img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
68 bilder i galleri
Vito & Sprinter på strøm
Driving Event het det. Event var det jo, men Driving var det dårligere med.

Elektriske varebiler har vi hørt om en stund. Ikke minst fra Mercedes-Benz som stadig minner oss om at de hadde deres første allerede for mer enn 110 år siden. Og nå skal de endelig i produksjon.

Snart.

Det er kanskje ikke så underlig at det tar tid, for kundene er blitt kresne, myndighetenes krav er ekstremt strenge og alt må jo stemme.

På den annen side er jo ikke det å elektrifisere en bil akkurat rakett-forskning. Selvfølgelig, når man bygger en bil opp fra bunnen, med en komplisert batteripakke i sentrum og et motor- og styre-system som skal være bleeding edge, kan nok det by på utfordringer. 

Men at det skal ta så lang tid å gjøre en eldre Vito (født i 2014) strømførende, er litt overraskende for oss som står utenfor.

Nå skulle vi imidlertid få kjøre den – trodde vi. Det viste seg å bli en to-tre kilometers slynge i ikke veldig krevende Hamburg-gater.

Det ble nesten ikke en gang tid til å føle seg frem mellom de forskjellige regenererings-innstillingene, eller leke litt med forskjellige kjøremoduser.

For i denne avdelingen har åpenbart Daimlers ingeniører lagt ned litt arbeid.  Ved hjelp av manualer bak rattet (slike du skifter gir med på en Ferrari) kan du velge elmotorbremseffekt fra D- til D++.

I klartekst går det fra «sailing» - tilsvarende fri - til «bremseffekter» på 0,5, 1,0 eller 1,5 meter per sekund.

Den kraftigste effekten er noe høyere enn de du kan innstille deg til på en ny Leaf – men hos Mercedes virker ikke bremse-effekten helt til bilen stopper. Du må bortom bremsepedalen før eller siden. Nissan stanser helt uten pedal – hvis du vil.

De andre valgmulighetene får du gjennom «girspaken». Der velger du C, E eller E+.

C oppfattet jeg som vanlig oppførsel, grei respons på gassen (ingen kunne fortelle om bilen var lastet – det var den ikke) og den hadde full effekt med 84 kW og 300 Nm. Med ren E var den treigere på gassen og hadde en forsiktigere AC-ytelse, mens på E+ var effekten kappet til 70 kW og 260 Nm.

Som sagt, altfor kort tid til å finne ut hvordan det egentlig virket, og om det var noen favorittsettinger.

Spesifikasjonene ser bra ut. Batterikapasitet på 41 kWh. Rekkevidde 150 kilometer, eller 100, sier de, under de verst tenkelige forhold – men allikevel med all sjåførkomfort på max.

Seks timers ladetid. Du kan konfigurere bilen med 80 km/t toppfart. Alternativene er 100 eller 120. Varmepumpeløsning bør hjelpe både batteri og fører.

Det sies at bilen skal i produksjon i siste kvartal i år. Men hvor mange som skal gå til «vanlige» kunder var svært usikkert. De aller fleste, 1500 faktisk, skal åpenbart gå til Hermes – en storkunde, og hvor mange som blir til overs etter det, kunne ingen svare på.

Like underlig virket det at noe svar på hvordan det gikk med elektrifiseringen av V-Klasse, og om den utviklingen skjedde parallelt, fikk vi heller ikke.

Om Vito-kjøringen var mager, var Sprinter-øvelsen en vits. Den skjedde på en stor parkeringsplass der en skikkelig Mickey Mus-løype var antydet av kjegler.

Det eneste inntrykket jeg kan si jeg satt igjen med etter den opplevelsen var oppdagelsen av at denne var utstyrt med startknapp, mens Vito fremdeles hadde nøkkel.

Sannsynligvis er denne litt ovenfra-og-ned antydningen noe urettferdig. For oss nordmenn er det ikke akkurat like eksotisk å kjøre elbil som for mange av våre kolleger fra andre markeder.

Jeg ser ikke bort fra at noen kjørte batterielektrisk for første gang i sitt liv – og da er det sannsynligvis overveldende, uansett hva det er man kjører.

Men et par tillegg til Sprinter-observasjonene:

Den har de samme innstillingsmulighetene som Vito, den kan også utstyres med tre batterimoduler som Vito har, men det er også plass til å legge på et fjerde med til sammen 55 kWh. Også her, forresten, med 150 km rekkevidde i WLTP måling.

Flere av Sprinterne var utstyrt med hengerfeste, men det var umulig å få klar beskjed om det bare var montert på disse «prototypene» for å trekke måleutstyr, eller om de ville kunne leveres på produksjonsbilene og om det i så fall også kunne monteres på bilene med fire-pack batterier.

Enda vanskeligere ble det da vi antydet at dette var til overmål nøktern innredning, og hvor i all verden fant vi Mercedes Pro?

Jeg tror det kokte ned til at for å operere med Pro måtte man også bundle absolutt alle assistent- og infotainment-systemer. Det høres ut som forholdsvis kontra-produktivt når det samtidig snakkes så meget om Total Cost of Ownership.

Nå er riktignok ikke prisene for noen av disse bilene kjent ennå. Men selvfølgelig henger mye på hvilke insentiver som kan innføres for slike biler på de forskjellige markeder.

Den dagen man kan operere med omtrent de samme totale driftsutgiftene og ladeinfrastrukturen er på plass, burde man ikke behøve betenke seg på løsninger som disse. 

De har mål og nyttelast som de tilsvarende forbrenningsmotoriserte og burde kunne gjøre en by-sentrert distribusjonsjobb minst like bra som de tradisjonelle søsknene.

Men akkurat hva som har skjedd med de vanligvis så høykvalifiserte introduksjonene fra Mercedes-Benz, har jeg egentlig ikke lyst til å vite.

Jeg antydet vel imidlertid at det var litt «Event» ved denne presentasjonen også. Det dreide seg i første rekke om en brenselcelle-versjon av Sprinter. Akkurat den skal vi komme tilbake til.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde1
BMW 7-serie oppgraderes
BMW har i dag presentert en oppgradert utgave av sin luksuriøse 7-serie. Lokasjonen for arrangementet var nok overraskende for enkelte.
Les mer
layid-bilde2
Hyundai presenterer ny racer
Hyundai viser en ny racerbil basert på Veloster. Den er tilpasset det internasjonale TCR-reglementet og skal i første omgang konkurrere i USA.
Les mer
layid-bilde3
Ford solgte mer enn én million F-serie i fjor
Gode tider i USA har gitt fart i salget av store biler. Fortsatt er Fords F-serie verdens soleklare pickup-vinner.
Les mer
layid-bilde4
Samleobjekt fra Subaru
Subaru benytter Detroit-utstillingen til å vise en spesialutgave av WRX.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Ny Ford Explorer, men ikke for Europa
Hybrid teknologi står sentralt når Ford nå lanserer sjette generasjon av den viktige SUV-en Explorer.
Les mer
layid-bilde6
Mustang Shelby til nye høyder
Med over 700 hester viser Ford sin hittil råeste Shelby Mustang på Detroit-utstillingen.
Les mer
layid-bilde7
Nissan med fremtidsglimt
Bilutstillinger og konsepter henger tett sammen. Til Detroit har Nissan med seg en futuristisk sportssedan.
Les mer


layid-bilde8
Supra er tilbake
Les mer
toppsak-bilde9
Elektrisk fra Cadillac
GMs luksusmerke har sluppet et par renderinger av noe som skal bli merkets første rene elbil.
Les mer
layid-bilde10
Første hybride Subaru
Les mer
layid-bilde11
Cadillac kompletterer SUV-linjen
Les mer
layid-bilde12
Nytt hint fra Lexus
Les mer
layid-bilde13
Mini-el med 350 km
Batterielektrisk mini-bil pleier å bety mini-rekkevidde. Når kinesiske Great Wall nå viser en bil på trehundreogfemti cm lengde, med like lang rekkevidde i kilometer, begynner det å bli spennende.
Les mer
layid-bilde14
Her er nye 911 Cabriolet
Bare seks uker etter at nye 911 Coupé debuterte i Los Angeles, følger den åpne utgaven etter.
Les mer
toppsak-bilde15
Første Range Rover Evoque i Norge
Mens I-Pace var den store nyheten fra Jaguar Land Rover i fjor, blir kompakt-SUV-en Range Rover Evoque årets store nyhet. Den nye modellen ble vist frem for pressen onsdag, mens de første kundebilene er ventet i mars/april.
Les mer
layid-bilde16
Zafira tilbake, i helt ny form
Les mer
layid-bilde17
Her er andre generasjon CLA
Les mer
layid-bilde18
To nye Leaf-modeller
Endelig lanseres Nissan Leaf med større batterikapasitet, men foreløpig i svært begrenset opplag og med lang leveringstid. Skjønt et halvt år kan vel også regnes som kort i dagens elbil-verden.
Les mer
layid-bilde19
Fra asfalt til røft terreng
Mange moderne SUV-er trives utvilsomt best på asfalt. Her har en Seat-tuner vist hva som er mulig med relativt enkle grep.
Les mer
layid-bilde20
Ny Supra, bilde for bilde
Toyota skal avduke sin nye Supra på Detroit-utstillingen om to uker. Men det lekker stadig ut bilder som viser hva vi har i vente.
Les mer
layid-bilde21
Ny Senna fra McLaren
Det er vel omtrent et år siden McLaren viste sin Senna-bil. Nå har en kunde bestilt en helt spesiell Senna variant av P1 GTR. For sikkerhets skyld døpt med Sennas kjælenavn, Beco, så det ikke skal bli forviklinger.
Les mer
layid-bilde22
Retro Mustang fra Russland
Et russisk selskap har laget en moderne drømmebil med klare referanser til en 1967 Ford Mustang Fastback.
Les mer
toppsak-bilde23
Gallakjolenes venn
Den nyeste Lincoln-modellen blander inne litt historie uten at det blir kvalmt. Møt et 80-års minne: Lincoln Continental.
Les mer
layid-bilde24
Zagato fullfører kvartetten
Aston Martin lovte fire spesialutgaver av Vanquish fra Zagato. Her er nummer fire, i endelig utgave.
Les mer
layid-bilde25
Klar for strengere krav
Mini har nå klargjort sine sprekeste modeller for nye utslippskrav.
Les mer
layid-bilde26
NIO lanserer sin andre SUV
Det går unna hos kinesiske NIO. Nå lanserer de sin endre SUV - ES6 blir en direkte utfordrer til BMWs kommende iX3.
Les mer
layid-bilde27
Rendyrket kjøreglede
Les mer
toppsak-bilde28
Symfoni for 12 sylindre
Nå har Aston Martin avslørt noe av det vi vanlig dødelige kan ha en viss glede av i forbindelse med den kommende Valkyrie. Låten. Wagner var ikke i nærheten.
Les mer
layid-bilde29
Skodas sporty SUV
Les mer
layid-bilde30
Karbon-egg
Königsegg har vist oss en Regera som er enda mer raffinert enn vanlig. Nakent karbon hele veien - med en finish de smarte svenskene har utviklet selv.
Les mer
layid-bilde31
Nissan med italiensk touch
Nissan bekrefter nå at de skal bygge en spesialutgave av GT-R i samarbeid med Italdesign. Selvsagt med en stiv prislapp.
Les mer
layid-bilde32
Fremtidens BMW
Det er verdenspremiere på BMW Vision iNEXT under den pågående bilmessen i Los Angeles. Konseptbilen gir innsikt i fremtidens personlige mobilitet.
Les mer
toppsak-bilde33
Golf 8, enda litt nærmere
Med en ny offisiell skisse er vi kommet enda litt tettere på neste års helt nye VW Golf.
Les mer
layid-bilde34
Skoda lanserer sin nye Scala
Les mer
layid-bilde35
Opels gjenbruks-konsept
Les mer
layid-bilde36
Kia e-Niro er snart her
NICE: 30 km kortere rekkevidde enn først oppgitt spiller ingen rolle for de 6000 som står i kø for å sikre seg Kia e-Niro så lenge bruksrekkevidden fortsatt er rundt 400 km for denne kompakt-elbilen.
Les mer
layid-bilde37
Lys i tunnelen for potensielle Tesla-eiere
Noen av dem har stått på venteliste et par år. Snart kan de som står øverst på reservasjonslisten for Tesla Model 3 få lov å bestille bilen.
Les mer
layid-bilde38
Jeep med plan
Det er visstnok mange som har lengtet etter den. Og nå kom Jeep endelig med produktet. En Wrangler med plan.
Les mer