img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
33 bilder i galleri
Oslo-visitt for Bytes på hjul
Storfint besøk i Oslo: Byton – en av de mest spennene kinesiske start-up’ene, besøkte elbil-hovedstaden denne helgen.

Byton heter bilen. Den første versjonen ble vist på CES i vinter, så kom det en sedan-utgave på den kinesiske CES for noen uker siden. 

Samtidig pakket hovedkontoret i München inn den første versjonen og tok seg en tur til Oslo.

Riktignok ikke den første visningen etter CES, de hadde allerede vært på møbelmessen i Milano (kall det heller designuken) og vist den frem der. Men Oslo-besøket hadde et annet formål:

– Vi ønsker å besøke miljøer som er åpne for digitale ideer og som er nysgjerrige på innovative teknologier, sa Carsten Breitfeld – han er både medstifter, styreformann og CEO for denne Silicon Valley-München-Hong Kong-Nanjing-baserte bedriften.

Den bilen de hadde med til Oslo ligger meget nær produksjonsmodellen, kunne alle de involverte bekrefte.

Den var da også herlig fri for flashy konseptbil-overdrivelser. Den kommer riktignok til å få sidespeil i stedet for kameraer, men det er omtrent det. Selv de svingbare forsetene, som gjør det enklere med personlig interaksjon ved robotkjøring, beholdes i produksjon.

– Selvfølgelig kunne vi bygget inn en festlig styrestikke som så foldet seg inn og forsvant helt i autonom modus, sa designsjefen Benoit Jacob.

– Men min agenda er 2019 – det er da bilen skal på markedet. Da kommer vi til å ha rattet slik vi kjenner det i dag, selv i autonom modus, og da vil jeg ha noe kjent som er på plass der, rett foran føreren – ikke noe futuristisk tøv som kanskje er morsomt på en bilutstilling, men som er helt ubrukbart i dagens og morgendagens virkelighet. Jeg ba designerne mine tegne et gørrkjedelig, gammeldags ratt og ikke noe spektakulært.

– Du kan spektakulære opp hva som helst. Jeg er en enkel person og jeg er en sterk tilhenger av å despektularisere, presiserte han.

Jacob har litt av en fortid. Han tegnet Renaults ultra-festlige Spyder i sin tid (med eller uten frontrute), så gjorde han i-bilene for BMW, – da måtte vi jo være radikale, for den biltypen var ultraradikal den gang. Men i dag er jo elbiler den nye Svart – de er så vanlige at det er ikke noen grunn til å bruke et radikalt formspråk for å fortelle at bilen er batteridrevet …

… sier han for å forklare at Bytons design-DNA er ganske enkelt: Innovativ og Autoritativ. 

– Det du ser er det du får, sier han, – her er det ikke noe som er overloaded.

Og da jeg spør om hva som er «kinesisk» med denne bilen sier han at – det eneste som er kinesisk med dette prosjektet er måten vi gikk løs på det: vi sa til oss selv at ikke noe er umulig. Ellers finner du absolutt ingen Kina-spesifikke designspor her.

Carsten Breitfeld var like neppåjora: han fikk for eksempel en rekke gørrkjedelige spørsmål om autonom teknologi.

– Glem det, sier han – en autonom bil vil aldri fungere i Beijing. Den vil bli stående, lammet, der resten av livet. Et selvkjørende program vil måtte programmeres defensivt. Teknologien er der, ikke no’ problem. Men myndigheter og miljø – der har vi fremdeles en lang vei å gå.

Selvfølgelig var det snakk om markedsføring også, og om hvordan folk skal eie og bruke biler i fremtiden. Heller ikke her var det noen revolusjon å spore.

Henrik Wenders er sjef for markedsføring og snakket selvfølgelig mye om å redusere distribusjonsomkostninger (den enkleste måten er selvfølgelig å eliminere importørleddet).

Da jeg spurte om han så frem til at distribusjon vil utgjøre ca. 10 % av bilens sluttpris i forhold til dagens 33 %, svarte han «Noe i den størrelsen, ja».

Pragmatiske holdninger er en av grunnene til at jeg har en viss tro på dette prosjektet. Det hjelper selvfølgelig at jeg har kjent noen av disse folkene i 20 år. Nissan og BMW-bakgrunn er noe som går igjen, i tillegg til en solid dose smart kinesisk tenking (ca. 50 prosent av ledersjiktet er kinesisk fortalte Breitfeld).

Men en annen, og minst like viktig, grunn til at jeg tror på suksess er at det ser ut som om Byton er godt funded.

De har nylig hentet inn 800 millioner dollar i frisk kapital fra kilder som FAW, en av Kinas store bilfabrikker, og fra Contemporary Amperex Technology – en av landets store batteriprodusenter.

Da jeg spurte om ikke slike økonomiske forbindelser var bindinger – kunne de for eksempel kjøpe batterier hvor som helst nå? var også Breitfeld helt klar.

– FAW er Kinas eldste bilfabrikk, en av de aller største, og den er statseid. Det betyr at den kinesiske staten tror på vårt prosjekt, med alt det betyr av gode forbindelser og tilgang til bransjetoppene.

– Og Amperex har ikke gitt oss penger for å sikre avsetning – tvert om, de har gjort det fordi de vil bli med på reisen. De vil lære av det vi gjør, slik at de blir enda bedre i stand til å betjene denne enormt voksende delen av bilindustrien.

Han bekreftet samtidig at de skal ut på en ny hente-inn-kapital-reise over nyttår.

– Men da går vi nok til USA, sa han. Penger til slikt er fremdeles enklere å finne der enn i Europa. Og han la til at også den nesten runde ville ligger et sted mellom 500 og 800 millioner dollar.

Navnet Byton er avledet av Bytes on Wheels. Akkurat nå er data-elementene viktigere enn mål og vekt.

Og selv om det er et helt år til debuten, kan vi nok regne med at uansett hvor fort den delen av utviklingen går, vil Byton ha de Byte-tetteste spesifikasjonene du kan finne på bilmarkedet.

Men hvis det er harde facts du ønsker, har du noen her: 45.000 dollar (bestillingslisten er åpen), 485 cm lang på nesten 3 meters akselavstand og 520 km mellom oppladingene. Og, jo… 125 x 25 cm skjerm pluss tre ekstra skjermer som dashbord, med alle tenkbare kontrollmuligheter.

Bare det at de måler skjermer i centimeter og ikke i tommer redder dagen for meg.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
BYDs overflødighetshorn
BYD stiller på Shanghai-utstillingen med konseptbil og ny e-Serie. Og for ikke å dominere for mye hadde de noen presentasjoner for et par uke siden også. Et annet sted. Til sammen 23 nye biler i Shanghai, sier de.
Les mer
layid-bilde1
Stor spennvidde fra W
W er et greit bilmerke. Det stammer fra Dubai og har ganske mange RUF-Porsche-detaljer innabords. De dukket opp i Shanghai med superbilene sine, men også med to andre. En stor SUV og en smart, funky selvkjørende.
Les mer
layid-bilde2
Nytt og smått fra Hyundai
Det er hyggelig å kunne fortelle at ikke alt som debuterer i New York disse dagene er tre tonns slagskip med plass til en halv armé. Noen er litt mer forsiktige, som den nye Hyundai Venue.
Les mer
layid-bilde3
Kias vidunder-bil
Kia satte en slags ny rekord på New York utstillingen. Messens mest pompøse, ubegripelige presseskrytemelding. La oss bare slå fast at deres HabaNiro er verdens første ECEV - «Everything Car» og EV!
Les mer
layid-bilde4
Mercedes lanserer ny GLS
Like før den er på markedet får BMW X7 en ny konkurrent å bryne seg på når Mercedes nå lanserer en ny generasjon av sin store SUV.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Ny Subaru Outback
Subaru lanserer det de betegner som sjette generasjon Outback på bilutstillingen i New York. De lover den sikreste og mest komfortable Outback noensinne.
Les mer
layid-bilde6
Genesis gjør elbilen kompakt
Genesis er jo egentlig kjent som et luksusmerke som veldig ofte benytter målebåndet til Mercedes. Men til bilutstillingen i New York kommer de med en elbil som er virkelig kompakt.
Les mer
layid-bilde7
Nye motorer i Audi S5
Audi fortsetter elektrifiseringen og lanserer nye drivlinjer i S5 Coupé og Sportback.
Les mer


layid-bilde8
Aston Martins elektriske Rapide
Les mer
toppsak-bilde9
Ny brobygger fra Mercedes
Til bilutstillingen i Shanghai har Mercedes med seg en ny konseptbil. Jeg kan love at den er på gata innen et års tid.
Les mer
layid-bilde10
En smak av fremtid
Les mer
layid-bilde11
Volkswagen viser sin nyeste ID.
Les mer
layid-bilde12
Nye drivlinjer i Audis langturbiler
Les mer
layid-bilde13
Ny farge og nytt navn
Mitsubishi skal presentere en ny konseptbil på bilutstillingen i Shanghai. Men denne har vi sett før.
Les mer
layid-bilde14
Tesla utvider tilbudet
Det har strømmet inn nye biler fra Tesla den siste måneden, men snart kan strømmen bli enda sterkere.
Les mer
toppsak-bilde15
Så lenge fikk Skoda briljere
Volkswagen vil fra høsten tilby en oppgradert e-Up med vesentlig mer rekkevidde enn dagens modell.
Les mer
layid-bilde16
Skoda etablerer reservasjonsliste
Les mer
layid-bilde17
G-Power overgår originalen
Les mer
layid-bilde18
Nå kommer Bentley
For første gang skal Bentley importeres til Norge gjennom en offisiell kanal. En ikke ukjent bilmann står bak prosjektet.
Les mer
layid-bilde19
ItaloKina inn i Europa
Ikke bare har italiensk-kinesiske DR overlevd i mer enn 10 år, nå skal de inn i resten av Europa også, og har med seg en spennende batterielektrisk bil på reisen.
Les mer
layid-bilde20
Zenvo med to premierer
Over 1000 hestekrefter er ikke interessant mer. Men 1000+ sammen med bare bakhjulsdrift - da begynner det å lukte skandinavisk bilbygging. Zenvo er den av de to man ikke tenker først på.
Les mer
layid-bilde21
Endelig - el-Forder
Ford har holdt elbilkortene tett til brystet. Nå er de vist fram og et av dem inneholder en familie-SUV med rekordrekkevidde - inntil 600 km. Ny Kuga blir også ladbar.
Les mer
layid-bilde22
Bileventyr fra Napoli
Puritalia - ReneItalia eller TypiskItalia - var navnet på enda en 1000-hesters italiensk superbil vi aldri har hørt navnet på. Denne fortjener imidlertid litt oppmerksomhet.
Les mer
toppsak-bilde23
Mini-bombe nærmer seg
Vi er lovet den heftigste Mini noensinne når denne lanseres i 2020. Forvarselet ble gitt på Frankfurt-utstillingen i 2017.
Les mer
layid-bilde24
Rimacs populære styrkedråper
Rimac er ikke lenger bare en sær superbil fra Kroatia. Nesten alle med et ønske om å delta i øverste klasse henter elementer derfra nå.
Les mer
layid-bilde25
Overveldende Aston Martin
Hvor du enn snudde seg på Aston Martins stand i Genève dukket det opp noe som tok pusten fra deg. Det hele ble av typen «for godt til å være sant».
Les mer
layid-bilde26
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde27
Kia e-Soul: Lang rekke-vidde - ukjent pris
Les mer
toppsak-bilde28
Seat varsler rimelige elbiler
Seat introduserer en ny, mindre elbilplattform og seks ladbare modeller.
Les mer
layid-bilde29
Ex-VW-topp gjør kinesisk el
Les mer
layid-bilde30
Den tredje fra Aachen
Aachen er byen der Nissans elektriske NV 200 brukes som søppelbil og hvor to vellykkede elbil-startups allerede har sett dagens lys. Nå glipper den tredje med øynene.
Les mer
layid-bilde31
Kanskje litt for langt?
Selvfølgelig var Felix Eaton på plass i Genève igjen, med sin Eadon Green. Men årets nyhet hadde han nok dratt litt for langt. Rolls-Royce ble skikkelig sure.
Les mer
layid-bilde32
Gumpert med nye venner
Gumpert har vært mer eller mindre fast inventar i Genève siden 2006. Nå dukket han opp igjen, men denne gang med kompanjonger fra Kina og en gammel bekjent fra Japan.
Les mer
toppsak-bilde33
Nytt mål for sommerferien
Hvem hadde trodd dette? Fantastiske Porsche-replicaer fra Hellas. Vi møtte dem i Genève.
Les mer
layid-bilde34
Oppgraderer HR-V
Les mer
layid-bilde35
Hybrid-Outlander solgt med 9000 kroner i avgiftsrabatt
Les mer
layid-bilde36
Italdesign nærmere slekta
Årets skapning fra Italdesign var så jordnær at det er ingen grunn til å tro at den ikke kan tas alvorlig av eieren, Audi. Det har ikke alltid vært tilfelle.
Les mer
layid-bilde37
Audis definitive ikke-el
Det var litt morsomt. Audi skulle til de grader være så elektrifisert under pressedagene i Genève at de gjemte sin kuleste og mest eksklusive nyhet bak en låst dør.
Les mer
layid-bilde38
Her er Volvo XC40 Twin Engine
I dag åpner Volvo for salg av XC40 Twin Engine. Dermed tilbyr Volvo hybride drivlinjer til alle modellserier.
Les mer