img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
54 bilder i galleri
Hyundai tror fullt og fast på brenselceller
Brenselceller oppfattes fortsatt som fremtidens bilteknologi når Hyundai nå lanserer Nexo, andre generasjon med hydrogen på tanken.

Hydrogen som energibærer i brenselcellebiler har en lang og kronglete historie i Norge. I oppstarten, tidlig på 2000-tallet, manglet biler, og nå når bilene er, her mangler infrastruktur.

Like fullt valgte Hyundai å legge Europa-lanseringen av Nexo, andre generasjon hydrogenbil etter ix35 til Norge – nettopp på grunn av den gode infrastrukturen!

Framskritt
Jeg har kjør ganske mye hydrogenbil, ikke minst ix35, og Nexo er et langt skritt videre i kjøreopplevelse med et oppsett som passer bedre til det europeiske veinettet. Men fortsatt er det mye «amerikansk» i Nexo, og det er tydelig at Hyundai ser på Europa som et marginalt marked for brenselcelleteknologi.

Og det er det også. Etter mer enn ti år med regulær drift er kun seks fyllestasjoner operative i Norge, en i Bergen, en i Sandvika, en på Høvik, en på Kjeller, en på Gardermoen og en i Bamble i Telemark.

Enova svikter
«Alle», det vil si billeverandører, fyllestasjonsutbyggere og rikspolitikere som har vedtatt utslippsfritt bilsalg fra 2025, peker på Enova og deres manglende interesse for å bidra finansielt når den nærmest ikke-eksisterende infrastrukturutbyggingen skal forklares.

Da er det kanskje ikke så rart at det ikke er registrert mer enn 27 biler i Norge så langt i år, inkludert testbilene til Hyundai, selv om de utslippsfrie hydrogenbilene er «fredet» til 2025 og fortsatt kan kjøre uten passasjer i elbilregulerte kollektivfelt i rushtiden.

Familiestor
Men tilbake til Nexo som er en familiestor SUV, 4,67 meter lang, svært komfortabel og passe rask med 163 hk effekt og 395 Nm i moment.

Selve brenselcellepakken yter rett under 130 hk som er bilens mominelle effekt. Spisseffekten opp til 163 hk hentes ut vi mellomlagret energi i et batteri.

Nexo lagrer hydrogenet i tre tanker, to plassert under baksetet og den siste under bagasjerommet. Å fylle tankene tar i praksis samme tid som det tar å fylle en bensin/dieseltank.

Økt rekkevidde
Igjen er rekkevidden økt, nå til hele 756 kilometer etter den gamle NEDC-målemetoden og 666 kilometer etter den nye og langt mer realistiske WLTP-metoden.

Under de få milene jeg kjørte lå forbruket på 1 kilo hydrogen per 100 km utkjørt distanse som gir energikostnad på 9 kroner/mil, omtrent samme forbrukskostnad som for en tilsvarende stor dieselbil.

Siden hydrogen som personbildrivstoff fortsatt er på forsøksstadiet, er det ingen sammenheng mellom pumpeprisen og produksjonsprisen på hydrogenet. Kun stasjonen i Sandvika produserer hydrogen på stedet – ved hjelp av overskuddsenergi fra omliggende kontorbygg/parkeringshus.

Dyrere
Hyundai priser Nexo til 575.000 kroner, opp 123.000 kroner fra sluttprisen på forgjengeren ix35 og 16.000 kroner mer enn Toyota forlanger for konkurrenten Mirai. Nexo, som alle andre H2-biler, slipper foreløpig unna både engangsavgifter og moms i Norge.

Sånn sett er dette en svært kostbar bil i land helt uten bilavgifter. Det bærer den også preg av, for selv med Hyundais storvolumprofil, har de lagt inn noen påkostede elementer for å gjøre Nexo attraktiv, som eksempelvis mattlakkering (dritlekkert), dørhåndtak som kommer ut når bilen låses opp (samme som på Tesla), kjøling i setene og to digre skjermer som henger sammen, hvorav den største er på hele 12,3 tommer.

Blindsone på skjerm
En svært nyttig og trafikksikkerhetsforbedrende funksjon jeg ikke har sett i noen andre biler i serieproduksjon er videospeilingen av blindsonen i instrumentskjermen så snart blinklyset tennes.

Nexo har i tillegg til de store skjermene også et «hav» av knapper på den høyt monterte midtkonsollen. Litt gammeldags, men ganske brukervennlig.

Selv om brenselcelleteknologien med hydrogen som energibærer er svært interessant, har elbilteknologiutviklingen bidratt til å flytte hydrogenfokuset over på tyngre transportmidler som lastebiler, tog og ferger.

Fortsatt går det med drøyt 50 kW energi for å produsere én kilo hydrogen, og de mest energieffektive personbilene i dag, så som Hyundai Ioniq, tilbakelegger minst tre ganger distansen som Nexo på samme energimengde.

Hyundai Nexo

Motor:

Brenselcelle, hydrogen, elmotor

Effekt:

120 kW (163 hk)

Moment:

395 Nm

Gir

1A/FWD

Mål LxBxH:

467x186x163 cm

Akselavstand:

279,0 cm

Egenvekt:

1873 kg

Bagasjerom (VDA):

461 - 1466 liter

Aks. 0-100 km/t:

9,2 sek.

Toppfart:

179 km/t

Rekkevidde (WLTP):

666 km

Snittforbruk:

Ca 1 kg/100 km

CO2 (NEDC):

0 g/km

Pris fra:

575.000

 



toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
BYDs overflødighetshorn
BYD stiller på Shanghai-utstillingen med konseptbil og ny e-Serie. Og for ikke å dominere for mye hadde de noen presentasjoner for et par uke siden også. Et annet sted. Til sammen 23 nye biler i Shanghai, sier de.
Les mer
layid-bilde1
Stor spennvidde fra W
W er et greit bilmerke. Det stammer fra Dubai og har ganske mange RUF-Porsche-detaljer innabords. De dukket opp i Shanghai med superbilene sine, men også med to andre. En stor SUV og en smart, funky selvkjørende.
Les mer
layid-bilde2
Nytt og smått fra Hyundai
Det er hyggelig å kunne fortelle at ikke alt som debuterer i New York disse dagene er tre tonns slagskip med plass til en halv armé. Noen er litt mer forsiktige, som den nye Hyundai Venue.
Les mer
layid-bilde3
Kias vidunder-bil
Kia satte en slags ny rekord på New York utstillingen. Messens mest pompøse, ubegripelige presseskrytemelding. La oss bare slå fast at deres HabaNiro er verdens første ECEV - «Everything Car» og EV!
Les mer
layid-bilde4
Mercedes lanserer ny GLS
Like før den er på markedet får BMW X7 en ny konkurrent å bryne seg på når Mercedes nå lanserer en ny generasjon av sin store SUV.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Ny Subaru Outback
Subaru lanserer det de betegner som sjette generasjon Outback på bilutstillingen i New York. De lover den sikreste og mest komfortable Outback noensinne.
Les mer
layid-bilde6
Genesis gjør elbilen kompakt
Genesis er jo egentlig kjent som et luksusmerke som veldig ofte benytter målebåndet til Mercedes. Men til bilutstillingen i New York kommer de med en elbil som er virkelig kompakt.
Les mer
layid-bilde7
Nye motorer i Audi S5
Audi fortsetter elektrifiseringen og lanserer nye drivlinjer i S5 Coupé og Sportback.
Les mer


layid-bilde8
Aston Martins elektriske Rapide
Les mer
toppsak-bilde9
Ny brobygger fra Mercedes
Til bilutstillingen i Shanghai har Mercedes med seg en ny konseptbil. Jeg kan love at den er på gata innen et års tid.
Les mer
layid-bilde10
En smak av fremtid
Les mer
layid-bilde11
Volkswagen viser sin nyeste ID.
Les mer
layid-bilde12
Nye drivlinjer i Audis langturbiler
Les mer
layid-bilde13
Ny farge og nytt navn
Mitsubishi skal presentere en ny konseptbil på bilutstillingen i Shanghai. Men denne har vi sett før.
Les mer
layid-bilde14
Tesla utvider tilbudet
Det har strømmet inn nye biler fra Tesla den siste måneden, men snart kan strømmen bli enda sterkere.
Les mer
toppsak-bilde15
Så lenge fikk Skoda briljere
Volkswagen vil fra høsten tilby en oppgradert e-Up med vesentlig mer rekkevidde enn dagens modell.
Les mer
layid-bilde16
Skoda etablerer reservasjonsliste
Les mer
layid-bilde17
G-Power overgår originalen
Les mer
layid-bilde18
Nå kommer Bentley
For første gang skal Bentley importeres til Norge gjennom en offisiell kanal. En ikke ukjent bilmann står bak prosjektet.
Les mer
layid-bilde19
ItaloKina inn i Europa
Ikke bare har italiensk-kinesiske DR overlevd i mer enn 10 år, nå skal de inn i resten av Europa også, og har med seg en spennende batterielektrisk bil på reisen.
Les mer
layid-bilde20
Zenvo med to premierer
Over 1000 hestekrefter er ikke interessant mer. Men 1000+ sammen med bare bakhjulsdrift - da begynner det å lukte skandinavisk bilbygging. Zenvo er den av de to man ikke tenker først på.
Les mer
layid-bilde21
Endelig - el-Forder
Ford har holdt elbilkortene tett til brystet. Nå er de vist fram og et av dem inneholder en familie-SUV med rekordrekkevidde - inntil 600 km. Ny Kuga blir også ladbar.
Les mer
layid-bilde22
Bileventyr fra Napoli
Puritalia - ReneItalia eller TypiskItalia - var navnet på enda en 1000-hesters italiensk superbil vi aldri har hørt navnet på. Denne fortjener imidlertid litt oppmerksomhet.
Les mer
toppsak-bilde23
Mini-bombe nærmer seg
Vi er lovet den heftigste Mini noensinne når denne lanseres i 2020. Forvarselet ble gitt på Frankfurt-utstillingen i 2017.
Les mer
layid-bilde24
Rimacs populære styrkedråper
Rimac er ikke lenger bare en sær superbil fra Kroatia. Nesten alle med et ønske om å delta i øverste klasse henter elementer derfra nå.
Les mer
layid-bilde25
Overveldende Aston Martin
Hvor du enn snudde seg på Aston Martins stand i Genève dukket det opp noe som tok pusten fra deg. Det hele ble av typen «for godt til å være sant».
Les mer
layid-bilde26
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde27
Kia e-Soul: Lang rekke-vidde - ukjent pris
Les mer
toppsak-bilde28
Seat varsler rimelige elbiler
Seat introduserer en ny, mindre elbilplattform og seks ladbare modeller.
Les mer
layid-bilde29
Ex-VW-topp gjør kinesisk el
Les mer
layid-bilde30
Den tredje fra Aachen
Aachen er byen der Nissans elektriske NV 200 brukes som søppelbil og hvor to vellykkede elbil-startups allerede har sett dagens lys. Nå glipper den tredje med øynene.
Les mer
layid-bilde31
Kanskje litt for langt?
Selvfølgelig var Felix Eaton på plass i Genève igjen, med sin Eadon Green. Men årets nyhet hadde han nok dratt litt for langt. Rolls-Royce ble skikkelig sure.
Les mer
layid-bilde32
Gumpert med nye venner
Gumpert har vært mer eller mindre fast inventar i Genève siden 2006. Nå dukket han opp igjen, men denne gang med kompanjonger fra Kina og en gammel bekjent fra Japan.
Les mer
toppsak-bilde33
Nytt mål for sommerferien
Hvem hadde trodd dette? Fantastiske Porsche-replicaer fra Hellas. Vi møtte dem i Genève.
Les mer
layid-bilde34
Oppgraderer HR-V
Les mer
layid-bilde35
Hybrid-Outlander solgt med 9000 kroner i avgiftsrabatt
Les mer
layid-bilde36
Italdesign nærmere slekta
Årets skapning fra Italdesign var så jordnær at det er ingen grunn til å tro at den ikke kan tas alvorlig av eieren, Audi. Det har ikke alltid vært tilfelle.
Les mer
layid-bilde37
Audis definitive ikke-el
Det var litt morsomt. Audi skulle til de grader være så elektrifisert under pressedagene i Genève at de gjemte sin kuleste og mest eksklusive nyhet bak en låst dør.
Les mer
layid-bilde38
Her er Volvo XC40 Twin Engine
I dag åpner Volvo for salg av XC40 Twin Engine. Dermed tilbyr Volvo hybride drivlinjer til alle modellserier.
Les mer