img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
15 bilder i galleri
BMW setter standarden
BMW røper nå detaljene rundt en ny ladbar hybrid X5. De som har irritert seg over kort elektrisk rekkevidde har virkelig noe å se frem til.

– Den helt nye generasjonen BMW X5 lanseres i november. Neste år utvides modellprogrammet med en ladbar hybrid som definerer en ny standard, med en elektrisk rekkevidde på opptil 80 km, skriver BMW Norge i ene pressemelding.

Da vi testet forrige generasjon X5 xDrive 40e kom vi bare 15,4 kilometer på eldrift. 

Nye BMW X5 45e iPerformance kan dermed med rette kalles en milepæl i utviklingen til de ladbare hybridene.

– Med en solid økning i den elektriske rekkevidden, vil de fleste kunne kjøre denne ladbare SUV-en ene og alene på strøm i hverdagen. Samtidig har bilen en rekke andre egenskaper som står høyt i kurs hos våre kunder, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

Biltest: Når staten sponser hestekreftene 

Kraftpakke
I X5 45e iPerformance kombineres kreftene fra to kraftfulle motorer. Bensinmotoren er en twinturbo rekkesekser på 3 liter, og yter 286 hk med dreiemoment på 450 Nm. Den elektriske motoren leverer alene 112 hk med 265 Nm dreiemoment. Samlet effekt blir dermed 394 hk og et maks dreiemoment på 600 Nm.

Den elektriske motoren kan alene besørge en toppfart på 140 km/t, mens toppfarten økes til 235 km/t ved full effekt på begge motorene. Akselerasjonen fra 0-100 km/t gjøres unna på 5,6 sekunder.

Bensinmotoren og den elektriske motoren fordeler kreftene gjennom en 8-trinns Steptronic automatgirkasse og siste generasjon xDrive intelligent firehjulsdrift.

Funksjonell med eldrift
Selv når den elektriske motoren alene sørger for fremdriften, fordeles kreftene til alle fire hjulene på samme måte som når bensinmotoren kobles inn for å sikre maksimalt grep og kjøreglede til enhver tid.

Batteripakken har en kapasitet på 18,4 kWt og er plassert lavt i bilen. Det bidrar dermed også til å senke tyngdepunktet.

Sammenlignet med andre nye BMW X5-modeller reduseres bagasjeromsvolumet med rundt 150 liter, men byr fortsatt på 500 liter kapasitet med setene i normal posisjon.

Legges baksetene ned, økes lastekapasiteten til 1716 liter. Bensintanken rommer 69 liter, nok for de lengre turene.

Bilen leveres som standard med luftfjæring på begge aksler og elektronisk styrte dempere og kan om ønskelig utstyres med tilhengerfeste.

(artikkelen fortsetter)

Generasjon 2
– Det har vært mange diskusjoner rundt den begrensede elektriske rekkevidden til de første ladbare hybridene som kom på markedet. Med andre generasjon ladbare BMW X5 viser vi at BMW har teknologien som skal til for å løfte disse modellene til et nytt nivå, sier Tegneby.

– De store ladbare bilene vil også fremover ha best kapasitet til å bære den ekstra vekten til batteriene og by på lengst elektrisk rekkevidde, men vi kan forvente oss at både teknologi og elektrisk rekkevidde vil smitte over på mindre, kommende modeller, røper han.

Nye BMW X5 45e iPerformance lanseres i løpet av 2019. Mer informasjon om pris, bestilling og lansering vil komme senere.

PS!
Den oppgitte elektriske rekkevidden på opptil 80 km er målt etter den nye og gjeldene NEDC2.0 -standarden som for fullt ble innført i Norge 1/9-2018 – altså ikke etter den mye omtalte NEDC-målemetoden som tidligere har vært brukt også for de ladbare hybridene.

Basert på NEDC2.0 -standarden oppgis også C02-utslippet til 49 g/km.

Målt etter den kommende WLTP-standarden oppgis den elektriske rekkevidden til opptil 75 km.



toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Norgesdebut for Tesla Model 3
Det var tilløp til kø da Tesla åpnet dørene til første Model 3-visning på norsk jord i dag. Men den er her bare for at potensielle kunder kan se og røre, ikke kjøre den. De første kundebilene kommer først i 2019.
Les mer
layid-bilde1
Ny hydrogenbil fra Mercedes
Den ser nesten ut som en vanlig GLC, men under skallet skjuler deg seg noe nytt og fremtidsrettet.
Les mer
layid-bilde2
Her er ny 3-serie i M-drakt
Vi møtte nye BMW 3-serie i Paris, men amerikanerne får nå se en spesialutgave i LosAngeles om et par uker.
Les mer
layid-bilde3
Barsk ny Ranger fra Ford
Nå åpner Ford for bestilling av den tøffe Ranger Raptor. Men fortsatt er det en stund til du kan plassere den på gårdsplassen.
Les mer
layid-bilde4
Snart kommer BMWs nye toppmodell
Den er allerede på banen i racing-utgave, men snart vises også gateversjonen av BMW M8 Coupé. Her får vi en smakebit.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Ladbar E-Klasse er bestillingsklar
Mercedes-importøren har hatt et meget begrenset antall ladbare modeller den siste tiden, men nå er nye alternativer bestillingsklare.
Les mer
layid-bilde6
Tarok blir navnet på VWs livsstil-pickup
Tarok blir navnet på den fem meter lange pickupen som Volkswagen premiereviste i helgen som konsept i Brasil. Men dessverre, ha ikke for store forhåpninger om å se den i Norge.
Les mer
layid-bilde7
Lexus UX skal koster fra 383.800 kroner
Med startpris på 383.800 kroner går nye Lexus UX 250h rett i strupen på BMW X1, Jaguar E-Pace, Mercedes GLA og Volvo XC40.
Les mer


layid-bilde8
Salgsklar Mercedes GLE
Les mer
toppsak-bilde9
Lanseringskalender 2018
Vi gir deg Norges mest komplette oversikt over store og små bilnyheter i 2018.
Les mer
layid-bilde10
En tøffere Focus
Les mer
layid-bilde11
Prisdumper VW e-Up med nye 20.000 kroner
Les mer
layid-bilde12
BMW 8-serie kabriolet til Norge med vårsola
Les mer
layid-bilde13
Kompakte Skoda Scala i strupen på VW Golf
Škoda løfter nå litt mer på sløret for den kommende familie-kombimodellen Scala. Den blir 4,36 meter lang og får bensinmotorer på 95, 115 og 150 hk. Diesel droppes.
Les mer
layid-bilde14
Ford GT Carbon Series slanket med 18 kilo
Carbon-serien av Ford GT kan bestilles fra 8. november, og du har 30 dager på deg før Ford setter strek.
Les mer
toppsak-bilde15
VW snart klar med liten pickup, vises først i Brasil
Ti år etter at VW viste det første konseptet på pickupen som skulle bli til Amarok er det nå klart for å en mindre, firehjulsdrevet og mer fleksibel pickup som konsept i Brasil. Denne bilen kan komme fortere til Norge enn du aner.
Les mer
layid-bilde16
Ferraris mareritt
Les mer
layid-bilde17
Leveringskø for Kia e-Niro til langt ut i 2020
Les mer
layid-bilde18
Endelig i Norge: Ford Transit Custom 4x4
Ford Transit Custom med firehjulsdrift debuterer i Norge på Oslo Motor Show med Extrem Konzepte i Tyskland som produsent og MS-RT Norge som importør.
Les mer
layid-bilde19
T-Cross kan bli VWs viktigste SUV i Norge
SUV-enes sterke posisjonen gjør at lille VW T-Cross blir en svært viktig bil for Volkswagen i Norge selv om den ikke kommer i elektriske eller hybride varianter.
Les mer
layid-bilde20
Lynk & Co på banen
Overraskende melding fra Lynk & Co - som ikke akkurat misbruker in-bokser - deres modell 03 kommer i en Racing-utgave. Bokstavelig talt, den skal delta i WTCR neste år.
Les mer
layid-bilde21
En liten hissigpropp
Brabus er glad i Smart-biler, og nå har de laget sin kraftigste utgave så langt: 125R. Dessverre får vi neppe se denne i Norge.
Les mer
layid-bilde22
Polestar, et bygg nærmere
Vi har vært med på åpningen av Polestars hovedkvarter i Göteborg. Vi visste at bil-innholdet i presentasjonen ville bli magert så vi kjørte likegodt ned i en Polestar.
Les mer
toppsak-bilde23
Porsche Taycan til under 700.000 kroner?
Porsches super-elbiler passer perfekt for norsk avgiftsfritak. Når Taycan trolig er her sent i 2019 kan prisen bli under 700.000 kroner. Og nå er også konsept-SUV-en Mission E Cross Turismo som en Shooting Brake av samme bilen bekreftet.
Les mer
layid-bilde24
Ferraris Paris
Ferrari var det eneste av merkene under Fiat-paraplyen som fant det umaken verdt å ta turen til Paris. Med tre ganske/helt nye biler, og den beste av dem alle - en mer enn 50 år gammel LM.
Les mer
layid-bilde25
Mercedes mer enn dobler el-rekkevidden på ladehybride GLE
Mercedes GLE ladehybrid får hele 100 km elektrisk rekkevidde, men er først tilgjengelig neste høst.
Les mer
layid-bilde26
X7 - BMWs største SUV
X7, BMWs digre SUV med plass til sju kan nå bestilles, koster fra 1.278.500 kroner og er på plass i Norge sent i mars neste år.
Les mer
layid-bilde27
Audi A1 Allroad på vei
Les mer
toppsak-bilde28
Skodas kompakte Scala erstatter anonyme Rapid
Rapid går ut og Scala kommer inn som Škodas nye våpen i Golf-klassen.
Les mer
layid-bilde29
Renaults nye elbil-oppskrift
Les mer
layid-bilde30
Nye plug-in hybrider fra Mercedes
To av tre nye Mercedes C-Klasse registrert de siste tre årene har vært ladbare hybrider. I E-Klassen er det fortsatt diesel som dominerer. Nå letter Mercedes på sløret om neste generasjon plug-in C- og E-Klasse.
Les mer
layid-bilde31
Pariss under utvikling
Et av lyspunktene på årets bilutstilling i Paris: Pariss er ikke død, de har samlet kapital til videre utvikling og er i rute med produksjon av en snacksy elektrisk roadster. Og en Formel E med tak!
Les mer
layid-bilde32
Hybridenes S-Klasse
Mercedes lanserer nå tredje generasjon hybrid S-Klasse. Hvis du er i markedet for en stor luksuslimousin er den verd å vurdere.
Les mer
toppsak-bilde33
Nytt alternativ i Mondeo-familien
Nå får endelig Ford et alternativ de har savnet i årevis - en hybrid stasjonsvogn.
Les mer
layid-bilde34
Qashqai får nye drivlinjer
Les mer
layid-bilde35
Et nytt merke er født
Les mer
layid-bilde36
Vietnam-bil i Paris
Dette var en stor premiere. Nye biler fra nytt bilproduserende land - presentert av David Beckham og to bemerkelsesverdige kvinner.
Les mer
layid-bilde37
Kineser på ramme alvor
Dersom GAC er kjent for noe som helst, må det være for å ha hatt en modell som het Trumpchi. Men etter en fremvisning i Paris må vi kanskje begynne å ta dem på alvor?
Les mer
layid-bilde38
Porsche bekrefter Speedster
Det er skummelt når man gjør som Porsche - viser en fremtidsmodell sammen med den 64 år gamle bilen som har vært inspirasjonen. Det blir fort en «hvilken er den fineste»-konkurranse. Så flaut hvis den gamle vinner.
Les mer