img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
96 bilder i galleri
Ny Ford Focus på veien
PROVENCE: Ford lanserer fjerde generasjon Focus, mer sofistikert og komfortabel enn noen av sine forgjengere. Vi har kjørt den.

Hva slags bil er dette?
Focus hører hjemme i kompaktklassen, også omtalt som C-segmentet. Her hjemme har Golf dominert klassen i en årrekke, men Focus har også vært en viktig aktør sammen med modeller som Astra, Corolla / Auris, Octavia og en rekke andre.

Hittil i år er det biler med stikkontakt som dominerer segmentet, anført av Leaf, Golf og i3, men Focus er blant bestselgerne uten stikkontakt, selv i sitt siste salgsår.

Interiør
Fjerde generasjon Focus er basert på en helt ny plattform, og selv om eksteriøret må regnes som en evolusjon av forrige modell, er interiøret helt nytt.

Her har Ford virkelig ryddet opp og fjernet en rekke knapper og innstillingshjul. I stedet har de montert en stor berøringsskjerm øverst på dashbordet hvor de fleste innstillinger kan foretas, eventuelt leses av mens du betjener funksjonene fra knapper på rattet.

Avhengig av utstyrsnivå leveres nye Focus med et meget velfungerende head-up display som er blant de beste vi har prøvd med lettlest informasjon. Ford lover informasjonen skal vises like tydelig gjennom polariserte solbriller.

En akselavstand som er strukket med 53 mm kommer primært baksetepassasjerer til gode, samt bagasjerommet i stasjonsvognen som nå rommer hele 608 liter med alle setene på plass. Med nedlagte bakseter har du hele 1654 liter til disposisjon.

Motor / drivverk?
I Norge skal nye Focus selges med fire alternative bensinmotorer og to dieselvarianter. Foreløpig har Ford ingen alternativ for dem som ønsker ladbar hybrid eller ren elbil. En mild hybrid kommer på programmet sommeren 2019, men denne blir ikke ladbar.

Bensinmotorene er alle tresylindrede med pustehjelp. Den kompakte 1,0-literen fås med 100 eller 125 hestekrefter, mens den kraftigere 1,5-literen har 150 eller 182 hestekrefter.

6-trinns manuell girkasse er standard for alle varianter, men 125-hesteren og 150-hesteren kan også kombineres med en nyutviklet 8-trinns automat.

Automatkassen føles vesentlig mer smidig med raskere skift enn forgjengeren, men den gir vesentlig høyere CO2-utslipp enn for biler med manuell kasse – noe som fører til et pristillegg på hele 30.000 kroner, hvorav avgiftene utgjør det vesentligste.

De samme valgmuligheter tilbys for begge dieselmotorene, også her med en tilsvarende prisdifferanse.

Plattformen under Focus er klargjort for firehjulsdrift, men Ford har ingen planer om å lansere dette selv om det står høyt på ønskelisten til de nordiske organisasjonene. Det globale markedet for firehjulsdrift er ifølge produsenten for lite.

Hva skiller den fra andre modeller i klassen?
Focus er blant de mest romslige modellene i segmentet, spesielt stasjonsvognen, og også blant dem med høyest tilbud av komfort- og sikkerhetsutstyr.

Her finner du blant annet antikollisjonssystem som fungerer i alle hastigheter og som i tillegg til andre kjøretøy også oppdager gående og syklister. Systemet kan også gripe inn og styre unna en hindring i tillegg til å bremse. Etter en kollisjon stopper bilen automatisk.

Den adaptive cruise-kontrollen fungerer i alle hastigheter ned til null på biler med automatgir. Disse har også skiltleser som automatisk kan korrigere hastigheten slik at du holder deg innenfor lovlige regler.

Når du rygger ut fra en parkeringsplass vil bilen automatisk stoppe dersom den oppdager kryssende trafikk i din sone. I tillegg har Focus blindsonevarsel og avansert LED lysteknologi, dog ikke like avansert som systemet på Opel Astra.

Focus kan leveres i fire utstyrsnivåer, som Trend, ST-Line, Titanium og Vignale. På et senere tidspunkt lanseres Focus Active som er hevet med 30 mm og utstyrt med plastdetaljer som gir et røffere utseende. Dette tilbys til begge karosserivarianter.

Ford Pass er en app som lanseres i sommer og som lar bileieren styre en rekke funksjoner fra en smarttelefon.

Blant annet kan man låse opp / igjen bilen, du kan finne den på et kart, du kan starte den inne fra stua slik at den er oppvarmet eller nedkjølt når du setter deg bak rattet, og den kan hjelpe deg med å finne en ledig parkeringsplass eller bensinstasjon.

Hvordan er den å kjøre?
Nye Focus har et komfortnivå man normalt må opp i en høyere klasse for å finne.

En «DNA-bryter» lar deg velge mellom Sport, Komfort og Eco, og denne påvirker gassrespons og styring, samt girskift med automatkasser, og demping på biler med aktivt chassis.

Bilen er vesentlig bedre støydempet enn forgjengeren, styringen er lett og presis, den manuelle girkassen er kontant, og et høyt dreiemoment gjør at sjettegiret er meget fleksibelt over et stort turtallsregister.

Den nye automatgirkassen er vesentlig mykere og raskere enn hos forgjengeren, men som nevnt ikke så effektiv som det mange av konkurrentene kan skilte med. Vi får se hva som skjer når vi får WLTP-tall fra alle, Focus er målt etter denne standarden.

Hvem passer den for?
Femdørsutgaven passer for alle som ønsker en kompakt bil med høyt utstyrsnivå på komfort- og sikkerhetsfronten. Et bagasjerom på 363 liter er omtrent på nivå med det Golf tilbyr.

Stasjonsvognen dekker behovet for dem som trenger mer plass til bagasje, eventuelt skal ha med seg et hundebur. Denne er verd å vurdere opp mot konkurrentene nevnt nedenfor.

Konkurrenter?
Volkswagen Golf, Opel Astra, Skoda Octavia, Hyundai i30, Kia Ceed, Peugeot 308 og en rekke andre modeller på markedet.

Dette liker vi:
Fin kombinasjon av sportslighet og komfort. Gode seter og rause innstillingsmuligheter gjør at man lett finner seg til rette bak rattet og som passasjer. Meget god plass i baksetet. Prisforskjellen på 5-dørs og stasjonsvogn er kun 10.000 kroner.

Dette liker vi ikke:
Ikke mye å sette fingeren på her, men tillegget for automatgir er høyt. Mange nordmenn vil savne muligheten for firehjulsdrift og for ladbare modeller.

Dette lurer dere på
Jeg har besvart flere av spørsmålene deres i selve artikkelen, men skal i tillegg kommentere noen her.

Arild spør: Jeg lurer på hvor langt hjulene kan bevege seg opp og ned. Jeg har inntrykk av at nye biler har fastere demping og kortere fjæringsvei.

Geert van Noyen som er ansvarlig for Vehicle Dynamics hos Ford of Europa sier nye Focus har rundt 90 mm fjæringsvei, og at dette er på nivå med forgjengeren.

Erik har to spørsmål: Merker man forskjell mellom torsjonsbakakselen for de små motorene og multilinkbakakselen for de større motorene? Og er Focus morsommere å kjøre enn nye Fiesta?

Under testingen fikk vi kun kjøre biler med 1,5-liters motor, og jeg har selv ikke kjørt nye Fiesta.

Igjen må jeg derfor lene meg på van Noyen som hevder Fiesta nok er hakket morsommere å kjøre, siden komfort er mer vektlagt i Focus. Han påstår de ulike hjulopphengene skal gi tilnærmet like kjøreegenskaper og at man skal ha ekstremt gode forutsetninger for å kjenne forskjellen.

Arne har lest at bilen kan fjernstyres fra en app, noe som stemmer. Han spør også om sylinder-deaktivering, noe som er på plass i begge de tresylindrede motorene uten at man registrerer at noe som helst skjer under kjøring. Og han spør om prisene opprettholdes ut over høsten, noe vi kan bekrefte.

Raymond må jeg dessverre skuffe – han ønsker seg kombinasjonen diesel / firehjulsdrift / automat, og 4WD er som nevnt foreløpig ikke noe tema.

Takk for alle bidrag.

FAKTA Ford Focus ST-Line 1,5 EcoBoost Automat stasjonsvogn

Motor:

3-syl. turbo bensinmotor, 1497 ccm

Effekt:

110 kW (150 hk) v/6000 o/min.

Dreiemoment:

240 Nm v/1600 o/min.

Mål LxBxH:

467 x 183 x 150 cm

Akselavstand:

270,0 cm

Bakkeklaring:

134 mm

Egenvekt m/fører:

1404 kg

Tillatt totalvekt:

1855 kg

Maks hengervekt:

1500 kg

Bagasjerom:

608-1653 liter (VDA)

Aks. 0-100 km/t:

8,9 sek.

Toppfart:

208 km/t

Snittforbruk (oppgitt):

0,60 l/mil

CO2:

136 g/km

Pris fra:

kr 260.000 (5-dørs, 100 hk Trend)

Pris som prøvekjørt:

kr 364.000 (+ ekstrautstyr)


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Amerikanske muskler
Amerikanerne gir ikke frivillig slipp på verken store trucker eller muskelbiler. Dodge Challenger er et klassisk navn, her i helt nye utførelser. Noe for ønskelista?
Les mer
layid-bilde1
Lanseringskalender 2018
Vi gir deg Norges mest komplette oversikt over store og små bilnyheter i 2018.
Les mer
layid-bilde2
BMW M viser lettvekter
Til helgens festligheter på Goodwood hadde BMW dresset opp en M2 for å vise frem nye muligheter.
Les mer
layid-bilde3
V12 viker for hybrid
Når Toyota nå viser sin tredje generasjon Century (modellen er jo bare 50 år gammel!) er V12-motoren hevet på dynga. Erstatningen er en pingle-hybrid.
Les mer
layid-bilde4
Mer om VW T-Cross
Den kommer ikke på markedet før neste vår, men nå kommer Volkswagen med flere avsløringer om kompakt-SUV-en T-Cross.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Hyundai tror fullt og fast på brenselceller
Brenselceller oppfattes fortsatt som fremtidens bilteknologi når Hyundai nå lanserer Nexo, andre generasjon med hydrogen på tanken.
Les mer
layid-bilde6
Supra på Goodwood
Toyota har med seg en prototyp på nye Supra til Goodwood Festival of Speed denne helgen. Men vi kan vise seg mer enn Toyota gjør frivillig.
Les mer
layid-bilde7
Ny Wrangler: Et tilbakeblikk framover
Hvis du ikke vet hva en Wrangler er, så ikke tenk på det. Hvis du vet det, vil du fort finne ut at denne er enda Wranglere enn noen gang tidligere. Tilhenger-fraksjonen vil elske den.
Les mer


layid-bilde8
Hyundai Kona: Flott elbil, laaang leveringstid
Les mer
toppsak-bilde9
Noe du lurer på om Honda CR-V?
Hondas CR-V var lenge verdens mest solgte SUV. Den posisjonen tapte den. Honda var også lenge et av de merkene på det norske marked med størst respekt. Det har vel også endret seg. Men nå kan vi kanskje få svar på noen spørsmål.
Les mer
layid-bilde10
Vito & Sprinter på strøm
Les mer
layid-bilde11
Snart på plass i Norge
Les mer
layid-bilde12
Ny Wrangler-generasjon - spør i vei
Les mer
layid-bilde13
Abt med massivt skyv
Abt, kjent fra Formel E og som Audi-trimmer, har også krysset 1000-hesters grensen nå. Men på en ny og original måte.
Les mer
layid-bilde14
GT-R uten grenser
Her har vi et godt eksempel på at Italdesign jobber helt uavhengig av eieren: Volkswagen-gruppen. De kommer nemlig med en grenseløs Nissan.
Les mer
toppsak-bilde15
Sommer fra Fiat
Fiat har kommet med en sommerversjon av 500. Like etter viste GarageItalia sin versjon. De har gjort den til enda mer sol&strand.
Les mer
layid-bilde16
Sporty Insignia
Les mer
layid-bilde17
Viser e-tron-interiøret
Les mer
layid-bilde18
Jeg er mer enn bare én ting
Den skal ikke vises før utpå høsten, men nå slipper Volkswagen den første offisielle informasjon om T-Cross.
Les mer
layid-bilde19
Hyundai forenkler
Når Hyundai nå lanserer en oppgradert Tucson, gjør de det enklere for kunden å velge. De påstår også at man får mye mer for pengene.
Les mer
layid-bilde20
Oslo-visitt for Bytes på hjul
Storfint besøk i Oslo: Byton - en av de mest spennene kinesiske start-up’ene, besøkte elbil-hovedstaden denne helgen.
Les mer
layid-bilde21
Ny Ford Focus på veien
PROVENCE: Ford lanserer fjerde generasjon Focus, mer sofistikert og komfortabel enn noen av sine forgjengere. Vi har kjørt den.
Les mer
layid-bilde22
Italiensk navn - britiske muskler
Med DBS Superleggera vekker Aston Martin et monster: 725 hestekrefter og 900 Nm i en super-GT.
Les mer
toppsak-bilde23
Jeg skal kjøre Peugeot 508 - noe du lurer på?
Mot slutten av uken kjører jeg nye Peugeot 508. Jeg regner med at du har mye å spørre om, og jeg skal gjøre mitt beste for å skaffe relevante svar.
Les mer
layid-bilde24
Audi puster på A4
Nå klargjøres 2019-modellene av Audi A4. Du skal være godt kjent med modellen for å oppdage endringene.
Les mer
layid-bilde25
Noe du lurer på om Ford Focus?
I morgen drar jeg til Frankrike for en første kjøretur med Fords nye Focus. Jeg tar gjerne med dine spørsmål til Ford-folket.
Les mer
layid-bilde26
Ny Koenigsegg-rekord?
Koenigsegg har satt mange rekorder opp gjennom årene. Nå har de satt en ny en: verdensrekord i ny-modell-teasing.
Les mer
layid-bilde27
Vintage, tre hjul og strøm
Les mer
toppsak-bilde28
Vekker Blazer til live
Den nye mellomklasse-SUV-en fra Chevrolet bringer et velkjent modellnavn frem fra glemselen.
Les mer
layid-bilde29
Toyota Camry tilbake - erstatter Avensis sedan
Les mer
layid-bilde30
Her er Volvos første USA-bil
Denne gangen gjorde Volvo presentasjonene i omvendt rekkefølge. Først viste de stasjonsvognen, nå følger sedanen.
Les mer
layid-bilde31
MX-5 oppdateres
Mazda har klargjort MX-5 etter nye utslippskriterier. Det har blant annet resultert i mer muskler.
Les mer
layid-bilde32
A1 har blitt tøffere i trynet
Nå kommer Audi A1 Sportback i helt ny utgave med et mye tøffere uttrykk enn forgjengeren.
Les mer
toppsak-bilde33
Bytons andre
Byton, fersk deltaker i Tesla-klassen, har allerede vist modell nummer to - et halvt år etter den første. Og nå kommer de til Oslo.
Les mer
layid-bilde34
Suzuki tilbake til røttene
Les mer
layid-bilde35
Lekker Speedster for jubileum
Les mer
layid-bilde36
Perfekt debut for BMW 8-serie
BMW har valgt en perfekt arena når de vekker 8-serien til live igjen etter 20 års fravær - Le Mans!
Les mer
layid-bilde37
Facelift for C-Klassen
Tiden er inne for en midtlivsoppdatering av Mercedes C-Klasse. Det meste skjer under skallet.
Les mer
layid-bilde38
Alfa med to spesialer
Alfa Romeo lager spesialutgaver av Stelvio og Giulia for å feire sine prestasjoner på Nürburgring. Tilbudet innbefatter mer enn bare en heftig bil.
Les mer