyota RAV4?
Les mer
toppsak-bilde28
Infiniti konsept baner vei for el-SUV
Infinitis innslag på Detroit-utstilling er konseptbilen QX Inspiration. Den er et forvarsel om merkets først elbilsom skal på markedet i 2021.
Les mer
layid-bilde29
Cadillacs AMG / M Sport
Les mer
layid-bilde30
Ny Mondeo hybrid klar for Norge
I dag er Ford Mondeo stasjonsvogn vist offentlig på bilutstillingen i Brüssel. Den er snart på plass hos norske forhandlere.
Les mer
layid-bilde31
Prisene klare for ny Citroën
Citroën lokker med en startpris på 303.000 kroner for sine nye C5 Aircross, men tror flesteparten av kundene vil velge en toppmodell med full utstyrspakke.
Les mer
layid-bilde32
En Kia etter amerikansk smak
Kia har designet en SUV for å møte amerikanerne på hjemmebane. Her er det plass til hele familien. Og vel så det.
Les mer
toppsak-bilde33
Ansiktsløft for Ioniq
Etter bare tre år på markedet får Norges-aktuelle Hyundai Ioniq nå et ansiktsløft.
Les mer
layid-bilde34
VW nøyde seg med å redesigne US-Passat
Les mer
layid-bilde35
BMW 7-serie oppgraderes
Les mer
layid-bilde36
Hyundai presenterer ny racer
Hyundai viser en ny racerbil basert på Veloster. Den er tilpasset det internasjonale TCR-reglementet og skal i første omgang konkurrere i USA.
Les mer
layid-bilde37
Ford solgte mer enn én million F-serie i fjor
Gode tider i USA har gitt fart i salget av store biler. Fortsatt er Fords F-serie verdens soleklare pickup-vinner.
Les mer
layid-bilde38
Samleobjekt fra Subaru
Subaru benytter Detroit-utstillingen til å vise en spesialutgave av WRX.
Les mer