img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
21 bilder i galleri
Lekker Speedster for jubileum
Porsche markerer sitt 70-årsjubileum med utstilling og festiviteter. Og selvsagt har de også en spesialutgave å vise frem.

Denne så vi egentlig komme, for det er ikke lenge siden vi viste spionbilder av en 911 Speedster som vi antar blir siste variant før dagens 991 går i graven.

Nå omtaler Porsche bilen de viser som 911 Speedster Concept, men de forteller samtidig at den er fullt kjørbar og at de i løpet av de nærmeste månedene skal beslutte om den skal bygges. «Men i så fall kommer den neppe før i 2019», legger de til.

Vi har hørt den før – det er bare å hive seg rundt og kontakte din forhandler om du vil sikre deg et eksemplar. Kanskje er det allerede for sent, lett blir det uansett ikke.

At de har valgt en Speedster henger sammen med røttene – Porsche 356 No. 1 Roadster ble godkjent 8. juni 1948, for ganske nøyaktig 70 år siden.

Minimalisme og kjøreglede står i fokus på det vakre konseptet, teknologien er hentet fra dagens GT-modeller, mellom linjene sier Porsche at den har mye til felles med en GT3 før man startet med slankekur, håndbanking og skreddersøm.

Den ble utviklet hos Porsche Motorsport Centre, hvor også GT2 RS og GT3 RS bygges.

Sammenlignet med en 911 har Speedster Concept lavere vindusramme med en mer skrånet frontrute, og tilsvarende lavere sidevinduer. Et spesialdeksel med «double bubble» er montert bak setene og skjuler en roll-over beskyttelse.

To små «laksetrapper» sitter mellom puklene for å bedre aerodynamikken, og et plexiglass mellom seteryggene fungerer som vindavviser. Utstyrt med «70 years of Porsche» logo.

Av historiske årsaker har ikke 911 Speedster Concept noen kalesje, så om det regner må du finne deg i å bli våt, eller parkere til regnet slutter. Det følger med et trekk du kan montere så interiøret holder seg tørt.

Lettvekts-prinsippet gjenspeiles i interiøret, der navigasjon, radio og aircondition rett og slett er eliminert. De høyryggene bøttesetene er laget av karbon, og trekket i lys brun Aniline-skinn med fargekode Cognac 356 tar opp tråden fra 70 år tilbake.

Det brede karosseriet er lånt fra 911 Carrera 4 Cabriolet, men skjermer, panser og bakdeksel er utført i karbonfiber kompositt.

Fargekombinasjonen sølv og hvitt er en tradisjon hentet fra Porsches første racerbiler, det samme gjelder detaljer som for eksempel tanklokket midt på panseret, Talbot-designen på speilhusene og de unike frontlyktene.

Transparente og frostede lykter skal føre tankene til da lyktene på racerbilen ble teipet for ikke å knuse av steinsprut.

Felgene er lakkert i samme kontrastfarger som bilen, 21-tommer i Fuchs design, og det er ifølge Porsche første gang de presenteres med senterbolt. Eksossystemet er utført i titan.

Motoren er en sekssylindret boxer med 500 hester som du får dra opp til 9000 omdreininger, og girkassen er selvsagt en sekstrinns manuell.

(saken fortsetter)

Speedstere har en historie som strekker seg tilbake til 1952 hos Porsche. Stamfaren var 356 1500 America Roadster som hadde et håndbanket aluminiumskarosseri. Den ble kun bygget i 16 eksemplarer, eksklusivt for USA.

Den veide 60 kg mindre enn 356 Coupé og hadde en toppfart på 175 km/t fra en 70-hesters firesylindret boxer. Det var imponerende egenskaper den gangen, selv om det i dag virker meget beskjedent.

Åtte forskjellige serier har båret Speedster-betegnelsen hos Porsche, sist ut var 356 eksemplarer av 997-serien bygget i 2010. Den niende serien er neppe langt unna. Kan de finne på å lage så mange som 911? Eller stopper de på 356?


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Norgesdebut for Tesla Model 3
Det var tilløp til kø da Tesla åpnet dørene til første Model 3-visning på norsk jord i dag. Men den er her bare for at potensielle kunder kan se og røre, ikke kjøre den. De første kundebilene kommer først i 2019.
Les mer
layid-bilde1
Ny hydrogenbil fra Mercedes
Den ser nesten ut som en vanlig GLC, men under skallet skjuler deg seg noe nytt og fremtidsrettet.
Les mer
layid-bilde2
Her er ny 3-serie i M-drakt
Vi møtte nye BMW 3-serie i Paris, men amerikanerne får nå se en spesialutgave i LosAngeles om et par uker.
Les mer
layid-bilde3
Barsk ny Ranger fra Ford
Nå åpner Ford for bestilling av den tøffe Ranger Raptor. Men fortsatt er det en stund til du kan plassere den på gårdsplassen.
Les mer
layid-bilde4
Snart kommer BMWs nye toppmodell
Den er allerede på banen i racing-utgave, men snart vises også gateversjonen av BMW M8 Coupé. Her får vi en smakebit.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Ladbar E-Klasse er bestillingsklar
Mercedes-importøren har hatt et meget begrenset antall ladbare modeller den siste tiden, men nå er nye alternativer bestillingsklare.
Les mer
layid-bilde6
Tarok blir navnet på VWs livsstil-pickup
Tarok blir navnet på den fem meter lange pickupen som Volkswagen premiereviste i helgen som konsept i Brasil. Men dessverre, ha ikke for store forhåpninger om å se den i Norge.
Les mer
layid-bilde7
Lexus UX skal koster fra 383.800 kroner
Med startpris på 383.800 kroner går nye Lexus UX 250h rett i strupen på BMW X1, Jaguar E-Pace, Mercedes GLA og Volvo XC40.
Les mer


layid-bilde8
Salgsklar Mercedes GLE
Les mer
toppsak-bilde9
Lanseringskalender 2018
Vi gir deg Norges mest komplette oversikt over store og små bilnyheter i 2018.
Les mer
layid-bilde10
En tøffere Focus
Les mer
layid-bilde11
Prisdumper VW e-Up med nye 20.000 kroner
Les mer
layid-bilde12
BMW 8-serie kabriolet til Norge med vårsola
Les mer
layid-bilde13
Kompakte Skoda Scala i strupen på VW Golf
Škoda løfter nå litt mer på sløret for den kommende familie-kombimodellen Scala. Den blir 4,36 meter lang og får bensinmotorer på 95, 115 og 150 hk. Diesel droppes.
Les mer
layid-bilde14
Ford GT Carbon Series slanket med 18 kilo
Carbon-serien av Ford GT kan bestilles fra 8. november, og du har 30 dager på deg før Ford setter strek.
Les mer
toppsak-bilde15
VW snart klar med liten pickup, vises først i Brasil
Ti år etter at VW viste det første konseptet på pickupen som skulle bli til Amarok er det nå klart for å en mindre, firehjulsdrevet og mer fleksibel pickup som konsept i Brasil. Denne bilen kan komme fortere til Norge enn du aner.
Les mer
layid-bilde16
Ferraris mareritt
Les mer
layid-bilde17
Leveringskø for Kia e-Niro til langt ut i 2020
Les mer
layid-bilde18
Endelig i Norge: Ford Transit Custom 4x4
Ford Transit Custom med firehjulsdrift debuterer i Norge på Oslo Motor Show med Extrem Konzepte i Tyskland som produsent og MS-RT Norge som importør.
Les mer
layid-bilde19
T-Cross kan bli VWs viktigste SUV i Norge
SUV-enes sterke posisjonen gjør at lille VW T-Cross blir en svært viktig bil for Volkswagen i Norge selv om den ikke kommer i elektriske eller hybride varianter.
Les mer
layid-bilde20
Lynk & Co på banen
Overraskende melding fra Lynk & Co - som ikke akkurat misbruker in-bokser - deres modell 03 kommer i en Racing-utgave. Bokstavelig talt, den skal delta i WTCR neste år.
Les mer
layid-bilde21
En liten hissigpropp
Brabus er glad i Smart-biler, og nå har de laget sin kraftigste utgave så langt: 125R. Dessverre får vi neppe se denne i Norge.
Les mer
layid-bilde22
Polestar, et bygg nærmere
Vi har vært med på åpningen av Polestars hovedkvarter i Göteborg. Vi visste at bil-innholdet i presentasjonen ville bli magert så vi kjørte likegodt ned i en Polestar.
Les mer
toppsak-bilde23
Porsche Taycan til under 700.000 kroner?
Porsches super-elbiler passer perfekt for norsk avgiftsfritak. Når Taycan trolig er her sent i 2019 kan prisen bli under 700.000 kroner. Og nå er også konsept-SUV-en Mission E Cross Turismo som en Shooting Brake av samme bilen bekreftet.
Les mer
layid-bilde24
Ferraris Paris
Ferrari var det eneste av merkene under Fiat-paraplyen som fant det umaken verdt å ta turen til Paris. Med tre ganske/helt nye biler, og den beste av dem alle - en mer enn 50 år gammel LM.
Les mer
layid-bilde25
Mercedes mer enn dobler el-rekkevidden på ladehybride GLE
Mercedes GLE ladehybrid får hele 100 km elektrisk rekkevidde, men er først tilgjengelig neste høst.
Les mer
layid-bilde26
X7 - BMWs største SUV
X7, BMWs digre SUV med plass til sju kan nå bestilles, koster fra 1.278.500 kroner og er på plass i Norge sent i mars neste år.
Les mer
layid-bilde27
Audi A1 Allroad på vei
Les mer
toppsak-bilde28
Skodas kompakte Scala erstatter anonyme Rapid
Rapid går ut og Scala kommer inn som Škodas nye våpen i Golf-klassen.
Les mer
layid-bilde29
Renaults nye elbil-oppskrift
Les mer
layid-bilde30
Nye plug-in hybrider fra Mercedes
To av tre nye Mercedes C-Klasse registrert de siste tre årene har vært ladbare hybrider. I E-Klassen er det fortsatt diesel som dominerer. Nå letter Mercedes på sløret om neste generasjon plug-in C- og E-Klasse.
Les mer
layid-bilde31
Pariss under utvikling
Et av lyspunktene på årets bilutstilling i Paris: Pariss er ikke død, de har samlet kapital til videre utvikling og er i rute med produksjon av en snacksy elektrisk roadster. Og en Formel E med tak!
Les mer
layid-bilde32
Hybridenes S-Klasse
Mercedes lanserer nå tredje generasjon hybrid S-Klasse. Hvis du er i markedet for en stor luksuslimousin er den verd å vurdere.
Les mer
toppsak-bilde33
Nytt alternativ i Mondeo-familien
Nå får endelig Ford et alternativ de har savnet i årevis - en hybrid stasjonsvogn.
Les mer
layid-bilde34
Qashqai får nye drivlinjer
Les mer
layid-bilde35
Et nytt merke er født
Les mer
layid-bilde36
Vietnam-bil i Paris
Dette var en stor premiere. Nye biler fra nytt bilproduserende land - presentert av David Beckham og to bemerkelsesverdige kvinner.
Les mer
layid-bilde37
Kineser på ramme alvor
Dersom GAC er kjent for noe som helst, må det være for å ha hatt en modell som het Trumpchi. Men etter en fremvisning i Paris må vi kanskje begynne å ta dem på alvor?
Les mer
layid-bilde38
Porsche bekrefter Speedster
Det er skummelt når man gjør som Porsche - viser en fremtidsmodell sammen med den 64 år gamle bilen som har vært inspirasjonen. Det blir fort en «hvilken er den fineste»-konkurranse. Så flaut hvis den gamle vinner.
Les mer