img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
22 bilder i galleri
Peugeot viser ny 508 SW
Peugeot forteller nå at de skal vise andre generasjon 508 SW på Paris-utstillingen til høsten. Den kommer på markedet tidlig 2019.

I Genève møtte vi en lekker ny 508 sedan. Nå får vi et første glimt av stasjonsvognen, 508 SW, og den ser jo riktig så tiltalende ut.

Det såkalte D-segmentet (mellomstore biler) representerer totalt 1,4 millioner biler i Europa, og det er stasjonsvognene som har dominert segmentet de siste ti årene, til tross for stadig hardere konkurranse fra andre biltyper, og da spesielt SUV-er.

I Norge har OFV valgt en noe annerledes inndeling, de legger flesteparten av disse bilene inn i den såkalte «Mellomklassen», men også her er det stasjonsvognene som dominerer.

Målet til Peugeot er klart og tydelig: Å lage en bil du har lyst til å eie, samtidig som man bryter med det tradisjonelle stasjonsvogndesignet og tilbyr et moderne formspråk, sier PR- og informasjonssjef hos Peugeot Norge, Stian Gihle.    

For at nye 508 SW skal fremstå mer dynamisk er den senket med hele seks centimeter (til 142 cm) sammenlignet med forgjengeren. Det at den er nesten like lav som sedanen sikrer optimal aerodynamikk, samtidig som kupeen fortsatt har den gode innvendige takhøyden du forventer.

Lengden er 4,78 meter – bare 3 cm mer enn sedanen.

Selv om det er uvanlig for klassen er rammeløse dører på plass. Det er vel bare Subaru som har valgt en slik løsning på «vanlige» biler tidligere. Dette er valgt for å gjøre bilen så lav og sportslig som mulig. Plassen innvendig er bedre enn på forgjengeren, lover Gihle.

Som på sedanen er grillen det første du legger merke til når du møter en ny 508, selvsagt med den moderne løve-logoen midt i fleisen.

Tilgangen til bagasjerommet er ifølge Peugeot svært enkel. Bagasjeluken kan åpnes manuelt eller automatisk, og lav lasteterskel og bred åpning gjør det lett å få bagasjen inn og ut. Skjult under bagasjeromstrekket får du et bagasjerom på hele 530 liter.

Nye Peugeot 508 SW er utstyrt med siste generasjon assistentsystemer, og er utviklet for å overgå alle krav som stilles fra den stadig strengere EuroNCAP kollisjonstesten.

De siste hjelpemidlene som skiller 508 SW fra resten av modellene til Peugeot er:

  • Nattkamera: Systemets infrarøde kamera fanger opp bevegelser foran bilen uansett om det er natt eller bare dårlige kjøreforhold, og har en rekkevidde på hele 200 meter. Det betyr at kameraene når lengre enn lysene rekker, og all informasjon som fanges opp vil bli vist direkte i bilens digitale head-up display for maksimal sikkerhet.
  • Adaptiv Cruise Control med Stop & Go-funksjon, samt justerbar avstandsholder. Stop & Go-funksjonen setter bilen automatisk i gang etter stopp på over 3 sekunder, men kan enkelt overstyres ved å trykke på gassen.
  • Full parkeringsassistent: Systemet tar kontroll over styring, akselerasjon og bremsing, slik at parkeringen går som en lek.
  • LED frontlys med EVS. Lysene følger svingene.
  • Aktiv filskiftevarsling.
  • Permanent ARS (adaptivt baklys).

I likhet med sedanen, har nye PEUGEOT 508 SW siste generasjons bensin- og dieselmotorer.  

Bensinmotorene er på 1,6 liter, og du kan velge mellom følgende alternativer:

  • PureTech 180 S&S EAT8
  • PureTech 225 S&S EAT8                                                    

I tillegg er det fire dieselalternativer med slagvolum på 1,5 og 2,0 liter:

  • BlueHDi 130 S&S BVM6
  • BlueHDi 130 S&S EAT8
  • BlueHDi 160 S&S EAT8
  • BlueHDi 180 S&S EAT8                                                                            

Ladbar hybrid
I andre halvdel av 2019 kommer 508 som ladbar hybrid – en variant som kan bli attraktiv i Norge forutsatt at dagens avgiftsregime opprettholdes. Modellen vil være basert på en turbo bensinmotor og en elektrisk motor lokalisert rett på girkassa (EAT8 automat).

Bilen vil ha en elektrisk rekkevidde på hele 50 km målt etter den nye WLTP-standarden. Toppfart i elektrisk modus er 130 km/t. Batteriene er lokalisert under baksetene, slik at det store bagasjerommet opprettholdes.

Den offisielle lanseringen av 508 SW finner sted på høstens Paris-utstilling, og bilen vil komme for salg i Europa i løpet av januar 2019.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Lanseringskalender 2018
Vi gir deg Norges mest komplette oversikt over store og små bilnyheter i 2018.
Les mer
layid-bilde1
Tysk mikro-el i produksjon
Det er nøyaktig et år siden vi brukte en del plass på et nytt tysk bybilforslag. Nå er fabrikken bygget og bilen i produksjon.
Les mer
layid-bilde2
Ny Superbil fra Østerrike
En ny dag som ender på G. Det vil si en ny håndbygget, eksklusiv superbil som ser ut som den gjør 200 når den står parkert og med minst 1 hk. per kg vekt. Men hvorfor heter den Milan når den kommer fra Østerrike?
Les mer
layid-bilde3
California i XXL-utgave
Selskaper som Fiat og Mercedes leverer chassis, og overlater til spesialfirmaer å bygge bobiler. Men hos Volkswagen gjør de hele jobben selv. Nå kommer et nytt og større alternativ.
Les mer
layid-bilde4
Kompakt, svensk på startstreken
Nå forteller svenskene bak den elektriske bybilen Uniti at den første er på hjul.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Nye spionbilder: VW T-Cross
Den kommer ikke på markedet før neste vår, men nå kommer Volkswagen med flere avsløringer om kompakt-SUV-en T-Cross.
Les mer
layid-bilde6
Ny variant på Karoq
Nå kommer en ny modell fra Skoda for dem som ønsker villmarks-look.
Les mer
layid-bilde7
Audi viser elektrisk superbil
Audi skal presentere en ny konseptbil på Pebble Beach om tre uker. «Emotion instead of Emission» antyder en elektrisk supersportsbil.
Les mer


layid-bilde8
Microlino blir lovlig
Les mer
toppsak-bilde9
Knoppskyting hos Glickenhaus
Etter at Cameron Glickenhaus fikk tillatelse til å starte en småskala-fabrikk i USA har det ene prosjektet etter det andre dukket opp. Det siste er en ganske retro roadster.
Les mer
layid-bilde10
Her kommer A-Klasse i ny fasong
Les mer
layid-bilde11
Ny Macan i Shanghai
Les mer
layid-bilde12
Her er andre generasjon Q3
Les mer
layid-bilde13
Ariels fjerde
- Dette er en helt ny Ariel, sier sjefen, Simon Sanders. - Det eneste som er med fra den gamle er to pedaler og tank-lokket. Godt gjort, da, å få det til å se så likt ut.
Les mer
layid-bilde14
Cadillac med 1000 hester
Cadillac CTS-V er lystig i utgangspunktet, men når Hennessey tar den under behandling blir den nærmest hysterisk.
Les mer
toppsak-bilde15
Oppdatert TT
Tyve år etter originalen debuterte, har Audi funnet tiden moden for en oppdatering av TT.
Les mer
layid-bilde16
Leaf i NISMO-versjon
Les mer
layid-bilde17
Amerikanske muskler
Les mer
layid-bilde18
BMW M viser lettvekter
Til helgens festligheter på Goodwood hadde BMW dresset opp en M2 for å vise frem nye muligheter.
Les mer
layid-bilde19
V12 viker for hybrid
Når Toyota nå viser sin tredje generasjon Century (modellen er jo bare 50 år gammel!) er V12-motoren hevet på dynga. Erstatningen er en pingle-hybrid.
Les mer
layid-bilde20
Hyundai tror fullt og fast på brenselceller
Brenselceller oppfattes fortsatt som fremtidens bilteknologi når Hyundai nå lanserer Nexo, andre generasjon med hydrogen på tanken.
Les mer
layid-bilde21
Supra på Goodwood
Toyota har med seg en prototyp på nye Supra til Goodwood Festival of Speed denne helgen. Men vi kan vise seg mer enn Toyota gjør frivillig.
Les mer
layid-bilde22
Ny Wrangler: Et tilbakeblikk framover
Hvis du ikke vet hva en Wrangler er, så ikke tenk på det. Hvis du vet det, vil du fort finne ut at denne er enda Wranglere enn noen gang tidligere. Tilhenger-fraksjonen vil elske den.
Les mer
toppsak-bilde23
Hyundai Kona: Flott elbil, laaang leveringstid
Hyundai Kona er virkelig en flott elbil. Men har du ikke skrevet kontrakt ennå, kan du ikke regne med å få bilen levert før i andre halvår 2020.
Les mer
layid-bilde24
Noe du lurer på om Honda CR-V?
Hondas CR-V var lenge verdens mest solgte SUV. Den posisjonen tapte den. Honda var også lenge et av de merkene på det norske marked med størst respekt. Det har vel også endret seg. Men nå kan vi kanskje få svar på noen spørsmål.
Les mer
layid-bilde25
Vito & Sprinter på strøm
Driving Event het det. Event var det jo, men Driving var det dårligere med.
Les mer
layid-bilde26
Snart på plass i Norge
SsangYong er nå klar med sin nye pickup på det britiske markedet. Innen den kommer til Norge om en måneds tid har den endret navn.
Les mer
layid-bilde27
Ny Wrangler-generasjon - spør i vei
Les mer
toppsak-bilde28
Abt med massivt skyv
Abt, kjent fra Formel E og som Audi-trimmer, har også krysset 1000-hesters grensen nå. Men på en ny og original måte.
Les mer
layid-bilde29
GT-R uten grenser
Les mer
layid-bilde30
Sommer fra Fiat
Fiat har kommet med en sommerversjon av 500. Like etter viste GarageItalia sin versjon. De har gjort den til enda mer sol&strand.
Les mer
layid-bilde31
Sporty Insignia
Nå har Opel Norge mer konkret informasjon om Insignia GSi. På ett område ble vi litt overrasket.
Les mer
layid-bilde32
Viser e-tron-interiøret
Slik kommer det til å se ut bak rattet i Audis kommende elbil e-tron.
Les mer
toppsak-bilde33
Jeg er mer enn bare én ting
Den skal ikke vises før utpå høsten, men nå slipper Volkswagen den første offisielle informasjon om T-Cross.
Les mer
layid-bilde34
Hyundai forenkler
Les mer
layid-bilde35
Oslo-visitt for Bytes på hjul
Les mer
layid-bilde36
Ny Ford Focus på veien
PROVENCE: Ford lanserer fjerde generasjon Focus, mer sofistikert og komfortabel enn noen av sine forgjengere. Vi har kjørt den.
Les mer
layid-bilde37
Italiensk navn - britiske muskler
Med DBS Superleggera vekker Aston Martin et monster: 725 hestekrefter og 900 Nm i en super-GT.
Les mer
layid-bilde38
Jeg skal kjøre Peugeot 508 - noe du lurer på?
Mot slutten av uken kjører jeg nye Peugeot 508. Jeg regner med at du har mye å spørre om, og jeg skal gjøre mitt beste for å skaffe relevante svar.
Les mer