img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
10 bilder i galleri
Outlander – hva skjer’a?
Mitsubishi Outlander er en av de bilene som, uten å kunne for noe som helst, risikerer å få WLTP rett i fleisen. Ingen aner hva som vil skje med denne notoriske bestselgeren når nye avgifter skal beregnes etter jul.

Men før vi starter på den – begynner det å bli sånn at bilprodusentene og importørene skammer seg over å ha en fortid som fossil?

Da den norske Mitsubishi-importøren sendte ut melding om den «nye», sterkt oppgraderte 2019-modellen av Outlander, ble vi minnet om at her har vi Norges mest solgte ladbare hybrid de siste fire årene.

Og at det siden introduksjonen i 2014 er solgt flere enn 15.000 av den, «noe som gjør den til en av Norges mest solgte biler også totalt sett».

Vel og bra.

Stolt historie
Men skal jeg få minne om at Outlander var en pioner lenge før det? Det første eksemplaret kom på norske veier i 2004 og var en bil som på mange måter introduserte noe helt nytt. Den definerte et nytt segment som nordmenn faktisk ble ganske glad i.

Enda bedre ble det da andre generasjon entret markedet bare tre år senere

Ikke glem at Outlander sannelig solgte flere enn 15.000 biler – også før 2014, og vær litt stolte av det også. Det var et salg der den overhodet ikke ble favorisert av underlige statlige oppfatninger av hvordan man skal redde verden.

Økte avgifter
Nå står den nye modellen i fare for å falle i redde-verden-fella selv. Dagens modell har en teoretisk rekkevidde på 54 km. Derved overskrider den byråkratenes straffegrense på 50 teoretiske kilometer. 

Den nye, som når vi sammenlikner epler med epler, også har 43 gram CO2-utslipp per kilometer, 2 mer enn den gamle. Men straffes ikke særlig for det.

Derimot, når vi sammenlikner epler med pærer (eller gammel og ny målemetode) får 2019-modellen plutselig 45 kilometer rekkevidde – uten at den har gjort noe annet gæ’rnt enn å stille til ny eksamen med nye sensorer.

Den slipper unna straff resten av året – later det til, men – avhengig av hva statsbudsjettet bestemmer – risikerer den en smell, både på CO2 og på manglende rekkevidde i det nye året.

Den tid, den sorg, ser det ut til at hele bransjen tenker. Det er ingen som skriker opp om vannskillet fra (egentlig) 1. september i år.

Men spør du meg så heter denne leken Løp&Kjøp. Har du virkelig flaks stiger prisene såpass mye at de drar bruktprisene med seg, i hvert fall inntil den aktive bruktimporten av NEDC-biler starter for alvor, slik at du kan ha gratis bil hvis du selger den igjen etter ni måneder.

Kanskje litt spekulativt – ikke skyld på meg.

Trygg på fortsatt suksess
Rune Gjerstad, adm. direktør hos Mitsubishi-importøren, har allerede regnet på avgiften, og han er slett ikke bekymret for denne bilens fremtid.

– Da Outlander PHEV kom på markedet i 2014, hadde den avgifter på ca. 22.000 kroner. I 2016 var avgiftene oppe i 44.000, mens de etter endringene i siste års statsbudsjett er nede på 11.000-14.000. Fra september øker avgiftene med tre til fem tusen mens de fra neste år kan stige med ytterligere 15.000, sier Gjerstad.

Og han er slett ikke bekymret for bilens fremtid.

– Vi har allerede fastsatt 2019-prisene (se tabell under) og føler oss trygge på at bilen fortsatt skal være meget attraktiv. Spesielt når man ser hvilke avgiftsøkninger som vil komme på mange konkurrerende modeller når WLTP skal danne grunnlaget for utslippsdata, konstaterer Gjerstad. 

Men vi har altså en ny Outlander her. Faktisk mer enn bare en face-lift:

Ny 2,4-liters motor, sterkere generator, elmotoren bak 10 % sterkere – nå på 70 kW, batteriene til drift er økt både på kapasitet (15 %) og på utbytte (10 %).

Så har vi en lang liste chassis-forbedringer, kjappere styring og stivere karosseri, blant annet, pluss to nye modii i fremdriftskontrollen: Sport og Snø er lagt til nå.

Og siden du gjerne vil vise frem at dette er en ny modell du har er det mengder av detaljer, både inne og ute, som demonstrerer det.

Legg også til at dette er en bil som er bygget fra bunnen og opp som akkurat det den er – en ekte PHEV, ikke et kompromiss modifisert fra noe som egentlig var en diesel og ikke noe annet  

Ikke noen store endringer på mål og vekt, og som du ser av tabellen under er det heller ikke store forandringer på prisene.

Foreløpig.

Importøren regner med å ha nok biler i år. Den første båtlasten vil være på 500 stykker. Inne i august forhåpentlig. Så vil den ene lasten etter den andre følge på, 650 biler i hver. Minst 3000 burde kunne komme ut i løpet av dette året.

Deretter er det statens planøkonomer som avgjør. Og det de avgjør er i realiteten ikke bare om du kan få kjøpe den varen du ønsker til en «rettferdig» pris. De leker også med hele den norske bilbransjen.

Om det er ubevisst eller bevisstløst kan vi jo avgjøre hver for oss.

Slik ser forskjellen på to – egentlig ganske like – biler ut, når målemetoder endres.

(*Europaspesifikasjoner, foreløpige data)

Ny 2019-modell Outlander PHEV 
2,4-230 
(WLTP protokoll)

2018-modell Outlander PHEV 
2,0-202 
(NEDC protokoll)

Ytelse, bensinmotor kW/ HK

99/135 @ 4500 o/min

89/121 @ 4500 o/min

Maks. dreiemoment (Nm)

211 @ 4500 o/min

190 @ 4500 o/min

Bakre elmotors ytelse kW/ HK 
Maks. dreiemoment (Nm)

70/95 
195

60/82 
195

Fremre elmotors ytelse kW/ HK 
Maks. dreiemoment (Nm)

60/82 
137

60/82 
137

Batterikapasitet, fremdriftsbatteri (kWt)

13,8

12,0

 

Toppfart

170 km/t

170 km/t

Akselerasjon 0-100 km/t

10,5

11,0

Akselerasjon 
40-60 km/t 
80-100 km/t


2,5 
3,7


2,8 
4,3

Toppfart i elektrisk drift

135 km/t

125 km/t

Elektrisk rekkevidde

55 km (45 km i WLTP II)

54 km

Forbruk, blandet kjøring

2,0 l./ 100 km

1,7 l./ 100 km

CO2-utslipp, blandet kjøring

43 g (46 g i WLTP II)

41 g

 

Prisliste*

2019 modeller

2018-modeller

Modellvariant

   

Invite

429.900

421.500

Intense+

459.900

450.600

Instyle+

484.900

474.100

S Edition

504.900

494.000

*Veiledende priser lev. Drammen Bilhavn


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Vekker Blazer til live
Den nye mellomklasse-SUV-en fra Chevrolet bringer et velkjent modellnavn frem fra glemselen.
Les mer
layid-bilde1
Toyota Camry tilbake - erstatter Avensis sedan
Etter 14 års fravær tar Toyota USA-suksessen Camry tilbake til Europa for å erstatte Avensis sedan og for konkurrere i klassen for store familiebiler. De første bilene ventes til Norge i andre kvartal neste år.
Les mer
layid-bilde2
Lanseringskalender 2018
Vi gir deg Norges mest komplette oversikt over store og små bilnyheter i 2018.
Les mer
layid-bilde3
Her er Volvos første USA-bil
Denne gangen gjorde Volvo presentasjonene i omvendt rekkefølge. Først viste de stasjonsvognen, nå følger sedanen.
Les mer
layid-bilde4
MX-5 oppdateres
Mazda har klargjort MX-5 etter nye utslippskriterier. Det har blant annet resultert i mer muskler.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
A1 har blitt tøffere i trynet
Nå kommer Audi A1 Sportback i helt ny utgave med et mye tøffere uttrykk enn forgjengeren.
Les mer
layid-bilde6
Bytons andre
Byton, fersk deltaker i Tesla-klassen, har allerede vist modell nummer to - et halvt år etter den første. Og nå kommer de til Oslo.
Les mer
layid-bilde7
Suzuki tilbake til røttene
Suzuki har nå sluppet de første bilene av helt nye Jimny. Det lille sjarmtrollet er snart på vei mot Norge.
Les mer


layid-bilde8
Lekker Speedster for jubileum
Les mer
toppsak-bilde9
Perfekt debut for BMW 8-serie
BMW har valgt en perfekt arena når de vekker 8-serien til live igjen etter 20 års fravær - Le Mans!
Les mer
layid-bilde10
Facelift for C-Klassen
Les mer
layid-bilde11
Alfa med to spesialer
Les mer
layid-bilde12
Peugeot viser ny 508 SW
Les mer
layid-bilde13
Familieracer i begrenset opplag
Aston Martin er tilbake på Le Mans for å forsvare fjorårets seier, og de har med seg en skikkelig familieracer.
Les mer
layid-bilde14
Aktiv Fiesta?
Nå har også Ford oppdaget at det visstnok er en attraksjon med biler som er løftet noen cm. Fiesta-utgaven en 19 mm høyere enn standard. Men gjør det at den er mer aktiv?
Les mer
toppsak-bilde15
Outlander - hva skjer’a?
Mitsubishi Outlander er en av de bilene som, uten å kunne for noe som helst, risikerer å få WLTP rett i fleisen. Ingen aner hva som vil skje med denne notoriske bestselgeren når nye avgifter skal beregnes etter jul.
Les mer
layid-bilde16
Volvo V60 på veien
Les mer
layid-bilde17
Ny bil med kø-kvaliteter
Les mer
layid-bilde18
Fjerde generasjon BMW X5
Nå lanserer BMW sin nye BMW X5, nesten 20 år etter at den første dukket opp. Det er vel ingen overdrivelse å si at med første generasjon X5 fikk SUV-begrepet en helt ny betydning.
Les mer
layid-bilde19
Her er Audi Q8
Så er da endelig turen kommet for Audis utfordrer i segmentet for store, «wannabe coupé» SUV-er.
Les mer
layid-bilde20
Bare spør om Volvo V60
Onsdag drar jeg til Barcelona for en første prøvetur med Volvo V60. Jeg tar gjerne med meg noen spørsmål fra deg til ekspertene hos Volvo.
Les mer
layid-bilde21
Attraktiv pris på Nexo
Hyundai er sammen med Toyota de fremste pådriverne for biler med brenselceller. Nå lanserer de en lekker ny SUV til en meget attraktiv pris.
Les mer
layid-bilde22
Mye nytt fra BMW
Dersom den tidlige sommeren i Sør-Norge har inspirert deg til å kjøpe cabriolet til ferien, må du se etter noe annet enn nye BMW Z4. Den kommer nemlig først et stykke utpå høsten.
Les mer
toppsak-bilde23
Kona Electric er priset
Over 20.000 nordmenn har meldt sin interesse for Hyundai Kona Electric. Nå er prisene klare, og de er langt fra avskrekkende.
Les mer
layid-bilde24
Her er Citroëns nye SUV
Da har vi endelig både sett og kjørt Citroëns nye kompakt-SUV C5 Aircross. Seingen ble omfattende, kjøringen ikke - og konkrete informasjoner? Les videre.
Les mer
layid-bilde25
Vintage Tatra på strøm
Dette er ikke bare en vakker elbil. Det er også en ganske spennende del av tsjekkisk bilhistorie.
Les mer
layid-bilde26
Citroëns kompakte SUV
I morgen skal vi møte Citroëns C5 Aircross for første gang i Europa. Er det noen spørsmål du vil stille om den, så kom igjen.
Les mer
layid-bilde27
Renere dieselmotorer i oppgradert Kia Sportage
Les mer
toppsak-bilde28
XV blir Subarus første ladbare
Subaru XV kommer som ladbar hybrid senere i år, men ikke til Norge foreløpig.
Les mer
layid-bilde29
Teslas minste med AWD
Les mer
layid-bilde30
Ut med et smell
Akkurat idet Aston Martin skal begynne leveringene av nye Vantage lar de den gamle gå ut med et smell. Dette er V600.
Les mer
layid-bilde31
Den glemte prisoppgangen - nå øker ladbare hybrider
Revidert Statsbudsjett bringer ingen nyheter på engangsavgiften. Dermed består budsjettforlikets avgiftsøkning på ladbare hybridbiler - her ser du hvilke ladbare hybridbiler du bør vurdere å kjøpe før 1. juli.
Les mer
layid-bilde32
Golf GTI med ekstra krutt
VW bruker Wörthersee-arrangementet til å vise en 290-hesters Golf GTI.
Les mer
toppsak-bilde33
Her er Cullinan
Rolls-Royce har i dag avduket Cullinan. Den blir uten sammenligning verdens mest luksuriøse SUV, og prises deretter.
Les mer
layid-bilde34
El-Mercedes på vei mot lansering
Les mer
layid-bilde35
Strøm på luksustoppen
Les mer
layid-bilde36
Mer ekstrem BMW M5
BMW M5 er utvilsomt blant de mest sportslige familiebiler på markedet. Nå lanseres den i en enda mer ekstrem utførelse - som M5 Competition.
Les mer
layid-bilde37
Brabham gjenopplives
Enda en superbil på vei ut på markedet. Kanskje den er fantastisk, men foreløpig har man ikke annet å slå i bordet med enn navnet, og en god racing-arv.
Les mer
layid-bilde38
Ny Fiesta-variant på vei
I løpet av våren er Fiesta Active klar for Norge - en variant for dem som liker å sitte litt høyere.
Les mer