img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
54 bilder i galleri
Hyundai tror fullt og fast på brenselceller
Brenselceller oppfattes fortsatt som fremtidens bilteknologi når Hyundai nå lanserer Nexo, andre generasjon med hydrogen på tanken.

Hydrogen som energibærer i brenselcellebiler har en lang og kronglete historie i Norge. I oppstarten, tidlig på 2000-tallet, manglet biler, og nå når bilene er, her mangler infrastruktur.

Like fullt valgte Hyundai å legge Europa-lanseringen av Nexo, andre generasjon hydrogenbil etter ix35 til Norge – nettopp på grunn av den gode infrastrukturen!

Framskritt
Jeg har kjør ganske mye hydrogenbil, ikke minst ix35, og Nexo er et langt skritt videre i kjøreopplevelse med et oppsett som passer bedre til det europeiske veinettet. Men fortsatt er det mye «amerikansk» i Nexo, og det er tydelig at Hyundai ser på Europa som et marginalt marked for brenselcelleteknologi.

Og det er det også. Etter mer enn ti år med regulær drift er kun seks fyllestasjoner operative i Norge, en i Bergen, en i Sandvika, en på Høvik, en på Kjeller, en på Gardermoen og en i Bamble i Telemark.

Enova svikter
«Alle», det vil si billeverandører, fyllestasjonsutbyggere og rikspolitikere som har vedtatt utslippsfritt bilsalg fra 2025, peker på Enova og deres manglende interesse for å bidra finansielt når den nærmest ikke-eksisterende infrastrukturutbyggingen skal forklares.

Da er det kanskje ikke så rart at det ikke er registrert mer enn 27 biler i Norge så langt i år, inkludert testbilene til Hyundai, selv om de utslippsfrie hydrogenbilene er «fredet» til 2025 og fortsatt kan kjøre uten passasjer i elbilregulerte kollektivfelt i rushtiden.

Familiestor
Men tilbake til Nexo som er en familiestor SUV, 4,67 meter lang, svært komfortabel og passe rask med 163 hk effekt og 395 Nm i moment.

Selve brenselcellepakken yter rett under 130 hk som er bilens mominelle effekt. Spisseffekten opp til 163 hk hentes ut vi mellomlagret energi i et batteri.

Nexo lagrer hydrogenet i tre tanker, to plassert under baksetet og den siste under bagasjerommet. Å fylle tankene tar i praksis samme tid som det tar å fylle en bensin/dieseltank.

Økt rekkevidde
Igjen er rekkevidden økt, nå til hele 756 kilometer etter den gamle NEDC-målemetoden og 666 kilometer etter den nye og langt mer realistiske WLTP-metoden.

Under de få milene jeg kjørte lå forbruket på 1 kilo hydrogen per 100 km utkjørt distanse som gir energikostnad på 9 kroner/mil, omtrent samme forbrukskostnad som for en tilsvarende stor dieselbil.

Siden hydrogen som personbildrivstoff fortsatt er på forsøksstadiet, er det ingen sammenheng mellom pumpeprisen og produksjonsprisen på hydrogenet. Kun stasjonen i Sandvika produserer hydrogen på stedet – ved hjelp av overskuddsenergi fra omliggende kontorbygg/parkeringshus.

Dyrere
Hyundai priser Nexo til 575.000 kroner, opp 123.000 kroner fra sluttprisen på forgjengeren ix35 og 16.000 kroner mer enn Toyota forlanger for konkurrenten Mirai. Nexo, som alle andre H2-biler, slipper foreløpig unna både engangsavgifter og moms i Norge.

Sånn sett er dette en svært kostbar bil i land helt uten bilavgifter. Det bærer den også preg av, for selv med Hyundais storvolumprofil, har de lagt inn noen påkostede elementer for å gjøre Nexo attraktiv, som eksempelvis mattlakkering (dritlekkert), dørhåndtak som kommer ut når bilen låses opp (samme som på Tesla), kjøling i setene og to digre skjermer som henger sammen, hvorav den største er på hele 12,3 tommer.

Blindsone på skjerm
En svært nyttig og trafikksikkerhetsforbedrende funksjon jeg ikke har sett i noen andre biler i serieproduksjon er videospeilingen av blindsonen i instrumentskjermen så snart blinklyset tennes.

Nexo har i tillegg til de store skjermene også et «hav» av knapper på den høyt monterte midtkonsollen. Litt gammeldags, men ganske brukervennlig.

Selv om brenselcelleteknologien med hydrogen som energibærer er svært interessant, har elbilteknologiutviklingen bidratt til å flytte hydrogenfokuset over på tyngre transportmidler som lastebiler, tog og ferger.

Fortsatt går det med drøyt 50 kW energi for å produsere én kilo hydrogen, og de mest energieffektive personbilene i dag, så som Hyundai Ioniq, tilbakelegger minst tre ganger distansen som Nexo på samme energimengde.

Hyundai Nexo

Motor:

Brenselcelle, hydrogen, elmotor

Effekt:

120 kW (163 hk)

Moment:

395 Nm

Gir

1A/FWD

Mål LxBxH:

467x186x163 cm

Akselavstand:

279,0 cm

Egenvekt:

1873 kg

Bagasjerom (VDA):

461 - 1466 liter

Aks. 0-100 km/t:

9,2 sek.

Toppfart:

179 km/t

Rekkevidde (WLTP):

666 km

Snittforbruk:

Ca 1 kg/100 km

CO2 (NEDC):

0 g/km

Pris fra:

575.000

 



toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Barsk ny Ranger fra Ford
Nå åpner Ford for bestilling av den tøffe Ranger Raptor. Men fortsatt er det en stund til du kan plassere den på gårdsplassen.
Les mer
layid-bilde1
Snart kommer BMWs nye toppmodell
Den er allerede på banen i racing-utgave, men snart vises også gateversjonen av BMW M8 Coupé. Her får vi en smakebit.
Les mer
layid-bilde2
Ladbar E-Klasse er bestillingsklar
Mercedes-importøren har hatt et meget begrenset antall ladbare modeller den siste tiden, men nå er nye alternativer bestillingsklare.
Les mer
layid-bilde3
Tarok blir navnet på VWs livsstil-pickup
Tarok blir navnet på den fem meter lange pickupen som Volkswagen premiereviste i helgen som konsept i Brasil. Men dessverre, ha ikke for store forhåpninger om å se den i Norge.
Les mer
layid-bilde4
Lexus UX skal koster fra 383.800 kroner
Med startpris på 383.800 kroner går nye Lexus UX 250h rett i strupen på BMW X1, Jaguar E-Pace, Mercedes GLA og Volvo XC40.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Salgsklar Mercedes GLE
Norske Mercedes-forhandlere åpner nå for salg av nye GLE. Prisene starter 914.000 kroner, men en rimeligere variant er på trappene.
Les mer
layid-bilde6
Lanseringskalender 2018
Vi gir deg Norges mest komplette oversikt over store og små bilnyheter i 2018.
Les mer
layid-bilde7
En tøffere Focus
Fords fjerde utstyrsvariant i Focus-familien kan godt bli mest populær i Norge.
Les mer


layid-bilde8
Prisdumper VW e-Up med nye 20.000 kroner
Les mer
toppsak-bilde9
BMW 8-serie kabriolet til Norge med vårsola
Selv om den er eksklusiv er det ikke nødvendig å først ha bygget CV hos BMW for å kjøpe kabrioletutgaven av 8-serien, men du må i det minste bestemme deg fort om du vil ha den levert samtidig som vårsola titter fram i mars neste år.
Les mer
layid-bilde10
Kompakte Skoda Scala i strupen på VW Golf
Les mer
layid-bilde11
Ford GT Carbon Series slanket med 18 kilo
Les mer
layid-bilde12
VW snart klar med liten pickup, vises først i Brasil
Les mer
layid-bilde13
Ferraris mareritt
McLaren hadde nok en periode hvor de gruset Ferrari på banen, men det begynner å bli en stund siden. På landeveiene, derimot ... Der må McLaren virkelig fortone seg som en skikkelig vond drøm for den steilende hesten.
Les mer
layid-bilde14
Leveringskø for Kia e-Niro til langt ut i 2020
Kia er i ferd med å lansere elektriske e-Niro, en bil 6250 potensielle kunder har betalt 7777 kroner for å stå på reservasjonslisten til, men de som står nederst på denne listen kan risikere ikke å få bilen før i 2021.
Les mer
toppsak-bilde15
Endelig i Norge: Ford Transit Custom 4x4
Ford Transit Custom med firehjulsdrift debuterer i Norge på Oslo Motor Show med Extrem Konzepte i Tyskland som produsent og MS-RT Norge som importør.
Les mer
layid-bilde16
T-Cross kan bli VWs viktigste SUV i Norge
Les mer
layid-bilde17
Lynk & Co på banen
Les mer
layid-bilde18
En liten hissigpropp
Brabus er glad i Smart-biler, og nå har de laget sin kraftigste utgave så langt: 125R. Dessverre får vi neppe se denne i Norge.
Les mer
layid-bilde19
Polestar, et bygg nærmere
Vi har vært med på åpningen av Polestars hovedkvarter i Göteborg. Vi visste at bil-innholdet i presentasjonen ville bli magert så vi kjørte likegodt ned i en Polestar.
Les mer
layid-bilde20
Porsche Taycan til under 700.000 kroner?
Porsches super-elbiler passer perfekt for norsk avgiftsfritak. Når Taycan trolig er her sent i 2019 kan prisen bli under 700.000 kroner. Og nå er også konsept-SUV-en Mission E Cross Turismo som en Shooting Brake av samme bilen bekreftet.
Les mer
layid-bilde21
Ferraris Paris
Ferrari var det eneste av merkene under Fiat-paraplyen som fant det umaken verdt å ta turen til Paris. Med tre ganske/helt nye biler, og den beste av dem alle - en mer enn 50 år gammel LM.
Les mer
layid-bilde22
Mercedes mer enn dobler el-rekkevidden på ladehybride GLE
Mercedes GLE ladehybrid får hele 100 km elektrisk rekkevidde, men er først tilgjengelig neste høst.
Les mer
toppsak-bilde23
X7 - BMWs største SUV
X7, BMWs digre SUV med plass til sju kan nå bestilles, koster fra 1.278.500 kroner og er på plass i Norge sent i mars neste år.
Les mer
layid-bilde24
Audi A1 Allroad på vei
SPIONBILDER: Før Audi har lansert ny A1 og A1 Sportback dukker de første spionbildene av en Allroad-utgave opp.
Les mer
layid-bilde25
Skodas kompakte Scala erstatter anonyme Rapid
Rapid går ut og Scala kommer inn som Škodas nye våpen i Golf-klassen.
Les mer
layid-bilde26
Renaults nye elbil-oppskrift
Den nye elbilen fra Renault, K-ZE, tilhørte de største overraskelsene da den ble vist på bilutstillingen i Paris. Spesielt stor var overraskelsen da det viste seg at den ikke ble vist der allikevel.
Les mer
layid-bilde27
Nye plug-in hybrider fra Mercedes
Les mer
toppsak-bilde28
Pariss under utvikling
Et av lyspunktene på årets bilutstilling i Paris: Pariss er ikke død, de har samlet kapital til videre utvikling og er i rute med produksjon av en snacksy elektrisk roadster. Og en Formel E med tak!
Les mer
layid-bilde29
Hybridenes S-Klasse
Les mer
layid-bilde30
Nytt alternativ i Mondeo-familien
Nå får endelig Ford et alternativ de har savnet i årevis - en hybrid stasjonsvogn.
Les mer
layid-bilde31
Qashqai får nye drivlinjer
Nissan er ikke til stede på Paris-utstillingen, men velger likevel å lansere nye drivlinjer til Qashqai mens utstillingen pågår.
Les mer
layid-bilde32
Et nytt merke er født
Samtidig som Vietnam presenterte oss for et nytt bilmerke i Paris, kunne Volvo - eller hvem det nå er - fortelle oss at den første «ekte» Polestar er født.
Les mer
toppsak-bilde33
Vietnam-bil i Paris
Dette var en stor premiere. Nye biler fra nytt bilproduserende land - presentert av David Beckham og to bemerkelsesverdige kvinner.
Les mer
layid-bilde34
Kineser på ramme alvor
Les mer
layid-bilde35
Porsche bekrefter Speedster
Les mer
layid-bilde36
Nytt innsteg fra Mercedes-AMG
Omtrent samtidig som de første bilene kommer på veien, lanserer Mercedes-AMG en ny innstegsmodell av sine firedørs coupé.
Les mer
layid-bilde37
Kia viser sin GT-utfordrer
Kia går ikke like ekstremt til verks som Hyundai når de viser sin utfordrer i GT-segmentet.
Les mer
layid-bilde38
Gult er kult
Det syns tydeligvis Lexus, for nå har de laget en spesialutgave av sin mest luksuriøse coupé.
Les mer