img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
20 bilder i galleri
Tysk mikro-el i produksjon
Det er nøyaktig et år siden vi brukte en del plass på et nytt tysk bybilforslag. Nå er fabrikken bygget og bilen i produksjon.

e.Go Life er navnet på denne smarte lille bilen med dype røtter i det tekniske miljøet rundt universitet i Aachen.

Mannen bak er Günther Schuh. Samtidig som han er professor ved skolen fikk han tid til å utvikle el-varebilen StreetScooter som nå er i full produksjon under Deutsche Posts beskyttende vinger. 

Da han hadde solgt det prosjektet gikk han altså løs på bybil for personer, blant annet med hjelp fra den italienske designeren, Paolo Spada. En fyr med skikkelig klassisk bakgrunn.

På den tiden vi snakket om e.Go i fjor, hadde de også begynt å grav på et område ved Aachen. Etter en total investering på nesten 26 millioner euro (Nordhein-Westfalen bidro med en tidel av summen) står fabrikken nå klar og produksjonen er kommet i gang.

Armin Laschet, delstatens ministerpresident, var begeistret da han åpnet anlegget:

– Fra denne høyskolen oppstår det industrielle arbeidsplasser. Slik pionerinnsats trenger vi i hele delstaten, sa han og la til at – Vi skal være med på å gjøre el-mobilitet til en suksesshistorie i Nordhein-Westfalen.

(saken fortsetter)

Før-serie-produksjon er i gang, og de første kundene er lovet bilene sine i løpet av året. Når alle de 142 medarbeiderne er på plass uttpå høsten, vil kapasiteten ligge på 10.000 biler per år. Fra midten av neste år regner man med å fordoble den.

Bilen er allerede priset. Den finnes i tre versjoner med 14,9, 17,9 eller 23,0 kWh batterier. De har NEDC-rekkevidde på henholdsvis 121, 142 og 184 kilometer.

Motorene er også forskjellige, på henholdsvis 20, 40 og 60 kW, med – selvfølgelig – stor forskjell på toppfart (hallo – er det ikke bybil?) og akselerasjon.

Målene er 335 x 170 x 157 cm på en 220 cm akselavstand. Og vekten er på 880, 900 og 950 kg – alle med 1300 tillatt totalvekt.

Prisene for de tre, med batteriene inkludert, er henholdsvis 15.900, 17.400 og 19.900 euro.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Lanseringskalender 2018
Vi gir deg Norges mest komplette oversikt over store og små bilnyheter i 2018.
Les mer
layid-bilde1
BMW Z4 for Europa
Vi har fått noen glimt av nye BMW Z4, men skal du se den i levende live må du til Paris om et par uker der den har sin Europa-premiere. Ellers må du vente til den kommer på markedet neste år.
Les mer
layid-bilde2
Fremtid - med tilbakeblikk
Peugeot har i dag sluppet de første bildene av et lekkert konsept som skal vises på Paris-utstillingen neste måned. Budskapet er at autonome biler også kan ha sjel.
Les mer
layid-bilde3
Seat gjør en Kodiaq
Seat lanserer sin tredje SUV i løpet av et par år. Tarraco blir storebror i familien som fra før består av Arona og Ateca, og den har mye til felles med Skoda Kodiaq.
Les mer
layid-bilde4
Her er Audi e-tron, og prisen blir …
Audi har i natt avduket SUV-en nordmenn i tusentall står på venteliste for å kjøpe. Her får dere all viktig informasjon og norske priser.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Viktig tilskudd
I fjor solgte Lexus 1000 biler i Norge. Da sier det seg at en ny modell med et realistisk salgsmål på rundt 400 er et viktig tilskudd. Her er det nemlig volum som teller.
Les mer
layid-bilde6
BMW viser glimt av fremtiden
Med Vision iNext gir BMW oss et glimt av fremtidens autonome elbil. Produksjonsmodellen kommer i 2021.
Les mer
layid-bilde7
Villbass med innebygd røykmaskin
Dersom du har hørt om Rezvani, så er det nok sportsbilene deres du kjenner. Men de har tilbud til offroad-fraksjonen også.
Les mer


layid-bilde8
Opels nye lommerakett
Les mer
toppsak-bilde9
To spesialer på Yaris
Blant attraksjonene Toyota skal vise på Paris-utstillingen er en oppdatert Yaris. I tillegg byr de på to spesialutgaver.
Les mer
layid-bilde10
Her er DS3 Crossback
Les mer
layid-bilde11
Her er Kias ProCeed
Les mer
layid-bilde12
Ny Mercedes GLE
Les mer
layid-bilde13
Honda Villikke Mk. 5
Det er jo akkurat som Honda ikke vil. I Europa solgte de så vidt 75.000 biler første halvår i år. I Norge, snaue 500 og 0,6 % markedsandel. Det er i hvert fall ikke bilenes skyld.
Les mer
layid-bilde14
Sniktitt på nye M-SUV-er
De som var på DTM-løp på Nürburgring i helgen fikk se to nye M-modeller fra BMW, lett kamuflerte.
Les mer
toppsak-bilde15
Elbilenes Mercedes
Det er to år siden Daimler-sjefen, Dieter Zetsche, viste frem EQ-konseptet i Paris og erklærte at «nå slår vi på bryteren». Det tok ganske lang tid før lyset kom på.
Les mer
layid-bilde16
Hot X2 fra BMW
Les mer
layid-bilde17
Verdens raskeste SUV?
Les mer
layid-bilde18
BMW setter standarden
BMW røper nå detaljene rundt en ny ladbar hybrid X5. De som har irritert seg over kort elektrisk rekkevidde har virkelig noe å se frem til.
Les mer
layid-bilde19
Ny Forester, for by og land
Femte generasjon Subaru Forester er på vei, men den skal lanseres på et par andre kontinenter før Europa og Norge står for tur.
Les mer
layid-bilde20
Klassiker i ny innpakning
Det kan være vanskelig å glemme en ungdomsforelskelse. Automobili Amos kan gjenskape minnene i helt ny innpakning. Men det koster.
Les mer
layid-bilde21
Her er Mercedes EQC
I kveld har Mercedes dratt lakenet av sin første el-SUV. Mange nordmenn står allerede på venteliste for å få bilen i 2019.
Les mer
layid-bilde22
Her kommer en ny volumselger
Forrige uke fortalte Toyota at Corolla-navnet relanseres i Europa. I dag får vi et første glimt av varianten som blir mest populær i Norge.
Les mer
toppsak-bilde23
Gatesmart Lexus - Noe du lurer på?
Stockholm er fin by det, men SÅ fin? To store billanseringer på innsiden av 36 timer, det må vel være en slags rekord?
Les mer
layid-bilde24
Kompakt-Lexus rett rundt hjørnet
Den kompakte Lexusen har vi ikke behøvd å gjette oss til. Lexus viste den allerede for to år siden. Nå er den endelig på plass i produksjons-versjon.
Les mer
layid-bilde25
BMW søker oppmerksomhet
Det kan virke som BMW ønsker mer oppmerksomhet rundt sine prototyper. For andre gang på kort tid sender de oss egne «spionbilder».
Les mer
layid-bilde26
Lada med forsmak på ny Niva
Det er lenge siden vi ble lovet en ny Niva. I Moskva er nå konsept-versjonen avduket.
Les mer
layid-bilde27
Slik blir Renaults nye russer
Les mer
toppsak-bilde28
Comeback for Corolla
Etter snart 12 år er det slutt for Auris. I stedet bringer Toyota er av verdens mest kjente modellbetegnelser tilbake til Europa.
Les mer
layid-bilde29
Progressiv Luksus???
Les mer
layid-bilde30
Bugatti for svingene
Nå er Divo her - med andre ord: Bugatti har allerede begynt å lage spesialversjoner av Chiron.
Les mer
layid-bilde31
Kalashnikov på hjul
Army 2018-utstillingen i Moskva er et stykke unna Pebble Beach. Men vi finner da ganske spennendenyheter der også.
Les mer
layid-bilde32
Spennende Audi-konsept
Pebble Beach var opprinnelig ment å hedre bilhistorien. Audi er (heldigvis) også en av dem som ikke har forstått akkurat det.
Les mer
toppsak-bilde33
I Infinitis lekegrind
I fjor viste Infiniti sin Prototype 9 på Pebble Beach. Da er det logisk at vi får nummer 10 i år. Men bortsett fra at den er elektrisk og morsom forteller de ingen ting.
Les mer
layid-bilde34
Her er nye BMW Z4
Les mer
layid-bilde35
Første SUV med RS-logo
Les mer
layid-bilde36
Sniktitt på ny Renault
Snart er det bilutstilling i Moskva, og der skal Renault vise et konsept som på sikt skal i produksjon.
Les mer
layid-bilde37
Opel viser fremtid
Opel avslører nå flere detaljer om sin nye konseptbil. Den blir en kompakt SUV, og du klarer antagelig å gjette hva slags drivlinje den skal utstyres med.
Les mer
layid-bilde38
BMW pisker opp stemningen
En ny generasjon 3-serie er snart lanseringsklar. Nå skaper BMW oppmerksomhet - ved å sende ut egne «spionbilder» tatt på Nordsløyfa.
Les mer