img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
96 bilder i galleri
Ny Ford Focus på veien
PROVENCE: Ford lanserer fjerde generasjon Focus, mer sofistikert og komfortabel enn noen av sine forgjengere. Vi har kjørt den.

Hva slags bil er dette?
Focus hører hjemme i kompaktklassen, også omtalt som C-segmentet. Her hjemme har Golf dominert klassen i en årrekke, men Focus har også vært en viktig aktør sammen med modeller som Astra, Corolla / Auris, Octavia og en rekke andre.

Hittil i år er det biler med stikkontakt som dominerer segmentet, anført av Leaf, Golf og i3, men Focus er blant bestselgerne uten stikkontakt, selv i sitt siste salgsår.

Interiør
Fjerde generasjon Focus er basert på en helt ny plattform, og selv om eksteriøret må regnes som en evolusjon av forrige modell, er interiøret helt nytt.

Her har Ford virkelig ryddet opp og fjernet en rekke knapper og innstillingshjul. I stedet har de montert en stor berøringsskjerm øverst på dashbordet hvor de fleste innstillinger kan foretas, eventuelt leses av mens du betjener funksjonene fra knapper på rattet.

Avhengig av utstyrsnivå leveres nye Focus med et meget velfungerende head-up display som er blant de beste vi har prøvd med lettlest informasjon. Ford lover informasjonen skal vises like tydelig gjennom polariserte solbriller.

En akselavstand som er strukket med 53 mm kommer primært baksetepassasjerer til gode, samt bagasjerommet i stasjonsvognen som nå rommer hele 608 liter med alle setene på plass. Med nedlagte bakseter har du hele 1654 liter til disposisjon.

Motor / drivverk?
I Norge skal nye Focus selges med fire alternative bensinmotorer og to dieselvarianter. Foreløpig har Ford ingen alternativ for dem som ønsker ladbar hybrid eller ren elbil. En mild hybrid kommer på programmet sommeren 2019, men denne blir ikke ladbar.

Bensinmotorene er alle tresylindrede med pustehjelp. Den kompakte 1,0-literen fås med 100 eller 125 hestekrefter, mens den kraftigere 1,5-literen har 150 eller 182 hestekrefter.

6-trinns manuell girkasse er standard for alle varianter, men 125-hesteren og 150-hesteren kan også kombineres med en nyutviklet 8-trinns automat.

Automatkassen føles vesentlig mer smidig med raskere skift enn forgjengeren, men den gir vesentlig høyere CO2-utslipp enn for biler med manuell kasse – noe som fører til et pristillegg på hele 30.000 kroner, hvorav avgiftene utgjør det vesentligste.

De samme valgmuligheter tilbys for begge dieselmotorene, også her med en tilsvarende prisdifferanse.

Plattformen under Focus er klargjort for firehjulsdrift, men Ford har ingen planer om å lansere dette selv om det står høyt på ønskelisten til de nordiske organisasjonene. Det globale markedet for firehjulsdrift er ifølge produsenten for lite.

Hva skiller den fra andre modeller i klassen?
Focus er blant de mest romslige modellene i segmentet, spesielt stasjonsvognen, og også blant dem med høyest tilbud av komfort- og sikkerhetsutstyr.

Her finner du blant annet antikollisjonssystem som fungerer i alle hastigheter og som i tillegg til andre kjøretøy også oppdager gående og syklister. Systemet kan også gripe inn og styre unna en hindring i tillegg til å bremse. Etter en kollisjon stopper bilen automatisk.

Den adaptive cruise-kontrollen fungerer i alle hastigheter ned til null på biler med automatgir. Disse har også skiltleser som automatisk kan korrigere hastigheten slik at du holder deg innenfor lovlige regler.

Når du rygger ut fra en parkeringsplass vil bilen automatisk stoppe dersom den oppdager kryssende trafikk i din sone. I tillegg har Focus blindsonevarsel og avansert LED lysteknologi, dog ikke like avansert som systemet på Opel Astra.

Focus kan leveres i fire utstyrsnivåer, som Trend, ST-Line, Titanium og Vignale. På et senere tidspunkt lanseres Focus Active som er hevet med 30 mm og utstyrt med plastdetaljer som gir et røffere utseende. Dette tilbys til begge karosserivarianter.

Ford Pass er en app som lanseres i sommer og som lar bileieren styre en rekke funksjoner fra en smarttelefon.

Blant annet kan man låse opp / igjen bilen, du kan finne den på et kart, du kan starte den inne fra stua slik at den er oppvarmet eller nedkjølt når du setter deg bak rattet, og den kan hjelpe deg med å finne en ledig parkeringsplass eller bensinstasjon.

Hvordan er den å kjøre?
Nye Focus har et komfortnivå man normalt må opp i en høyere klasse for å finne.

En «DNA-bryter» lar deg velge mellom Sport, Komfort og Eco, og denne påvirker gassrespons og styring, samt girskift med automatkasser, og demping på biler med aktivt chassis.

Bilen er vesentlig bedre støydempet enn forgjengeren, styringen er lett og presis, den manuelle girkassen er kontant, og et høyt dreiemoment gjør at sjettegiret er meget fleksibelt over et stort turtallsregister.

Den nye automatgirkassen er vesentlig mykere og raskere enn hos forgjengeren, men som nevnt ikke så effektiv som det mange av konkurrentene kan skilte med. Vi får se hva som skjer når vi får WLTP-tall fra alle, Focus er målt etter denne standarden.

Hvem passer den for?
Femdørsutgaven passer for alle som ønsker en kompakt bil med høyt utstyrsnivå på komfort- og sikkerhetsfronten. Et bagasjerom på 363 liter er omtrent på nivå med det Golf tilbyr.

Stasjonsvognen dekker behovet for dem som trenger mer plass til bagasje, eventuelt skal ha med seg et hundebur. Denne er verd å vurdere opp mot konkurrentene nevnt nedenfor.

Konkurrenter?
Volkswagen Golf, Opel Astra, Skoda Octavia, Hyundai i30, Kia Ceed, Peugeot 308 og en rekke andre modeller på markedet.

Dette liker vi:
Fin kombinasjon av sportslighet og komfort. Gode seter og rause innstillingsmuligheter gjør at man lett finner seg til rette bak rattet og som passasjer. Meget god plass i baksetet. Prisforskjellen på 5-dørs og stasjonsvogn er kun 10.000 kroner.

Dette liker vi ikke:
Ikke mye å sette fingeren på her, men tillegget for automatgir er høyt. Mange nordmenn vil savne muligheten for firehjulsdrift og for ladbare modeller.

Dette lurer dere på
Jeg har besvart flere av spørsmålene deres i selve artikkelen, men skal i tillegg kommentere noen her.

Arild spør: Jeg lurer på hvor langt hjulene kan bevege seg opp og ned. Jeg har inntrykk av at nye biler har fastere demping og kortere fjæringsvei.

Geert van Noyen som er ansvarlig for Vehicle Dynamics hos Ford of Europa sier nye Focus har rundt 90 mm fjæringsvei, og at dette er på nivå med forgjengeren.

Erik har to spørsmål: Merker man forskjell mellom torsjonsbakakselen for de små motorene og multilinkbakakselen for de større motorene? Og er Focus morsommere å kjøre enn nye Fiesta?

Under testingen fikk vi kun kjøre biler med 1,5-liters motor, og jeg har selv ikke kjørt nye Fiesta.

Igjen må jeg derfor lene meg på van Noyen som hevder Fiesta nok er hakket morsommere å kjøre, siden komfort er mer vektlagt i Focus. Han påstår de ulike hjulopphengene skal gi tilnærmet like kjøreegenskaper og at man skal ha ekstremt gode forutsetninger for å kjenne forskjellen.

Arne har lest at bilen kan fjernstyres fra en app, noe som stemmer. Han spør også om sylinder-deaktivering, noe som er på plass i begge de tresylindrede motorene uten at man registrerer at noe som helst skjer under kjøring. Og han spør om prisene opprettholdes ut over høsten, noe vi kan bekrefte.

Raymond må jeg dessverre skuffe – han ønsker seg kombinasjonen diesel / firehjulsdrift / automat, og 4WD er som nevnt foreløpig ikke noe tema.

Takk for alle bidrag.

FAKTA Ford Focus ST-Line 1,5 EcoBoost Automat stasjonsvogn

Motor:

3-syl. turbo bensinmotor, 1497 ccm

Effekt:

110 kW (150 hk) v/6000 o/min.

Dreiemoment:

240 Nm v/1600 o/min.

Mål LxBxH:

467 x 183 x 150 cm

Akselavstand:

270,0 cm

Bakkeklaring:

134 mm

Egenvekt m/fører:

1404 kg

Tillatt totalvekt:

1855 kg

Maks hengervekt:

1500 kg

Bagasjerom:

608-1653 liter (VDA)

Aks. 0-100 km/t:

8,9 sek.

Toppfart:

208 km/t

Snittforbruk (oppgitt):

0,60 l/mil

CO2:

136 g/km

Pris fra:

kr 260.000 (5-dørs, 100 hk Trend)

Pris som prøvekjørt:

kr 364.000 (+ ekstrautstyr)


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde1
BMW 7-serie oppgraderes
BMW har i dag presentert en oppgradert utgave av sin luksuriøse 7-serie. Lokasjonen for arrangementet var nok overraskende for enkelte.
Les mer
layid-bilde2
Hyundai presenterer ny racer
Hyundai viser en ny racerbil basert på Veloster. Den er tilpasset det internasjonale TCR-reglementet og skal i første omgang konkurrere i USA.
Les mer
layid-bilde3
Ford solgte mer enn én million F-serie i fjor
Gode tider i USA har gitt fart i salget av store biler. Fortsatt er Fords F-serie verdens soleklare pickup-vinner.
Les mer
layid-bilde4
Samleobjekt fra Subaru
Subaru benytter Detroit-utstillingen til å vise en spesialutgave av WRX.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Ny Ford Explorer, men ikke for Europa
Hybrid teknologi står sentralt når Ford nå lanserer sjette generasjon av den viktige SUV-en Explorer.
Les mer
layid-bilde6
Mustang Shelby til nye høyder
Med over 700 hester viser Ford sin hittil råeste Shelby Mustang på Detroit-utstillingen.
Les mer
layid-bilde7
Nissan med fremtidsglimt
Bilutstillinger og konsepter henger tett sammen. Til Detroit har Nissan med seg en futuristisk sportssedan.
Les mer


layid-bilde8
Supra er tilbake
Les mer
toppsak-bilde9
Elektrisk fra Cadillac
GMs luksusmerke har sluppet et par renderinger av noe som skal bli merkets første rene elbil.
Les mer
layid-bilde10
Første hybride Subaru
Les mer
layid-bilde11
Cadillac kompletterer SUV-linjen
Les mer
layid-bilde12
Nytt hint fra Lexus
Les mer
layid-bilde13
Mini-el med 350 km
Batterielektrisk mini-bil pleier å bety mini-rekkevidde. Når kinesiske Great Wall nå viser en bil på trehundreogfemti cm lengde, med like lang rekkevidde i kilometer, begynner det å bli spennende.
Les mer
layid-bilde14
Her er nye 911 Cabriolet
Bare seks uker etter at nye 911 Coupé debuterte i Los Angeles, følger den åpne utgaven etter.
Les mer
toppsak-bilde15
Første Range Rover Evoque i Norge
Mens I-Pace var den store nyheten fra Jaguar Land Rover i fjor, blir kompakt-SUV-en Range Rover Evoque årets store nyhet. Den nye modellen ble vist frem for pressen onsdag, mens de første kundebilene er ventet i mars/april.
Les mer
layid-bilde16
Zafira tilbake, i helt ny form
Les mer
layid-bilde17
Her er andre generasjon CLA
Les mer
layid-bilde18
To nye Leaf-modeller
Endelig lanseres Nissan Leaf med større batterikapasitet, men foreløpig i svært begrenset opplag og med lang leveringstid. Skjønt et halvt år kan vel også regnes som kort i dagens elbil-verden.
Les mer
layid-bilde19
Fra asfalt til røft terreng
Mange moderne SUV-er trives utvilsomt best på asfalt. Her har en Seat-tuner vist hva som er mulig med relativt enkle grep.
Les mer
layid-bilde20
Ny Supra, bilde for bilde
Toyota skal avduke sin nye Supra på Detroit-utstillingen om to uker. Men det lekker stadig ut bilder som viser hva vi har i vente.
Les mer
layid-bilde21
Ny Senna fra McLaren
Det er vel omtrent et år siden McLaren viste sin Senna-bil. Nå har en kunde bestilt en helt spesiell Senna variant av P1 GTR. For sikkerhets skyld døpt med Sennas kjælenavn, Beco, så det ikke skal bli forviklinger.
Les mer
layid-bilde22
Retro Mustang fra Russland
Et russisk selskap har laget en moderne drømmebil med klare referanser til en 1967 Ford Mustang Fastback.
Les mer
toppsak-bilde23
Gallakjolenes venn
Den nyeste Lincoln-modellen blander inne litt historie uten at det blir kvalmt. Møt et 80-års minne: Lincoln Continental.
Les mer
layid-bilde24
Zagato fullfører kvartetten
Aston Martin lovte fire spesialutgaver av Vanquish fra Zagato. Her er nummer fire, i endelig utgave.
Les mer
layid-bilde25
Klar for strengere krav
Mini har nå klargjort sine sprekeste modeller for nye utslippskrav.
Les mer
layid-bilde26
NIO lanserer sin andre SUV
Det går unna hos kinesiske NIO. Nå lanserer de sin endre SUV - ES6 blir en direkte utfordrer til BMWs kommende iX3.
Les mer
layid-bilde27
Rendyrket kjøreglede
Les mer
toppsak-bilde28
Symfoni for 12 sylindre
Nå har Aston Martin avslørt noe av det vi vanlig dødelige kan ha en viss glede av i forbindelse med den kommende Valkyrie. Låten. Wagner var ikke i nærheten.
Les mer
layid-bilde29
Skodas sporty SUV
Les mer
layid-bilde30
Karbon-egg
Königsegg har vist oss en Regera som er enda mer raffinert enn vanlig. Nakent karbon hele veien - med en finish de smarte svenskene har utviklet selv.
Les mer
layid-bilde31
Nissan med italiensk touch
Nissan bekrefter nå at de skal bygge en spesialutgave av GT-R i samarbeid med Italdesign. Selvsagt med en stiv prislapp.
Les mer
layid-bilde32
Fremtidens BMW
Det er verdenspremiere på BMW Vision iNEXT under den pågående bilmessen i Los Angeles. Konseptbilen gir innsikt i fremtidens personlige mobilitet.
Les mer
toppsak-bilde33
Golf 8, enda litt nærmere
Med en ny offisiell skisse er vi kommet enda litt tettere på neste års helt nye VW Golf.
Les mer
layid-bilde34
Skoda lanserer sin nye Scala
Les mer
layid-bilde35
Opels gjenbruks-konsept
Les mer
layid-bilde36
Kia e-Niro er snart her
NICE: 30 km kortere rekkevidde enn først oppgitt spiller ingen rolle for de 6000 som står i kø for å sikre seg Kia e-Niro så lenge bruksrekkevidden fortsatt er rundt 400 km for denne kompakt-elbilen.
Les mer
layid-bilde37
Lys i tunnelen for potensielle Tesla-eiere
Noen av dem har stått på venteliste et par år. Snart kan de som står øverst på reservasjonslisten for Tesla Model 3 få lov å bestille bilen.
Les mer
layid-bilde38
Jeep med plan
Det er visstnok mange som har lengtet etter den. Og nå kom Jeep endelig med produktet. En Wrangler med plan.
Les mer