img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
35 bilder i galleri
Elbilenes Mercedes
Det er to år siden Daimler-sjefen, Dieter Zetsche, viste frem EQ-konseptet i Paris og erklærte at «nå slår vi på bryteren». Det tok ganske lang tid før lyset kom på.

Nå er den første EQ-versjonen fra Mercedes endelig vist. På et stort arrangement i Stockholm kunne vi ta på den, lukte på den (helt sant, Sabine Engelhardt var selv til stede, hun er sjef for Daimlers Duft Design!), sitte i den, se på den, men det tar enda en stund før vi – og kanskje spesielt dere, kundene – kan få kjøre den.

Se stort bildegalleri av Mercedes EQC

Produksjonen på Bremen-fabrikken kommer i gang langt utpå nyåret, så at vi får se noen bil på gaten før sommerferien er vel heller tvilsomt.

Derfor er det også veldig vanskelig å si hva det egentlig er vi venter på. Det er umulig å vite hvordan den oppfører seg, hvor praktisk eller upraktisk interiøret er eller hvordan den i praksis vil stå seg mot andre konkurrenter, som for eksempel Jaguars elbil

Men selv om vi vet altfor lite er det vanskelig å komme forbi at to av de første inntrykkene egentlig er ganske negative. 

For det første eksteriøret. 

Designsjefen selv, Gorden Wagener, gikk som vanlig i fistel på sosiale medier i lanseringsdagene og fortalte om Progressive Luxury med store bokstaver.

Luksus, kanskje, vanskelig å avgjøre – men progressiv? Hadde de vist meg denne bilen med en litt forbedret dieselmotor, hadde jeg ikke blitt overrasket.

Den har ingen av de særpregene man med fordel kan bygge inn i en elbil. Ingen cab forward, ikke noen åpenbar benplassfordel i baksetet, og du har sågar en midttunnel inne i bilen.

Årsaken er fleksibel konstruksjon. Mercedes tror så mye på sin moderne elbil at den skal bygges på samme Bremen- eller Beijing-linje som C og GLC, «slik at vi kan tilpasse produksjonen helt etter etterspørselen».

Den eneste åpenbare fordelen en slik unisex-løsning kan tenkes å gi, er en lavere stykkpris – men vi må nok vente et halvt år til før vi får beskjed om den.

Når det gjelder eksteriøret kaller Gorden Wagener dette for en «forløper for avantgardistisk elektro-estetikk». 

Ikke lett å se.

Bortsett fra et lysbånd over hele fronten og hele hekken (hei på dere, baklyktene fra Porsche) og en helt ny, svart grill med lysende stjerne i midten, som skal være kjennetegn på alle EQ-biler. Kanskje ikke nok til å være forløper for noe som helst.

Men det skal tilføyes at interiøret er bra. Man har erstattet de store jetmotorlignende luftdysene med elegante små slisser, som attpåtil har fått en kopperfarget overflate. Og det høykvalitets kunststoff-materialet på dashbordet ser ikke lenger ut som imitert skinn, nå ser det ut som imiterte tech-tekstiler – og det passer jo mye bedre.

Det er selvfølgelig en nedtur at foran seg har fører og sidemann et enormt display (endelig en touch-screen forresten) og en midtkonsoll som hadde livets rett så lenge det sto en girspak der, men som vel heller ikke har noe i en moderne, romslig elbil å gjøre.

Det virker med andre ord som om det er altfor mye fossilbil-rester og altfor lite «progressiv» i denne bilen.

Men når Mercedes kaller denne for «elbilenes Mercedes», ligger det kanskje implisitt noe solid&kvalitet, men konservativt, i begrepet?

At du får med et Mercedes Me opplegg, med apper og stemmestyring like utrolig spennende som Siri og Alexa har demonstrert i mange år alt, pluss alt du kan tenke deg av oppkoblingsfinesser, er kanskje med på å forklare «luksus»-påstanden.

Er det bare jeg som får en litt trist Daddy-at-Disco-følelse når voksne menn – styremedlemmer i Daimler, står og er begeistret over at du kan snakke til bilen og få den til å varme seg opp neste morgen?

Den andre solide nedturen går på teoretiske verdier.

Denne bilen veier altså 2,5 tonn – 400 kg mer enn Jaguaren, men har en batterikapasitet på 80 kWh – 10 færre enn Jaguaren.

Men mindre Mercedes har klart å bygge inn et batterimanagement-system som har egenskaper vi aldri har sett make til, er dette, på papiret i hvert fall, 1-0 til Jaguar.

Det skal bli spennende en gang å få en forklaring på hvorfor Mercedes bestemte seg for å gå såpass forsiktig ut når de nå endelig skulle inn på den elektrifiseringsveien alle er enige om er nødvendig.

Det er litt synd hvis det bare er konsept-mannskapene som får lov til å boltre seg.

Men så er det kanskje på tide å se på hva dere lurte på, dere som benyttet invitasjonen til å sende med meg noen smarte spørsmål i bagasjen.

Sammen med mange andre (hva er det med Norge og hengere?) lurte Thorbjørn på hengervekten. Her har Mercedes et skikkelig, konkret svar: 1800 kg til 12 % stigning! 

Selvfølgelig er det en rekke spørsmål om elektriske finesser, ikke akkurat min sterkeste side når ting går over 12 Volt, men la oss prøve: Christian, Thorbjørn, en annen Jon, Arild, Bjørn, Anna og Anders er blant dem som har ganske detaljerte spørsmål.

I sammendrag blir svaret: Vi har ikke fått oppgitt noen WLTP-data. Det eneste de snakker om er foreløpige NEDC-data, og der er rekkevidden «mer enn» 450 km og forbruket er 22,2 kWh per 100 km.

Batterikapasiteten er 80 kWh og virker ikke skalerbar, selv om det bak på bilen sto EQC 400 – hvilket tyder på at den i hvert fall vil komme i flere hk-versjoner.

Totaleffekten er 300 kW (408 hk) og 765 Nm fordelt på en motor foran og en bak, og begge motorene er i virksomhet hele tiden.

Internladeren er på 7,4 kW og det er vel ikke den kontakt i verden som ikke kan brukes. Men superlading var ikke noe tema. 110 kW var det kraftigste det var snakk om. Og vi fikk vite: 40 minutter fra 10 til 80 % lading.

Eirik lurer på om de har satt ladeluken på det mest tåpelige stedet. Ikke at jeg vet hvor det er – men høyt oppe, bak – som her - virker kanskje ikke som det mest tåpelige stedet.

Han spør også om «hvorfor så langt og høyt panser? Eller hvorfor så klassisk formspråk når drivlinjen kan være så mye mer kompakt?» – Hvilket bare bekrefter at det er flere av oss. 

Han vil også vite hvordan kreftene fordeles mellom akslene – og der sier Mecedes at den ene motoren er bygget for høyfartytelser og at den andre for lavfart, seigdraging (!) og så har de noe som heter Torque Shifting mellom for- og bak-aksel, men ikke individuell fordeling, «torque vectoring» mellom høyre og venstre.

Anders peker forresten på en av Teslas store fordeler – en overlegen lade-infrastruktur.  Mercedes pekte på sin egen wall-box og minnet dessuten på at de var en del av den pan-europeiske ladestruktur-utbyggeren Ionity

Jan spør om E og S i EQ-utgavene vil bli identiske med fossilversjonene. Men det er vi blitt lovet – EQ-biler skal ha sine egne design-spesialiteter. Men om de blir veldig spesielle begynner jeg også å lure på.

I samme retning spør Jan Helge om når den smekre EQA kommer, og hvem som er nestemann ut.

Det eneste jeg vet er at de snakker bare om EQE og EQS, uten at noen vel aner når noe vil komme. 

Så har vi Kristian til slutt da. Det første spørsmålet hans klarte jeg: «Har den justerbar luftfjæring som standard/tilvalg?» Niks, her er det stål som fjærer. Og journalist-kolleger som har fått sitte på med prototyper sier at den er definitivt av det komfortable slaget.

Men jommen klarte han ikke å spolere opplegget mitt. Denne gangen hadde jeg nemlig bestemt meg for å greie alle spørsmålene, og så kommer han med: «Hva er bakkeklaringen?»

Ingen kunne svare, bortsett fra en gammel bekjent som er like kynisk som meg.

«Aner ikke» sa han, «men si 16 cm. Hvis noen etterpå tar deg i at den er 155 mm så kan vi jo skylde på at det var en førproduksjonsbil vi så».

Minidata Mercedes-Benz EQC

Mål:

476/188/162 cm (L/B/H)

Akselavstand:

287 cm

Bagasjerom:

500 liter

Vekt:

2425 kg, derav batteri: 650 kg.

Tilhengervekt:

1800 kg.

Drivlinje:

To asynkrone motorer. Firehjulsdrift.

Ytelse:

300 kW (408 hk)

Dreiemoment:

765 Nm

Kapasitet:

80kWh

Aks. 0-100 km/t:

5,1 sek.

Toppfart (regulert):

180 km/t

Rekkevidde:

«Over» 450 km (NEDC)

Pris:

Ingen peiling

Lansering:

Sommer 2019


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Lanseringskalender 2018
Vi gir deg Norges mest komplette oversikt over store og små bilnyheter i 2018.
Les mer
layid-bilde1
BMW Z4 for Europa
Vi har fått noen glimt av nye BMW Z4, men skal du se den i levende live må du til Paris om et par uker der den har sin Europa-premiere. Ellers må du vente til den kommer på markedet neste år.
Les mer
layid-bilde2
Fremtid - med tilbakeblikk
Peugeot har i dag sluppet de første bildene av et lekkert konsept som skal vises på Paris-utstillingen neste måned. Budskapet er at autonome biler også kan ha sjel.
Les mer
layid-bilde3
Seat gjør en Kodiaq
Seat lanserer sin tredje SUV i løpet av et par år. Tarraco blir storebror i familien som fra før består av Arona og Ateca, og den har mye til felles med Skoda Kodiaq.
Les mer
layid-bilde4
Her er Audi e-tron, og prisen blir …
Audi har i natt avduket SUV-en nordmenn i tusentall står på venteliste for å kjøpe. Her får dere all viktig informasjon og norske priser.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Viktig tilskudd
I fjor solgte Lexus 1000 biler i Norge. Da sier det seg at en ny modell med et realistisk salgsmål på rundt 400 er et viktig tilskudd. Her er det nemlig volum som teller.
Les mer
layid-bilde6
BMW viser glimt av fremtiden
Med Vision iNext gir BMW oss et glimt av fremtidens autonome elbil. Produksjonsmodellen kommer i 2021.
Les mer
layid-bilde7
Villbass med innebygd røykmaskin
Dersom du har hørt om Rezvani, så er det nok sportsbilene deres du kjenner. Men de har tilbud til offroad-fraksjonen også.
Les mer


layid-bilde8
Opels nye lommerakett
Les mer
toppsak-bilde9
To spesialer på Yaris
Blant attraksjonene Toyota skal vise på Paris-utstillingen er en oppdatert Yaris. I tillegg byr de på to spesialutgaver.
Les mer
layid-bilde10
Her er DS3 Crossback
Les mer
layid-bilde11
Her er Kias ProCeed
Les mer
layid-bilde12
Ny Mercedes GLE
Les mer
layid-bilde13
Honda Villikke Mk. 5
Det er jo akkurat som Honda ikke vil. I Europa solgte de så vidt 75.000 biler første halvår i år. I Norge, snaue 500 og 0,6 % markedsandel. Det er i hvert fall ikke bilenes skyld.
Les mer
layid-bilde14
Sniktitt på nye M-SUV-er
De som var på DTM-løp på Nürburgring i helgen fikk se to nye M-modeller fra BMW, lett kamuflerte.
Les mer
toppsak-bilde15
Elbilenes Mercedes
Det er to år siden Daimler-sjefen, Dieter Zetsche, viste frem EQ-konseptet i Paris og erklærte at «nå slår vi på bryteren». Det tok ganske lang tid før lyset kom på.
Les mer
layid-bilde16
Hot X2 fra BMW
Les mer
layid-bilde17
Verdens raskeste SUV?
Les mer
layid-bilde18
BMW setter standarden
BMW røper nå detaljene rundt en ny ladbar hybrid X5. De som har irritert seg over kort elektrisk rekkevidde har virkelig noe å se frem til.
Les mer
layid-bilde19
Ny Forester, for by og land
Femte generasjon Subaru Forester er på vei, men den skal lanseres på et par andre kontinenter før Europa og Norge står for tur.
Les mer
layid-bilde20
Klassiker i ny innpakning
Det kan være vanskelig å glemme en ungdomsforelskelse. Automobili Amos kan gjenskape minnene i helt ny innpakning. Men det koster.
Les mer
layid-bilde21
Her er Mercedes EQC
I kveld har Mercedes dratt lakenet av sin første el-SUV. Mange nordmenn står allerede på venteliste for å få bilen i 2019.
Les mer
layid-bilde22
Her kommer en ny volumselger
Forrige uke fortalte Toyota at Corolla-navnet relanseres i Europa. I dag får vi et første glimt av varianten som blir mest populær i Norge.
Les mer
toppsak-bilde23
Gatesmart Lexus - Noe du lurer på?
Stockholm er fin by det, men SÅ fin? To store billanseringer på innsiden av 36 timer, det må vel være en slags rekord?
Les mer
layid-bilde24
Kompakt-Lexus rett rundt hjørnet
Den kompakte Lexusen har vi ikke behøvd å gjette oss til. Lexus viste den allerede for to år siden. Nå er den endelig på plass i produksjons-versjon.
Les mer
layid-bilde25
BMW søker oppmerksomhet
Det kan virke som BMW ønsker mer oppmerksomhet rundt sine prototyper. For andre gang på kort tid sender de oss egne «spionbilder».
Les mer
layid-bilde26
Lada med forsmak på ny Niva
Det er lenge siden vi ble lovet en ny Niva. I Moskva er nå konsept-versjonen avduket.
Les mer
layid-bilde27
Slik blir Renaults nye russer
Les mer
toppsak-bilde28
Comeback for Corolla
Etter snart 12 år er det slutt for Auris. I stedet bringer Toyota er av verdens mest kjente modellbetegnelser tilbake til Europa.
Les mer
layid-bilde29
Progressiv Luksus???
Les mer
layid-bilde30
Bugatti for svingene
Nå er Divo her - med andre ord: Bugatti har allerede begynt å lage spesialversjoner av Chiron.
Les mer
layid-bilde31
Kalashnikov på hjul
Army 2018-utstillingen i Moskva er et stykke unna Pebble Beach. Men vi finner da ganske spennendenyheter der også.
Les mer
layid-bilde32
Spennende Audi-konsept
Pebble Beach var opprinnelig ment å hedre bilhistorien. Audi er (heldigvis) også en av dem som ikke har forstått akkurat det.
Les mer
toppsak-bilde33
I Infinitis lekegrind
I fjor viste Infiniti sin Prototype 9 på Pebble Beach. Da er det logisk at vi får nummer 10 i år. Men bortsett fra at den er elektrisk og morsom forteller de ingen ting.
Les mer
layid-bilde34
Her er nye BMW Z4
Les mer
layid-bilde35
Første SUV med RS-logo
Les mer
layid-bilde36
Sniktitt på ny Renault
Snart er det bilutstilling i Moskva, og der skal Renault vise et konsept som på sikt skal i produksjon.
Les mer
layid-bilde37
Opel viser fremtid
Opel avslører nå flere detaljer om sin nye konseptbil. Den blir en kompakt SUV, og du klarer antagelig å gjette hva slags drivlinje den skal utstyres med.
Les mer
layid-bilde38
BMW pisker opp stemningen
En ny generasjon 3-serie er snart lanseringsklar. Nå skaper BMW oppmerksomhet - ved å sende ut egne «spionbilder» tatt på Nordsløyfa.
Les mer