img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
49 bilder i galleri
Design og teknologi
Her får du en god indikasjon på hvordan Audi e-tron quattro vil se ut, samt hvor effektivt den tar vare på energi som normalt går til spille.

Basert på bildene og datamanipulasjonene vi har vist til nå, har flere av dere kommentert at Audi første elbil ser kjedelig ut, og at den ikke skiller seg nevneverdig ut fra øvrige Audi-modeller.

Les flere detaljer om e-tron quattro her

Og det er nettopp hensikten til Audi, å lage en bil som ser normal ut. For hvorfor skal en elbil nødvendigvis stikke seg ut på designfronten slik Tesla og flere andre elbil- og hybridprodusenter har sørget for?

Her får du ferske datamanipulasjoner som trolig ligger nær opptil designen på produksjonsutgaven, og heller ikke disse byr på noen store overraskelser. Bilen ser rett og slett ut som en alminnelig Audi SUV.

Innendørs skiller den seg ut med tre store skjermer, hvor du finner det meste av informasjon, inklusiv virtuell cockpit som erstatning for konvensjonelle instrumenter.

Som vi har fortalt tidligere er utvendige speilhus erstattet med små videokameraer i markeder der dette er tillatt. På datamanipulasjonene er bilen utstyrt med konvensjonelle speil, mens Pikes Peak-utgavene har kameraer. Vi får se hva norske myndigheter sier.

Nå har de første journalister fått sitte på med Audis ingeniører. Prøvekjøringen skjedde i Colorado Springs, nærmere bestemt i området rundt Pikes Peak der det berømte bakkeløpet kjøres hver sommer

Men i stedet for å kjøre opp Pikes Peak, kjørte Audi-kortesjen den omvendte veien, altså ned bakken. Hensikten var å demonstrere hvor effektivt e-tron tar vare på energien som i vanlige biler går til spille når man ruller ned en bakke eller bremser.

Ifølge Audi gir hver kilometer nedoverbakke én ekstra kilometer rekkevidde.

Fra den 4302 meter høye toppen snirkler veien seg nedover og nedover gjennom 31 kilometer, med en høydeforskjell på hele 1900 meter. I bunnen av bakken er rekkevidden økt med omtrent tilsvarende avstand som den tilbakelagte.

Sjåføren kan velge mellom tre nivåer på regenerering under retardasjon, via hendlene på rattet.

Ved det laveste nivået ruller bilen tilnærmet fritt, uten motstand, mens det på nivå tre nærmest blir unødvendig å bruke bremsepedalen i det hele tatt, annet enn ved full stopp.

Bilen bremser ved denne innstilingen automatisk så snart man slipper gasspedalen. Det tilsvarer effekten flere omtaler som kjøring med én pedal.

Audi oppgir at e-tron quattro har en rekkevidde på rundt 400 kilometer etter den nye WLTP-standarden, de to elmotorene har en samlet effekt på 360 hestekrefter og et dreiemoment på 561 Newtonmeter over hele registeret.

Ved behov kan du løfte dette med en boost-funksjon (som er aktiv i maks åtte sekunder) til 408 hk / 664 Nm. Da sprinter du til hundre på mindre enn seks sekunder.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Norgesdebut for Tesla Model 3
Det var tilløp til kø da Tesla åpnet dørene til første Model 3-visning på norsk jord i dag. Men den er her bare for at potensielle kunder kan se og røre, ikke kjøre den. De første kundebilene kommer først i 2019.
Les mer
layid-bilde1
Ny hydrogenbil fra Mercedes
Den ser nesten ut som en vanlig GLC, men under skallet skjuler deg seg noe nytt og fremtidsrettet.
Les mer
layid-bilde2
Her er ny 3-serie i M-drakt
Vi møtte nye BMW 3-serie i Paris, men amerikanerne får nå se en spesialutgave i LosAngeles om et par uker.
Les mer
layid-bilde3
Barsk ny Ranger fra Ford
Nå åpner Ford for bestilling av den tøffe Ranger Raptor. Men fortsatt er det en stund til du kan plassere den på gårdsplassen.
Les mer
layid-bilde4
Snart kommer BMWs nye toppmodell
Den er allerede på banen i racing-utgave, men snart vises også gateversjonen av BMW M8 Coupé. Her får vi en smakebit.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Ladbar E-Klasse er bestillingsklar
Mercedes-importøren har hatt et meget begrenset antall ladbare modeller den siste tiden, men nå er nye alternativer bestillingsklare.
Les mer
layid-bilde6
Tarok blir navnet på VWs livsstil-pickup
Tarok blir navnet på den fem meter lange pickupen som Volkswagen premiereviste i helgen som konsept i Brasil. Men dessverre, ha ikke for store forhåpninger om å se den i Norge.
Les mer
layid-bilde7
Lexus UX skal koster fra 383.800 kroner
Med startpris på 383.800 kroner går nye Lexus UX 250h rett i strupen på BMW X1, Jaguar E-Pace, Mercedes GLA og Volvo XC40.
Les mer


layid-bilde8
Salgsklar Mercedes GLE
Les mer
toppsak-bilde9
Lanseringskalender 2018
Vi gir deg Norges mest komplette oversikt over store og små bilnyheter i 2018.
Les mer
layid-bilde10
En tøffere Focus
Les mer
layid-bilde11
Prisdumper VW e-Up med nye 20.000 kroner
Les mer
layid-bilde12
BMW 8-serie kabriolet til Norge med vårsola
Les mer
layid-bilde13
Kompakte Skoda Scala i strupen på VW Golf
Škoda løfter nå litt mer på sløret for den kommende familie-kombimodellen Scala. Den blir 4,36 meter lang og får bensinmotorer på 95, 115 og 150 hk. Diesel droppes.
Les mer
layid-bilde14
Ford GT Carbon Series slanket med 18 kilo
Carbon-serien av Ford GT kan bestilles fra 8. november, og du har 30 dager på deg før Ford setter strek.
Les mer
toppsak-bilde15
VW snart klar med liten pickup, vises først i Brasil
Ti år etter at VW viste det første konseptet på pickupen som skulle bli til Amarok er det nå klart for å en mindre, firehjulsdrevet og mer fleksibel pickup som konsept i Brasil. Denne bilen kan komme fortere til Norge enn du aner.
Les mer
layid-bilde16
Ferraris mareritt
Les mer
layid-bilde17
Leveringskø for Kia e-Niro til langt ut i 2020
Les mer
layid-bilde18
Endelig i Norge: Ford Transit Custom 4x4
Ford Transit Custom med firehjulsdrift debuterer i Norge på Oslo Motor Show med Extrem Konzepte i Tyskland som produsent og MS-RT Norge som importør.
Les mer
layid-bilde19
T-Cross kan bli VWs viktigste SUV i Norge
SUV-enes sterke posisjonen gjør at lille VW T-Cross blir en svært viktig bil for Volkswagen i Norge selv om den ikke kommer i elektriske eller hybride varianter.
Les mer
layid-bilde20
Lynk & Co på banen
Overraskende melding fra Lynk & Co - som ikke akkurat misbruker in-bokser - deres modell 03 kommer i en Racing-utgave. Bokstavelig talt, den skal delta i WTCR neste år.
Les mer
layid-bilde21
En liten hissigpropp
Brabus er glad i Smart-biler, og nå har de laget sin kraftigste utgave så langt: 125R. Dessverre får vi neppe se denne i Norge.
Les mer
layid-bilde22
Polestar, et bygg nærmere
Vi har vært med på åpningen av Polestars hovedkvarter i Göteborg. Vi visste at bil-innholdet i presentasjonen ville bli magert så vi kjørte likegodt ned i en Polestar.
Les mer
toppsak-bilde23
Porsche Taycan til under 700.000 kroner?
Porsches super-elbiler passer perfekt for norsk avgiftsfritak. Når Taycan trolig er her sent i 2019 kan prisen bli under 700.000 kroner. Og nå er også konsept-SUV-en Mission E Cross Turismo som en Shooting Brake av samme bilen bekreftet.
Les mer
layid-bilde24
Ferraris Paris
Ferrari var det eneste av merkene under Fiat-paraplyen som fant det umaken verdt å ta turen til Paris. Med tre ganske/helt nye biler, og den beste av dem alle - en mer enn 50 år gammel LM.
Les mer
layid-bilde25
Mercedes mer enn dobler el-rekkevidden på ladehybride GLE
Mercedes GLE ladehybrid får hele 100 km elektrisk rekkevidde, men er først tilgjengelig neste høst.
Les mer
layid-bilde26
X7 - BMWs største SUV
X7, BMWs digre SUV med plass til sju kan nå bestilles, koster fra 1.278.500 kroner og er på plass i Norge sent i mars neste år.
Les mer
layid-bilde27
Audi A1 Allroad på vei
Les mer
toppsak-bilde28
Skodas kompakte Scala erstatter anonyme Rapid
Rapid går ut og Scala kommer inn som Škodas nye våpen i Golf-klassen.
Les mer
layid-bilde29
Renaults nye elbil-oppskrift
Les mer
layid-bilde30
Nye plug-in hybrider fra Mercedes
To av tre nye Mercedes C-Klasse registrert de siste tre årene har vært ladbare hybrider. I E-Klassen er det fortsatt diesel som dominerer. Nå letter Mercedes på sløret om neste generasjon plug-in C- og E-Klasse.
Les mer
layid-bilde31
Pariss under utvikling
Et av lyspunktene på årets bilutstilling i Paris: Pariss er ikke død, de har samlet kapital til videre utvikling og er i rute med produksjon av en snacksy elektrisk roadster. Og en Formel E med tak!
Les mer
layid-bilde32
Hybridenes S-Klasse
Mercedes lanserer nå tredje generasjon hybrid S-Klasse. Hvis du er i markedet for en stor luksuslimousin er den verd å vurdere.
Les mer
toppsak-bilde33
Nytt alternativ i Mondeo-familien
Nå får endelig Ford et alternativ de har savnet i årevis - en hybrid stasjonsvogn.
Les mer
layid-bilde34
Qashqai får nye drivlinjer
Les mer
layid-bilde35
Et nytt merke er født
Les mer
layid-bilde36
Vietnam-bil i Paris
Dette var en stor premiere. Nye biler fra nytt bilproduserende land - presentert av David Beckham og to bemerkelsesverdige kvinner.
Les mer
layid-bilde37
Kineser på ramme alvor
Dersom GAC er kjent for noe som helst, må det være for å ha hatt en modell som het Trumpchi. Men etter en fremvisning i Paris må vi kanskje begynne å ta dem på alvor?
Les mer
layid-bilde38
Porsche bekrefter Speedster
Det er skummelt når man gjør som Porsche - viser en fremtidsmodell sammen med den 64 år gamle bilen som har vært inspirasjonen. Det blir fort en «hvilken er den fineste»-konkurranse. Så flaut hvis den gamle vinner.
Les mer