img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
10 bilder i galleri
Outlander – hva skjer’a?
Mitsubishi Outlander er en av de bilene som, uten å kunne for noe som helst, risikerer å få WLTP rett i fleisen. Ingen aner hva som vil skje med denne notoriske bestselgeren når nye avgifter skal beregnes etter jul.

Men før vi starter på den – begynner det å bli sånn at bilprodusentene og importørene skammer seg over å ha en fortid som fossil?

Da den norske Mitsubishi-importøren sendte ut melding om den «nye», sterkt oppgraderte 2019-modellen av Outlander, ble vi minnet om at her har vi Norges mest solgte ladbare hybrid de siste fire årene.

Og at det siden introduksjonen i 2014 er solgt flere enn 15.000 av den, «noe som gjør den til en av Norges mest solgte biler også totalt sett».

Vel og bra.

Stolt historie
Men skal jeg få minne om at Outlander var en pioner lenge før det? Det første eksemplaret kom på norske veier i 2004 og var en bil som på mange måter introduserte noe helt nytt. Den definerte et nytt segment som nordmenn faktisk ble ganske glad i.

Enda bedre ble det da andre generasjon entret markedet bare tre år senere

Ikke glem at Outlander sannelig solgte flere enn 15.000 biler – også før 2014, og vær litt stolte av det også. Det var et salg der den overhodet ikke ble favorisert av underlige statlige oppfatninger av hvordan man skal redde verden.

Økte avgifter
Nå står den nye modellen i fare for å falle i redde-verden-fella selv. Dagens modell har en teoretisk rekkevidde på 54 km. Derved overskrider den byråkratenes straffegrense på 50 teoretiske kilometer. 

Den nye, som når vi sammenlikner epler med epler, også har 43 gram CO2-utslipp per kilometer, 2 mer enn den gamle. Men straffes ikke særlig for det.

Derimot, når vi sammenlikner epler med pærer (eller gammel og ny målemetode) får 2019-modellen plutselig 45 kilometer rekkevidde – uten at den har gjort noe annet gæ’rnt enn å stille til ny eksamen med nye sensorer.

Den slipper unna straff resten av året – later det til, men – avhengig av hva statsbudsjettet bestemmer – risikerer den en smell, både på CO2 og på manglende rekkevidde i det nye året.

Den tid, den sorg, ser det ut til at hele bransjen tenker. Det er ingen som skriker opp om vannskillet fra (egentlig) 1. september i år.

Men spør du meg så heter denne leken Løp&Kjøp. Har du virkelig flaks stiger prisene såpass mye at de drar bruktprisene med seg, i hvert fall inntil den aktive bruktimporten av NEDC-biler starter for alvor, slik at du kan ha gratis bil hvis du selger den igjen etter ni måneder.

Kanskje litt spekulativt – ikke skyld på meg.

Trygg på fortsatt suksess
Rune Gjerstad, adm. direktør hos Mitsubishi-importøren, har allerede regnet på avgiften, og han er slett ikke bekymret for denne bilens fremtid.

– Da Outlander PHEV kom på markedet i 2014, hadde den avgifter på ca. 22.000 kroner. I 2016 var avgiftene oppe i 44.000, mens de etter endringene i siste års statsbudsjett er nede på 11.000-14.000. Fra september øker avgiftene med tre til fem tusen mens de fra neste år kan stige med ytterligere 15.000, sier Gjerstad.

Og han er slett ikke bekymret for bilens fremtid.

– Vi har allerede fastsatt 2019-prisene (se tabell under) og føler oss trygge på at bilen fortsatt skal være meget attraktiv. Spesielt når man ser hvilke avgiftsøkninger som vil komme på mange konkurrerende modeller når WLTP skal danne grunnlaget for utslippsdata, konstaterer Gjerstad. 

Men vi har altså en ny Outlander her. Faktisk mer enn bare en face-lift:

Ny 2,4-liters motor, sterkere generator, elmotoren bak 10 % sterkere – nå på 70 kW, batteriene til drift er økt både på kapasitet (15 %) og på utbytte (10 %).

Så har vi en lang liste chassis-forbedringer, kjappere styring og stivere karosseri, blant annet, pluss to nye modii i fremdriftskontrollen: Sport og Snø er lagt til nå.

Og siden du gjerne vil vise frem at dette er en ny modell du har er det mengder av detaljer, både inne og ute, som demonstrerer det.

Legg også til at dette er en bil som er bygget fra bunnen og opp som akkurat det den er – en ekte PHEV, ikke et kompromiss modifisert fra noe som egentlig var en diesel og ikke noe annet  

Ikke noen store endringer på mål og vekt, og som du ser av tabellen under er det heller ikke store forandringer på prisene.

Foreløpig.

Importøren regner med å ha nok biler i år. Den første båtlasten vil være på 500 stykker. Inne i august forhåpentlig. Så vil den ene lasten etter den andre følge på, 650 biler i hver. Minst 3000 burde kunne komme ut i løpet av dette året.

Deretter er det statens planøkonomer som avgjør. Og det de avgjør er i realiteten ikke bare om du kan få kjøpe den varen du ønsker til en «rettferdig» pris. De leker også med hele den norske bilbransjen.

Om det er ubevisst eller bevisstløst kan vi jo avgjøre hver for oss.

Slik ser forskjellen på to – egentlig ganske like – biler ut, når målemetoder endres.

(*Europaspesifikasjoner, foreløpige data)

Ny 2019-modell Outlander PHEV 
2,4-230 
(WLTP protokoll)

2018-modell Outlander PHEV 
2,0-202 
(NEDC protokoll)

Ytelse, bensinmotor kW/ HK

99/135 @ 4500 o/min

89/121 @ 4500 o/min

Maks. dreiemoment (Nm)

211 @ 4500 o/min

190 @ 4500 o/min

Bakre elmotors ytelse kW/ HK 
Maks. dreiemoment (Nm)

70/95 
195

60/82 
195

Fremre elmotors ytelse kW/ HK 
Maks. dreiemoment (Nm)

60/82 
137

60/82 
137

Batterikapasitet, fremdriftsbatteri (kWt)

13,8

12,0

 

Toppfart

170 km/t

170 km/t

Akselerasjon 0-100 km/t

10,5

11,0

Akselerasjon 
40-60 km/t 
80-100 km/t


2,5 
3,7


2,8 
4,3

Toppfart i elektrisk drift

135 km/t

125 km/t

Elektrisk rekkevidde

55 km (45 km i WLTP II)

54 km

Forbruk, blandet kjøring

2,0 l./ 100 km

1,7 l./ 100 km

CO2-utslipp, blandet kjøring

43 g (46 g i WLTP II)

41 g

 

Prisliste*

2019 modeller

2018-modeller

Modellvariant

   

Invite

429.900

421.500

Intense+

459.900

450.600

Instyle+

484.900

474.100

S Edition

504.900

494.000

*Veiledende priser lev. Drammen Bilhavn


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Lanseringskalender 2018
Vi gir deg Norges mest komplette oversikt over store og små bilnyheter i 2018.
Les mer
layid-bilde1
BMW pisker opp stemningen
En ny generasjon 3-serie er snart lanseringsklar. Nå skaper BMW oppmerksomhet - ved å sende ut egne «spionbilder» tatt på Nordsløyfa.
Les mer
layid-bilde2
Design og teknologi
Her får du en god indikasjon på hvordan Audi e-tron quattro vil se ut, samt hvor effektivt den tar vare på energi som normalt går til spille.
Les mer
layid-bilde3
Tysk mikro-el i produksjon
Det er nøyaktig et år siden vi brukte en del plass på et nytt tysk bybilforslag. Nå er fabrikken bygget og bilen i produksjon.
Les mer
layid-bilde4
Ny Superbil fra Østerrike
En ny dag som ender på G. Det vil si en ny håndbygget, eksklusiv superbil som ser ut som den gjør 200 når den står parkert og med minst 1 hk. per kg vekt. Men hvorfor heter den Milan når den kommer fra Østerrike?
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
California i XXL-utgave
Selskaper som Fiat og Mercedes leverer chassis, og overlater til spesialfirmaer å bygge bobiler. Men hos Volkswagen gjør de hele jobben selv. Nå kommer et nytt og større alternativ.
Les mer
layid-bilde6
Kompakt, svensk på startstreken
Nå forteller svenskene bak den elektriske bybilen Uniti at den første er på hjul.
Les mer
layid-bilde7
Nye spionbilder: VW T-Cross
Den kommer ikke på markedet før neste vår, men nå kommer Volkswagen med flere avsløringer om kompakt-SUV-en T-Cross.
Les mer


layid-bilde8
Ny variant på Karoq
Les mer
toppsak-bilde9
Audi viser elektrisk superbil
Audi skal presentere en ny konseptbil på Pebble Beach om tre uker. «Emotion instead of Emission» antyder en elektrisk supersportsbil.
Les mer
layid-bilde10
Microlino blir lovlig
Les mer
layid-bilde11
Knoppskyting hos Glickenhaus
Les mer
layid-bilde12
Her kommer A-Klasse i ny fasong
Les mer
layid-bilde13
Ny Macan i Shanghai
Porsche har dratt sløret av en oppfrisket Macan. At det skjedde i Shanghai er ingen tilfeldighet.
Les mer
layid-bilde14
Her er andre generasjon Q3
Større og mer komfortabel, spekket med elektroniske hjelpemidler. Her er Audi Q3 i helt ny innpakning.
Les mer
toppsak-bilde15
Ariels fjerde
- Dette er en helt ny Ariel, sier sjefen, Simon Sanders. - Det eneste som er med fra den gamle er to pedaler og tank-lokket. Godt gjort, da, å få det til å se så likt ut.
Les mer
layid-bilde16
Cadillac med 1000 hester
Les mer
layid-bilde17
Oppdatert TT
Les mer
layid-bilde18
Leaf i NISMO-versjon
Dette høres umiddelbart veldig spennende ut. I Tokyo lanserer nå Nissan sin Leaf i en spennende Nismo-utgave.
Les mer
layid-bilde19
Amerikanske muskler
Amerikanerne gir ikke frivillig slipp på verken store trucker eller muskelbiler. Dodge Challenger er et klassisk navn, her i helt nye utførelser. Noe for ønskelista?
Les mer
layid-bilde20
BMW M viser lettvekter
Til helgens festligheter på Goodwood hadde BMW dresset opp en M2 for å vise frem nye muligheter.
Les mer
layid-bilde21
V12 viker for hybrid
Når Toyota nå viser sin tredje generasjon Century (modellen er jo bare 50 år gammel!) er V12-motoren hevet på dynga. Erstatningen er en pingle-hybrid.
Les mer
layid-bilde22
Hyundai tror fullt og fast på brenselceller
Brenselceller oppfattes fortsatt som fremtidens bilteknologi når Hyundai nå lanserer Nexo, andre generasjon med hydrogen på tanken.
Les mer
toppsak-bilde23
Supra på Goodwood
Toyota har med seg en prototyp på nye Supra til Goodwood Festival of Speed denne helgen. Men vi kan vise seg mer enn Toyota gjør frivillig.
Les mer
layid-bilde24
Ny Wrangler: Et tilbakeblikk framover
Hvis du ikke vet hva en Wrangler er, så ikke tenk på det. Hvis du vet det, vil du fort finne ut at denne er enda Wranglere enn noen gang tidligere. Tilhenger-fraksjonen vil elske den.
Les mer
layid-bilde25
Hyundai Kona: Flott elbil, laaang leveringstid
Hyundai Kona er virkelig en flott elbil. Men har du ikke skrevet kontrakt ennå, kan du ikke regne med å få bilen levert før i andre halvår 2020.
Les mer
layid-bilde26
Noe du lurer på om Honda CR-V?
Hondas CR-V var lenge verdens mest solgte SUV. Den posisjonen tapte den. Honda var også lenge et av de merkene på det norske marked med størst respekt. Det har vel også endret seg. Men nå kan vi kanskje få svar på noen spørsmål.
Les mer
layid-bilde27
Vito & Sprinter på strøm
Les mer
toppsak-bilde28
Snart på plass i Norge
SsangYong er nå klar med sin nye pickup på det britiske markedet. Innen den kommer til Norge om en måneds tid har den endret navn.
Les mer
layid-bilde29
Ny Wrangler-generasjon - spør i vei
Les mer
layid-bilde30
Abt med massivt skyv
Abt, kjent fra Formel E og som Audi-trimmer, har også krysset 1000-hesters grensen nå. Men på en ny og original måte.
Les mer
layid-bilde31
GT-R uten grenser
Her har vi et godt eksempel på at Italdesign jobber helt uavhengig av eieren: Volkswagen-gruppen. De kommer nemlig med en grenseløs Nissan.
Les mer
layid-bilde32
Sommer fra Fiat
Fiat har kommet med en sommerversjon av 500. Like etter viste GarageItalia sin versjon. De har gjort den til enda mer sol&strand.
Les mer
toppsak-bilde33
Sporty Insignia
Nå har Opel Norge mer konkret informasjon om Insignia GSi. På ett område ble vi litt overrasket.
Les mer
layid-bilde34
Viser e-tron-interiøret
Les mer
layid-bilde35
Jeg er mer enn bare én ting
Les mer
layid-bilde36
Hyundai forenkler
Når Hyundai nå lanserer en oppgradert Tucson, gjør de det enklere for kunden å velge. De påstår også at man får mye mer for pengene.
Les mer
layid-bilde37
Oslo-visitt for Bytes på hjul
Storfint besøk i Oslo: Byton - en av de mest spennene kinesiske start-up’ene, besøkte elbil-hovedstaden denne helgen.
Les mer
layid-bilde38
Ny Ford Focus på veien
PROVENCE: Ford lanserer fjerde generasjon Focus, mer sofistikert og komfortabel enn noen av sine forgjengere. Vi har kjørt den.
Les mer