img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
43 bilder i galleri
Spennende Audi-konsept
Pebble Beach var opprinnelig ment å hedre bilhistorien. Audi er (heldigvis) også en av dem som ikke har forstått akkurat det.

Nå heter vel egentlig hele arrangementet Monterey Car Week, og Pebble er bare en liten den av det. Men akkurat det som skjer på plenen ved denne Golfklubben har utviklet seg til å bli bilverdenens største prestisjearrangement, samtidig som bilfabrikkene i økende grad bruker plenen til å presentere sine mest oppsiktsvekkende kreasjoner.

Jeg tror det er første gang Audi er der for å vise frem noe som helt klart er en produksjonsfremtid. Og dette er en veldig lovende premiere.

Første volum-elbil
Det er bare et par uker til de skal presentere sin første storserie-produserte elektriske bil (en presentasjon som er flyttet både i tid og sted, fra Brussel i slutten av denne måneden, til San Francisco i California langt uti september). Som en forsmak på det som kommer viser de nå PB18 e-tron konseptet.

Bilen ser egentlig veldig bra ut. Den har ingen av de banale sporene som ville ledet tanken tilbake på de typiske copy-paste designene vi har vært utsatt for derfra de siste 30 årene, selv om det selvfølgelig er tydelige DNA spor både til R18 Le Mans raceren og til fjorårets Aicon-konsept.

Audi selv er forfriskende klar når de presenterer design-uttrykket. I stedet for å gi det et fancy navn som ingen forstår – «Ocean Move» for eksempel, eller «Progressive Living», kaller de den simpelthen Brei og Flat.

Bravo!

Bravo av en annen årsak også. Bilen er tegnet i et satellitt-studio rett rundt hjørnet for Pebble Beach.

(Saken fortsetter under videoen.)

Fra California

Audi Design Loft heter det, i Malibu. De har gjort spennende ting før, men jeg har aldri klart å se at ideene derfra er tatt med inn i produksjon.

Denne gangen er det åpenbart at sjefen der, Gael Buzyn og hans folk blir tatt på mye mer alvor enn jeg har trodd før. Han er forresten bare to år gammel i denne jobben – Cadillac Ciel er noe av det han har gjort tidligere.

Men Audi har et annet uttrykk her også, som jeg applauderer nesten like mye. I disse dager der alt dreier seg om en autonomi som alle samtidig vet er uoppnåelig, forteller Audi oss om hvilken grad av autonom teknologi dette vidunderet besitter.

Du regner kanskje med Level 4 eller Level 5. Det er jo ingen prototype med respekt for seg selv som våger seg på et lavere selvkjøringsnivå.

Så denne har faktisk Level Zero!

Med andre ord – vi blir fortalt at her dreier det seg om ren kjøreglede. 

Glem fremdrift ved hjelp av robot!

(At alt dette skulle komme fra Audi hadde jeg ikke trodd. En og annen oppfatning som må endres her, åpenbart.)

Primært bakhjulsdrevet
Det finnes noen harde fakta også. 500 kW (det betyr 670 hester på gammeldags) og 830 Nm, alt fordelt på tre motorer, en foran og to bak. Foran er det bare ansatt 150 kW – dette er med andre ord en bil som i første rekke er bakhjulsdrevet. 

Selvfølgelig gjøre den 100 på så vidt to sekunder – på nivå med Le Mans modellene - og den har i hvert fall lys som holder til 300 km/t.

Væskekjølt batteri på 95 kWh. I WLTP-regimet har den en rekkevidde på 500 km, og med 800 Volt lades den på 15 minutter.

Det skal bli spennende å se hvordan denne oppskriften samsvarer med den kommende produksjonsmodellen.

Vekten er nede på førsteklasses 1550 kg. Aluminium, karbon og kompositter selvfølgelig, og det er ikke akkurat luksusen i interiøret som legger på noen overflødige gram.

Der er det minimalisme som gjelder og det hele er ekstrem førerorientert – til de grader at du kan sleide sete, kontroll og instrumenter til en senter-posisjon og være helt fokusert på veien frem, uten distraksjoner fra en passasjer. Men, med setet til siden er det allikevel plass til en ledsager.

Business-jet på hjul.

Jeg har aldri kicket på Audi når det gjelder teknologi. Men nå begynner jeg jommen å se frem til de kommende karosseriene igjen også.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Mot alle odds
Jeg møtte Fornasari rundt årtusenskiftet for første gang. I Bologna. Så begynte de å stille ut i Genève, inntil de ikke gjorde det mer. Forsvunnet fra jordens overflate. Men i år dukket de plutselig opp igjen.
Les mer
layid-bilde1
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde2
Lister glatter ut Knobbly
I tillegg til sine Jaguar-varianter er Lister kjent for sin gamle «Knobbly». Det råeste av det råe. Nå kan det se ut som de planlegger en ny.
Les mer
layid-bilde3
Forsmak på 2-serie Gran Coupé
BMW har nå bekreftet en dårlig skjult hemmelighet - at de skal lansere en 2-serie Gran Coupé.
Les mer
layid-bilde4
Mercedes oppdaterer
I Genève presenterte Mercedes oppdaterte utgaver av GLC. Nå er turen kommet til GLC Coupè.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Mitsubishi møter Sveits
Går det an å kalle en ganske spennende konseptbil for Engelberg? Åpenbart er det helt i orden hvis presentasjonen skjer i Sveits. Det syns i hvert fall Mitsubishi.
Les mer
layid-bilde6
Kia med nok en Ceed
Kia har i dag sluppet en første skisse av et nytt medlem i Ceed-familien - en kompakt crossover.
Les mer
layid-bilde7
Putin mener alvor
Det skulle bare mange. President Vladimir Putin er den eneste av de mektige som ikke har «Sin Egen» representasjonsbil. Ikke bare har han fått sin nå, han tilbyr den også til resten av verden.
Les mer


layid-bilde8
Fisker utfordrer Tesla
Les mer
toppsak-bilde9
Elektrisk flebruksbil
De omtaler den som konsept, men Concept EQV har mye til felles med Mercedes-Benz V-Klasse. Med unntak av drivlinjen.
Les mer
layid-bilde10
Verdens dyreste Bugatti - og så da?
Les mer
layid-bilde11
Alfa med noko attåt
Les mer
layid-bilde12
Her er Teslas fjerde
Les mer
layid-bilde13
En overflod av Hispano Suiza
Den første Hispanoen jeg så i Genève var en H6B som tilhørte Monacos fyrstehus. Den andre var like gammel - 80 år - men spansk. Først da dukket den tredje opp. Selveste Carmen.
Les mer
layid-bilde14
Subarus sterke fremtidsvisjon
Den konseptbilen Subaru viste i Genève fikk masse oppmerksomhet fra amerikanske journalister. Den hadde fortjent mer i Europa, men det er jo i USA det største volumet ligger for dette merket.
Les mer
toppsak-bilde15
Med vekt på vakker
Det virker som om den nye designhøvdingen for hele Hyundai-gruppen, Luc Donckerwolke, ikke brauter. Har lar i hvert fall fremdeles Europa-kontoret konsentrere seg om det de kan: vakkert.
Les mer
layid-bilde16
Ny plattform og ny Sonata
Les mer
layid-bilde17
Tata inviterer til nytt segment
Les mer
layid-bilde18
Estland vant kampen om «søt»
Selvfølgelig ble den en publikumsmagnet i Genève. Nobe fra Estland. 60-talls søt og elektrisk. Swingskjørt og vegan - kan ikke slå feil.
Les mer
layid-bilde19
Toppløst i 317 km/t
Det er ikke mange som kjører fra en Mercedes-AMG GT R. Ytelsene blekner ikke selv om den nå kommer som roadster, i meget begrenset opplag.
Les mer
layid-bilde20
Smart skinner som påskesola
Utrolig hva et muntert tørkle på hodet kan gjøre. Skinnende gult for eksempel. Det får folk til å smile. Slik Smart klarte i Genève.
Les mer
layid-bilde21
Splitter ny Korando
SsangYong lanserer ny Korando som skal inn i det kanskje mest konkurranseutsatte SUV-segmentet. Men neste år kan den få et viktig fortrinn.
Les mer
layid-bilde22
Fremdeles plass for gærninger
Sbarros stand i Genève lå noen meter unna. Fra det holdet er man vant til en og annen galskap. Men dette var hinsides. Superquad ble den kalt. Det er vel grunner til at verden aldri har sett makan.
Les mer
toppsak-bilde23
Comeback for Camry
Den romslige Toyota-sedanen har vært fraværende i det norske markedet en årrekke. Men i mai er den tilbake, for første gang i hybrid-utgave.
Les mer
layid-bilde24
På sporet av den nye Qashqai
Den ser kanskje litt for vill ut til å kunne bli din neste bil, men det er faktisk store deler av neste Qashqai vi møter i Nissans Genève-konsept.
Les mer
layid-bilde25
Morgan med turbo og sentrallås!
Morgan har introdusert en ny modell med 2019-detaljer om bord. Dessuten har de fått friske penger. Men det meste er som før.
Les mer
layid-bilde26
Kjapp kineser - med hjelp fra Sverige
Lynk & Co har meldt seg på årets WTCR-mesterskap. Til å komme seg på banen har de fått hjelp fra Sverige.
Les mer
layid-bilde27
Mer enn forventet hos Fiat
Les mer
toppsak-bilde28
Alfa bobler av overskudd
Alfa-standen sprudlet av spesialutgaver i racing-design og et spennende konsept. Selvsagt står elektrifisering på agendaen også hos italienerne.
Les mer
layid-bilde29
Tesla som Shooting Brake
Les mer
layid-bilde30
Facelift for Jaguar XE
Jaguar foretar et midtlivs ansiktsløft på sin 3-serieutfordrer, XE. Dermed blir den mer på nivå med øvrige familiemedlemmer.
Les mer
layid-bilde31
Ginettas utrolige superbil
Lawrence Tomlinson har du sannsynligvis aldri hørt om. Ginetta har du kanskje hørt om. Sammen står det for en Genève-utstillingens råeste prestasjoner. En britisk superbil som ut-Ferrarier Ferrari.
Les mer
layid-bilde32
Subaru med nye hybrider
Endelig får Subaru noe annet enn bensin- og dieselmotorer i sine biler. Til høsten lanseres to hybrider - den ene er en flunkende ny Forester. Ikke rart gleden står i taket hos Subaru Norge på Skytta.
Les mer
toppsak-bilde33
Ny gren på Porsche-stammen
Dersom Toni Piëch ikke hadde ønsket at navnet hans skulle forbindes med et stort bilkonsern, hadde han vel byttet etternavn? Men på den annen side, han kunne vel ikke kalt den nye bilen sin for Porsche heller?
Les mer
layid-bilde34
BMW elektrifiserer over hele linjen
Les mer
layid-bilde35
Pininfarina får avlegger
Les mer
layid-bilde36
Fargerik fremtid hos Skoda
Jeg blir nesten i godt humør av de flotte konseptene Skoda varter opp med for tiden. Her får vi en forsmak på en bil som kommer et stykke inn i 2020.
Les mer
layid-bilde37
488 - i enda en versjon
Det som er veldig positivt, og det som lover godt for fremtiden, er at Ferraris 488 GTB-erstatning ikke heter noe med 488 i det hele tatt. For nå begynner det å bli mange nok fireåtteåtte.
Les mer
layid-bilde38
Elegant SUV fra Mazda
Når Mazda lanserer en ny SUV, som i størrelse ligger mellom deres eksisterende modeller, hadde det vel vært logisk at den skulle hete CX-4? Men den betegnelsen har de kanskje andre planer med?
Les mer