img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
55 bilder i galleri
Facelift for C-Klassen
Tiden er inne for en midtlivsoppdatering av Mercedes C-Klasse. Det meste skjer under skallet.

C-Klasse er bestselgeren i Mercedes-familien internasjonalt, men i Norge må den se seg slått av GLC. Men muligens får den en boost i andre halvår når oppgraderte modeller entrer markedet.

Endringen gjelder alle karosserivarianter, sedan og stasjonsvogn, coupé og cabriolet. Spesialistene hos AMG har også vært involvert i prosessen.

– Baby-Benz har for lengst blitt voksen, men i et segment med hard konkurranse er det viktig å hele tiden ligge i forkant. Med nye motorer, digitale instrumenter og selvkjørende egenskaper på S-Klassenivå er vi trygge på at nye C-Klasse blir godt mottatt av både nye og eksisterende kunder, sier Audun Hermansen, PR- og informasjonssjef i Mercedes-Benz personbil.

Eksteriørt begrenser endringene seg til nye lykter og muligheten for «Diamond Grill» som tidligere var forbeholdt todørsvariantene. Nå kan den også leveres på sedan og stasjonsvogn.

For AMG 43 er endringen mer synlige med blant annet ny diffuser, grill identisk med toppmodellen C 63 samt fire nye enderør.

Beveger man seg inn i bilene er det mest iøynefallende et nytt multifunksjonsratt med berøringsflater og eget kontrollpanel for de autonome funksjonene.

Videre møter man det digitale og konfigurerbare instrumentpanelet på 12,3 tommer, samt en ny og større medieskjerm som harmonerer bedre med midtkonsollen.

Ifølge Mercedes har 6500 nye og forbedrede deler har funnet veien til C-Klasse, som for første gang tilbys med hovedlyktene Multibeam LED Ultra Range. I disse sitter 84 individuelt justerbare dioder som analyserer og automatisk tilpasser seg etter omgivelsene.

Når fjernlysene er aktivert, og man ikke har møtende trafikk, produserer Ultra Range-lyktene den maksimale lysintensiteten som er tillatt ved lov.

Nye C-Klasse tilbys med en rekke nye assistansesystemer hentet direkte fra storebror S-Klasse. Nå man kjører på «autopilot» hjelper radar, kamera og ultrasoniske sensorer føreren med å holde sikker avstand til bilene rundt i både køkjøring og på motorvei.

Hastigheten justeres nå også automatisk i forkant av svinger, rundkjøringer og lyskryss ved hjelp av kartdata. Dette suppleres av en betydelig forbedret Active Lane Change Assist som skifter fil med en enkel berøring av filskifthendelen.

Med den oppgraderte C-Klassen fortsetter Mercedes elektrifiseringen og utrullingen av nye og effektive motorer med lavt utslipp.

I C 200 introduseres en ny 1,5-liters bensinmotor med fire sylindere i rekke. Volumet er redusert, men effekten beholdt på 184 hestekrefter. I tillegg bidrar EQ Boost med 16 ekstra hestekrefter og 160 Nm, samt seilemodus med avslått motor ved begrenset kraftbehov.

C 220 d får en 4-sylindret dieselmotor som yter 194 hestekrefter med et blandet forbruk på kun 0,44 l/mil.

For de som ønsker heftig akselerasjon og en god dose lyd er det V6-motoren i AMG C 43 som gjelder. Ytelsene er økt fra 367 til 390 hestekrefter, blant annet ved bruk av turboen fra storebror AMG E 43.

– Valgmulighetene har blitt flere, standardutstyret mer omfattende og motorene mer effektive, så det er ikke uten grunn at C-Klasse skaper stor entusiasme hos våre forhandlere i forkant av lanseringen i juli, avslutter Hermansen.

Teknisk data

Sedan og stasjonsvogn
 

C 200

C 200 4MATIC

C 220 d

C 220 d 4MATIC

C 43 4MATIC

Forbrenningsmotor

1,5 liter R4

1,5 liter R4

2 liter R4

2 liter R4

3 liter V6

Effekt forbrenningsmotor(kW/hk)

135/184 ved 5800-6100 o/min

135/184 ved 5800-6100 o/min

143/194 ved 3800 o/min

143/194 ved 3800 o/min

287/390 ved 6100 o/min

Effekt elektrisk motor (kW)

10

10

     

Dreiemoment forbrenningsmotor (Nm)

280 ved 3000-4000 o/min

280 ved 3000-4000 o/min

400 ved 1600-2800 o/min

400 ved 1600-2800 o/min

520 ved 2500-5000 o/min

Dreiemoment elektrisk motor (Nm)

160

160

     

Blandet forbruk sedan / stasjonsvogn(l/mil)

0,6

0,65

0,44

0,49 / 5,0

0,91

Blandet utslipp sedan / stasjonsvognCO2 (g/km)

136

148

117

131 / 132

209

Akselerasjon sedan / stasjonsvogn0-100 km/t (s)

7,7

8,1

6,9

6,9 / 7,4

4,8

Toppfart sedan / stasjonsvogn (km/h)

239

234

240

233 / 228

250*

Pris sedan / stasjonsvogn eks. lev. fra (kr)

470.000 / 510.000

515.000 / 555.000

480.000 / 510.000

525.000 / 555.000

930.000 / 985.000

 

Coupé
 

C 200

C 200 4MATIC

C 220 d

C 300

C 43 4MATIC

Forbrenningsmotor

1,5 liter R4

1,5 liter R4

2 liter R4

2 liter R4

3 liter V6

Effekt forbrenningsmotor(kW/hk)

135/184 ved 5800-6100 o/min

135/184 ved 5800-6100 o/min

143/194 ved 3800 o/min

190/258 ved 5800-6100 o/min

287/390 ved 6100 o/min

Effekt elektrisk motor (kW)

10

10

     

Dreiemoment forbrenningsmotor (Nm)

280 ved 3000-4000 o/min

280 ved 3000-4000 o/min

400 ved 1600-2800 o/min

370 ved 1800-4000 o/min

520 ved 2500-5000 o/min

Dreiemoment elektrisk motor (Nm)

160

160

     

Blandet forbruk (l/mil)

0,61-0,65

0,66-0,7

0,46-0,49

0,64-0,69

0,92-0,95

Blandet utslipp CO2 (g/km)

140-148

150-159

121-130

147-157

212-217

Akselerasjon 0-100 km/t (s)

7,9

8,4

7

6

4,7

Toppfart (km/h)

239

234

240

250

250*

Pris eks. lev. fra (kr)

507.000

560.000

507.000

565.000

950.000

 

Cabriolet
 

C 200

C 200 4MATIC

C 220 d

C 300

C 43 4MATIC

Forbrenningsmotor

1,5 liter R4

1,5 liter R4

2 liter R4

2 liter R4

3 liter V6

Effekt forbrenningsmotor(kW/hk)

135/184 ved 5800-6100 o/min

135/184 ved 5800-6100 o/min

143/194 ved 3800 o/min

190/258 ved 5800-6100 o/min

287/390 ved 6100 o/min

Effekt elektrisk motor (kW)

10

10

     

Dreiemoment forbrenningsmotor (Nm)

280 ved 3000-4000 o/min

280 ved 3000-4000 o/min

400 ved 1600-2800 o/min

370 ved 1800-4000 o/min

520 ved 2500-5000 o/min

Dreiemoment elektrisk motor (Nm)

160

160

     

Blandet forbruk (l/mil)

0,64-068

0,68-072

0,48-0,51

0,67-0,71

0,95-0,98

Blandet utslipp CO2 (g/km)

145-154

156-165

126-136

153-163

218-223

Akselerasjon 0-100 km/t (s)

8,5

8,8

7,5

6,2

4,8

Toppfart (km/h)

235

230

233

250

250*

Pris eks. lev. fra (kr)

635.000

675.000

599.00

680.000

1.045.000


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Lanseringskalender 2018
Vi gir deg Norges mest komplette oversikt over store og små bilnyheter i 2018.
Les mer
layid-bilde1
BMW Z4 for Europa
Vi har fått noen glimt av nye BMW Z4, men skal du se den i levende live må du til Paris om et par uker der den har sin Europa-premiere. Ellers må du vente til den kommer på markedet neste år.
Les mer
layid-bilde2
Fremtid - med tilbakeblikk
Peugeot har i dag sluppet de første bildene av et lekkert konsept som skal vises på Paris-utstillingen neste måned. Budskapet er at autonome biler også kan ha sjel.
Les mer
layid-bilde3
Seat gjør en Kodiaq
Seat lanserer sin tredje SUV i løpet av et par år. Tarraco blir storebror i familien som fra før består av Arona og Ateca, og den har mye til felles med Skoda Kodiaq.
Les mer
layid-bilde4
Her er Audi e-tron, og prisen blir …
Audi har i natt avduket SUV-en nordmenn i tusentall står på venteliste for å kjøpe. Her får dere all viktig informasjon og norske priser.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Viktig tilskudd
I fjor solgte Lexus 1000 biler i Norge. Da sier det seg at en ny modell med et realistisk salgsmål på rundt 400 er et viktig tilskudd. Her er det nemlig volum som teller.
Les mer
layid-bilde6
BMW viser glimt av fremtiden
Med Vision iNext gir BMW oss et glimt av fremtidens autonome elbil. Produksjonsmodellen kommer i 2021.
Les mer
layid-bilde7
Villbass med innebygd røykmaskin
Dersom du har hørt om Rezvani, så er det nok sportsbilene deres du kjenner. Men de har tilbud til offroad-fraksjonen også.
Les mer


layid-bilde8
Opels nye lommerakett
Les mer
toppsak-bilde9
To spesialer på Yaris
Blant attraksjonene Toyota skal vise på Paris-utstillingen er en oppdatert Yaris. I tillegg byr de på to spesialutgaver.
Les mer
layid-bilde10
Her er DS3 Crossback
Les mer
layid-bilde11
Her er Kias ProCeed
Les mer
layid-bilde12
Ny Mercedes GLE
Les mer
layid-bilde13
Honda Villikke Mk. 5
Det er jo akkurat som Honda ikke vil. I Europa solgte de så vidt 75.000 biler første halvår i år. I Norge, snaue 500 og 0,6 % markedsandel. Det er i hvert fall ikke bilenes skyld.
Les mer
layid-bilde14
Sniktitt på nye M-SUV-er
De som var på DTM-løp på Nürburgring i helgen fikk se to nye M-modeller fra BMW, lett kamuflerte.
Les mer
toppsak-bilde15
Elbilenes Mercedes
Det er to år siden Daimler-sjefen, Dieter Zetsche, viste frem EQ-konseptet i Paris og erklærte at «nå slår vi på bryteren». Det tok ganske lang tid før lyset kom på.
Les mer
layid-bilde16
Hot X2 fra BMW
Les mer
layid-bilde17
Verdens raskeste SUV?
Les mer
layid-bilde18
BMW setter standarden
BMW røper nå detaljene rundt en ny ladbar hybrid X5. De som har irritert seg over kort elektrisk rekkevidde har virkelig noe å se frem til.
Les mer
layid-bilde19
Ny Forester, for by og land
Femte generasjon Subaru Forester er på vei, men den skal lanseres på et par andre kontinenter før Europa og Norge står for tur.
Les mer
layid-bilde20
Klassiker i ny innpakning
Det kan være vanskelig å glemme en ungdomsforelskelse. Automobili Amos kan gjenskape minnene i helt ny innpakning. Men det koster.
Les mer
layid-bilde21
Her er Mercedes EQC
I kveld har Mercedes dratt lakenet av sin første el-SUV. Mange nordmenn står allerede på venteliste for å få bilen i 2019.
Les mer
layid-bilde22
Her kommer en ny volumselger
Forrige uke fortalte Toyota at Corolla-navnet relanseres i Europa. I dag får vi et første glimt av varianten som blir mest populær i Norge.
Les mer
toppsak-bilde23
Gatesmart Lexus - Noe du lurer på?
Stockholm er fin by det, men SÅ fin? To store billanseringer på innsiden av 36 timer, det må vel være en slags rekord?
Les mer
layid-bilde24
Kompakt-Lexus rett rundt hjørnet
Den kompakte Lexusen har vi ikke behøvd å gjette oss til. Lexus viste den allerede for to år siden. Nå er den endelig på plass i produksjons-versjon.
Les mer
layid-bilde25
BMW søker oppmerksomhet
Det kan virke som BMW ønsker mer oppmerksomhet rundt sine prototyper. For andre gang på kort tid sender de oss egne «spionbilder».
Les mer
layid-bilde26
Lada med forsmak på ny Niva
Det er lenge siden vi ble lovet en ny Niva. I Moskva er nå konsept-versjonen avduket.
Les mer
layid-bilde27
Slik blir Renaults nye russer
Les mer
toppsak-bilde28
Comeback for Corolla
Etter snart 12 år er det slutt for Auris. I stedet bringer Toyota er av verdens mest kjente modellbetegnelser tilbake til Europa.
Les mer
layid-bilde29
Progressiv Luksus???
Les mer
layid-bilde30
Bugatti for svingene
Nå er Divo her - med andre ord: Bugatti har allerede begynt å lage spesialversjoner av Chiron.
Les mer
layid-bilde31
Kalashnikov på hjul
Army 2018-utstillingen i Moskva er et stykke unna Pebble Beach. Men vi finner da ganske spennendenyheter der også.
Les mer
layid-bilde32
Spennende Audi-konsept
Pebble Beach var opprinnelig ment å hedre bilhistorien. Audi er (heldigvis) også en av dem som ikke har forstått akkurat det.
Les mer
toppsak-bilde33
I Infinitis lekegrind
I fjor viste Infiniti sin Prototype 9 på Pebble Beach. Da er det logisk at vi får nummer 10 i år. Men bortsett fra at den er elektrisk og morsom forteller de ingen ting.
Les mer
layid-bilde34
Her er nye BMW Z4
Les mer
layid-bilde35
Første SUV med RS-logo
Les mer
layid-bilde36
Sniktitt på ny Renault
Snart er det bilutstilling i Moskva, og der skal Renault vise et konsept som på sikt skal i produksjon.
Les mer
layid-bilde37
Opel viser fremtid
Opel avslører nå flere detaljer om sin nye konseptbil. Den blir en kompakt SUV, og du klarer antagelig å gjette hva slags drivlinje den skal utstyres med.
Les mer
layid-bilde38
BMW pisker opp stemningen
En ny generasjon 3-serie er snart lanseringsklar. Nå skaper BMW oppmerksomhet - ved å sende ut egne «spionbilder» tatt på Nordsløyfa.
Les mer