img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
69 bilder i galleri
Honda CR-V Mk. 5 på veien
Det er jo akkurat som Honda ikke vil. I Europa solgte de så vidt 75.000 biler første halvår i år. I Norge, snaue 500 og 0,6 % markedsandel. Det er i hvert fall ikke bilenes skyld.

Jeg blir aldri trett av å snakke om en av de første Civicene i Norge. Den eide jeg og den la grunnlaget for en lang kjærlighet som er der enda.

Jeg blir heller ikke trett av å snakke om den siste Civic R jeg har kjørt. Godt over 300 hester og det villigste chassiset du kan tenke deg.

Hvis det finnes en håttere hætsj her i verden, vil jeg helst ikke vite det.

Men jeg blir dørgende trøtt av å snakke om den delen av fabrikken som bestemte seg for å beholde importen for to år siden, da det var noen veldig oppegående folk som var klare til å påta seg Sisyfos-arbeidet.

Etter det har de klart, aktivt virker det som, å kjøre salget helt i bånn – uten tanke på trofaste forhandlere, en solid kundegruppe og en tapper kjerne på kontoret i Drammen.

De har ikke en gang klart å skrive en skikkelig annonse etter en ny Country Manager. Først dukket det opp en, så ble den trukket tilbake og en ny ble formulert som gjorde det enda mindre attraktivt for kompetente folk å søke.

Men jeg håper fremdeles det skal skje et under.

Denne innledningen fordi jeg ikke helt har bestemt meg for hvilken unnskyldning jeg skal bruke. 

Kanskje denne: «Jeg har ventet en stund med å skrive om prøvekjøringen av den ny CR-V fordi jeg ventet på at bilen skulle komme til Norge (det har den ikke) og jeg kunne fortelle om prisen (den kjenner jeg fremdeles ikke)».

Eller jeg kunne prøve meg på: «Jeg syns det er så trist med alt rundt Honda at da jeg kom hjem fra prøvekjøring i Østerrike, ble jeg så deprimert at jeg orket ikke presse ut et ord».

Men jeg tror jeg prøver meg med en litt mer troverdig: «Da jeg kom hjem fra Stockholm og skulle skrive ut om det første møtet med Mercedes EQ og Lexus UX og begynte å lese gjennom spørsmålene fra dere, dukket det opp en haug ubesvarte spørsmål i inn-boksen, og da oppdaget jeg at jeg simpelthen hadde glemt – som jeg lovte – å skrive om den nye CR-V i juli.»

Så her kommer det – fremdeles altså før bil og pris er på plass.

Det har vært CR-V’er i mer enn 20 år – vi har testet dem alle i bladet Bil – og underveis har den vært verdens mest solgte i sitt segment i mange år

I Europa har den stått for 25 % av alt Honda-salget, og i USA selger den så kraftig at en japansk prosjektsjef vi traff ved arrangementet i Østerrike egentlig var på vei til USA for å sjekke kvaliteten på en ny fabrikk (den fjerde?) som skulle bygge denne nye CR-V generasjonen.

Bilen er på mange måter lik den gamle, ved at du setter deg inn i den og kjører en tur, og så går du ut og lurer på hva all begeistringen egentlig dreide seg om.

Men så lever du med den noen timer, og du begynner å merke hvor bra alt egentlig er – udramatisk og lite iøynefallende, men genuint, merkbart bra, og du begynner å skjønne de som på tross av importør og produsent faktisk går ut og kjøper en.

Den nye har en merkbar fordel, den har en litt lengre akselavstand og det betyr mye, særlig i baksetet.

At den også har muligheter for en tredje seterad er kanskje interessant for noen, selv om du skal være en sprek idrettsungdom for å kunne ha glede av den.

Et bagasjerom på nesten 500 liter før du gjør noen som helst med et sett veldig fleksible seter er imidlertid, utrolig nok, mindre enn hos forgjengeren.

Jeg kjørte bare firehjulstrekk – den kommer også med forhjulstrekk, men da bare med manuell (glimrende kasse forresten) som er knyttet til 173 hester. Akkurat den samme motoren yter, av en eller annen obskur grunn, 20 hester mer når CVT-en er koblet til.

Automaten, med manualene under rattet, er grei nok den, og gir en akseptabel imitasjon av en dobbelclutch. I hvert fall inntil du glemmer deg og gir jernet. Den motorstøyen blir veldig uvant, for i normaltilstand er bilen behagelig lydsvak.

Lav støy er en del av det totale komfortbildet, og slik jeg oppfattet det skårer bilen høyt i denne avdelingen.

Kjøremessig også – selv om kjøreegenskapene vel tenderer mer mot trygge og forutsigbare enn festlige. Og det har åpenbart skjedd noe med stabstagene foran og bak, for dette fikk jeg inntrykk av krenget mindre enn brødre og søstre med tilsvarende høyt tyngdepunkt og merkelige vinkel på krengningsakselen.

Og jeg var lenge overbevist om at det ikke var noen elektroniske finesser i opphengningen. Dette er noe Honda har behersket i generasjoner, men så viste det seg at de hadde bygget inn noe som Agile Handling

Da jeg leste nærmere viste det seg at det likevel ikke var chassiset som ble besudlet, det er like rent og mekanisk som alltid. Agile Handling er en utvidelse av den elektroniske stabilitetskontrollen, og her er det masse applaus til Honda igjen.

Gå inn her og sjekk deler av Hondas omfattende tekniske litteratur. De er ikke redd for å utfordre kundene, de regner faktisk med at kundene fremdeles har litt interesse for finesser.  Så får det ikke hjelpe at markedsorganisasjonen ikke har noen interesse av å bringe dette videre.

Dette skrev vi da CR-V debuterte i USA

Hva jeg syns om den nye CR-V’en? Jeg er vel stygt redd for at det bare er gamle kunder som i det hele tatt er interessert i om den kommer, og de vet veldig godt hva de venter på. Jeg kan love at de vil ikke bli skuffet.

Jeg skulle ønske mange andre fikk øynene opp for denne perlen i det raskest voksende segmentet (fremdeles?) men det er vel å sette alt for store krav til en forhandlergruppe som i stor grad blir direkte hemmet av produsentens merkelige krav.

Dette skrev vi da bilen debuterte i Australia

Hvilket bringer meg til utgangspunktet: de spørsmålene jeg ikke har svart på ennå.

Rune lurer på Hybridløsningen – den er ikke ladbar, men den er jo ikke her ennå heller, de har bare antydet tidlig 2019. Når den kommer aner jeg ikke. Ikke den vanlige bensinbilen heller, forresten. 4WD og hengerfester? Ja og ja.

Garanti – blir nok ikke noe Outlander benchmarking her nei. Varme i ratt og baksetet? Ja svarte noen hyggelige teknikere som så ut som de ikke visste hva de svarte på.

Izabela lurer på om det nye hybridsystemet er så avansert som Honda påstår – «det skal jo overgå alt som finnes i dag». 

Har ikke peiling – det var ikke antydning av noe hybrid på denne premieren.  Når det kommer? Aner heller ikke? Det eneste jeg vet er: Ikke ladbart.

Vegard må slå seg til ro med manuelt dersom han nøyer seg med forhjulsdrift. Så du blir nok like oppgitt som forrige gang du prøvde deg.

Morten spør om bensinforbruket men der er jeg helt blank. En formiddags kjøring er jo ikke akkurat noen test. Men fabrikken har jo gitt oss noen NEDC-tall. 0,63/0,66/0,71 avhengig av drivlinje.

Jan A. skal jeg derimot klare: Bedre bakseteplass enn forgjengeren. Kanskje gulvet er like høyt, men du sitter med en annen vinkel på støttene – jeg lover: den er behageligere.

Tilhengervekten lurer han også på (sammen med mange andre): 1500 kg med automat, 2000 med manuelt.

Og så er han redd for dekkstøy for han har en CR-V III som bråker. Dette her er meget bedre isolert, virker som veldig bra NHV-arbeid.

La oss avslutte med Espen som skrev et langt hyggelig brev der han vel egentlig var litt skeptisk til støy han også og han syns det er trist at det sikkert er mange (som han?) norske Honda-eiere som ikke ønsker å kjøpe Honda igjen på grunn av import-organisasjonen.

Og dermed er det jeg som skal få avslutte spørsmålsrunden da, med «Hvorfor virker det helt åpenbart at å selge bil, det er noe dere ikke vil». 

Det fikk jeg ikke noe svar på.

Fakta Honda CR-V

MOTOR:

1,5 l. R4, bensin, turbo.

DRIVLINJE:

M6/CVT, Forhjul/firehjuls-drift

EFFEKT:

173/193 hk, 220/243 Nm

DIMENSJONER:

460/186/168 cm, Akselavst. 266 cm

VEKT:

1500 – 1665 kg.

PRESTASJONER:

0-100 km/t: 9,3/10 sek. 

Toppfart: 

200/210 km/t.

PRIS:

Hvem vet?

KONKURRENTER:

Hele rekka: CX5, Kodiaq, Koleos, Kuga, Outlander, RAV4, Sportage, Tiguan, Tucson, X-Trial og hva de heter alle sammen.





toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Mot alle odds
Jeg møtte Fornasari rundt årtusenskiftet for første gang. I Bologna. Så begynte de å stille ut i Genève, inntil de ikke gjorde det mer. Forsvunnet fra jordens overflate. Men i år dukket de plutselig opp igjen.
Les mer
layid-bilde1
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde2
Lister glatter ut Knobbly
I tillegg til sine Jaguar-varianter er Lister kjent for sin gamle «Knobbly». Det råeste av det råe. Nå kan det se ut som de planlegger en ny.
Les mer
layid-bilde3
Forsmak på 2-serie Gran Coupé
BMW har nå bekreftet en dårlig skjult hemmelighet - at de skal lansere en 2-serie Gran Coupé.
Les mer
layid-bilde4
Mercedes oppdaterer
I Genève presenterte Mercedes oppdaterte utgaver av GLC. Nå er turen kommet til GLC Coupè.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Mitsubishi møter Sveits
Går det an å kalle en ganske spennende konseptbil for Engelberg? Åpenbart er det helt i orden hvis presentasjonen skjer i Sveits. Det syns i hvert fall Mitsubishi.
Les mer
layid-bilde6
Kia med nok en Ceed
Kia har i dag sluppet en første skisse av et nytt medlem i Ceed-familien - en kompakt crossover.
Les mer
layid-bilde7
Putin mener alvor
Det skulle bare mange. President Vladimir Putin er den eneste av de mektige som ikke har «Sin Egen» representasjonsbil. Ikke bare har han fått sin nå, han tilbyr den også til resten av verden.
Les mer


layid-bilde8
Fisker utfordrer Tesla
Les mer
toppsak-bilde9
Elektrisk flebruksbil
De omtaler den som konsept, men Concept EQV har mye til felles med Mercedes-Benz V-Klasse. Med unntak av drivlinjen.
Les mer
layid-bilde10
Verdens dyreste Bugatti - og så da?
Les mer
layid-bilde11
Alfa med noko attåt
Les mer
layid-bilde12
Her er Teslas fjerde
Les mer
layid-bilde13
En overflod av Hispano Suiza
Den første Hispanoen jeg så i Genève var en H6B som tilhørte Monacos fyrstehus. Den andre var like gammel - 80 år - men spansk. Først da dukket den tredje opp. Selveste Carmen.
Les mer
layid-bilde14
Subarus sterke fremtidsvisjon
Den konseptbilen Subaru viste i Genève fikk masse oppmerksomhet fra amerikanske journalister. Den hadde fortjent mer i Europa, men det er jo i USA det største volumet ligger for dette merket.
Les mer
toppsak-bilde15
Med vekt på vakker
Det virker som om den nye designhøvdingen for hele Hyundai-gruppen, Luc Donckerwolke, ikke brauter. Har lar i hvert fall fremdeles Europa-kontoret konsentrere seg om det de kan: vakkert.
Les mer
layid-bilde16
Ny plattform og ny Sonata
Les mer
layid-bilde17
Tata inviterer til nytt segment
Les mer
layid-bilde18
Estland vant kampen om «søt»
Selvfølgelig ble den en publikumsmagnet i Genève. Nobe fra Estland. 60-talls søt og elektrisk. Swingskjørt og vegan - kan ikke slå feil.
Les mer
layid-bilde19
Toppløst i 317 km/t
Det er ikke mange som kjører fra en Mercedes-AMG GT R. Ytelsene blekner ikke selv om den nå kommer som roadster, i meget begrenset opplag.
Les mer
layid-bilde20
Smart skinner som påskesola
Utrolig hva et muntert tørkle på hodet kan gjøre. Skinnende gult for eksempel. Det får folk til å smile. Slik Smart klarte i Genève.
Les mer
layid-bilde21
Splitter ny Korando
SsangYong lanserer ny Korando som skal inn i det kanskje mest konkurranseutsatte SUV-segmentet. Men neste år kan den få et viktig fortrinn.
Les mer
layid-bilde22
Fremdeles plass for gærninger
Sbarros stand i Genève lå noen meter unna. Fra det holdet er man vant til en og annen galskap. Men dette var hinsides. Superquad ble den kalt. Det er vel grunner til at verden aldri har sett makan.
Les mer
toppsak-bilde23
Comeback for Camry
Den romslige Toyota-sedanen har vært fraværende i det norske markedet en årrekke. Men i mai er den tilbake, for første gang i hybrid-utgave.
Les mer
layid-bilde24
På sporet av den nye Qashqai
Den ser kanskje litt for vill ut til å kunne bli din neste bil, men det er faktisk store deler av neste Qashqai vi møter i Nissans Genève-konsept.
Les mer
layid-bilde25
Morgan med turbo og sentrallås!
Morgan har introdusert en ny modell med 2019-detaljer om bord. Dessuten har de fått friske penger. Men det meste er som før.
Les mer
layid-bilde26
Kjapp kineser - med hjelp fra Sverige
Lynk & Co har meldt seg på årets WTCR-mesterskap. Til å komme seg på banen har de fått hjelp fra Sverige.
Les mer
layid-bilde27
Mer enn forventet hos Fiat
Les mer
toppsak-bilde28
Alfa bobler av overskudd
Alfa-standen sprudlet av spesialutgaver i racing-design og et spennende konsept. Selvsagt står elektrifisering på agendaen også hos italienerne.
Les mer
layid-bilde29
Tesla som Shooting Brake
Les mer
layid-bilde30
Facelift for Jaguar XE
Jaguar foretar et midtlivs ansiktsløft på sin 3-serieutfordrer, XE. Dermed blir den mer på nivå med øvrige familiemedlemmer.
Les mer
layid-bilde31
Ginettas utrolige superbil
Lawrence Tomlinson har du sannsynligvis aldri hørt om. Ginetta har du kanskje hørt om. Sammen står det for en Genève-utstillingens råeste prestasjoner. En britisk superbil som ut-Ferrarier Ferrari.
Les mer
layid-bilde32
Subaru med nye hybrider
Endelig får Subaru noe annet enn bensin- og dieselmotorer i sine biler. Til høsten lanseres to hybrider - den ene er en flunkende ny Forester. Ikke rart gleden står i taket hos Subaru Norge på Skytta.
Les mer
toppsak-bilde33
Ny gren på Porsche-stammen
Dersom Toni Piëch ikke hadde ønsket at navnet hans skulle forbindes med et stort bilkonsern, hadde han vel byttet etternavn? Men på den annen side, han kunne vel ikke kalt den nye bilen sin for Porsche heller?
Les mer
layid-bilde34
BMW elektrifiserer over hele linjen
Les mer
layid-bilde35
Pininfarina får avlegger
Les mer
layid-bilde36
Fargerik fremtid hos Skoda
Jeg blir nesten i godt humør av de flotte konseptene Skoda varter opp med for tiden. Her får vi en forsmak på en bil som kommer et stykke inn i 2020.
Les mer
layid-bilde37
488 - i enda en versjon
Det som er veldig positivt, og det som lover godt for fremtiden, er at Ferraris 488 GTB-erstatning ikke heter noe med 488 i det hele tatt. For nå begynner det å bli mange nok fireåtteåtte.
Les mer
layid-bilde38
Elegant SUV fra Mazda
Når Mazda lanserer en ny SUV, som i størrelse ligger mellom deres eksisterende modeller, hadde det vel vært logisk at den skulle hete CX-4? Men den betegnelsen har de kanskje andre planer med?
Les mer