img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
68 bilder i galleri
Vito & Sprinter på strøm
Driving Event het det. Event var det jo, men Driving var det dårligere med.

Elektriske varebiler har vi hørt om en stund. Ikke minst fra Mercedes-Benz som stadig minner oss om at de hadde deres første allerede for mer enn 110 år siden. Og nå skal de endelig i produksjon.

Snart.

Det er kanskje ikke så underlig at det tar tid, for kundene er blitt kresne, myndighetenes krav er ekstremt strenge og alt må jo stemme.

På den annen side er jo ikke det å elektrifisere en bil akkurat rakett-forskning. Selvfølgelig, når man bygger en bil opp fra bunnen, med en komplisert batteripakke i sentrum og et motor- og styre-system som skal være bleeding edge, kan nok det by på utfordringer. 

Men at det skal ta så lang tid å gjøre en eldre Vito (født i 2014) strømførende, er litt overraskende for oss som står utenfor.

Nå skulle vi imidlertid få kjøre den – trodde vi. Det viste seg å bli en to-tre kilometers slynge i ikke veldig krevende Hamburg-gater.

Det ble nesten ikke en gang tid til å føle seg frem mellom de forskjellige regenererings-innstillingene, eller leke litt med forskjellige kjøremoduser.

For i denne avdelingen har åpenbart Daimlers ingeniører lagt ned litt arbeid.  Ved hjelp av manualer bak rattet (slike du skifter gir med på en Ferrari) kan du velge elmotorbremseffekt fra D- til D++.

I klartekst går det fra «sailing» - tilsvarende fri - til «bremseffekter» på 0,5, 1,0 eller 1,5 meter per sekund.

Den kraftigste effekten er noe høyere enn de du kan innstille deg til på en ny Leaf – men hos Mercedes virker ikke bremse-effekten helt til bilen stopper. Du må bortom bremsepedalen før eller siden. Nissan stanser helt uten pedal – hvis du vil.

De andre valgmulighetene får du gjennom «girspaken». Der velger du C, E eller E+.

C oppfattet jeg som vanlig oppførsel, grei respons på gassen (ingen kunne fortelle om bilen var lastet – det var den ikke) og den hadde full effekt med 84 kW og 300 Nm. Med ren E var den treigere på gassen og hadde en forsiktigere AC-ytelse, mens på E+ var effekten kappet til 70 kW og 260 Nm.

Som sagt, altfor kort tid til å finne ut hvordan det egentlig virket, og om det var noen favorittsettinger.

Spesifikasjonene ser bra ut. Batterikapasitet på 41 kWh. Rekkevidde 150 kilometer, eller 100, sier de, under de verst tenkelige forhold – men allikevel med all sjåførkomfort på max.

Seks timers ladetid. Du kan konfigurere bilen med 80 km/t toppfart. Alternativene er 100 eller 120. Varmepumpeløsning bør hjelpe både batteri og fører.

Det sies at bilen skal i produksjon i siste kvartal i år. Men hvor mange som skal gå til «vanlige» kunder var svært usikkert. De aller fleste, 1500 faktisk, skal åpenbart gå til Hermes – en storkunde, og hvor mange som blir til overs etter det, kunne ingen svare på.

Like underlig virket det at noe svar på hvordan det gikk med elektrifiseringen av V-Klasse, og om den utviklingen skjedde parallelt, fikk vi heller ikke.

Om Vito-kjøringen var mager, var Sprinter-øvelsen en vits. Den skjedde på en stor parkeringsplass der en skikkelig Mickey Mus-løype var antydet av kjegler.

Det eneste inntrykket jeg kan si jeg satt igjen med etter den opplevelsen var oppdagelsen av at denne var utstyrt med startknapp, mens Vito fremdeles hadde nøkkel.

Sannsynligvis er denne litt ovenfra-og-ned antydningen noe urettferdig. For oss nordmenn er det ikke akkurat like eksotisk å kjøre elbil som for mange av våre kolleger fra andre markeder.

Jeg ser ikke bort fra at noen kjørte batterielektrisk for første gang i sitt liv – og da er det sannsynligvis overveldende, uansett hva det er man kjører.

Men et par tillegg til Sprinter-observasjonene:

Den har de samme innstillingsmulighetene som Vito, den kan også utstyres med tre batterimoduler som Vito har, men det er også plass til å legge på et fjerde med til sammen 55 kWh. Også her, forresten, med 150 km rekkevidde i WLTP måling.

Flere av Sprinterne var utstyrt med hengerfeste, men det var umulig å få klar beskjed om det bare var montert på disse «prototypene» for å trekke måleutstyr, eller om de ville kunne leveres på produksjonsbilene og om det i så fall også kunne monteres på bilene med fire-pack batterier.

Enda vanskeligere ble det da vi antydet at dette var til overmål nøktern innredning, og hvor i all verden fant vi Mercedes Pro?

Jeg tror det kokte ned til at for å operere med Pro måtte man også bundle absolutt alle assistent- og infotainment-systemer. Det høres ut som forholdsvis kontra-produktivt når det samtidig snakkes så meget om Total Cost of Ownership.

Nå er riktignok ikke prisene for noen av disse bilene kjent ennå. Men selvfølgelig henger mye på hvilke insentiver som kan innføres for slike biler på de forskjellige markeder.

Den dagen man kan operere med omtrent de samme totale driftsutgiftene og ladeinfrastrukturen er på plass, burde man ikke behøve betenke seg på løsninger som disse. 

De har mål og nyttelast som de tilsvarende forbrenningsmotoriserte og burde kunne gjøre en by-sentrert distribusjonsjobb minst like bra som de tradisjonelle søsknene.

Men akkurat hva som har skjedd med de vanligvis så høykvalifiserte introduksjonene fra Mercedes-Benz, har jeg egentlig ikke lyst til å vite.

Jeg antydet vel imidlertid at det var litt «Event» ved denne presentasjonen også. Det dreide seg i første rekke om en brenselcelle-versjon av Sprinter. Akkurat den skal vi komme tilbake til.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
BYDs overflødighetshorn
BYD stiller på Shanghai-utstillingen med konseptbil og ny e-Serie. Og for ikke å dominere for mye hadde de noen presentasjoner for et par uke siden også. Et annet sted. Til sammen 23 nye biler i Shanghai, sier de.
Les mer
layid-bilde1
Stor spennvidde fra W
W er et greit bilmerke. Det stammer fra Dubai og har ganske mange RUF-Porsche-detaljer innabords. De dukket opp i Shanghai med superbilene sine, men også med to andre. En stor SUV og en smart, funky selvkjørende.
Les mer
layid-bilde2
Nytt og smått fra Hyundai
Det er hyggelig å kunne fortelle at ikke alt som debuterer i New York disse dagene er tre tonns slagskip med plass til en halv armé. Noen er litt mer forsiktige, som den nye Hyundai Venue.
Les mer
layid-bilde3
Kias vidunder-bil
Kia satte en slags ny rekord på New York utstillingen. Messens mest pompøse, ubegripelige presseskrytemelding. La oss bare slå fast at deres HabaNiro er verdens første ECEV - «Everything Car» og EV!
Les mer
layid-bilde4
Mercedes lanserer ny GLS
Like før den er på markedet får BMW X7 en ny konkurrent å bryne seg på når Mercedes nå lanserer en ny generasjon av sin store SUV.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Ny Subaru Outback
Subaru lanserer det de betegner som sjette generasjon Outback på bilutstillingen i New York. De lover den sikreste og mest komfortable Outback noensinne.
Les mer
layid-bilde6
Genesis gjør elbilen kompakt
Genesis er jo egentlig kjent som et luksusmerke som veldig ofte benytter målebåndet til Mercedes. Men til bilutstillingen i New York kommer de med en elbil som er virkelig kompakt.
Les mer
layid-bilde7
Nye motorer i Audi S5
Audi fortsetter elektrifiseringen og lanserer nye drivlinjer i S5 Coupé og Sportback.
Les mer


layid-bilde8
Aston Martins elektriske Rapide
Les mer
toppsak-bilde9
Ny brobygger fra Mercedes
Til bilutstillingen i Shanghai har Mercedes med seg en ny konseptbil. Jeg kan love at den er på gata innen et års tid.
Les mer
layid-bilde10
En smak av fremtid
Les mer
layid-bilde11
Volkswagen viser sin nyeste ID.
Les mer
layid-bilde12
Nye drivlinjer i Audis langturbiler
Les mer
layid-bilde13
Ny farge og nytt navn
Mitsubishi skal presentere en ny konseptbil på bilutstillingen i Shanghai. Men denne har vi sett før.
Les mer
layid-bilde14
Tesla utvider tilbudet
Det har strømmet inn nye biler fra Tesla den siste måneden, men snart kan strømmen bli enda sterkere.
Les mer
toppsak-bilde15
Så lenge fikk Skoda briljere
Volkswagen vil fra høsten tilby en oppgradert e-Up med vesentlig mer rekkevidde enn dagens modell.
Les mer
layid-bilde16
Skoda etablerer reservasjonsliste
Les mer
layid-bilde17
G-Power overgår originalen
Les mer
layid-bilde18
Nå kommer Bentley
For første gang skal Bentley importeres til Norge gjennom en offisiell kanal. En ikke ukjent bilmann står bak prosjektet.
Les mer
layid-bilde19
ItaloKina inn i Europa
Ikke bare har italiensk-kinesiske DR overlevd i mer enn 10 år, nå skal de inn i resten av Europa også, og har med seg en spennende batterielektrisk bil på reisen.
Les mer
layid-bilde20
Zenvo med to premierer
Over 1000 hestekrefter er ikke interessant mer. Men 1000+ sammen med bare bakhjulsdrift - da begynner det å lukte skandinavisk bilbygging. Zenvo er den av de to man ikke tenker først på.
Les mer
layid-bilde21
Endelig - el-Forder
Ford har holdt elbilkortene tett til brystet. Nå er de vist fram og et av dem inneholder en familie-SUV med rekordrekkevidde - inntil 600 km. Ny Kuga blir også ladbar.
Les mer
layid-bilde22
Bileventyr fra Napoli
Puritalia - ReneItalia eller TypiskItalia - var navnet på enda en 1000-hesters italiensk superbil vi aldri har hørt navnet på. Denne fortjener imidlertid litt oppmerksomhet.
Les mer
toppsak-bilde23
Mini-bombe nærmer seg
Vi er lovet den heftigste Mini noensinne når denne lanseres i 2020. Forvarselet ble gitt på Frankfurt-utstillingen i 2017.
Les mer
layid-bilde24
Rimacs populære styrkedråper
Rimac er ikke lenger bare en sær superbil fra Kroatia. Nesten alle med et ønske om å delta i øverste klasse henter elementer derfra nå.
Les mer
layid-bilde25
Overveldende Aston Martin
Hvor du enn snudde seg på Aston Martins stand i Genève dukket det opp noe som tok pusten fra deg. Det hele ble av typen «for godt til å være sant».
Les mer
layid-bilde26
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde27
Kia e-Soul: Lang rekke-vidde - ukjent pris
Les mer
toppsak-bilde28
Seat varsler rimelige elbiler
Seat introduserer en ny, mindre elbilplattform og seks ladbare modeller.
Les mer
layid-bilde29
Ex-VW-topp gjør kinesisk el
Les mer
layid-bilde30
Den tredje fra Aachen
Aachen er byen der Nissans elektriske NV 200 brukes som søppelbil og hvor to vellykkede elbil-startups allerede har sett dagens lys. Nå glipper den tredje med øynene.
Les mer
layid-bilde31
Kanskje litt for langt?
Selvfølgelig var Felix Eaton på plass i Genève igjen, med sin Eadon Green. Men årets nyhet hadde han nok dratt litt for langt. Rolls-Royce ble skikkelig sure.
Les mer
layid-bilde32
Gumpert med nye venner
Gumpert har vært mer eller mindre fast inventar i Genève siden 2006. Nå dukket han opp igjen, men denne gang med kompanjonger fra Kina og en gammel bekjent fra Japan.
Les mer
toppsak-bilde33
Nytt mål for sommerferien
Hvem hadde trodd dette? Fantastiske Porsche-replicaer fra Hellas. Vi møtte dem i Genève.
Les mer
layid-bilde34
Oppgraderer HR-V
Les mer
layid-bilde35
Hybrid-Outlander solgt med 9000 kroner i avgiftsrabatt
Les mer
layid-bilde36
Italdesign nærmere slekta
Årets skapning fra Italdesign var så jordnær at det er ingen grunn til å tro at den ikke kan tas alvorlig av eieren, Audi. Det har ikke alltid vært tilfelle.
Les mer
layid-bilde37
Audis definitive ikke-el
Det var litt morsomt. Audi skulle til de grader være så elektrifisert under pressedagene i Genève at de gjemte sin kuleste og mest eksklusive nyhet bak en låst dør.
Les mer
layid-bilde38
Her er Volvo XC40 Twin Engine
I dag åpner Volvo for salg av XC40 Twin Engine. Dermed tilbyr Volvo hybride drivlinjer til alle modellserier.
Les mer