img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
25 bilder i galleri
Volvo V60 på veien
BARCELONA: I løpet av et par år har Volvo fornyet så godt som hele modellporteføljen. Selv om suget etter SUV-er er økende, er det mange som ønsker seg en praktisk stasjonsvogn. Når V60 entrer markedet får Audi, BMW og Mercedes en meget tøff konkurrent.

Hva slags bil er dette?
V70 var blant Norges mest populære modeller i en årrekke. Da V90 ble lansert håpet Volvo denne skulle innta samme posisjon, men mange av de tradisjonelle Volvo-kundene syns V90 ble for stor og luksuriøs sammenlignet med bruksbilen de hadde kjørt i flere generasjoner.

Når Volvo nå lanserer lillebror V60 i helt ny innpakning, er det primært de trofaste V70-kundene de henvender seg til. Riktig nok er V60 litt kortere og en god del lavere enn V70, men en lang akselavstand sørger for god plassutnyttelse.

Mens forrige generasjon V60 hadde et bagasjerom på 430 liter har nykommeren en kapasitet på 529 liter. Ikke like mye som V70s 575 liter, men et godt stykke på veien.

Volvo påstår i tillegg at plass og komfort i baksetet vil tilfredsstille de tidligere V70-eierene.

Interiør
Innendørs har V60 fellestrekk med alle nye Volvoer som er lansert siden XC90. En stor skjerm sitter øverst på dashbordet og betjenes på tilsvarende vis som en iPad med scrolling mellom de forskjellige menyene.

Dette krever selvsagt tilvenning, men etter å ha blitt kjent med systemet fungerer det hensiktsmessig. Mange funksjoner kan også styres via knapper på rattet.

De tradisjonelle instrumentklokkene er erstattet med en digital skjerm som endrer utseende etter sjåførens ønsker. I tillegg til speedometer og turteller viser den også annen nyttig info, som for eksempel navigasjon. Head-up display viser viktig informasjon på frontruten.

V60-utgavene vi kjørte har lekre detaljer i tre mens dashbordet og dørbladene er dekorert med skinnimitasjon med kontrastsømmer. Meget elegant løst.

Motor / drivverk?
Til den internasjonale pressekjøringen hadde Volvo tilgjengelig to alternative drivlinjer – dieselutgaven D4 Inscription med forhjulsdrift og 190 hestekrefter samt bensinutgaven T6 Inscription med hele 310 hester og firehjulsdrift. Begge kombinert med 8-trinns automatgir.

Vi startet med T6, og det er liten tvil om at denne gir bilen meget lystige fraspark kombinert med et effektivt dreiemoment på 400 Newtonmeter som er til stede i hele området mellom 2200 og 5100 omdreininger. Utvilsomt min favoritt av de to variantene vi fikk kjøre.

For dem med lang årlig kjørelengde, og som ikke lar seg skremme av stadige trusler om forbud mot dieselbiler i storbyer, er også D4 et interessant alternativ. Inne i bilen er dieselstøy så godt som ikke-eksisterende, men man hører godt forskjell på diesel- og bensinmotor når man står ved siden av biler på tomgang.

Automatkassen fungerer helt greit, men er verken av de raskeste eller mykeste jeg har kjørt. Her har Volvo mer å gå på.

Hva vi ikke fikk kjørt i denne omgangen var de ladbare hybridene – T8 Twin Engine og T6 Twin Engine. Førstnevnte settes i produksjon til høsten mens sistnevnte først kommer i 2019.

I Norge kommer disse til å utgjøre majoriteten av V60-salget – spesielt T8-varianten, siden denne prises gunstig med stor utstyrspakke (Inscription) takket være lave avgifter.

Hva skiller den fra andre modeller i klassen?
Det er liten tvil om at V60 er blitt en helt annen bil enn forgjengeren. Jeg syns den utgående modellen var moderne og linjelekker da den kom på markedet – nå ser den håpløst gammeldags og klumpet ut sammenlignet med nykommeren.

Nye Volvo er en verdig utfordrer til de tyske prestisjemodellene, Mercedes C-Klasse, BMW 3-serie og Audi A4. Den har et romslig interiør og et praktisk bagasjerom, dessuten et stort utvalg av drivlinjer – inkludert to ladbare hybrider.

Interiøret i V60 er uten sammenligning det mest moderne i klassen. Designmessig skiller bilen seg også ut og står for meg i dag som noe av det lekreste man kan kjøpe. Sikkerhetsnivået er som alltid hos Volvo meget høyt.

Hvordan er den å kjøre?
Støydempingen er eksemplarisk, og V60 har en fin blanding av komfort og sportslighet som man prioriterer etter eget forgodtbefinnende via bilens DNA-velger (kjøremodus).

Med de dynamiske kjøreegenskapene T6-utgaven har, kan vi bare glede oss til å få prøve en T8 Twin Engine med kombinasjonen bensin- og elmotor og en samlet effekt på 390 hestekrefter.

Denne kan også kjøres på ren eldrift – foreløpige beregninger tilsier en utslippsfri kjørelengde på 45 kilometer etter den nye, strengere WLTP-standarden.

Hvem passer den for?
Volvo V60 er en ideell familiebil med god fremkommelighet for dem som foretrekker stasjonsvogn fremfor SUV. Gode seter med mange innstillingsmuligheter gjør det lett å finne en optimal sittestilling, bagasjerommet vil dekke behovet for de fleste, og langtur-komforten er upåklagelig.

Konkurrenter?
I tillegg til A4, 3-serie og C-Klasse nevner Volvo også Passat. Og selvsagt fins det et hav av andre utfordrere om du er på jakt etter en stasjonsvogn i mellomklassen.

Dette liker vi:
En meget gjennomført bil med flott kombinasjon av sport og komfort og en tiltalende design.

Dette liker vi ikke:
Det ligger et forbedringspotensial i automatkassen.

FAKTA Volvo V60 T6 AWD Inscription

Motor:

4-syl. turbo bensinmotor, 1969 ccm

Effekt:

228 kW (310 hk) v/5700 o/min.

Dreiemoment:

400 Nm v/2200-5100 o/min.

Mål LxBxH:

476 x 185 x 143 cm

Akselavstand:

287,2 cm

Bakkeklaring:

128 mm

Egenvekt m/fører:

1824 kg

Tillatt totalvekt:

2320 kg

Maks hengervekt:

2000 kg

Bagasjerom:

529-1441 liter (VDA)

Aks. 0-100 km/t:

5,8 sek.

Toppfart:

250 km/t

Snittforbruk (WLTP):

0,8-0,9 l/mil

CO2 (WLTP):

184-206 g/km

Pris fra:

kr. 662.000

 

Så over til spørsmålene dere har sendt oss. Interessen for Volvo er tydeligvis stor, og spørsmålene mange.

Generelt svarer ikke Volvo på spørsmål om fremtidige modeller, så til dere som spør om V60 Cross Country og hvilke utgaver denne kommer i, har vi dessverre ikke noe å fortelle.

Men vi står selvsagt fritt til å spekulere, og det er jo ingen grunn til at en slik modell ikke skal følge og at den vil komme med tilsvarende drivlinjer som V60 har.

Rolf Tore lurer på hvordan bakseteplassen er sammenlignet med V70. Vi har ikke målt, men ifølge Volvo er den tilsvarende takket være blant annet den økte akselavstanden.

Kristian sier: - V60 ønsker å bli ansett som en Premium bil på høyde med de tre tyske, og er også priset deretter. Hvorfor kan den da ikke leveres med elektrisk innsynsvern i bagasjerommet?

Adm. direktør Øystein Herland, den norske Volvo-direktøren svarer: - Det vil alltid være individuelle forskjeller mellom konkurrerende merker, ting konkurrentene har og ikke vi, og ting vi har som ikke konkurrentene har. Din kommentar og ønske er notert.

Kristian har mer på hjertet: - Volvos 90-serie og XC40 har dekor paneler i dørene. Hva er tanken bak at 60-serien har ingen dekor i dørene?

Og Herland svarer: - Vi gjør alltid tilpasninger og endringer fra modell til modell selv om V60 har mye av løsningene fra andre modeller på SPA plattformen vår. Vi er spesielt stolte over hvordan vi har løst treinlegget i to dimensjoner i dashbordet. Dørene har vi valgt å lage i en moderne premium utførelse.

- Passer det med solskjermer i plast i en Premium bil? Disse burde vært trekt i stoff, fortsetter Kristian.

- Ja, vi mener denne løsningen er meget bra og ikke minst holdbar og gir en god følelse over mange år, svarer Volvo-direktøren.

Jens Chr. lurer på om el-rekkevidden på de ladbare hybridene blir over 50 km etter den nye WLTP-standarden.

Volvo svarer at dataene for rekkevidde er preliminære og at de håper å komme over 50 km rekkevidde. Herland lover at selv om de ikke klarer rekkevide-målet, vil prisene likevel være som antydet – kr 635.000 for T8 Twin Engine Inscription og fra kr 570.000 for T6 Twin Engine.

Han spør videre om det kommer en touring fjæring med mer fokus på komfort, og om Android Auto blir standard i Norge.

Angående fjæring svarer Herland: - Vi har i dag Comfort mode på chassiset som standard, så det mener vi at vi allerede har. Ved å velge opt. Smartphone Integration, så vil bilen ha mulighet for Apple CarPlay og Android Auto. Dessverre så har ikke Google lansert Android Auto i Skandinavia ennå. Våre biler er klare for dette når Google velger å lansere dette. 

Anders lurer på følgende: - Kan du spørre om Volvo mener den vesentligste forskjellen mellom V60 og V90 er «opplevd kvalitet» eller om det er mer ment å være baksetestørrelse og bagasjeromsstørrelse?

- V60 er en mindre bil selv om den er utviklet på samme plattform som V90, vår SPA plattform. Imidlertid er det fysiske forskjeller som gjør at V60 har et mer sporty kjøresett og er nok dessuten den bilen vi mener er en etterfølger av vår store suksess V70, svarer Herland.

Svein syns alle nye Volvoer må få bedre understellsbehandling. – Bak det inn i prisen. Det er jo så mye salt på vinteren at til og med Volvo ruster selv om den er veldig bra. Jeg har hatt fem stykker.

Volvo-sjefen takker for positivt innspill som han tar med seg videre.

Magnus lurer på maks hengervekt, og Volvo-sjefen har svar:

- Maks hengervekt er for D3 man – 1600 kg, for T5 aut og D3 aut 1800 kg og for T8 PIH Awd aut, T6 PIG awd aut, T6 awd aut, D4 Aut og man D4 awd Aut, og D3 AWD aut 2000 kg.

Therese spør: - Hvorfor kan jeg ikke bygge/bestille V60 T8 med Volvo's Four C chassis? Slik som D4/T6 kan.

- Vi oppdaterer fortløpende bygg din Volvo, alle tilgjengelige versjoner og varianter vil bli oppdatert så snart nye varianter er på plass i våre fabrikksystemer, men pr i dag er ikke dette mulig. 4C chassiset kommer også på V60 T8 fra modellår 2020, dvs ca uke 20 i 2019. 

Og som mange andre lurer også Therese på om V60 Cross Country kommer i T8-utgave, noe vi som nevnt innledningsvis ikke får noen offisielle kommentarer på.

Dermed har vi svart på de fleste spørsmålene – jeg takker for alle bidrag og sender dere også noen kommentarer på mail.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Nissan med italiensk touch
Nissan bekrefter nå at de skal bygge en spesialutgave av GT-R i samarbeid med Italdesign. Selvsagt med en stiv prislapp.
Les mer
layid-bilde1
Fremtidens BMW
Det er verdenspremiere på BMW Vision iNEXT under den pågående bilmessen i Los Angeles. Konseptbilen gir innsikt i fremtidens personlige mobilitet.
Les mer
layid-bilde2
Golf 8, enda litt nærmere
Med en ny offisiell skisse er vi kommet enda litt tettere på neste års helt nye VW Golf.
Les mer
layid-bilde3
Skoda lanserer sin nye Scala
Skoda har avduket sin nye Scala. Den kan bli en utfordrer til Volkswagens bestselger de siste tiårene.
Les mer
layid-bilde4
Opels gjenbruks-konsept
Tidligere i år viste Opel bilder av sin nyeste konseptbil. Siden har ingen sett den. Nå børster de støvet av den igjen.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Kia e-Niro er snart her
NICE: 30 km kortere rekkevidde enn først oppgitt spiller ingen rolle for de 6000 som står i kø for å sikre seg Kia e-Niro så lenge bruksrekkevidden fortsatt er rundt 400 km for denne kompakt-elbilen.
Les mer
layid-bilde6
Lys i tunnelen for potensielle Tesla-eiere
Noen av dem har stått på venteliste et par år. Snart kan de som står øverst på reservasjonslisten for Tesla Model 3 få lov å bestille bilen.
Les mer
layid-bilde7
Jeep med plan
Det er visstnok mange som har lengtet etter den. Og nå kom Jeep endelig med produktet. En Wrangler med plan.
Les mer


layid-bilde8
Nye Toyota RAV4 priset
Les mer
toppsak-bilde9
Noe du lurer på om Kia e-Niro?
Det nærmer seg første kjøring av Kia e-Niro. Siden mer enn 6000 norske bilkunder står på venteliste for akkurat denne elbilen, så antar jeg det fortsatt er mye som er uklart.
Les mer
layid-bilde10
Sporty HR-V
Les mer
layid-bilde11
Nok en e-tron fra Audi
Les mer
layid-bilde12
Ford oppdaterer Edge
Les mer
layid-bilde13
Dobler rekkevidden med ny Kia e-Soul
Når batterikapasiteten dobles i ny Kia e-Soul øker sannsynligvis interessen for en allerede svært populær bil.
Les mer
layid-bilde14
Ny Mazda3 med AWD
En ny generasjon Mazda3 er akkurat lansert i Los Angeles i lekker innpakning. Det skjer mye nytt på motorfronten, men det er en annen finesse som kan få betydning for salget i Norge.
Les mer
toppsak-bilde15
Prius oppgraderes
På L.A. Auto Show viser Toyota en oppgradert Prius. Spesielt én detalj har interesse for norske kunder.
Les mer
layid-bilde16
Her er neste generasjon Porsche 911
Les mer
layid-bilde17
Skreddersydd fra Lambo
Les mer
layid-bilde18
Sportsbil med eget kraftverk
Det er ikke mye konvensjonelt over RG Nathalie. Så er det heller ikke hvem som helst som står bak kreasjonen.
Les mer
layid-bilde19
Velkommen tilbake!
Marrakech: Citroën C5 Aircross endrer ikke vår oppfattelse av hva en SUV skal være - den bekrefter det!
Les mer
layid-bilde20
Si hei til helt ny Evoque
Du må kanskje gni deg i øynene og se en gang til, men jeg lover - dette er en helt ny Range Rover Evoque.
Les mer
layid-bilde21
Neste Kia Soul blir bare elektrisk
Kia viser ny Soul i Los Angeles om noen dager, bilen er klar for Norge neste vår - og den fortsetter som elbil.
Les mer
layid-bilde22
Lang Audi A6 for Kina
Kineserne har fortsatt stor appetitt på lange biler. På bilutstillingen i Guangzhou står en ny fristelse fra Audi.
Les mer
toppsak-bilde23
F-Type i rally-løypa
I forbindelse med feiringen av 70 år med XK-motoren har Jaguar gjort noe såpass underlig som å bygge opp åpen F-Type til rally-bil. Hvorfor deltok de aldri i Safari?
Les mer
layid-bilde24
Første ladbare Subaru
Subaru lanserer sin Crosstrek Hybrid på LA Auto Show og starter salget i USA innen årets utløp. Det gir en forsmak på hva vi har i vente når XV får en tilsvarende drivlinje.
Les mer
layid-bilde25
Viktig Corolla
Vi har allerede fått ny Corolla servert i to karosseriformer. Men varianten som blir mest solgt på global basis vises først nå.
Les mer
layid-bilde26
Skoda SUV-bomber Kina
Skoda dobler nå modellutvalget i Kina sammenlignet med Europa. Man strekker seg langt for å tilfredsstille sine viktigste kunder.
Les mer
layid-bilde27
Her er nye Mazda3
Les mer
toppsak-bilde28
Denne blir norsk bestselger
BMW slipper nå detaljer angående 3-serie varianten som med all sannsynlighet blir bestselger i Norge. Men fortsatt ønsker vi oss flere alternativer.
Les mer
layid-bilde29
Aston Martins første SUV
Les mer
layid-bilde30
Norgesdebut for Tesla Model 3
Det var tilløp til kø da Tesla åpnet dørene til første Model 3-visning på norsk jord i dag. Men den er her bare for at potensielle kunder kan se og røre, ikke kjøre den. De første kundebilene kommer først i 2019.
Les mer
layid-bilde31
Ny hydrogenbil fra Mercedes
Den ser nesten ut som en vanlig GLC, men under skallet skjuler deg seg noe nytt og fremtidsrettet.
Les mer
layid-bilde32
Her er ny 3-serie i M-drakt
Vi møtte nye BMW 3-serie i Paris, men amerikanerne får nå se en spesialutgave i LosAngeles om et par uker.
Les mer
toppsak-bilde33
Barsk ny Ranger fra Ford
Nå åpner Ford for bestilling av den tøffe Ranger Raptor. Men fortsatt er det en stund til du kan plassere den på gårdsplassen.
Les mer
layid-bilde34
Snart kommer BMWs nye toppmodell
Les mer
layid-bilde35
Ladbar E-Klasse er bestillingsklar
Les mer
layid-bilde36
Tarok blir navnet på VWs livsstil-pickup
Tarok blir navnet på den fem meter lange pickupen som Volkswagen premiereviste i helgen som konsept i Brasil. Men dessverre, ha ikke for store forhåpninger om å se den i Norge.
Les mer
layid-bilde37
Lexus UX skal koster fra 383.800 kroner
Med startpris på 383.800 kroner går nye Lexus UX 250h rett i strupen på BMW X1, Jaguar E-Pace, Mercedes GLA og Volvo XC40.
Les mer
layid-bilde38
Salgsklar Mercedes GLE
Norske Mercedes-forhandlere åpner nå for salg av nye GLE. Prisene starter 914.000 kroner, men en rimeligere variant er på trappene.
Les mer