img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
35 bilder i galleri
Elbilenes Mercedes
Det er to år siden Daimler-sjefen, Dieter Zetsche, viste frem EQ-konseptet i Paris og erklærte at «nå slår vi på bryteren». Det tok ganske lang tid før lyset kom på.

Nå er den første EQ-versjonen fra Mercedes endelig vist. På et stort arrangement i Stockholm kunne vi ta på den, lukte på den (helt sant, Sabine Engelhardt var selv til stede, hun er sjef for Daimlers Duft Design!), sitte i den, se på den, men det tar enda en stund før vi – og kanskje spesielt dere, kundene – kan få kjøre den.

Se stort bildegalleri av Mercedes EQC

Produksjonen på Bremen-fabrikken kommer i gang langt utpå nyåret, så at vi får se noen bil på gaten før sommerferien er vel heller tvilsomt.

Derfor er det også veldig vanskelig å si hva det egentlig er vi venter på. Det er umulig å vite hvordan den oppfører seg, hvor praktisk eller upraktisk interiøret er eller hvordan den i praksis vil stå seg mot andre konkurrenter, som for eksempel Jaguars elbil

Men selv om vi vet altfor lite er det vanskelig å komme forbi at to av de første inntrykkene egentlig er ganske negative. 

For det første eksteriøret. 

Designsjefen selv, Gorden Wagener, gikk som vanlig i fistel på sosiale medier i lanseringsdagene og fortalte om Progressive Luxury med store bokstaver.

Luksus, kanskje, vanskelig å avgjøre – men progressiv? Hadde de vist meg denne bilen med en litt forbedret dieselmotor, hadde jeg ikke blitt overrasket.

Den har ingen av de særpregene man med fordel kan bygge inn i en elbil. Ingen cab forward, ikke noen åpenbar benplassfordel i baksetet, og du har sågar en midttunnel inne i bilen.

Årsaken er fleksibel konstruksjon. Mercedes tror så mye på sin moderne elbil at den skal bygges på samme Bremen- eller Beijing-linje som C og GLC, «slik at vi kan tilpasse produksjonen helt etter etterspørselen».

Den eneste åpenbare fordelen en slik unisex-løsning kan tenkes å gi, er en lavere stykkpris – men vi må nok vente et halvt år til før vi får beskjed om den.

Når det gjelder eksteriøret kaller Gorden Wagener dette for en «forløper for avantgardistisk elektro-estetikk». 

Ikke lett å se.

Bortsett fra et lysbånd over hele fronten og hele hekken (hei på dere, baklyktene fra Porsche) og en helt ny, svart grill med lysende stjerne i midten, som skal være kjennetegn på alle EQ-biler. Kanskje ikke nok til å være forløper for noe som helst.

Men det skal tilføyes at interiøret er bra. Man har erstattet de store jetmotorlignende luftdysene med elegante små slisser, som attpåtil har fått en kopperfarget overflate. Og det høykvalitets kunststoff-materialet på dashbordet ser ikke lenger ut som imitert skinn, nå ser det ut som imiterte tech-tekstiler – og det passer jo mye bedre.

Det er selvfølgelig en nedtur at foran seg har fører og sidemann et enormt display (endelig en touch-screen forresten) og en midtkonsoll som hadde livets rett så lenge det sto en girspak der, men som vel heller ikke har noe i en moderne, romslig elbil å gjøre.

Det virker med andre ord som om det er altfor mye fossilbil-rester og altfor lite «progressiv» i denne bilen.

Men når Mercedes kaller denne for «elbilenes Mercedes», ligger det kanskje implisitt noe solid&kvalitet, men konservativt, i begrepet?

At du får med et Mercedes Me opplegg, med apper og stemmestyring like utrolig spennende som Siri og Alexa har demonstrert i mange år alt, pluss alt du kan tenke deg av oppkoblingsfinesser, er kanskje med på å forklare «luksus»-påstanden.

Er det bare jeg som får en litt trist Daddy-at-Disco-følelse når voksne menn – styremedlemmer i Daimler, står og er begeistret over at du kan snakke til bilen og få den til å varme seg opp neste morgen?

Den andre solide nedturen går på teoretiske verdier.

Denne bilen veier altså 2,5 tonn – 400 kg mer enn Jaguaren, men har en batterikapasitet på 80 kWh – 10 færre enn Jaguaren.

Men mindre Mercedes har klart å bygge inn et batterimanagement-system som har egenskaper vi aldri har sett make til, er dette, på papiret i hvert fall, 1-0 til Jaguar.

Det skal bli spennende en gang å få en forklaring på hvorfor Mercedes bestemte seg for å gå såpass forsiktig ut når de nå endelig skulle inn på den elektrifiseringsveien alle er enige om er nødvendig.

Det er litt synd hvis det bare er konsept-mannskapene som får lov til å boltre seg.

Men så er det kanskje på tide å se på hva dere lurte på, dere som benyttet invitasjonen til å sende med meg noen smarte spørsmål i bagasjen.

Sammen med mange andre (hva er det med Norge og hengere?) lurte Thorbjørn på hengervekten. Her har Mercedes et skikkelig, konkret svar: 1800 kg til 12 % stigning! 

Selvfølgelig er det en rekke spørsmål om elektriske finesser, ikke akkurat min sterkeste side når ting går over 12 Volt, men la oss prøve: Christian, Thorbjørn, en annen Jon, Arild, Bjørn, Anna og Anders er blant dem som har ganske detaljerte spørsmål.

I sammendrag blir svaret: Vi har ikke fått oppgitt noen WLTP-data. Det eneste de snakker om er foreløpige NEDC-data, og der er rekkevidden «mer enn» 450 km og forbruket er 22,2 kWh per 100 km.

Batterikapasiteten er 80 kWh og virker ikke skalerbar, selv om det bak på bilen sto EQC 400 – hvilket tyder på at den i hvert fall vil komme i flere hk-versjoner.

Totaleffekten er 300 kW (408 hk) og 765 Nm fordelt på en motor foran og en bak, og begge motorene er i virksomhet hele tiden.

Internladeren er på 7,4 kW og det er vel ikke den kontakt i verden som ikke kan brukes. Men superlading var ikke noe tema. 110 kW var det kraftigste det var snakk om. Og vi fikk vite: 40 minutter fra 10 til 80 % lading.

Eirik lurer på om de har satt ladeluken på det mest tåpelige stedet. Ikke at jeg vet hvor det er – men høyt oppe, bak – som her - virker kanskje ikke som det mest tåpelige stedet.

Han spør også om «hvorfor så langt og høyt panser? Eller hvorfor så klassisk formspråk når drivlinjen kan være så mye mer kompakt?» – Hvilket bare bekrefter at det er flere av oss. 

Han vil også vite hvordan kreftene fordeles mellom akslene – og der sier Mecedes at den ene motoren er bygget for høyfartytelser og at den andre for lavfart, seigdraging (!) og så har de noe som heter Torque Shifting mellom for- og bak-aksel, men ikke individuell fordeling, «torque vectoring» mellom høyre og venstre.

Anders peker forresten på en av Teslas store fordeler – en overlegen lade-infrastruktur.  Mercedes pekte på sin egen wall-box og minnet dessuten på at de var en del av den pan-europeiske ladestruktur-utbyggeren Ionity

Jan spør om E og S i EQ-utgavene vil bli identiske med fossilversjonene. Men det er vi blitt lovet – EQ-biler skal ha sine egne design-spesialiteter. Men om de blir veldig spesielle begynner jeg også å lure på.

I samme retning spør Jan Helge om når den smekre EQA kommer, og hvem som er nestemann ut.

Det eneste jeg vet er at de snakker bare om EQE og EQS, uten at noen vel aner når noe vil komme. 

Så har vi Kristian til slutt da. Det første spørsmålet hans klarte jeg: «Har den justerbar luftfjæring som standard/tilvalg?» Niks, her er det stål som fjærer. Og journalist-kolleger som har fått sitte på med prototyper sier at den er definitivt av det komfortable slaget.

Men jommen klarte han ikke å spolere opplegget mitt. Denne gangen hadde jeg nemlig bestemt meg for å greie alle spørsmålene, og så kommer han med: «Hva er bakkeklaringen?»

Ingen kunne svare, bortsett fra en gammel bekjent som er like kynisk som meg.

«Aner ikke» sa han, «men si 16 cm. Hvis noen etterpå tar deg i at den er 155 mm så kan vi jo skylde på at det var en førproduksjonsbil vi så».

Minidata Mercedes-Benz EQC

Mål:

476/188/162 cm (L/B/H)

Akselavstand:

287 cm

Bagasjerom:

500 liter

Vekt:

2425 kg, derav batteri: 650 kg.

Tilhengervekt:

1800 kg.

Drivlinje:

To asynkrone motorer. Firehjulsdrift.

Ytelse:

300 kW (408 hk)

Dreiemoment:

765 Nm

Kapasitet:

80kWh

Aks. 0-100 km/t:

5,1 sek.

Toppfart (regulert):

180 km/t

Rekkevidde:

«Over» 450 km (NEDC)

Pris:

Ingen peiling

Lansering:

Sommer 2019


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Mot alle odds
Jeg møtte Fornasari rundt årtusenskiftet for første gang. I Bologna. Så begynte de å stille ut i Genève, inntil de ikke gjorde det mer. Forsvunnet fra jordens overflate. Men i år dukket de plutselig opp igjen.
Les mer
layid-bilde1
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde2
Lister glatter ut Knobbly
I tillegg til sine Jaguar-varianter er Lister kjent for sin gamle «Knobbly». Det råeste av det råe. Nå kan det se ut som de planlegger en ny.
Les mer
layid-bilde3
Forsmak på 2-serie Gran Coupé
BMW har nå bekreftet en dårlig skjult hemmelighet - at de skal lansere en 2-serie Gran Coupé.
Les mer
layid-bilde4
Mercedes oppdaterer
I Genève presenterte Mercedes oppdaterte utgaver av GLC. Nå er turen kommet til GLC Coupè.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Mitsubishi møter Sveits
Går det an å kalle en ganske spennende konseptbil for Engelberg? Åpenbart er det helt i orden hvis presentasjonen skjer i Sveits. Det syns i hvert fall Mitsubishi.
Les mer
layid-bilde6
Kia med nok en Ceed
Kia har i dag sluppet en første skisse av et nytt medlem i Ceed-familien - en kompakt crossover.
Les mer
layid-bilde7
Putin mener alvor
Det skulle bare mange. President Vladimir Putin er den eneste av de mektige som ikke har «Sin Egen» representasjonsbil. Ikke bare har han fått sin nå, han tilbyr den også til resten av verden.
Les mer


layid-bilde8
Fisker utfordrer Tesla
Les mer
toppsak-bilde9
Elektrisk flebruksbil
De omtaler den som konsept, men Concept EQV har mye til felles med Mercedes-Benz V-Klasse. Med unntak av drivlinjen.
Les mer
layid-bilde10
Verdens dyreste Bugatti - og så da?
Les mer
layid-bilde11
Alfa med noko attåt
Les mer
layid-bilde12
Her er Teslas fjerde
Les mer
layid-bilde13
En overflod av Hispano Suiza
Den første Hispanoen jeg så i Genève var en H6B som tilhørte Monacos fyrstehus. Den andre var like gammel - 80 år - men spansk. Først da dukket den tredje opp. Selveste Carmen.
Les mer
layid-bilde14
Subarus sterke fremtidsvisjon
Den konseptbilen Subaru viste i Genève fikk masse oppmerksomhet fra amerikanske journalister. Den hadde fortjent mer i Europa, men det er jo i USA det største volumet ligger for dette merket.
Les mer
toppsak-bilde15
Med vekt på vakker
Det virker som om den nye designhøvdingen for hele Hyundai-gruppen, Luc Donckerwolke, ikke brauter. Har lar i hvert fall fremdeles Europa-kontoret konsentrere seg om det de kan: vakkert.
Les mer
layid-bilde16
Ny plattform og ny Sonata
Les mer
layid-bilde17
Tata inviterer til nytt segment
Les mer
layid-bilde18
Estland vant kampen om «søt»
Selvfølgelig ble den en publikumsmagnet i Genève. Nobe fra Estland. 60-talls søt og elektrisk. Swingskjørt og vegan - kan ikke slå feil.
Les mer
layid-bilde19
Toppløst i 317 km/t
Det er ikke mange som kjører fra en Mercedes-AMG GT R. Ytelsene blekner ikke selv om den nå kommer som roadster, i meget begrenset opplag.
Les mer
layid-bilde20
Smart skinner som påskesola
Utrolig hva et muntert tørkle på hodet kan gjøre. Skinnende gult for eksempel. Det får folk til å smile. Slik Smart klarte i Genève.
Les mer
layid-bilde21
Splitter ny Korando
SsangYong lanserer ny Korando som skal inn i det kanskje mest konkurranseutsatte SUV-segmentet. Men neste år kan den få et viktig fortrinn.
Les mer
layid-bilde22
Fremdeles plass for gærninger
Sbarros stand i Genève lå noen meter unna. Fra det holdet er man vant til en og annen galskap. Men dette var hinsides. Superquad ble den kalt. Det er vel grunner til at verden aldri har sett makan.
Les mer
toppsak-bilde23
Comeback for Camry
Den romslige Toyota-sedanen har vært fraværende i det norske markedet en årrekke. Men i mai er den tilbake, for første gang i hybrid-utgave.
Les mer
layid-bilde24
På sporet av den nye Qashqai
Den ser kanskje litt for vill ut til å kunne bli din neste bil, men det er faktisk store deler av neste Qashqai vi møter i Nissans Genève-konsept.
Les mer
layid-bilde25
Morgan med turbo og sentrallås!
Morgan har introdusert en ny modell med 2019-detaljer om bord. Dessuten har de fått friske penger. Men det meste er som før.
Les mer
layid-bilde26
Kjapp kineser - med hjelp fra Sverige
Lynk & Co har meldt seg på årets WTCR-mesterskap. Til å komme seg på banen har de fått hjelp fra Sverige.
Les mer
layid-bilde27
Mer enn forventet hos Fiat
Les mer
toppsak-bilde28
Alfa bobler av overskudd
Alfa-standen sprudlet av spesialutgaver i racing-design og et spennende konsept. Selvsagt står elektrifisering på agendaen også hos italienerne.
Les mer
layid-bilde29
Tesla som Shooting Brake
Les mer
layid-bilde30
Facelift for Jaguar XE
Jaguar foretar et midtlivs ansiktsløft på sin 3-serieutfordrer, XE. Dermed blir den mer på nivå med øvrige familiemedlemmer.
Les mer
layid-bilde31
Ginettas utrolige superbil
Lawrence Tomlinson har du sannsynligvis aldri hørt om. Ginetta har du kanskje hørt om. Sammen står det for en Genève-utstillingens råeste prestasjoner. En britisk superbil som ut-Ferrarier Ferrari.
Les mer
layid-bilde32
Subaru med nye hybrider
Endelig får Subaru noe annet enn bensin- og dieselmotorer i sine biler. Til høsten lanseres to hybrider - den ene er en flunkende ny Forester. Ikke rart gleden står i taket hos Subaru Norge på Skytta.
Les mer
toppsak-bilde33
Ny gren på Porsche-stammen
Dersom Toni Piëch ikke hadde ønsket at navnet hans skulle forbindes med et stort bilkonsern, hadde han vel byttet etternavn? Men på den annen side, han kunne vel ikke kalt den nye bilen sin for Porsche heller?
Les mer
layid-bilde34
BMW elektrifiserer over hele linjen
Les mer
layid-bilde35
Pininfarina får avlegger
Les mer
layid-bilde36
Fargerik fremtid hos Skoda
Jeg blir nesten i godt humør av de flotte konseptene Skoda varter opp med for tiden. Her får vi en forsmak på en bil som kommer et stykke inn i 2020.
Les mer
layid-bilde37
488 - i enda en versjon
Det som er veldig positivt, og det som lover godt for fremtiden, er at Ferraris 488 GTB-erstatning ikke heter noe med 488 i det hele tatt. For nå begynner det å bli mange nok fireåtteåtte.
Les mer
layid-bilde38
Elegant SUV fra Mazda
Når Mazda lanserer en ny SUV, som i størrelse ligger mellom deres eksisterende modeller, hadde det vel vært logisk at den skulle hete CX-4? Men den betegnelsen har de kanskje andre planer med?
Les mer