img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
33 bilder i galleri
Oslo-visitt for Bytes på hjul
Storfint besøk i Oslo: Byton – en av de mest spennene kinesiske start-up’ene, besøkte elbil-hovedstaden denne helgen.

Byton heter bilen. Den første versjonen ble vist på CES i vinter, så kom det en sedan-utgave på den kinesiske CES for noen uker siden. 

Samtidig pakket hovedkontoret i München inn den første versjonen og tok seg en tur til Oslo.

Riktignok ikke den første visningen etter CES, de hadde allerede vært på møbelmessen i Milano (kall det heller designuken) og vist den frem der. Men Oslo-besøket hadde et annet formål:

– Vi ønsker å besøke miljøer som er åpne for digitale ideer og som er nysgjerrige på innovative teknologier, sa Carsten Breitfeld – han er både medstifter, styreformann og CEO for denne Silicon Valley-München-Hong Kong-Nanjing-baserte bedriften.

Den bilen de hadde med til Oslo ligger meget nær produksjonsmodellen, kunne alle de involverte bekrefte.

Den var da også herlig fri for flashy konseptbil-overdrivelser. Den kommer riktignok til å få sidespeil i stedet for kameraer, men det er omtrent det. Selv de svingbare forsetene, som gjør det enklere med personlig interaksjon ved robotkjøring, beholdes i produksjon.

– Selvfølgelig kunne vi bygget inn en festlig styrestikke som så foldet seg inn og forsvant helt i autonom modus, sa designsjefen Benoit Jacob.

– Men min agenda er 2019 – det er da bilen skal på markedet. Da kommer vi til å ha rattet slik vi kjenner det i dag, selv i autonom modus, og da vil jeg ha noe kjent som er på plass der, rett foran føreren – ikke noe futuristisk tøv som kanskje er morsomt på en bilutstilling, men som er helt ubrukbart i dagens og morgendagens virkelighet. Jeg ba designerne mine tegne et gørrkjedelig, gammeldags ratt og ikke noe spektakulært.

– Du kan spektakulære opp hva som helst. Jeg er en enkel person og jeg er en sterk tilhenger av å despektularisere, presiserte han.

Jacob har litt av en fortid. Han tegnet Renaults ultra-festlige Spyder i sin tid (med eller uten frontrute), så gjorde han i-bilene for BMW, – da måtte vi jo være radikale, for den biltypen var ultraradikal den gang. Men i dag er jo elbiler den nye Svart – de er så vanlige at det er ikke noen grunn til å bruke et radikalt formspråk for å fortelle at bilen er batteridrevet …

… sier han for å forklare at Bytons design-DNA er ganske enkelt: Innovativ og Autoritativ. 

– Det du ser er det du får, sier han, – her er det ikke noe som er overloaded.

Og da jeg spør om hva som er «kinesisk» med denne bilen sier han at – det eneste som er kinesisk med dette prosjektet er måten vi gikk løs på det: vi sa til oss selv at ikke noe er umulig. Ellers finner du absolutt ingen Kina-spesifikke designspor her.

Carsten Breitfeld var like neppåjora: han fikk for eksempel en rekke gørrkjedelige spørsmål om autonom teknologi.

– Glem det, sier han – en autonom bil vil aldri fungere i Beijing. Den vil bli stående, lammet, der resten av livet. Et selvkjørende program vil måtte programmeres defensivt. Teknologien er der, ikke no’ problem. Men myndigheter og miljø – der har vi fremdeles en lang vei å gå.

Selvfølgelig var det snakk om markedsføring også, og om hvordan folk skal eie og bruke biler i fremtiden. Heller ikke her var det noen revolusjon å spore.

Henrik Wenders er sjef for markedsføring og snakket selvfølgelig mye om å redusere distribusjonsomkostninger (den enkleste måten er selvfølgelig å eliminere importørleddet).

Da jeg spurte om han så frem til at distribusjon vil utgjøre ca. 10 % av bilens sluttpris i forhold til dagens 33 %, svarte han «Noe i den størrelsen, ja».

Pragmatiske holdninger er en av grunnene til at jeg har en viss tro på dette prosjektet. Det hjelper selvfølgelig at jeg har kjent noen av disse folkene i 20 år. Nissan og BMW-bakgrunn er noe som går igjen, i tillegg til en solid dose smart kinesisk tenking (ca. 50 prosent av ledersjiktet er kinesisk fortalte Breitfeld).

Men en annen, og minst like viktig, grunn til at jeg tror på suksess er at det ser ut som om Byton er godt funded.

De har nylig hentet inn 800 millioner dollar i frisk kapital fra kilder som FAW, en av Kinas store bilfabrikker, og fra Contemporary Amperex Technology – en av landets store batteriprodusenter.

Da jeg spurte om ikke slike økonomiske forbindelser var bindinger – kunne de for eksempel kjøpe batterier hvor som helst nå? var også Breitfeld helt klar.

– FAW er Kinas eldste bilfabrikk, en av de aller største, og den er statseid. Det betyr at den kinesiske staten tror på vårt prosjekt, med alt det betyr av gode forbindelser og tilgang til bransjetoppene.

– Og Amperex har ikke gitt oss penger for å sikre avsetning – tvert om, de har gjort det fordi de vil bli med på reisen. De vil lære av det vi gjør, slik at de blir enda bedre i stand til å betjene denne enormt voksende delen av bilindustrien.

Han bekreftet samtidig at de skal ut på en ny hente-inn-kapital-reise over nyttår.

– Men da går vi nok til USA, sa han. Penger til slikt er fremdeles enklere å finne der enn i Europa. Og han la til at også den nesten runde ville ligger et sted mellom 500 og 800 millioner dollar.

Navnet Byton er avledet av Bytes on Wheels. Akkurat nå er data-elementene viktigere enn mål og vekt.

Og selv om det er et helt år til debuten, kan vi nok regne med at uansett hvor fort den delen av utviklingen går, vil Byton ha de Byte-tetteste spesifikasjonene du kan finne på bilmarkedet.

Men hvis det er harde facts du ønsker, har du noen her: 45.000 dollar (bestillingslisten er åpen), 485 cm lang på nesten 3 meters akselavstand og 520 km mellom oppladingene. Og, jo… 125 x 25 cm skjerm pluss tre ekstra skjermer som dashbord, med alle tenkbare kontrollmuligheter.

Bare det at de måler skjermer i centimeter og ikke i tommer redder dagen for meg.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Lanseringskalender 2018
Vi gir deg Norges mest komplette oversikt over store og små bilnyheter i 2018.
Les mer
layid-bilde1
BMW Z4 for Europa
Vi har fått noen glimt av nye BMW Z4, men skal du se den i levende live må du til Paris om et par uker der den har sin Europa-premiere. Ellers må du vente til den kommer på markedet neste år.
Les mer
layid-bilde2
Fremtid - med tilbakeblikk
Peugeot har i dag sluppet de første bildene av et lekkert konsept som skal vises på Paris-utstillingen neste måned. Budskapet er at autonome biler også kan ha sjel.
Les mer
layid-bilde3
Seat gjør en Kodiaq
Seat lanserer sin tredje SUV i løpet av et par år. Tarraco blir storebror i familien som fra før består av Arona og Ateca, og den har mye til felles med Skoda Kodiaq.
Les mer
layid-bilde4
Her er Audi e-tron, og prisen blir …
Audi har i natt avduket SUV-en nordmenn i tusentall står på venteliste for å kjøpe. Her får dere all viktig informasjon og norske priser.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Viktig tilskudd
I fjor solgte Lexus 1000 biler i Norge. Da sier det seg at en ny modell med et realistisk salgsmål på rundt 400 er et viktig tilskudd. Her er det nemlig volum som teller.
Les mer
layid-bilde6
BMW viser glimt av fremtiden
Med Vision iNext gir BMW oss et glimt av fremtidens autonome elbil. Produksjonsmodellen kommer i 2021.
Les mer
layid-bilde7
Villbass med innebygd røykmaskin
Dersom du har hørt om Rezvani, så er det nok sportsbilene deres du kjenner. Men de har tilbud til offroad-fraksjonen også.
Les mer


layid-bilde8
Opels nye lommerakett
Les mer
toppsak-bilde9
To spesialer på Yaris
Blant attraksjonene Toyota skal vise på Paris-utstillingen er en oppdatert Yaris. I tillegg byr de på to spesialutgaver.
Les mer
layid-bilde10
Her er DS3 Crossback
Les mer
layid-bilde11
Her er Kias ProCeed
Les mer
layid-bilde12
Ny Mercedes GLE
Les mer
layid-bilde13
Honda Villikke Mk. 5
Det er jo akkurat som Honda ikke vil. I Europa solgte de så vidt 75.000 biler første halvår i år. I Norge, snaue 500 og 0,6 % markedsandel. Det er i hvert fall ikke bilenes skyld.
Les mer
layid-bilde14
Sniktitt på nye M-SUV-er
De som var på DTM-løp på Nürburgring i helgen fikk se to nye M-modeller fra BMW, lett kamuflerte.
Les mer
toppsak-bilde15
Elbilenes Mercedes
Det er to år siden Daimler-sjefen, Dieter Zetsche, viste frem EQ-konseptet i Paris og erklærte at «nå slår vi på bryteren». Det tok ganske lang tid før lyset kom på.
Les mer
layid-bilde16
Hot X2 fra BMW
Les mer
layid-bilde17
Verdens raskeste SUV?
Les mer
layid-bilde18
BMW setter standarden
BMW røper nå detaljene rundt en ny ladbar hybrid X5. De som har irritert seg over kort elektrisk rekkevidde har virkelig noe å se frem til.
Les mer
layid-bilde19
Ny Forester, for by og land
Femte generasjon Subaru Forester er på vei, men den skal lanseres på et par andre kontinenter før Europa og Norge står for tur.
Les mer
layid-bilde20
Klassiker i ny innpakning
Det kan være vanskelig å glemme en ungdomsforelskelse. Automobili Amos kan gjenskape minnene i helt ny innpakning. Men det koster.
Les mer
layid-bilde21
Her er Mercedes EQC
I kveld har Mercedes dratt lakenet av sin første el-SUV. Mange nordmenn står allerede på venteliste for å få bilen i 2019.
Les mer
layid-bilde22
Her kommer en ny volumselger
Forrige uke fortalte Toyota at Corolla-navnet relanseres i Europa. I dag får vi et første glimt av varianten som blir mest populær i Norge.
Les mer
toppsak-bilde23
Gatesmart Lexus - Noe du lurer på?
Stockholm er fin by det, men SÅ fin? To store billanseringer på innsiden av 36 timer, det må vel være en slags rekord?
Les mer
layid-bilde24
Kompakt-Lexus rett rundt hjørnet
Den kompakte Lexusen har vi ikke behøvd å gjette oss til. Lexus viste den allerede for to år siden. Nå er den endelig på plass i produksjons-versjon.
Les mer
layid-bilde25
BMW søker oppmerksomhet
Det kan virke som BMW ønsker mer oppmerksomhet rundt sine prototyper. For andre gang på kort tid sender de oss egne «spionbilder».
Les mer
layid-bilde26
Lada med forsmak på ny Niva
Det er lenge siden vi ble lovet en ny Niva. I Moskva er nå konsept-versjonen avduket.
Les mer
layid-bilde27
Slik blir Renaults nye russer
Les mer
toppsak-bilde28
Comeback for Corolla
Etter snart 12 år er det slutt for Auris. I stedet bringer Toyota er av verdens mest kjente modellbetegnelser tilbake til Europa.
Les mer
layid-bilde29
Progressiv Luksus???
Les mer
layid-bilde30
Bugatti for svingene
Nå er Divo her - med andre ord: Bugatti har allerede begynt å lage spesialversjoner av Chiron.
Les mer
layid-bilde31
Kalashnikov på hjul
Army 2018-utstillingen i Moskva er et stykke unna Pebble Beach. Men vi finner da ganske spennendenyheter der også.
Les mer
layid-bilde32
Spennende Audi-konsept
Pebble Beach var opprinnelig ment å hedre bilhistorien. Audi er (heldigvis) også en av dem som ikke har forstått akkurat det.
Les mer
toppsak-bilde33
I Infinitis lekegrind
I fjor viste Infiniti sin Prototype 9 på Pebble Beach. Da er det logisk at vi får nummer 10 i år. Men bortsett fra at den er elektrisk og morsom forteller de ingen ting.
Les mer
layid-bilde34
Her er nye BMW Z4
Les mer
layid-bilde35
Første SUV med RS-logo
Les mer
layid-bilde36
Sniktitt på ny Renault
Snart er det bilutstilling i Moskva, og der skal Renault vise et konsept som på sikt skal i produksjon.
Les mer
layid-bilde37
Opel viser fremtid
Opel avslører nå flere detaljer om sin nye konseptbil. Den blir en kompakt SUV, og du klarer antagelig å gjette hva slags drivlinje den skal utstyres med.
Les mer
layid-bilde38
BMW pisker opp stemningen
En ny generasjon 3-serie er snart lanseringsklar. Nå skaper BMW oppmerksomhet - ved å sende ut egne «spionbilder» tatt på Nordsløyfa.
Les mer