img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
96 bilder i galleri
Ny Ford Focus på veien
PROVENCE: Ford lanserer fjerde generasjon Focus, mer sofistikert og komfortabel enn noen av sine forgjengere. Vi har kjørt den.

Hva slags bil er dette?
Focus hører hjemme i kompaktklassen, også omtalt som C-segmentet. Her hjemme har Golf dominert klassen i en årrekke, men Focus har også vært en viktig aktør sammen med modeller som Astra, Corolla / Auris, Octavia og en rekke andre.

Hittil i år er det biler med stikkontakt som dominerer segmentet, anført av Leaf, Golf og i3, men Focus er blant bestselgerne uten stikkontakt, selv i sitt siste salgsår.

Interiør
Fjerde generasjon Focus er basert på en helt ny plattform, og selv om eksteriøret må regnes som en evolusjon av forrige modell, er interiøret helt nytt.

Her har Ford virkelig ryddet opp og fjernet en rekke knapper og innstillingshjul. I stedet har de montert en stor berøringsskjerm øverst på dashbordet hvor de fleste innstillinger kan foretas, eventuelt leses av mens du betjener funksjonene fra knapper på rattet.

Avhengig av utstyrsnivå leveres nye Focus med et meget velfungerende head-up display som er blant de beste vi har prøvd med lettlest informasjon. Ford lover informasjonen skal vises like tydelig gjennom polariserte solbriller.

En akselavstand som er strukket med 53 mm kommer primært baksetepassasjerer til gode, samt bagasjerommet i stasjonsvognen som nå rommer hele 608 liter med alle setene på plass. Med nedlagte bakseter har du hele 1654 liter til disposisjon.

Motor / drivverk?
I Norge skal nye Focus selges med fire alternative bensinmotorer og to dieselvarianter. Foreløpig har Ford ingen alternativ for dem som ønsker ladbar hybrid eller ren elbil. En mild hybrid kommer på programmet sommeren 2019, men denne blir ikke ladbar.

Bensinmotorene er alle tresylindrede med pustehjelp. Den kompakte 1,0-literen fås med 100 eller 125 hestekrefter, mens den kraftigere 1,5-literen har 150 eller 182 hestekrefter.

6-trinns manuell girkasse er standard for alle varianter, men 125-hesteren og 150-hesteren kan også kombineres med en nyutviklet 8-trinns automat.

Automatkassen føles vesentlig mer smidig med raskere skift enn forgjengeren, men den gir vesentlig høyere CO2-utslipp enn for biler med manuell kasse – noe som fører til et pristillegg på hele 30.000 kroner, hvorav avgiftene utgjør det vesentligste.

De samme valgmuligheter tilbys for begge dieselmotorene, også her med en tilsvarende prisdifferanse.

Plattformen under Focus er klargjort for firehjulsdrift, men Ford har ingen planer om å lansere dette selv om det står høyt på ønskelisten til de nordiske organisasjonene. Det globale markedet for firehjulsdrift er ifølge produsenten for lite.

Hva skiller den fra andre modeller i klassen?
Focus er blant de mest romslige modellene i segmentet, spesielt stasjonsvognen, og også blant dem med høyest tilbud av komfort- og sikkerhetsutstyr.

Her finner du blant annet antikollisjonssystem som fungerer i alle hastigheter og som i tillegg til andre kjøretøy også oppdager gående og syklister. Systemet kan også gripe inn og styre unna en hindring i tillegg til å bremse. Etter en kollisjon stopper bilen automatisk.

Den adaptive cruise-kontrollen fungerer i alle hastigheter ned til null på biler med automatgir. Disse har også skiltleser som automatisk kan korrigere hastigheten slik at du holder deg innenfor lovlige regler.

Når du rygger ut fra en parkeringsplass vil bilen automatisk stoppe dersom den oppdager kryssende trafikk i din sone. I tillegg har Focus blindsonevarsel og avansert LED lysteknologi, dog ikke like avansert som systemet på Opel Astra.

Focus kan leveres i fire utstyrsnivåer, som Trend, ST-Line, Titanium og Vignale. På et senere tidspunkt lanseres Focus Active som er hevet med 30 mm og utstyrt med plastdetaljer som gir et røffere utseende. Dette tilbys til begge karosserivarianter.

Ford Pass er en app som lanseres i sommer og som lar bileieren styre en rekke funksjoner fra en smarttelefon.

Blant annet kan man låse opp / igjen bilen, du kan finne den på et kart, du kan starte den inne fra stua slik at den er oppvarmet eller nedkjølt når du setter deg bak rattet, og den kan hjelpe deg med å finne en ledig parkeringsplass eller bensinstasjon.

Hvordan er den å kjøre?
Nye Focus har et komfortnivå man normalt må opp i en høyere klasse for å finne.

En «DNA-bryter» lar deg velge mellom Sport, Komfort og Eco, og denne påvirker gassrespons og styring, samt girskift med automatkasser, og demping på biler med aktivt chassis.

Bilen er vesentlig bedre støydempet enn forgjengeren, styringen er lett og presis, den manuelle girkassen er kontant, og et høyt dreiemoment gjør at sjettegiret er meget fleksibelt over et stort turtallsregister.

Den nye automatgirkassen er vesentlig mykere og raskere enn hos forgjengeren, men som nevnt ikke så effektiv som det mange av konkurrentene kan skilte med. Vi får se hva som skjer når vi får WLTP-tall fra alle, Focus er målt etter denne standarden.

Hvem passer den for?
Femdørsutgaven passer for alle som ønsker en kompakt bil med høyt utstyrsnivå på komfort- og sikkerhetsfronten. Et bagasjerom på 363 liter er omtrent på nivå med det Golf tilbyr.

Stasjonsvognen dekker behovet for dem som trenger mer plass til bagasje, eventuelt skal ha med seg et hundebur. Denne er verd å vurdere opp mot konkurrentene nevnt nedenfor.

Konkurrenter?
Volkswagen Golf, Opel Astra, Skoda Octavia, Hyundai i30, Kia Ceed, Peugeot 308 og en rekke andre modeller på markedet.

Dette liker vi:
Fin kombinasjon av sportslighet og komfort. Gode seter og rause innstillingsmuligheter gjør at man lett finner seg til rette bak rattet og som passasjer. Meget god plass i baksetet. Prisforskjellen på 5-dørs og stasjonsvogn er kun 10.000 kroner.

Dette liker vi ikke:
Ikke mye å sette fingeren på her, men tillegget for automatgir er høyt. Mange nordmenn vil savne muligheten for firehjulsdrift og for ladbare modeller.

Dette lurer dere på
Jeg har besvart flere av spørsmålene deres i selve artikkelen, men skal i tillegg kommentere noen her.

Arild spør: Jeg lurer på hvor langt hjulene kan bevege seg opp og ned. Jeg har inntrykk av at nye biler har fastere demping og kortere fjæringsvei.

Geert van Noyen som er ansvarlig for Vehicle Dynamics hos Ford of Europa sier nye Focus har rundt 90 mm fjæringsvei, og at dette er på nivå med forgjengeren.

Erik har to spørsmål: Merker man forskjell mellom torsjonsbakakselen for de små motorene og multilinkbakakselen for de større motorene? Og er Focus morsommere å kjøre enn nye Fiesta?

Under testingen fikk vi kun kjøre biler med 1,5-liters motor, og jeg har selv ikke kjørt nye Fiesta.

Igjen må jeg derfor lene meg på van Noyen som hevder Fiesta nok er hakket morsommere å kjøre, siden komfort er mer vektlagt i Focus. Han påstår de ulike hjulopphengene skal gi tilnærmet like kjøreegenskaper og at man skal ha ekstremt gode forutsetninger for å kjenne forskjellen.

Arne har lest at bilen kan fjernstyres fra en app, noe som stemmer. Han spør også om sylinder-deaktivering, noe som er på plass i begge de tresylindrede motorene uten at man registrerer at noe som helst skjer under kjøring. Og han spør om prisene opprettholdes ut over høsten, noe vi kan bekrefte.

Raymond må jeg dessverre skuffe – han ønsker seg kombinasjonen diesel / firehjulsdrift / automat, og 4WD er som nevnt foreløpig ikke noe tema.

Takk for alle bidrag.

FAKTA Ford Focus ST-Line 1,5 EcoBoost Automat stasjonsvogn

Motor:

3-syl. turbo bensinmotor, 1497 ccm

Effekt:

110 kW (150 hk) v/6000 o/min.

Dreiemoment:

240 Nm v/1600 o/min.

Mål LxBxH:

467 x 183 x 150 cm

Akselavstand:

270,0 cm

Bakkeklaring:

134 mm

Egenvekt m/fører:

1404 kg

Tillatt totalvekt:

1855 kg

Maks hengervekt:

1500 kg

Bagasjerom:

608-1653 liter (VDA)

Aks. 0-100 km/t:

8,9 sek.

Toppfart:

208 km/t

Snittforbruk (oppgitt):

0,60 l/mil

CO2:

136 g/km

Pris fra:

kr 260.000 (5-dørs, 100 hk Trend)

Pris som prøvekjørt:

kr 364.000 (+ ekstrautstyr)


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
BYDs overflødighetshorn
BYD stiller på Shanghai-utstillingen med konseptbil og ny e-Serie. Og for ikke å dominere for mye hadde de noen presentasjoner for et par uke siden også. Et annet sted. Til sammen 23 nye biler i Shanghai, sier de.
Les mer
layid-bilde1
Stor spennvidde fra W
W er et greit bilmerke. Det stammer fra Dubai og har ganske mange RUF-Porsche-detaljer innabords. De dukket opp i Shanghai med superbilene sine, men også med to andre. En stor SUV og en smart, funky selvkjørende.
Les mer
layid-bilde2
Nytt og smått fra Hyundai
Det er hyggelig å kunne fortelle at ikke alt som debuterer i New York disse dagene er tre tonns slagskip med plass til en halv armé. Noen er litt mer forsiktige, som den nye Hyundai Venue.
Les mer
layid-bilde3
Kias vidunder-bil
Kia satte en slags ny rekord på New York utstillingen. Messens mest pompøse, ubegripelige presseskrytemelding. La oss bare slå fast at deres HabaNiro er verdens første ECEV - «Everything Car» og EV!
Les mer
layid-bilde4
Mercedes lanserer ny GLS
Like før den er på markedet får BMW X7 en ny konkurrent å bryne seg på når Mercedes nå lanserer en ny generasjon av sin store SUV.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Ny Subaru Outback
Subaru lanserer det de betegner som sjette generasjon Outback på bilutstillingen i New York. De lover den sikreste og mest komfortable Outback noensinne.
Les mer
layid-bilde6
Genesis gjør elbilen kompakt
Genesis er jo egentlig kjent som et luksusmerke som veldig ofte benytter målebåndet til Mercedes. Men til bilutstillingen i New York kommer de med en elbil som er virkelig kompakt.
Les mer
layid-bilde7
Nye motorer i Audi S5
Audi fortsetter elektrifiseringen og lanserer nye drivlinjer i S5 Coupé og Sportback.
Les mer


layid-bilde8
Aston Martins elektriske Rapide
Les mer
toppsak-bilde9
Ny brobygger fra Mercedes
Til bilutstillingen i Shanghai har Mercedes med seg en ny konseptbil. Jeg kan love at den er på gata innen et års tid.
Les mer
layid-bilde10
En smak av fremtid
Les mer
layid-bilde11
Volkswagen viser sin nyeste ID.
Les mer
layid-bilde12
Nye drivlinjer i Audis langturbiler
Les mer
layid-bilde13
Ny farge og nytt navn
Mitsubishi skal presentere en ny konseptbil på bilutstillingen i Shanghai. Men denne har vi sett før.
Les mer
layid-bilde14
Tesla utvider tilbudet
Det har strømmet inn nye biler fra Tesla den siste måneden, men snart kan strømmen bli enda sterkere.
Les mer
toppsak-bilde15
Så lenge fikk Skoda briljere
Volkswagen vil fra høsten tilby en oppgradert e-Up med vesentlig mer rekkevidde enn dagens modell.
Les mer
layid-bilde16
Skoda etablerer reservasjonsliste
Les mer
layid-bilde17
G-Power overgår originalen
Les mer
layid-bilde18
Nå kommer Bentley
For første gang skal Bentley importeres til Norge gjennom en offisiell kanal. En ikke ukjent bilmann står bak prosjektet.
Les mer
layid-bilde19
ItaloKina inn i Europa
Ikke bare har italiensk-kinesiske DR overlevd i mer enn 10 år, nå skal de inn i resten av Europa også, og har med seg en spennende batterielektrisk bil på reisen.
Les mer
layid-bilde20
Zenvo med to premierer
Over 1000 hestekrefter er ikke interessant mer. Men 1000+ sammen med bare bakhjulsdrift - da begynner det å lukte skandinavisk bilbygging. Zenvo er den av de to man ikke tenker først på.
Les mer
layid-bilde21
Endelig - el-Forder
Ford har holdt elbilkortene tett til brystet. Nå er de vist fram og et av dem inneholder en familie-SUV med rekordrekkevidde - inntil 600 km. Ny Kuga blir også ladbar.
Les mer
layid-bilde22
Bileventyr fra Napoli
Puritalia - ReneItalia eller TypiskItalia - var navnet på enda en 1000-hesters italiensk superbil vi aldri har hørt navnet på. Denne fortjener imidlertid litt oppmerksomhet.
Les mer
toppsak-bilde23
Mini-bombe nærmer seg
Vi er lovet den heftigste Mini noensinne når denne lanseres i 2020. Forvarselet ble gitt på Frankfurt-utstillingen i 2017.
Les mer
layid-bilde24
Rimacs populære styrkedråper
Rimac er ikke lenger bare en sær superbil fra Kroatia. Nesten alle med et ønske om å delta i øverste klasse henter elementer derfra nå.
Les mer
layid-bilde25
Overveldende Aston Martin
Hvor du enn snudde seg på Aston Martins stand i Genève dukket det opp noe som tok pusten fra deg. Det hele ble av typen «for godt til å være sant».
Les mer
layid-bilde26
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde27
Kia e-Soul: Lang rekke-vidde - ukjent pris
Les mer
toppsak-bilde28
Seat varsler rimelige elbiler
Seat introduserer en ny, mindre elbilplattform og seks ladbare modeller.
Les mer
layid-bilde29
Ex-VW-topp gjør kinesisk el
Les mer
layid-bilde30
Den tredje fra Aachen
Aachen er byen der Nissans elektriske NV 200 brukes som søppelbil og hvor to vellykkede elbil-startups allerede har sett dagens lys. Nå glipper den tredje med øynene.
Les mer
layid-bilde31
Kanskje litt for langt?
Selvfølgelig var Felix Eaton på plass i Genève igjen, med sin Eadon Green. Men årets nyhet hadde han nok dratt litt for langt. Rolls-Royce ble skikkelig sure.
Les mer
layid-bilde32
Gumpert med nye venner
Gumpert har vært mer eller mindre fast inventar i Genève siden 2006. Nå dukket han opp igjen, men denne gang med kompanjonger fra Kina og en gammel bekjent fra Japan.
Les mer
toppsak-bilde33
Nytt mål for sommerferien
Hvem hadde trodd dette? Fantastiske Porsche-replicaer fra Hellas. Vi møtte dem i Genève.
Les mer
layid-bilde34
Oppgraderer HR-V
Les mer
layid-bilde35
Hybrid-Outlander solgt med 9000 kroner i avgiftsrabatt
Les mer
layid-bilde36
Italdesign nærmere slekta
Årets skapning fra Italdesign var så jordnær at det er ingen grunn til å tro at den ikke kan tas alvorlig av eieren, Audi. Det har ikke alltid vært tilfelle.
Les mer
layid-bilde37
Audis definitive ikke-el
Det var litt morsomt. Audi skulle til de grader være så elektrifisert under pressedagene i Genève at de gjemte sin kuleste og mest eksklusive nyhet bak en låst dør.
Les mer
layid-bilde38
Her er Volvo XC40 Twin Engine
I dag åpner Volvo for salg av XC40 Twin Engine. Dermed tilbyr Volvo hybride drivlinjer til alle modellserier.
Les mer