img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
20 bilder i galleri
V12 viker for hybrid
Når Toyota nå viser sin tredje generasjon Century (modellen er jo bare 50 år gammel!) er V12-motoren hevet på dynga. Erstatningen er en pingle-hybrid.

Det var en Toyota Century som for alvor lærte meg hva Antimakassar er.

Folk på et visst nivå (for eksempel journalistnivå) som har besøkt Toyota i hjemlandet, har vanskelig kunnet slippe unna en tur i en av fabrikkens flaggskip-modeller.

Century har vært navnet på slikt de siste 50 år.

De turene skjedde alltid i et baksete, og en gang kom jeg til å bruke ordet Antimakassar da vi snakket om de hvite kniplingsdukene som hang over toppen av seteryggen

Min kollega nektet å tro at det var det det het, og jeg var neimen ikke skråsikker jeg heller, men mente allikevel ganske forsiktig at det var navnet på et av de produktene en tidligere bestemor heklet frem.

Så jeg måtte slå opp da, (vi brukte tjukke bøker til den slags en gang) og fikk bekreftet at Antimakassar er en gammel betegnelse på et beskyttelsestrekk for øverste delen av en stolrygg.

Dessuten er navnet selvforklarende når man fikk vite at Makassarolje var et vanlig middel herrer brukte for å holde håret på plass (a la Brylkrem) og at oljen sette grisete flekker i møblene. (Anti, gresk, vet vel de fleste hva betyr.)

Jeg hadde rett, og jeg tviler på om det er interessant for noen andre i det hele tatt.

For dagens tekst er Century og ikke fett hodehår.

Den første Century kom i 1967. Den var pompøs, med valg mellom tre akselavstander (fra 2,86 til 3,51 meter). Den lengste manglet 20 cm på å nå seks meter, men allikevel veide den under to tonn.

Den nøyde seg imidlertid med en V-åtter på mindre enn 200 hester, så alle som var interessert i under-skallet syntes nok at andre generasjon var enda mer pompøs.

Riktignok nøyde den seg med en litt puslet akselavstand på bare litt over tre meter, og én eneste karosserivariant på 527 cm, men den hadde jo en nydelig femliters V12 motor på 280 hester (som i mange kjente tilfeller var bygget om til å yte meget mer enn det).

Det sier jo forresten litt om japanernes langsiktighet når generasjon to kom i 1997 – 30 år etter den første. Selv ikke S-Klassen skiftet så sjelden.

(saken fortsetter)

Men allerede nå, 20 år etter den, er tredje generasjon her. Begynner selv japanerne å bli lett utålmodige?

Den debuterte riktignok på Tokyo-utstillingen i fjor høst, men det er først disse dagene den har begynt å selge.

Utseendet er ganske nært den spesielle versjonen av andre generasjon som ble bygget i svært lavt antall etter spesielt ønske fra Keiserens administrasjon. Det dukket faktisk opp noen bårebiler også fra den spesielle serien som bare varte fra 2006 til 2008.

Vi snakker med andre ord konservativt.

Og med en akselavstand på 309 cm og en lengde på 534 cm snakker vi nok en gang om en bil som er sjåførkjørt-sentrert med vekt på komfort i baksetet.

Det mest påfallende elementet i akkurat den avdelingen er at innstegs-tersklene ved bakdørene er senket med 15 mm slik at det skal bli enda enklere å entre eller trekke seg fra foretaket.

Behøver jeg nevne power-fothvilere med massasje?

I akterkahytten får deltakerne også en ikke altfor stor skjerm, 11,6 tommer, montert mellom forsetene, og en 12-kanals forsterker fordeler lyd til 20 godt plasserte høyttalere.

En egen 7-tommer kan brukes til å styre alle funksjoner der bak. Gammel skau og edle stoffer er en selvfølge, og jeg går ut fra at eksteriørfargetilbudet (bare fire varianter) refererer til japanske kultur:

Kamui Eternal Svart, for eksempel. Eller Lake Mashu Shrine Blå Mica. Dessuten har vi Asuka Red Mica og Seika Radiant Silver – og det er det.

Men, selvfølgelig, både interiørt og eksteriørt er det mulig å få det man ønsker å betale for.

Mengder av sikkerhetsdetaljer og sjåførstøttesystemer, og legg merke til at baklysene ser ut akkurat som de som var med da første generasjon debuterte. Tradisjon er viktig.

Men maskinen er det ikke mye tradisjon over.

Her har vi fem-liters 2UR-FSE V-åtteren, lett assistert av Toyotas Hybrid System II. Når du legger den ene til den andre, topper det på 425 hk. Selv om det hele veier inn på 2370 kg, burde det allikevel kunne skje noe ved hjelp av pedalen til høyre.

Forbruk er oppgitt til 0,74 l/mil – hvilket høres ut som en typisk hybrid-overdrivelse – men som antakelig ikke spiller noen rolle for kundene i denne gruppen.

Og, i fall du lurer, du finner ikke denne oppskriften på noen Lexus. Den er eksklusiv Toyota.

Som det slett ikke er mange av.

Fra håndbygge-fabrikken som ligger nydelig til, like ved nasjonalparker ved Fuji, vil det komme cirka 50 biler hver måned. Prisen ligger rett under 20 millioner yen – tilsvarende snaue 1,5 millioner kroner.

Og i fall du lurer på det også: Europeisk typegodkjenning har liksom aldri vært noe tema.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Noe du lurer på om Toyota RAV4?
Vi skal prøvekjøre nye Toyota RAV4 i Spania. Er det noe du lurer på om bilen?
Les mer
layid-bilde1
Infiniti konsept baner vei for el-SUV
Infinitis innslag på Detroit-utstilling er konseptbilen QX Inspiration. Den er et forvarsel om merkets først elbilsom skal på markedet i 2021.
Les mer
layid-bilde2
Cadillacs AMG / M Sport
Cadillac etablerer en egen divisjon som skal stå for de grommeste modellene. Først ut er CT6 V-Sport, og forhåndssalget starter i Detroit.
Les mer
layid-bilde3
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde4
Ny Mondeo hybrid klar for Norge
I dag er Ford Mondeo stasjonsvogn vist offentlig på bilutstillingen i Brüssel. Den er snart på plass hos norske forhandlere.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Prisene klare for ny Citroën
Citroën lokker med en startpris på 303.000 kroner for sine nye C5 Aircross, men tror flesteparten av kundene vil velge en toppmodell med full utstyrspakke.
Les mer
layid-bilde6
En Kia etter amerikansk smak
Kia har designet en SUV for å møte amerikanerne på hjemmebane. Her er det plass til hele familien. Og vel så det.
Les mer
layid-bilde7
Ansiktsløft for Ioniq
Etter bare tre år på markedet får Norges-aktuelle Hyundai Ioniq nå et ansiktsløft.
Les mer


layid-bilde8
VW nøyde seg med å redesigne US-Passat
Les mer
toppsak-bilde9
BMW 7-serie oppgraderes
BMW har i dag presentert en oppgradert utgave av sin luksuriøse 7-serie. Lokasjonen for arrangementet var nok overraskende for enkelte.
Les mer
layid-bilde10
Hyundai presenterer ny racer
Les mer
layid-bilde11
Ford solgte mer enn én million F-serie i fjor
Les mer
layid-bilde12
Samleobjekt fra Subaru
Les mer
layid-bilde13
Ny Ford Explorer, men ikke for Europa
Hybrid teknologi står sentralt når Ford nå lanserer sjette generasjon av den viktige SUV-en Explorer.
Les mer
layid-bilde14
Mustang Shelby til nye høyder
Med over 700 hester viser Ford sin hittil råeste Shelby Mustang på Detroit-utstillingen.
Les mer
toppsak-bilde15
Nissan med fremtidsglimt
Bilutstillinger og konsepter henger tett sammen. Til Detroit har Nissan med seg en futuristisk sportssedan.
Les mer
layid-bilde16
Supra er tilbake
Les mer
layid-bilde17
Elektrisk fra Cadillac
Les mer
layid-bilde18
Første hybride Subaru
De første bilene kommer til Norge mot slutten av året, men allerede nå starter Subaru-forhandlerne innsalget av sin første hybridmodell.
Les mer
layid-bilde19
Cadillac kompletterer SUV-linjen
Kanskje ikke kjappest på avtrekkeren, men nå har i hvert fall Cadillac klart å telle helt til 6. Deres nye crossover XT6 står på Detroitutstillingen nå.
Les mer
layid-bilde20
Nytt hint fra Lexus
Lexus viser en lekker åpen LC på Detroit-utstillingen. Foreløpig som konsept, men det drøyer neppe lenge før den kan kjøpes.
Les mer
layid-bilde21
Mini-el med 350 km
Batterielektrisk mini-bil pleier å bety mini-rekkevidde. Når kinesiske Great Wall nå viser en bil på trehundreogfemti cm lengde, med like lang rekkevidde i kilometer, begynner det å bli spennende.
Les mer
layid-bilde22
Her er nye 911 Cabriolet
Bare seks uker etter at nye 911 Coupé debuterte i Los Angeles, følger den åpne utgaven etter.
Les mer
toppsak-bilde23
Første Range Rover Evoque i Norge
Mens I-Pace var den store nyheten fra Jaguar Land Rover i fjor, blir kompakt-SUV-en Range Rover Evoque årets store nyhet. Den nye modellen ble vist frem for pressen onsdag, mens de første kundebilene er ventet i mars/april.
Les mer
layid-bilde24
Zafira tilbake, i helt ny form
Opel Zafira var blant de første tyske flerbruksbiler da den ble lansert for 20 år siden. Etter å ha vært borte fra markedet en stund kommer modellen nå tilbake, større og med langt flere valgmuligheter enn tidligere.
Les mer
layid-bilde25
Her er andre generasjon CLA
Mercedes benytter elektronikkutstillingen i Las Vegas til å vise sin nye CLA. Den overgår forgjengeren på de fleste områder.
Les mer
layid-bilde26
To nye Leaf-modeller
Endelig lanseres Nissan Leaf med større batterikapasitet, men foreløpig i svært begrenset opplag og med lang leveringstid. Skjønt et halvt år kan vel også regnes som kort i dagens elbil-verden.
Les mer
layid-bilde27
Fra asfalt til røft terreng
Les mer
toppsak-bilde28
Ny Supra, bilde for bilde
Toyota skal avduke sin nye Supra på Detroit-utstillingen om to uker. Men det lekker stadig ut bilder som viser hva vi har i vente.
Les mer
layid-bilde29
Ny Senna fra McLaren
Les mer
layid-bilde30
Retro Mustang fra Russland
Et russisk selskap har laget en moderne drømmebil med klare referanser til en 1967 Ford Mustang Fastback.
Les mer
layid-bilde31
Gallakjolenes venn
Den nyeste Lincoln-modellen blander inne litt historie uten at det blir kvalmt. Møt et 80-års minne: Lincoln Continental.
Les mer
layid-bilde32
Zagato fullfører kvartetten
Aston Martin lovte fire spesialutgaver av Vanquish fra Zagato. Her er nummer fire, i endelig utgave.
Les mer
toppsak-bilde33
Klar for strengere krav
Mini har nå klargjort sine sprekeste modeller for nye utslippskrav.
Les mer
layid-bilde34
NIO lanserer sin andre SUV
Les mer
layid-bilde35
Rendyrket kjøreglede
Les mer
layid-bilde36
Symfoni for 12 sylindre
Nå har Aston Martin avslørt noe av det vi vanlig dødelige kan ha en viss glede av i forbindelse med den kommende Valkyrie. Låten. Wagner var ikke i nærheten.
Les mer
layid-bilde37
Skodas sporty SUV
Det nærmer seg norsk lansering av Skodas første SUV med RS-betegnelse. Et fargerikt innslag på SUV-paletten.
Les mer
layid-bilde38
Karbon-egg
Königsegg har vist oss en Regera som er enda mer raffinert enn vanlig. Nakent karbon hele veien - med en finish de smarte svenskene har utviklet selv.
Les mer