img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
96 bilder i galleri
Ny Ford Focus på veien
PROVENCE: Ford lanserer fjerde generasjon Focus, mer sofistikert og komfortabel enn noen av sine forgjengere. Vi har kjørt den.

Hva slags bil er dette?
Focus hører hjemme i kompaktklassen, også omtalt som C-segmentet. Her hjemme har Golf dominert klassen i en årrekke, men Focus har også vært en viktig aktør sammen med modeller som Astra, Corolla / Auris, Octavia og en rekke andre.

Hittil i år er det biler med stikkontakt som dominerer segmentet, anført av Leaf, Golf og i3, men Focus er blant bestselgerne uten stikkontakt, selv i sitt siste salgsår.

Interiør
Fjerde generasjon Focus er basert på en helt ny plattform, og selv om eksteriøret må regnes som en evolusjon av forrige modell, er interiøret helt nytt.

Her har Ford virkelig ryddet opp og fjernet en rekke knapper og innstillingshjul. I stedet har de montert en stor berøringsskjerm øverst på dashbordet hvor de fleste innstillinger kan foretas, eventuelt leses av mens du betjener funksjonene fra knapper på rattet.

Avhengig av utstyrsnivå leveres nye Focus med et meget velfungerende head-up display som er blant de beste vi har prøvd med lettlest informasjon. Ford lover informasjonen skal vises like tydelig gjennom polariserte solbriller.

En akselavstand som er strukket med 53 mm kommer primært baksetepassasjerer til gode, samt bagasjerommet i stasjonsvognen som nå rommer hele 608 liter med alle setene på plass. Med nedlagte bakseter har du hele 1654 liter til disposisjon.

Motor / drivverk?
I Norge skal nye Focus selges med fire alternative bensinmotorer og to dieselvarianter. Foreløpig har Ford ingen alternativ for dem som ønsker ladbar hybrid eller ren elbil. En mild hybrid kommer på programmet sommeren 2019, men denne blir ikke ladbar.

Bensinmotorene er alle tresylindrede med pustehjelp. Den kompakte 1,0-literen fås med 100 eller 125 hestekrefter, mens den kraftigere 1,5-literen har 150 eller 182 hestekrefter.

6-trinns manuell girkasse er standard for alle varianter, men 125-hesteren og 150-hesteren kan også kombineres med en nyutviklet 8-trinns automat.

Automatkassen føles vesentlig mer smidig med raskere skift enn forgjengeren, men den gir vesentlig høyere CO2-utslipp enn for biler med manuell kasse – noe som fører til et pristillegg på hele 30.000 kroner, hvorav avgiftene utgjør det vesentligste.

De samme valgmuligheter tilbys for begge dieselmotorene, også her med en tilsvarende prisdifferanse.

Plattformen under Focus er klargjort for firehjulsdrift, men Ford har ingen planer om å lansere dette selv om det står høyt på ønskelisten til de nordiske organisasjonene. Det globale markedet for firehjulsdrift er ifølge produsenten for lite.

Hva skiller den fra andre modeller i klassen?
Focus er blant de mest romslige modellene i segmentet, spesielt stasjonsvognen, og også blant dem med høyest tilbud av komfort- og sikkerhetsutstyr.

Her finner du blant annet antikollisjonssystem som fungerer i alle hastigheter og som i tillegg til andre kjøretøy også oppdager gående og syklister. Systemet kan også gripe inn og styre unna en hindring i tillegg til å bremse. Etter en kollisjon stopper bilen automatisk.

Den adaptive cruise-kontrollen fungerer i alle hastigheter ned til null på biler med automatgir. Disse har også skiltleser som automatisk kan korrigere hastigheten slik at du holder deg innenfor lovlige regler.

Når du rygger ut fra en parkeringsplass vil bilen automatisk stoppe dersom den oppdager kryssende trafikk i din sone. I tillegg har Focus blindsonevarsel og avansert LED lysteknologi, dog ikke like avansert som systemet på Opel Astra.

Focus kan leveres i fire utstyrsnivåer, som Trend, ST-Line, Titanium og Vignale. På et senere tidspunkt lanseres Focus Active som er hevet med 30 mm og utstyrt med plastdetaljer som gir et røffere utseende. Dette tilbys til begge karosserivarianter.

Ford Pass er en app som lanseres i sommer og som lar bileieren styre en rekke funksjoner fra en smarttelefon.

Blant annet kan man låse opp / igjen bilen, du kan finne den på et kart, du kan starte den inne fra stua slik at den er oppvarmet eller nedkjølt når du setter deg bak rattet, og den kan hjelpe deg med å finne en ledig parkeringsplass eller bensinstasjon.

Hvordan er den å kjøre?
Nye Focus har et komfortnivå man normalt må opp i en høyere klasse for å finne.

En «DNA-bryter» lar deg velge mellom Sport, Komfort og Eco, og denne påvirker gassrespons og styring, samt girskift med automatkasser, og demping på biler med aktivt chassis.

Bilen er vesentlig bedre støydempet enn forgjengeren, styringen er lett og presis, den manuelle girkassen er kontant, og et høyt dreiemoment gjør at sjettegiret er meget fleksibelt over et stort turtallsregister.

Den nye automatgirkassen er vesentlig mykere og raskere enn hos forgjengeren, men som nevnt ikke så effektiv som det mange av konkurrentene kan skilte med. Vi får se hva som skjer når vi får WLTP-tall fra alle, Focus er målt etter denne standarden.

Hvem passer den for?
Femdørsutgaven passer for alle som ønsker en kompakt bil med høyt utstyrsnivå på komfort- og sikkerhetsfronten. Et bagasjerom på 363 liter er omtrent på nivå med det Golf tilbyr.

Stasjonsvognen dekker behovet for dem som trenger mer plass til bagasje, eventuelt skal ha med seg et hundebur. Denne er verd å vurdere opp mot konkurrentene nevnt nedenfor.

Konkurrenter?
Volkswagen Golf, Opel Astra, Skoda Octavia, Hyundai i30, Kia Ceed, Peugeot 308 og en rekke andre modeller på markedet.

Dette liker vi:
Fin kombinasjon av sportslighet og komfort. Gode seter og rause innstillingsmuligheter gjør at man lett finner seg til rette bak rattet og som passasjer. Meget god plass i baksetet. Prisforskjellen på 5-dørs og stasjonsvogn er kun 10.000 kroner.

Dette liker vi ikke:
Ikke mye å sette fingeren på her, men tillegget for automatgir er høyt. Mange nordmenn vil savne muligheten for firehjulsdrift og for ladbare modeller.

Dette lurer dere på
Jeg har besvart flere av spørsmålene deres i selve artikkelen, men skal i tillegg kommentere noen her.

Arild spør: Jeg lurer på hvor langt hjulene kan bevege seg opp og ned. Jeg har inntrykk av at nye biler har fastere demping og kortere fjæringsvei.

Geert van Noyen som er ansvarlig for Vehicle Dynamics hos Ford of Europa sier nye Focus har rundt 90 mm fjæringsvei, og at dette er på nivå med forgjengeren.

Erik har to spørsmål: Merker man forskjell mellom torsjonsbakakselen for de små motorene og multilinkbakakselen for de større motorene? Og er Focus morsommere å kjøre enn nye Fiesta?

Under testingen fikk vi kun kjøre biler med 1,5-liters motor, og jeg har selv ikke kjørt nye Fiesta.

Igjen må jeg derfor lene meg på van Noyen som hevder Fiesta nok er hakket morsommere å kjøre, siden komfort er mer vektlagt i Focus. Han påstår de ulike hjulopphengene skal gi tilnærmet like kjøreegenskaper og at man skal ha ekstremt gode forutsetninger for å kjenne forskjellen.

Arne har lest at bilen kan fjernstyres fra en app, noe som stemmer. Han spør også om sylinder-deaktivering, noe som er på plass i begge de tresylindrede motorene uten at man registrerer at noe som helst skjer under kjøring. Og han spør om prisene opprettholdes ut over høsten, noe vi kan bekrefte.

Raymond må jeg dessverre skuffe – han ønsker seg kombinasjonen diesel / firehjulsdrift / automat, og 4WD er som nevnt foreløpig ikke noe tema.

Takk for alle bidrag.

FAKTA Ford Focus ST-Line 1,5 EcoBoost Automat stasjonsvogn

Motor:

3-syl. turbo bensinmotor, 1497 ccm

Effekt:

110 kW (150 hk) v/6000 o/min.

Dreiemoment:

240 Nm v/1600 o/min.

Mål LxBxH:

467 x 183 x 150 cm

Akselavstand:

270,0 cm

Bakkeklaring:

134 mm

Egenvekt m/fører:

1404 kg

Tillatt totalvekt:

1855 kg

Maks hengervekt:

1500 kg

Bagasjerom:

608-1653 liter (VDA)

Aks. 0-100 km/t:

8,9 sek.

Toppfart:

208 km/t

Snittforbruk (oppgitt):

0,60 l/mil

CO2:

136 g/km

Pris fra:

kr 260.000 (5-dørs, 100 hk Trend)

Pris som prøvekjørt:

kr 364.000 (+ ekstrautstyr)


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Norgesdebut for Tesla Model 3
Det var tilløp til kø da Tesla åpnet dørene til første Model 3-visning på norsk jord i dag. Men den er her bare for at potensielle kunder kan se og røre, ikke kjøre den. De første kundebilene kommer først i 2019.
Les mer
layid-bilde1
Ny hydrogenbil fra Mercedes
Den ser nesten ut som en vanlig GLC, men under skallet skjuler deg seg noe nytt og fremtidsrettet.
Les mer
layid-bilde2
Her er ny 3-serie i M-drakt
Vi møtte nye BMW 3-serie i Paris, men amerikanerne får nå se en spesialutgave i LosAngeles om et par uker.
Les mer
layid-bilde3
Barsk ny Ranger fra Ford
Nå åpner Ford for bestilling av den tøffe Ranger Raptor. Men fortsatt er det en stund til du kan plassere den på gårdsplassen.
Les mer
layid-bilde4
Snart kommer BMWs nye toppmodell
Den er allerede på banen i racing-utgave, men snart vises også gateversjonen av BMW M8 Coupé. Her får vi en smakebit.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Ladbar E-Klasse er bestillingsklar
Mercedes-importøren har hatt et meget begrenset antall ladbare modeller den siste tiden, men nå er nye alternativer bestillingsklare.
Les mer
layid-bilde6
Tarok blir navnet på VWs livsstil-pickup
Tarok blir navnet på den fem meter lange pickupen som Volkswagen premiereviste i helgen som konsept i Brasil. Men dessverre, ha ikke for store forhåpninger om å se den i Norge.
Les mer
layid-bilde7
Lexus UX skal koster fra 383.800 kroner
Med startpris på 383.800 kroner går nye Lexus UX 250h rett i strupen på BMW X1, Jaguar E-Pace, Mercedes GLA og Volvo XC40.
Les mer


layid-bilde8
Salgsklar Mercedes GLE
Les mer
toppsak-bilde9
Lanseringskalender 2018
Vi gir deg Norges mest komplette oversikt over store og små bilnyheter i 2018.
Les mer
layid-bilde10
En tøffere Focus
Les mer
layid-bilde11
Prisdumper VW e-Up med nye 20.000 kroner
Les mer
layid-bilde12
BMW 8-serie kabriolet til Norge med vårsola
Les mer
layid-bilde13
Kompakte Skoda Scala i strupen på VW Golf
Škoda løfter nå litt mer på sløret for den kommende familie-kombimodellen Scala. Den blir 4,36 meter lang og får bensinmotorer på 95, 115 og 150 hk. Diesel droppes.
Les mer
layid-bilde14
Ford GT Carbon Series slanket med 18 kilo
Carbon-serien av Ford GT kan bestilles fra 8. november, og du har 30 dager på deg før Ford setter strek.
Les mer
toppsak-bilde15
VW snart klar med liten pickup, vises først i Brasil
Ti år etter at VW viste det første konseptet på pickupen som skulle bli til Amarok er det nå klart for å en mindre, firehjulsdrevet og mer fleksibel pickup som konsept i Brasil. Denne bilen kan komme fortere til Norge enn du aner.
Les mer
layid-bilde16
Ferraris mareritt
Les mer
layid-bilde17
Leveringskø for Kia e-Niro til langt ut i 2020
Les mer
layid-bilde18
Endelig i Norge: Ford Transit Custom 4x4
Ford Transit Custom med firehjulsdrift debuterer i Norge på Oslo Motor Show med Extrem Konzepte i Tyskland som produsent og MS-RT Norge som importør.
Les mer
layid-bilde19
T-Cross kan bli VWs viktigste SUV i Norge
SUV-enes sterke posisjonen gjør at lille VW T-Cross blir en svært viktig bil for Volkswagen i Norge selv om den ikke kommer i elektriske eller hybride varianter.
Les mer
layid-bilde20
Lynk & Co på banen
Overraskende melding fra Lynk & Co - som ikke akkurat misbruker in-bokser - deres modell 03 kommer i en Racing-utgave. Bokstavelig talt, den skal delta i WTCR neste år.
Les mer
layid-bilde21
En liten hissigpropp
Brabus er glad i Smart-biler, og nå har de laget sin kraftigste utgave så langt: 125R. Dessverre får vi neppe se denne i Norge.
Les mer
layid-bilde22
Polestar, et bygg nærmere
Vi har vært med på åpningen av Polestars hovedkvarter i Göteborg. Vi visste at bil-innholdet i presentasjonen ville bli magert så vi kjørte likegodt ned i en Polestar.
Les mer
toppsak-bilde23
Porsche Taycan til under 700.000 kroner?
Porsches super-elbiler passer perfekt for norsk avgiftsfritak. Når Taycan trolig er her sent i 2019 kan prisen bli under 700.000 kroner. Og nå er også konsept-SUV-en Mission E Cross Turismo som en Shooting Brake av samme bilen bekreftet.
Les mer
layid-bilde24
Ferraris Paris
Ferrari var det eneste av merkene under Fiat-paraplyen som fant det umaken verdt å ta turen til Paris. Med tre ganske/helt nye biler, og den beste av dem alle - en mer enn 50 år gammel LM.
Les mer
layid-bilde25
Mercedes mer enn dobler el-rekkevidden på ladehybride GLE
Mercedes GLE ladehybrid får hele 100 km elektrisk rekkevidde, men er først tilgjengelig neste høst.
Les mer
layid-bilde26
X7 - BMWs største SUV
X7, BMWs digre SUV med plass til sju kan nå bestilles, koster fra 1.278.500 kroner og er på plass i Norge sent i mars neste år.
Les mer
layid-bilde27
Audi A1 Allroad på vei
Les mer
toppsak-bilde28
Skodas kompakte Scala erstatter anonyme Rapid
Rapid går ut og Scala kommer inn som Škodas nye våpen i Golf-klassen.
Les mer
layid-bilde29
Renaults nye elbil-oppskrift
Les mer
layid-bilde30
Nye plug-in hybrider fra Mercedes
To av tre nye Mercedes C-Klasse registrert de siste tre årene har vært ladbare hybrider. I E-Klassen er det fortsatt diesel som dominerer. Nå letter Mercedes på sløret om neste generasjon plug-in C- og E-Klasse.
Les mer
layid-bilde31
Pariss under utvikling
Et av lyspunktene på årets bilutstilling i Paris: Pariss er ikke død, de har samlet kapital til videre utvikling og er i rute med produksjon av en snacksy elektrisk roadster. Og en Formel E med tak!
Les mer
layid-bilde32
Hybridenes S-Klasse
Mercedes lanserer nå tredje generasjon hybrid S-Klasse. Hvis du er i markedet for en stor luksuslimousin er den verd å vurdere.
Les mer
toppsak-bilde33
Nytt alternativ i Mondeo-familien
Nå får endelig Ford et alternativ de har savnet i årevis - en hybrid stasjonsvogn.
Les mer
layid-bilde34
Qashqai får nye drivlinjer
Les mer
layid-bilde35
Et nytt merke er født
Les mer
layid-bilde36
Vietnam-bil i Paris
Dette var en stor premiere. Nye biler fra nytt bilproduserende land - presentert av David Beckham og to bemerkelsesverdige kvinner.
Les mer
layid-bilde37
Kineser på ramme alvor
Dersom GAC er kjent for noe som helst, må det være for å ha hatt en modell som het Trumpchi. Men etter en fremvisning i Paris må vi kanskje begynne å ta dem på alvor?
Les mer
layid-bilde38
Porsche bekrefter Speedster
Det er skummelt når man gjør som Porsche - viser en fremtidsmodell sammen med den 64 år gamle bilen som har vært inspirasjonen. Det blir fort en «hvilken er den fineste»-konkurranse. Så flaut hvis den gamle vinner.
Les mer