img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
54 bilder i galleri
Bugatti for svingene
Nå er Divo her – med andre ord: Bugatti har allerede begynt å lage spesialversjoner av Chiron.

Det begynte vel egentlig å bli ganske parodisk da Bugatti lanserte den ene spesialversjonen etter den andre for å bli kvitt de siste Veyronene. PBG Pour Hermes eller Bernard Venet eller L’or Blanc eller hva de het alle sammen

En fikk sågar karosseriet tildekket ved hjelp av den kongelige porselensfabrikken i Berlin.

Jeg får litt den samme følelsen når de nå dukker opp på Pebble Beach med en Divo-versjon av Chiron – en bil de har gitt oss antydninger av i flere måneder nå.

Nå er den her og da sjefen selv, Stefan Winkelmann, trakk av lakenet, fortalte han at det som hadde skjedd her var at de hadde bygget en Chiron for svingene.

De har med andre ord styrket den en del i dynamikk-avdelingen. 35 kg lettere, for eksempel (applaus!) og 90 kg større marktrykk enn Chiron (applaus!), det vil si totalt 456 kg (applaus!).

Du ser det kanskje litt på utsiden også – frontsplitteren er blitt bredere, og nye og flere luftinntak ved lyktene leder mer luft til bremsene.

Nye åpninger bak forhjulene slipper merluften ut igjen. Og taket er formet om slik at det også skaper en luftekanal som leder frisk og kjølig luft til motorrommet gjennom nydesignet motordeksel.

Hekkspoileren er blitt 183 cm bred – 23 % mer enn på Chiron, og du ser mer av hekk-diffuseren selv om det du virkelig legger merke til er de nye orgelpipene som stikker ut der bak. 

1,6 g sideveis snakkes det om.

(artikkelen fortsetter)

Siden dette er en bil for svingene er styringen endret, ble det gitt beskjed om, og det har skjedd noe med geometrien – hjulene har visstnok fått litt mer camber. Dessuten er «Top Speed» modusen fjernet på denne. Her må du nøye deg med EB, Motorvei og Handling.

Og for virkelig å legge vekt på at dette i veldig stor grad er en styling spessial legger produkt-presentasjonen veldig stor vekt på et av de virkelige highlightene, nemlig 3D-effekt baklyset.

Akkurat denne betydningsfulle innsatsen, som selvfølgelig er med på å forklare hvorfor dette koster 5 millioner euro, tror jeg at jeg skal presenteres av originaldokumentet:

“One particular highlight on the exterior is the 3D-effect rear lights. A total of 44 individual fins light up, with thicker fins towards the outer sides and thinner ones towards the centre for a blended effect.”

Og I fall du lurer: denne overprisbilen har den samme 8-liters W16-motoren som sitter i Chiron, med akkurat like mange hester (er det 1500 eller er det 1480?) og toppfarten er fremdeles begrenset til 380 km/t.

Men dersom du er i nærheten av Nardo med denne bilen er det sikkert godt å vite at den er 8 sekunder raskere rundt handling-banen der, enn det den vanlige Chironen er.

La oss også ta med at i interiøret er det mye mer Alcantara enn i originalen!

Den skal bygges i 40 eksemplarer – alle ble selvfølgelig solgt øyeblikkelig.

Og alle vet selvfølgelig at denne bilen er oppkalt etter Albert Divo, førkrigs racerkjører.

Bugatti er veldig ivrig på å forgylle fortidens racing-doldiser. Doldis i hvert fall når det gjelder Bugatti-innsats.

​Karrieren til Divo tok virkelig av da han vant det Spanske Grand Prix i 1923, med en Sunbeam. Etter det tok han flere seire i de store GP-løpene, først med Delage og deretter med Talbot.

Dessuten stiftet han Club International des Anciens Pilotes de Grand Prix F1 i 1962, en koselig forening for de gamle racing-gubbene. Vi fikk i sin tid meldt norske Eugen Bjørnstad inn i den foreningen også.

Og – jo – forresten, han vant to Targa Florio for Bugatti også. Men jeg er ikke sikker på at Bugatti burde være så veldig stolt av historien til egne biler i disse to løpene.

I 1928 startet det til sammen 36 biler, 20 av dem var Bugatti. De hadde en vanvittig frafallsprosent – hele 13 stykker brøt – bare en av de andre deltakermerkene måtte kaste inn håndkledet.

Egentlig er jeg mer imponert av at lille, elegante Elisabeth Junek fra Tsjekkoslovakia klarte femteplassen, for dette var et krevende løp. Fem runder, hver på mer enn 100 kilometer på elendige sicilianske landeveier.

I 1929 var vi nede på 19 startende, 8 av dem var Bugatti – bare to kom til mål, den ene på førsteplassen.

Men dagens Bugatti har selvfølgelig det problemet at de har ikke så mange virkelig store navn å hente frem når de skal navngi bilene sine. Veyron var jo en vits for alle som kan litt racinghistorie.

Chiron hadde derimot et ganske stort navn, men først og fremst på grunn av det han gjorde etter krigen – og det gjorde han ikke i noen Bugatti

Og, som nevnt, jeg er ikke spesielt imponert over Divos Bugatti-prestasjoner. (Men sånn sett er jeg ikke imponert over Bugattis heller. I hvert fall ikke i de store løpene. Det var jo imidlertid så mange av dem at det MÅTTE bli en bråta førsteplasser på merket.)

Men hvis fabrikken i Molsheim leter etter racing-navn de kan bruke på fremtidige produksjonsbiler, finnes det jo noen fantastiske de kan hente.

Bare i disse to Targa Florio-løpene er det flere lysende muligheter:

Hva med Margot von Einsiedel, for eksempel, eller Huldreich Heusser? For ikke å snakke om Ottokar Bittmann. 

Mulighetene er mange.




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Norgesdebut for Tesla Model 3
Det var tilløp til kø da Tesla åpnet dørene til første Model 3-visning på norsk jord i dag. Men den er her bare for at potensielle kunder kan se og røre, ikke kjøre den. De første kundebilene kommer først i 2019.
Les mer
layid-bilde1
Ny hydrogenbil fra Mercedes
Den ser nesten ut som en vanlig GLC, men under skallet skjuler deg seg noe nytt og fremtidsrettet.
Les mer
layid-bilde2
Her er ny 3-serie i M-drakt
Vi møtte nye BMW 3-serie i Paris, men amerikanerne får nå se en spesialutgave i LosAngeles om et par uker.
Les mer
layid-bilde3
Barsk ny Ranger fra Ford
Nå åpner Ford for bestilling av den tøffe Ranger Raptor. Men fortsatt er det en stund til du kan plassere den på gårdsplassen.
Les mer
layid-bilde4
Snart kommer BMWs nye toppmodell
Den er allerede på banen i racing-utgave, men snart vises også gateversjonen av BMW M8 Coupé. Her får vi en smakebit.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Ladbar E-Klasse er bestillingsklar
Mercedes-importøren har hatt et meget begrenset antall ladbare modeller den siste tiden, men nå er nye alternativer bestillingsklare.
Les mer
layid-bilde6
Tarok blir navnet på VWs livsstil-pickup
Tarok blir navnet på den fem meter lange pickupen som Volkswagen premiereviste i helgen som konsept i Brasil. Men dessverre, ha ikke for store forhåpninger om å se den i Norge.
Les mer
layid-bilde7
Lexus UX skal koster fra 383.800 kroner
Med startpris på 383.800 kroner går nye Lexus UX 250h rett i strupen på BMW X1, Jaguar E-Pace, Mercedes GLA og Volvo XC40.
Les mer


layid-bilde8
Salgsklar Mercedes GLE
Les mer
toppsak-bilde9
Lanseringskalender 2018
Vi gir deg Norges mest komplette oversikt over store og små bilnyheter i 2018.
Les mer
layid-bilde10
En tøffere Focus
Les mer
layid-bilde11
Prisdumper VW e-Up med nye 20.000 kroner
Les mer
layid-bilde12
BMW 8-serie kabriolet til Norge med vårsola
Les mer
layid-bilde13
Kompakte Skoda Scala i strupen på VW Golf
Škoda løfter nå litt mer på sløret for den kommende familie-kombimodellen Scala. Den blir 4,36 meter lang og får bensinmotorer på 95, 115 og 150 hk. Diesel droppes.
Les mer
layid-bilde14
Ford GT Carbon Series slanket med 18 kilo
Carbon-serien av Ford GT kan bestilles fra 8. november, og du har 30 dager på deg før Ford setter strek.
Les mer
toppsak-bilde15
VW snart klar med liten pickup, vises først i Brasil
Ti år etter at VW viste det første konseptet på pickupen som skulle bli til Amarok er det nå klart for å en mindre, firehjulsdrevet og mer fleksibel pickup som konsept i Brasil. Denne bilen kan komme fortere til Norge enn du aner.
Les mer
layid-bilde16
Ferraris mareritt
Les mer
layid-bilde17
Leveringskø for Kia e-Niro til langt ut i 2020
Les mer
layid-bilde18
Endelig i Norge: Ford Transit Custom 4x4
Ford Transit Custom med firehjulsdrift debuterer i Norge på Oslo Motor Show med Extrem Konzepte i Tyskland som produsent og MS-RT Norge som importør.
Les mer
layid-bilde19
T-Cross kan bli VWs viktigste SUV i Norge
SUV-enes sterke posisjonen gjør at lille VW T-Cross blir en svært viktig bil for Volkswagen i Norge selv om den ikke kommer i elektriske eller hybride varianter.
Les mer
layid-bilde20
Lynk & Co på banen
Overraskende melding fra Lynk & Co - som ikke akkurat misbruker in-bokser - deres modell 03 kommer i en Racing-utgave. Bokstavelig talt, den skal delta i WTCR neste år.
Les mer
layid-bilde21
En liten hissigpropp
Brabus er glad i Smart-biler, og nå har de laget sin kraftigste utgave så langt: 125R. Dessverre får vi neppe se denne i Norge.
Les mer
layid-bilde22
Polestar, et bygg nærmere
Vi har vært med på åpningen av Polestars hovedkvarter i Göteborg. Vi visste at bil-innholdet i presentasjonen ville bli magert så vi kjørte likegodt ned i en Polestar.
Les mer
toppsak-bilde23
Porsche Taycan til under 700.000 kroner?
Porsches super-elbiler passer perfekt for norsk avgiftsfritak. Når Taycan trolig er her sent i 2019 kan prisen bli under 700.000 kroner. Og nå er også konsept-SUV-en Mission E Cross Turismo som en Shooting Brake av samme bilen bekreftet.
Les mer
layid-bilde24
Ferraris Paris
Ferrari var det eneste av merkene under Fiat-paraplyen som fant det umaken verdt å ta turen til Paris. Med tre ganske/helt nye biler, og den beste av dem alle - en mer enn 50 år gammel LM.
Les mer
layid-bilde25
Mercedes mer enn dobler el-rekkevidden på ladehybride GLE
Mercedes GLE ladehybrid får hele 100 km elektrisk rekkevidde, men er først tilgjengelig neste høst.
Les mer
layid-bilde26
X7 - BMWs største SUV
X7, BMWs digre SUV med plass til sju kan nå bestilles, koster fra 1.278.500 kroner og er på plass i Norge sent i mars neste år.
Les mer
layid-bilde27
Audi A1 Allroad på vei
Les mer
toppsak-bilde28
Skodas kompakte Scala erstatter anonyme Rapid
Rapid går ut og Scala kommer inn som Škodas nye våpen i Golf-klassen.
Les mer
layid-bilde29
Renaults nye elbil-oppskrift
Les mer
layid-bilde30
Nye plug-in hybrider fra Mercedes
To av tre nye Mercedes C-Klasse registrert de siste tre årene har vært ladbare hybrider. I E-Klassen er det fortsatt diesel som dominerer. Nå letter Mercedes på sløret om neste generasjon plug-in C- og E-Klasse.
Les mer
layid-bilde31
Pariss under utvikling
Et av lyspunktene på årets bilutstilling i Paris: Pariss er ikke død, de har samlet kapital til videre utvikling og er i rute med produksjon av en snacksy elektrisk roadster. Og en Formel E med tak!
Les mer
layid-bilde32
Hybridenes S-Klasse
Mercedes lanserer nå tredje generasjon hybrid S-Klasse. Hvis du er i markedet for en stor luksuslimousin er den verd å vurdere.
Les mer
toppsak-bilde33
Nytt alternativ i Mondeo-familien
Nå får endelig Ford et alternativ de har savnet i årevis - en hybrid stasjonsvogn.
Les mer
layid-bilde34
Qashqai får nye drivlinjer
Les mer
layid-bilde35
Et nytt merke er født
Les mer
layid-bilde36
Vietnam-bil i Paris
Dette var en stor premiere. Nye biler fra nytt bilproduserende land - presentert av David Beckham og to bemerkelsesverdige kvinner.
Les mer
layid-bilde37
Kineser på ramme alvor
Dersom GAC er kjent for noe som helst, må det være for å ha hatt en modell som het Trumpchi. Men etter en fremvisning i Paris må vi kanskje begynne å ta dem på alvor?
Les mer
layid-bilde38
Porsche bekrefter Speedster
Det er skummelt når man gjør som Porsche - viser en fremtidsmodell sammen med den 64 år gamle bilen som har vært inspirasjonen. Det blir fort en «hvilken er den fineste»-konkurranse. Så flaut hvis den gamle vinner.
Les mer