img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
25 bilder i galleri
Volvo V60 på veien
BARCELONA: I løpet av et par år har Volvo fornyet så godt som hele modellporteføljen. Selv om suget etter SUV-er er økende, er det mange som ønsker seg en praktisk stasjonsvogn. Når V60 entrer markedet får Audi, BMW og Mercedes en meget tøff konkurrent.

Hva slags bil er dette?
V70 var blant Norges mest populære modeller i en årrekke. Da V90 ble lansert håpet Volvo denne skulle innta samme posisjon, men mange av de tradisjonelle Volvo-kundene syns V90 ble for stor og luksuriøs sammenlignet med bruksbilen de hadde kjørt i flere generasjoner.

Når Volvo nå lanserer lillebror V60 i helt ny innpakning, er det primært de trofaste V70-kundene de henvender seg til. Riktig nok er V60 litt kortere og en god del lavere enn V70, men en lang akselavstand sørger for god plassutnyttelse.

Mens forrige generasjon V60 hadde et bagasjerom på 430 liter har nykommeren en kapasitet på 529 liter. Ikke like mye som V70s 575 liter, men et godt stykke på veien.

Volvo påstår i tillegg at plass og komfort i baksetet vil tilfredsstille de tidligere V70-eierene.

Interiør
Innendørs har V60 fellestrekk med alle nye Volvoer som er lansert siden XC90. En stor skjerm sitter øverst på dashbordet og betjenes på tilsvarende vis som en iPad med scrolling mellom de forskjellige menyene.

Dette krever selvsagt tilvenning, men etter å ha blitt kjent med systemet fungerer det hensiktsmessig. Mange funksjoner kan også styres via knapper på rattet.

De tradisjonelle instrumentklokkene er erstattet med en digital skjerm som endrer utseende etter sjåførens ønsker. I tillegg til speedometer og turteller viser den også annen nyttig info, som for eksempel navigasjon. Head-up display viser viktig informasjon på frontruten.

V60-utgavene vi kjørte har lekre detaljer i tre mens dashbordet og dørbladene er dekorert med skinnimitasjon med kontrastsømmer. Meget elegant løst.

Motor / drivverk?
Til den internasjonale pressekjøringen hadde Volvo tilgjengelig to alternative drivlinjer – dieselutgaven D4 Inscription med forhjulsdrift og 190 hestekrefter samt bensinutgaven T6 Inscription med hele 310 hester og firehjulsdrift. Begge kombinert med 8-trinns automatgir.

Vi startet med T6, og det er liten tvil om at denne gir bilen meget lystige fraspark kombinert med et effektivt dreiemoment på 400 Newtonmeter som er til stede i hele området mellom 2200 og 5100 omdreininger. Utvilsomt min favoritt av de to variantene vi fikk kjøre.

For dem med lang årlig kjørelengde, og som ikke lar seg skremme av stadige trusler om forbud mot dieselbiler i storbyer, er også D4 et interessant alternativ. Inne i bilen er dieselstøy så godt som ikke-eksisterende, men man hører godt forskjell på diesel- og bensinmotor når man står ved siden av biler på tomgang.

Automatkassen fungerer helt greit, men er verken av de raskeste eller mykeste jeg har kjørt. Her har Volvo mer å gå på.

Hva vi ikke fikk kjørt i denne omgangen var de ladbare hybridene – T8 Twin Engine og T6 Twin Engine. Førstnevnte settes i produksjon til høsten mens sistnevnte først kommer i 2019.

I Norge kommer disse til å utgjøre majoriteten av V60-salget – spesielt T8-varianten, siden denne prises gunstig med stor utstyrspakke (Inscription) takket være lave avgifter.

Hva skiller den fra andre modeller i klassen?
Det er liten tvil om at V60 er blitt en helt annen bil enn forgjengeren. Jeg syns den utgående modellen var moderne og linjelekker da den kom på markedet – nå ser den håpløst gammeldags og klumpet ut sammenlignet med nykommeren.

Nye Volvo er en verdig utfordrer til de tyske prestisjemodellene, Mercedes C-Klasse, BMW 3-serie og Audi A4. Den har et romslig interiør og et praktisk bagasjerom, dessuten et stort utvalg av drivlinjer – inkludert to ladbare hybrider.

Interiøret i V60 er uten sammenligning det mest moderne i klassen. Designmessig skiller bilen seg også ut og står for meg i dag som noe av det lekreste man kan kjøpe. Sikkerhetsnivået er som alltid hos Volvo meget høyt.

Hvordan er den å kjøre?
Støydempingen er eksemplarisk, og V60 har en fin blanding av komfort og sportslighet som man prioriterer etter eget forgodtbefinnende via bilens DNA-velger (kjøremodus).

Med de dynamiske kjøreegenskapene T6-utgaven har, kan vi bare glede oss til å få prøve en T8 Twin Engine med kombinasjonen bensin- og elmotor og en samlet effekt på 390 hestekrefter.

Denne kan også kjøres på ren eldrift – foreløpige beregninger tilsier en utslippsfri kjørelengde på 45 kilometer etter den nye, strengere WLTP-standarden.

Hvem passer den for?
Volvo V60 er en ideell familiebil med god fremkommelighet for dem som foretrekker stasjonsvogn fremfor SUV. Gode seter med mange innstillingsmuligheter gjør det lett å finne en optimal sittestilling, bagasjerommet vil dekke behovet for de fleste, og langtur-komforten er upåklagelig.

Konkurrenter?
I tillegg til A4, 3-serie og C-Klasse nevner Volvo også Passat. Og selvsagt fins det et hav av andre utfordrere om du er på jakt etter en stasjonsvogn i mellomklassen.

Dette liker vi:
En meget gjennomført bil med flott kombinasjon av sport og komfort og en tiltalende design.

Dette liker vi ikke:
Det ligger et forbedringspotensial i automatkassen.

FAKTA Volvo V60 T6 AWD Inscription

Motor:

4-syl. turbo bensinmotor, 1969 ccm

Effekt:

228 kW (310 hk) v/5700 o/min.

Dreiemoment:

400 Nm v/2200-5100 o/min.

Mål LxBxH:

476 x 185 x 143 cm

Akselavstand:

287,2 cm

Bakkeklaring:

128 mm

Egenvekt m/fører:

1824 kg

Tillatt totalvekt:

2320 kg

Maks hengervekt:

2000 kg

Bagasjerom:

529-1441 liter (VDA)

Aks. 0-100 km/t:

5,8 sek.

Toppfart:

250 km/t

Snittforbruk (WLTP):

0,8-0,9 l/mil

CO2 (WLTP):

184-206 g/km

Pris fra:

kr. 662.000

 

Så over til spørsmålene dere har sendt oss. Interessen for Volvo er tydeligvis stor, og spørsmålene mange.

Generelt svarer ikke Volvo på spørsmål om fremtidige modeller, så til dere som spør om V60 Cross Country og hvilke utgaver denne kommer i, har vi dessverre ikke noe å fortelle.

Men vi står selvsagt fritt til å spekulere, og det er jo ingen grunn til at en slik modell ikke skal følge og at den vil komme med tilsvarende drivlinjer som V60 har.

Rolf Tore lurer på hvordan bakseteplassen er sammenlignet med V70. Vi har ikke målt, men ifølge Volvo er den tilsvarende takket være blant annet den økte akselavstanden.

Kristian sier: - V60 ønsker å bli ansett som en Premium bil på høyde med de tre tyske, og er også priset deretter. Hvorfor kan den da ikke leveres med elektrisk innsynsvern i bagasjerommet?

Adm. direktør Øystein Herland, den norske Volvo-direktøren svarer: - Det vil alltid være individuelle forskjeller mellom konkurrerende merker, ting konkurrentene har og ikke vi, og ting vi har som ikke konkurrentene har. Din kommentar og ønske er notert.

Kristian har mer på hjertet: - Volvos 90-serie og XC40 har dekor paneler i dørene. Hva er tanken bak at 60-serien har ingen dekor i dørene?

Og Herland svarer: - Vi gjør alltid tilpasninger og endringer fra modell til modell selv om V60 har mye av løsningene fra andre modeller på SPA plattformen vår. Vi er spesielt stolte over hvordan vi har løst treinlegget i to dimensjoner i dashbordet. Dørene har vi valgt å lage i en moderne premium utførelse.

- Passer det med solskjermer i plast i en Premium bil? Disse burde vært trekt i stoff, fortsetter Kristian.

- Ja, vi mener denne løsningen er meget bra og ikke minst holdbar og gir en god følelse over mange år, svarer Volvo-direktøren.

Jens Chr. lurer på om el-rekkevidden på de ladbare hybridene blir over 50 km etter den nye WLTP-standarden.

Volvo svarer at dataene for rekkevidde er preliminære og at de håper å komme over 50 km rekkevidde. Herland lover at selv om de ikke klarer rekkevide-målet, vil prisene likevel være som antydet – kr 635.000 for T8 Twin Engine Inscription og fra kr 570.000 for T6 Twin Engine.

Han spør videre om det kommer en touring fjæring med mer fokus på komfort, og om Android Auto blir standard i Norge.

Angående fjæring svarer Herland: - Vi har i dag Comfort mode på chassiset som standard, så det mener vi at vi allerede har. Ved å velge opt. Smartphone Integration, så vil bilen ha mulighet for Apple CarPlay og Android Auto. Dessverre så har ikke Google lansert Android Auto i Skandinavia ennå. Våre biler er klare for dette når Google velger å lansere dette. 

Anders lurer på følgende: - Kan du spørre om Volvo mener den vesentligste forskjellen mellom V60 og V90 er «opplevd kvalitet» eller om det er mer ment å være baksetestørrelse og bagasjeromsstørrelse?

- V60 er en mindre bil selv om den er utviklet på samme plattform som V90, vår SPA plattform. Imidlertid er det fysiske forskjeller som gjør at V60 har et mer sporty kjøresett og er nok dessuten den bilen vi mener er en etterfølger av vår store suksess V70, svarer Herland.

Svein syns alle nye Volvoer må få bedre understellsbehandling. – Bak det inn i prisen. Det er jo så mye salt på vinteren at til og med Volvo ruster selv om den er veldig bra. Jeg har hatt fem stykker.

Volvo-sjefen takker for positivt innspill som han tar med seg videre.

Magnus lurer på maks hengervekt, og Volvo-sjefen har svar:

- Maks hengervekt er for D3 man – 1600 kg, for T5 aut og D3 aut 1800 kg og for T8 PIH Awd aut, T6 PIG awd aut, T6 awd aut, D4 Aut og man D4 awd Aut, og D3 AWD aut 2000 kg.

Therese spør: - Hvorfor kan jeg ikke bygge/bestille V60 T8 med Volvo's Four C chassis? Slik som D4/T6 kan.

- Vi oppdaterer fortløpende bygg din Volvo, alle tilgjengelige versjoner og varianter vil bli oppdatert så snart nye varianter er på plass i våre fabrikksystemer, men pr i dag er ikke dette mulig. 4C chassiset kommer også på V60 T8 fra modellår 2020, dvs ca uke 20 i 2019. 

Og som mange andre lurer også Therese på om V60 Cross Country kommer i T8-utgave, noe vi som nevnt innledningsvis ikke får noen offisielle kommentarer på.

Dermed har vi svart på de fleste spørsmålene – jeg takker for alle bidrag og sender dere også noen kommentarer på mail.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Vekker Blazer til live
Den nye mellomklasse-SUV-en fra Chevrolet bringer et velkjent modellnavn frem fra glemselen.
Les mer
layid-bilde1
Toyota Camry tilbake - erstatter Avensis sedan
Etter 14 års fravær tar Toyota USA-suksessen Camry tilbake til Europa for å erstatte Avensis sedan og for konkurrere i klassen for store familiebiler. De første bilene ventes til Norge i andre kvartal neste år.
Les mer
layid-bilde2
Lanseringskalender 2018
Vi gir deg Norges mest komplette oversikt over store og små bilnyheter i 2018.
Les mer
layid-bilde3
Her er Volvos første USA-bil
Denne gangen gjorde Volvo presentasjonene i omvendt rekkefølge. Først viste de stasjonsvognen, nå følger sedanen.
Les mer
layid-bilde4
MX-5 oppdateres
Mazda har klargjort MX-5 etter nye utslippskriterier. Det har blant annet resultert i mer muskler.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
A1 har blitt tøffere i trynet
Nå kommer Audi A1 Sportback i helt ny utgave med et mye tøffere uttrykk enn forgjengeren.
Les mer
layid-bilde6
Bytons andre
Byton, fersk deltaker i Tesla-klassen, har allerede vist modell nummer to - et halvt år etter den første. Og nå kommer de til Oslo.
Les mer
layid-bilde7
Suzuki tilbake til røttene
Suzuki har nå sluppet de første bilene av helt nye Jimny. Det lille sjarmtrollet er snart på vei mot Norge.
Les mer


layid-bilde8
Lekker Speedster for jubileum
Les mer
toppsak-bilde9
Perfekt debut for BMW 8-serie
BMW har valgt en perfekt arena når de vekker 8-serien til live igjen etter 20 års fravær - Le Mans!
Les mer
layid-bilde10
Facelift for C-Klassen
Les mer
layid-bilde11
Alfa med to spesialer
Les mer
layid-bilde12
Peugeot viser ny 508 SW
Les mer
layid-bilde13
Familieracer i begrenset opplag
Aston Martin er tilbake på Le Mans for å forsvare fjorårets seier, og de har med seg en skikkelig familieracer.
Les mer
layid-bilde14
Aktiv Fiesta?
Nå har også Ford oppdaget at det visstnok er en attraksjon med biler som er løftet noen cm. Fiesta-utgaven en 19 mm høyere enn standard. Men gjør det at den er mer aktiv?
Les mer
toppsak-bilde15
Outlander - hva skjer’a?
Mitsubishi Outlander er en av de bilene som, uten å kunne for noe som helst, risikerer å få WLTP rett i fleisen. Ingen aner hva som vil skje med denne notoriske bestselgeren når nye avgifter skal beregnes etter jul.
Les mer
layid-bilde16
Volvo V60 på veien
Les mer
layid-bilde17
Ny bil med kø-kvaliteter
Les mer
layid-bilde18
Fjerde generasjon BMW X5
Nå lanserer BMW sin nye BMW X5, nesten 20 år etter at den første dukket opp. Det er vel ingen overdrivelse å si at med første generasjon X5 fikk SUV-begrepet en helt ny betydning.
Les mer
layid-bilde19
Her er Audi Q8
Så er da endelig turen kommet for Audis utfordrer i segmentet for store, «wannabe coupé» SUV-er.
Les mer
layid-bilde20
Bare spør om Volvo V60
Onsdag drar jeg til Barcelona for en første prøvetur med Volvo V60. Jeg tar gjerne med meg noen spørsmål fra deg til ekspertene hos Volvo.
Les mer
layid-bilde21
Attraktiv pris på Nexo
Hyundai er sammen med Toyota de fremste pådriverne for biler med brenselceller. Nå lanserer de en lekker ny SUV til en meget attraktiv pris.
Les mer
layid-bilde22
Mye nytt fra BMW
Dersom den tidlige sommeren i Sør-Norge har inspirert deg til å kjøpe cabriolet til ferien, må du se etter noe annet enn nye BMW Z4. Den kommer nemlig først et stykke utpå høsten.
Les mer
toppsak-bilde23
Kona Electric er priset
Over 20.000 nordmenn har meldt sin interesse for Hyundai Kona Electric. Nå er prisene klare, og de er langt fra avskrekkende.
Les mer
layid-bilde24
Her er Citroëns nye SUV
Da har vi endelig både sett og kjørt Citroëns nye kompakt-SUV C5 Aircross. Seingen ble omfattende, kjøringen ikke - og konkrete informasjoner? Les videre.
Les mer
layid-bilde25
Vintage Tatra på strøm
Dette er ikke bare en vakker elbil. Det er også en ganske spennende del av tsjekkisk bilhistorie.
Les mer
layid-bilde26
Citroëns kompakte SUV
I morgen skal vi møte Citroëns C5 Aircross for første gang i Europa. Er det noen spørsmål du vil stille om den, så kom igjen.
Les mer
layid-bilde27
Renere dieselmotorer i oppgradert Kia Sportage
Les mer
toppsak-bilde28
XV blir Subarus første ladbare
Subaru XV kommer som ladbar hybrid senere i år, men ikke til Norge foreløpig.
Les mer
layid-bilde29
Teslas minste med AWD
Les mer
layid-bilde30
Ut med et smell
Akkurat idet Aston Martin skal begynne leveringene av nye Vantage lar de den gamle gå ut med et smell. Dette er V600.
Les mer
layid-bilde31
Den glemte prisoppgangen - nå øker ladbare hybrider
Revidert Statsbudsjett bringer ingen nyheter på engangsavgiften. Dermed består budsjettforlikets avgiftsøkning på ladbare hybridbiler - her ser du hvilke ladbare hybridbiler du bør vurdere å kjøpe før 1. juli.
Les mer
layid-bilde32
Golf GTI med ekstra krutt
VW bruker Wörthersee-arrangementet til å vise en 290-hesters Golf GTI.
Les mer
toppsak-bilde33
Her er Cullinan
Rolls-Royce har i dag avduket Cullinan. Den blir uten sammenligning verdens mest luksuriøse SUV, og prises deretter.
Les mer
layid-bilde34
El-Mercedes på vei mot lansering
Les mer
layid-bilde35
Strøm på luksustoppen
Les mer
layid-bilde36
Mer ekstrem BMW M5
BMW M5 er utvilsomt blant de mest sportslige familiebiler på markedet. Nå lanseres den i en enda mer ekstrem utførelse - som M5 Competition.
Les mer
layid-bilde37
Brabham gjenopplives
Enda en superbil på vei ut på markedet. Kanskje den er fantastisk, men foreløpig har man ikke annet å slå i bordet med enn navnet, og en god racing-arv.
Les mer
layid-bilde38
Ny Fiesta-variant på vei
I løpet av våren er Fiesta Active klar for Norge - en variant for dem som liker å sitte litt høyere.
Les mer