img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
12 bilder i galleri
GT-R uten grenser
Her har vi et godt eksempel på at Italdesign jobber helt uavhengig av eieren: Volkswagen-gruppen. De kommer nemlig med en grenseløs Nissan.

Jeg har en følelse av at i denne veldig spesielle versjonen av Nissans legendariske GT-R ligger det flere linjer fra Nissans egen Alfonso Albaisa og hans designere, enn fra Italdesigns mannskaper.

For jeg syns nok ikke alt fra Italdesign har vært topp de siste årene, men for denne versjonen er det ikke mye jeg rynker på nesen over.

Det som er litt gøy er at Nissan forsøker å presentere dette som en dobbelt femti-års dag. At GT-R navnet dukket opp for første gang på en Skyline (riktignok produsert fra 1969 – men den ble kanskje presentert året før?) får så være.

Men at de som har gjort denne jobben, Italdesign, også er 50 år, er reelt nok og gjør at vi kan minne om at nå er grunnleggerfamilien, Giugiaro, helt ute av bildet og at det er Volkswagen-gruppen som er eier av bedriften.

Men de mener åpenbart alvor når de sier at de driver utviklings- og designarbeid for alle, for her er altså en helt ekte Nissan «by Italdesign».

Denne bilen heter GT-R50 og karakteriseres først og fremst av en imponerende fargekombinasjon, der store områder med gull blander seg inn i en praktfull gråfarge – uten at det blir vulgært.

Riktignok kan navnene på kulørene kanskje høres ut som i meste laget: Liquid Kinetic Gray og Energetic Sigma Gold – men det fungerer glimrende – i hvert fall på bildene.

Hvis man nøyer seg med det, og ikke kommer lengre enn til fargene, går man imidlertid glipp av mye annet. Den nye grillen for eksempel, de nye LED-lyktene foran, og power-bulken på panseret – hele bilen har fått et nytt uttrykk forfra.

Et lavere tak, senket med cirka fem centimeter,  med en klar bule i midten, gjør også noe for det hele, sammen med de forstørrede «samuraisverd-blad»-formede luftåpningene bak forhjulene.

Men det er vel «hekkfra» vi opplever de største endringene. Det er der gull- og grå-kontrastene er mest utpreget (selvfølgelig fordi det er der det er mest gull), samtidig som hekkvingen blir mye mer påfallende.

Men ikke glem at taklinjen er trukket mye lengre bakover – nå kan vi nesten snakke fastback, og at baklysene er blitt meget mer 3D.

Alle karosserimodifikasjonene gjør at denne modifiserte utgaven måler nesten 10 cm mer i lengden enn en «standard» Nismo-versjon. Den er rundt 10 cm bredere også, og ikke mer enn 5 cm lavere. Akselavstand er det selvfølgelig ikke gjort noe med.

(saken fortsetter)

På innsiden er det mengder av Alcantara og karbon – men ikke uten at grått og gull er repetert i solide doser der også.

Heldigvis har ikke alt dette skjedd uten at mekanikken også har holdt følge.

Nisma har slått opp i GT3-katalogen sin og hentet ut 3,8-liters V6-versjonen der en twin-turbo installasjon hjelper den til å nå 720 hk v. 7.100 omdreininger og 780 Nm mellom 3.600 og 5.600 («estimated» som de skriver i spesifikasjonene).

Transmisjonen, inkl. ATTESA E-TS 6-trinns transakselen er forsterket, og hele opphengningen er bygd opp rundt Bilsteins DampTronic-I system.

Røde Brembo, selvfølgelig, bak 21-tommerne som er bedekket med Michelin Pilot Super Sport.

I meldingen om denne bilen står det litt kryptisk at «den skal få sin Europa-premiere i juli» uten flere detaljer.

Kan noen, plis, fortelle meg hvor og når?


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Norgesdebut for Tesla Model 3
Det var tilløp til kø da Tesla åpnet dørene til første Model 3-visning på norsk jord i dag. Men den er her bare for at potensielle kunder kan se og røre, ikke kjøre den. De første kundebilene kommer først i 2019.
Les mer
layid-bilde1
Ny hydrogenbil fra Mercedes
Den ser nesten ut som en vanlig GLC, men under skallet skjuler deg seg noe nytt og fremtidsrettet.
Les mer
layid-bilde2
Her er ny 3-serie i M-drakt
Vi møtte nye BMW 3-serie i Paris, men amerikanerne får nå se en spesialutgave i LosAngeles om et par uker.
Les mer
layid-bilde3
Barsk ny Ranger fra Ford
Nå åpner Ford for bestilling av den tøffe Ranger Raptor. Men fortsatt er det en stund til du kan plassere den på gårdsplassen.
Les mer
layid-bilde4
Snart kommer BMWs nye toppmodell
Den er allerede på banen i racing-utgave, men snart vises også gateversjonen av BMW M8 Coupé. Her får vi en smakebit.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Ladbar E-Klasse er bestillingsklar
Mercedes-importøren har hatt et meget begrenset antall ladbare modeller den siste tiden, men nå er nye alternativer bestillingsklare.
Les mer
layid-bilde6
Tarok blir navnet på VWs livsstil-pickup
Tarok blir navnet på den fem meter lange pickupen som Volkswagen premiereviste i helgen som konsept i Brasil. Men dessverre, ha ikke for store forhåpninger om å se den i Norge.
Les mer
layid-bilde7
Lexus UX skal koster fra 383.800 kroner
Med startpris på 383.800 kroner går nye Lexus UX 250h rett i strupen på BMW X1, Jaguar E-Pace, Mercedes GLA og Volvo XC40.
Les mer


layid-bilde8
Salgsklar Mercedes GLE
Les mer
toppsak-bilde9
Lanseringskalender 2018
Vi gir deg Norges mest komplette oversikt over store og små bilnyheter i 2018.
Les mer
layid-bilde10
En tøffere Focus
Les mer
layid-bilde11
Prisdumper VW e-Up med nye 20.000 kroner
Les mer
layid-bilde12
BMW 8-serie kabriolet til Norge med vårsola
Les mer
layid-bilde13
Kompakte Skoda Scala i strupen på VW Golf
Škoda løfter nå litt mer på sløret for den kommende familie-kombimodellen Scala. Den blir 4,36 meter lang og får bensinmotorer på 95, 115 og 150 hk. Diesel droppes.
Les mer
layid-bilde14
Ford GT Carbon Series slanket med 18 kilo
Carbon-serien av Ford GT kan bestilles fra 8. november, og du har 30 dager på deg før Ford setter strek.
Les mer
toppsak-bilde15
VW snart klar med liten pickup, vises først i Brasil
Ti år etter at VW viste det første konseptet på pickupen som skulle bli til Amarok er det nå klart for å en mindre, firehjulsdrevet og mer fleksibel pickup som konsept i Brasil. Denne bilen kan komme fortere til Norge enn du aner.
Les mer
layid-bilde16
Ferraris mareritt
Les mer
layid-bilde17
Leveringskø for Kia e-Niro til langt ut i 2020
Les mer
layid-bilde18
Endelig i Norge: Ford Transit Custom 4x4
Ford Transit Custom med firehjulsdrift debuterer i Norge på Oslo Motor Show med Extrem Konzepte i Tyskland som produsent og MS-RT Norge som importør.
Les mer
layid-bilde19
T-Cross kan bli VWs viktigste SUV i Norge
SUV-enes sterke posisjonen gjør at lille VW T-Cross blir en svært viktig bil for Volkswagen i Norge selv om den ikke kommer i elektriske eller hybride varianter.
Les mer
layid-bilde20
Lynk & Co på banen
Overraskende melding fra Lynk & Co - som ikke akkurat misbruker in-bokser - deres modell 03 kommer i en Racing-utgave. Bokstavelig talt, den skal delta i WTCR neste år.
Les mer
layid-bilde21
En liten hissigpropp
Brabus er glad i Smart-biler, og nå har de laget sin kraftigste utgave så langt: 125R. Dessverre får vi neppe se denne i Norge.
Les mer
layid-bilde22
Polestar, et bygg nærmere
Vi har vært med på åpningen av Polestars hovedkvarter i Göteborg. Vi visste at bil-innholdet i presentasjonen ville bli magert så vi kjørte likegodt ned i en Polestar.
Les mer
toppsak-bilde23
Porsche Taycan til under 700.000 kroner?
Porsches super-elbiler passer perfekt for norsk avgiftsfritak. Når Taycan trolig er her sent i 2019 kan prisen bli under 700.000 kroner. Og nå er også konsept-SUV-en Mission E Cross Turismo som en Shooting Brake av samme bilen bekreftet.
Les mer
layid-bilde24
Ferraris Paris
Ferrari var det eneste av merkene under Fiat-paraplyen som fant det umaken verdt å ta turen til Paris. Med tre ganske/helt nye biler, og den beste av dem alle - en mer enn 50 år gammel LM.
Les mer
layid-bilde25
Mercedes mer enn dobler el-rekkevidden på ladehybride GLE
Mercedes GLE ladehybrid får hele 100 km elektrisk rekkevidde, men er først tilgjengelig neste høst.
Les mer
layid-bilde26
X7 - BMWs største SUV
X7, BMWs digre SUV med plass til sju kan nå bestilles, koster fra 1.278.500 kroner og er på plass i Norge sent i mars neste år.
Les mer
layid-bilde27
Audi A1 Allroad på vei
Les mer
toppsak-bilde28
Skodas kompakte Scala erstatter anonyme Rapid
Rapid går ut og Scala kommer inn som Škodas nye våpen i Golf-klassen.
Les mer
layid-bilde29
Renaults nye elbil-oppskrift
Les mer
layid-bilde30
Nye plug-in hybrider fra Mercedes
To av tre nye Mercedes C-Klasse registrert de siste tre årene har vært ladbare hybrider. I E-Klassen er det fortsatt diesel som dominerer. Nå letter Mercedes på sløret om neste generasjon plug-in C- og E-Klasse.
Les mer
layid-bilde31
Pariss under utvikling
Et av lyspunktene på årets bilutstilling i Paris: Pariss er ikke død, de har samlet kapital til videre utvikling og er i rute med produksjon av en snacksy elektrisk roadster. Og en Formel E med tak!
Les mer
layid-bilde32
Hybridenes S-Klasse
Mercedes lanserer nå tredje generasjon hybrid S-Klasse. Hvis du er i markedet for en stor luksuslimousin er den verd å vurdere.
Les mer
toppsak-bilde33
Nytt alternativ i Mondeo-familien
Nå får endelig Ford et alternativ de har savnet i årevis - en hybrid stasjonsvogn.
Les mer
layid-bilde34
Qashqai får nye drivlinjer
Les mer
layid-bilde35
Et nytt merke er født
Les mer
layid-bilde36
Vietnam-bil i Paris
Dette var en stor premiere. Nye biler fra nytt bilproduserende land - presentert av David Beckham og to bemerkelsesverdige kvinner.
Les mer
layid-bilde37
Kineser på ramme alvor
Dersom GAC er kjent for noe som helst, må det være for å ha hatt en modell som het Trumpchi. Men etter en fremvisning i Paris må vi kanskje begynne å ta dem på alvor?
Les mer
layid-bilde38
Porsche bekrefter Speedster
Det er skummelt når man gjør som Porsche - viser en fremtidsmodell sammen med den 64 år gamle bilen som har vært inspirasjonen. Det blir fort en «hvilken er den fineste»-konkurranse. Så flaut hvis den gamle vinner.
Les mer