img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
75 bilder i galleri
Kompakt-Lexus rett rundt hjørnet
Den kompakte Lexusen har vi ikke behøvd å gjette oss til. Lexus viste den allerede for to år siden. Nå er den endelig på plass i produksjons-versjon.

Jeg skal til Stockholm neste uke for å dypdykke i den nye Mini-Lexus. Da den ble vist som overraskende konseptbil i Paris i 2016 het den UX, og sto på en akselavstand på 264 cm. 

Den de endelig viser nå heter UX, har en akselavstand på 264 cm, har nesten nøyaktig de samme utvendige målene selv om den har lagt på seg 10 cm i lengden.

Man kan jo spørre hva det er de har ventet med. Skal det fremdeles ta to år før de kan gjøre en fullt ferdig bil helt serveringsklar? Da har denne bransjen fremdeles en del å lære om produktutvikling.

Argumentene er selvfølgelig testing og sertifisering og så vente på den neste greia – her har man for eksempel ikke run-flat dekk. Man har ventet til man kunne få annen generasjon run-flat!

På utstillingene syntes jeg bilen så bra ut, men det skjer alltid noe når man ser den i trafikken.

Jeg er imidlertid litt imponert av Yoshihiro Sawas evner til å holde disiplin i rekkene. Han er visepresident hos Lexus med ansvar for Brand Design og har lansert den store Limitless LF-1 SUV-en tidligere i år, samtidig som han altså presenterer en annen SUV helt i den andre enden av markedet.

Og så klarer han å tegne en kompakt utgave i Frankrike, en bil som selvfølgelig er ganske annerledes enn alt vi har sett derfra før – bare se på jukse-skjermene, urban-cowboy-style, rundt hjulene.

Samtidig som han har latt California tegne en stor SUV med en helt annen smak og andre proporsjoner enn det vi er vant til derfra.

Men det er jo ikke annerledes bare for å være annerledes.

– Selv om vi alltid jobber human-centric – mennesket i sentrum – vet vi jo at fremdeles er det ytre hovedfaktoren når vi skal trekke til oss publikum. Så vi må ikke bare tenke på dem som skal bruke bilen, vi må også tenke på hvordan vi kan vekke følelser. Vi må tenke på tradisjoner, levemåte, holdninger. Alt dette må vi bygge inn i fasongen – det er ikke bare snakk om design, sier han.

Og han legger til at «siden vårt varemerke er ungt er det viktig for oss å være annerledes hvis vi ønsker å skape interesse».

Etter det jeg har lest meg til av spesifikasjonene er det mer enn nok til å fange interessen der også. En fullstendig ny plattform der en av drivlinjevariantene er en fjerde generasjon to-liters hybrid, og de lar deg velge mellom forhjulsdrift eller en versjon med en smart 4x4.

Et interiør som byr på mer enn de fleste, har de også – der elektronikken ser ut som den har en fabelaktig evne til å se analog ut, pluss et klima-anlegg der luftstrømmens kvalitet automatisk kobles mot hva som skjer i setene i retning av varme eller ventilasjon.

Nå er jeg såpass primitiv at jeg er litt mer interessert i aktive dempere som bruker både styreinput og sideveis g-krefter for å be demperne redusere krengning, og når jeg får høre at den har klassens laveste tyngdepunkt (594 mm) må jeg tilstå at jeg blir litt mer begeistret enn når jeg også blir servert en ekte Sonic Interaction Control som av en eller annen grunn justerer låten bilen lager når den kjører i S+ modus (!).

Jeg liker også å høre om alle komponentene som er bygget i aluminium eller andre lettmetaller, men akkurat der må jeg nok vente til Stockholm. I øyeblikket har jeg ikke peiling på hvor mye denne veier.

Det blir nok mye å skrive om etter det første virkelige møtet, men allerede nå kan vi slå fast at dette blir en bil Lexus MÅ jobbe med. For produsenten er denne det våpenet som skal brukes for å nå den magiske grensen på 100.000 biler i Europa. Det SKAL skje i 2020 – ellers er det garantert noen hoder som vil rulle.

Det skal bli spennende å høre hvordan Norge blir med på den turen.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Mot alle odds
Jeg møtte Fornasari rundt årtusenskiftet for første gang. I Bologna. Så begynte de å stille ut i Genève, inntil de ikke gjorde det mer. Forsvunnet fra jordens overflate. Men i år dukket de plutselig opp igjen.
Les mer
layid-bilde1
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde2
Lister glatter ut Knobbly
I tillegg til sine Jaguar-varianter er Lister kjent for sin gamle «Knobbly». Det råeste av det råe. Nå kan det se ut som de planlegger en ny.
Les mer
layid-bilde3
Forsmak på 2-serie Gran Coupé
BMW har nå bekreftet en dårlig skjult hemmelighet - at de skal lansere en 2-serie Gran Coupé.
Les mer
layid-bilde4
Mercedes oppdaterer
I Genève presenterte Mercedes oppdaterte utgaver av GLC. Nå er turen kommet til GLC Coupè.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Mitsubishi møter Sveits
Går det an å kalle en ganske spennende konseptbil for Engelberg? Åpenbart er det helt i orden hvis presentasjonen skjer i Sveits. Det syns i hvert fall Mitsubishi.
Les mer
layid-bilde6
Kia med nok en Ceed
Kia har i dag sluppet en første skisse av et nytt medlem i Ceed-familien - en kompakt crossover.
Les mer
layid-bilde7
Putin mener alvor
Det skulle bare mange. President Vladimir Putin er den eneste av de mektige som ikke har «Sin Egen» representasjonsbil. Ikke bare har han fått sin nå, han tilbyr den også til resten av verden.
Les mer


layid-bilde8
Fisker utfordrer Tesla
Les mer
toppsak-bilde9
Elektrisk flebruksbil
De omtaler den som konsept, men Concept EQV har mye til felles med Mercedes-Benz V-Klasse. Med unntak av drivlinjen.
Les mer
layid-bilde10
Verdens dyreste Bugatti - og så da?
Les mer
layid-bilde11
Alfa med noko attåt
Les mer
layid-bilde12
Her er Teslas fjerde
Les mer
layid-bilde13
En overflod av Hispano Suiza
Den første Hispanoen jeg så i Genève var en H6B som tilhørte Monacos fyrstehus. Den andre var like gammel - 80 år - men spansk. Først da dukket den tredje opp. Selveste Carmen.
Les mer
layid-bilde14
Subarus sterke fremtidsvisjon
Den konseptbilen Subaru viste i Genève fikk masse oppmerksomhet fra amerikanske journalister. Den hadde fortjent mer i Europa, men det er jo i USA det største volumet ligger for dette merket.
Les mer
toppsak-bilde15
Med vekt på vakker
Det virker som om den nye designhøvdingen for hele Hyundai-gruppen, Luc Donckerwolke, ikke brauter. Har lar i hvert fall fremdeles Europa-kontoret konsentrere seg om det de kan: vakkert.
Les mer
layid-bilde16
Ny plattform og ny Sonata
Les mer
layid-bilde17
Tata inviterer til nytt segment
Les mer
layid-bilde18
Estland vant kampen om «søt»
Selvfølgelig ble den en publikumsmagnet i Genève. Nobe fra Estland. 60-talls søt og elektrisk. Swingskjørt og vegan - kan ikke slå feil.
Les mer
layid-bilde19
Toppløst i 317 km/t
Det er ikke mange som kjører fra en Mercedes-AMG GT R. Ytelsene blekner ikke selv om den nå kommer som roadster, i meget begrenset opplag.
Les mer
layid-bilde20
Smart skinner som påskesola
Utrolig hva et muntert tørkle på hodet kan gjøre. Skinnende gult for eksempel. Det får folk til å smile. Slik Smart klarte i Genève.
Les mer
layid-bilde21
Splitter ny Korando
SsangYong lanserer ny Korando som skal inn i det kanskje mest konkurranseutsatte SUV-segmentet. Men neste år kan den få et viktig fortrinn.
Les mer
layid-bilde22
Fremdeles plass for gærninger
Sbarros stand i Genève lå noen meter unna. Fra det holdet er man vant til en og annen galskap. Men dette var hinsides. Superquad ble den kalt. Det er vel grunner til at verden aldri har sett makan.
Les mer
toppsak-bilde23
Comeback for Camry
Den romslige Toyota-sedanen har vært fraværende i det norske markedet en årrekke. Men i mai er den tilbake, for første gang i hybrid-utgave.
Les mer
layid-bilde24
På sporet av den nye Qashqai
Den ser kanskje litt for vill ut til å kunne bli din neste bil, men det er faktisk store deler av neste Qashqai vi møter i Nissans Genève-konsept.
Les mer
layid-bilde25
Morgan med turbo og sentrallås!
Morgan har introdusert en ny modell med 2019-detaljer om bord. Dessuten har de fått friske penger. Men det meste er som før.
Les mer
layid-bilde26
Kjapp kineser - med hjelp fra Sverige
Lynk & Co har meldt seg på årets WTCR-mesterskap. Til å komme seg på banen har de fått hjelp fra Sverige.
Les mer
layid-bilde27
Mer enn forventet hos Fiat
Les mer
toppsak-bilde28
Alfa bobler av overskudd
Alfa-standen sprudlet av spesialutgaver i racing-design og et spennende konsept. Selvsagt står elektrifisering på agendaen også hos italienerne.
Les mer
layid-bilde29
Tesla som Shooting Brake
Les mer
layid-bilde30
Facelift for Jaguar XE
Jaguar foretar et midtlivs ansiktsløft på sin 3-serieutfordrer, XE. Dermed blir den mer på nivå med øvrige familiemedlemmer.
Les mer
layid-bilde31
Ginettas utrolige superbil
Lawrence Tomlinson har du sannsynligvis aldri hørt om. Ginetta har du kanskje hørt om. Sammen står det for en Genève-utstillingens råeste prestasjoner. En britisk superbil som ut-Ferrarier Ferrari.
Les mer
layid-bilde32
Subaru med nye hybrider
Endelig får Subaru noe annet enn bensin- og dieselmotorer i sine biler. Til høsten lanseres to hybrider - den ene er en flunkende ny Forester. Ikke rart gleden står i taket hos Subaru Norge på Skytta.
Les mer
toppsak-bilde33
Ny gren på Porsche-stammen
Dersom Toni Piëch ikke hadde ønsket at navnet hans skulle forbindes med et stort bilkonsern, hadde han vel byttet etternavn? Men på den annen side, han kunne vel ikke kalt den nye bilen sin for Porsche heller?
Les mer
layid-bilde34
BMW elektrifiserer over hele linjen
Les mer
layid-bilde35
Pininfarina får avlegger
Les mer
layid-bilde36
Fargerik fremtid hos Skoda
Jeg blir nesten i godt humør av de flotte konseptene Skoda varter opp med for tiden. Her får vi en forsmak på en bil som kommer et stykke inn i 2020.
Les mer
layid-bilde37
488 - i enda en versjon
Det som er veldig positivt, og det som lover godt for fremtiden, er at Ferraris 488 GTB-erstatning ikke heter noe med 488 i det hele tatt. For nå begynner det å bli mange nok fireåtteåtte.
Les mer
layid-bilde38
Elegant SUV fra Mazda
Når Mazda lanserer en ny SUV, som i størrelse ligger mellom deres eksisterende modeller, hadde det vel vært logisk at den skulle hete CX-4? Men den betegnelsen har de kanskje andre planer med?
Les mer