img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
96 bilder i galleri
Ny Ford Focus på veien
PROVENCE: Ford lanserer fjerde generasjon Focus, mer sofistikert og komfortabel enn noen av sine forgjengere. Vi har kjørt den.

Hva slags bil er dette?
Focus hører hjemme i kompaktklassen, også omtalt som C-segmentet. Her hjemme har Golf dominert klassen i en årrekke, men Focus har også vært en viktig aktør sammen med modeller som Astra, Corolla / Auris, Octavia og en rekke andre.

Hittil i år er det biler med stikkontakt som dominerer segmentet, anført av Leaf, Golf og i3, men Focus er blant bestselgerne uten stikkontakt, selv i sitt siste salgsår.

Interiør
Fjerde generasjon Focus er basert på en helt ny plattform, og selv om eksteriøret må regnes som en evolusjon av forrige modell, er interiøret helt nytt.

Her har Ford virkelig ryddet opp og fjernet en rekke knapper og innstillingshjul. I stedet har de montert en stor berøringsskjerm øverst på dashbordet hvor de fleste innstillinger kan foretas, eventuelt leses av mens du betjener funksjonene fra knapper på rattet.

Avhengig av utstyrsnivå leveres nye Focus med et meget velfungerende head-up display som er blant de beste vi har prøvd med lettlest informasjon. Ford lover informasjonen skal vises like tydelig gjennom polariserte solbriller.

En akselavstand som er strukket med 53 mm kommer primært baksetepassasjerer til gode, samt bagasjerommet i stasjonsvognen som nå rommer hele 608 liter med alle setene på plass. Med nedlagte bakseter har du hele 1654 liter til disposisjon.

Motor / drivverk?
I Norge skal nye Focus selges med fire alternative bensinmotorer og to dieselvarianter. Foreløpig har Ford ingen alternativ for dem som ønsker ladbar hybrid eller ren elbil. En mild hybrid kommer på programmet sommeren 2019, men denne blir ikke ladbar.

Bensinmotorene er alle tresylindrede med pustehjelp. Den kompakte 1,0-literen fås med 100 eller 125 hestekrefter, mens den kraftigere 1,5-literen har 150 eller 182 hestekrefter.

6-trinns manuell girkasse er standard for alle varianter, men 125-hesteren og 150-hesteren kan også kombineres med en nyutviklet 8-trinns automat.

Automatkassen føles vesentlig mer smidig med raskere skift enn forgjengeren, men den gir vesentlig høyere CO2-utslipp enn for biler med manuell kasse – noe som fører til et pristillegg på hele 30.000 kroner, hvorav avgiftene utgjør det vesentligste.

De samme valgmuligheter tilbys for begge dieselmotorene, også her med en tilsvarende prisdifferanse.

Plattformen under Focus er klargjort for firehjulsdrift, men Ford har ingen planer om å lansere dette selv om det står høyt på ønskelisten til de nordiske organisasjonene. Det globale markedet for firehjulsdrift er ifølge produsenten for lite.

Hva skiller den fra andre modeller i klassen?
Focus er blant de mest romslige modellene i segmentet, spesielt stasjonsvognen, og også blant dem med høyest tilbud av komfort- og sikkerhetsutstyr.

Her finner du blant annet antikollisjonssystem som fungerer i alle hastigheter og som i tillegg til andre kjøretøy også oppdager gående og syklister. Systemet kan også gripe inn og styre unna en hindring i tillegg til å bremse. Etter en kollisjon stopper bilen automatisk.

Den adaptive cruise-kontrollen fungerer i alle hastigheter ned til null på biler med automatgir. Disse har også skiltleser som automatisk kan korrigere hastigheten slik at du holder deg innenfor lovlige regler.

Når du rygger ut fra en parkeringsplass vil bilen automatisk stoppe dersom den oppdager kryssende trafikk i din sone. I tillegg har Focus blindsonevarsel og avansert LED lysteknologi, dog ikke like avansert som systemet på Opel Astra.

Focus kan leveres i fire utstyrsnivåer, som Trend, ST-Line, Titanium og Vignale. På et senere tidspunkt lanseres Focus Active som er hevet med 30 mm og utstyrt med plastdetaljer som gir et røffere utseende. Dette tilbys til begge karosserivarianter.

Ford Pass er en app som lanseres i sommer og som lar bileieren styre en rekke funksjoner fra en smarttelefon.

Blant annet kan man låse opp / igjen bilen, du kan finne den på et kart, du kan starte den inne fra stua slik at den er oppvarmet eller nedkjølt når du setter deg bak rattet, og den kan hjelpe deg med å finne en ledig parkeringsplass eller bensinstasjon.

Hvordan er den å kjøre?
Nye Focus har et komfortnivå man normalt må opp i en høyere klasse for å finne.

En «DNA-bryter» lar deg velge mellom Sport, Komfort og Eco, og denne påvirker gassrespons og styring, samt girskift med automatkasser, og demping på biler med aktivt chassis.

Bilen er vesentlig bedre støydempet enn forgjengeren, styringen er lett og presis, den manuelle girkassen er kontant, og et høyt dreiemoment gjør at sjettegiret er meget fleksibelt over et stort turtallsregister.

Den nye automatgirkassen er vesentlig mykere og raskere enn hos forgjengeren, men som nevnt ikke så effektiv som det mange av konkurrentene kan skilte med. Vi får se hva som skjer når vi får WLTP-tall fra alle, Focus er målt etter denne standarden.

Hvem passer den for?
Femdørsutgaven passer for alle som ønsker en kompakt bil med høyt utstyrsnivå på komfort- og sikkerhetsfronten. Et bagasjerom på 363 liter er omtrent på nivå med det Golf tilbyr.

Stasjonsvognen dekker behovet for dem som trenger mer plass til bagasje, eventuelt skal ha med seg et hundebur. Denne er verd å vurdere opp mot konkurrentene nevnt nedenfor.

Konkurrenter?
Volkswagen Golf, Opel Astra, Skoda Octavia, Hyundai i30, Kia Ceed, Peugeot 308 og en rekke andre modeller på markedet.

Dette liker vi:
Fin kombinasjon av sportslighet og komfort. Gode seter og rause innstillingsmuligheter gjør at man lett finner seg til rette bak rattet og som passasjer. Meget god plass i baksetet. Prisforskjellen på 5-dørs og stasjonsvogn er kun 10.000 kroner.

Dette liker vi ikke:
Ikke mye å sette fingeren på her, men tillegget for automatgir er høyt. Mange nordmenn vil savne muligheten for firehjulsdrift og for ladbare modeller.

Dette lurer dere på
Jeg har besvart flere av spørsmålene deres i selve artikkelen, men skal i tillegg kommentere noen her.

Arild spør: Jeg lurer på hvor langt hjulene kan bevege seg opp og ned. Jeg har inntrykk av at nye biler har fastere demping og kortere fjæringsvei.

Geert van Noyen som er ansvarlig for Vehicle Dynamics hos Ford of Europa sier nye Focus har rundt 90 mm fjæringsvei, og at dette er på nivå med forgjengeren.

Erik har to spørsmål: Merker man forskjell mellom torsjonsbakakselen for de små motorene og multilinkbakakselen for de større motorene? Og er Focus morsommere å kjøre enn nye Fiesta?

Under testingen fikk vi kun kjøre biler med 1,5-liters motor, og jeg har selv ikke kjørt nye Fiesta.

Igjen må jeg derfor lene meg på van Noyen som hevder Fiesta nok er hakket morsommere å kjøre, siden komfort er mer vektlagt i Focus. Han påstår de ulike hjulopphengene skal gi tilnærmet like kjøreegenskaper og at man skal ha ekstremt gode forutsetninger for å kjenne forskjellen.

Arne har lest at bilen kan fjernstyres fra en app, noe som stemmer. Han spør også om sylinder-deaktivering, noe som er på plass i begge de tresylindrede motorene uten at man registrerer at noe som helst skjer under kjøring. Og han spør om prisene opprettholdes ut over høsten, noe vi kan bekrefte.

Raymond må jeg dessverre skuffe – han ønsker seg kombinasjonen diesel / firehjulsdrift / automat, og 4WD er som nevnt foreløpig ikke noe tema.

Takk for alle bidrag.

FAKTA Ford Focus ST-Line 1,5 EcoBoost Automat stasjonsvogn

Motor:

3-syl. turbo bensinmotor, 1497 ccm

Effekt:

110 kW (150 hk) v/6000 o/min.

Dreiemoment:

240 Nm v/1600 o/min.

Mål LxBxH:

467 x 183 x 150 cm

Akselavstand:

270,0 cm

Bakkeklaring:

134 mm

Egenvekt m/fører:

1404 kg

Tillatt totalvekt:

1855 kg

Maks hengervekt:

1500 kg

Bagasjerom:

608-1653 liter (VDA)

Aks. 0-100 km/t:

8,9 sek.

Toppfart:

208 km/t

Snittforbruk (oppgitt):

0,60 l/mil

CO2:

136 g/km

Pris fra:

kr 260.000 (5-dørs, 100 hk Trend)

Pris som prøvekjørt:

kr 364.000 (+ ekstrautstyr)


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Lanseringskalender 2018
Vi gir deg Norges mest komplette oversikt over store og små bilnyheter i 2018.
Les mer
layid-bilde1
BMW Z4 for Europa
Vi har fått noen glimt av nye BMW Z4, men skal du se den i levende live må du til Paris om et par uker der den har sin Europa-premiere. Ellers må du vente til den kommer på markedet neste år.
Les mer
layid-bilde2
Fremtid - med tilbakeblikk
Peugeot har i dag sluppet de første bildene av et lekkert konsept som skal vises på Paris-utstillingen neste måned. Budskapet er at autonome biler også kan ha sjel.
Les mer
layid-bilde3
Seat gjør en Kodiaq
Seat lanserer sin tredje SUV i løpet av et par år. Tarraco blir storebror i familien som fra før består av Arona og Ateca, og den har mye til felles med Skoda Kodiaq.
Les mer
layid-bilde4
Her er Audi e-tron, og prisen blir …
Audi har i natt avduket SUV-en nordmenn i tusentall står på venteliste for å kjøpe. Her får dere all viktig informasjon og norske priser.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Viktig tilskudd
I fjor solgte Lexus 1000 biler i Norge. Da sier det seg at en ny modell med et realistisk salgsmål på rundt 400 er et viktig tilskudd. Her er det nemlig volum som teller.
Les mer
layid-bilde6
BMW viser glimt av fremtiden
Med Vision iNext gir BMW oss et glimt av fremtidens autonome elbil. Produksjonsmodellen kommer i 2021.
Les mer
layid-bilde7
Villbass med innebygd røykmaskin
Dersom du har hørt om Rezvani, så er det nok sportsbilene deres du kjenner. Men de har tilbud til offroad-fraksjonen også.
Les mer


layid-bilde8
Opels nye lommerakett
Les mer
toppsak-bilde9
To spesialer på Yaris
Blant attraksjonene Toyota skal vise på Paris-utstillingen er en oppdatert Yaris. I tillegg byr de på to spesialutgaver.
Les mer
layid-bilde10
Her er DS3 Crossback
Les mer
layid-bilde11
Her er Kias ProCeed
Les mer
layid-bilde12
Ny Mercedes GLE
Les mer
layid-bilde13
Honda Villikke Mk. 5
Det er jo akkurat som Honda ikke vil. I Europa solgte de så vidt 75.000 biler første halvår i år. I Norge, snaue 500 og 0,6 % markedsandel. Det er i hvert fall ikke bilenes skyld.
Les mer
layid-bilde14
Sniktitt på nye M-SUV-er
De som var på DTM-løp på Nürburgring i helgen fikk se to nye M-modeller fra BMW, lett kamuflerte.
Les mer
toppsak-bilde15
Elbilenes Mercedes
Det er to år siden Daimler-sjefen, Dieter Zetsche, viste frem EQ-konseptet i Paris og erklærte at «nå slår vi på bryteren». Det tok ganske lang tid før lyset kom på.
Les mer
layid-bilde16
Hot X2 fra BMW
Les mer
layid-bilde17
Verdens raskeste SUV?
Les mer
layid-bilde18
BMW setter standarden
BMW røper nå detaljene rundt en ny ladbar hybrid X5. De som har irritert seg over kort elektrisk rekkevidde har virkelig noe å se frem til.
Les mer
layid-bilde19
Ny Forester, for by og land
Femte generasjon Subaru Forester er på vei, men den skal lanseres på et par andre kontinenter før Europa og Norge står for tur.
Les mer
layid-bilde20
Klassiker i ny innpakning
Det kan være vanskelig å glemme en ungdomsforelskelse. Automobili Amos kan gjenskape minnene i helt ny innpakning. Men det koster.
Les mer
layid-bilde21
Her er Mercedes EQC
I kveld har Mercedes dratt lakenet av sin første el-SUV. Mange nordmenn står allerede på venteliste for å få bilen i 2019.
Les mer
layid-bilde22
Her kommer en ny volumselger
Forrige uke fortalte Toyota at Corolla-navnet relanseres i Europa. I dag får vi et første glimt av varianten som blir mest populær i Norge.
Les mer
toppsak-bilde23
Gatesmart Lexus - Noe du lurer på?
Stockholm er fin by det, men SÅ fin? To store billanseringer på innsiden av 36 timer, det må vel være en slags rekord?
Les mer
layid-bilde24
Kompakt-Lexus rett rundt hjørnet
Den kompakte Lexusen har vi ikke behøvd å gjette oss til. Lexus viste den allerede for to år siden. Nå er den endelig på plass i produksjons-versjon.
Les mer
layid-bilde25
BMW søker oppmerksomhet
Det kan virke som BMW ønsker mer oppmerksomhet rundt sine prototyper. For andre gang på kort tid sender de oss egne «spionbilder».
Les mer
layid-bilde26
Lada med forsmak på ny Niva
Det er lenge siden vi ble lovet en ny Niva. I Moskva er nå konsept-versjonen avduket.
Les mer
layid-bilde27
Slik blir Renaults nye russer
Les mer
toppsak-bilde28
Comeback for Corolla
Etter snart 12 år er det slutt for Auris. I stedet bringer Toyota er av verdens mest kjente modellbetegnelser tilbake til Europa.
Les mer
layid-bilde29
Progressiv Luksus???
Les mer
layid-bilde30
Bugatti for svingene
Nå er Divo her - med andre ord: Bugatti har allerede begynt å lage spesialversjoner av Chiron.
Les mer
layid-bilde31
Kalashnikov på hjul
Army 2018-utstillingen i Moskva er et stykke unna Pebble Beach. Men vi finner da ganske spennendenyheter der også.
Les mer
layid-bilde32
Spennende Audi-konsept
Pebble Beach var opprinnelig ment å hedre bilhistorien. Audi er (heldigvis) også en av dem som ikke har forstått akkurat det.
Les mer
toppsak-bilde33
I Infinitis lekegrind
I fjor viste Infiniti sin Prototype 9 på Pebble Beach. Da er det logisk at vi får nummer 10 i år. Men bortsett fra at den er elektrisk og morsom forteller de ingen ting.
Les mer
layid-bilde34
Her er nye BMW Z4
Les mer
layid-bilde35
Første SUV med RS-logo
Les mer
layid-bilde36
Sniktitt på ny Renault
Snart er det bilutstilling i Moskva, og der skal Renault vise et konsept som på sikt skal i produksjon.
Les mer
layid-bilde37
Opel viser fremtid
Opel avslører nå flere detaljer om sin nye konseptbil. Den blir en kompakt SUV, og du klarer antagelig å gjette hva slags drivlinje den skal utstyres med.
Les mer
layid-bilde38
BMW pisker opp stemningen
En ny generasjon 3-serie er snart lanseringsklar. Nå skaper BMW oppmerksomhet - ved å sende ut egne «spionbilder» tatt på Nordsløyfa.
Les mer