img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
20 bilder i galleri
V12 viker for hybrid
Når Toyota nå viser sin tredje generasjon Century (modellen er jo bare 50 år gammel!) er V12-motoren hevet på dynga. Erstatningen er en pingle-hybrid.

Det var en Toyota Century som for alvor lærte meg hva Antimakassar er.

Folk på et visst nivå (for eksempel journalistnivå) som har besøkt Toyota i hjemlandet, har vanskelig kunnet slippe unna en tur i en av fabrikkens flaggskip-modeller.

Century har vært navnet på slikt de siste 50 år.

De turene skjedde alltid i et baksete, og en gang kom jeg til å bruke ordet Antimakassar da vi snakket om de hvite kniplingsdukene som hang over toppen av seteryggen

Min kollega nektet å tro at det var det det het, og jeg var neimen ikke skråsikker jeg heller, men mente allikevel ganske forsiktig at det var navnet på et av de produktene en tidligere bestemor heklet frem.

Så jeg måtte slå opp da, (vi brukte tjukke bøker til den slags en gang) og fikk bekreftet at Antimakassar er en gammel betegnelse på et beskyttelsestrekk for øverste delen av en stolrygg.

Dessuten er navnet selvforklarende når man fikk vite at Makassarolje var et vanlig middel herrer brukte for å holde håret på plass (a la Brylkrem) og at oljen sette grisete flekker i møblene. (Anti, gresk, vet vel de fleste hva betyr.)

Jeg hadde rett, og jeg tviler på om det er interessant for noen andre i det hele tatt.

For dagens tekst er Century og ikke fett hodehår.

Den første Century kom i 1967. Den var pompøs, med valg mellom tre akselavstander (fra 2,86 til 3,51 meter). Den lengste manglet 20 cm på å nå seks meter, men allikevel veide den under to tonn.

Den nøyde seg imidlertid med en V-åtter på mindre enn 200 hester, så alle som var interessert i under-skallet syntes nok at andre generasjon var enda mer pompøs.

Riktignok nøyde den seg med en litt puslet akselavstand på bare litt over tre meter, og én eneste karosserivariant på 527 cm, men den hadde jo en nydelig femliters V12 motor på 280 hester (som i mange kjente tilfeller var bygget om til å yte meget mer enn det).

Det sier jo forresten litt om japanernes langsiktighet når generasjon to kom i 1997 – 30 år etter den første. Selv ikke S-Klassen skiftet så sjelden.

(saken fortsetter)

Men allerede nå, 20 år etter den, er tredje generasjon her. Begynner selv japanerne å bli lett utålmodige?

Den debuterte riktignok på Tokyo-utstillingen i fjor høst, men det er først disse dagene den har begynt å selge.

Utseendet er ganske nært den spesielle versjonen av andre generasjon som ble bygget i svært lavt antall etter spesielt ønske fra Keiserens administrasjon. Det dukket faktisk opp noen bårebiler også fra den spesielle serien som bare varte fra 2006 til 2008.

Vi snakker med andre ord konservativt.

Og med en akselavstand på 309 cm og en lengde på 534 cm snakker vi nok en gang om en bil som er sjåførkjørt-sentrert med vekt på komfort i baksetet.

Det mest påfallende elementet i akkurat den avdelingen er at innstegs-tersklene ved bakdørene er senket med 15 mm slik at det skal bli enda enklere å entre eller trekke seg fra foretaket.

Behøver jeg nevne power-fothvilere med massasje?

I akterkahytten får deltakerne også en ikke altfor stor skjerm, 11,6 tommer, montert mellom forsetene, og en 12-kanals forsterker fordeler lyd til 20 godt plasserte høyttalere.

En egen 7-tommer kan brukes til å styre alle funksjoner der bak. Gammel skau og edle stoffer er en selvfølge, og jeg går ut fra at eksteriørfargetilbudet (bare fire varianter) refererer til japanske kultur:

Kamui Eternal Svart, for eksempel. Eller Lake Mashu Shrine Blå Mica. Dessuten har vi Asuka Red Mica og Seika Radiant Silver – og det er det.

Men, selvfølgelig, både interiørt og eksteriørt er det mulig å få det man ønsker å betale for.

Mengder av sikkerhetsdetaljer og sjåførstøttesystemer, og legg merke til at baklysene ser ut akkurat som de som var med da første generasjon debuterte. Tradisjon er viktig.

Men maskinen er det ikke mye tradisjon over.

Her har vi fem-liters 2UR-FSE V-åtteren, lett assistert av Toyotas Hybrid System II. Når du legger den ene til den andre, topper det på 425 hk. Selv om det hele veier inn på 2370 kg, burde det allikevel kunne skje noe ved hjelp av pedalen til høyre.

Forbruk er oppgitt til 0,74 l/mil – hvilket høres ut som en typisk hybrid-overdrivelse – men som antakelig ikke spiller noen rolle for kundene i denne gruppen.

Og, i fall du lurer, du finner ikke denne oppskriften på noen Lexus. Den er eksklusiv Toyota.

Som det slett ikke er mange av.

Fra håndbygge-fabrikken som ligger nydelig til, like ved nasjonalparker ved Fuji, vil det komme cirka 50 biler hver måned. Prisen ligger rett under 20 millioner yen – tilsvarende snaue 1,5 millioner kroner.

Og i fall du lurer på det også: Europeisk typegodkjenning har liksom aldri vært noe tema.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde1
Så lang rekkevidde får elektrisk Opel Corsa
Opel har sluppet mer informasjon og bilder av den elektriske Corsa-modellen.
Les mer
layid-bilde2
58 km elektrisk DS-7 Crossback-rekkevide
Det er nå klart at når ladbare DS 7 Crossback E-Tense ankommer utpå høsten, vil den oppgitte elektriske rekkevidden være 58 km etter WLTP-normen.
Les mer
layid-bilde3
Oppgraderer Discovery
Ny grill, nye støtfangere og LED-lykter foran og bak er den synlige endringen på Land Rover Discovery Sport, men Snart blir Land Rover Discovery Sport også ladbar.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan alle reservere Hondas lille elbil
Tirsdag morgen åpnet Honda for at alle som ville kunne reservere den lille elbilen e.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Bildrømmer fra Uganda
Hvorfor skal ikke Afrika, nummer to i verden både i areal og folketall, ha sin egen, selvstendige bilindustri? I Uganda er de nå i ferd med å realisere en slik tanke.
Les mer
layid-bilde6
Her er Fords nye råtass
Ford viste i dag frem de første bildene av den helt nye råtassen Ford Focus ST som stasjonsvogn.
Les mer
layid-bilde7
Audi strammer opp A4
Audi A4 får en facelift etter fire år på markedet. I den forbindelse lanseres en supersprek dieselvariant.
Les mer


layid-bilde8
MINIs sprekeste får mer krutt under panseret
Les mer
toppsak-bilde9
Opel Grandland X Hybrid4: Ladbar 300-hester med 4x4
Opel fortsetter sin strategi mot elektrifisering av alle modeller når de mot slutten av året lanserer Grandland X Hybrid4.
Les mer
layid-bilde10
Den siste av arten?
Les mer
layid-bilde11
Nå kan du bestille Volkswagen ID.
Les mer
layid-bilde12
Snart oppgraderes Kona
Les mer
layid-bilde13
Den måtte jo bare realiseres
Nå avslører Porsche en dårlig skjult hemmelighet - deres nydelige Speedster settes i produksjon.
Les mer
layid-bilde14
Mercedes EQC: Prisen er klar
Fra i dag og noen uker fremover skal journalister fra hele Europa kjøre Mercedes EQC i området rundt hovedstaden. Nå er norsk pris klar.
Les mer
toppsak-bilde15
Elbil med Morgan-gener
For en gangs skyld, når vi presenterer en ny elbildrøm fra et start-up-selskap, er den verken kinesisk eller overdrevent Super. Men engelsk og ganske kjapp allikevel.
Les mer
layid-bilde16
Sniktitt på ny 8-er
Les mer
layid-bilde17
Ladbar DS får norsk pris
Les mer
layid-bilde18
Hyundai oppgraderer Ioniq
Hyundai har i dag sendt ut de første bildene av en oppgradert Ioniq. De viktigste endringene er økt rekkevidde og nytt sikkerhetsutstyr.
Les mer
layid-bilde19
Mercedes EQC i nærmiljøet
Her er Mercedes EQC knipset på Fornebu. Neste uke kan du se flere av dem i Oslo-området.
Les mer
layid-bilde20
Prisløft for ny Soul
Prisene økes betydelig når nye e-Soul tar overfor for første generasjon Soul EV. På kjøpet får du mer rekkevidde og nytt utstyr.
Les mer
layid-bilde21
Lotus i sitt andre hjemland
Det var på tide at Lotus fikk en skikkelig lansering i Kina etter at Geely overtok henne fra Proton for ett år og elleve måneder siden. I Shanghai bød hun faktisk på en av de virkelige store meldingene.
Les mer
layid-bilde22
Mystisk kineser i New York
De som følger med hadde nok ventet denne bilen på Shanghai-utstillingen. I stedet dukket den opp i New York. Her er bakgrunnen mer utydelig enn det som er vanlig med kinesiske superbiler man aldri har hørt om før.
Les mer
toppsak-bilde23
Ny Passat GTE på snarvisitt i Norge
Torsdag var den nye ladbare versjonen av Volkswagen Passat på snarvisitt til Norge.
Les mer
layid-bilde24
Kinesisk hydrogenbil
En av de uventede og ukjente bilene som står i Shanghai heter Grove, er en ren hydrogenbil og er designet av Pininfarina.
Les mer
layid-bilde25
Pininfarina i Kina
Pininfarina stiller med flere biler i Shanghai. To av dem på et merke som heter Karma, etterfølger etter et danskspråklig forsøk.
Les mer
layid-bilde26
BYDs overflødighetshorn
BYD stiller på Shanghai-utstillingen med konseptbil og ny e-Serie. Og for ikke å dominere for mye hadde de noen presentasjoner for et par uke siden også. Et annet sted. Til sammen 23 nye biler i Shanghai, sier de.
Les mer
layid-bilde27
Stor spennvidde fra W
Les mer
toppsak-bilde28
Nytt og smått fra Hyundai
Det er hyggelig å kunne fortelle at ikke alt som debuterer i New York disse dagene er tre tonns slagskip med plass til en halv armé. Noen er litt mer forsiktige, som den nye Hyundai Venue.
Les mer
layid-bilde29
Kias vidunder-bil
Les mer
layid-bilde30
Mercedes lanserer ny GLS
Like før den er på markedet får BMW X7 en ny konkurrent å bryne seg på når Mercedes nå lanserer en ny generasjon av sin store SUV.
Les mer
layid-bilde31
Ny Subaru Outback
Subaru lanserer det de betegner som sjette generasjon Outback på bilutstillingen i New York. De lover den sikreste og mest komfortable Outback noensinne.
Les mer
layid-bilde32
Genesis gjør elbilen kompakt
Genesis er jo egentlig kjent som et luksusmerke som veldig ofte benytter målebåndet til Mercedes. Men til bilutstillingen i New York kommer de med en elbil som er virkelig kompakt.
Les mer
toppsak-bilde33
Nye motorer i Audi S5
Audi fortsetter elektrifiseringen og lanserer nye drivlinjer i S5 Coupé og Sportback.
Les mer
layid-bilde34
Aston Martins elektriske Rapide
Les mer
layid-bilde35
Ny brobygger fra Mercedes
Les mer
layid-bilde36
En smak av fremtid
Audi viser et konsept i Shanghai som har lite med dagens virkelighet å gjøre.
Les mer
layid-bilde37
Volkswagen viser sin nyeste ID.
På Shanghai-utstillingen som åpner om noen dager skal Volkswagen viser nok et eksempel på hva de kan bygge på sin elektriske plattform.
Les mer
layid-bilde38
Nye drivlinjer i Audis langturbiler
Når Audi nå lanserer nye utgaver av S6 og S7, har disse for første gang dieselmotor under panseret. Og de har realisert en teknologi vi fikk en smakebit av for flere år siden.
Les mer