img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
75 bilder i galleri
Kompakt-Lexus rett rundt hjørnet
Den kompakte Lexusen har vi ikke behøvd å gjette oss til. Lexus viste den allerede for to år siden. Nå er den endelig på plass i produksjons-versjon.

Jeg skal til Stockholm neste uke for å dypdykke i den nye Mini-Lexus. Da den ble vist som overraskende konseptbil i Paris i 2016 het den UX, og sto på en akselavstand på 264 cm. 

Den de endelig viser nå heter UX, har en akselavstand på 264 cm, har nesten nøyaktig de samme utvendige målene selv om den har lagt på seg 10 cm i lengden.

Man kan jo spørre hva det er de har ventet med. Skal det fremdeles ta to år før de kan gjøre en fullt ferdig bil helt serveringsklar? Da har denne bransjen fremdeles en del å lære om produktutvikling.

Argumentene er selvfølgelig testing og sertifisering og så vente på den neste greia – her har man for eksempel ikke run-flat dekk. Man har ventet til man kunne få annen generasjon run-flat!

På utstillingene syntes jeg bilen så bra ut, men det skjer alltid noe når man ser den i trafikken.

Jeg er imidlertid litt imponert av Yoshihiro Sawas evner til å holde disiplin i rekkene. Han er visepresident hos Lexus med ansvar for Brand Design og har lansert den store Limitless LF-1 SUV-en tidligere i år, samtidig som han altså presenterer en annen SUV helt i den andre enden av markedet.

Og så klarer han å tegne en kompakt utgave i Frankrike, en bil som selvfølgelig er ganske annerledes enn alt vi har sett derfra før – bare se på jukse-skjermene, urban-cowboy-style, rundt hjulene.

Samtidig som han har latt California tegne en stor SUV med en helt annen smak og andre proporsjoner enn det vi er vant til derfra.

Men det er jo ikke annerledes bare for å være annerledes.

– Selv om vi alltid jobber human-centric – mennesket i sentrum – vet vi jo at fremdeles er det ytre hovedfaktoren når vi skal trekke til oss publikum. Så vi må ikke bare tenke på dem som skal bruke bilen, vi må også tenke på hvordan vi kan vekke følelser. Vi må tenke på tradisjoner, levemåte, holdninger. Alt dette må vi bygge inn i fasongen – det er ikke bare snakk om design, sier han.

Og han legger til at «siden vårt varemerke er ungt er det viktig for oss å være annerledes hvis vi ønsker å skape interesse».

Etter det jeg har lest meg til av spesifikasjonene er det mer enn nok til å fange interessen der også. En fullstendig ny plattform der en av drivlinjevariantene er en fjerde generasjon to-liters hybrid, og de lar deg velge mellom forhjulsdrift eller en versjon med en smart 4x4.

Et interiør som byr på mer enn de fleste, har de også – der elektronikken ser ut som den har en fabelaktig evne til å se analog ut, pluss et klima-anlegg der luftstrømmens kvalitet automatisk kobles mot hva som skjer i setene i retning av varme eller ventilasjon.

Nå er jeg såpass primitiv at jeg er litt mer interessert i aktive dempere som bruker både styreinput og sideveis g-krefter for å be demperne redusere krengning, og når jeg får høre at den har klassens laveste tyngdepunkt (594 mm) må jeg tilstå at jeg blir litt mer begeistret enn når jeg også blir servert en ekte Sonic Interaction Control som av en eller annen grunn justerer låten bilen lager når den kjører i S+ modus (!).

Jeg liker også å høre om alle komponentene som er bygget i aluminium eller andre lettmetaller, men akkurat der må jeg nok vente til Stockholm. I øyeblikket har jeg ikke peiling på hvor mye denne veier.

Det blir nok mye å skrive om etter det første virkelige møtet, men allerede nå kan vi slå fast at dette blir en bil Lexus MÅ jobbe med. For produsenten er denne det våpenet som skal brukes for å nå den magiske grensen på 100.000 biler i Europa. Det SKAL skje i 2020 – ellers er det garantert noen hoder som vil rulle.

Det skal bli spennende å høre hvordan Norge blir med på den turen.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Norgesdebut for Tesla Model 3
Det var tilløp til kø da Tesla åpnet dørene til første Model 3-visning på norsk jord i dag. Men den er her bare for at potensielle kunder kan se og røre, ikke kjøre den. De første kundebilene kommer først i 2019.
Les mer
layid-bilde1
Ny hydrogenbil fra Mercedes
Den ser nesten ut som en vanlig GLC, men under skallet skjuler deg seg noe nytt og fremtidsrettet.
Les mer
layid-bilde2
Her er ny 3-serie i M-drakt
Vi møtte nye BMW 3-serie i Paris, men amerikanerne får nå se en spesialutgave i LosAngeles om et par uker.
Les mer
layid-bilde3
Barsk ny Ranger fra Ford
Nå åpner Ford for bestilling av den tøffe Ranger Raptor. Men fortsatt er det en stund til du kan plassere den på gårdsplassen.
Les mer
layid-bilde4
Snart kommer BMWs nye toppmodell
Den er allerede på banen i racing-utgave, men snart vises også gateversjonen av BMW M8 Coupé. Her får vi en smakebit.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Ladbar E-Klasse er bestillingsklar
Mercedes-importøren har hatt et meget begrenset antall ladbare modeller den siste tiden, men nå er nye alternativer bestillingsklare.
Les mer
layid-bilde6
Tarok blir navnet på VWs livsstil-pickup
Tarok blir navnet på den fem meter lange pickupen som Volkswagen premiereviste i helgen som konsept i Brasil. Men dessverre, ha ikke for store forhåpninger om å se den i Norge.
Les mer
layid-bilde7
Lexus UX skal koster fra 383.800 kroner
Med startpris på 383.800 kroner går nye Lexus UX 250h rett i strupen på BMW X1, Jaguar E-Pace, Mercedes GLA og Volvo XC40.
Les mer


layid-bilde8
Salgsklar Mercedes GLE
Les mer
toppsak-bilde9
Lanseringskalender 2018
Vi gir deg Norges mest komplette oversikt over store og små bilnyheter i 2018.
Les mer
layid-bilde10
En tøffere Focus
Les mer
layid-bilde11
Prisdumper VW e-Up med nye 20.000 kroner
Les mer
layid-bilde12
BMW 8-serie kabriolet til Norge med vårsola
Les mer
layid-bilde13
Kompakte Skoda Scala i strupen på VW Golf
Škoda løfter nå litt mer på sløret for den kommende familie-kombimodellen Scala. Den blir 4,36 meter lang og får bensinmotorer på 95, 115 og 150 hk. Diesel droppes.
Les mer
layid-bilde14
Ford GT Carbon Series slanket med 18 kilo
Carbon-serien av Ford GT kan bestilles fra 8. november, og du har 30 dager på deg før Ford setter strek.
Les mer
toppsak-bilde15
VW snart klar med liten pickup, vises først i Brasil
Ti år etter at VW viste det første konseptet på pickupen som skulle bli til Amarok er det nå klart for å en mindre, firehjulsdrevet og mer fleksibel pickup som konsept i Brasil. Denne bilen kan komme fortere til Norge enn du aner.
Les mer
layid-bilde16
Ferraris mareritt
Les mer
layid-bilde17
Leveringskø for Kia e-Niro til langt ut i 2020
Les mer
layid-bilde18
Endelig i Norge: Ford Transit Custom 4x4
Ford Transit Custom med firehjulsdrift debuterer i Norge på Oslo Motor Show med Extrem Konzepte i Tyskland som produsent og MS-RT Norge som importør.
Les mer
layid-bilde19
T-Cross kan bli VWs viktigste SUV i Norge
SUV-enes sterke posisjonen gjør at lille VW T-Cross blir en svært viktig bil for Volkswagen i Norge selv om den ikke kommer i elektriske eller hybride varianter.
Les mer
layid-bilde20
Lynk & Co på banen
Overraskende melding fra Lynk & Co - som ikke akkurat misbruker in-bokser - deres modell 03 kommer i en Racing-utgave. Bokstavelig talt, den skal delta i WTCR neste år.
Les mer
layid-bilde21
En liten hissigpropp
Brabus er glad i Smart-biler, og nå har de laget sin kraftigste utgave så langt: 125R. Dessverre får vi neppe se denne i Norge.
Les mer
layid-bilde22
Polestar, et bygg nærmere
Vi har vært med på åpningen av Polestars hovedkvarter i Göteborg. Vi visste at bil-innholdet i presentasjonen ville bli magert så vi kjørte likegodt ned i en Polestar.
Les mer
toppsak-bilde23
Porsche Taycan til under 700.000 kroner?
Porsches super-elbiler passer perfekt for norsk avgiftsfritak. Når Taycan trolig er her sent i 2019 kan prisen bli under 700.000 kroner. Og nå er også konsept-SUV-en Mission E Cross Turismo som en Shooting Brake av samme bilen bekreftet.
Les mer
layid-bilde24
Ferraris Paris
Ferrari var det eneste av merkene under Fiat-paraplyen som fant det umaken verdt å ta turen til Paris. Med tre ganske/helt nye biler, og den beste av dem alle - en mer enn 50 år gammel LM.
Les mer
layid-bilde25
Mercedes mer enn dobler el-rekkevidden på ladehybride GLE
Mercedes GLE ladehybrid får hele 100 km elektrisk rekkevidde, men er først tilgjengelig neste høst.
Les mer
layid-bilde26
X7 - BMWs største SUV
X7, BMWs digre SUV med plass til sju kan nå bestilles, koster fra 1.278.500 kroner og er på plass i Norge sent i mars neste år.
Les mer
layid-bilde27
Audi A1 Allroad på vei
Les mer
toppsak-bilde28
Skodas kompakte Scala erstatter anonyme Rapid
Rapid går ut og Scala kommer inn som Škodas nye våpen i Golf-klassen.
Les mer
layid-bilde29
Renaults nye elbil-oppskrift
Les mer
layid-bilde30
Nye plug-in hybrider fra Mercedes
To av tre nye Mercedes C-Klasse registrert de siste tre årene har vært ladbare hybrider. I E-Klassen er det fortsatt diesel som dominerer. Nå letter Mercedes på sløret om neste generasjon plug-in C- og E-Klasse.
Les mer
layid-bilde31
Pariss under utvikling
Et av lyspunktene på årets bilutstilling i Paris: Pariss er ikke død, de har samlet kapital til videre utvikling og er i rute med produksjon av en snacksy elektrisk roadster. Og en Formel E med tak!
Les mer
layid-bilde32
Hybridenes S-Klasse
Mercedes lanserer nå tredje generasjon hybrid S-Klasse. Hvis du er i markedet for en stor luksuslimousin er den verd å vurdere.
Les mer
toppsak-bilde33
Nytt alternativ i Mondeo-familien
Nå får endelig Ford et alternativ de har savnet i årevis - en hybrid stasjonsvogn.
Les mer
layid-bilde34
Qashqai får nye drivlinjer
Les mer
layid-bilde35
Et nytt merke er født
Les mer
layid-bilde36
Vietnam-bil i Paris
Dette var en stor premiere. Nye biler fra nytt bilproduserende land - presentert av David Beckham og to bemerkelsesverdige kvinner.
Les mer
layid-bilde37
Kineser på ramme alvor
Dersom GAC er kjent for noe som helst, må det være for å ha hatt en modell som het Trumpchi. Men etter en fremvisning i Paris må vi kanskje begynne å ta dem på alvor?
Les mer
layid-bilde38
Porsche bekrefter Speedster
Det er skummelt når man gjør som Porsche - viser en fremtidsmodell sammen med den 64 år gamle bilen som har vært inspirasjonen. Det blir fort en «hvilken er den fineste»-konkurranse. Så flaut hvis den gamle vinner.
Les mer