img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
35 bilder i galleri
Elbilenes Mercedes
Det er to år siden Daimler-sjefen, Dieter Zetsche, viste frem EQ-konseptet i Paris og erklærte at «nå slår vi på bryteren». Det tok ganske lang tid før lyset kom på.

Nå er den første EQ-versjonen fra Mercedes endelig vist. På et stort arrangement i Stockholm kunne vi ta på den, lukte på den (helt sant, Sabine Engelhardt var selv til stede, hun er sjef for Daimlers Duft Design!), sitte i den, se på den, men det tar enda en stund før vi – og kanskje spesielt dere, kundene – kan få kjøre den.

Se stort bildegalleri av Mercedes EQC

Produksjonen på Bremen-fabrikken kommer i gang langt utpå nyåret, så at vi får se noen bil på gaten før sommerferien er vel heller tvilsomt.

Derfor er det også veldig vanskelig å si hva det egentlig er vi venter på. Det er umulig å vite hvordan den oppfører seg, hvor praktisk eller upraktisk interiøret er eller hvordan den i praksis vil stå seg mot andre konkurrenter, som for eksempel Jaguars elbil

Men selv om vi vet altfor lite er det vanskelig å komme forbi at to av de første inntrykkene egentlig er ganske negative. 

For det første eksteriøret. 

Designsjefen selv, Gorden Wagener, gikk som vanlig i fistel på sosiale medier i lanseringsdagene og fortalte om Progressive Luxury med store bokstaver.

Luksus, kanskje, vanskelig å avgjøre – men progressiv? Hadde de vist meg denne bilen med en litt forbedret dieselmotor, hadde jeg ikke blitt overrasket.

Den har ingen av de særpregene man med fordel kan bygge inn i en elbil. Ingen cab forward, ikke noen åpenbar benplassfordel i baksetet, og du har sågar en midttunnel inne i bilen.

Årsaken er fleksibel konstruksjon. Mercedes tror så mye på sin moderne elbil at den skal bygges på samme Bremen- eller Beijing-linje som C og GLC, «slik at vi kan tilpasse produksjonen helt etter etterspørselen».

Den eneste åpenbare fordelen en slik unisex-løsning kan tenkes å gi, er en lavere stykkpris – men vi må nok vente et halvt år til før vi får beskjed om den.

Når det gjelder eksteriøret kaller Gorden Wagener dette for en «forløper for avantgardistisk elektro-estetikk». 

Ikke lett å se.

Bortsett fra et lysbånd over hele fronten og hele hekken (hei på dere, baklyktene fra Porsche) og en helt ny, svart grill med lysende stjerne i midten, som skal være kjennetegn på alle EQ-biler. Kanskje ikke nok til å være forløper for noe som helst.

Men det skal tilføyes at interiøret er bra. Man har erstattet de store jetmotorlignende luftdysene med elegante små slisser, som attpåtil har fått en kopperfarget overflate. Og det høykvalitets kunststoff-materialet på dashbordet ser ikke lenger ut som imitert skinn, nå ser det ut som imiterte tech-tekstiler – og det passer jo mye bedre.

Det er selvfølgelig en nedtur at foran seg har fører og sidemann et enormt display (endelig en touch-screen forresten) og en midtkonsoll som hadde livets rett så lenge det sto en girspak der, men som vel heller ikke har noe i en moderne, romslig elbil å gjøre.

Det virker med andre ord som om det er altfor mye fossilbil-rester og altfor lite «progressiv» i denne bilen.

Men når Mercedes kaller denne for «elbilenes Mercedes», ligger det kanskje implisitt noe solid&kvalitet, men konservativt, i begrepet?

At du får med et Mercedes Me opplegg, med apper og stemmestyring like utrolig spennende som Siri og Alexa har demonstrert i mange år alt, pluss alt du kan tenke deg av oppkoblingsfinesser, er kanskje med på å forklare «luksus»-påstanden.

Er det bare jeg som får en litt trist Daddy-at-Disco-følelse når voksne menn – styremedlemmer i Daimler, står og er begeistret over at du kan snakke til bilen og få den til å varme seg opp neste morgen?

Den andre solide nedturen går på teoretiske verdier.

Denne bilen veier altså 2,5 tonn – 400 kg mer enn Jaguaren, men har en batterikapasitet på 80 kWh – 10 færre enn Jaguaren.

Men mindre Mercedes har klart å bygge inn et batterimanagement-system som har egenskaper vi aldri har sett make til, er dette, på papiret i hvert fall, 1-0 til Jaguar.

Det skal bli spennende en gang å få en forklaring på hvorfor Mercedes bestemte seg for å gå såpass forsiktig ut når de nå endelig skulle inn på den elektrifiseringsveien alle er enige om er nødvendig.

Det er litt synd hvis det bare er konsept-mannskapene som får lov til å boltre seg.

Men så er det kanskje på tide å se på hva dere lurte på, dere som benyttet invitasjonen til å sende med meg noen smarte spørsmål i bagasjen.

Sammen med mange andre (hva er det med Norge og hengere?) lurte Thorbjørn på hengervekten. Her har Mercedes et skikkelig, konkret svar: 1800 kg til 12 % stigning! 

Selvfølgelig er det en rekke spørsmål om elektriske finesser, ikke akkurat min sterkeste side når ting går over 12 Volt, men la oss prøve: Christian, Thorbjørn, en annen Jon, Arild, Bjørn, Anna og Anders er blant dem som har ganske detaljerte spørsmål.

I sammendrag blir svaret: Vi har ikke fått oppgitt noen WLTP-data. Det eneste de snakker om er foreløpige NEDC-data, og der er rekkevidden «mer enn» 450 km og forbruket er 22,2 kWh per 100 km.

Batterikapasiteten er 80 kWh og virker ikke skalerbar, selv om det bak på bilen sto EQC 400 – hvilket tyder på at den i hvert fall vil komme i flere hk-versjoner.

Totaleffekten er 300 kW (408 hk) og 765 Nm fordelt på en motor foran og en bak, og begge motorene er i virksomhet hele tiden.

Internladeren er på 7,4 kW og det er vel ikke den kontakt i verden som ikke kan brukes. Men superlading var ikke noe tema. 110 kW var det kraftigste det var snakk om. Og vi fikk vite: 40 minutter fra 10 til 80 % lading.

Eirik lurer på om de har satt ladeluken på det mest tåpelige stedet. Ikke at jeg vet hvor det er – men høyt oppe, bak – som her - virker kanskje ikke som det mest tåpelige stedet.

Han spør også om «hvorfor så langt og høyt panser? Eller hvorfor så klassisk formspråk når drivlinjen kan være så mye mer kompakt?» – Hvilket bare bekrefter at det er flere av oss. 

Han vil også vite hvordan kreftene fordeles mellom akslene – og der sier Mecedes at den ene motoren er bygget for høyfartytelser og at den andre for lavfart, seigdraging (!) og så har de noe som heter Torque Shifting mellom for- og bak-aksel, men ikke individuell fordeling, «torque vectoring» mellom høyre og venstre.

Anders peker forresten på en av Teslas store fordeler – en overlegen lade-infrastruktur.  Mercedes pekte på sin egen wall-box og minnet dessuten på at de var en del av den pan-europeiske ladestruktur-utbyggeren Ionity

Jan spør om E og S i EQ-utgavene vil bli identiske med fossilversjonene. Men det er vi blitt lovet – EQ-biler skal ha sine egne design-spesialiteter. Men om de blir veldig spesielle begynner jeg også å lure på.

I samme retning spør Jan Helge om når den smekre EQA kommer, og hvem som er nestemann ut.

Det eneste jeg vet er at de snakker bare om EQE og EQS, uten at noen vel aner når noe vil komme. 

Så har vi Kristian til slutt da. Det første spørsmålet hans klarte jeg: «Har den justerbar luftfjæring som standard/tilvalg?» Niks, her er det stål som fjærer. Og journalist-kolleger som har fått sitte på med prototyper sier at den er definitivt av det komfortable slaget.

Men jommen klarte han ikke å spolere opplegget mitt. Denne gangen hadde jeg nemlig bestemt meg for å greie alle spørsmålene, og så kommer han med: «Hva er bakkeklaringen?»

Ingen kunne svare, bortsett fra en gammel bekjent som er like kynisk som meg.

«Aner ikke» sa han, «men si 16 cm. Hvis noen etterpå tar deg i at den er 155 mm så kan vi jo skylde på at det var en førproduksjonsbil vi så».

Minidata Mercedes-Benz EQC

Mål:

476/188/162 cm (L/B/H)

Akselavstand:

287 cm

Bagasjerom:

500 liter

Vekt:

2425 kg, derav batteri: 650 kg.

Tilhengervekt:

1800 kg.

Drivlinje:

To asynkrone motorer. Firehjulsdrift.

Ytelse:

300 kW (408 hk)

Dreiemoment:

765 Nm

Kapasitet:

80kWh

Aks. 0-100 km/t:

5,1 sek.

Toppfart (regulert):

180 km/t

Rekkevidde:

«Over» 450 km (NEDC)

Pris:

Ingen peiling

Lansering:

Sommer 2019


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Norgesdebut for Tesla Model 3
Det var tilløp til kø da Tesla åpnet dørene til første Model 3-visning på norsk jord i dag. Men den er her bare for at potensielle kunder kan se og røre, ikke kjøre den. De første kundebilene kommer først i 2019.
Les mer
layid-bilde1
Ny hydrogenbil fra Mercedes
Den ser nesten ut som en vanlig GLC, men under skallet skjuler deg seg noe nytt og fremtidsrettet.
Les mer
layid-bilde2
Her er ny 3-serie i M-drakt
Vi møtte nye BMW 3-serie i Paris, men amerikanerne får nå se en spesialutgave i LosAngeles om et par uker.
Les mer
layid-bilde3
Barsk ny Ranger fra Ford
Nå åpner Ford for bestilling av den tøffe Ranger Raptor. Men fortsatt er det en stund til du kan plassere den på gårdsplassen.
Les mer
layid-bilde4
Snart kommer BMWs nye toppmodell
Den er allerede på banen i racing-utgave, men snart vises også gateversjonen av BMW M8 Coupé. Her får vi en smakebit.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Ladbar E-Klasse er bestillingsklar
Mercedes-importøren har hatt et meget begrenset antall ladbare modeller den siste tiden, men nå er nye alternativer bestillingsklare.
Les mer
layid-bilde6
Tarok blir navnet på VWs livsstil-pickup
Tarok blir navnet på den fem meter lange pickupen som Volkswagen premiereviste i helgen som konsept i Brasil. Men dessverre, ha ikke for store forhåpninger om å se den i Norge.
Les mer
layid-bilde7
Lexus UX skal koster fra 383.800 kroner
Med startpris på 383.800 kroner går nye Lexus UX 250h rett i strupen på BMW X1, Jaguar E-Pace, Mercedes GLA og Volvo XC40.
Les mer


layid-bilde8
Salgsklar Mercedes GLE
Les mer
toppsak-bilde9
Lanseringskalender 2018
Vi gir deg Norges mest komplette oversikt over store og små bilnyheter i 2018.
Les mer
layid-bilde10
En tøffere Focus
Les mer
layid-bilde11
Prisdumper VW e-Up med nye 20.000 kroner
Les mer
layid-bilde12
BMW 8-serie kabriolet til Norge med vårsola
Les mer
layid-bilde13
Kompakte Skoda Scala i strupen på VW Golf
Škoda løfter nå litt mer på sløret for den kommende familie-kombimodellen Scala. Den blir 4,36 meter lang og får bensinmotorer på 95, 115 og 150 hk. Diesel droppes.
Les mer
layid-bilde14
Ford GT Carbon Series slanket med 18 kilo
Carbon-serien av Ford GT kan bestilles fra 8. november, og du har 30 dager på deg før Ford setter strek.
Les mer
toppsak-bilde15
VW snart klar med liten pickup, vises først i Brasil
Ti år etter at VW viste det første konseptet på pickupen som skulle bli til Amarok er det nå klart for å en mindre, firehjulsdrevet og mer fleksibel pickup som konsept i Brasil. Denne bilen kan komme fortere til Norge enn du aner.
Les mer
layid-bilde16
Ferraris mareritt
Les mer
layid-bilde17
Leveringskø for Kia e-Niro til langt ut i 2020
Les mer
layid-bilde18
Endelig i Norge: Ford Transit Custom 4x4
Ford Transit Custom med firehjulsdrift debuterer i Norge på Oslo Motor Show med Extrem Konzepte i Tyskland som produsent og MS-RT Norge som importør.
Les mer
layid-bilde19
T-Cross kan bli VWs viktigste SUV i Norge
SUV-enes sterke posisjonen gjør at lille VW T-Cross blir en svært viktig bil for Volkswagen i Norge selv om den ikke kommer i elektriske eller hybride varianter.
Les mer
layid-bilde20
Lynk & Co på banen
Overraskende melding fra Lynk & Co - som ikke akkurat misbruker in-bokser - deres modell 03 kommer i en Racing-utgave. Bokstavelig talt, den skal delta i WTCR neste år.
Les mer
layid-bilde21
En liten hissigpropp
Brabus er glad i Smart-biler, og nå har de laget sin kraftigste utgave så langt: 125R. Dessverre får vi neppe se denne i Norge.
Les mer
layid-bilde22
Polestar, et bygg nærmere
Vi har vært med på åpningen av Polestars hovedkvarter i Göteborg. Vi visste at bil-innholdet i presentasjonen ville bli magert så vi kjørte likegodt ned i en Polestar.
Les mer
toppsak-bilde23
Porsche Taycan til under 700.000 kroner?
Porsches super-elbiler passer perfekt for norsk avgiftsfritak. Når Taycan trolig er her sent i 2019 kan prisen bli under 700.000 kroner. Og nå er også konsept-SUV-en Mission E Cross Turismo som en Shooting Brake av samme bilen bekreftet.
Les mer
layid-bilde24
Ferraris Paris
Ferrari var det eneste av merkene under Fiat-paraplyen som fant det umaken verdt å ta turen til Paris. Med tre ganske/helt nye biler, og den beste av dem alle - en mer enn 50 år gammel LM.
Les mer
layid-bilde25
Mercedes mer enn dobler el-rekkevidden på ladehybride GLE
Mercedes GLE ladehybrid får hele 100 km elektrisk rekkevidde, men er først tilgjengelig neste høst.
Les mer
layid-bilde26
X7 - BMWs største SUV
X7, BMWs digre SUV med plass til sju kan nå bestilles, koster fra 1.278.500 kroner og er på plass i Norge sent i mars neste år.
Les mer
layid-bilde27
Audi A1 Allroad på vei
Les mer
toppsak-bilde28
Skodas kompakte Scala erstatter anonyme Rapid
Rapid går ut og Scala kommer inn som Škodas nye våpen i Golf-klassen.
Les mer
layid-bilde29
Renaults nye elbil-oppskrift
Les mer
layid-bilde30
Nye plug-in hybrider fra Mercedes
To av tre nye Mercedes C-Klasse registrert de siste tre årene har vært ladbare hybrider. I E-Klassen er det fortsatt diesel som dominerer. Nå letter Mercedes på sløret om neste generasjon plug-in C- og E-Klasse.
Les mer
layid-bilde31
Pariss under utvikling
Et av lyspunktene på årets bilutstilling i Paris: Pariss er ikke død, de har samlet kapital til videre utvikling og er i rute med produksjon av en snacksy elektrisk roadster. Og en Formel E med tak!
Les mer
layid-bilde32
Hybridenes S-Klasse
Mercedes lanserer nå tredje generasjon hybrid S-Klasse. Hvis du er i markedet for en stor luksuslimousin er den verd å vurdere.
Les mer
toppsak-bilde33
Nytt alternativ i Mondeo-familien
Nå får endelig Ford et alternativ de har savnet i årevis - en hybrid stasjonsvogn.
Les mer
layid-bilde34
Qashqai får nye drivlinjer
Les mer
layid-bilde35
Et nytt merke er født
Les mer
layid-bilde36
Vietnam-bil i Paris
Dette var en stor premiere. Nye biler fra nytt bilproduserende land - presentert av David Beckham og to bemerkelsesverdige kvinner.
Les mer
layid-bilde37
Kineser på ramme alvor
Dersom GAC er kjent for noe som helst, må det være for å ha hatt en modell som het Trumpchi. Men etter en fremvisning i Paris må vi kanskje begynne å ta dem på alvor?
Les mer
layid-bilde38
Porsche bekrefter Speedster
Det er skummelt når man gjør som Porsche - viser en fremtidsmodell sammen med den 64 år gamle bilen som har vært inspirasjonen. Det blir fort en «hvilken er den fineste»-konkurranse. Så flaut hvis den gamle vinner.
Les mer