img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
31 bilder i galleri
En liten hissigpropp
Brabus er glad i Smart-biler, og nå har de laget sin kraftigste utgave så langt: 125R. Dessverre får vi neppe se denne i Norge.

Det kan nesten høres ut som den våte drømmen til en 16-åring med ferskt sertifikat for lett motorsykkel, men 125R indikerer ikke motorvolum – det er hestekrefter det er snakk om.

Det betyr at nylanserte 125R er den kraftigste Smart-modellen i produksjon – om enn i noe begrenset produksjon.

Alle modeller får nemlig en plakett i interiøret som viser at hver enkelt bil er «1 of 125».

Motoren er den samme som før, en tre-sylindret sak på 898 kubikk, og hver av sylindrene har fått sitt eget eksosrør i hekken. For å hente ut de 125 hestene har Brabus modifisert luftinntaket, montert en mer effektiv intercooler og omprogrammert motorstyringen.

Men her ligger også kjernen i hvorfor denne neppe kommer til Norge: Her er nemlig Smart utelukkende et elbil-merke, så noen hissig tunet bensin-Smart dukker nok ikke opp i prislistene til Bertel O. Steen noen gang igjen.

0-100 går unna på 9,2 sekunder, mens toppfarten er elektronisk begrenset til 175 kilometer i timen.

Liten drøm
Det stopper oss likevel ikke fra å drømme om å herje litt med en Brabus 125R. Med ekstra store hjul (185/50-16 foran og 205/40-17 bak!) skal det ikke stå på grepet i den lille lommeraketten.

Ulempen: De små bremsetromlene på bakhjulene ser ganske stusselige ut gjennom de store felgene.

Understellet er senket med 30 millimeter, og utsiden av bilen er ellers pepret med klassiske stylingelementer rund baut.

Innvendig finner vi skinnseter med diamantmønster og rød kontrastsøm. Brabus-logoer er liberalt spredt rundt om både ut- og innvendig, og for den «skikkelige» motorsportfølelsen har rattet fått et rødt markeringsfelt øverst.

Markeringsfeltet og gripeflatene på rattet er begge trukket i Dynamica-stoff – et syntetisk alternativ til semsket skinn.

Er du glad i mye farger er derimot ikke 125R noe for deg. Interiøret er – med unntak av stemningslys og den allerede nevnte rattmarkøren – sort, sort og sort, mens lakkfargene begrenser seg til matt grå og – ja, du gjetter det sikkert – blank sort.

Ta inn selv
Skulle du la deg friste likevel og har lyst å ta inn en slik doning, har Brabus selv biler til salgs gjennom sine egne hjemmesider.

Der ligger også modellen Ultimate 125, bygget for å feire Brabus’ 15-årsjubileum med Smart. Den har de samme motormodifikasjonene som 125R, men ikke like vill styling.

Derimot er den å få i haugevis av spreke farger, og interiøret er kledt på en måte som minner meg om Aston Martins konvertering av Toyota iQ.

Prisen for en Brabus 125R er i Tyskland 39.900 euro (inkludert 19 prosent tysk moms), mens Ultimate 125-modellene averteres for 59.858 euro.

En kjapp kalkulasjon gir da en pris ferdig på norske skilter på rundt 440.000 kroner for 125R-varianten og rimelig stive 635.000 for en Ultimate 125.

Da skal Smart-ønsket være sterkt …

Først publisert i Bil / O. E. S. Lystad


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Aston Martins første SUV
Sports- og luksusbilprodusenten Aston Martin har nå offisielt startet testingen av sin første SUV på vei. De røper også hva nykommeren skal hete.
Les mer
layid-bilde1
Norgesdebut for Tesla Model 3
Det var tilløp til kø da Tesla åpnet dørene til første Model 3-visning på norsk jord i dag. Men den er her bare for at potensielle kunder kan se og røre, ikke kjøre den. De første kundebilene kommer først i 2019.
Les mer
layid-bilde2
Ny hydrogenbil fra Mercedes
Den ser nesten ut som en vanlig GLC, men under skallet skjuler deg seg noe nytt og fremtidsrettet.
Les mer
layid-bilde3
Her er ny 3-serie i M-drakt
Vi møtte nye BMW 3-serie i Paris, men amerikanerne får nå se en spesialutgave i LosAngeles om et par uker.
Les mer
layid-bilde4
Barsk ny Ranger fra Ford
Nå åpner Ford for bestilling av den tøffe Ranger Raptor. Men fortsatt er det en stund til du kan plassere den på gårdsplassen.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Snart kommer BMWs nye toppmodell
Den er allerede på banen i racing-utgave, men snart vises også gateversjonen av BMW M8 Coupé. Her får vi en smakebit.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar E-Klasse er bestillingsklar
Mercedes-importøren har hatt et meget begrenset antall ladbare modeller den siste tiden, men nå er nye alternativer bestillingsklare.
Les mer
layid-bilde7
Tarok blir navnet på VWs livsstil-pickup
Tarok blir navnet på den fem meter lange pickupen som Volkswagen premiereviste i helgen som konsept i Brasil. Men dessverre, ha ikke for store forhåpninger om å se den i Norge.
Les mer


layid-bilde8
Lexus UX skal koster fra 383.800 kroner
Les mer
toppsak-bilde9
Salgsklar Mercedes GLE
Norske Mercedes-forhandlere åpner nå for salg av nye GLE. Prisene starter 914.000 kroner, men en rimeligere variant er på trappene.
Les mer
layid-bilde10
Lanseringskalender 2018
Les mer
layid-bilde11
En tøffere Focus
Les mer
layid-bilde12
Prisdumper VW e-Up med nye 20.000 kroner
Les mer
layid-bilde13
BMW 8-serie kabriolet til Norge med vårsola
Selv om den er eksklusiv er det ikke nødvendig å først ha bygget CV hos BMW for å kjøpe kabrioletutgaven av 8-serien, men du må i det minste bestemme deg fort om du vil ha den levert samtidig som vårsola titter fram i mars neste år.
Les mer
layid-bilde14
Kompakte Skoda Scala i strupen på VW Golf
Škoda løfter nå litt mer på sløret for den kommende familie-kombimodellen Scala. Den blir 4,36 meter lang og får bensinmotorer på 95, 115 og 150 hk. Diesel droppes.
Les mer
toppsak-bilde15
Ford GT Carbon Series slanket med 18 kilo
Carbon-serien av Ford GT kan bestilles fra 8. november, og du har 30 dager på deg før Ford setter strek.
Les mer
layid-bilde16
VW snart klar med liten pickup, vises først i Brasil
Les mer
layid-bilde17
Ferraris mareritt
Les mer
layid-bilde18
Leveringskø for Kia e-Niro til langt ut i 2020
Kia er i ferd med å lansere elektriske e-Niro, en bil 6250 potensielle kunder har betalt 7777 kroner for å stå på reservasjonslisten til, men de som står nederst på denne listen kan risikere ikke å få bilen før i 2021.
Les mer
layid-bilde19
Endelig i Norge: Ford Transit Custom 4x4
Ford Transit Custom med firehjulsdrift debuterer i Norge på Oslo Motor Show med Extrem Konzepte i Tyskland som produsent og MS-RT Norge som importør.
Les mer
layid-bilde20
T-Cross kan bli VWs viktigste SUV i Norge
SUV-enes sterke posisjonen gjør at lille VW T-Cross blir en svært viktig bil for Volkswagen i Norge selv om den ikke kommer i elektriske eller hybride varianter.
Les mer
layid-bilde21
Lynk & Co på banen
Overraskende melding fra Lynk & Co - som ikke akkurat misbruker in-bokser - deres modell 03 kommer i en Racing-utgave. Bokstavelig talt, den skal delta i WTCR neste år.
Les mer
layid-bilde22
En liten hissigpropp
Brabus er glad i Smart-biler, og nå har de laget sin kraftigste utgave så langt: 125R. Dessverre får vi neppe se denne i Norge.
Les mer
toppsak-bilde23
Polestar, et bygg nærmere
Vi har vært med på åpningen av Polestars hovedkvarter i Göteborg. Vi visste at bil-innholdet i presentasjonen ville bli magert så vi kjørte likegodt ned i en Polestar.
Les mer
layid-bilde24
Porsche Taycan til under 700.000 kroner?
Porsches super-elbiler passer perfekt for norsk avgiftsfritak. Når Taycan trolig er her sent i 2019 kan prisen bli under 700.000 kroner. Og nå er også konsept-SUV-en Mission E Cross Turismo som en Shooting Brake av samme bilen bekreftet.
Les mer
layid-bilde25
Ferraris Paris
Ferrari var det eneste av merkene under Fiat-paraplyen som fant det umaken verdt å ta turen til Paris. Med tre ganske/helt nye biler, og den beste av dem alle - en mer enn 50 år gammel LM.
Les mer
layid-bilde26
Mercedes mer enn dobler el-rekkevidden på ladehybride GLE
Mercedes GLE ladehybrid får hele 100 km elektrisk rekkevidde, men er først tilgjengelig neste høst.
Les mer
layid-bilde27
X7 - BMWs største SUV
Les mer
toppsak-bilde28
Audi A1 Allroad på vei
SPIONBILDER: Før Audi har lansert ny A1 og A1 Sportback dukker de første spionbildene av en Allroad-utgave opp.
Les mer
layid-bilde29
Skodas kompakte Scala erstatter anonyme Rapid
Les mer
layid-bilde30
Renaults nye elbil-oppskrift
Den nye elbilen fra Renault, K-ZE, tilhørte de største overraskelsene da den ble vist på bilutstillingen i Paris. Spesielt stor var overraskelsen da det viste seg at den ikke ble vist der allikevel.
Les mer
layid-bilde31
Nye plug-in hybrider fra Mercedes
To av tre nye Mercedes C-Klasse registrert de siste tre årene har vært ladbare hybrider. I E-Klassen er det fortsatt diesel som dominerer. Nå letter Mercedes på sløret om neste generasjon plug-in C- og E-Klasse.
Les mer
layid-bilde32
Pariss under utvikling
Et av lyspunktene på årets bilutstilling i Paris: Pariss er ikke død, de har samlet kapital til videre utvikling og er i rute med produksjon av en snacksy elektrisk roadster. Og en Formel E med tak!
Les mer
toppsak-bilde33
Hybridenes S-Klasse
Mercedes lanserer nå tredje generasjon hybrid S-Klasse. Hvis du er i markedet for en stor luksuslimousin er den verd å vurdere.
Les mer
layid-bilde34
Nytt alternativ i Mondeo-familien
Les mer
layid-bilde35
Qashqai får nye drivlinjer
Les mer
layid-bilde36
Et nytt merke er født
Samtidig som Vietnam presenterte oss for et nytt bilmerke i Paris, kunne Volvo - eller hvem det nå er - fortelle oss at den første «ekte» Polestar er født.
Les mer
layid-bilde37
Vietnam-bil i Paris
Dette var en stor premiere. Nye biler fra nytt bilproduserende land - presentert av David Beckham og to bemerkelsesverdige kvinner.
Les mer
layid-bilde38
Kineser på ramme alvor
Dersom GAC er kjent for noe som helst, må det være for å ha hatt en modell som het Trumpchi. Men etter en fremvisning i Paris må vi kanskje begynne å ta dem på alvor?
Les mer