img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
84 bilder i galleri
Perfekt debut for BMW 8-serie
BMW har valgt en perfekt arena når de vekker 8-serien til live igjen etter 20 års fravær – Le Mans!

Mens racerbilen gjør sin debut på banen i BMWs comeback på Le Mans, står nye 8-serie Coupé utstilt i paddocken.

Den nye 8-Serien skal trone øverst blant BMWs modellserier, og den skal dele samlebånd med 7-serien ved fabrikken i Dingolfing, 10 mil nordøst for München.

Bilen kommer i første runde som coupé med to alternative drivlinjer, men vi vil senere få se både cabriolet og firedørs coupé, og flere alternative motorer vil komme. Toppmodell i seriene blir M8.

Den er lang, lav og bred, akkurat slik en Gran Turismo skal være. Nærmere bestemt 4843 mm lang, 1902 mm bred og bare 1341 mm høy over en akselavstand på 2882 mm.

Sammenlignet med en 7-Serie er åtteren cirka 25 cm kortere, like bred og 13 cm lavere. Akselavstanden er redusert med 19 cm.

I startfasen tilbys den i to utgaver, som M850i xDrive med 4,4-liters V8 bensinmotor på 530 hestekrefter og som 840d xDrive med 320 hk. Maks dreiemoment er henholdsvis 750 og 680 Newtonmeter.

Begge motorene leveres med en oppdatert versjon av Steptronic Sport automatgirkassen og BMW’s intelligente xDrive firehjulsdriftsystem, tendert mot bakhjulsdrift. M850i xDrive har i tillegg mekanisk differensialsperre som standard.

M850i gjør null til hundre på 3,7 sekunder mens dieselutgaven trenger 4,9 sekunder på samme øvelse. Toppfarten er for begge begrenset til 250 km/t. Likevel skal det bli plass til en M8 med enda heftigere prestasjoner.

(saken fortsetter)

Både løpsbilen og den nye serieproduserte 8-serien til BMW har en rekke felles karaktertrekk, med lavt tyngdepunkt, velbalansert vektforhold, lettvektskonstruksjon med aluminium, magnesium og karbonforsterket plast for å nevne noe. Taket og en del av aerodynamikken kan bestilles i karbonfiber.

Interiøret er moderne, og tydelige kontraster i materialvalget understreker BMWs nye designspråk. Alle betjeningselementer og displayer er samlet i egne områder, hvor alt er organisert og ryddig arrangert i en elegant og luksuriøs atmosfære.

Sammen med helt nye BMW X5, er nye BMW 8-serie Coupé de to første modellene ut med det nye operativ- og kontrollsystemet iDrive 7.0, og ny digital instrumentering hvor føreren selv kan tilpasse menyer og kontroller etter eget ønske.

Sportsseter og interiørdetaljer i skinn er standard. Bagasjeromshar et volum på 420 liter, og baksetet kan felles ned 50:50 for økt bagasjeromsvolum når det er nødvendig.

8-serie Coupé er ifølge BMW bygget for å utnytte all kraft og dynamikk som drivlinjene tillater.

Chassis-konstruksjonen er nøye optimalisert med vektreduksjon, lavt tyngdepunkt, vektfordeling og optimal akselavstand og sporvidde, samt stivt karosseri med optimert aerodynamisk design.

Som standard leveres bilen med Adaptive M Suspension med elektronisk kontrollerte dempere, som sikrer svært presis styring.

Ved hjelp av Integral Active Steering kan føreren redusere svingradien ved manøvrering i lave hastigheter, samtidig som man vil oppleve mer stabile filbytter i høye hastigheter.

Den nye toppmodellen er også spekket med det siste innen førerassistanse, som gir både komfort og sikkerhet for fører, passasjerer og medtrafikanter.

Disse funksjonene inkluderer Active Cruise Control med Stop & Go, Steering and Lane Control Assistant, Lane Keeping Assistant, BMW Night Vision og Crossing Traffic Warning, for å nevne noen.

Driving Assistant og Parking Assistant-pakkene leveres som standard.

Sistnevnte inkluderer Reversing Assistant, som er en intelligent hukommelsesfunksjon for styring under 35 km/t, der de siste 50 meterne kan reverseres uten at du trenger å holde i rattet.

Helt nye BMW 8-serie Coupé får sin internasjonale lansering i november. Gjennom sommeren blir de norske prisene klare og norske BMW-forhandlere vil da åpne for bestilling.

Tekniske data BMW 8-Serie Coupé

Modell:

Effekt:

Dreiemoment:

0-100 km/t

Toppfart:

Blandet forbruk:

Blandet CO2-utstlipp:

M850i xDrive

530 hk

750 Nm

3,7 sek

250 km/t

1,00 – 1,05 l/mil

228 – 240 g/km

840d xDrive

320 hk

680 Nm

4,9 sek

250 km/t

0,59 – 0,62 l/mil

154 – 164 g/km



toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Amerikanske muskler
Amerikanerne gir ikke frivillig slipp på verken store trucker eller muskelbiler. Dodge Challenger er et klassisk navn, her i helt nye utførelser. Noe for ønskelista?
Les mer
layid-bilde1
Lanseringskalender 2018
Vi gir deg Norges mest komplette oversikt over store og små bilnyheter i 2018.
Les mer
layid-bilde2
BMW M viser lettvekter
Til helgens festligheter på Goodwood hadde BMW dresset opp en M2 for å vise frem nye muligheter.
Les mer
layid-bilde3
V12 viker for hybrid
Når Toyota nå viser sin tredje generasjon Century (modellen er jo bare 50 år gammel!) er V12-motoren hevet på dynga. Erstatningen er en pingle-hybrid.
Les mer
layid-bilde4
Mer om VW T-Cross
Den kommer ikke på markedet før neste vår, men nå kommer Volkswagen med flere avsløringer om kompakt-SUV-en T-Cross.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Hyundai tror fullt og fast på brenselceller
Brenselceller oppfattes fortsatt som fremtidens bilteknologi når Hyundai nå lanserer Nexo, andre generasjon med hydrogen på tanken.
Les mer
layid-bilde6
Supra på Goodwood
Toyota har med seg en prototyp på nye Supra til Goodwood Festival of Speed denne helgen. Men vi kan vise seg mer enn Toyota gjør frivillig.
Les mer
layid-bilde7
Ny Wrangler: Et tilbakeblikk framover
Hvis du ikke vet hva en Wrangler er, så ikke tenk på det. Hvis du vet det, vil du fort finne ut at denne er enda Wranglere enn noen gang tidligere. Tilhenger-fraksjonen vil elske den.
Les mer


layid-bilde8
Hyundai Kona: Flott elbil, laaang leveringstid
Les mer
toppsak-bilde9
Noe du lurer på om Honda CR-V?
Hondas CR-V var lenge verdens mest solgte SUV. Den posisjonen tapte den. Honda var også lenge et av de merkene på det norske marked med størst respekt. Det har vel også endret seg. Men nå kan vi kanskje få svar på noen spørsmål.
Les mer
layid-bilde10
Vito & Sprinter på strøm
Les mer
layid-bilde11
Snart på plass i Norge
Les mer
layid-bilde12
Ny Wrangler-generasjon - spør i vei
Les mer
layid-bilde13
Abt med massivt skyv
Abt, kjent fra Formel E og som Audi-trimmer, har også krysset 1000-hesters grensen nå. Men på en ny og original måte.
Les mer
layid-bilde14
GT-R uten grenser
Her har vi et godt eksempel på at Italdesign jobber helt uavhengig av eieren: Volkswagen-gruppen. De kommer nemlig med en grenseløs Nissan.
Les mer
toppsak-bilde15
Sommer fra Fiat
Fiat har kommet med en sommerversjon av 500. Like etter viste GarageItalia sin versjon. De har gjort den til enda mer sol&strand.
Les mer
layid-bilde16
Sporty Insignia
Les mer
layid-bilde17
Viser e-tron-interiøret
Les mer
layid-bilde18
Jeg er mer enn bare én ting
Den skal ikke vises før utpå høsten, men nå slipper Volkswagen den første offisielle informasjon om T-Cross.
Les mer
layid-bilde19
Hyundai forenkler
Når Hyundai nå lanserer en oppgradert Tucson, gjør de det enklere for kunden å velge. De påstår også at man får mye mer for pengene.
Les mer
layid-bilde20
Oslo-visitt for Bytes på hjul
Storfint besøk i Oslo: Byton - en av de mest spennene kinesiske start-up’ene, besøkte elbil-hovedstaden denne helgen.
Les mer
layid-bilde21
Ny Ford Focus på veien
PROVENCE: Ford lanserer fjerde generasjon Focus, mer sofistikert og komfortabel enn noen av sine forgjengere. Vi har kjørt den.
Les mer
layid-bilde22
Italiensk navn - britiske muskler
Med DBS Superleggera vekker Aston Martin et monster: 725 hestekrefter og 900 Nm i en super-GT.
Les mer
toppsak-bilde23
Jeg skal kjøre Peugeot 508 - noe du lurer på?
Mot slutten av uken kjører jeg nye Peugeot 508. Jeg regner med at du har mye å spørre om, og jeg skal gjøre mitt beste for å skaffe relevante svar.
Les mer
layid-bilde24
Audi puster på A4
Nå klargjøres 2019-modellene av Audi A4. Du skal være godt kjent med modellen for å oppdage endringene.
Les mer
layid-bilde25
Noe du lurer på om Ford Focus?
I morgen drar jeg til Frankrike for en første kjøretur med Fords nye Focus. Jeg tar gjerne med dine spørsmål til Ford-folket.
Les mer
layid-bilde26
Ny Koenigsegg-rekord?
Koenigsegg har satt mange rekorder opp gjennom årene. Nå har de satt en ny en: verdensrekord i ny-modell-teasing.
Les mer
layid-bilde27
Vintage, tre hjul og strøm
Les mer
toppsak-bilde28
Vekker Blazer til live
Den nye mellomklasse-SUV-en fra Chevrolet bringer et velkjent modellnavn frem fra glemselen.
Les mer
layid-bilde29
Toyota Camry tilbake - erstatter Avensis sedan
Les mer
layid-bilde30
Her er Volvos første USA-bil
Denne gangen gjorde Volvo presentasjonene i omvendt rekkefølge. Først viste de stasjonsvognen, nå følger sedanen.
Les mer
layid-bilde31
MX-5 oppdateres
Mazda har klargjort MX-5 etter nye utslippskriterier. Det har blant annet resultert i mer muskler.
Les mer
layid-bilde32
A1 har blitt tøffere i trynet
Nå kommer Audi A1 Sportback i helt ny utgave med et mye tøffere uttrykk enn forgjengeren.
Les mer
toppsak-bilde33
Bytons andre
Byton, fersk deltaker i Tesla-klassen, har allerede vist modell nummer to - et halvt år etter den første. Og nå kommer de til Oslo.
Les mer
layid-bilde34
Suzuki tilbake til røttene
Les mer
layid-bilde35
Lekker Speedster for jubileum
Les mer
layid-bilde36
Perfekt debut for BMW 8-serie
BMW har valgt en perfekt arena når de vekker 8-serien til live igjen etter 20 års fravær - Le Mans!
Les mer
layid-bilde37
Facelift for C-Klassen
Tiden er inne for en midtlivsoppdatering av Mercedes C-Klasse. Det meste skjer under skallet.
Les mer
layid-bilde38
Alfa med to spesialer
Alfa Romeo lager spesialutgaver av Stelvio og Giulia for å feire sine prestasjoner på Nürburgring. Tilbudet innbefatter mer enn bare en heftig bil.
Les mer