img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
21 bilder i galleri
Lekker Speedster for jubileum
Porsche markerer sitt 70-årsjubileum med utstilling og festiviteter. Og selvsagt har de også en spesialutgave å vise frem.

Denne så vi egentlig komme, for det er ikke lenge siden vi viste spionbilder av en 911 Speedster som vi antar blir siste variant før dagens 991 går i graven.

Nå omtaler Porsche bilen de viser som 911 Speedster Concept, men de forteller samtidig at den er fullt kjørbar og at de i løpet av de nærmeste månedene skal beslutte om den skal bygges. «Men i så fall kommer den neppe før i 2019», legger de til.

Vi har hørt den før – det er bare å hive seg rundt og kontakte din forhandler om du vil sikre deg et eksemplar. Kanskje er det allerede for sent, lett blir det uansett ikke.

At de har valgt en Speedster henger sammen med røttene – Porsche 356 No. 1 Roadster ble godkjent 8. juni 1948, for ganske nøyaktig 70 år siden.

Minimalisme og kjøreglede står i fokus på det vakre konseptet, teknologien er hentet fra dagens GT-modeller, mellom linjene sier Porsche at den har mye til felles med en GT3 før man startet med slankekur, håndbanking og skreddersøm.

Den ble utviklet hos Porsche Motorsport Centre, hvor også GT2 RS og GT3 RS bygges.

Sammenlignet med en 911 har Speedster Concept lavere vindusramme med en mer skrånet frontrute, og tilsvarende lavere sidevinduer. Et spesialdeksel med «double bubble» er montert bak setene og skjuler en roll-over beskyttelse.

To små «laksetrapper» sitter mellom puklene for å bedre aerodynamikken, og et plexiglass mellom seteryggene fungerer som vindavviser. Utstyrt med «70 years of Porsche» logo.

Av historiske årsaker har ikke 911 Speedster Concept noen kalesje, så om det regner må du finne deg i å bli våt, eller parkere til regnet slutter. Det følger med et trekk du kan montere så interiøret holder seg tørt.

Lettvekts-prinsippet gjenspeiles i interiøret, der navigasjon, radio og aircondition rett og slett er eliminert. De høyryggene bøttesetene er laget av karbon, og trekket i lys brun Aniline-skinn med fargekode Cognac 356 tar opp tråden fra 70 år tilbake.

Det brede karosseriet er lånt fra 911 Carrera 4 Cabriolet, men skjermer, panser og bakdeksel er utført i karbonfiber kompositt.

Fargekombinasjonen sølv og hvitt er en tradisjon hentet fra Porsches første racerbiler, det samme gjelder detaljer som for eksempel tanklokket midt på panseret, Talbot-designen på speilhusene og de unike frontlyktene.

Transparente og frostede lykter skal føre tankene til da lyktene på racerbilen ble teipet for ikke å knuse av steinsprut.

Felgene er lakkert i samme kontrastfarger som bilen, 21-tommer i Fuchs design, og det er ifølge Porsche første gang de presenteres med senterbolt. Eksossystemet er utført i titan.

Motoren er en sekssylindret boxer med 500 hester som du får dra opp til 9000 omdreininger, og girkassen er selvsagt en sekstrinns manuell.

(saken fortsetter)

Speedstere har en historie som strekker seg tilbake til 1952 hos Porsche. Stamfaren var 356 1500 America Roadster som hadde et håndbanket aluminiumskarosseri. Den ble kun bygget i 16 eksemplarer, eksklusivt for USA.

Den veide 60 kg mindre enn 356 Coupé og hadde en toppfart på 175 km/t fra en 70-hesters firesylindret boxer. Det var imponerende egenskaper den gangen, selv om det i dag virker meget beskjedent.

Åtte forskjellige serier har båret Speedster-betegnelsen hos Porsche, sist ut var 356 eksemplarer av 997-serien bygget i 2010. Den niende serien er neppe langt unna. Kan de finne på å lage så mange som 911? Eller stopper de på 356?


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
BYDs overflødighetshorn
BYD stiller på Shanghai-utstillingen med konseptbil og ny e-Serie. Og for ikke å dominere for mye hadde de noen presentasjoner for et par uke siden også. Et annet sted. Til sammen 23 nye biler i Shanghai, sier de.
Les mer
layid-bilde1
Stor spennvidde fra W
W er et greit bilmerke. Det stammer fra Dubai og har ganske mange RUF-Porsche-detaljer innabords. De dukket opp i Shanghai med superbilene sine, men også med to andre. En stor SUV og en smart, funky selvkjørende.
Les mer
layid-bilde2
Nytt og smått fra Hyundai
Det er hyggelig å kunne fortelle at ikke alt som debuterer i New York disse dagene er tre tonns slagskip med plass til en halv armé. Noen er litt mer forsiktige, som den nye Hyundai Venue.
Les mer
layid-bilde3
Kias vidunder-bil
Kia satte en slags ny rekord på New York utstillingen. Messens mest pompøse, ubegripelige presseskrytemelding. La oss bare slå fast at deres HabaNiro er verdens første ECEV - «Everything Car» og EV!
Les mer
layid-bilde4
Mercedes lanserer ny GLS
Like før den er på markedet får BMW X7 en ny konkurrent å bryne seg på når Mercedes nå lanserer en ny generasjon av sin store SUV.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Ny Subaru Outback
Subaru lanserer det de betegner som sjette generasjon Outback på bilutstillingen i New York. De lover den sikreste og mest komfortable Outback noensinne.
Les mer
layid-bilde6
Genesis gjør elbilen kompakt
Genesis er jo egentlig kjent som et luksusmerke som veldig ofte benytter målebåndet til Mercedes. Men til bilutstillingen i New York kommer de med en elbil som er virkelig kompakt.
Les mer
layid-bilde7
Nye motorer i Audi S5
Audi fortsetter elektrifiseringen og lanserer nye drivlinjer i S5 Coupé og Sportback.
Les mer


layid-bilde8
Aston Martins elektriske Rapide
Les mer
toppsak-bilde9
Ny brobygger fra Mercedes
Til bilutstillingen i Shanghai har Mercedes med seg en ny konseptbil. Jeg kan love at den er på gata innen et års tid.
Les mer
layid-bilde10
En smak av fremtid
Les mer
layid-bilde11
Volkswagen viser sin nyeste ID.
Les mer
layid-bilde12
Nye drivlinjer i Audis langturbiler
Les mer
layid-bilde13
Ny farge og nytt navn
Mitsubishi skal presentere en ny konseptbil på bilutstillingen i Shanghai. Men denne har vi sett før.
Les mer
layid-bilde14
Tesla utvider tilbudet
Det har strømmet inn nye biler fra Tesla den siste måneden, men snart kan strømmen bli enda sterkere.
Les mer
toppsak-bilde15
Så lenge fikk Skoda briljere
Volkswagen vil fra høsten tilby en oppgradert e-Up med vesentlig mer rekkevidde enn dagens modell.
Les mer
layid-bilde16
Skoda etablerer reservasjonsliste
Les mer
layid-bilde17
G-Power overgår originalen
Les mer
layid-bilde18
Nå kommer Bentley
For første gang skal Bentley importeres til Norge gjennom en offisiell kanal. En ikke ukjent bilmann står bak prosjektet.
Les mer
layid-bilde19
ItaloKina inn i Europa
Ikke bare har italiensk-kinesiske DR overlevd i mer enn 10 år, nå skal de inn i resten av Europa også, og har med seg en spennende batterielektrisk bil på reisen.
Les mer
layid-bilde20
Zenvo med to premierer
Over 1000 hestekrefter er ikke interessant mer. Men 1000+ sammen med bare bakhjulsdrift - da begynner det å lukte skandinavisk bilbygging. Zenvo er den av de to man ikke tenker først på.
Les mer
layid-bilde21
Endelig - el-Forder
Ford har holdt elbilkortene tett til brystet. Nå er de vist fram og et av dem inneholder en familie-SUV med rekordrekkevidde - inntil 600 km. Ny Kuga blir også ladbar.
Les mer
layid-bilde22
Bileventyr fra Napoli
Puritalia - ReneItalia eller TypiskItalia - var navnet på enda en 1000-hesters italiensk superbil vi aldri har hørt navnet på. Denne fortjener imidlertid litt oppmerksomhet.
Les mer
toppsak-bilde23
Mini-bombe nærmer seg
Vi er lovet den heftigste Mini noensinne når denne lanseres i 2020. Forvarselet ble gitt på Frankfurt-utstillingen i 2017.
Les mer
layid-bilde24
Rimacs populære styrkedråper
Rimac er ikke lenger bare en sær superbil fra Kroatia. Nesten alle med et ønske om å delta i øverste klasse henter elementer derfra nå.
Les mer
layid-bilde25
Overveldende Aston Martin
Hvor du enn snudde seg på Aston Martins stand i Genève dukket det opp noe som tok pusten fra deg. Det hele ble av typen «for godt til å være sant».
Les mer
layid-bilde26
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde27
Kia e-Soul: Lang rekke-vidde - ukjent pris
Les mer
toppsak-bilde28
Seat varsler rimelige elbiler
Seat introduserer en ny, mindre elbilplattform og seks ladbare modeller.
Les mer
layid-bilde29
Ex-VW-topp gjør kinesisk el
Les mer
layid-bilde30
Den tredje fra Aachen
Aachen er byen der Nissans elektriske NV 200 brukes som søppelbil og hvor to vellykkede elbil-startups allerede har sett dagens lys. Nå glipper den tredje med øynene.
Les mer
layid-bilde31
Kanskje litt for langt?
Selvfølgelig var Felix Eaton på plass i Genève igjen, med sin Eadon Green. Men årets nyhet hadde han nok dratt litt for langt. Rolls-Royce ble skikkelig sure.
Les mer
layid-bilde32
Gumpert med nye venner
Gumpert har vært mer eller mindre fast inventar i Genève siden 2006. Nå dukket han opp igjen, men denne gang med kompanjonger fra Kina og en gammel bekjent fra Japan.
Les mer
toppsak-bilde33
Nytt mål for sommerferien
Hvem hadde trodd dette? Fantastiske Porsche-replicaer fra Hellas. Vi møtte dem i Genève.
Les mer
layid-bilde34
Oppgraderer HR-V
Les mer
layid-bilde35
Hybrid-Outlander solgt med 9000 kroner i avgiftsrabatt
Les mer
layid-bilde36
Italdesign nærmere slekta
Årets skapning fra Italdesign var så jordnær at det er ingen grunn til å tro at den ikke kan tas alvorlig av eieren, Audi. Det har ikke alltid vært tilfelle.
Les mer
layid-bilde37
Audis definitive ikke-el
Det var litt morsomt. Audi skulle til de grader være så elektrifisert under pressedagene i Genève at de gjemte sin kuleste og mest eksklusive nyhet bak en låst dør.
Les mer
layid-bilde38
Her er Volvo XC40 Twin Engine
I dag åpner Volvo for salg av XC40 Twin Engine. Dermed tilbyr Volvo hybride drivlinjer til alle modellserier.
Les mer