img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
12 bilder i galleri
Ny Superbil fra Østerrike
En ny dag som ender på G. Det vil si en ny håndbygget, eksklusiv superbil som ser ut som den gjør 200 når den står parkert og med minst 1 hk. per kg vekt. Men hvorfor heter den Milan når den kommer fra Østerrike?

Milan Red er det fulle navnet på denne skapningen som nylig ble presentert med en festforestilling på Burg Kreuzenstein en halvtimes tid utenfor Wien.

Og dermed lærte jeg noe nytt. Navnet har ikke noe som helst med en by i nord-Italia å gjøre. Milan Red er navnet på en rovfugl som finnes i Nord-Afrika, men du finner den visstnok også i Europa.

Derfor er det en falke-aktig figur i logoen på denne bilen.

Det neste jeg lærte var at AVL har vært med på utviklingen av motoren, og dermed økte respekten litt. Det er ikke sagt noe spesielt om motoren i denne bilen bortsett fra at den er en V-åtter på 6,2 liter med fire turboer. 

Både GM og Ford har motorer som teller til åtte i vinkel og som måler 6,2 liter, men denne må det ha vært gjort noe med uansett hvor den kommer fra: 1325 hk og 1400 Nm.

Og de som har assistert er AVL. Østerriksk, i den absolutte verdenstoppen når det gjelder utvikling og testing av moderne drivlinjer. 

Dessuten produserer de noe aldeles glimrende måleverktøy for bilverksteder – men ingen har sagt at det er billig.

Dessuten har folkene bak Milan Red hatt med seg folk fra racingmiljøet, (om det finnes i Østerrike? Start med å tenke Red Bull!) og allerede i 2012 lot de folk som David Coulthard prøvekjøre de første prototypene og komme med innspill.

Nå er de altså klar med sin første produksjonsmodell som skal fremstilles i 99 eksemplarer.

På slottsfesten sa sjefen selv, Markus Fux med en jaktfugl på armen, at 18 allerede er bestilt. Prisen skal nok ligge i det obligatoriske €2mill-området.

Selvfølgelig har den prestasjoner. Vi blir lovet hundre på toogtrekvart, og når du til sist har tømt den åttende tannhjulskombinasjonen, vil du kunne se 400 på fartsmåleren.

Ren bakhjulsdrift og ikke noen hybrid-komplikasjoner – i første runde i hvert fall.

Det hele veier bare 1300 kg. Det har de oppnådd ved blant annet å la Peak Technology (også fra Østerrike) bygge opphengningsarmene i karbon – har det vært gjort på noen gatebil før, tro?

Opphengningen kan forresten pumpes opp ved lave hastigheter slik at fartsdumper og garasjeramper ikke er like truende som hvis du hadde kjørt en Lamborghini.

Bilen inneholder også en jungel av sensorer og et skikkelig telemetri-system slik at «doktoren» hjemme i Østerrike kan fjernhente opp diagnose-signaler fra bilen din.

Det er de som kommer til å ringe deg hvis noe ikke er helt bra, lenge før du oppdager at du har en reklamasjon på gang.

Selvfølgelig inneholder telemetri-systemet alt du trenger for skikkelige, meningsfylte banekjøringsdager også.

Og utenpå ser den ut som en typisk 2018-versjon av det den er. Mengder av tilsynelatende aerohjelpemidler: diffusere og splittere og hekkspoiler og mer enn nok luftåpninger til å kunne kjøle bremsene til et helt Formel 1-felt.

Fronten syns jeg minner om meg selv i gamle dager når jeg kom tilbake fra en kjapp tur på to hjul, med bare en pudding på hodet og hadde følelsen av at kinn og dobbelthake hadde flagret muntert i vinden hele veien.

Men den er kanskje bedre i virkeligheten?

Jeg vet imidlertid ikke hvordan interiøret ser ut heller – men vi blir lovet et aldeles fabelaktig et.

Og jeg har fremdeles ikke peiling på hvordan dørene åpnes.

Er det noe som er viktig på en superbil som denne – som det egentlig går tolv av på dusinet nå – så er det hvordan dørene åpnes.

Hvis du ikke har en helt egen finte på akkurat den – har jeg inntrykk av – har du ikke noe i dette selskapet å gjøre, så akkurat den er jeg spent på.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Toyota Corolla koster fra 297.300 kroner
Når Toyota igjen er tilbake med Corolla i Norge, starter prisen rett under 300.000 kroner.
Les mer
layid-bilde1
Bare spør om Toyota Corolla
Auris ble ikke til gull slik Toyota hadde håpet. Etter to bilgenerasjoner går navnet inn i historien, og om kort tid er Corolla tilbake på norske veier. BilNorge.no kjører bilen på onsdag, så alt du måtte lure på er det bare å spørre om.
Les mer
layid-bilde2
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde3
Bybil-fremtid fra Citroën
Citroën markerer sitt hundreårsjubileum ved å vise mobilitet for fremtiden.
Les mer
layid-bilde4
Her er nye Focus ST
Ford topper nå Focus-familien med en ny ST. Den leveres i ulike varianter for å tilfredsstille forskjellige kundegrupper.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Fransk wannabe
Det er biler som dette som gjør det virkelig moro å være i Frankrike. Produkter som bare er en parodi, en grotesk skisse, men som noen allikevel tar på ramme alvor. Møt Devinci.
Les mer
layid-bilde6
Bentley overgår seg selv
Bentley har fått konkurranse fra så vel Rolls-Royce som Lamborghini den siste tiden. Nå strammer de grepet og hevder Bentayga er verdens raskeste og mest luksuriøse SUV. En sannhet med modifikasjoner.
Les mer
layid-bilde7
Nytt konsept til Genève
Audi viser de første skisser av en modell som skal debutere i Genève neste måned.
Les mer


layid-bilde8
Mange fossilbiltrekk i Mercedes EQC elbil
Les mer
toppsak-bilde9
Seiglivet modell fornyes
Mitsubishi Motors forteller at de skal vise en ny ASX i Genève neste måned. Den vil nok likevel fortsette et liv i skyggen av storebror.
Les mer
layid-bilde10
Nye toppmodeller fra BMW
Les mer
layid-bilde11
Litt oppgradert TT RS
Les mer
layid-bilde12
Ny toppmodell fra Range Rover
Les mer
layid-bilde13
30 år med kjøreglede
Mazda presenterer nok en spesialversjon av MX-5. Hvilket nummer i rekken den er skal være usagt, men her er det bare å løpe og kjøpe.
Les mer
layid-bilde14
Volkswagen oppgraderer Passat
Tiden er moden for en midtlivs oppgradering av Passat. Ikke minst gjelder dette varianten som har toppet den norske salgsstatistikken.
Les mer
toppsak-bilde15
Mazda skal vise kompakt-SUV
Mazda har i dag to SUV-er på programmet i Europa, CX-5 og CX-3. På Genève-utstillingen lover de å vise nok en modell.
Les mer
layid-bilde16
Spesialutgave av BMWs nye flaggskip
Les mer
layid-bilde17
Verken kron eller mynt?
Les mer
layid-bilde18
Mark Webber på Bathurst
De som har overvært trening og kvalifisering til nattens 12-timersløp på Bathurst, fikk under oppkjøring til løpet pauseinnslag av en lokal helt i en helt spesiell bil.
Les mer
layid-bilde19
Skoda skisserer Genève-nyhet
Vi har fått vite navnet på Skodas kommende kompakt-SUV. Nå følger de første skissene, men egentlig har vi sett vel så mye tidligere.
Les mer
layid-bilde20
Ny Renault Clio
Renault viser i dag de første eksteriørbildene av femte generasjon Clio. Den skal debutere på Genève-utstillingen i mars.
Les mer
layid-bilde21
Interiør-løft for ny Clio
Renault skal lansere en splitter ny Clio på Genève-utstillingen i mars. Den digitale avdukingen er i gang, og de starter med interiøret.
Les mer
layid-bilde22
Toyota RAV4 på veien
BARCELONA: Mange er spent på nye Toyota RAV4. Her er våre første inntrykk etter å ha kjørt bilen.
Les mer
toppsak-bilde23
Volvos kinesiske tvilling
Vi vet jo at Volvo er eid av Geely, men akkurat her er det ikke tvil. Den nyeste Geely, FY 11, er bygd på en Volvo og er toegget tvilling med XC40.
Les mer
layid-bilde24
Hondas urbane revisjon
Nå har Honda sluppet det første inntrykket av sin kommende bybil. I forhold til det konseptet vi så i Frankfurt 2017 er den åpenbart vesentlig revidert.
Les mer
layid-bilde25
Facelift og ny banebil
Lexus har med seg to nyheter til Detroit - begge basert på RC F.
Les mer
layid-bilde26
Den amerikanske drømmen
Skal du lykkes i den amerikanske bilbransjen, må du ha pickuper på programmet. Kraftige pickuper! Det har Ram, og de hevder nå å være best på alle områder.
Les mer
layid-bilde27
Noe du lurer på om Toyota RAV4?
Les mer
toppsak-bilde28
Infiniti konsept baner vei for el-SUV
Infinitis innslag på Detroit-utstilling er konseptbilen QX Inspiration. Den er et forvarsel om merkets først elbilsom skal på markedet i 2021.
Les mer
layid-bilde29
Cadillacs AMG / M Sport
Les mer
layid-bilde30
Ny Mondeo hybrid klar for Norge
I dag er Ford Mondeo stasjonsvogn vist offentlig på bilutstillingen i Brüssel. Den er snart på plass hos norske forhandlere.
Les mer
layid-bilde31
Prisene klare for ny Citroën
Citroën lokker med en startpris på 303.000 kroner for sine nye C5 Aircross, men tror flesteparten av kundene vil velge en toppmodell med full utstyrspakke.
Les mer
layid-bilde32
En Kia etter amerikansk smak
Kia har designet en SUV for å møte amerikanerne på hjemmebane. Her er det plass til hele familien. Og vel så det.
Les mer
toppsak-bilde33
Ansiktsløft for Ioniq
Etter bare tre år på markedet får Norges-aktuelle Hyundai Ioniq nå et ansiktsløft.
Les mer
layid-bilde34
VW nøyde seg med å redesigne US-Passat
Les mer
layid-bilde35
BMW 7-serie oppgraderes
Les mer
layid-bilde36
Hyundai presenterer ny racer
Hyundai viser en ny racerbil basert på Veloster. Den er tilpasset det internasjonale TCR-reglementet og skal i første omgang konkurrere i USA.
Les mer
layid-bilde37
Ford solgte mer enn én million F-serie i fjor
Gode tider i USA har gitt fart i salget av store biler. Fortsatt er Fords F-serie verdens soleklare pickup-vinner.
Les mer
layid-bilde38
Samleobjekt fra Subaru
Subaru benytter Detroit-utstillingen til å vise en spesialutgave av WRX.
Les mer