img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
108 bilder i galleri
Her er Citroëns nye SUV
Da har vi endelig både sett og kjørt Citroëns nye kompakt-SUV C5 Aircross. Seingen ble omfattende, kjøringen ikke – og konkrete informasjoner? Les videre.

Citroën har åpenbart knesatt et prinsipp: Bare én lansering per marked per år. Derfor fikk vi oppgradert Cactus i fjor, mens Kina fikk C5 Aircross.

Nå har jeg vært i Paris og sett på EuroCrossen, men til tross for at den hadde debut nå, og skal ha virkelig debut på Paris-utstillingen i oktober, får den ikke den VIRKELIGE debuten før tidlig neste år.

Da skal den endelig være på markedet.

Jeg kan allerede nå fortelle at sjelden har jeg fått så mange spørsmål om en bil som man lett kan plassere i gruppen «de andre».

Interessen (og pasjonen) for en ny Citroën er farlig å undervurdere.

Men jeg kan også, allerede nå, fortelle dere at jeg aldri har fått så mange spørsmål som jeg ikke kan svare på.

Og Citroën fulgte opp på en måte jeg faktisk satte pris på, for den illustrerer det jeg så ofte hevder med hensyn til nytten av å reise på prøvekjøring med en bil man ikke kjenner på veier man ikke kjenner under forhold man ikke kjenner.

Her hadde de lagt opp en testrute som besto av cirka to kilometer ride- og sykkelstier med førproduksjonsbiler.

Jeg kan trygt si at den nye, åttetrinns automatkassen skiftet silkemykt. Jeg tror jeg var oppe i 4. gir.

Komforten, og ikke minst retningsstabiliteten, var førsteklasses. Hvis jeg var oppe i 40, var det maks.

Og jeg fikk et godt inntrykk av kvaliteten på innendørsmaterialene de syv minuttene jeg satt der. Dessuten bør jeg vel legge til at jeg faktisk ikke følte meg sliten i det hele tatt da jeg kunne klatre ut av bilen igjen.

Men, du vil ha noe konkret. 

Her har vi en bil, midt i smørøyet. Det mest populære segmentet i Europa. C-SUV.

Bilen er karakteristisk på flere måter. Glimrende innvendig plass (akselavstand godt over gjennomsnitt). Stort bagasjerom. Kompakt utvendig og med et utseende som virkelig skiller den ut.

Bare alle de farge-fintene som er brukt, mye grafikk foran og på sidene, aksentuert av en kantfarge (rødt på hvitt er vel det mest effektive?) fargespor på tak-railsene.

Helt genial bruk av dagskjørelys foran – en integrert del av grillen, men den gjør at du får øye på grillen en time tidligere. Og noen fantastiske tre-dimensjonale bremselys bak, som på en måte speiler karosserigrafikken.

Vellykket, for ikke å snakke om min favoritt. Det så ut som Alexandre Malval og han lystige designere hadde lagt noen Viper-type eksosrør under fordørene.

Mekanikken er kjent, plattformen finner du også under for eksempel 3008 / 5008 og Grandland, pluss at du har komfortpakken – seter og smart demping – som ble introdusert på den face-løftede Cactus

Ingen grunn til at ikke dette skal gå bra. Henger på pris selvfølgelig – men vi får regne med at den kan posisjoneres riktig når den tid kommer.

SÅ til deres interesse for produktet:

Terje E er eier av en C5 Coupé og lurer på det meste. Jeg har altfor liten kjøre-erfaring til å svare deg på komfort-spørsmålet. (Dette svaret går til noenogtredve andre også).

Jepp – lysene er svingbare og det ser ut som LED hele veien rundt.

Nix, Plug-in-versjonen kommer ikke før i 2020. Aner ikke noe om hva de bestemmer seg for med hensyn til batterier, rekkevidde etc. (60 km ble antydet, men det er lenge før WLTP). (dette svaret går også til ganske mange andre.)

8-trinns AISIN-kasse. De lager bra ting.

Pris for – hva spør du om? – modell med massasje i forsetene, Hi-Fi, laminerte sideruter etc? Vet ikke en eneste pris ennå.

Om Grip Control vil fungere både med og uten pigg? Ja – ble det påstått, og den har også nedoverbakke-kontroll for virkelig å forsvare terreng-ambisjons-utseendet.

Aner ikke annet enn at det er et par hundre utvendige fargekombinasjoner, eller no’ – men Volcano Orange var faktisk favoritten etter hvit!

Tore og Martin H. føyer til spørsmål om hengervekt. Jeg fikk ikke engang bekreftet hengerfeste! (Dette var også langt over 20 av dere var opptatt av).

Arve spør om syv seter? Svaret er nei, men ja – tre individuelle bak.

Dag prøver å ta meg på spesifikt forbruk med tomt batteri, men der ble vi enige, før jeg reiste, at vi snakker kanskje ikke om det samme. Men om PHEV kommer med diesel? Nei!

Og ja, Knut: fjæring som Cactus, og med lang akselavstand burde den bli enda bedre. Men vi må vente på en litt mer omfattende prøvekjøring i desember.

Sigurd «som er lei av å vente» lurer på når den egentlig kommer til forhandlerne. Januar! Plass i baksete/Bagasjerom lurer han også på. Jeg tror jeg skal nøye meg med å si: Bedre enn Kuga. Er nok på topp i segmentet.

Og Dag M lurer på om han kan komme frem til hytta «hva blir forbruket når batteriet går tomt og man ikke får ladet?» Aner ikke, sorry.

Trond Kristian får de få spesifikasjonene han har bedt om i tabellen under, og til Rolf V. kan jeg love at ekstrautstyret blir gedigent, jeg tror det overgår det du får på Grandland X.

Og ja, girkassa er skikkelig, ikke EMG, og ja visst er rekkevidde på batterier av interesse men der må jeg altså melde pass foreløpig.

En eller annen Karl Eirik forteller at profilfilmen og HY, Mehari etc, er fin, men hva var spørsmålet? Mens jeg tror Gerhard F har fått svar på alt, unntatt motorstørrelsen: bensin: 1,2 liter 3 syl, og diesel: 2 liter, 4 syl.

Til sist: Ørnulf R. Blir det noen artikkel om C 5 Aircross etter at dere så bilen?

Jess – det skal jeg hilse&si. Kanskje ikke så mye om bilen som om alle de spennende folkene jeg snakket med. I neste utgave av BIL

Citroën C5 Aircross

PRIS: Aner ikke, avgiftsrelaterte speks langt fra klare.

MOTORER: 130 hk. Bensin / 180 hk. diesel.

DRIVLINJE: 8A, forhjulsdrift

DIMENSJONER: L/B/H: 450/184/167 cm. A: 473.

BAGASJEROM: 580/1630 liter.

KONKURRENTER: Lang liste: 3008, Ateca, T-Rock, Qashqai, X1, Kadjar, C-HR, Karoq, Tucson, Sportage, S-Cross, Grandland, Tiguan. Folksomt på denne arenaen.




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Nissan med italiensk touch
Nissan bekrefter nå at de skal bygge en spesialutgave av GT-R i samarbeid med Italdesign. Selvsagt med en stiv prislapp.
Les mer
layid-bilde1
Fremtidens BMW
Det er verdenspremiere på BMW Vision iNEXT under den pågående bilmessen i Los Angeles. Konseptbilen gir innsikt i fremtidens personlige mobilitet.
Les mer
layid-bilde2
Golf 8, enda litt nærmere
Med en ny offisiell skisse er vi kommet enda litt tettere på neste års helt nye VW Golf.
Les mer
layid-bilde3
Skoda lanserer sin nye Scala
Skoda har avduket sin nye Scala. Den kan bli en utfordrer til Volkswagens bestselger de siste tiårene.
Les mer
layid-bilde4
Opels gjenbruks-konsept
Tidligere i år viste Opel bilder av sin nyeste konseptbil. Siden har ingen sett den. Nå børster de støvet av den igjen.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Kia e-Niro er snart her
NICE: 30 km kortere rekkevidde enn først oppgitt spiller ingen rolle for de 6000 som står i kø for å sikre seg Kia e-Niro så lenge bruksrekkevidden fortsatt er rundt 400 km for denne kompakt-elbilen.
Les mer
layid-bilde6
Lys i tunnelen for potensielle Tesla-eiere
Noen av dem har stått på venteliste et par år. Snart kan de som står øverst på reservasjonslisten for Tesla Model 3 få lov å bestille bilen.
Les mer
layid-bilde7
Jeep med plan
Det er visstnok mange som har lengtet etter den. Og nå kom Jeep endelig med produktet. En Wrangler med plan.
Les mer


layid-bilde8
Nye Toyota RAV4 priset
Les mer
toppsak-bilde9
Noe du lurer på om Kia e-Niro?
Det nærmer seg første kjøring av Kia e-Niro. Siden mer enn 6000 norske bilkunder står på venteliste for akkurat denne elbilen, så antar jeg det fortsatt er mye som er uklart.
Les mer
layid-bilde10
Sporty HR-V
Les mer
layid-bilde11
Nok en e-tron fra Audi
Les mer
layid-bilde12
Ford oppdaterer Edge
Les mer
layid-bilde13
Dobler rekkevidden med ny Kia e-Soul
Når batterikapasiteten dobles i ny Kia e-Soul øker sannsynligvis interessen for en allerede svært populær bil.
Les mer
layid-bilde14
Ny Mazda3 med AWD
En ny generasjon Mazda3 er akkurat lansert i Los Angeles i lekker innpakning. Det skjer mye nytt på motorfronten, men det er en annen finesse som kan få betydning for salget i Norge.
Les mer
toppsak-bilde15
Prius oppgraderes
På L.A. Auto Show viser Toyota en oppgradert Prius. Spesielt én detalj har interesse for norske kunder.
Les mer
layid-bilde16
Her er neste generasjon Porsche 911
Les mer
layid-bilde17
Skreddersydd fra Lambo
Les mer
layid-bilde18
Sportsbil med eget kraftverk
Det er ikke mye konvensjonelt over RG Nathalie. Så er det heller ikke hvem som helst som står bak kreasjonen.
Les mer
layid-bilde19
Velkommen tilbake!
Marrakech: Citroën C5 Aircross endrer ikke vår oppfattelse av hva en SUV skal være - den bekrefter det!
Les mer
layid-bilde20
Si hei til helt ny Evoque
Du må kanskje gni deg i øynene og se en gang til, men jeg lover - dette er en helt ny Range Rover Evoque.
Les mer
layid-bilde21
Neste Kia Soul blir bare elektrisk
Kia viser ny Soul i Los Angeles om noen dager, bilen er klar for Norge neste vår - og den fortsetter som elbil.
Les mer
layid-bilde22
Lang Audi A6 for Kina
Kineserne har fortsatt stor appetitt på lange biler. På bilutstillingen i Guangzhou står en ny fristelse fra Audi.
Les mer
toppsak-bilde23
F-Type i rally-løypa
I forbindelse med feiringen av 70 år med XK-motoren har Jaguar gjort noe såpass underlig som å bygge opp åpen F-Type til rally-bil. Hvorfor deltok de aldri i Safari?
Les mer
layid-bilde24
Første ladbare Subaru
Subaru lanserer sin Crosstrek Hybrid på LA Auto Show og starter salget i USA innen årets utløp. Det gir en forsmak på hva vi har i vente når XV får en tilsvarende drivlinje.
Les mer
layid-bilde25
Viktig Corolla
Vi har allerede fått ny Corolla servert i to karosseriformer. Men varianten som blir mest solgt på global basis vises først nå.
Les mer
layid-bilde26
Skoda SUV-bomber Kina
Skoda dobler nå modellutvalget i Kina sammenlignet med Europa. Man strekker seg langt for å tilfredsstille sine viktigste kunder.
Les mer
layid-bilde27
Her er nye Mazda3
Les mer
toppsak-bilde28
Denne blir norsk bestselger
BMW slipper nå detaljer angående 3-serie varianten som med all sannsynlighet blir bestselger i Norge. Men fortsatt ønsker vi oss flere alternativer.
Les mer
layid-bilde29
Aston Martins første SUV
Les mer
layid-bilde30
Norgesdebut for Tesla Model 3
Det var tilløp til kø da Tesla åpnet dørene til første Model 3-visning på norsk jord i dag. Men den er her bare for at potensielle kunder kan se og røre, ikke kjøre den. De første kundebilene kommer først i 2019.
Les mer
layid-bilde31
Ny hydrogenbil fra Mercedes
Den ser nesten ut som en vanlig GLC, men under skallet skjuler deg seg noe nytt og fremtidsrettet.
Les mer
layid-bilde32
Her er ny 3-serie i M-drakt
Vi møtte nye BMW 3-serie i Paris, men amerikanerne får nå se en spesialutgave i LosAngeles om et par uker.
Les mer
toppsak-bilde33
Barsk ny Ranger fra Ford
Nå åpner Ford for bestilling av den tøffe Ranger Raptor. Men fortsatt er det en stund til du kan plassere den på gårdsplassen.
Les mer
layid-bilde34
Snart kommer BMWs nye toppmodell
Les mer
layid-bilde35
Ladbar E-Klasse er bestillingsklar
Les mer
layid-bilde36
Tarok blir navnet på VWs livsstil-pickup
Tarok blir navnet på den fem meter lange pickupen som Volkswagen premiereviste i helgen som konsept i Brasil. Men dessverre, ha ikke for store forhåpninger om å se den i Norge.
Les mer
layid-bilde37
Lexus UX skal koster fra 383.800 kroner
Med startpris på 383.800 kroner går nye Lexus UX 250h rett i strupen på BMW X1, Jaguar E-Pace, Mercedes GLA og Volvo XC40.
Les mer
layid-bilde38
Salgsklar Mercedes GLE
Norske Mercedes-forhandlere åpner nå for salg av nye GLE. Prisene starter 914.000 kroner, men en rimeligere variant er på trappene.
Les mer