img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
54 bilder i galleri
Hyundai tror fullt og fast på brenselceller
Brenselceller oppfattes fortsatt som fremtidens bilteknologi når Hyundai nå lanserer Nexo, andre generasjon med hydrogen på tanken.

Hydrogen som energibærer i brenselcellebiler har en lang og kronglete historie i Norge. I oppstarten, tidlig på 2000-tallet, manglet biler, og nå når bilene er, her mangler infrastruktur.

Like fullt valgte Hyundai å legge Europa-lanseringen av Nexo, andre generasjon hydrogenbil etter ix35 til Norge – nettopp på grunn av den gode infrastrukturen!

Framskritt
Jeg har kjør ganske mye hydrogenbil, ikke minst ix35, og Nexo er et langt skritt videre i kjøreopplevelse med et oppsett som passer bedre til det europeiske veinettet. Men fortsatt er det mye «amerikansk» i Nexo, og det er tydelig at Hyundai ser på Europa som et marginalt marked for brenselcelleteknologi.

Og det er det også. Etter mer enn ti år med regulær drift er kun seks fyllestasjoner operative i Norge, en i Bergen, en i Sandvika, en på Høvik, en på Kjeller, en på Gardermoen og en i Bamble i Telemark.

Enova svikter
«Alle», det vil si billeverandører, fyllestasjonsutbyggere og rikspolitikere som har vedtatt utslippsfritt bilsalg fra 2025, peker på Enova og deres manglende interesse for å bidra finansielt når den nærmest ikke-eksisterende infrastrukturutbyggingen skal forklares.

Da er det kanskje ikke så rart at det ikke er registrert mer enn 27 biler i Norge så langt i år, inkludert testbilene til Hyundai, selv om de utslippsfrie hydrogenbilene er «fredet» til 2025 og fortsatt kan kjøre uten passasjer i elbilregulerte kollektivfelt i rushtiden.

Familiestor
Men tilbake til Nexo som er en familiestor SUV, 4,67 meter lang, svært komfortabel og passe rask med 163 hk effekt og 395 Nm i moment.

Selve brenselcellepakken yter rett under 130 hk som er bilens mominelle effekt. Spisseffekten opp til 163 hk hentes ut vi mellomlagret energi i et batteri.

Nexo lagrer hydrogenet i tre tanker, to plassert under baksetet og den siste under bagasjerommet. Å fylle tankene tar i praksis samme tid som det tar å fylle en bensin/dieseltank.

Økt rekkevidde
Igjen er rekkevidden økt, nå til hele 756 kilometer etter den gamle NEDC-målemetoden og 666 kilometer etter den nye og langt mer realistiske WLTP-metoden.

Under de få milene jeg kjørte lå forbruket på 1 kilo hydrogen per 100 km utkjørt distanse som gir energikostnad på 9 kroner/mil, omtrent samme forbrukskostnad som for en tilsvarende stor dieselbil.

Siden hydrogen som personbildrivstoff fortsatt er på forsøksstadiet, er det ingen sammenheng mellom pumpeprisen og produksjonsprisen på hydrogenet. Kun stasjonen i Sandvika produserer hydrogen på stedet – ved hjelp av overskuddsenergi fra omliggende kontorbygg/parkeringshus.

Dyrere
Hyundai priser Nexo til 575.000 kroner, opp 123.000 kroner fra sluttprisen på forgjengeren ix35 og 16.000 kroner mer enn Toyota forlanger for konkurrenten Mirai. Nexo, som alle andre H2-biler, slipper foreløpig unna både engangsavgifter og moms i Norge.

Sånn sett er dette en svært kostbar bil i land helt uten bilavgifter. Det bærer den også preg av, for selv med Hyundais storvolumprofil, har de lagt inn noen påkostede elementer for å gjøre Nexo attraktiv, som eksempelvis mattlakkering (dritlekkert), dørhåndtak som kommer ut når bilen låses opp (samme som på Tesla), kjøling i setene og to digre skjermer som henger sammen, hvorav den største er på hele 12,3 tommer.

Blindsone på skjerm
En svært nyttig og trafikksikkerhetsforbedrende funksjon jeg ikke har sett i noen andre biler i serieproduksjon er videospeilingen av blindsonen i instrumentskjermen så snart blinklyset tennes.

Nexo har i tillegg til de store skjermene også et «hav» av knapper på den høyt monterte midtkonsollen. Litt gammeldags, men ganske brukervennlig.

Selv om brenselcelleteknologien med hydrogen som energibærer er svært interessant, har elbilteknologiutviklingen bidratt til å flytte hydrogenfokuset over på tyngre transportmidler som lastebiler, tog og ferger.

Fortsatt går det med drøyt 50 kW energi for å produsere én kilo hydrogen, og de mest energieffektive personbilene i dag, så som Hyundai Ioniq, tilbakelegger minst tre ganger distansen som Nexo på samme energimengde.

Hyundai Nexo

Motor:

Brenselcelle, hydrogen, elmotor

Effekt:

120 kW (163 hk)

Moment:

395 Nm

Gir

1A/FWD

Mål LxBxH:

467x186x163 cm

Akselavstand:

279,0 cm

Egenvekt:

1873 kg

Bagasjerom (VDA):

461 - 1466 liter

Aks. 0-100 km/t:

9,2 sek.

Toppfart:

179 km/t

Rekkevidde (WLTP):

666 km

Snittforbruk:

Ca 1 kg/100 km

CO2 (NEDC):

0 g/km

Pris fra:

575.000

 



toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Amerikanske muskler
Amerikanerne gir ikke frivillig slipp på verken store trucker eller muskelbiler. Dodge Challenger er et klassisk navn, her i helt nye utførelser. Noe for ønskelista?
Les mer
layid-bilde1
Lanseringskalender 2018
Vi gir deg Norges mest komplette oversikt over store og små bilnyheter i 2018.
Les mer
layid-bilde2
BMW M viser lettvekter
Til helgens festligheter på Goodwood hadde BMW dresset opp en M2 for å vise frem nye muligheter.
Les mer
layid-bilde3
V12 viker for hybrid
Når Toyota nå viser sin tredje generasjon Century (modellen er jo bare 50 år gammel!) er V12-motoren hevet på dynga. Erstatningen er en pingle-hybrid.
Les mer
layid-bilde4
Mer om VW T-Cross
Den kommer ikke på markedet før neste vår, men nå kommer Volkswagen med flere avsløringer om kompakt-SUV-en T-Cross.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Hyundai tror fullt og fast på brenselceller
Brenselceller oppfattes fortsatt som fremtidens bilteknologi når Hyundai nå lanserer Nexo, andre generasjon med hydrogen på tanken.
Les mer
layid-bilde6
Supra på Goodwood
Toyota har med seg en prototyp på nye Supra til Goodwood Festival of Speed denne helgen. Men vi kan vise seg mer enn Toyota gjør frivillig.
Les mer
layid-bilde7
Ny Wrangler: Et tilbakeblikk framover
Hvis du ikke vet hva en Wrangler er, så ikke tenk på det. Hvis du vet det, vil du fort finne ut at denne er enda Wranglere enn noen gang tidligere. Tilhenger-fraksjonen vil elske den.
Les mer


layid-bilde8
Hyundai Kona: Flott elbil, laaang leveringstid
Les mer
toppsak-bilde9
Noe du lurer på om Honda CR-V?
Hondas CR-V var lenge verdens mest solgte SUV. Den posisjonen tapte den. Honda var også lenge et av de merkene på det norske marked med størst respekt. Det har vel også endret seg. Men nå kan vi kanskje få svar på noen spørsmål.
Les mer
layid-bilde10
Vito & Sprinter på strøm
Les mer
layid-bilde11
Snart på plass i Norge
Les mer
layid-bilde12
Ny Wrangler-generasjon - spør i vei
Les mer
layid-bilde13
Abt med massivt skyv
Abt, kjent fra Formel E og som Audi-trimmer, har også krysset 1000-hesters grensen nå. Men på en ny og original måte.
Les mer
layid-bilde14
GT-R uten grenser
Her har vi et godt eksempel på at Italdesign jobber helt uavhengig av eieren: Volkswagen-gruppen. De kommer nemlig med en grenseløs Nissan.
Les mer
toppsak-bilde15
Sommer fra Fiat
Fiat har kommet med en sommerversjon av 500. Like etter viste GarageItalia sin versjon. De har gjort den til enda mer sol&strand.
Les mer
layid-bilde16
Sporty Insignia
Les mer
layid-bilde17
Viser e-tron-interiøret
Les mer
layid-bilde18
Jeg er mer enn bare én ting
Den skal ikke vises før utpå høsten, men nå slipper Volkswagen den første offisielle informasjon om T-Cross.
Les mer
layid-bilde19
Hyundai forenkler
Når Hyundai nå lanserer en oppgradert Tucson, gjør de det enklere for kunden å velge. De påstår også at man får mye mer for pengene.
Les mer
layid-bilde20
Oslo-visitt for Bytes på hjul
Storfint besøk i Oslo: Byton - en av de mest spennene kinesiske start-up’ene, besøkte elbil-hovedstaden denne helgen.
Les mer
layid-bilde21
Ny Ford Focus på veien
PROVENCE: Ford lanserer fjerde generasjon Focus, mer sofistikert og komfortabel enn noen av sine forgjengere. Vi har kjørt den.
Les mer
layid-bilde22
Italiensk navn - britiske muskler
Med DBS Superleggera vekker Aston Martin et monster: 725 hestekrefter og 900 Nm i en super-GT.
Les mer
toppsak-bilde23
Jeg skal kjøre Peugeot 508 - noe du lurer på?
Mot slutten av uken kjører jeg nye Peugeot 508. Jeg regner med at du har mye å spørre om, og jeg skal gjøre mitt beste for å skaffe relevante svar.
Les mer
layid-bilde24
Audi puster på A4
Nå klargjøres 2019-modellene av Audi A4. Du skal være godt kjent med modellen for å oppdage endringene.
Les mer
layid-bilde25
Noe du lurer på om Ford Focus?
I morgen drar jeg til Frankrike for en første kjøretur med Fords nye Focus. Jeg tar gjerne med dine spørsmål til Ford-folket.
Les mer
layid-bilde26
Ny Koenigsegg-rekord?
Koenigsegg har satt mange rekorder opp gjennom årene. Nå har de satt en ny en: verdensrekord i ny-modell-teasing.
Les mer
layid-bilde27
Vintage, tre hjul og strøm
Les mer
toppsak-bilde28
Vekker Blazer til live
Den nye mellomklasse-SUV-en fra Chevrolet bringer et velkjent modellnavn frem fra glemselen.
Les mer
layid-bilde29
Toyota Camry tilbake - erstatter Avensis sedan
Les mer
layid-bilde30
Her er Volvos første USA-bil
Denne gangen gjorde Volvo presentasjonene i omvendt rekkefølge. Først viste de stasjonsvognen, nå følger sedanen.
Les mer
layid-bilde31
MX-5 oppdateres
Mazda har klargjort MX-5 etter nye utslippskriterier. Det har blant annet resultert i mer muskler.
Les mer
layid-bilde32
A1 har blitt tøffere i trynet
Nå kommer Audi A1 Sportback i helt ny utgave med et mye tøffere uttrykk enn forgjengeren.
Les mer
toppsak-bilde33
Bytons andre
Byton, fersk deltaker i Tesla-klassen, har allerede vist modell nummer to - et halvt år etter den første. Og nå kommer de til Oslo.
Les mer
layid-bilde34
Suzuki tilbake til røttene
Les mer
layid-bilde35
Lekker Speedster for jubileum
Les mer
layid-bilde36
Perfekt debut for BMW 8-serie
BMW har valgt en perfekt arena når de vekker 8-serien til live igjen etter 20 års fravær - Le Mans!
Les mer
layid-bilde37
Facelift for C-Klassen
Tiden er inne for en midtlivsoppdatering av Mercedes C-Klasse. Det meste skjer under skallet.
Les mer
layid-bilde38
Alfa med to spesialer
Alfa Romeo lager spesialutgaver av Stelvio og Giulia for å feire sine prestasjoner på Nürburgring. Tilbudet innbefatter mer enn bare en heftig bil.
Les mer