img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
25 bilder i galleri
Volvo V60 på veien
BARCELONA: I løpet av et par år har Volvo fornyet så godt som hele modellporteføljen. Selv om suget etter SUV-er er økende, er det mange som ønsker seg en praktisk stasjonsvogn. Når V60 entrer markedet får Audi, BMW og Mercedes en meget tøff konkurrent.

Hva slags bil er dette?
V70 var blant Norges mest populære modeller i en årrekke. Da V90 ble lansert håpet Volvo denne skulle innta samme posisjon, men mange av de tradisjonelle Volvo-kundene syns V90 ble for stor og luksuriøs sammenlignet med bruksbilen de hadde kjørt i flere generasjoner.

Når Volvo nå lanserer lillebror V60 i helt ny innpakning, er det primært de trofaste V70-kundene de henvender seg til. Riktig nok er V60 litt kortere og en god del lavere enn V70, men en lang akselavstand sørger for god plassutnyttelse.

Mens forrige generasjon V60 hadde et bagasjerom på 430 liter har nykommeren en kapasitet på 529 liter. Ikke like mye som V70s 575 liter, men et godt stykke på veien.

Volvo påstår i tillegg at plass og komfort i baksetet vil tilfredsstille de tidligere V70-eierene.

Interiør
Innendørs har V60 fellestrekk med alle nye Volvoer som er lansert siden XC90. En stor skjerm sitter øverst på dashbordet og betjenes på tilsvarende vis som en iPad med scrolling mellom de forskjellige menyene.

Dette krever selvsagt tilvenning, men etter å ha blitt kjent med systemet fungerer det hensiktsmessig. Mange funksjoner kan også styres via knapper på rattet.

De tradisjonelle instrumentklokkene er erstattet med en digital skjerm som endrer utseende etter sjåførens ønsker. I tillegg til speedometer og turteller viser den også annen nyttig info, som for eksempel navigasjon. Head-up display viser viktig informasjon på frontruten.

V60-utgavene vi kjørte har lekre detaljer i tre mens dashbordet og dørbladene er dekorert med skinnimitasjon med kontrastsømmer. Meget elegant løst.

Motor / drivverk?
Til den internasjonale pressekjøringen hadde Volvo tilgjengelig to alternative drivlinjer – dieselutgaven D4 Inscription med forhjulsdrift og 190 hestekrefter samt bensinutgaven T6 Inscription med hele 310 hester og firehjulsdrift. Begge kombinert med 8-trinns automatgir.

Vi startet med T6, og det er liten tvil om at denne gir bilen meget lystige fraspark kombinert med et effektivt dreiemoment på 400 Newtonmeter som er til stede i hele området mellom 2200 og 5100 omdreininger. Utvilsomt min favoritt av de to variantene vi fikk kjøre.

For dem med lang årlig kjørelengde, og som ikke lar seg skremme av stadige trusler om forbud mot dieselbiler i storbyer, er også D4 et interessant alternativ. Inne i bilen er dieselstøy så godt som ikke-eksisterende, men man hører godt forskjell på diesel- og bensinmotor når man står ved siden av biler på tomgang.

Automatkassen fungerer helt greit, men er verken av de raskeste eller mykeste jeg har kjørt. Her har Volvo mer å gå på.

Hva vi ikke fikk kjørt i denne omgangen var de ladbare hybridene – T8 Twin Engine og T6 Twin Engine. Førstnevnte settes i produksjon til høsten mens sistnevnte først kommer i 2019.

I Norge kommer disse til å utgjøre majoriteten av V60-salget – spesielt T8-varianten, siden denne prises gunstig med stor utstyrspakke (Inscription) takket være lave avgifter.

Hva skiller den fra andre modeller i klassen?
Det er liten tvil om at V60 er blitt en helt annen bil enn forgjengeren. Jeg syns den utgående modellen var moderne og linjelekker da den kom på markedet – nå ser den håpløst gammeldags og klumpet ut sammenlignet med nykommeren.

Nye Volvo er en verdig utfordrer til de tyske prestisjemodellene, Mercedes C-Klasse, BMW 3-serie og Audi A4. Den har et romslig interiør og et praktisk bagasjerom, dessuten et stort utvalg av drivlinjer – inkludert to ladbare hybrider.

Interiøret i V60 er uten sammenligning det mest moderne i klassen. Designmessig skiller bilen seg også ut og står for meg i dag som noe av det lekreste man kan kjøpe. Sikkerhetsnivået er som alltid hos Volvo meget høyt.

Hvordan er den å kjøre?
Støydempingen er eksemplarisk, og V60 har en fin blanding av komfort og sportslighet som man prioriterer etter eget forgodtbefinnende via bilens DNA-velger (kjøremodus).

Med de dynamiske kjøreegenskapene T6-utgaven har, kan vi bare glede oss til å få prøve en T8 Twin Engine med kombinasjonen bensin- og elmotor og en samlet effekt på 390 hestekrefter.

Denne kan også kjøres på ren eldrift – foreløpige beregninger tilsier en utslippsfri kjørelengde på 45 kilometer etter den nye, strengere WLTP-standarden.

Hvem passer den for?
Volvo V60 er en ideell familiebil med god fremkommelighet for dem som foretrekker stasjonsvogn fremfor SUV. Gode seter med mange innstillingsmuligheter gjør det lett å finne en optimal sittestilling, bagasjerommet vil dekke behovet for de fleste, og langtur-komforten er upåklagelig.

Konkurrenter?
I tillegg til A4, 3-serie og C-Klasse nevner Volvo også Passat. Og selvsagt fins det et hav av andre utfordrere om du er på jakt etter en stasjonsvogn i mellomklassen.

Dette liker vi:
En meget gjennomført bil med flott kombinasjon av sport og komfort og en tiltalende design.

Dette liker vi ikke:
Det ligger et forbedringspotensial i automatkassen.

FAKTA Volvo V60 T6 AWD Inscription

Motor:

4-syl. turbo bensinmotor, 1969 ccm

Effekt:

228 kW (310 hk) v/5700 o/min.

Dreiemoment:

400 Nm v/2200-5100 o/min.

Mål LxBxH:

476 x 185 x 143 cm

Akselavstand:

287,2 cm

Bakkeklaring:

128 mm

Egenvekt m/fører:

1824 kg

Tillatt totalvekt:

2320 kg

Maks hengervekt:

2000 kg

Bagasjerom:

529-1441 liter (VDA)

Aks. 0-100 km/t:

5,8 sek.

Toppfart:

250 km/t

Snittforbruk (WLTP):

0,8-0,9 l/mil

CO2 (WLTP):

184-206 g/km

Pris fra:

kr. 662.000

 

Så over til spørsmålene dere har sendt oss. Interessen for Volvo er tydeligvis stor, og spørsmålene mange.

Generelt svarer ikke Volvo på spørsmål om fremtidige modeller, så til dere som spør om V60 Cross Country og hvilke utgaver denne kommer i, har vi dessverre ikke noe å fortelle.

Men vi står selvsagt fritt til å spekulere, og det er jo ingen grunn til at en slik modell ikke skal følge og at den vil komme med tilsvarende drivlinjer som V60 har.

Rolf Tore lurer på hvordan bakseteplassen er sammenlignet med V70. Vi har ikke målt, men ifølge Volvo er den tilsvarende takket være blant annet den økte akselavstanden.

Kristian sier: - V60 ønsker å bli ansett som en Premium bil på høyde med de tre tyske, og er også priset deretter. Hvorfor kan den da ikke leveres med elektrisk innsynsvern i bagasjerommet?

Adm. direktør Øystein Herland, den norske Volvo-direktøren svarer: - Det vil alltid være individuelle forskjeller mellom konkurrerende merker, ting konkurrentene har og ikke vi, og ting vi har som ikke konkurrentene har. Din kommentar og ønske er notert.

Kristian har mer på hjertet: - Volvos 90-serie og XC40 har dekor paneler i dørene. Hva er tanken bak at 60-serien har ingen dekor i dørene?

Og Herland svarer: - Vi gjør alltid tilpasninger og endringer fra modell til modell selv om V60 har mye av løsningene fra andre modeller på SPA plattformen vår. Vi er spesielt stolte over hvordan vi har løst treinlegget i to dimensjoner i dashbordet. Dørene har vi valgt å lage i en moderne premium utførelse.

- Passer det med solskjermer i plast i en Premium bil? Disse burde vært trekt i stoff, fortsetter Kristian.

- Ja, vi mener denne løsningen er meget bra og ikke minst holdbar og gir en god følelse over mange år, svarer Volvo-direktøren.

Jens Chr. lurer på om el-rekkevidden på de ladbare hybridene blir over 50 km etter den nye WLTP-standarden.

Volvo svarer at dataene for rekkevidde er preliminære og at de håper å komme over 50 km rekkevidde. Herland lover at selv om de ikke klarer rekkevide-målet, vil prisene likevel være som antydet – kr 635.000 for T8 Twin Engine Inscription og fra kr 570.000 for T6 Twin Engine.

Han spør videre om det kommer en touring fjæring med mer fokus på komfort, og om Android Auto blir standard i Norge.

Angående fjæring svarer Herland: - Vi har i dag Comfort mode på chassiset som standard, så det mener vi at vi allerede har. Ved å velge opt. Smartphone Integration, så vil bilen ha mulighet for Apple CarPlay og Android Auto. Dessverre så har ikke Google lansert Android Auto i Skandinavia ennå. Våre biler er klare for dette når Google velger å lansere dette. 

Anders lurer på følgende: - Kan du spørre om Volvo mener den vesentligste forskjellen mellom V60 og V90 er «opplevd kvalitet» eller om det er mer ment å være baksetestørrelse og bagasjeromsstørrelse?

- V60 er en mindre bil selv om den er utviklet på samme plattform som V90, vår SPA plattform. Imidlertid er det fysiske forskjeller som gjør at V60 har et mer sporty kjøresett og er nok dessuten den bilen vi mener er en etterfølger av vår store suksess V70, svarer Herland.

Svein syns alle nye Volvoer må få bedre understellsbehandling. – Bak det inn i prisen. Det er jo så mye salt på vinteren at til og med Volvo ruster selv om den er veldig bra. Jeg har hatt fem stykker.

Volvo-sjefen takker for positivt innspill som han tar med seg videre.

Magnus lurer på maks hengervekt, og Volvo-sjefen har svar:

- Maks hengervekt er for D3 man – 1600 kg, for T5 aut og D3 aut 1800 kg og for T8 PIH Awd aut, T6 PIG awd aut, T6 awd aut, D4 Aut og man D4 awd Aut, og D3 AWD aut 2000 kg.

Therese spør: - Hvorfor kan jeg ikke bygge/bestille V60 T8 med Volvo's Four C chassis? Slik som D4/T6 kan.

- Vi oppdaterer fortløpende bygg din Volvo, alle tilgjengelige versjoner og varianter vil bli oppdatert så snart nye varianter er på plass i våre fabrikksystemer, men pr i dag er ikke dette mulig. 4C chassiset kommer også på V60 T8 fra modellår 2020, dvs ca uke 20 i 2019. 

Og som mange andre lurer også Therese på om V60 Cross Country kommer i T8-utgave, noe vi som nevnt innledningsvis ikke får noen offisielle kommentarer på.

Dermed har vi svart på de fleste spørsmålene – jeg takker for alle bidrag og sender dere også noen kommentarer på mail.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Lanseringskalender 2018
Vi gir deg Norges mest komplette oversikt over store og små bilnyheter i 2018.
Les mer
layid-bilde1
BMW pisker opp stemningen
En ny generasjon 3-serie er snart lanseringsklar. Nå skaper BMW oppmerksomhet - ved å sende ut egne «spionbilder» tatt på Nordsløyfa.
Les mer
layid-bilde2
Design og teknologi
Her får du en god indikasjon på hvordan Audi e-tron quattro vil se ut, samt hvor effektivt den tar vare på energi som normalt går til spille.
Les mer
layid-bilde3
Tysk mikro-el i produksjon
Det er nøyaktig et år siden vi brukte en del plass på et nytt tysk bybilforslag. Nå er fabrikken bygget og bilen i produksjon.
Les mer
layid-bilde4
Ny Superbil fra Østerrike
En ny dag som ender på G. Det vil si en ny håndbygget, eksklusiv superbil som ser ut som den gjør 200 når den står parkert og med minst 1 hk. per kg vekt. Men hvorfor heter den Milan når den kommer fra Østerrike?
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
California i XXL-utgave
Selskaper som Fiat og Mercedes leverer chassis, og overlater til spesialfirmaer å bygge bobiler. Men hos Volkswagen gjør de hele jobben selv. Nå kommer et nytt og større alternativ.
Les mer
layid-bilde6
Kompakt, svensk på startstreken
Nå forteller svenskene bak den elektriske bybilen Uniti at den første er på hjul.
Les mer
layid-bilde7
Nye spionbilder: VW T-Cross
Den kommer ikke på markedet før neste vår, men nå kommer Volkswagen med flere avsløringer om kompakt-SUV-en T-Cross.
Les mer


layid-bilde8
Ny variant på Karoq
Les mer
toppsak-bilde9
Audi viser elektrisk superbil
Audi skal presentere en ny konseptbil på Pebble Beach om tre uker. «Emotion instead of Emission» antyder en elektrisk supersportsbil.
Les mer
layid-bilde10
Microlino blir lovlig
Les mer
layid-bilde11
Knoppskyting hos Glickenhaus
Les mer
layid-bilde12
Her kommer A-Klasse i ny fasong
Les mer
layid-bilde13
Ny Macan i Shanghai
Porsche har dratt sløret av en oppfrisket Macan. At det skjedde i Shanghai er ingen tilfeldighet.
Les mer
layid-bilde14
Her er andre generasjon Q3
Større og mer komfortabel, spekket med elektroniske hjelpemidler. Her er Audi Q3 i helt ny innpakning.
Les mer
toppsak-bilde15
Ariels fjerde
- Dette er en helt ny Ariel, sier sjefen, Simon Sanders. - Det eneste som er med fra den gamle er to pedaler og tank-lokket. Godt gjort, da, å få det til å se så likt ut.
Les mer
layid-bilde16
Cadillac med 1000 hester
Les mer
layid-bilde17
Oppdatert TT
Les mer
layid-bilde18
Leaf i NISMO-versjon
Dette høres umiddelbart veldig spennende ut. I Tokyo lanserer nå Nissan sin Leaf i en spennende Nismo-utgave.
Les mer
layid-bilde19
Amerikanske muskler
Amerikanerne gir ikke frivillig slipp på verken store trucker eller muskelbiler. Dodge Challenger er et klassisk navn, her i helt nye utførelser. Noe for ønskelista?
Les mer
layid-bilde20
BMW M viser lettvekter
Til helgens festligheter på Goodwood hadde BMW dresset opp en M2 for å vise frem nye muligheter.
Les mer
layid-bilde21
V12 viker for hybrid
Når Toyota nå viser sin tredje generasjon Century (modellen er jo bare 50 år gammel!) er V12-motoren hevet på dynga. Erstatningen er en pingle-hybrid.
Les mer
layid-bilde22
Hyundai tror fullt og fast på brenselceller
Brenselceller oppfattes fortsatt som fremtidens bilteknologi når Hyundai nå lanserer Nexo, andre generasjon med hydrogen på tanken.
Les mer
toppsak-bilde23
Supra på Goodwood
Toyota har med seg en prototyp på nye Supra til Goodwood Festival of Speed denne helgen. Men vi kan vise seg mer enn Toyota gjør frivillig.
Les mer
layid-bilde24
Ny Wrangler: Et tilbakeblikk framover
Hvis du ikke vet hva en Wrangler er, så ikke tenk på det. Hvis du vet det, vil du fort finne ut at denne er enda Wranglere enn noen gang tidligere. Tilhenger-fraksjonen vil elske den.
Les mer
layid-bilde25
Hyundai Kona: Flott elbil, laaang leveringstid
Hyundai Kona er virkelig en flott elbil. Men har du ikke skrevet kontrakt ennå, kan du ikke regne med å få bilen levert før i andre halvår 2020.
Les mer
layid-bilde26
Noe du lurer på om Honda CR-V?
Hondas CR-V var lenge verdens mest solgte SUV. Den posisjonen tapte den. Honda var også lenge et av de merkene på det norske marked med størst respekt. Det har vel også endret seg. Men nå kan vi kanskje få svar på noen spørsmål.
Les mer
layid-bilde27
Vito & Sprinter på strøm
Les mer
toppsak-bilde28
Snart på plass i Norge
SsangYong er nå klar med sin nye pickup på det britiske markedet. Innen den kommer til Norge om en måneds tid har den endret navn.
Les mer
layid-bilde29
Ny Wrangler-generasjon - spør i vei
Les mer
layid-bilde30
Abt med massivt skyv
Abt, kjent fra Formel E og som Audi-trimmer, har også krysset 1000-hesters grensen nå. Men på en ny og original måte.
Les mer
layid-bilde31
GT-R uten grenser
Her har vi et godt eksempel på at Italdesign jobber helt uavhengig av eieren: Volkswagen-gruppen. De kommer nemlig med en grenseløs Nissan.
Les mer
layid-bilde32
Sommer fra Fiat
Fiat har kommet med en sommerversjon av 500. Like etter viste GarageItalia sin versjon. De har gjort den til enda mer sol&strand.
Les mer
toppsak-bilde33
Sporty Insignia
Nå har Opel Norge mer konkret informasjon om Insignia GSi. På ett område ble vi litt overrasket.
Les mer
layid-bilde34
Viser e-tron-interiøret
Les mer
layid-bilde35
Jeg er mer enn bare én ting
Les mer
layid-bilde36
Hyundai forenkler
Når Hyundai nå lanserer en oppgradert Tucson, gjør de det enklere for kunden å velge. De påstår også at man får mye mer for pengene.
Les mer
layid-bilde37
Oslo-visitt for Bytes på hjul
Storfint besøk i Oslo: Byton - en av de mest spennene kinesiske start-up’ene, besøkte elbil-hovedstaden denne helgen.
Les mer
layid-bilde38
Ny Ford Focus på veien
PROVENCE: Ford lanserer fjerde generasjon Focus, mer sofistikert og komfortabel enn noen av sine forgjengere. Vi har kjørt den.
Les mer