img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
113 bilder i galleri
Ny Wrangler: Et tilbakeblikk framover
Hvis du ikke vet hva en Wrangler er, så ikke tenk på det. Hvis du vet det, vil du fort finne ut at denne er enda Wranglere enn noen gang tidligere. Tilhenger-fraksjonen vil elske den.

Jeg dundret (kanskje å overdrive, si 120 km/t) forbi Formel 1-banen der Vettel for bare ti dager siden hadde gruset begge Mercedesene, og forbi hangaren med den praktfulle flysamlingen til Dietrich Mateschitz, Red Bull-sjefen selv, og jeg følte meg som jeg var i et Widerøe fly for tretti år siden, med Fasten Seat Belts og slukk røyken-lampene nytent.

Det skulle ganske mye humping til før de gutta slo på pyselampene den gang, ja.

Men dette var tilsvarende. Vi seilte av gårde, om det var hjulspor eller sidevind aner jeg ikke, hvor mange omdreininger det var på rattet aner jeg heller ikke, men jeg kan love at de første 0,3 omdreiningene hadde liten betydning for hvilken vei forhjulene pekte.

Det svaiet slik at jeg lurte på om jeg av vanvare hadde koblet ut krengningsdemperne (det er nemlig mulig, elektrisk det også – akkurat som mengder av låsemuligheten i drivlinjen. Og det bråkte som om min venn, Widerøe-flygeren, hadde slått full revers på begge motorene.

(Oppe i luften? Gikk det an?)

Det jeg mener å si er at dette var ikke akkurat forventet motorveioppførsel, modellår 2019.

Min feil!

Det var egentlig ingen grunn til å forvente noe annet. 

Ny, men velkjent
Jeg kjørte den nye Jeep Wrangler, Rubicon-versjonen for sikkerhets skyld, med verdens mest asfalt-fiendtlige knastegummi.

Wrangler er fornyet – ikke lett å se uttapå – og inni beholder den grunnoppskriften som er virkelig basic: rammebygd med stive aksler i alle ender.

Det skal bli spennende å se hva Land Rover gjør med den neste Defender, men i øyeblikket er vel Jeep nokså alene om denne tilbake-til-røttene oppskriften. Ja vel da, sammen med nye G-Wagen og den kommende Jimny

(saken fortsetter)

Hvis du spør dem om hvorfor de gjør det, får du selvfølgelig de obligatoriske svarene om off-roadere kan det ikke bli enn med denne oppskriften.

Hard kjerne
Sannheten er like selvfølgelig at det fremdeles finnes en liten flokk virkelig hardcore fans der ute som syns dette er livet. Bokstavelig talt. De som kjører Rubicon Trail eller invaderer de lovlige kjørestrekningene i italienske naturparker.

Men virkeligheten er jo at ikke bare minsker menigheten – antall kvadratmeter menigheten kan boltre seg på minsker også.

Men da, var innvendingen min til noen av dem som kan dette her, burde man vel kanskje bygd en helt skrapet bil – en som ikke antydet komfort eller andre former for moderne bekvemmeligheter i det hele tatt.

Da kjente jeg ikke kundene deres, var svaret – og det har de jo helt rett i.

Nytt innhold
Vi snakker åpenbart kunder som skal ha kjøreegenskaper som enten skremmer vannet av deg eller fremkaller latterdører så store du ikke har opplevd dem siden du var barn, terrengegenskaper som er ekstremt kompetente (men er de egentlig bedre enn en Unimogs eller en LandCruisers? Når kunne vi sist sammenlikne?) med en lang rekke valgmuligheter fra førerplassen og som har LED-lamper, Apple CarPlay, Android Auto, ikoner du kan dra rundt på skjermen og sleppe, vanvittig morsom offroad-grafikk på 5, 7 eller 8,4 tommers skjermen (du velger), en vegg-til-vegg liste sikkerhets- og støttesystemer, i en rekke forskjellige karosseri- og utstyrs-spesifikasjoner der du kan ta av omtrent alt, dører, tak og legge ned frontruta (men det ser litt latterlig ut, ramma står igjen) og – noe av det jeg liker best: nesten 200 originale Mopar utstyrselementer – bare etter et par måneder på markedet.

Jeg tør ikke tenke på alt som kommer til å komme.

Dedikert designer
Jeg pratet lenge med sjefdesigneren, Chris Piscitelli om akkurat dette. Han kunne bekrefte at det å designe alt stashet rundt var noe av det morsomste med jobben.

Fem år har han vært der nå, etter mange år hos Buick, og han er allerede så barka Jeep-mann at han også hadde designet de tre konseptbilene som ble vist frem der.

Særlig falt jeg for Safari, gjennomsiktig plast, dører som åpnet fra hver sin ende og dekorative, gule striper hele veien.

Sjekk ut hjemmesiden hans, http://piscitellidesign.com/, så finner du en mann som er glad i amerikansk jern.

Men tilbake til bilen. Hvis du skal bruke den til de formålene den er egnet for, er det lite som er galt. Det er ganske langt opp, men når du først er der har du det bra.

Kvalitetsfølelsen øker for meg når jeg kjenner på gummidekslet rundt displayet for eksempel – jeg forstår at her er det et formål, samtidig som det skal være attraktivt. Bra sikt ut og til sidene – ryggekamera hjelper i den retningen.

Smarte løsninger
Landeveiskjøring var helt greit, så sant du ikke lekte deg for mye. Da fikk du ammrikaner-følelsen ved at det pløyer og understyrer over til neste jorde. Og i terreng får du alt du ber om og litt til.

Jeg tror vi hadde en krevende løype, men plutselig virket det som om hjulene gjorde akkurat det du ba dem om via ratt og girspaker, vekk med sway-baren var en kjempebonus for komforten (du kobler den ut via skjermen – akkurat som innespeilet dimmes – første gang jeg har opplevd det).

God plass i alle retninger – også for føttene, og en lekker liten finte var det at du endret ryggstøvinkelen ved å dra i en stropp.

Litt antydninger av den primitive gullgravertiden i Yukon.

2,2-liters dieselen hadde et diskret lydbilde og selvfølgelig dro den bra – jeg skulle gjerne sett den motoren som ikke gjorde det med så mange utvekslinger å velge mellom. Det skal forresten komme en bensinversjon senere.

Spørsmålsrunden
Og: ja: til dere som spurte om hybrid. Vi er lovet en, en gang neste år – men spesifikasjonene kunne (ville?) ingen fortelle oss.

Og til Ole A. som skriver: – Når kommer det en elektrisk modell? Må jo være herlig å kunne ha fullt moment fra første omdreining i terrengsammenheng og total styring på alle hjul, med tanke på grep og å slippe å spinne? Dessuten blir det vel enklere å vannsikre bilen og man kan gå i dypere vann?

Niks – ikke et signal om el-løsninger. Men hvorfor egentlig? Momentet i denne bilen er det ingen som klager på, selv om du må ha på noen omdreininger for å komme i gang. Men hvem ønsker å slippe spinningen?

Hvis vi skal være ærlige så er jo vitsen med slike biler å ha det moro og vise at dette er noe vi behersker. Det å vite at noen andre har kjørt seg fast, men ikke jeg, er jo en barnslig, men viktig følelse i denne delen av sandkassa. Og jeg syns vel egentlig pytten var dyp nok, jeg, i noen av de sporene vi fulgte.

Men du har sannsynligvis rett: kommende muligheter til å bevege seg i terrenget, og kommende kjøreferdigheter, vil vel antakelig kreve eldrift som er nesten 100 prosent radar-senset og robotstyrt.

Men da er det ikke Wrangler mer – i hvert fall.

Og til Erik E. som lurer på og 2-dørs kommer til Norge, så følger nok denne nye i sporene til forrige generasjon. Den kommer med andre ord ikke.

Men han spør også om pickupen, og der er ikke avslaget like klart. Det er mange finurlige måter man kan plassere «Norgeskassa» på for å få bilen godkjent som varebil – og Lafinto ser muligheter bedre enn de fleste. Jeg er spent på hva de vil si, og utelukker ikke et ja her.

Og så er det selvfølgelig et spørsmål om pris og salgsmål og når den kommer o.l.

Hakke peiling. Men kanskje vet jeg mer om en måneds tid, og da kommer de informasjonene tidsnok til å bli med i neste utgave av BIL, som – uansett – skal ha en annerledes omtale av bilen, enn den du fikk her.

Men la meg slutte med å fortelle om hvorfor jeg tror på det Jeep-folket gjør.

Se denne listen over ting som ble lovet i 2014:

Produksjon på 1,9 millioner biler i 2018 (opp fra 730.000). Lansere en liten SUV. Lansere en bil med tre seterekker. Ha på plass ti fabrikker i seks land (opp fra fire fabrikker i ett land).

Se på denne listen over hva de har fått til i 2018:

1,9 millioner biler. Renegade er presentert. Ti fabrikker i seks land er der. Bare tre-raderen er utsatt (til 2020).

Hvorfor skulle vi ikke da kunne stole på det de lover nå?

  • To modell-lansering per år.
  • Inn i tre nye segmenter.
  • Ti nye plug-in innen 2022.
  • Fire batterielektriske innen 2022.
  • Nivå 3 autonomi i 2021.
  • Hver 12. SUV i globalt salg vil være en Jeep!

Jeg tror vi kan få mye moro med Jeeper fremover. Jeg er bare litt spent på hvor lenge Wrangler-oppskriften kan overleve.

Fakta Jeep Wrangler Sahara 2,2 diesel, 4 dørs

Motor:

4 syl. 2143 ccm. 147 kW v. 3.500

Dreiemoment:

450 Nm v/ 2.000 o/min.

Girkasse:

8-trinns automat. Full time transfer-kasse.

Mål:

488 x 189 x184 cm

Akselavstand:

301 cm

Svingdiameter:

12,28 m

Bakkeklaring:

24 cm

Vekt:

2158 kg

Lastevolum:

533-1044 liter

Maks nyttelast:

507 kg

Maks. tilhengervekt:

2500 kg

Forbruk (EU6D):

0,76 l/mil

CO2:

202 g/km

Rampe-på/-av/tipp-vinkler, maks:

35,4/30,7/20 grader

Vadehøyde/fart:

76 cm/8 km/t




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
BYDs overflødighetshorn
BYD stiller på Shanghai-utstillingen med konseptbil og ny e-Serie. Og for ikke å dominere for mye hadde de noen presentasjoner for et par uke siden også. Et annet sted. Til sammen 23 nye biler i Shanghai, sier de.
Les mer
layid-bilde1
Stor spennvidde fra W
W er et greit bilmerke. Det stammer fra Dubai og har ganske mange RUF-Porsche-detaljer innabords. De dukket opp i Shanghai med superbilene sine, men også med to andre. En stor SUV og en smart, funky selvkjørende.
Les mer
layid-bilde2
Nytt og smått fra Hyundai
Det er hyggelig å kunne fortelle at ikke alt som debuterer i New York disse dagene er tre tonns slagskip med plass til en halv armé. Noen er litt mer forsiktige, som den nye Hyundai Venue.
Les mer
layid-bilde3
Kias vidunder-bil
Kia satte en slags ny rekord på New York utstillingen. Messens mest pompøse, ubegripelige presseskrytemelding. La oss bare slå fast at deres HabaNiro er verdens første ECEV - «Everything Car» og EV!
Les mer
layid-bilde4
Mercedes lanserer ny GLS
Like før den er på markedet får BMW X7 en ny konkurrent å bryne seg på når Mercedes nå lanserer en ny generasjon av sin store SUV.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Ny Subaru Outback
Subaru lanserer det de betegner som sjette generasjon Outback på bilutstillingen i New York. De lover den sikreste og mest komfortable Outback noensinne.
Les mer
layid-bilde6
Genesis gjør elbilen kompakt
Genesis er jo egentlig kjent som et luksusmerke som veldig ofte benytter målebåndet til Mercedes. Men til bilutstillingen i New York kommer de med en elbil som er virkelig kompakt.
Les mer
layid-bilde7
Nye motorer i Audi S5
Audi fortsetter elektrifiseringen og lanserer nye drivlinjer i S5 Coupé og Sportback.
Les mer


layid-bilde8
Aston Martins elektriske Rapide
Les mer
toppsak-bilde9
Ny brobygger fra Mercedes
Til bilutstillingen i Shanghai har Mercedes med seg en ny konseptbil. Jeg kan love at den er på gata innen et års tid.
Les mer
layid-bilde10
En smak av fremtid
Les mer
layid-bilde11
Volkswagen viser sin nyeste ID.
Les mer
layid-bilde12
Nye drivlinjer i Audis langturbiler
Les mer
layid-bilde13
Ny farge og nytt navn
Mitsubishi skal presentere en ny konseptbil på bilutstillingen i Shanghai. Men denne har vi sett før.
Les mer
layid-bilde14
Tesla utvider tilbudet
Det har strømmet inn nye biler fra Tesla den siste måneden, men snart kan strømmen bli enda sterkere.
Les mer
toppsak-bilde15
Så lenge fikk Skoda briljere
Volkswagen vil fra høsten tilby en oppgradert e-Up med vesentlig mer rekkevidde enn dagens modell.
Les mer
layid-bilde16
Skoda etablerer reservasjonsliste
Les mer
layid-bilde17
G-Power overgår originalen
Les mer
layid-bilde18
Nå kommer Bentley
For første gang skal Bentley importeres til Norge gjennom en offisiell kanal. En ikke ukjent bilmann står bak prosjektet.
Les mer
layid-bilde19
ItaloKina inn i Europa
Ikke bare har italiensk-kinesiske DR overlevd i mer enn 10 år, nå skal de inn i resten av Europa også, og har med seg en spennende batterielektrisk bil på reisen.
Les mer
layid-bilde20
Zenvo med to premierer
Over 1000 hestekrefter er ikke interessant mer. Men 1000+ sammen med bare bakhjulsdrift - da begynner det å lukte skandinavisk bilbygging. Zenvo er den av de to man ikke tenker først på.
Les mer
layid-bilde21
Endelig - el-Forder
Ford har holdt elbilkortene tett til brystet. Nå er de vist fram og et av dem inneholder en familie-SUV med rekordrekkevidde - inntil 600 km. Ny Kuga blir også ladbar.
Les mer
layid-bilde22
Bileventyr fra Napoli
Puritalia - ReneItalia eller TypiskItalia - var navnet på enda en 1000-hesters italiensk superbil vi aldri har hørt navnet på. Denne fortjener imidlertid litt oppmerksomhet.
Les mer
toppsak-bilde23
Mini-bombe nærmer seg
Vi er lovet den heftigste Mini noensinne når denne lanseres i 2020. Forvarselet ble gitt på Frankfurt-utstillingen i 2017.
Les mer
layid-bilde24
Rimacs populære styrkedråper
Rimac er ikke lenger bare en sær superbil fra Kroatia. Nesten alle med et ønske om å delta i øverste klasse henter elementer derfra nå.
Les mer
layid-bilde25
Overveldende Aston Martin
Hvor du enn snudde seg på Aston Martins stand i Genève dukket det opp noe som tok pusten fra deg. Det hele ble av typen «for godt til å være sant».
Les mer
layid-bilde26
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde27
Kia e-Soul: Lang rekke-vidde - ukjent pris
Les mer
toppsak-bilde28
Seat varsler rimelige elbiler
Seat introduserer en ny, mindre elbilplattform og seks ladbare modeller.
Les mer
layid-bilde29
Ex-VW-topp gjør kinesisk el
Les mer
layid-bilde30
Den tredje fra Aachen
Aachen er byen der Nissans elektriske NV 200 brukes som søppelbil og hvor to vellykkede elbil-startups allerede har sett dagens lys. Nå glipper den tredje med øynene.
Les mer
layid-bilde31
Kanskje litt for langt?
Selvfølgelig var Felix Eaton på plass i Genève igjen, med sin Eadon Green. Men årets nyhet hadde han nok dratt litt for langt. Rolls-Royce ble skikkelig sure.
Les mer
layid-bilde32
Gumpert med nye venner
Gumpert har vært mer eller mindre fast inventar i Genève siden 2006. Nå dukket han opp igjen, men denne gang med kompanjonger fra Kina og en gammel bekjent fra Japan.
Les mer
toppsak-bilde33
Nytt mål for sommerferien
Hvem hadde trodd dette? Fantastiske Porsche-replicaer fra Hellas. Vi møtte dem i Genève.
Les mer
layid-bilde34
Oppgraderer HR-V
Les mer
layid-bilde35
Hybrid-Outlander solgt med 9000 kroner i avgiftsrabatt
Les mer
layid-bilde36
Italdesign nærmere slekta
Årets skapning fra Italdesign var så jordnær at det er ingen grunn til å tro at den ikke kan tas alvorlig av eieren, Audi. Det har ikke alltid vært tilfelle.
Les mer
layid-bilde37
Audis definitive ikke-el
Det var litt morsomt. Audi skulle til de grader være så elektrifisert under pressedagene i Genève at de gjemte sin kuleste og mest eksklusive nyhet bak en låst dør.
Les mer
layid-bilde38
Her er Volvo XC40 Twin Engine
I dag åpner Volvo for salg av XC40 Twin Engine. Dermed tilbyr Volvo hybride drivlinjer til alle modellserier.
Les mer