img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
10 bilder i galleri
Outlander – hva skjer’a?
Mitsubishi Outlander er en av de bilene som, uten å kunne for noe som helst, risikerer å få WLTP rett i fleisen. Ingen aner hva som vil skje med denne notoriske bestselgeren når nye avgifter skal beregnes etter jul.

Men før vi starter på den – begynner det å bli sånn at bilprodusentene og importørene skammer seg over å ha en fortid som fossil?

Da den norske Mitsubishi-importøren sendte ut melding om den «nye», sterkt oppgraderte 2019-modellen av Outlander, ble vi minnet om at her har vi Norges mest solgte ladbare hybrid de siste fire årene.

Og at det siden introduksjonen i 2014 er solgt flere enn 15.000 av den, «noe som gjør den til en av Norges mest solgte biler også totalt sett».

Vel og bra.

Stolt historie
Men skal jeg få minne om at Outlander var en pioner lenge før det? Det første eksemplaret kom på norske veier i 2004 og var en bil som på mange måter introduserte noe helt nytt. Den definerte et nytt segment som nordmenn faktisk ble ganske glad i.

Enda bedre ble det da andre generasjon entret markedet bare tre år senere

Ikke glem at Outlander sannelig solgte flere enn 15.000 biler – også før 2014, og vær litt stolte av det også. Det var et salg der den overhodet ikke ble favorisert av underlige statlige oppfatninger av hvordan man skal redde verden.

Økte avgifter
Nå står den nye modellen i fare for å falle i redde-verden-fella selv. Dagens modell har en teoretisk rekkevidde på 54 km. Derved overskrider den byråkratenes straffegrense på 50 teoretiske kilometer. 

Den nye, som når vi sammenlikner epler med epler, også har 43 gram CO2-utslipp per kilometer, 2 mer enn den gamle. Men straffes ikke særlig for det.

Derimot, når vi sammenlikner epler med pærer (eller gammel og ny målemetode) får 2019-modellen plutselig 45 kilometer rekkevidde – uten at den har gjort noe annet gæ’rnt enn å stille til ny eksamen med nye sensorer.

Den slipper unna straff resten av året – later det til, men – avhengig av hva statsbudsjettet bestemmer – risikerer den en smell, både på CO2 og på manglende rekkevidde i det nye året.

Den tid, den sorg, ser det ut til at hele bransjen tenker. Det er ingen som skriker opp om vannskillet fra (egentlig) 1. september i år.

Men spør du meg så heter denne leken Løp&Kjøp. Har du virkelig flaks stiger prisene såpass mye at de drar bruktprisene med seg, i hvert fall inntil den aktive bruktimporten av NEDC-biler starter for alvor, slik at du kan ha gratis bil hvis du selger den igjen etter ni måneder.

Kanskje litt spekulativt – ikke skyld på meg.

Trygg på fortsatt suksess
Rune Gjerstad, adm. direktør hos Mitsubishi-importøren, har allerede regnet på avgiften, og han er slett ikke bekymret for denne bilens fremtid.

– Da Outlander PHEV kom på markedet i 2014, hadde den avgifter på ca. 22.000 kroner. I 2016 var avgiftene oppe i 44.000, mens de etter endringene i siste års statsbudsjett er nede på 11.000-14.000. Fra september øker avgiftene med tre til fem tusen mens de fra neste år kan stige med ytterligere 15.000, sier Gjerstad.

Og han er slett ikke bekymret for bilens fremtid.

– Vi har allerede fastsatt 2019-prisene (se tabell under) og føler oss trygge på at bilen fortsatt skal være meget attraktiv. Spesielt når man ser hvilke avgiftsøkninger som vil komme på mange konkurrerende modeller når WLTP skal danne grunnlaget for utslippsdata, konstaterer Gjerstad. 

Men vi har altså en ny Outlander her. Faktisk mer enn bare en face-lift:

Ny 2,4-liters motor, sterkere generator, elmotoren bak 10 % sterkere – nå på 70 kW, batteriene til drift er økt både på kapasitet (15 %) og på utbytte (10 %).

Så har vi en lang liste chassis-forbedringer, kjappere styring og stivere karosseri, blant annet, pluss to nye modii i fremdriftskontrollen: Sport og Snø er lagt til nå.

Og siden du gjerne vil vise frem at dette er en ny modell du har er det mengder av detaljer, både inne og ute, som demonstrerer det.

Legg også til at dette er en bil som er bygget fra bunnen og opp som akkurat det den er – en ekte PHEV, ikke et kompromiss modifisert fra noe som egentlig var en diesel og ikke noe annet  

Ikke noen store endringer på mål og vekt, og som du ser av tabellen under er det heller ikke store forandringer på prisene.

Foreløpig.

Importøren regner med å ha nok biler i år. Den første båtlasten vil være på 500 stykker. Inne i august forhåpentlig. Så vil den ene lasten etter den andre følge på, 650 biler i hver. Minst 3000 burde kunne komme ut i løpet av dette året.

Deretter er det statens planøkonomer som avgjør. Og det de avgjør er i realiteten ikke bare om du kan få kjøpe den varen du ønsker til en «rettferdig» pris. De leker også med hele den norske bilbransjen.

Om det er ubevisst eller bevisstløst kan vi jo avgjøre hver for oss.

Slik ser forskjellen på to – egentlig ganske like – biler ut, når målemetoder endres.

(*Europaspesifikasjoner, foreløpige data)

Ny 2019-modell Outlander PHEV 
2,4-230 
(WLTP protokoll)

2018-modell Outlander PHEV 
2,0-202 
(NEDC protokoll)

Ytelse, bensinmotor kW/ HK

99/135 @ 4500 o/min

89/121 @ 4500 o/min

Maks. dreiemoment (Nm)

211 @ 4500 o/min

190 @ 4500 o/min

Bakre elmotors ytelse kW/ HK 
Maks. dreiemoment (Nm)

70/95 
195

60/82 
195

Fremre elmotors ytelse kW/ HK 
Maks. dreiemoment (Nm)

60/82 
137

60/82 
137

Batterikapasitet, fremdriftsbatteri (kWt)

13,8

12,0

 

Toppfart

170 km/t

170 km/t

Akselerasjon 0-100 km/t

10,5

11,0

Akselerasjon 
40-60 km/t 
80-100 km/t


2,5 
3,7


2,8 
4,3

Toppfart i elektrisk drift

135 km/t

125 km/t

Elektrisk rekkevidde

55 km (45 km i WLTP II)

54 km

Forbruk, blandet kjøring

2,0 l./ 100 km

1,7 l./ 100 km

CO2-utslipp, blandet kjøring

43 g (46 g i WLTP II)

41 g

 

Prisliste*

2019 modeller

2018-modeller

Modellvariant

   

Invite

429.900

421.500

Intense+

459.900

450.600

Instyle+

484.900

474.100

S Edition

504.900

494.000

*Veiledende priser lev. Drammen Bilhavn


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Toyota Corolla koster fra 297.300 kroner
Når Toyota igjen er tilbake med Corolla i Norge, starter prisen rett under 300.000 kroner.
Les mer
layid-bilde1
Bare spør om Toyota Corolla
Auris ble ikke til gull slik Toyota hadde håpet. Etter to bilgenerasjoner går navnet inn i historien, og om kort tid er Corolla tilbake på norske veier. BilNorge.no kjører bilen på onsdag, så alt du måtte lure på er det bare å spørre om.
Les mer
layid-bilde2
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde3
Bybil-fremtid fra Citroën
Citroën markerer sitt hundreårsjubileum ved å vise mobilitet for fremtiden.
Les mer
layid-bilde4
Her er nye Focus ST
Ford topper nå Focus-familien med en ny ST. Den leveres i ulike varianter for å tilfredsstille forskjellige kundegrupper.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Fransk wannabe
Det er biler som dette som gjør det virkelig moro å være i Frankrike. Produkter som bare er en parodi, en grotesk skisse, men som noen allikevel tar på ramme alvor. Møt Devinci.
Les mer
layid-bilde6
Bentley overgår seg selv
Bentley har fått konkurranse fra så vel Rolls-Royce som Lamborghini den siste tiden. Nå strammer de grepet og hevder Bentayga er verdens raskeste og mest luksuriøse SUV. En sannhet med modifikasjoner.
Les mer
layid-bilde7
Nytt konsept til Genève
Audi viser de første skisser av en modell som skal debutere i Genève neste måned.
Les mer


layid-bilde8
Mange fossilbiltrekk i Mercedes EQC elbil
Les mer
toppsak-bilde9
Seiglivet modell fornyes
Mitsubishi Motors forteller at de skal vise en ny ASX i Genève neste måned. Den vil nok likevel fortsette et liv i skyggen av storebror.
Les mer
layid-bilde10
Nye toppmodeller fra BMW
Les mer
layid-bilde11
Litt oppgradert TT RS
Les mer
layid-bilde12
Ny toppmodell fra Range Rover
Les mer
layid-bilde13
30 år med kjøreglede
Mazda presenterer nok en spesialversjon av MX-5. Hvilket nummer i rekken den er skal være usagt, men her er det bare å løpe og kjøpe.
Les mer
layid-bilde14
Volkswagen oppgraderer Passat
Tiden er moden for en midtlivs oppgradering av Passat. Ikke minst gjelder dette varianten som har toppet den norske salgsstatistikken.
Les mer
toppsak-bilde15
Mazda skal vise kompakt-SUV
Mazda har i dag to SUV-er på programmet i Europa, CX-5 og CX-3. På Genève-utstillingen lover de å vise nok en modell.
Les mer
layid-bilde16
Spesialutgave av BMWs nye flaggskip
Les mer
layid-bilde17
Verken kron eller mynt?
Les mer
layid-bilde18
Mark Webber på Bathurst
De som har overvært trening og kvalifisering til nattens 12-timersløp på Bathurst, fikk under oppkjøring til løpet pauseinnslag av en lokal helt i en helt spesiell bil.
Les mer
layid-bilde19
Skoda skisserer Genève-nyhet
Vi har fått vite navnet på Skodas kommende kompakt-SUV. Nå følger de første skissene, men egentlig har vi sett vel så mye tidligere.
Les mer
layid-bilde20
Ny Renault Clio
Renault viser i dag de første eksteriørbildene av femte generasjon Clio. Den skal debutere på Genève-utstillingen i mars.
Les mer
layid-bilde21
Interiør-løft for ny Clio
Renault skal lansere en splitter ny Clio på Genève-utstillingen i mars. Den digitale avdukingen er i gang, og de starter med interiøret.
Les mer
layid-bilde22
Toyota RAV4 på veien
BARCELONA: Mange er spent på nye Toyota RAV4. Her er våre første inntrykk etter å ha kjørt bilen.
Les mer
toppsak-bilde23
Volvos kinesiske tvilling
Vi vet jo at Volvo er eid av Geely, men akkurat her er det ikke tvil. Den nyeste Geely, FY 11, er bygd på en Volvo og er toegget tvilling med XC40.
Les mer
layid-bilde24
Hondas urbane revisjon
Nå har Honda sluppet det første inntrykket av sin kommende bybil. I forhold til det konseptet vi så i Frankfurt 2017 er den åpenbart vesentlig revidert.
Les mer
layid-bilde25
Facelift og ny banebil
Lexus har med seg to nyheter til Detroit - begge basert på RC F.
Les mer
layid-bilde26
Den amerikanske drømmen
Skal du lykkes i den amerikanske bilbransjen, må du ha pickuper på programmet. Kraftige pickuper! Det har Ram, og de hevder nå å være best på alle områder.
Les mer
layid-bilde27
Noe du lurer på om Toyota RAV4?
Les mer
toppsak-bilde28
Infiniti konsept baner vei for el-SUV
Infinitis innslag på Detroit-utstilling er konseptbilen QX Inspiration. Den er et forvarsel om merkets først elbilsom skal på markedet i 2021.
Les mer
layid-bilde29
Cadillacs AMG / M Sport
Les mer
layid-bilde30
Ny Mondeo hybrid klar for Norge
I dag er Ford Mondeo stasjonsvogn vist offentlig på bilutstillingen i Brüssel. Den er snart på plass hos norske forhandlere.
Les mer
layid-bilde31
Prisene klare for ny Citroën
Citroën lokker med en startpris på 303.000 kroner for sine nye C5 Aircross, men tror flesteparten av kundene vil velge en toppmodell med full utstyrspakke.
Les mer
layid-bilde32
En Kia etter amerikansk smak
Kia har designet en SUV for å møte amerikanerne på hjemmebane. Her er det plass til hele familien. Og vel så det.
Les mer
toppsak-bilde33
Ansiktsløft for Ioniq
Etter bare tre år på markedet får Norges-aktuelle Hyundai Ioniq nå et ansiktsløft.
Les mer
layid-bilde34
VW nøyde seg med å redesigne US-Passat
Les mer
layid-bilde35
BMW 7-serie oppgraderes
Les mer
layid-bilde36
Hyundai presenterer ny racer
Hyundai viser en ny racerbil basert på Veloster. Den er tilpasset det internasjonale TCR-reglementet og skal i første omgang konkurrere i USA.
Les mer
layid-bilde37
Ford solgte mer enn én million F-serie i fjor
Gode tider i USA har gitt fart i salget av store biler. Fortsatt er Fords F-serie verdens soleklare pickup-vinner.
Les mer
layid-bilde38
Samleobjekt fra Subaru
Subaru benytter Detroit-utstillingen til å vise en spesialutgave av WRX.
Les mer