img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
120 bilder i galleri
Perfekt debut for BMW 8-serie
BMW har valgt en perfekt arena når de vekker 8-serien til live igjen etter 20 års fravær – Le Mans!

Mens racerbilen gjør sin debut på banen i BMWs comeback på Le Mans, står nye 8-serie Coupé utstilt i paddocken.

Den nye 8-Serien skal trone øverst blant BMWs modellserier, og den skal dele samlebånd med 7-serien ved fabrikken i Dingolfing, 10 mil nordøst for München.

Bilen kommer i første runde som coupé med to alternative drivlinjer, men vi vil senere få se både cabriolet og firedørs coupé, og flere alternative motorer vil komme. Toppmodell i seriene blir M8.

Den er lang, lav og bred, akkurat slik en Gran Turismo skal være. Nærmere bestemt 4843 mm lang, 1902 mm bred og bare 1341 mm høy over en akselavstand på 2882 mm.

Sammenlignet med en 7-Serie er åtteren cirka 25 cm kortere, like bred og 13 cm lavere. Akselavstanden er redusert med 19 cm.

I startfasen tilbys den i to utgaver, som M850i xDrive med 4,4-liters V8 bensinmotor på 530 hestekrefter og som 840d xDrive med 320 hk. Maks dreiemoment er henholdsvis 750 og 680 Newtonmeter.

Begge motorene leveres med en oppdatert versjon av Steptronic Sport automatgirkassen og BMW’s intelligente xDrive firehjulsdriftsystem, tendert mot bakhjulsdrift. M850i xDrive har i tillegg mekanisk differensialsperre som standard.

M850i gjør null til hundre på 3,7 sekunder mens dieselutgaven trenger 4,9 sekunder på samme øvelse. Toppfarten er for begge begrenset til 250 km/t. Likevel skal det bli plass til en M8 med enda heftigere prestasjoner.

(saken fortsetter)

Både løpsbilen og den nye serieproduserte 8-serien til BMW har en rekke felles karaktertrekk, med lavt tyngdepunkt, velbalansert vektforhold, lettvektskonstruksjon med aluminium, magnesium og karbonforsterket plast for å nevne noe. Taket og en del av aerodynamikken kan bestilles i karbonfiber.

Interiøret er moderne, og tydelige kontraster i materialvalget understreker BMWs nye designspråk. Alle betjeningselementer og displayer er samlet i egne områder, hvor alt er organisert og ryddig arrangert i en elegant og luksuriøs atmosfære.

Sammen med helt nye BMW X5, er nye BMW 8-serie Coupé de to første modellene ut med det nye operativ- og kontrollsystemet iDrive 7.0, og ny digital instrumentering hvor føreren selv kan tilpasse menyer og kontroller etter eget ønske.

Sportsseter og interiørdetaljer i skinn er standard. Bagasjeromshar et volum på 420 liter, og baksetet kan felles ned 50:50 for økt bagasjeromsvolum når det er nødvendig.

8-serie Coupé er ifølge BMW bygget for å utnytte all kraft og dynamikk som drivlinjene tillater.

Chassis-konstruksjonen er nøye optimalisert med vektreduksjon, lavt tyngdepunkt, vektfordeling og optimal akselavstand og sporvidde, samt stivt karosseri med optimert aerodynamisk design.

Som standard leveres bilen med Adaptive M Suspension med elektronisk kontrollerte dempere, som sikrer svært presis styring.

Ved hjelp av Integral Active Steering kan føreren redusere svingradien ved manøvrering i lave hastigheter, samtidig som man vil oppleve mer stabile filbytter i høye hastigheter.

Den nye toppmodellen er også spekket med det siste innen førerassistanse, som gir både komfort og sikkerhet for fører, passasjerer og medtrafikanter.

Disse funksjonene inkluderer Active Cruise Control med Stop & Go, Steering and Lane Control Assistant, Lane Keeping Assistant, BMW Night Vision og Crossing Traffic Warning, for å nevne noen.

Driving Assistant og Parking Assistant-pakkene leveres som standard.

Sistnevnte inkluderer Reversing Assistant, som er en intelligent hukommelsesfunksjon for styring under 35 km/t, der de siste 50 meterne kan reverseres uten at du trenger å holde i rattet.

Helt nye BMW 8-serie Coupé får sin internasjonale lansering i november. Gjennom sommeren blir de norske prisene klare og norske BMW-forhandlere vil da åpne for bestilling.

Tekniske data BMW 8-Serie Coupé

Modell:

Effekt:

Dreiemoment:

0-100 km/t

Toppfart:

Blandet forbruk:

Blandet CO2-utstlipp:

M850i xDrive

530 hk

750 Nm

3,7 sek

250 km/t

1,00 – 1,05 l/mil

228 – 240 g/km

840d xDrive

320 hk

680 Nm

4,9 sek

250 km/t

0,59 – 0,62 l/mil

154 – 164 g/km



toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde1
BMW 7-serie oppgraderes
BMW har i dag presentert en oppgradert utgave av sin luksuriøse 7-serie. Lokasjonen for arrangementet var nok overraskende for enkelte.
Les mer
layid-bilde2
Hyundai presenterer ny racer
Hyundai viser en ny racerbil basert på Veloster. Den er tilpasset det internasjonale TCR-reglementet og skal i første omgang konkurrere i USA.
Les mer
layid-bilde3
Ford solgte mer enn én million F-serie i fjor
Gode tider i USA har gitt fart i salget av store biler. Fortsatt er Fords F-serie verdens soleklare pickup-vinner.
Les mer
layid-bilde4
Samleobjekt fra Subaru
Subaru benytter Detroit-utstillingen til å vise en spesialutgave av WRX.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Ny Ford Explorer, men ikke for Europa
Hybrid teknologi står sentralt når Ford nå lanserer sjette generasjon av den viktige SUV-en Explorer.
Les mer
layid-bilde6
Mustang Shelby til nye høyder
Med over 700 hester viser Ford sin hittil råeste Shelby Mustang på Detroit-utstillingen.
Les mer
layid-bilde7
Nissan med fremtidsglimt
Bilutstillinger og konsepter henger tett sammen. Til Detroit har Nissan med seg en futuristisk sportssedan.
Les mer


layid-bilde8
Supra er tilbake
Les mer
toppsak-bilde9
Elektrisk fra Cadillac
GMs luksusmerke har sluppet et par renderinger av noe som skal bli merkets første rene elbil.
Les mer
layid-bilde10
Første hybride Subaru
Les mer
layid-bilde11
Cadillac kompletterer SUV-linjen
Les mer
layid-bilde12
Nytt hint fra Lexus
Les mer
layid-bilde13
Mini-el med 350 km
Batterielektrisk mini-bil pleier å bety mini-rekkevidde. Når kinesiske Great Wall nå viser en bil på trehundreogfemti cm lengde, med like lang rekkevidde i kilometer, begynner det å bli spennende.
Les mer
layid-bilde14
Her er nye 911 Cabriolet
Bare seks uker etter at nye 911 Coupé debuterte i Los Angeles, følger den åpne utgaven etter.
Les mer
toppsak-bilde15
Første Range Rover Evoque i Norge
Mens I-Pace var den store nyheten fra Jaguar Land Rover i fjor, blir kompakt-SUV-en Range Rover Evoque årets store nyhet. Den nye modellen ble vist frem for pressen onsdag, mens de første kundebilene er ventet i mars/april.
Les mer
layid-bilde16
Zafira tilbake, i helt ny form
Les mer
layid-bilde17
Her er andre generasjon CLA
Les mer
layid-bilde18
To nye Leaf-modeller
Endelig lanseres Nissan Leaf med større batterikapasitet, men foreløpig i svært begrenset opplag og med lang leveringstid. Skjønt et halvt år kan vel også regnes som kort i dagens elbil-verden.
Les mer
layid-bilde19
Fra asfalt til røft terreng
Mange moderne SUV-er trives utvilsomt best på asfalt. Her har en Seat-tuner vist hva som er mulig med relativt enkle grep.
Les mer
layid-bilde20
Ny Supra, bilde for bilde
Toyota skal avduke sin nye Supra på Detroit-utstillingen om to uker. Men det lekker stadig ut bilder som viser hva vi har i vente.
Les mer
layid-bilde21
Ny Senna fra McLaren
Det er vel omtrent et år siden McLaren viste sin Senna-bil. Nå har en kunde bestilt en helt spesiell Senna variant av P1 GTR. For sikkerhets skyld døpt med Sennas kjælenavn, Beco, så det ikke skal bli forviklinger.
Les mer
layid-bilde22
Retro Mustang fra Russland
Et russisk selskap har laget en moderne drømmebil med klare referanser til en 1967 Ford Mustang Fastback.
Les mer
toppsak-bilde23
Gallakjolenes venn
Den nyeste Lincoln-modellen blander inne litt historie uten at det blir kvalmt. Møt et 80-års minne: Lincoln Continental.
Les mer
layid-bilde24
Zagato fullfører kvartetten
Aston Martin lovte fire spesialutgaver av Vanquish fra Zagato. Her er nummer fire, i endelig utgave.
Les mer
layid-bilde25
Klar for strengere krav
Mini har nå klargjort sine sprekeste modeller for nye utslippskrav.
Les mer
layid-bilde26
NIO lanserer sin andre SUV
Det går unna hos kinesiske NIO. Nå lanserer de sin endre SUV - ES6 blir en direkte utfordrer til BMWs kommende iX3.
Les mer
layid-bilde27
Rendyrket kjøreglede
Les mer
toppsak-bilde28
Symfoni for 12 sylindre
Nå har Aston Martin avslørt noe av det vi vanlig dødelige kan ha en viss glede av i forbindelse med den kommende Valkyrie. Låten. Wagner var ikke i nærheten.
Les mer
layid-bilde29
Skodas sporty SUV
Les mer
layid-bilde30
Karbon-egg
Königsegg har vist oss en Regera som er enda mer raffinert enn vanlig. Nakent karbon hele veien - med en finish de smarte svenskene har utviklet selv.
Les mer
layid-bilde31
Nissan med italiensk touch
Nissan bekrefter nå at de skal bygge en spesialutgave av GT-R i samarbeid med Italdesign. Selvsagt med en stiv prislapp.
Les mer
layid-bilde32
Fremtidens BMW
Det er verdenspremiere på BMW Vision iNEXT under den pågående bilmessen i Los Angeles. Konseptbilen gir innsikt i fremtidens personlige mobilitet.
Les mer
toppsak-bilde33
Golf 8, enda litt nærmere
Med en ny offisiell skisse er vi kommet enda litt tettere på neste års helt nye VW Golf.
Les mer
layid-bilde34
Skoda lanserer sin nye Scala
Les mer
layid-bilde35
Opels gjenbruks-konsept
Les mer
layid-bilde36
Kia e-Niro er snart her
NICE: 30 km kortere rekkevidde enn først oppgitt spiller ingen rolle for de 6000 som står i kø for å sikre seg Kia e-Niro så lenge bruksrekkevidden fortsatt er rundt 400 km for denne kompakt-elbilen.
Les mer
layid-bilde37
Lys i tunnelen for potensielle Tesla-eiere
Noen av dem har stått på venteliste et par år. Snart kan de som står øverst på reservasjonslisten for Tesla Model 3 få lov å bestille bilen.
Les mer
layid-bilde38
Jeep med plan
Det er visstnok mange som har lengtet etter den. Og nå kom Jeep endelig med produktet. En Wrangler med plan.
Les mer