img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
75 bilder i galleri
Kompakt-Lexus rett rundt hjørnet
Den kompakte Lexusen har vi ikke behøvd å gjette oss til. Lexus viste den allerede for to år siden. Nå er den endelig på plass i produksjons-versjon.

Jeg skal til Stockholm neste uke for å dypdykke i den nye Mini-Lexus. Da den ble vist som overraskende konseptbil i Paris i 2016 het den UX, og sto på en akselavstand på 264 cm. 

Den de endelig viser nå heter UX, har en akselavstand på 264 cm, har nesten nøyaktig de samme utvendige målene selv om den har lagt på seg 10 cm i lengden.

Man kan jo spørre hva det er de har ventet med. Skal det fremdeles ta to år før de kan gjøre en fullt ferdig bil helt serveringsklar? Da har denne bransjen fremdeles en del å lære om produktutvikling.

Argumentene er selvfølgelig testing og sertifisering og så vente på den neste greia – her har man for eksempel ikke run-flat dekk. Man har ventet til man kunne få annen generasjon run-flat!

På utstillingene syntes jeg bilen så bra ut, men det skjer alltid noe når man ser den i trafikken.

Jeg er imidlertid litt imponert av Yoshihiro Sawas evner til å holde disiplin i rekkene. Han er visepresident hos Lexus med ansvar for Brand Design og har lansert den store Limitless LF-1 SUV-en tidligere i år, samtidig som han altså presenterer en annen SUV helt i den andre enden av markedet.

Og så klarer han å tegne en kompakt utgave i Frankrike, en bil som selvfølgelig er ganske annerledes enn alt vi har sett derfra før – bare se på jukse-skjermene, urban-cowboy-style, rundt hjulene.

Samtidig som han har latt California tegne en stor SUV med en helt annen smak og andre proporsjoner enn det vi er vant til derfra.

Men det er jo ikke annerledes bare for å være annerledes.

– Selv om vi alltid jobber human-centric – mennesket i sentrum – vet vi jo at fremdeles er det ytre hovedfaktoren når vi skal trekke til oss publikum. Så vi må ikke bare tenke på dem som skal bruke bilen, vi må også tenke på hvordan vi kan vekke følelser. Vi må tenke på tradisjoner, levemåte, holdninger. Alt dette må vi bygge inn i fasongen – det er ikke bare snakk om design, sier han.

Og han legger til at «siden vårt varemerke er ungt er det viktig for oss å være annerledes hvis vi ønsker å skape interesse».

Etter det jeg har lest meg til av spesifikasjonene er det mer enn nok til å fange interessen der også. En fullstendig ny plattform der en av drivlinjevariantene er en fjerde generasjon to-liters hybrid, og de lar deg velge mellom forhjulsdrift eller en versjon med en smart 4x4.

Et interiør som byr på mer enn de fleste, har de også – der elektronikken ser ut som den har en fabelaktig evne til å se analog ut, pluss et klima-anlegg der luftstrømmens kvalitet automatisk kobles mot hva som skjer i setene i retning av varme eller ventilasjon.

Nå er jeg såpass primitiv at jeg er litt mer interessert i aktive dempere som bruker både styreinput og sideveis g-krefter for å be demperne redusere krengning, og når jeg får høre at den har klassens laveste tyngdepunkt (594 mm) må jeg tilstå at jeg blir litt mer begeistret enn når jeg også blir servert en ekte Sonic Interaction Control som av en eller annen grunn justerer låten bilen lager når den kjører i S+ modus (!).

Jeg liker også å høre om alle komponentene som er bygget i aluminium eller andre lettmetaller, men akkurat der må jeg nok vente til Stockholm. I øyeblikket har jeg ikke peiling på hvor mye denne veier.

Det blir nok mye å skrive om etter det første virkelige møtet, men allerede nå kan vi slå fast at dette blir en bil Lexus MÅ jobbe med. For produsenten er denne det våpenet som skal brukes for å nå den magiske grensen på 100.000 biler i Europa. Det SKAL skje i 2020 – ellers er det garantert noen hoder som vil rulle.

Det skal bli spennende å høre hvordan Norge blir med på den turen.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde1
BMW 7-serie oppgraderes
BMW har i dag presentert en oppgradert utgave av sin luksuriøse 7-serie. Lokasjonen for arrangementet var nok overraskende for enkelte.
Les mer
layid-bilde2
Hyundai presenterer ny racer
Hyundai viser en ny racerbil basert på Veloster. Den er tilpasset det internasjonale TCR-reglementet og skal i første omgang konkurrere i USA.
Les mer
layid-bilde3
Ford solgte mer enn én million F-serie i fjor
Gode tider i USA har gitt fart i salget av store biler. Fortsatt er Fords F-serie verdens soleklare pickup-vinner.
Les mer
layid-bilde4
Samleobjekt fra Subaru
Subaru benytter Detroit-utstillingen til å vise en spesialutgave av WRX.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Ny Ford Explorer, men ikke for Europa
Hybrid teknologi står sentralt når Ford nå lanserer sjette generasjon av den viktige SUV-en Explorer.
Les mer
layid-bilde6
Mustang Shelby til nye høyder
Med over 700 hester viser Ford sin hittil råeste Shelby Mustang på Detroit-utstillingen.
Les mer
layid-bilde7
Nissan med fremtidsglimt
Bilutstillinger og konsepter henger tett sammen. Til Detroit har Nissan med seg en futuristisk sportssedan.
Les mer


layid-bilde8
Supra er tilbake
Les mer
toppsak-bilde9
Elektrisk fra Cadillac
GMs luksusmerke har sluppet et par renderinger av noe som skal bli merkets første rene elbil.
Les mer
layid-bilde10
Første hybride Subaru
Les mer
layid-bilde11
Cadillac kompletterer SUV-linjen
Les mer
layid-bilde12
Nytt hint fra Lexus
Les mer
layid-bilde13
Mini-el med 350 km
Batterielektrisk mini-bil pleier å bety mini-rekkevidde. Når kinesiske Great Wall nå viser en bil på trehundreogfemti cm lengde, med like lang rekkevidde i kilometer, begynner det å bli spennende.
Les mer
layid-bilde14
Her er nye 911 Cabriolet
Bare seks uker etter at nye 911 Coupé debuterte i Los Angeles, følger den åpne utgaven etter.
Les mer
toppsak-bilde15
Første Range Rover Evoque i Norge
Mens I-Pace var den store nyheten fra Jaguar Land Rover i fjor, blir kompakt-SUV-en Range Rover Evoque årets store nyhet. Den nye modellen ble vist frem for pressen onsdag, mens de første kundebilene er ventet i mars/april.
Les mer
layid-bilde16
Zafira tilbake, i helt ny form
Les mer
layid-bilde17
Her er andre generasjon CLA
Les mer
layid-bilde18
To nye Leaf-modeller
Endelig lanseres Nissan Leaf med større batterikapasitet, men foreløpig i svært begrenset opplag og med lang leveringstid. Skjønt et halvt år kan vel også regnes som kort i dagens elbil-verden.
Les mer
layid-bilde19
Fra asfalt til røft terreng
Mange moderne SUV-er trives utvilsomt best på asfalt. Her har en Seat-tuner vist hva som er mulig med relativt enkle grep.
Les mer
layid-bilde20
Ny Supra, bilde for bilde
Toyota skal avduke sin nye Supra på Detroit-utstillingen om to uker. Men det lekker stadig ut bilder som viser hva vi har i vente.
Les mer
layid-bilde21
Ny Senna fra McLaren
Det er vel omtrent et år siden McLaren viste sin Senna-bil. Nå har en kunde bestilt en helt spesiell Senna variant av P1 GTR. For sikkerhets skyld døpt med Sennas kjælenavn, Beco, så det ikke skal bli forviklinger.
Les mer
layid-bilde22
Retro Mustang fra Russland
Et russisk selskap har laget en moderne drømmebil med klare referanser til en 1967 Ford Mustang Fastback.
Les mer
toppsak-bilde23
Gallakjolenes venn
Den nyeste Lincoln-modellen blander inne litt historie uten at det blir kvalmt. Møt et 80-års minne: Lincoln Continental.
Les mer
layid-bilde24
Zagato fullfører kvartetten
Aston Martin lovte fire spesialutgaver av Vanquish fra Zagato. Her er nummer fire, i endelig utgave.
Les mer
layid-bilde25
Klar for strengere krav
Mini har nå klargjort sine sprekeste modeller for nye utslippskrav.
Les mer
layid-bilde26
NIO lanserer sin andre SUV
Det går unna hos kinesiske NIO. Nå lanserer de sin endre SUV - ES6 blir en direkte utfordrer til BMWs kommende iX3.
Les mer
layid-bilde27
Rendyrket kjøreglede
Les mer
toppsak-bilde28
Symfoni for 12 sylindre
Nå har Aston Martin avslørt noe av det vi vanlig dødelige kan ha en viss glede av i forbindelse med den kommende Valkyrie. Låten. Wagner var ikke i nærheten.
Les mer
layid-bilde29
Skodas sporty SUV
Les mer
layid-bilde30
Karbon-egg
Königsegg har vist oss en Regera som er enda mer raffinert enn vanlig. Nakent karbon hele veien - med en finish de smarte svenskene har utviklet selv.
Les mer
layid-bilde31
Nissan med italiensk touch
Nissan bekrefter nå at de skal bygge en spesialutgave av GT-R i samarbeid med Italdesign. Selvsagt med en stiv prislapp.
Les mer
layid-bilde32
Fremtidens BMW
Det er verdenspremiere på BMW Vision iNEXT under den pågående bilmessen i Los Angeles. Konseptbilen gir innsikt i fremtidens personlige mobilitet.
Les mer
toppsak-bilde33
Golf 8, enda litt nærmere
Med en ny offisiell skisse er vi kommet enda litt tettere på neste års helt nye VW Golf.
Les mer
layid-bilde34
Skoda lanserer sin nye Scala
Les mer
layid-bilde35
Opels gjenbruks-konsept
Les mer
layid-bilde36
Kia e-Niro er snart her
NICE: 30 km kortere rekkevidde enn først oppgitt spiller ingen rolle for de 6000 som står i kø for å sikre seg Kia e-Niro så lenge bruksrekkevidden fortsatt er rundt 400 km for denne kompakt-elbilen.
Les mer
layid-bilde37
Lys i tunnelen for potensielle Tesla-eiere
Noen av dem har stått på venteliste et par år. Snart kan de som står øverst på reservasjonslisten for Tesla Model 3 få lov å bestille bilen.
Les mer
layid-bilde38
Jeep med plan
Det er visstnok mange som har lengtet etter den. Og nå kom Jeep endelig med produktet. En Wrangler med plan.
Les mer