img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
69 bilder i galleri
Honda Villikke Mk. 5
Det er jo akkurat som Honda ikke vil. I Europa solgte de så vidt 75.000 biler første halvår i år. I Norge, snaue 500 og 0,6 % markedsandel. Det er i hvert fall ikke bilenes skyld.

Jeg blir aldri trett av å snakke om en av de første Civicene i Norge. Den eide jeg og den la grunnlaget for en lang kjærlighet som er der enda.

Jeg blir heller ikke trett av å snakke om den siste Civic R jeg har kjørt. Godt over 300 hester og det villigste chassiset du kan tenke deg.

Hvis det finnes en håttere hætsj her i verden, vil jeg helst ikke vite det.

Men jeg blir dørgende trøtt av å snakke om den delen av fabrikken som bestemte seg for å beholde importen for to år siden, da det var noen veldig oppegående folk som var klare til å påta seg Sisyfos-arbeidet.

Etter det har de klart, aktivt virker det som, å kjøre salget helt i bånn – uten tanke på trofaste forhandlere, en solid kundegruppe og en tapper kjerne på kontoret i Drammen.

De har ikke en gang klart å skrive en skikkelig annonse etter en ny Country Manager. Først dukket det opp en, så ble den trukket tilbake og en ny ble formulert som gjorde det enda mindre attraktivt for kompetente folk å søke.

Men jeg håper fremdeles det skal skje et under.

Denne innledningen fordi jeg ikke helt har bestemt meg for hvilken unnskyldning jeg skal bruke. 

Kanskje denne: «Jeg har ventet en stund med å skrive om prøvekjøringen av den ny CR-V fordi jeg ventet på at bilen skulle komme til Norge (det har den ikke) og jeg kunne fortelle om prisen (den kjenner jeg fremdeles ikke)».

Eller jeg kunne prøve meg på: «Jeg syns det er så trist med alt rundt Honda at da jeg kom hjem fra prøvekjøring i Østerrike, ble jeg så deprimert at jeg orket ikke presse ut et ord».

Men jeg tror jeg prøver meg med en litt mer troverdig: «Da jeg kom hjem fra Stockholm og skulle skrive ut om det første møtet med Mercedes EQ og Lexus UX og begynte å lese gjennom spørsmålene fra dere, dukket det opp en haug ubesvarte spørsmål i inn-boksen, og da oppdaget jeg at jeg simpelthen hadde glemt – som jeg lovte – å skrive om den nye CR-V i juli.»

Så her kommer det – fremdeles altså før bil og pris er på plass.

Det har vært CR-V’er i mer enn 20 år – vi har testet dem alle i bladet Bil – og underveis har den vært verdens mest solgte i sitt segment i mange år

I Europa har den stått for 25 % av alt Honda-salget, og i USA selger den så kraftig at en japansk prosjektsjef vi traff ved arrangementet i Østerrike egentlig var på vei til USA for å sjekke kvaliteten på en ny fabrikk (den fjerde?) som skulle bygge denne nye CR-V generasjonen.

Bilen er på mange måter lik den gamle, ved at du setter deg inn i den og kjører en tur, og så går du ut og lurer på hva all begeistringen egentlig dreide seg om.

Men så lever du med den noen timer, og du begynner å merke hvor bra alt egentlig er – udramatisk og lite iøynefallende, men genuint, merkbart bra, og du begynner å skjønne de som på tross av importør og produsent faktisk går ut og kjøper en.

Den nye har en merkbar fordel, den har en litt lengre akselavstand og det betyr mye, særlig i baksetet.

At den også har muligheter for en tredje seterad er kanskje interessant for noen, selv om du skal være en sprek idrettsungdom for å kunne ha glede av den.

Et bagasjerom på nesten 500 liter før du gjør noen som helst med et sett veldig fleksible seter er imidlertid, utrolig nok, mindre enn hos forgjengeren.

Jeg kjørte bare firehjulstrekk – den kommer også med forhjulstrekk, men da bare med manuell (glimrende kasse forresten) som er knyttet til 173 hester. Akkurat den samme motoren yter, av en eller annen obskur grunn, 20 hester mer når CVT-en er koblet til.

Automaten, med manualene under rattet, er grei nok den, og gir en akseptabel imitasjon av en dobbelclutch. I hvert fall inntil du glemmer deg og gir jernet. Den motorstøyen blir veldig uvant, for i normaltilstand er bilen behagelig lydsvak.

Lav støy er en del av det totale komfortbildet, og slik jeg oppfattet det skårer bilen høyt i denne avdelingen.

Kjøremessig også – selv om kjøreegenskapene vel tenderer mer mot trygge og forutsigbare enn festlige. Og det har åpenbart skjedd noe med stabstagene foran og bak, for dette fikk jeg inntrykk av krenget mindre enn brødre og søstre med tilsvarende høyt tyngdepunkt og merkelige vinkel på krengningsakselen.

Og jeg var lenge overbevist om at det ikke var noen elektroniske finesser i opphengningen. Dette er noe Honda har behersket i generasjoner, men så viste det seg at de hadde bygget inn noe som Agile Handling

Da jeg leste nærmere viste det seg at det likevel ikke var chassiset som ble besudlet, det er like rent og mekanisk som alltid. Agile Handling er en utvidelse av den elektroniske stabilitetskontrollen, og her er det masse applaus til Honda igjen.

Gå inn her og sjekk deler av Hondas omfattende tekniske litteratur. De er ikke redd for å utfordre kundene, de regner faktisk med at kundene fremdeles har litt interesse for finesser.  Så får det ikke hjelpe at markedsorganisasjonen ikke har noen interesse av å bringe dette videre.

Dette skrev vi da CR-V debuterte i USA

Hva jeg syns om den nye CR-V’en? Jeg er vel stygt redd for at det bare er gamle kunder som i det hele tatt er interessert i om den kommer, og de vet veldig godt hva de venter på. Jeg kan love at de vil ikke bli skuffet.

Jeg skulle ønske mange andre fikk øynene opp for denne perlen i det raskest voksende segmentet (fremdeles?) men det er vel å sette alt for store krav til en forhandlergruppe som i stor grad blir direkte hemmet av produsentens merkelige krav.

Dette skrev vi da bilen debuterte i Australia

Hvilket bringer meg til utgangspunktet: de spørsmålene jeg ikke har svart på ennå.

Rune lurer på Hybridløsningen – den er ikke ladbar, men den er jo ikke her ennå heller, de har bare antydet tidlig 2019. Når den kommer aner jeg ikke. Ikke den vanlige bensinbilen heller, forresten. 4WD og hengerfester? Ja og ja.

Garanti – blir nok ikke noe Outlander benchmarking her nei. Varme i ratt og baksetet? Ja svarte noen hyggelige teknikere som så ut som de ikke visste hva de svarte på.

Izabela lurer på om det nye hybridsystemet er så avansert som Honda påstår – «det skal jo overgå alt som finnes i dag». 

Har ikke peiling – det var ikke antydning av noe hybrid på denne premieren.  Når det kommer? Aner heller ikke? Det eneste jeg vet er: Ikke ladbart.

Vegard må slå seg til ro med manuelt dersom han nøyer seg med forhjulsdrift. Så du blir nok like oppgitt som forrige gang du prøvde deg.

Morten spør om bensinforbruket men der er jeg helt blank. En formiddags kjøring er jo ikke akkurat noen test. Men fabrikken har jo gitt oss noen NEDC-tall. 0,63/0,66/0,71 avhengig av drivlinje.

Jan A. skal jeg derimot klare: Bedre bakseteplass enn forgjengeren. Kanskje gulvet er like høyt, men du sitter med en annen vinkel på støttene – jeg lover: den er behageligere.

Tilhengervekten lurer han også på (sammen med mange andre): 1500 kg med automat, 2000 med manuelt.

Og så er han redd for dekkstøy for han har en CR-V III som bråker. Dette her er meget bedre isolert, virker som veldig bra NHV-arbeid.

La oss avslutte med Espen som skrev et langt hyggelig brev der han vel egentlig var litt skeptisk til støy han også og han syns det er trist at det sikkert er mange (som han?) norske Honda-eiere som ikke ønsker å kjøpe Honda igjen på grunn av import-organisasjonen.

Og dermed er det jeg som skal få avslutte spørsmålsrunden da, med «Hvorfor virker det helt åpenbart at å selge bil, det er noe dere ikke vil». 

Det fikk jeg ikke noe svar på.

Fakta Honda CR-V

MOTOR:

1,5 l. R4, bensin, turbo.

DRIVLINJE:

M6/CVT, Forhjul/firehjuls-drift

EFFEKT:

173/193 hk, 220/243 Nm

DIMENSJONER:

460/186/168 cm, Akselavst. 266 cm

VEKT:

1500 – 1665 kg.

PRESTASJONER:

0-100 km/t: 9,3/10 sek. 

Toppfart: 

200/210 km/t.

PRIS:

Hvem vet?

KONKURRENTER:

Hele rekka: CX5, Kodiaq, Koleos, Kuga, Outlander, RAV4, Sportage, Tiguan, Tucson, X-Trial og hva de heter alle sammen.





toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Lanseringskalender 2018
Vi gir deg Norges mest komplette oversikt over store og små bilnyheter i 2018.
Les mer
layid-bilde1
BMW Z4 for Europa
Vi har fått noen glimt av nye BMW Z4, men skal du se den i levende live må du til Paris om et par uker der den har sin Europa-premiere. Ellers må du vente til den kommer på markedet neste år.
Les mer
layid-bilde2
Fremtid - med tilbakeblikk
Peugeot har i dag sluppet de første bildene av et lekkert konsept som skal vises på Paris-utstillingen neste måned. Budskapet er at autonome biler også kan ha sjel.
Les mer
layid-bilde3
Seat gjør en Kodiaq
Seat lanserer sin tredje SUV i løpet av et par år. Tarraco blir storebror i familien som fra før består av Arona og Ateca, og den har mye til felles med Skoda Kodiaq.
Les mer
layid-bilde4
Her er Audi e-tron, og prisen blir …
Audi har i natt avduket SUV-en nordmenn i tusentall står på venteliste for å kjøpe. Her får dere all viktig informasjon og norske priser.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Viktig tilskudd
I fjor solgte Lexus 1000 biler i Norge. Da sier det seg at en ny modell med et realistisk salgsmål på rundt 400 er et viktig tilskudd. Her er det nemlig volum som teller.
Les mer
layid-bilde6
BMW viser glimt av fremtiden
Med Vision iNext gir BMW oss et glimt av fremtidens autonome elbil. Produksjonsmodellen kommer i 2021.
Les mer
layid-bilde7
Villbass med innebygd røykmaskin
Dersom du har hørt om Rezvani, så er det nok sportsbilene deres du kjenner. Men de har tilbud til offroad-fraksjonen også.
Les mer


layid-bilde8
Opels nye lommerakett
Les mer
toppsak-bilde9
To spesialer på Yaris
Blant attraksjonene Toyota skal vise på Paris-utstillingen er en oppdatert Yaris. I tillegg byr de på to spesialutgaver.
Les mer
layid-bilde10
Her er DS3 Crossback
Les mer
layid-bilde11
Her er Kias ProCeed
Les mer
layid-bilde12
Ny Mercedes GLE
Les mer
layid-bilde13
Honda Villikke Mk. 5
Det er jo akkurat som Honda ikke vil. I Europa solgte de så vidt 75.000 biler første halvår i år. I Norge, snaue 500 og 0,6 % markedsandel. Det er i hvert fall ikke bilenes skyld.
Les mer
layid-bilde14
Sniktitt på nye M-SUV-er
De som var på DTM-løp på Nürburgring i helgen fikk se to nye M-modeller fra BMW, lett kamuflerte.
Les mer
toppsak-bilde15
Elbilenes Mercedes
Det er to år siden Daimler-sjefen, Dieter Zetsche, viste frem EQ-konseptet i Paris og erklærte at «nå slår vi på bryteren». Det tok ganske lang tid før lyset kom på.
Les mer
layid-bilde16
Hot X2 fra BMW
Les mer
layid-bilde17
Verdens raskeste SUV?
Les mer
layid-bilde18
BMW setter standarden
BMW røper nå detaljene rundt en ny ladbar hybrid X5. De som har irritert seg over kort elektrisk rekkevidde har virkelig noe å se frem til.
Les mer
layid-bilde19
Ny Forester, for by og land
Femte generasjon Subaru Forester er på vei, men den skal lanseres på et par andre kontinenter før Europa og Norge står for tur.
Les mer
layid-bilde20
Klassiker i ny innpakning
Det kan være vanskelig å glemme en ungdomsforelskelse. Automobili Amos kan gjenskape minnene i helt ny innpakning. Men det koster.
Les mer
layid-bilde21
Her er Mercedes EQC
I kveld har Mercedes dratt lakenet av sin første el-SUV. Mange nordmenn står allerede på venteliste for å få bilen i 2019.
Les mer
layid-bilde22
Her kommer en ny volumselger
Forrige uke fortalte Toyota at Corolla-navnet relanseres i Europa. I dag får vi et første glimt av varianten som blir mest populær i Norge.
Les mer
toppsak-bilde23
Gatesmart Lexus - Noe du lurer på?
Stockholm er fin by det, men SÅ fin? To store billanseringer på innsiden av 36 timer, det må vel være en slags rekord?
Les mer
layid-bilde24
Kompakt-Lexus rett rundt hjørnet
Den kompakte Lexusen har vi ikke behøvd å gjette oss til. Lexus viste den allerede for to år siden. Nå er den endelig på plass i produksjons-versjon.
Les mer
layid-bilde25
BMW søker oppmerksomhet
Det kan virke som BMW ønsker mer oppmerksomhet rundt sine prototyper. For andre gang på kort tid sender de oss egne «spionbilder».
Les mer
layid-bilde26
Lada med forsmak på ny Niva
Det er lenge siden vi ble lovet en ny Niva. I Moskva er nå konsept-versjonen avduket.
Les mer
layid-bilde27
Slik blir Renaults nye russer
Les mer
toppsak-bilde28
Comeback for Corolla
Etter snart 12 år er det slutt for Auris. I stedet bringer Toyota er av verdens mest kjente modellbetegnelser tilbake til Europa.
Les mer
layid-bilde29
Progressiv Luksus???
Les mer
layid-bilde30
Bugatti for svingene
Nå er Divo her - med andre ord: Bugatti har allerede begynt å lage spesialversjoner av Chiron.
Les mer
layid-bilde31
Kalashnikov på hjul
Army 2018-utstillingen i Moskva er et stykke unna Pebble Beach. Men vi finner da ganske spennendenyheter der også.
Les mer
layid-bilde32
Spennende Audi-konsept
Pebble Beach var opprinnelig ment å hedre bilhistorien. Audi er (heldigvis) også en av dem som ikke har forstått akkurat det.
Les mer
toppsak-bilde33
I Infinitis lekegrind
I fjor viste Infiniti sin Prototype 9 på Pebble Beach. Da er det logisk at vi får nummer 10 i år. Men bortsett fra at den er elektrisk og morsom forteller de ingen ting.
Les mer
layid-bilde34
Her er nye BMW Z4
Les mer
layid-bilde35
Første SUV med RS-logo
Les mer
layid-bilde36
Sniktitt på ny Renault
Snart er det bilutstilling i Moskva, og der skal Renault vise et konsept som på sikt skal i produksjon.
Les mer
layid-bilde37
Opel viser fremtid
Opel avslører nå flere detaljer om sin nye konseptbil. Den blir en kompakt SUV, og du klarer antagelig å gjette hva slags drivlinje den skal utstyres med.
Les mer
layid-bilde38
BMW pisker opp stemningen
En ny generasjon 3-serie er snart lanseringsklar. Nå skaper BMW oppmerksomhet - ved å sende ut egne «spionbilder» tatt på Nordsløyfa.
Les mer