img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
108 bilder i galleri
Her er Citroëns nye SUV
Da har vi endelig både sett og kjørt Citroëns nye kompakt-SUV C5 Aircross. Seingen ble omfattende, kjøringen ikke – og konkrete informasjoner? Les videre.

Citroën har åpenbart knesatt et prinsipp: Bare én lansering per marked per år. Derfor fikk vi oppgradert Cactus i fjor, mens Kina fikk C5 Aircross.

Nå har jeg vært i Paris og sett på EuroCrossen, men til tross for at den hadde debut nå, og skal ha virkelig debut på Paris-utstillingen i oktober, får den ikke den VIRKELIGE debuten før tidlig neste år.

Da skal den endelig være på markedet.

Jeg kan allerede nå fortelle at sjelden har jeg fått så mange spørsmål om en bil som man lett kan plassere i gruppen «de andre».

Interessen (og pasjonen) for en ny Citroën er farlig å undervurdere.

Men jeg kan også, allerede nå, fortelle dere at jeg aldri har fått så mange spørsmål som jeg ikke kan svare på.

Og Citroën fulgte opp på en måte jeg faktisk satte pris på, for den illustrerer det jeg så ofte hevder med hensyn til nytten av å reise på prøvekjøring med en bil man ikke kjenner på veier man ikke kjenner under forhold man ikke kjenner.

Her hadde de lagt opp en testrute som besto av cirka to kilometer ride- og sykkelstier med førproduksjonsbiler.

Jeg kan trygt si at den nye, åttetrinns automatkassen skiftet silkemykt. Jeg tror jeg var oppe i 4. gir.

Komforten, og ikke minst retningsstabiliteten, var førsteklasses. Hvis jeg var oppe i 40, var det maks.

Og jeg fikk et godt inntrykk av kvaliteten på innendørsmaterialene de syv minuttene jeg satt der. Dessuten bør jeg vel legge til at jeg faktisk ikke følte meg sliten i det hele tatt da jeg kunne klatre ut av bilen igjen.

Men, du vil ha noe konkret. 

Her har vi en bil, midt i smørøyet. Det mest populære segmentet i Europa. C-SUV.

Bilen er karakteristisk på flere måter. Glimrende innvendig plass (akselavstand godt over gjennomsnitt). Stort bagasjerom. Kompakt utvendig og med et utseende som virkelig skiller den ut.

Bare alle de farge-fintene som er brukt, mye grafikk foran og på sidene, aksentuert av en kantfarge (rødt på hvitt er vel det mest effektive?) fargespor på tak-railsene.

Helt genial bruk av dagskjørelys foran – en integrert del av grillen, men den gjør at du får øye på grillen en time tidligere. Og noen fantastiske tre-dimensjonale bremselys bak, som på en måte speiler karosserigrafikken.

Vellykket, for ikke å snakke om min favoritt. Det så ut som Alexandre Malval og han lystige designere hadde lagt noen Viper-type eksosrør under fordørene.

Mekanikken er kjent, plattformen finner du også under for eksempel 3008 / 5008 og Grandland, pluss at du har komfortpakken – seter og smart demping – som ble introdusert på den face-løftede Cactus

Ingen grunn til at ikke dette skal gå bra. Henger på pris selvfølgelig – men vi får regne med at den kan posisjoneres riktig når den tid kommer.

SÅ til deres interesse for produktet:

Terje E er eier av en C5 Coupé og lurer på det meste. Jeg har altfor liten kjøre-erfaring til å svare deg på komfort-spørsmålet. (Dette svaret går til noenogtredve andre også).

Jepp – lysene er svingbare og det ser ut som LED hele veien rundt.

Nix, Plug-in-versjonen kommer ikke før i 2020. Aner ikke noe om hva de bestemmer seg for med hensyn til batterier, rekkevidde etc. (60 km ble antydet, men det er lenge før WLTP). (dette svaret går også til ganske mange andre.)

8-trinns AISIN-kasse. De lager bra ting.

Pris for – hva spør du om? – modell med massasje i forsetene, Hi-Fi, laminerte sideruter etc? Vet ikke en eneste pris ennå.

Om Grip Control vil fungere både med og uten pigg? Ja – ble det påstått, og den har også nedoverbakke-kontroll for virkelig å forsvare terreng-ambisjons-utseendet.

Aner ikke annet enn at det er et par hundre utvendige fargekombinasjoner, eller no’ – men Volcano Orange var faktisk favoritten etter hvit!

Tore og Martin H. føyer til spørsmål om hengervekt. Jeg fikk ikke engang bekreftet hengerfeste! (Dette var også langt over 20 av dere var opptatt av).

Arve spør om syv seter? Svaret er nei, men ja – tre individuelle bak.

Dag prøver å ta meg på spesifikt forbruk med tomt batteri, men der ble vi enige, før jeg reiste, at vi snakker kanskje ikke om det samme. Men om PHEV kommer med diesel? Nei!

Og ja, Knut: fjæring som Cactus, og med lang akselavstand burde den bli enda bedre. Men vi må vente på en litt mer omfattende prøvekjøring i desember.

Sigurd «som er lei av å vente» lurer på når den egentlig kommer til forhandlerne. Januar! Plass i baksete/Bagasjerom lurer han også på. Jeg tror jeg skal nøye meg med å si: Bedre enn Kuga. Er nok på topp i segmentet.

Og Dag M lurer på om han kan komme frem til hytta «hva blir forbruket når batteriet går tomt og man ikke får ladet?» Aner ikke, sorry.

Trond Kristian får de få spesifikasjonene han har bedt om i tabellen under, og til Rolf V. kan jeg love at ekstrautstyret blir gedigent, jeg tror det overgår det du får på Grandland X.

Og ja, girkassa er skikkelig, ikke EMG, og ja visst er rekkevidde på batterier av interesse men der må jeg altså melde pass foreløpig.

En eller annen Karl Eirik forteller at profilfilmen og HY, Mehari etc, er fin, men hva var spørsmålet? Mens jeg tror Gerhard F har fått svar på alt, unntatt motorstørrelsen: bensin: 1,2 liter 3 syl, og diesel: 2 liter, 4 syl.

Til sist: Ørnulf R. Blir det noen artikkel om C 5 Aircross etter at dere så bilen?

Jess – det skal jeg hilse&si. Kanskje ikke så mye om bilen som om alle de spennende folkene jeg snakket med. I neste utgave av BIL

Citroën C5 Aircross

PRIS: Aner ikke, avgiftsrelaterte speks langt fra klare.

MOTORER: 130 hk. Bensin / 180 hk. diesel.

DRIVLINJE: 8A, forhjulsdrift

DIMENSJONER: L/B/H: 450/184/167 cm. A: 473.

BAGASJEROM: 580/1630 liter.

KONKURRENTER: Lang liste: 3008, Ateca, T-Rock, Qashqai, X1, Kadjar, C-HR, Karoq, Tucson, Sportage, S-Cross, Grandland, Tiguan. Folksomt på denne arenaen.




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Lanseringskalender 2018
Vi gir deg Norges mest komplette oversikt over store og små bilnyheter i 2018.
Les mer
layid-bilde1
Tysk mikro-el i produksjon
Det er nøyaktig et år siden vi brukte en del plass på et nytt tysk bybilforslag. Nå er fabrikken bygget og bilen i produksjon.
Les mer
layid-bilde2
Ny Superbil fra Østerrike
En ny dag som ender på G. Det vil si en ny håndbygget, eksklusiv superbil som ser ut som den gjør 200 når den står parkert og med minst 1 hk. per kg vekt. Men hvorfor heter den Milan når den kommer fra Østerrike?
Les mer
layid-bilde3
California i XXL-utgave
Selskaper som Fiat og Mercedes leverer chassis, og overlater til spesialfirmaer å bygge bobiler. Men hos Volkswagen gjør de hele jobben selv. Nå kommer et nytt og større alternativ.
Les mer
layid-bilde4
Kompakt, svensk på startstreken
Nå forteller svenskene bak den elektriske bybilen Uniti at den første er på hjul.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Nye spionbilder: VW T-Cross
Den kommer ikke på markedet før neste vår, men nå kommer Volkswagen med flere avsløringer om kompakt-SUV-en T-Cross.
Les mer
layid-bilde6
Ny variant på Karoq
Nå kommer en ny modell fra Skoda for dem som ønsker villmarks-look.
Les mer
layid-bilde7
Audi viser elektrisk superbil
Audi skal presentere en ny konseptbil på Pebble Beach om tre uker. «Emotion instead of Emission» antyder en elektrisk supersportsbil.
Les mer


layid-bilde8
Microlino blir lovlig
Les mer
toppsak-bilde9
Knoppskyting hos Glickenhaus
Etter at Cameron Glickenhaus fikk tillatelse til å starte en småskala-fabrikk i USA har det ene prosjektet etter det andre dukket opp. Det siste er en ganske retro roadster.
Les mer
layid-bilde10
Her kommer A-Klasse i ny fasong
Les mer
layid-bilde11
Ny Macan i Shanghai
Les mer
layid-bilde12
Her er andre generasjon Q3
Les mer
layid-bilde13
Ariels fjerde
- Dette er en helt ny Ariel, sier sjefen, Simon Sanders. - Det eneste som er med fra den gamle er to pedaler og tank-lokket. Godt gjort, da, å få det til å se så likt ut.
Les mer
layid-bilde14
Cadillac med 1000 hester
Cadillac CTS-V er lystig i utgangspunktet, men når Hennessey tar den under behandling blir den nærmest hysterisk.
Les mer
toppsak-bilde15
Oppdatert TT
Tyve år etter originalen debuterte, har Audi funnet tiden moden for en oppdatering av TT.
Les mer
layid-bilde16
Leaf i NISMO-versjon
Les mer
layid-bilde17
Amerikanske muskler
Les mer
layid-bilde18
BMW M viser lettvekter
Til helgens festligheter på Goodwood hadde BMW dresset opp en M2 for å vise frem nye muligheter.
Les mer
layid-bilde19
V12 viker for hybrid
Når Toyota nå viser sin tredje generasjon Century (modellen er jo bare 50 år gammel!) er V12-motoren hevet på dynga. Erstatningen er en pingle-hybrid.
Les mer
layid-bilde20
Hyundai tror fullt og fast på brenselceller
Brenselceller oppfattes fortsatt som fremtidens bilteknologi når Hyundai nå lanserer Nexo, andre generasjon med hydrogen på tanken.
Les mer
layid-bilde21
Supra på Goodwood
Toyota har med seg en prototyp på nye Supra til Goodwood Festival of Speed denne helgen. Men vi kan vise seg mer enn Toyota gjør frivillig.
Les mer
layid-bilde22
Ny Wrangler: Et tilbakeblikk framover
Hvis du ikke vet hva en Wrangler er, så ikke tenk på det. Hvis du vet det, vil du fort finne ut at denne er enda Wranglere enn noen gang tidligere. Tilhenger-fraksjonen vil elske den.
Les mer
toppsak-bilde23
Hyundai Kona: Flott elbil, laaang leveringstid
Hyundai Kona er virkelig en flott elbil. Men har du ikke skrevet kontrakt ennå, kan du ikke regne med å få bilen levert før i andre halvår 2020.
Les mer
layid-bilde24
Noe du lurer på om Honda CR-V?
Hondas CR-V var lenge verdens mest solgte SUV. Den posisjonen tapte den. Honda var også lenge et av de merkene på det norske marked med størst respekt. Det har vel også endret seg. Men nå kan vi kanskje få svar på noen spørsmål.
Les mer
layid-bilde25
Vito & Sprinter på strøm
Driving Event het det. Event var det jo, men Driving var det dårligere med.
Les mer
layid-bilde26
Snart på plass i Norge
SsangYong er nå klar med sin nye pickup på det britiske markedet. Innen den kommer til Norge om en måneds tid har den endret navn.
Les mer
layid-bilde27
Ny Wrangler-generasjon - spør i vei
Les mer
toppsak-bilde28
Abt med massivt skyv
Abt, kjent fra Formel E og som Audi-trimmer, har også krysset 1000-hesters grensen nå. Men på en ny og original måte.
Les mer
layid-bilde29
GT-R uten grenser
Les mer
layid-bilde30
Sommer fra Fiat
Fiat har kommet med en sommerversjon av 500. Like etter viste GarageItalia sin versjon. De har gjort den til enda mer sol&strand.
Les mer
layid-bilde31
Sporty Insignia
Nå har Opel Norge mer konkret informasjon om Insignia GSi. På ett område ble vi litt overrasket.
Les mer
layid-bilde32
Viser e-tron-interiøret
Slik kommer det til å se ut bak rattet i Audis kommende elbil e-tron.
Les mer
toppsak-bilde33
Jeg er mer enn bare én ting
Den skal ikke vises før utpå høsten, men nå slipper Volkswagen den første offisielle informasjon om T-Cross.
Les mer
layid-bilde34
Hyundai forenkler
Les mer
layid-bilde35
Oslo-visitt for Bytes på hjul
Les mer
layid-bilde36
Ny Ford Focus på veien
PROVENCE: Ford lanserer fjerde generasjon Focus, mer sofistikert og komfortabel enn noen av sine forgjengere. Vi har kjørt den.
Les mer
layid-bilde37
Italiensk navn - britiske muskler
Med DBS Superleggera vekker Aston Martin et monster: 725 hestekrefter og 900 Nm i en super-GT.
Les mer
layid-bilde38
Jeg skal kjøre Peugeot 508 - noe du lurer på?
Mot slutten av uken kjører jeg nye Peugeot 508. Jeg regner med at du har mye å spørre om, og jeg skal gjøre mitt beste for å skaffe relevante svar.
Les mer