img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
10 bilder i galleri
Familieracer i begrenset opplag
Aston Martin er tilbake på Le Mans for å forsvare fjorårets seier, og de har med seg en skikkelig familieracer.

Det er ikke lenge siden de presenterte sin DB11 AMR, men nå har de samme spesialistene preppet en Rapide i AMR-versjon som skal bygges i et begrenset antall.

Vi møtte denne som konsept på fjorårets Genève-utstilling, og nå forteller AMR at de skal bygge 210 eksemplarer. Du kan regne med at ordreboken allerede er fulltegnet, før noen i det hele tatt har sett bilen.

AMR står for Aston Martin Racing og vi snakker selvsagt om en gatebil som er proppet med teknologi som er utviklet på banen.

Ifølge Aston Martin er dette en bil som kan transportere et team med racerførere komfortabelt til den andre siden av kontinentet, for å så å fremstå konkurransedyktig på banen. Den påstanden er nok en smule overdreven.

Designmessig er Rapide AMR nesten identisk med konseptbilen fra Genève, med en markant og aggressiv front som er inspirert av baneraceren Vantage AMR Pro. De runde kjørelysene er hentet fra spesialutgavene til Zagato

Aerodynamiske detaljer som splitter, sideskjørt, diffuser og hekkspoiler er utført i karbonfiber og skal sørge for ekstra marktrykk. Det samme materialet er brukt i det nye panseret med store luftinntak.

Under panseret ligger en normalt pustende 6,0-liters V12 med 603 hk og et dreiemoment på 630 Newtonmeter. Til sammenligning har en «vanlig» Rapide S 560 hester, mens dreiemomentet er det samme.

Null til hundre på 4,4 sekunder er ikke enestående, men en toppfart på 330 km/t er det ikke så mange firesetere som matcher. Selv en Panamera Turbo S E-Hybrid stanger imot ved 310.

Standard hjulutrustning er 21-tommere med Michelin Pilot Super Sport i dimensjon 245/35 foran og 295/30 bak. Karbon-keramiske bremser er også standard, 400 mm skiver med 6-pots calipere foran og 360 mm med 4-pots bak.

Rapide AMR er senket med 10 mm sammenlignet med Rapide S, men de tretrinns adaptive demperne er de samme – dog reprogrammert for å gi enda mer dynamiske egenskaper. Fintuningen av bilen er foretatt ved det nyåpnede AMR Performance Centre på Nürburgring.

(saken fortsetter)

Rapide AMR skal tilbys i tre forskjellige designtema. Standard og Silhouette byr på tre lakkfarger – Mariana Blue, Scintilla Silver, Lightning Silver og Onyx Black.

Standard har lime-fargede detaljer på splitter, sideskjørt og diffuser. Silhouette ofrer lime-detaljene til fordel for en kontraststripe i China Grey eller Clubsport White.

Det tredje temaet, Signature som bilen på bildene, får Stirling Green lakk med lime-detaljer, pluss en limefarget stripe fra front til hekk for det ultimate Aston Martin Racing-preget.

Interiøret samsvarer med eksteriøret, med detaljer og sømmer i enten AMR Lime eller Galena Silver.

Senterkonsollen som strekker seg i hele bilens lengde er utført i karbonfiber, og setene er kledd med Alcantara.

Spesialutgavene har diskrete AMR-logoer på setene og leveres med en plakett som forteller hvilket nummer i rekken av de 210 den er.

Kresne kunder trenger ikke nøye seg med ett av de tre designtemaene – de kan ta en prat med Q by Aston Martin for å få bilen akkurat slik de vil ha den.

Aston Martin Rapide AMR skal selges globalt, av en eller annen grunn ikke i Kina og Russland, og prislappen starter på 194.950 pund i Storbritannia.

Her hjemme må du ut med drøyt 2,7 millioner for en Rapide S, så du må nok belage deg på å bla opp over tre millioner om du skulle klare å legge hendene på et eksemplar av Rapide AMR. 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Nissan med italiensk touch
Nissan bekrefter nå at de skal bygge en spesialutgave av GT-R i samarbeid med Italdesign. Selvsagt med en stiv prislapp.
Les mer
layid-bilde1
Fremtidens BMW
Det er verdenspremiere på BMW Vision iNEXT under den pågående bilmessen i Los Angeles. Konseptbilen gir innsikt i fremtidens personlige mobilitet.
Les mer
layid-bilde2
Golf 8, enda litt nærmere
Med en ny offisiell skisse er vi kommet enda litt tettere på neste års helt nye VW Golf.
Les mer
layid-bilde3
Skoda lanserer sin nye Scala
Skoda har avduket sin nye Scala. Den kan bli en utfordrer til Volkswagens bestselger de siste tiårene.
Les mer
layid-bilde4
Opels gjenbruks-konsept
Tidligere i år viste Opel bilder av sin nyeste konseptbil. Siden har ingen sett den. Nå børster de støvet av den igjen.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Kia e-Niro er snart her
NICE: 30 km kortere rekkevidde enn først oppgitt spiller ingen rolle for de 6000 som står i kø for å sikre seg Kia e-Niro så lenge bruksrekkevidden fortsatt er rundt 400 km for denne kompakt-elbilen.
Les mer
layid-bilde6
Lys i tunnelen for potensielle Tesla-eiere
Noen av dem har stått på venteliste et par år. Snart kan de som står øverst på reservasjonslisten for Tesla Model 3 få lov å bestille bilen.
Les mer
layid-bilde7
Jeep med plan
Det er visstnok mange som har lengtet etter den. Og nå kom Jeep endelig med produktet. En Wrangler med plan.
Les mer


layid-bilde8
Nye Toyota RAV4 priset
Les mer
toppsak-bilde9
Noe du lurer på om Kia e-Niro?
Det nærmer seg første kjøring av Kia e-Niro. Siden mer enn 6000 norske bilkunder står på venteliste for akkurat denne elbilen, så antar jeg det fortsatt er mye som er uklart.
Les mer
layid-bilde10
Sporty HR-V
Les mer
layid-bilde11
Nok en e-tron fra Audi
Les mer
layid-bilde12
Ford oppdaterer Edge
Les mer
layid-bilde13
Dobler rekkevidden med ny Kia e-Soul
Når batterikapasiteten dobles i ny Kia e-Soul øker sannsynligvis interessen for en allerede svært populær bil.
Les mer
layid-bilde14
Ny Mazda3 med AWD
En ny generasjon Mazda3 er akkurat lansert i Los Angeles i lekker innpakning. Det skjer mye nytt på motorfronten, men det er en annen finesse som kan få betydning for salget i Norge.
Les mer
toppsak-bilde15
Prius oppgraderes
På L.A. Auto Show viser Toyota en oppgradert Prius. Spesielt én detalj har interesse for norske kunder.
Les mer
layid-bilde16
Her er neste generasjon Porsche 911
Les mer
layid-bilde17
Skreddersydd fra Lambo
Les mer
layid-bilde18
Sportsbil med eget kraftverk
Det er ikke mye konvensjonelt over RG Nathalie. Så er det heller ikke hvem som helst som står bak kreasjonen.
Les mer
layid-bilde19
Velkommen tilbake!
Marrakech: Citroën C5 Aircross endrer ikke vår oppfattelse av hva en SUV skal være - den bekrefter det!
Les mer
layid-bilde20
Si hei til helt ny Evoque
Du må kanskje gni deg i øynene og se en gang til, men jeg lover - dette er en helt ny Range Rover Evoque.
Les mer
layid-bilde21
Neste Kia Soul blir bare elektrisk
Kia viser ny Soul i Los Angeles om noen dager, bilen er klar for Norge neste vår - og den fortsetter som elbil.
Les mer
layid-bilde22
Lang Audi A6 for Kina
Kineserne har fortsatt stor appetitt på lange biler. På bilutstillingen i Guangzhou står en ny fristelse fra Audi.
Les mer
toppsak-bilde23
F-Type i rally-løypa
I forbindelse med feiringen av 70 år med XK-motoren har Jaguar gjort noe såpass underlig som å bygge opp åpen F-Type til rally-bil. Hvorfor deltok de aldri i Safari?
Les mer
layid-bilde24
Første ladbare Subaru
Subaru lanserer sin Crosstrek Hybrid på LA Auto Show og starter salget i USA innen årets utløp. Det gir en forsmak på hva vi har i vente når XV får en tilsvarende drivlinje.
Les mer
layid-bilde25
Viktig Corolla
Vi har allerede fått ny Corolla servert i to karosseriformer. Men varianten som blir mest solgt på global basis vises først nå.
Les mer
layid-bilde26
Skoda SUV-bomber Kina
Skoda dobler nå modellutvalget i Kina sammenlignet med Europa. Man strekker seg langt for å tilfredsstille sine viktigste kunder.
Les mer
layid-bilde27
Her er nye Mazda3
Les mer
toppsak-bilde28
Denne blir norsk bestselger
BMW slipper nå detaljer angående 3-serie varianten som med all sannsynlighet blir bestselger i Norge. Men fortsatt ønsker vi oss flere alternativer.
Les mer
layid-bilde29
Aston Martins første SUV
Les mer
layid-bilde30
Norgesdebut for Tesla Model 3
Det var tilløp til kø da Tesla åpnet dørene til første Model 3-visning på norsk jord i dag. Men den er her bare for at potensielle kunder kan se og røre, ikke kjøre den. De første kundebilene kommer først i 2019.
Les mer
layid-bilde31
Ny hydrogenbil fra Mercedes
Den ser nesten ut som en vanlig GLC, men under skallet skjuler deg seg noe nytt og fremtidsrettet.
Les mer
layid-bilde32
Her er ny 3-serie i M-drakt
Vi møtte nye BMW 3-serie i Paris, men amerikanerne får nå se en spesialutgave i LosAngeles om et par uker.
Les mer
toppsak-bilde33
Barsk ny Ranger fra Ford
Nå åpner Ford for bestilling av den tøffe Ranger Raptor. Men fortsatt er det en stund til du kan plassere den på gårdsplassen.
Les mer
layid-bilde34
Snart kommer BMWs nye toppmodell
Les mer
layid-bilde35
Ladbar E-Klasse er bestillingsklar
Les mer
layid-bilde36
Tarok blir navnet på VWs livsstil-pickup
Tarok blir navnet på den fem meter lange pickupen som Volkswagen premiereviste i helgen som konsept i Brasil. Men dessverre, ha ikke for store forhåpninger om å se den i Norge.
Les mer
layid-bilde37
Lexus UX skal koster fra 383.800 kroner
Med startpris på 383.800 kroner går nye Lexus UX 250h rett i strupen på BMW X1, Jaguar E-Pace, Mercedes GLA og Volvo XC40.
Les mer
layid-bilde38
Salgsklar Mercedes GLE
Norske Mercedes-forhandlere åpner nå for salg av nye GLE. Prisene starter 914.000 kroner, men en rimeligere variant er på trappene.
Les mer