img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
20 bilder i galleri
Spennende Audi-konsept
Pebble Beach var opprinnelig ment å hedre bilhistorien. Audi er (heldigvis) også en av dem som ikke har forstått akkurat det.

Nå heter vel egentlig hele arrangementet Monterey Car Week, og Pebble er bare en liten den av det. Men akkurat det som skjer på plenen ved denne Golfklubben har utviklet seg til å bli bilverdenens største prestisjearrangement, samtidig som bilfabrikkene i økende grad bruker plenen til å presentere sine mest oppsiktsvekkende kreasjoner.

Jeg tror det er første gang Audi er der for å vise frem noe som helt klart er en produksjonsfremtid. Og dette er en veldig lovende premiere.

Første volum-elbil
Det er bare et par uker til de skal presentere sin første storserie-produserte elektriske bil (en presentasjon som er flyttet både i tid og sted, fra Brussel i slutten av denne måneden, til San Francisco i California langt uti september). Som en forsmak på det som kommer viser de nå PB18 e-tron konseptet.

Bilen ser egentlig veldig bra ut. Den har ingen av de banale sporene som ville ledet tanken tilbake på de typiske copy-paste designene vi har vært utsatt for derfra de siste 30 årene, selv om det selvfølgelig er tydelige DNA spor både til R18 Le Mans raceren og til fjorårets Aicon-konsept.

Audi selv er forfriskende klar når de presenterer design-uttrykket. I stedet for å gi det et fancy navn som ingen forstår – «Ocean Move» for eksempel, eller «Progressive Living», kaller de den simpelthen Brei og Flat.

Bravo!

Bravo av en annen årsak også. Bilen er tegnet i et satellitt-studio rett rundt hjørnet for Pebble Beach.

(Saken fortsetter under videoen.)

Fra California

Audi Design Loft heter det, i Malibu. De har gjort spennende ting før, men jeg har aldri klart å se at ideene derfra er tatt med inn i produksjon.

Denne gangen er det åpenbart at sjefen der, Gael Buzyn og hans folk blir tatt på mye mer alvor enn jeg har trodd før. Han er forresten bare to år gammel i denne jobben – Cadillac Ciel er noe av det han har gjort tidligere.

Men Audi har et annet uttrykk her også, som jeg applauderer nesten like mye. I disse dager der alt dreier seg om en autonomi som alle samtidig vet er uoppnåelig, forteller Audi oss om hvilken grad av autonom teknologi dette vidunderet besitter.

Du regner kanskje med Level 4 eller Level 5. Det er jo ingen prototype med respekt for seg selv som våger seg på et lavere selvkjøringsnivå.

Så denne har faktisk Level Zero!

Med andre ord – vi blir fortalt at her dreier det seg om ren kjøreglede. 

Glem fremdrift ved hjelp av robot!

(At alt dette skulle komme fra Audi hadde jeg ikke trodd. En og annen oppfatning som må endres her, åpenbart.)

Primært bakhjulsdrevet
Det finnes noen harde fakta også. 500 kW (det betyr 670 hester på gammeldags) og 830 Nm, alt fordelt på tre motorer, en foran og to bak. Foran er det bare ansatt 150 kW – dette er med andre ord en bil som i første rekke er bakhjulsdrevet. 

Selvfølgelig gjøre den 100 på så vidt to sekunder – på nivå med Le Mans modellene - og den har i hvert fall lys som holder til 300 km/t.

Væskekjølt batteri på 95 kWh. I WLTP-regimet har den en rekkevidde på 500 km, og med 800 Volt lades den på 15 minutter.

Det skal bli spennende å se hvordan denne oppskriften samsvarer med den kommende produksjonsmodellen.

Vekten er nede på førsteklasses 1550 kg. Aluminium, karbon og kompositter selvfølgelig, og det er ikke akkurat luksusen i interiøret som legger på noen overflødige gram.

Der er det minimalisme som gjelder og det hele er ekstrem førerorientert – til de grader at du kan sleide sete, kontroll og instrumenter til en senter-posisjon og være helt fokusert på veien frem, uten distraksjoner fra en passasjer. Men, med setet til siden er det allikevel plass til en ledsager.

Business-jet på hjul.

Jeg har aldri kicket på Audi når det gjelder teknologi. Men nå begynner jeg jommen å se frem til de kommende karosseriene igjen også.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Lanseringskalender 2018
Vi gir deg Norges mest komplette oversikt over store og små bilnyheter i 2018.
Les mer
layid-bilde1
BMW Z4 for Europa
Vi har fått noen glimt av nye BMW Z4, men skal du se den i levende live må du til Paris om et par uker der den har sin Europa-premiere. Ellers må du vente til den kommer på markedet neste år.
Les mer
layid-bilde2
Fremtid - med tilbakeblikk
Peugeot har i dag sluppet de første bildene av et lekkert konsept som skal vises på Paris-utstillingen neste måned. Budskapet er at autonome biler også kan ha sjel.
Les mer
layid-bilde3
Seat gjør en Kodiaq
Seat lanserer sin tredje SUV i løpet av et par år. Tarraco blir storebror i familien som fra før består av Arona og Ateca, og den har mye til felles med Skoda Kodiaq.
Les mer
layid-bilde4
Her er Audi e-tron, og prisen blir …
Audi har i natt avduket SUV-en nordmenn i tusentall står på venteliste for å kjøpe. Her får dere all viktig informasjon og norske priser.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Viktig tilskudd
I fjor solgte Lexus 1000 biler i Norge. Da sier det seg at en ny modell med et realistisk salgsmål på rundt 400 er et viktig tilskudd. Her er det nemlig volum som teller.
Les mer
layid-bilde6
BMW viser glimt av fremtiden
Med Vision iNext gir BMW oss et glimt av fremtidens autonome elbil. Produksjonsmodellen kommer i 2021.
Les mer
layid-bilde7
Villbass med innebygd røykmaskin
Dersom du har hørt om Rezvani, så er det nok sportsbilene deres du kjenner. Men de har tilbud til offroad-fraksjonen også.
Les mer


layid-bilde8
Opels nye lommerakett
Les mer
toppsak-bilde9
To spesialer på Yaris
Blant attraksjonene Toyota skal vise på Paris-utstillingen er en oppdatert Yaris. I tillegg byr de på to spesialutgaver.
Les mer
layid-bilde10
Her er DS3 Crossback
Les mer
layid-bilde11
Her er Kias ProCeed
Les mer
layid-bilde12
Ny Mercedes GLE
Les mer
layid-bilde13
Honda Villikke Mk. 5
Det er jo akkurat som Honda ikke vil. I Europa solgte de så vidt 75.000 biler første halvår i år. I Norge, snaue 500 og 0,6 % markedsandel. Det er i hvert fall ikke bilenes skyld.
Les mer
layid-bilde14
Sniktitt på nye M-SUV-er
De som var på DTM-løp på Nürburgring i helgen fikk se to nye M-modeller fra BMW, lett kamuflerte.
Les mer
toppsak-bilde15
Elbilenes Mercedes
Det er to år siden Daimler-sjefen, Dieter Zetsche, viste frem EQ-konseptet i Paris og erklærte at «nå slår vi på bryteren». Det tok ganske lang tid før lyset kom på.
Les mer
layid-bilde16
Hot X2 fra BMW
Les mer
layid-bilde17
Verdens raskeste SUV?
Les mer
layid-bilde18
BMW setter standarden
BMW røper nå detaljene rundt en ny ladbar hybrid X5. De som har irritert seg over kort elektrisk rekkevidde har virkelig noe å se frem til.
Les mer
layid-bilde19
Ny Forester, for by og land
Femte generasjon Subaru Forester er på vei, men den skal lanseres på et par andre kontinenter før Europa og Norge står for tur.
Les mer
layid-bilde20
Klassiker i ny innpakning
Det kan være vanskelig å glemme en ungdomsforelskelse. Automobili Amos kan gjenskape minnene i helt ny innpakning. Men det koster.
Les mer
layid-bilde21
Her er Mercedes EQC
I kveld har Mercedes dratt lakenet av sin første el-SUV. Mange nordmenn står allerede på venteliste for å få bilen i 2019.
Les mer
layid-bilde22
Her kommer en ny volumselger
Forrige uke fortalte Toyota at Corolla-navnet relanseres i Europa. I dag får vi et første glimt av varianten som blir mest populær i Norge.
Les mer
toppsak-bilde23
Gatesmart Lexus - Noe du lurer på?
Stockholm er fin by det, men SÅ fin? To store billanseringer på innsiden av 36 timer, det må vel være en slags rekord?
Les mer
layid-bilde24
Kompakt-Lexus rett rundt hjørnet
Den kompakte Lexusen har vi ikke behøvd å gjette oss til. Lexus viste den allerede for to år siden. Nå er den endelig på plass i produksjons-versjon.
Les mer
layid-bilde25
BMW søker oppmerksomhet
Det kan virke som BMW ønsker mer oppmerksomhet rundt sine prototyper. For andre gang på kort tid sender de oss egne «spionbilder».
Les mer
layid-bilde26
Lada med forsmak på ny Niva
Det er lenge siden vi ble lovet en ny Niva. I Moskva er nå konsept-versjonen avduket.
Les mer
layid-bilde27
Slik blir Renaults nye russer
Les mer
toppsak-bilde28
Comeback for Corolla
Etter snart 12 år er det slutt for Auris. I stedet bringer Toyota er av verdens mest kjente modellbetegnelser tilbake til Europa.
Les mer
layid-bilde29
Progressiv Luksus???
Les mer
layid-bilde30
Bugatti for svingene
Nå er Divo her - med andre ord: Bugatti har allerede begynt å lage spesialversjoner av Chiron.
Les mer
layid-bilde31
Kalashnikov på hjul
Army 2018-utstillingen i Moskva er et stykke unna Pebble Beach. Men vi finner da ganske spennendenyheter der også.
Les mer
layid-bilde32
Spennende Audi-konsept
Pebble Beach var opprinnelig ment å hedre bilhistorien. Audi er (heldigvis) også en av dem som ikke har forstått akkurat det.
Les mer
toppsak-bilde33
I Infinitis lekegrind
I fjor viste Infiniti sin Prototype 9 på Pebble Beach. Da er det logisk at vi får nummer 10 i år. Men bortsett fra at den er elektrisk og morsom forteller de ingen ting.
Les mer
layid-bilde34
Her er nye BMW Z4
Les mer
layid-bilde35
Første SUV med RS-logo
Les mer
layid-bilde36
Sniktitt på ny Renault
Snart er det bilutstilling i Moskva, og der skal Renault vise et konsept som på sikt skal i produksjon.
Les mer
layid-bilde37
Opel viser fremtid
Opel avslører nå flere detaljer om sin nye konseptbil. Den blir en kompakt SUV, og du klarer antagelig å gjette hva slags drivlinje den skal utstyres med.
Les mer
layid-bilde38
BMW pisker opp stemningen
En ny generasjon 3-serie er snart lanseringsklar. Nå skaper BMW oppmerksomhet - ved å sende ut egne «spionbilder» tatt på Nordsløyfa.
Les mer