img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
10 bilder i galleri
Familieracer i begrenset opplag
Aston Martin er tilbake på Le Mans for å forsvare fjorårets seier, og de har med seg en skikkelig familieracer.

Det er ikke lenge siden de presenterte sin DB11 AMR, men nå har de samme spesialistene preppet en Rapide i AMR-versjon som skal bygges i et begrenset antall.

Vi møtte denne som konsept på fjorårets Genève-utstilling, og nå forteller AMR at de skal bygge 210 eksemplarer. Du kan regne med at ordreboken allerede er fulltegnet, før noen i det hele tatt har sett bilen.

AMR står for Aston Martin Racing og vi snakker selvsagt om en gatebil som er proppet med teknologi som er utviklet på banen.

Ifølge Aston Martin er dette en bil som kan transportere et team med racerførere komfortabelt til den andre siden av kontinentet, for å så å fremstå konkurransedyktig på banen. Den påstanden er nok en smule overdreven.

Designmessig er Rapide AMR nesten identisk med konseptbilen fra Genève, med en markant og aggressiv front som er inspirert av baneraceren Vantage AMR Pro. De runde kjørelysene er hentet fra spesialutgavene til Zagato

Aerodynamiske detaljer som splitter, sideskjørt, diffuser og hekkspoiler er utført i karbonfiber og skal sørge for ekstra marktrykk. Det samme materialet er brukt i det nye panseret med store luftinntak.

Under panseret ligger en normalt pustende 6,0-liters V12 med 603 hk og et dreiemoment på 630 Newtonmeter. Til sammenligning har en «vanlig» Rapide S 560 hester, mens dreiemomentet er det samme.

Null til hundre på 4,4 sekunder er ikke enestående, men en toppfart på 330 km/t er det ikke så mange firesetere som matcher. Selv en Panamera Turbo S E-Hybrid stanger imot ved 310.

Standard hjulutrustning er 21-tommere med Michelin Pilot Super Sport i dimensjon 245/35 foran og 295/30 bak. Karbon-keramiske bremser er også standard, 400 mm skiver med 6-pots calipere foran og 360 mm med 4-pots bak.

Rapide AMR er senket med 10 mm sammenlignet med Rapide S, men de tretrinns adaptive demperne er de samme – dog reprogrammert for å gi enda mer dynamiske egenskaper. Fintuningen av bilen er foretatt ved det nyåpnede AMR Performance Centre på Nürburgring.

(saken fortsetter)

Rapide AMR skal tilbys i tre forskjellige designtema. Standard og Silhouette byr på tre lakkfarger – Mariana Blue, Scintilla Silver, Lightning Silver og Onyx Black.

Standard har lime-fargede detaljer på splitter, sideskjørt og diffuser. Silhouette ofrer lime-detaljene til fordel for en kontraststripe i China Grey eller Clubsport White.

Det tredje temaet, Signature som bilen på bildene, får Stirling Green lakk med lime-detaljer, pluss en limefarget stripe fra front til hekk for det ultimate Aston Martin Racing-preget.

Interiøret samsvarer med eksteriøret, med detaljer og sømmer i enten AMR Lime eller Galena Silver.

Senterkonsollen som strekker seg i hele bilens lengde er utført i karbonfiber, og setene er kledd med Alcantara.

Spesialutgavene har diskrete AMR-logoer på setene og leveres med en plakett som forteller hvilket nummer i rekken av de 210 den er.

Kresne kunder trenger ikke nøye seg med ett av de tre designtemaene – de kan ta en prat med Q by Aston Martin for å få bilen akkurat slik de vil ha den.

Aston Martin Rapide AMR skal selges globalt, av en eller annen grunn ikke i Kina og Russland, og prislappen starter på 194.950 pund i Storbritannia.

Her hjemme må du ut med drøyt 2,7 millioner for en Rapide S, så du må nok belage deg på å bla opp over tre millioner om du skulle klare å legge hendene på et eksemplar av Rapide AMR. 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Toyota Corolla koster fra 297.300 kroner
Når Toyota igjen er tilbake med Corolla i Norge, starter prisen rett under 300.000 kroner.
Les mer
layid-bilde1
Bare spør om Toyota Corolla
Auris ble ikke til gull slik Toyota hadde håpet. Etter to bilgenerasjoner går navnet inn i historien, og om kort tid er Corolla tilbake på norske veier. BilNorge.no kjører bilen på onsdag, så alt du måtte lure på er det bare å spørre om.
Les mer
layid-bilde2
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde3
Bybil-fremtid fra Citroën
Citroën markerer sitt hundreårsjubileum ved å vise mobilitet for fremtiden.
Les mer
layid-bilde4
Her er nye Focus ST
Ford topper nå Focus-familien med en ny ST. Den leveres i ulike varianter for å tilfredsstille forskjellige kundegrupper.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Fransk wannabe
Det er biler som dette som gjør det virkelig moro å være i Frankrike. Produkter som bare er en parodi, en grotesk skisse, men som noen allikevel tar på ramme alvor. Møt Devinci.
Les mer
layid-bilde6
Bentley overgår seg selv
Bentley har fått konkurranse fra så vel Rolls-Royce som Lamborghini den siste tiden. Nå strammer de grepet og hevder Bentayga er verdens raskeste og mest luksuriøse SUV. En sannhet med modifikasjoner.
Les mer
layid-bilde7
Nytt konsept til Genève
Audi viser de første skisser av en modell som skal debutere i Genève neste måned.
Les mer


layid-bilde8
Mange fossilbiltrekk i Mercedes EQC elbil
Les mer
toppsak-bilde9
Seiglivet modell fornyes
Mitsubishi Motors forteller at de skal vise en ny ASX i Genève neste måned. Den vil nok likevel fortsette et liv i skyggen av storebror.
Les mer
layid-bilde10
Nye toppmodeller fra BMW
Les mer
layid-bilde11
Litt oppgradert TT RS
Les mer
layid-bilde12
Ny toppmodell fra Range Rover
Les mer
layid-bilde13
30 år med kjøreglede
Mazda presenterer nok en spesialversjon av MX-5. Hvilket nummer i rekken den er skal være usagt, men her er det bare å løpe og kjøpe.
Les mer
layid-bilde14
Volkswagen oppgraderer Passat
Tiden er moden for en midtlivs oppgradering av Passat. Ikke minst gjelder dette varianten som har toppet den norske salgsstatistikken.
Les mer
toppsak-bilde15
Mazda skal vise kompakt-SUV
Mazda har i dag to SUV-er på programmet i Europa, CX-5 og CX-3. På Genève-utstillingen lover de å vise nok en modell.
Les mer
layid-bilde16
Spesialutgave av BMWs nye flaggskip
Les mer
layid-bilde17
Verken kron eller mynt?
Les mer
layid-bilde18
Mark Webber på Bathurst
De som har overvært trening og kvalifisering til nattens 12-timersløp på Bathurst, fikk under oppkjøring til løpet pauseinnslag av en lokal helt i en helt spesiell bil.
Les mer
layid-bilde19
Skoda skisserer Genève-nyhet
Vi har fått vite navnet på Skodas kommende kompakt-SUV. Nå følger de første skissene, men egentlig har vi sett vel så mye tidligere.
Les mer
layid-bilde20
Ny Renault Clio
Renault viser i dag de første eksteriørbildene av femte generasjon Clio. Den skal debutere på Genève-utstillingen i mars.
Les mer
layid-bilde21
Interiør-løft for ny Clio
Renault skal lansere en splitter ny Clio på Genève-utstillingen i mars. Den digitale avdukingen er i gang, og de starter med interiøret.
Les mer
layid-bilde22
Toyota RAV4 på veien
BARCELONA: Mange er spent på nye Toyota RAV4. Her er våre første inntrykk etter å ha kjørt bilen.
Les mer
toppsak-bilde23
Volvos kinesiske tvilling
Vi vet jo at Volvo er eid av Geely, men akkurat her er det ikke tvil. Den nyeste Geely, FY 11, er bygd på en Volvo og er toegget tvilling med XC40.
Les mer
layid-bilde24
Hondas urbane revisjon
Nå har Honda sluppet det første inntrykket av sin kommende bybil. I forhold til det konseptet vi så i Frankfurt 2017 er den åpenbart vesentlig revidert.
Les mer
layid-bilde25
Facelift og ny banebil
Lexus har med seg to nyheter til Detroit - begge basert på RC F.
Les mer
layid-bilde26
Den amerikanske drømmen
Skal du lykkes i den amerikanske bilbransjen, må du ha pickuper på programmet. Kraftige pickuper! Det har Ram, og de hevder nå å være best på alle områder.
Les mer
layid-bilde27
Noe du lurer på om Toyota RAV4?
Les mer
toppsak-bilde28
Infiniti konsept baner vei for el-SUV
Infinitis innslag på Detroit-utstilling er konseptbilen QX Inspiration. Den er et forvarsel om merkets først elbilsom skal på markedet i 2021.
Les mer
layid-bilde29
Cadillacs AMG / M Sport
Les mer
layid-bilde30
Ny Mondeo hybrid klar for Norge
I dag er Ford Mondeo stasjonsvogn vist offentlig på bilutstillingen i Brüssel. Den er snart på plass hos norske forhandlere.
Les mer
layid-bilde31
Prisene klare for ny Citroën
Citroën lokker med en startpris på 303.000 kroner for sine nye C5 Aircross, men tror flesteparten av kundene vil velge en toppmodell med full utstyrspakke.
Les mer
layid-bilde32
En Kia etter amerikansk smak
Kia har designet en SUV for å møte amerikanerne på hjemmebane. Her er det plass til hele familien. Og vel så det.
Les mer
toppsak-bilde33
Ansiktsløft for Ioniq
Etter bare tre år på markedet får Norges-aktuelle Hyundai Ioniq nå et ansiktsløft.
Les mer
layid-bilde34
VW nøyde seg med å redesigne US-Passat
Les mer
layid-bilde35
BMW 7-serie oppgraderes
Les mer
layid-bilde36
Hyundai presenterer ny racer
Hyundai viser en ny racerbil basert på Veloster. Den er tilpasset det internasjonale TCR-reglementet og skal i første omgang konkurrere i USA.
Les mer
layid-bilde37
Ford solgte mer enn én million F-serie i fjor
Gode tider i USA har gitt fart i salget av store biler. Fortsatt er Fords F-serie verdens soleklare pickup-vinner.
Les mer
layid-bilde38
Samleobjekt fra Subaru
Subaru benytter Detroit-utstillingen til å vise en spesialutgave av WRX.
Les mer