img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
54 bilder i galleri
Bugatti for svingene
Nå er Divo her – med andre ord: Bugatti har allerede begynt å lage spesialversjoner av Chiron.

Det begynte vel egentlig å bli ganske parodisk da Bugatti lanserte den ene spesialversjonen etter den andre for å bli kvitt de siste Veyronene. PBG Pour Hermes eller Bernard Venet eller L’or Blanc eller hva de het alle sammen

En fikk sågar karosseriet tildekket ved hjelp av den kongelige porselensfabrikken i Berlin.

Jeg får litt den samme følelsen når de nå dukker opp på Pebble Beach med en Divo-versjon av Chiron – en bil de har gitt oss antydninger av i flere måneder nå.

Nå er den her og da sjefen selv, Stefan Winkelmann, trakk av lakenet, fortalte han at det som hadde skjedd her var at de hadde bygget en Chiron for svingene.

De har med andre ord styrket den en del i dynamikk-avdelingen. 35 kg lettere, for eksempel (applaus!) og 90 kg større marktrykk enn Chiron (applaus!), det vil si totalt 456 kg (applaus!).

Du ser det kanskje litt på utsiden også – frontsplitteren er blitt bredere, og nye og flere luftinntak ved lyktene leder mer luft til bremsene.

Nye åpninger bak forhjulene slipper merluften ut igjen. Og taket er formet om slik at det også skaper en luftekanal som leder frisk og kjølig luft til motorrommet gjennom nydesignet motordeksel.

Hekkspoileren er blitt 183 cm bred – 23 % mer enn på Chiron, og du ser mer av hekk-diffuseren selv om det du virkelig legger merke til er de nye orgelpipene som stikker ut der bak. 

1,6 g sideveis snakkes det om.

(artikkelen fortsetter)

Siden dette er en bil for svingene er styringen endret, ble det gitt beskjed om, og det har skjedd noe med geometrien – hjulene har visstnok fått litt mer camber. Dessuten er «Top Speed» modusen fjernet på denne. Her må du nøye deg med EB, Motorvei og Handling.

Og for virkelig å legge vekt på at dette i veldig stor grad er en styling spessial legger produkt-presentasjonen veldig stor vekt på et av de virkelige highlightene, nemlig 3D-effekt baklyset.

Akkurat denne betydningsfulle innsatsen, som selvfølgelig er med på å forklare hvorfor dette koster 5 millioner euro, tror jeg at jeg skal presenteres av originaldokumentet:

“One particular highlight on the exterior is the 3D-effect rear lights. A total of 44 individual fins light up, with thicker fins towards the outer sides and thinner ones towards the centre for a blended effect.”

Og I fall du lurer: denne overprisbilen har den samme 8-liters W16-motoren som sitter i Chiron, med akkurat like mange hester (er det 1500 eller er det 1480?) og toppfarten er fremdeles begrenset til 380 km/t.

Men dersom du er i nærheten av Nardo med denne bilen er det sikkert godt å vite at den er 8 sekunder raskere rundt handling-banen der, enn det den vanlige Chironen er.

La oss også ta med at i interiøret er det mye mer Alcantara enn i originalen!

Den skal bygges i 40 eksemplarer – alle ble selvfølgelig solgt øyeblikkelig.

Og alle vet selvfølgelig at denne bilen er oppkalt etter Albert Divo, førkrigs racerkjører.

Bugatti er veldig ivrig på å forgylle fortidens racing-doldiser. Doldis i hvert fall når det gjelder Bugatti-innsats.

​Karrieren til Divo tok virkelig av da han vant det Spanske Grand Prix i 1923, med en Sunbeam. Etter det tok han flere seire i de store GP-løpene, først med Delage og deretter med Talbot.

Dessuten stiftet han Club International des Anciens Pilotes de Grand Prix F1 i 1962, en koselig forening for de gamle racing-gubbene. Vi fikk i sin tid meldt norske Eugen Bjørnstad inn i den foreningen også.

Og – jo – forresten, han vant to Targa Florio for Bugatti også. Men jeg er ikke sikker på at Bugatti burde være så veldig stolt av historien til egne biler i disse to løpene.

I 1928 startet det til sammen 36 biler, 20 av dem var Bugatti. De hadde en vanvittig frafallsprosent – hele 13 stykker brøt – bare en av de andre deltakermerkene måtte kaste inn håndkledet.

Egentlig er jeg mer imponert av at lille, elegante Elisabeth Junek fra Tsjekkoslovakia klarte femteplassen, for dette var et krevende løp. Fem runder, hver på mer enn 100 kilometer på elendige sicilianske landeveier.

I 1929 var vi nede på 19 startende, 8 av dem var Bugatti – bare to kom til mål, den ene på førsteplassen.

Men dagens Bugatti har selvfølgelig det problemet at de har ikke så mange virkelig store navn å hente frem når de skal navngi bilene sine. Veyron var jo en vits for alle som kan litt racinghistorie.

Chiron hadde derimot et ganske stort navn, men først og fremst på grunn av det han gjorde etter krigen – og det gjorde han ikke i noen Bugatti

Og, som nevnt, jeg er ikke spesielt imponert over Divos Bugatti-prestasjoner. (Men sånn sett er jeg ikke imponert over Bugattis heller. I hvert fall ikke i de store løpene. Det var jo imidlertid så mange av dem at det MÅTTE bli en bråta førsteplasser på merket.)

Men hvis fabrikken i Molsheim leter etter racing-navn de kan bruke på fremtidige produksjonsbiler, finnes det jo noen fantastiske de kan hente.

Bare i disse to Targa Florio-løpene er det flere lysende muligheter:

Hva med Margot von Einsiedel, for eksempel, eller Huldreich Heusser? For ikke å snakke om Ottokar Bittmann. 

Mulighetene er mange.




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Lanseringskalender 2018
Vi gir deg Norges mest komplette oversikt over store og små bilnyheter i 2018.
Les mer
layid-bilde1
BMW Z4 for Europa
Vi har fått noen glimt av nye BMW Z4, men skal du se den i levende live må du til Paris om et par uker der den har sin Europa-premiere. Ellers må du vente til den kommer på markedet neste år.
Les mer
layid-bilde2
Fremtid - med tilbakeblikk
Peugeot har i dag sluppet de første bildene av et lekkert konsept som skal vises på Paris-utstillingen neste måned. Budskapet er at autonome biler også kan ha sjel.
Les mer
layid-bilde3
Seat gjør en Kodiaq
Seat lanserer sin tredje SUV i løpet av et par år. Tarraco blir storebror i familien som fra før består av Arona og Ateca, og den har mye til felles med Skoda Kodiaq.
Les mer
layid-bilde4
Her er Audi e-tron, og prisen blir …
Audi har i natt avduket SUV-en nordmenn i tusentall står på venteliste for å kjøpe. Her får dere all viktig informasjon og norske priser.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Viktig tilskudd
I fjor solgte Lexus 1000 biler i Norge. Da sier det seg at en ny modell med et realistisk salgsmål på rundt 400 er et viktig tilskudd. Her er det nemlig volum som teller.
Les mer
layid-bilde6
BMW viser glimt av fremtiden
Med Vision iNext gir BMW oss et glimt av fremtidens autonome elbil. Produksjonsmodellen kommer i 2021.
Les mer
layid-bilde7
Villbass med innebygd røykmaskin
Dersom du har hørt om Rezvani, så er det nok sportsbilene deres du kjenner. Men de har tilbud til offroad-fraksjonen også.
Les mer


layid-bilde8
Opels nye lommerakett
Les mer
toppsak-bilde9
To spesialer på Yaris
Blant attraksjonene Toyota skal vise på Paris-utstillingen er en oppdatert Yaris. I tillegg byr de på to spesialutgaver.
Les mer
layid-bilde10
Her er DS3 Crossback
Les mer
layid-bilde11
Her er Kias ProCeed
Les mer
layid-bilde12
Ny Mercedes GLE
Les mer
layid-bilde13
Honda Villikke Mk. 5
Det er jo akkurat som Honda ikke vil. I Europa solgte de så vidt 75.000 biler første halvår i år. I Norge, snaue 500 og 0,6 % markedsandel. Det er i hvert fall ikke bilenes skyld.
Les mer
layid-bilde14
Sniktitt på nye M-SUV-er
De som var på DTM-løp på Nürburgring i helgen fikk se to nye M-modeller fra BMW, lett kamuflerte.
Les mer
toppsak-bilde15
Elbilenes Mercedes
Det er to år siden Daimler-sjefen, Dieter Zetsche, viste frem EQ-konseptet i Paris og erklærte at «nå slår vi på bryteren». Det tok ganske lang tid før lyset kom på.
Les mer
layid-bilde16
Hot X2 fra BMW
Les mer
layid-bilde17
Verdens raskeste SUV?
Les mer
layid-bilde18
BMW setter standarden
BMW røper nå detaljene rundt en ny ladbar hybrid X5. De som har irritert seg over kort elektrisk rekkevidde har virkelig noe å se frem til.
Les mer
layid-bilde19
Ny Forester, for by og land
Femte generasjon Subaru Forester er på vei, men den skal lanseres på et par andre kontinenter før Europa og Norge står for tur.
Les mer
layid-bilde20
Klassiker i ny innpakning
Det kan være vanskelig å glemme en ungdomsforelskelse. Automobili Amos kan gjenskape minnene i helt ny innpakning. Men det koster.
Les mer
layid-bilde21
Her er Mercedes EQC
I kveld har Mercedes dratt lakenet av sin første el-SUV. Mange nordmenn står allerede på venteliste for å få bilen i 2019.
Les mer
layid-bilde22
Her kommer en ny volumselger
Forrige uke fortalte Toyota at Corolla-navnet relanseres i Europa. I dag får vi et første glimt av varianten som blir mest populær i Norge.
Les mer
toppsak-bilde23
Gatesmart Lexus - Noe du lurer på?
Stockholm er fin by det, men SÅ fin? To store billanseringer på innsiden av 36 timer, det må vel være en slags rekord?
Les mer
layid-bilde24
Kompakt-Lexus rett rundt hjørnet
Den kompakte Lexusen har vi ikke behøvd å gjette oss til. Lexus viste den allerede for to år siden. Nå er den endelig på plass i produksjons-versjon.
Les mer
layid-bilde25
BMW søker oppmerksomhet
Det kan virke som BMW ønsker mer oppmerksomhet rundt sine prototyper. For andre gang på kort tid sender de oss egne «spionbilder».
Les mer
layid-bilde26
Lada med forsmak på ny Niva
Det er lenge siden vi ble lovet en ny Niva. I Moskva er nå konsept-versjonen avduket.
Les mer
layid-bilde27
Slik blir Renaults nye russer
Les mer
toppsak-bilde28
Comeback for Corolla
Etter snart 12 år er det slutt for Auris. I stedet bringer Toyota er av verdens mest kjente modellbetegnelser tilbake til Europa.
Les mer
layid-bilde29
Progressiv Luksus???
Les mer
layid-bilde30
Bugatti for svingene
Nå er Divo her - med andre ord: Bugatti har allerede begynt å lage spesialversjoner av Chiron.
Les mer
layid-bilde31
Kalashnikov på hjul
Army 2018-utstillingen i Moskva er et stykke unna Pebble Beach. Men vi finner da ganske spennendenyheter der også.
Les mer
layid-bilde32
Spennende Audi-konsept
Pebble Beach var opprinnelig ment å hedre bilhistorien. Audi er (heldigvis) også en av dem som ikke har forstått akkurat det.
Les mer
toppsak-bilde33
I Infinitis lekegrind
I fjor viste Infiniti sin Prototype 9 på Pebble Beach. Da er det logisk at vi får nummer 10 i år. Men bortsett fra at den er elektrisk og morsom forteller de ingen ting.
Les mer
layid-bilde34
Her er nye BMW Z4
Les mer
layid-bilde35
Første SUV med RS-logo
Les mer
layid-bilde36
Sniktitt på ny Renault
Snart er det bilutstilling i Moskva, og der skal Renault vise et konsept som på sikt skal i produksjon.
Les mer
layid-bilde37
Opel viser fremtid
Opel avslører nå flere detaljer om sin nye konseptbil. Den blir en kompakt SUV, og du klarer antagelig å gjette hva slags drivlinje den skal utstyres med.
Les mer
layid-bilde38
BMW pisker opp stemningen
En ny generasjon 3-serie er snart lanseringsklar. Nå skaper BMW oppmerksomhet - ved å sende ut egne «spionbilder» tatt på Nordsløyfa.
Les mer