img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
56 bilder i galleri
Nye spionbilder: VW T-Cross
Den kommer ikke på markedet før neste vår, men nå kommer Volkswagen med flere avsløringer om kompakt-SUV-en T-Cross.

OPPDATERT MED FERSKE BILDER AV EN UMASKERT BIL

Vi fikk en første skisse for en ukes tid siden, og vi har presentert spionbilder i flere omganger, men nå avslører Volkswagen flere detaljer om T-Cross som blir minstemann i den etter hvert svært omfattende SUV-familien deres.

Omfattende program
I dag består serien av T-Roc, Tiguan, Tiguan All Space og Touareg, så T-Cross blir deres femte SUV på det europeiske markedet.

I Amerika har de også en fullvoksen syvseter med betegnelse Atlas, og en søstermodell av denne selges i Kina som Teramont.

Og de har enda mer på gang – to nærmest gryteklare modeller sto utstilt i New York i påsken, femseteren Cross Sport og pickupen Tanoak. De har også vist nye konsepter i Kina.

Vi begynner med andre ord å nærme oss ti SUV-er med VW-logo. Ingen andre produsenter er vel i nærheten av det?

Kun forhjulsdrift
Hvis du mener SUV-er må ha firehjulsdrift for å fortjene betegnelsen, så kan du stoppe lesingen her – T-Cross skal nemlig kun leveres med drift på forhjulene. På den annen side har du en rekke valgmuligheter med hensyn til utstyr og fargekombinasjoner.

«Jeg er Mer» er slagordet VW benytter for bilen som de hevder tilbyr mer enn konkurrentene, men uten at den koster mer.

Så fortsetter de mer fraser som «Jeg er Praktisk» som henspiller på at den har mer plass og er mer fleksibel, «Jeg er Kul» som henviser til maskulin design og individualitet, «Jeg er intuitiv» som digital og connected, og «Jeg er Sikker» som innebærer at den er blant de sikreste i klassen.

(asrtikkelen fortsetter)

Polo-basert
Bilen har en lengde på 4,107 meter og en høyde på 1,558 meter, noe som plasserer den mellom Polo og Golf i lengderetningen, mens den rager rundt 10 cm over disse i høyden.

Likevel tilhører T-Cross og Polo begge det såkalte A0-segmentet. Som referanse kan vi fortelle at Golf og T-Roc begge tilhører det ett nummer større A-segmentet.

Turbokraft
Du kan bestille T-Cross med hjuldimensjon opptil 18 tommer, og du kan velge mellom fire turbomotorer.

Bensinmotorene er utstyrt med partikkelfilter og leveres i tre effektgrader på 95, 115 eller 150 hestekrefter. De to førstnevnte er 3-sylindrede 1-litere mens 150-hesteren er en 1,5-liters firer.

Dieselmotoren har en effekt på 95 hk, men ikke bli overrasket om denne ikke står på programmet til den norske importøren.

Fleksibel
Siden bilen er bygget på den fleksible MQB-plattformen som ligger under det meste av VW-gruppens forhjulsdrevne biler, så byr den ifølge produsenten på god innvendig plass og fleksibilitet.

MQB innebærer at frontakselen er skjøvet langt frem, slik at akselavstanden forlenges.

Baksetene er skyvbare slik at du kan velge å prioritere baksetekomfort på bekostning av bagasjeromstørrelse, eller vice versa. Med setet i bakre posisjon har bagasjerommet et volum på 385 liter (5 liter mer enn en Golf), skyver du det til fremste posisjon øker volumet til 455 liter.

Om du skal ha med deg lange gjenstander etter en tur på IKEA, så kan du også legge ned ryggen på fremre passasjersete.

SUV-oppsett
De som liker den høye sitteposisjonen som en SUV gir kan glede seg, sittehøyden er 597 mm foran og 652 mm i baksetet. En viktig faktor for SUV-følelsen er selvsagt også den ekstra bakkeklaringen.

En høy grill med innebygde LED hovedlys (ekstrautstyr) kombinert med et høyt panser skal gi T-Cross et barskt og maskulint uttrykk. Det står tolv eksteriørfarger på paletten, om ønskelig får du også T-Cross tofarget.

Connected
VW er sparsomme med detaljer om interiør og utstyr, men de røper at bilen kan leveres med digital cockpit med siste generasjon 8-tommers berøringsskjerm og Active Info Display instrumentering.

Fire USB-porter, to foran og to bak, samt trådløs lading av telefon sørger for at de ombord holder seg oppdatert fra minutt til minutt på turen.

Volkswagen lover et høyt sikkerhetsnivå takket være den robuste MQB-plattformen og det meste av elektroniske hjelpemidler, hvorav noe er standard og det meste kan kjøpes ekstra.

T-Cross skal bygges side om side med Polo ved VW-gruppens fabrikk i Navarra. Fabrikken som har bygget Polo siden 1984 har en årlig kapasitet på 244.000 biler, men nå utvides den med nesten 50 prosent til 350.000 biler / år etter en investering på en milliard euro.

Produksjonen starter mot slutten av 2018, og de første bilene er på veien i første kvartal 2019.



toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Porsche Taycan til under 700.000 kroner?
Porsches super-elbiler passer perfekt for norsk avgiftsfritak. Når Taycan trolig er her sent i 2019 kan prisen bli under 700.000 kroner. Og nå er også konsept-SUV-en Mission E Cross Turismo som en Shooting Brake av samme bilen bekreftet.
Les mer
layid-bilde1
Ferraris Paris
Ferrari var det eneste av merkene under Fiat-paraplyen som fant det umaken verdt å ta turen til Paris. Med tre ganske/helt nye biler, og den beste av dem alle - en mer enn 50 år gammel LM.
Les mer
layid-bilde2
Mercedes mer enn dobler el-rekkevidden på ladehybride GLE
Mercedes GLE ladehybrid får hele 100 km elektrisk rekkevidde, men er først tilgjengelig neste høst.
Les mer
layid-bilde3
X7 - BMWs største SUV
X7, BMWs digre SUV med plass til sju kan nå bestilles, koster fra 1.278.500 kroner og er på plass i Norge sent i mars neste år.
Les mer
layid-bilde4
Audi A1 Allroad på vei
SPIONBILDER: Før Audi har lansert ny A1 og A1 Sportback dukker de første spionbildene av en Allroad-utgave opp.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Škodas kompakte Scala erstatter anonyme Rapid
Rapid går ut og Scala kommer inn som Škodas nye våpen i Golf-klassen.
Les mer
layid-bilde6
Renaults nye elbil-oppskrift
Den nye elbilen fra Renault, K-ZE, tilhørte de største overraskelsene da den ble vist på bilutstillingen i Paris. Spesielt stor var overraskelsen da det viste seg at den ikke ble vist der allikevel.
Les mer
layid-bilde7
Lanseringskalender 2018
Vi gir deg Norges mest komplette oversikt over store og små bilnyheter i 2018.
Les mer


layid-bilde8
Nye plug-in hybrider fra Mercedes
Les mer
toppsak-bilde9
Pariss under utvikling
Et av lyspunktene på årets bilutstilling i Paris: Pariss er ikke død, de har samlet kapital til videre utvikling og er i rute med produksjon av en snacksy elektrisk roadster. Og en Formel E med tak!
Les mer
layid-bilde10
Hybridenes S-Klasse
Les mer
layid-bilde11
Nytt alternativ i Mondeo-familien
Les mer
layid-bilde12
Qashqai får nye drivlinjer
Les mer
layid-bilde13
Et nytt merke er født
Samtidig som Vietnam presenterte oss for et nytt bilmerke i Paris, kunne Volvo - eller hvem det nå er - fortelle oss at den første «ekte» Polestar er født.
Les mer
layid-bilde14
Vietnam-bil i Paris
Dette var en stor premiere. Nye biler fra nytt bilproduserende land - presentert av David Beckham og to bemerkelsesverdige kvinner.
Les mer
toppsak-bilde15
Kineser på ramme alvor
Dersom GAC er kjent for noe som helst, må det være for å ha hatt en modell som het Trumpchi. Men etter en fremvisning i Paris må vi kanskje begynne å ta dem på alvor?
Les mer
layid-bilde16
Porsche bekrefter Speedster
Les mer
layid-bilde17
Nytt innsteg fra Mercedes-AMG
Les mer
layid-bilde18
Kia viser sin GT-utfordrer
Kia går ikke like ekstremt til verks som Hyundai når de viser sin utfordrer i GT-segmentet.
Les mer
layid-bilde19
Gult er kult
Det syns tydeligvis Lexus, for nå har de laget en spesialutgave av sin mest luksuriøse coupé.
Les mer
layid-bilde20
Renault oppdaterer Kadjar
Renault foretar en midtlivs-oppgradering av sin mellomstore SUV. Men det mangler en viktig brikke for å oppnå suksess i Norge.
Les mer
layid-bilde21
Her kommer nye Corolla
2019 kan bli et meget godt år for Toyota i Norge. Ikke bare kommer RAV4 i helt ny utgave - Corolla relanseres - tolv år etter den ble tatt av programmet.
Les mer
layid-bilde22
Audi oppgraderer kunderaceren
Audi foretar grep for å gjøre sin R8 enda mer konkurransedyktig. Det kommer både raceførere og gatebilister til gode.
Les mer
toppsak-bilde23
Europa-debut for Honda CR-V Hybrid
Kort etter lanseringen av nye Honda CR-V følger nå en utgave som kan bli ekstra interessant for Norge.
Les mer
layid-bilde24
Facelift for Vitara
Suzuki Vitara vises i en oppgradert utgave på Paris-utstillingen. I tillegg til ny kosmetikk får den nye motorer.
Les mer
layid-bilde25
Overraskende debut
Toyota er blant de merkene som er flinkest til å holde kortene tett til brystet. Derfor kom det en smule overraskende på oss da denne bilen dukket opp i Paris. Skjønt USA-utgaven debuterte i påsken, så vi visste den var på vei.
Les mer
layid-bilde26
Infiniti med F1-teknologi
Ingeniørene hos Infiniti har lekt seg sammen med F1-ingeniørene hos Renault Sport. Resultatet heter Project Black S og står utstilt i Paris.
Les mer
layid-bilde27
Mercedes lanserer ny B-Klasse
Les mer
toppsak-bilde28
Her er nye BMW 3-serie
Intet er overlatt til tilfeldighetene når BMW lanserer en ny generasjon av sin populære 3-serie. I Paris står syvende generasjon, den kommer til en forhandler nær deg neste vår.
Les mer
layid-bilde29
Overflødighetshorn hos Mercedes
Les mer
layid-bilde30
Renaults nye Kina-elektriker
Renault gønner på med sin elbil-satsing. «Vi var pionerer og nå er vi ledere i 100 % elektrisk mobilitet»sa sjefen selv, Carlos Ghosn da han presenterte oss for en ny batterielektrisk kompaktbil. Kun for Kina.
Les mer
layid-bilde31
Skoda på flere fronter
Med Vision RS gir Skoda oss et hint om designretningen for neste generasjon Rapid, men også om en elektrisk fremtid. Samtidig viser de sin første SUV i RS-innpakning.
Les mer
layid-bilde32
Penger forkorter ikke alltid ventetiden
Det er ikke bare elbil-hungrige nordmenn som må finne seg i lang ventetid. Det samme gjelder et knippe multimillionærer.
Les mer
toppsak-bilde33
Konsept som snart realiseres
Før Citroën har rukket å vise frem nye C5 Aircross offentlig, røper de at den også kommer som «norsk spesialitet».
Les mer
layid-bilde34
Ny kø-generator
Les mer
layid-bilde35
Audi topper Q2-familien
Les mer
layid-bilde36
Fødselsdagsfeiring med 700 hk
Det er en fin måte å feire bursdager på. Ta antall år du er, gang med ti, og det blir antall hestekrefter på hedersgjesten.
Les mer
layid-bilde37
Nok en Norgesaktuell DS
Her kommer nok en modell som kan gjøre PSAs luksusmerke, DS, svært så interessant i Norge.
Les mer
layid-bilde38
Smart og morsom
Paris-utstillingen pleier å inneholde muntre, små ubetydeligheter fra franske produsenter man aldri har hørt om, og heller ikke kommer til å høre om igjen. Men i år ser det ut som Smart kommer til å komme med det morsomste.
Les mer