img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
33 bilder i galleri
Oslo-visitt for Bytes på hjul
Storfint besøk i Oslo: Byton – en av de mest spennene kinesiske start-up’ene, besøkte elbil-hovedstaden denne helgen.

Byton heter bilen. Den første versjonen ble vist på CES i vinter, så kom det en sedan-utgave på den kinesiske CES for noen uker siden. 

Samtidig pakket hovedkontoret i München inn den første versjonen og tok seg en tur til Oslo.

Riktignok ikke den første visningen etter CES, de hadde allerede vært på møbelmessen i Milano (kall det heller designuken) og vist den frem der. Men Oslo-besøket hadde et annet formål:

– Vi ønsker å besøke miljøer som er åpne for digitale ideer og som er nysgjerrige på innovative teknologier, sa Carsten Breitfeld – han er både medstifter, styreformann og CEO for denne Silicon Valley-München-Hong Kong-Nanjing-baserte bedriften.

Den bilen de hadde med til Oslo ligger meget nær produksjonsmodellen, kunne alle de involverte bekrefte.

Den var da også herlig fri for flashy konseptbil-overdrivelser. Den kommer riktignok til å få sidespeil i stedet for kameraer, men det er omtrent det. Selv de svingbare forsetene, som gjør det enklere med personlig interaksjon ved robotkjøring, beholdes i produksjon.

– Selvfølgelig kunne vi bygget inn en festlig styrestikke som så foldet seg inn og forsvant helt i autonom modus, sa designsjefen Benoit Jacob.

– Men min agenda er 2019 – det er da bilen skal på markedet. Da kommer vi til å ha rattet slik vi kjenner det i dag, selv i autonom modus, og da vil jeg ha noe kjent som er på plass der, rett foran føreren – ikke noe futuristisk tøv som kanskje er morsomt på en bilutstilling, men som er helt ubrukbart i dagens og morgendagens virkelighet. Jeg ba designerne mine tegne et gørrkjedelig, gammeldags ratt og ikke noe spektakulært.

– Du kan spektakulære opp hva som helst. Jeg er en enkel person og jeg er en sterk tilhenger av å despektularisere, presiserte han.

Jacob har litt av en fortid. Han tegnet Renaults ultra-festlige Spyder i sin tid (med eller uten frontrute), så gjorde han i-bilene for BMW, – da måtte vi jo være radikale, for den biltypen var ultraradikal den gang. Men i dag er jo elbiler den nye Svart – de er så vanlige at det er ikke noen grunn til å bruke et radikalt formspråk for å fortelle at bilen er batteridrevet …

… sier han for å forklare at Bytons design-DNA er ganske enkelt: Innovativ og Autoritativ. 

– Det du ser er det du får, sier han, – her er det ikke noe som er overloaded.

Og da jeg spør om hva som er «kinesisk» med denne bilen sier han at – det eneste som er kinesisk med dette prosjektet er måten vi gikk løs på det: vi sa til oss selv at ikke noe er umulig. Ellers finner du absolutt ingen Kina-spesifikke designspor her.

Carsten Breitfeld var like neppåjora: han fikk for eksempel en rekke gørrkjedelige spørsmål om autonom teknologi.

– Glem det, sier han – en autonom bil vil aldri fungere i Beijing. Den vil bli stående, lammet, der resten av livet. Et selvkjørende program vil måtte programmeres defensivt. Teknologien er der, ikke no’ problem. Men myndigheter og miljø – der har vi fremdeles en lang vei å gå.

Selvfølgelig var det snakk om markedsføring også, og om hvordan folk skal eie og bruke biler i fremtiden. Heller ikke her var det noen revolusjon å spore.

Henrik Wenders er sjef for markedsføring og snakket selvfølgelig mye om å redusere distribusjonsomkostninger (den enkleste måten er selvfølgelig å eliminere importørleddet).

Da jeg spurte om han så frem til at distribusjon vil utgjøre ca. 10 % av bilens sluttpris i forhold til dagens 33 %, svarte han «Noe i den størrelsen, ja».

Pragmatiske holdninger er en av grunnene til at jeg har en viss tro på dette prosjektet. Det hjelper selvfølgelig at jeg har kjent noen av disse folkene i 20 år. Nissan og BMW-bakgrunn er noe som går igjen, i tillegg til en solid dose smart kinesisk tenking (ca. 50 prosent av ledersjiktet er kinesisk fortalte Breitfeld).

Men en annen, og minst like viktig, grunn til at jeg tror på suksess er at det ser ut som om Byton er godt funded.

De har nylig hentet inn 800 millioner dollar i frisk kapital fra kilder som FAW, en av Kinas store bilfabrikker, og fra Contemporary Amperex Technology – en av landets store batteriprodusenter.

Da jeg spurte om ikke slike økonomiske forbindelser var bindinger – kunne de for eksempel kjøpe batterier hvor som helst nå? var også Breitfeld helt klar.

– FAW er Kinas eldste bilfabrikk, en av de aller største, og den er statseid. Det betyr at den kinesiske staten tror på vårt prosjekt, med alt det betyr av gode forbindelser og tilgang til bransjetoppene.

– Og Amperex har ikke gitt oss penger for å sikre avsetning – tvert om, de har gjort det fordi de vil bli med på reisen. De vil lære av det vi gjør, slik at de blir enda bedre i stand til å betjene denne enormt voksende delen av bilindustrien.

Han bekreftet samtidig at de skal ut på en ny hente-inn-kapital-reise over nyttår.

– Men da går vi nok til USA, sa han. Penger til slikt er fremdeles enklere å finne der enn i Europa. Og han la til at også den nesten runde ville ligger et sted mellom 500 og 800 millioner dollar.

Navnet Byton er avledet av Bytes on Wheels. Akkurat nå er data-elementene viktigere enn mål og vekt.

Og selv om det er et helt år til debuten, kan vi nok regne med at uansett hvor fort den delen av utviklingen går, vil Byton ha de Byte-tetteste spesifikasjonene du kan finne på bilmarkedet.

Men hvis det er harde facts du ønsker, har du noen her: 45.000 dollar (bestillingslisten er åpen), 485 cm lang på nesten 3 meters akselavstand og 520 km mellom oppladingene. Og, jo… 125 x 25 cm skjerm pluss tre ekstra skjermer som dashbord, med alle tenkbare kontrollmuligheter.

Bare det at de måler skjermer i centimeter og ikke i tommer redder dagen for meg.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Amerikanske muskler
Amerikanerne gir ikke frivillig slipp på verken store trucker eller muskelbiler. Dodge Challenger er et klassisk navn, her i helt nye utførelser. Noe for ønskelista?
Les mer
layid-bilde1
Lanseringskalender 2018
Vi gir deg Norges mest komplette oversikt over store og små bilnyheter i 2018.
Les mer
layid-bilde2
BMW M viser lettvekter
Til helgens festligheter på Goodwood hadde BMW dresset opp en M2 for å vise frem nye muligheter.
Les mer
layid-bilde3
V12 viker for hybrid
Når Toyota nå viser sin tredje generasjon Century (modellen er jo bare 50 år gammel!) er V12-motoren hevet på dynga. Erstatningen er en pingle-hybrid.
Les mer
layid-bilde4
Mer om VW T-Cross
Den kommer ikke på markedet før neste vår, men nå kommer Volkswagen med flere avsløringer om kompakt-SUV-en T-Cross.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Hyundai tror fullt og fast på brenselceller
Brenselceller oppfattes fortsatt som fremtidens bilteknologi når Hyundai nå lanserer Nexo, andre generasjon med hydrogen på tanken.
Les mer
layid-bilde6
Supra på Goodwood
Toyota har med seg en prototyp på nye Supra til Goodwood Festival of Speed denne helgen. Men vi kan vise seg mer enn Toyota gjør frivillig.
Les mer
layid-bilde7
Ny Wrangler: Et tilbakeblikk framover
Hvis du ikke vet hva en Wrangler er, så ikke tenk på det. Hvis du vet det, vil du fort finne ut at denne er enda Wranglere enn noen gang tidligere. Tilhenger-fraksjonen vil elske den.
Les mer


layid-bilde8
Hyundai Kona: Flott elbil, laaang leveringstid
Les mer
toppsak-bilde9
Noe du lurer på om Honda CR-V?
Hondas CR-V var lenge verdens mest solgte SUV. Den posisjonen tapte den. Honda var også lenge et av de merkene på det norske marked med størst respekt. Det har vel også endret seg. Men nå kan vi kanskje få svar på noen spørsmål.
Les mer
layid-bilde10
Vito & Sprinter på strøm
Les mer
layid-bilde11
Snart på plass i Norge
Les mer
layid-bilde12
Ny Wrangler-generasjon - spør i vei
Les mer
layid-bilde13
Abt med massivt skyv
Abt, kjent fra Formel E og som Audi-trimmer, har også krysset 1000-hesters grensen nå. Men på en ny og original måte.
Les mer
layid-bilde14
GT-R uten grenser
Her har vi et godt eksempel på at Italdesign jobber helt uavhengig av eieren: Volkswagen-gruppen. De kommer nemlig med en grenseløs Nissan.
Les mer
toppsak-bilde15
Sommer fra Fiat
Fiat har kommet med en sommerversjon av 500. Like etter viste GarageItalia sin versjon. De har gjort den til enda mer sol&strand.
Les mer
layid-bilde16
Sporty Insignia
Les mer
layid-bilde17
Viser e-tron-interiøret
Les mer
layid-bilde18
Jeg er mer enn bare én ting
Den skal ikke vises før utpå høsten, men nå slipper Volkswagen den første offisielle informasjon om T-Cross.
Les mer
layid-bilde19
Hyundai forenkler
Når Hyundai nå lanserer en oppgradert Tucson, gjør de det enklere for kunden å velge. De påstår også at man får mye mer for pengene.
Les mer
layid-bilde20
Oslo-visitt for Bytes på hjul
Storfint besøk i Oslo: Byton - en av de mest spennene kinesiske start-up’ene, besøkte elbil-hovedstaden denne helgen.
Les mer
layid-bilde21
Ny Ford Focus på veien
PROVENCE: Ford lanserer fjerde generasjon Focus, mer sofistikert og komfortabel enn noen av sine forgjengere. Vi har kjørt den.
Les mer
layid-bilde22
Italiensk navn - britiske muskler
Med DBS Superleggera vekker Aston Martin et monster: 725 hestekrefter og 900 Nm i en super-GT.
Les mer
toppsak-bilde23
Jeg skal kjøre Peugeot 508 - noe du lurer på?
Mot slutten av uken kjører jeg nye Peugeot 508. Jeg regner med at du har mye å spørre om, og jeg skal gjøre mitt beste for å skaffe relevante svar.
Les mer
layid-bilde24
Audi puster på A4
Nå klargjøres 2019-modellene av Audi A4. Du skal være godt kjent med modellen for å oppdage endringene.
Les mer
layid-bilde25
Noe du lurer på om Ford Focus?
I morgen drar jeg til Frankrike for en første kjøretur med Fords nye Focus. Jeg tar gjerne med dine spørsmål til Ford-folket.
Les mer
layid-bilde26
Ny Koenigsegg-rekord?
Koenigsegg har satt mange rekorder opp gjennom årene. Nå har de satt en ny en: verdensrekord i ny-modell-teasing.
Les mer
layid-bilde27
Vintage, tre hjul og strøm
Les mer
toppsak-bilde28
Vekker Blazer til live
Den nye mellomklasse-SUV-en fra Chevrolet bringer et velkjent modellnavn frem fra glemselen.
Les mer
layid-bilde29
Toyota Camry tilbake - erstatter Avensis sedan
Les mer
layid-bilde30
Her er Volvos første USA-bil
Denne gangen gjorde Volvo presentasjonene i omvendt rekkefølge. Først viste de stasjonsvognen, nå følger sedanen.
Les mer
layid-bilde31
MX-5 oppdateres
Mazda har klargjort MX-5 etter nye utslippskriterier. Det har blant annet resultert i mer muskler.
Les mer
layid-bilde32
A1 har blitt tøffere i trynet
Nå kommer Audi A1 Sportback i helt ny utgave med et mye tøffere uttrykk enn forgjengeren.
Les mer
toppsak-bilde33
Bytons andre
Byton, fersk deltaker i Tesla-klassen, har allerede vist modell nummer to - et halvt år etter den første. Og nå kommer de til Oslo.
Les mer
layid-bilde34
Suzuki tilbake til røttene
Les mer
layid-bilde35
Lekker Speedster for jubileum
Les mer
layid-bilde36
Perfekt debut for BMW 8-serie
BMW har valgt en perfekt arena når de vekker 8-serien til live igjen etter 20 års fravær - Le Mans!
Les mer
layid-bilde37
Facelift for C-Klassen
Tiden er inne for en midtlivsoppdatering av Mercedes C-Klasse. Det meste skjer under skallet.
Les mer
layid-bilde38
Alfa med to spesialer
Alfa Romeo lager spesialutgaver av Stelvio og Giulia for å feire sine prestasjoner på Nürburgring. Tilbudet innbefatter mer enn bare en heftig bil.
Les mer