img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
68 bilder i galleri
Vito & Sprinter på strøm
Driving Event het det. Event var det jo, men Driving var det dårligere med.

Elektriske varebiler har vi hørt om en stund. Ikke minst fra Mercedes-Benz som stadig minner oss om at de hadde deres første allerede for mer enn 110 år siden. Og nå skal de endelig i produksjon.

Snart.

Det er kanskje ikke så underlig at det tar tid, for kundene er blitt kresne, myndighetenes krav er ekstremt strenge og alt må jo stemme.

På den annen side er jo ikke det å elektrifisere en bil akkurat rakett-forskning. Selvfølgelig, når man bygger en bil opp fra bunnen, med en komplisert batteripakke i sentrum og et motor- og styre-system som skal være bleeding edge, kan nok det by på utfordringer. 

Men at det skal ta så lang tid å gjøre en eldre Vito (født i 2014) strømførende, er litt overraskende for oss som står utenfor.

Nå skulle vi imidlertid få kjøre den – trodde vi. Det viste seg å bli en to-tre kilometers slynge i ikke veldig krevende Hamburg-gater.

Det ble nesten ikke en gang tid til å føle seg frem mellom de forskjellige regenererings-innstillingene, eller leke litt med forskjellige kjøremoduser.

For i denne avdelingen har åpenbart Daimlers ingeniører lagt ned litt arbeid.  Ved hjelp av manualer bak rattet (slike du skifter gir med på en Ferrari) kan du velge elmotorbremseffekt fra D- til D++.

I klartekst går det fra «sailing» - tilsvarende fri - til «bremseffekter» på 0,5, 1,0 eller 1,5 meter per sekund.

Den kraftigste effekten er noe høyere enn de du kan innstille deg til på en ny Leaf – men hos Mercedes virker ikke bremse-effekten helt til bilen stopper. Du må bortom bremsepedalen før eller siden. Nissan stanser helt uten pedal – hvis du vil.

De andre valgmulighetene får du gjennom «girspaken». Der velger du C, E eller E+.

C oppfattet jeg som vanlig oppførsel, grei respons på gassen (ingen kunne fortelle om bilen var lastet – det var den ikke) og den hadde full effekt med 84 kW og 300 Nm. Med ren E var den treigere på gassen og hadde en forsiktigere AC-ytelse, mens på E+ var effekten kappet til 70 kW og 260 Nm.

Som sagt, altfor kort tid til å finne ut hvordan det egentlig virket, og om det var noen favorittsettinger.

Spesifikasjonene ser bra ut. Batterikapasitet på 41 kWh. Rekkevidde 150 kilometer, eller 100, sier de, under de verst tenkelige forhold – men allikevel med all sjåførkomfort på max.

Seks timers ladetid. Du kan konfigurere bilen med 80 km/t toppfart. Alternativene er 100 eller 120. Varmepumpeløsning bør hjelpe både batteri og fører.

Det sies at bilen skal i produksjon i siste kvartal i år. Men hvor mange som skal gå til «vanlige» kunder var svært usikkert. De aller fleste, 1500 faktisk, skal åpenbart gå til Hermes – en storkunde, og hvor mange som blir til overs etter det, kunne ingen svare på.

Like underlig virket det at noe svar på hvordan det gikk med elektrifiseringen av V-Klasse, og om den utviklingen skjedde parallelt, fikk vi heller ikke.

Om Vito-kjøringen var mager, var Sprinter-øvelsen en vits. Den skjedde på en stor parkeringsplass der en skikkelig Mickey Mus-løype var antydet av kjegler.

Det eneste inntrykket jeg kan si jeg satt igjen med etter den opplevelsen var oppdagelsen av at denne var utstyrt med startknapp, mens Vito fremdeles hadde nøkkel.

Sannsynligvis er denne litt ovenfra-og-ned antydningen noe urettferdig. For oss nordmenn er det ikke akkurat like eksotisk å kjøre elbil som for mange av våre kolleger fra andre markeder.

Jeg ser ikke bort fra at noen kjørte batterielektrisk for første gang i sitt liv – og da er det sannsynligvis overveldende, uansett hva det er man kjører.

Men et par tillegg til Sprinter-observasjonene:

Den har de samme innstillingsmulighetene som Vito, den kan også utstyres med tre batterimoduler som Vito har, men det er også plass til å legge på et fjerde med til sammen 55 kWh. Også her, forresten, med 150 km rekkevidde i WLTP måling.

Flere av Sprinterne var utstyrt med hengerfeste, men det var umulig å få klar beskjed om det bare var montert på disse «prototypene» for å trekke måleutstyr, eller om de ville kunne leveres på produksjonsbilene og om det i så fall også kunne monteres på bilene med fire-pack batterier.

Enda vanskeligere ble det da vi antydet at dette var til overmål nøktern innredning, og hvor i all verden fant vi Mercedes Pro?

Jeg tror det kokte ned til at for å operere med Pro måtte man også bundle absolutt alle assistent- og infotainment-systemer. Det høres ut som forholdsvis kontra-produktivt når det samtidig snakkes så meget om Total Cost of Ownership.

Nå er riktignok ikke prisene for noen av disse bilene kjent ennå. Men selvfølgelig henger mye på hvilke insentiver som kan innføres for slike biler på de forskjellige markeder.

Den dagen man kan operere med omtrent de samme totale driftsutgiftene og ladeinfrastrukturen er på plass, burde man ikke behøve betenke seg på løsninger som disse. 

De har mål og nyttelast som de tilsvarende forbrenningsmotoriserte og burde kunne gjøre en by-sentrert distribusjonsjobb minst like bra som de tradisjonelle søsknene.

Men akkurat hva som har skjedd med de vanligvis så høykvalifiserte introduksjonene fra Mercedes-Benz, har jeg egentlig ikke lyst til å vite.

Jeg antydet vel imidlertid at det var litt «Event» ved denne presentasjonen også. Det dreide seg i første rekke om en brenselcelle-versjon av Sprinter. Akkurat den skal vi komme tilbake til.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Lanseringskalender 2018
Vi gir deg Norges mest komplette oversikt over store og små bilnyheter i 2018.
Les mer
layid-bilde1
BMW Z4 for Europa
Vi har fått noen glimt av nye BMW Z4, men skal du se den i levende live må du til Paris om et par uker der den har sin Europa-premiere. Ellers må du vente til den kommer på markedet neste år.
Les mer
layid-bilde2
Fremtid - med tilbakeblikk
Peugeot har i dag sluppet de første bildene av et lekkert konsept som skal vises på Paris-utstillingen neste måned. Budskapet er at autonome biler også kan ha sjel.
Les mer
layid-bilde3
Seat gjør en Kodiaq
Seat lanserer sin tredje SUV i løpet av et par år. Tarraco blir storebror i familien som fra før består av Arona og Ateca, og den har mye til felles med Skoda Kodiaq.
Les mer
layid-bilde4
Her er Audi e-tron, og prisen blir …
Audi har i natt avduket SUV-en nordmenn i tusentall står på venteliste for å kjøpe. Her får dere all viktig informasjon og norske priser.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Viktig tilskudd
I fjor solgte Lexus 1000 biler i Norge. Da sier det seg at en ny modell med et realistisk salgsmål på rundt 400 er et viktig tilskudd. Her er det nemlig volum som teller.
Les mer
layid-bilde6
BMW viser glimt av fremtiden
Med Vision iNext gir BMW oss et glimt av fremtidens autonome elbil. Produksjonsmodellen kommer i 2021.
Les mer
layid-bilde7
Villbass med innebygd røykmaskin
Dersom du har hørt om Rezvani, så er det nok sportsbilene deres du kjenner. Men de har tilbud til offroad-fraksjonen også.
Les mer


layid-bilde8
Opels nye lommerakett
Les mer
toppsak-bilde9
To spesialer på Yaris
Blant attraksjonene Toyota skal vise på Paris-utstillingen er en oppdatert Yaris. I tillegg byr de på to spesialutgaver.
Les mer
layid-bilde10
Her er DS3 Crossback
Les mer
layid-bilde11
Her er Kias ProCeed
Les mer
layid-bilde12
Ny Mercedes GLE
Les mer
layid-bilde13
Honda Villikke Mk. 5
Det er jo akkurat som Honda ikke vil. I Europa solgte de så vidt 75.000 biler første halvår i år. I Norge, snaue 500 og 0,6 % markedsandel. Det er i hvert fall ikke bilenes skyld.
Les mer
layid-bilde14
Sniktitt på nye M-SUV-er
De som var på DTM-løp på Nürburgring i helgen fikk se to nye M-modeller fra BMW, lett kamuflerte.
Les mer
toppsak-bilde15
Elbilenes Mercedes
Det er to år siden Daimler-sjefen, Dieter Zetsche, viste frem EQ-konseptet i Paris og erklærte at «nå slår vi på bryteren». Det tok ganske lang tid før lyset kom på.
Les mer
layid-bilde16
Hot X2 fra BMW
Les mer
layid-bilde17
Verdens raskeste SUV?
Les mer
layid-bilde18
BMW setter standarden
BMW røper nå detaljene rundt en ny ladbar hybrid X5. De som har irritert seg over kort elektrisk rekkevidde har virkelig noe å se frem til.
Les mer
layid-bilde19
Ny Forester, for by og land
Femte generasjon Subaru Forester er på vei, men den skal lanseres på et par andre kontinenter før Europa og Norge står for tur.
Les mer
layid-bilde20
Klassiker i ny innpakning
Det kan være vanskelig å glemme en ungdomsforelskelse. Automobili Amos kan gjenskape minnene i helt ny innpakning. Men det koster.
Les mer
layid-bilde21
Her er Mercedes EQC
I kveld har Mercedes dratt lakenet av sin første el-SUV. Mange nordmenn står allerede på venteliste for å få bilen i 2019.
Les mer
layid-bilde22
Her kommer en ny volumselger
Forrige uke fortalte Toyota at Corolla-navnet relanseres i Europa. I dag får vi et første glimt av varianten som blir mest populær i Norge.
Les mer
toppsak-bilde23
Gatesmart Lexus - Noe du lurer på?
Stockholm er fin by det, men SÅ fin? To store billanseringer på innsiden av 36 timer, det må vel være en slags rekord?
Les mer
layid-bilde24
Kompakt-Lexus rett rundt hjørnet
Den kompakte Lexusen har vi ikke behøvd å gjette oss til. Lexus viste den allerede for to år siden. Nå er den endelig på plass i produksjons-versjon.
Les mer
layid-bilde25
BMW søker oppmerksomhet
Det kan virke som BMW ønsker mer oppmerksomhet rundt sine prototyper. For andre gang på kort tid sender de oss egne «spionbilder».
Les mer
layid-bilde26
Lada med forsmak på ny Niva
Det er lenge siden vi ble lovet en ny Niva. I Moskva er nå konsept-versjonen avduket.
Les mer
layid-bilde27
Slik blir Renaults nye russer
Les mer
toppsak-bilde28
Comeback for Corolla
Etter snart 12 år er det slutt for Auris. I stedet bringer Toyota er av verdens mest kjente modellbetegnelser tilbake til Europa.
Les mer
layid-bilde29
Progressiv Luksus???
Les mer
layid-bilde30
Bugatti for svingene
Nå er Divo her - med andre ord: Bugatti har allerede begynt å lage spesialversjoner av Chiron.
Les mer
layid-bilde31
Kalashnikov på hjul
Army 2018-utstillingen i Moskva er et stykke unna Pebble Beach. Men vi finner da ganske spennendenyheter der også.
Les mer
layid-bilde32
Spennende Audi-konsept
Pebble Beach var opprinnelig ment å hedre bilhistorien. Audi er (heldigvis) også en av dem som ikke har forstått akkurat det.
Les mer
toppsak-bilde33
I Infinitis lekegrind
I fjor viste Infiniti sin Prototype 9 på Pebble Beach. Da er det logisk at vi får nummer 10 i år. Men bortsett fra at den er elektrisk og morsom forteller de ingen ting.
Les mer
layid-bilde34
Her er nye BMW Z4
Les mer
layid-bilde35
Første SUV med RS-logo
Les mer
layid-bilde36
Sniktitt på ny Renault
Snart er det bilutstilling i Moskva, og der skal Renault vise et konsept som på sikt skal i produksjon.
Les mer
layid-bilde37
Opel viser fremtid
Opel avslører nå flere detaljer om sin nye konseptbil. Den blir en kompakt SUV, og du klarer antagelig å gjette hva slags drivlinje den skal utstyres med.
Les mer
layid-bilde38
BMW pisker opp stemningen
En ny generasjon 3-serie er snart lanseringsklar. Nå skaper BMW oppmerksomhet - ved å sende ut egne «spionbilder» tatt på Nordsløyfa.
Les mer