img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
67 bilder i galleri
Brabham gjenopplives
Enda en superbil på vei ut på markedet. Kanskje den er fantastisk, men foreløpig har man ikke annet å slå i bordet med enn navnet, og en god racing-arv.

Det var David Brabham, sønn av en gammel Formel 1-kjempe og med en viss racing-kred selv, som trakk teppet av Brabhams første sportsbil noensinne. Og da snakker vi en historie som går nesten 70 år tilbake.

Brabham er et godt navn i racinghistorien.  Også i den nyere delen forresten – to av Jack Brabhams sønner har stått på pallen på Le Mans, og begge har vært innom Formel 1.

Men det er selvfølgelig far selv som er den virkelige kongen i denne historien. Først kjørte han inn VM-tittelen i Formel 1 med Cooper i 1959 og 1960.

Så bygget han bil i sitt eget navn, og både bilen og mannen ble verdensmestre.  Bilen i 1966 og 1967 – mannen i 1966. Han er fortsatt den eneste som har vunnet Formel 1-VM for et team med sitt eget navn.

Historien videre er ganske morsom – til å begynne med i hvert fall. I 1969, da han solgte ut til sin gamle kompanjong Ron Tauranac, hadde ingen andre bygget så mange ensetere som Brabham. Det var blitt mer enn 500 av dem. I alle klasser.

Han kjørte for sitt gamle team et år til, så solgte Tauranac det hele til Bernie Ecclestone som dermed startet den karrieren der han endte som Tsaren av Formel 1 i fjor.

Underveis fikk han blant annet Gordon Murray til å tolke reglene på fantastisk vis slik at de kom opp med den ene oppsiktsvekkende konstruksjonen etter den andre.

Etter at Ecclestone solgte Brabham i 1988 gikk det bare nedover. En rekke underlige personer dukket opp som Brabham-eiere, underslag og bedrag var gjengangere i denne historien, inntil det hele toppet seg med enda et nytt Brabham «Team» i 2010.

Da gikk David Brabham – han hadde vunnet Le Mans i 2009 for Peugeot – til retten og fikk tilbake rettighetene til merkevaren.

Faren hans fikk heldigvis oppleve det – han døde i mai 2014, og kjente også til Davids planer om å bygge en bil med fars navn.

Det var imidlertid en start som haltet skikkelig. Han gikk på nettet med store planer – start allerede i 2015 med Le Mans som klimaks, og Formel 1 senere (!) og ba om crowd-funding for prosjektet.

– Pengene fra denne første fasen har gått til å bygge den første versjonen av Brabham-Digital website, dessuten har vi laget et investor-prospekt, forklarte han i 2015 – uten at det var noen bil å lene seg på.

Nå er imidlertid bilen her, med masse fanfarer. Og med fremdeles mengder av ubesvarte spørsmål. 

Er for eksempel pengene kommet takket være det prospektet han kunne presentere for tre år siden?

Ikke vet jeg hva Paul Birch har gjort heller – han er nevnt som Director of Technology and Engineering, selv om han fremdeles er oppført som sjef for Pangean Engineering – et konsulentselskap. Han var riktignok hos Lotus i sin tid, ansvarlig for drivlinjen, men da er vi tilbake i 2011.

Hvem som har bygget motor og girkasse har jeg heller ikke peiling på – et firma som kommer fra ingensteds bygger ikke plutselig en 5,4-liters V-åtter på 710 hk eller en sekstrinns klikk-klakk kasse sånn uten videre.

Selv Jack Brabhams 3-liters Repco Formel 1-motor var bygget på en Oldsmobile Jetfire-basis.

Og det som irriterer meg mest blant alt jeg ikke vet, er hvorfor de kaller den nye bilen BT62.

Jeg vet at BT60B (alle Brabham-bilene het BT etter Brabham og Tauranac) var med i den siste svindelhistorien, men da er vi helt tilbake i 1993. Så hva var BT 61 og har det virkelig ikke vært mer enn ett BT-nummer fra 1993 og til David Brabham fikk tilbake navnet i 2014?

Noe som selvfølgelig er komplett uinteressant, men alt dette bare for å utsette å måtte fortelle at jeg skjønner ikke denne bilen.

Trenger verden enda en superbil, utelukkende bygget for å bli kjørt på bane av noen folk som har anledning til å kjøpe leketøy for 1 million pund?

Skjønt leketøy. Det høres jo ut som ganske seriøst leketøy. Når de snakker om et marktrykk på 2.646 pund fra hekkvingen (det er mer enn 1200 kg det) høres det jo ut som de virkelig har gjort fin-skala målinger i en skikkelig vindtunnel – med mindre dette også et «tenk på et tall».

En vekt på 972 kg høres også ut som om noen har jobbet både med stress- og struktur-beregninger og med materialvalg. 

Og, som sagt, 710 hk fra en 5,4-liter uten kunstig åndedrett høres også ut som noen har gjort jobben sin, særlig når du holder det opp mot 667 kpm. (Men noe turtall har vi ikke hørt om).

Men – nok en gang. Dette minner litt om Pininfarinas Fittipaldi som vi møtte i Genève i fjor. Enda en superbil der den åpenbare attraksjonen var at bilen ble akkompagnert av en herre med en viss racingbakgrunn.

Det er en stund siden vi har hørt om den bilen nå.

McLaren Senna kan jeg forstå – her har vi en eksisterende bilfabrikk som har hentet frem en toppmodell som de kaller opp etter en helt som har direkte forbindelse med bilmerket.

Ayrton Senna ble F1-verdensmester tre ganger med McLaren.

Og Dallara-bilen forstår jeg. Han har for lengst hentet inn Brabhams mest-tallrike-ensetere-rekord og Giampaolo har bistått med massive mengder gatebiler også, Ferrari, Lamborghini, Maserati, de Tomaso, før han startet for seg selv og bidro til en mengde andre mer eller mindre produksjonsbiler. Pluss alle de seiersrike racerne.

Men en nye Brabham? Det er tross alt mye annet å velge mellom. Men det er kanskje det som er attraksjonen, at dette er enda mer eksklusivt enn en Ferrari Enzo XX eller en Aston Martin Valkyrie AMR Pro

Skjønt er den det?

Det første jeg tenker på er at den eneste Brabhamen jeg kan komme på, med en viss gatekred, var en sørgelig versjon av Vauxhall Viva (se nederst i bildegalleriet) som Jack hadde solgt navnet sitt til i 1967.

Den varte ikke lenge, og var jo komplett latterlig sammenliknet med for eksempel Mini Cooper. Virkelig en trist bil – alle her hjemme som skulle ha en trimmet Viva gikk til Blydenstein i stedet.

Men denne nye Brabhamen skal bygges i 70 eksemplarer forteller David Brabham – for å minnes Brabhams 70-år lange racing historie. Jack Brabham begynte med en JAP-motorisert midget i 1949, og allerede det første året vant han 1948 Australian Speedcar Championship.

Men ikke bare det – det 35 første bilene skal på en eller annen måte «feire Brabhams 35 F1-seiere».

Har jeg antydet at jeg ikke er helt med på dette foreløpig? 

Jeg tror imidlertid at det som plager meg mest er at jeg syns bilen ser ut slik en Lamborghini ville sett ut dersom de plutselig bestemte seg for å gå over til kurver i stedet for skarpe vinkler.

Men for all del: Lykke til. Spesielt med planene om, med tiden, å gjøre en landeveisutgave av den.  


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Citroëns kompakte SUV
I morgen skal vi møte Citroëns C5 Aircross for første gang i Europa. Er det noen spørsmål du vil stille om den, så kom igjen.
Les mer
layid-bilde1
Renere dieselmotorer i oppgradert Kia Sportage
For noen dager siden kunne du på BilNorge lese om 48-volt motorhjelp i Sportage. Nå opplyser Kia at de også oppgrader innpakningen.
Les mer
layid-bilde2
XV blir Subarus første ladbare
Subaru XV kommer som ladbar hybrid senere i år, men ikke til Norge foreløpig.
Les mer
layid-bilde3
Teslas minste med AWD
Tesla-sjef Elon Musk har sluppet spesifikasjoner for den firehjulsdrevne Model 3. Slik blir den.
Les mer
layid-bilde4
Lanseringskalender 2018
Vi gir deg Norges mest komplette oversikt over store og små bilnyheter i 2018.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Ut med et smell
Akkurat idet Aston Martin skal begynne leveringene av nye Vantage lar de den gamle gå ut med et smell. Dette er V600.
Les mer
layid-bilde6
Den glemte prisoppgangen - nå øker ladbare hybrider
Revidert Statsbudsjett bringer ingen nyheter på engangsavgiften. Dermed består budsjettforlikets avgiftsøkning på ladbare hybridbiler - her ser du hvilke ladbare hybridbiler du bør vurdere å kjøpe før 1. juli.
Les mer
layid-bilde7
Golf GTI med ekstra krutt
VW bruker Wörthersee-arrangementet til å vise en 290-hesters Golf GTI.
Les mer


layid-bilde8
Her er Cullinan
Les mer
toppsak-bilde9
El-Mercedes på vei mot lansering
I 2019 skal Mercedes lansere sin EQC, en el-drevet SUV. Men før den blir salgsklar må den gjennom omfattende tester - digitalt så vel som under realistiske forhold på vei.
Les mer
layid-bilde10
Strøm på luksustoppen
Les mer
layid-bilde11
Mer ekstrem BMW M5
Les mer
layid-bilde12
Brabham gjenopplives
Les mer
layid-bilde13
Ny Fiesta-variant på vei
I løpet av våren er Fiesta Active klar for Norge - en variant for dem som liker å sitte litt høyere.
Les mer
layid-bilde14
Buick med elektrisk soft-roader
På Beijing-utstillingen møtte Buick med to nyheter. Deres Enspire var den mest spennende. Elektrisk SUV på stylter. Og produksjonsbilen Velite 5 kommer til ny versjon.
Les mer
toppsak-bilde15
Nye G-klasse prøvekjørt
Joda, denne bilen er faktisk helt ny. Vi har prøvekjørt nye Mercedes-Benz G-klasse.
Les mer
layid-bilde16
Kia viser konkurrent til Hyundai
Les mer
layid-bilde17
Amerikansk bestselger endelig til Europa
Les mer
layid-bilde18
Flere detaljer om Audi e-tron
I løpet av de siste årene har Audi sluppet stadig flere detaljer om sin første elbil. Nå får vi vite rekkevidden.
Les mer
layid-bilde19
Lynk & Co utvider sortimentet
Lynk & Co er ikke som andre bilmerker. Heller ikke når det gjelder kommunikasjon.
Les mer
layid-bilde20
Den nærmer seg …
Det er mulig BMW synes vi bruker for lite spionbilder av den kommende åtteren - nå har de nemlig sluppet ut en bunke egne biler.
Les mer
layid-bilde21
Geely står på egne hjul
Det kommer kanskje overraskende på mange, men Geely er også et bilmerke med egne biler. I Beijing viste de oss litt av veien fremover.
Les mer
layid-bilde22
Lavida, en VW for Kina
Ny Lavida, Jettas fetter, er en flott VW du bare kan glemme i Norge. Den hadde premiere i Beijing, og skal bare selges i Kina.
Les mer
toppsak-bilde23
Pininfarina i kinesisk samarbeid
Det er åpenbart at Pininfarina føler seg hjemme i Kina. Nå fortsetter de å hjelpe den kinesiske HK-gruppen med å formere seg.
Les mer
layid-bilde24
Elektrisk over hele linjen
Volvo har lagt lanseringen av sin hybride XC40 til Beijing. Vi får ikke vite så mye om bilen, men nok til å spå den en lys fremtid.
Les mer
layid-bilde25
Mercedes strekker A-Klassen
Mercedes strekker seg langt for å tilfredsstille kundene i sitt viktigste marked.
Les mer
layid-bilde26
Audi lanserer sin første lange SUV
Audi benytter utstillingen i Beijing til å lansere en SUV som er skreddersydd for kinesiske behov.
Les mer
layid-bilde27
Elektrisk fra Honda
Les mer
toppsak-bilde28
Konsept baner vei for el-SUV
BMW har avduket Concept iX3 på bilutstillingen i Beijing. Dermed får vi et klart forvarsel for bayernes første el-SUV.
Les mer
layid-bilde29
Kanskje ikke for Hvermansen?
Les mer
layid-bilde30
Skoda på ambassadebesøk
Skoda dro mandag kveld lakenet av sin minste SUV under en lukket visning. I morgen skal den vises offentlig.
Les mer
layid-bilde31
VW Amarok med 258 hk
Volkswagen har oppgradert pickupen Amarok til 258 hk motor og priser bilen fra 514.900 kroner som varebil.
Les mer
layid-bilde32
Viser Maybach-SUV i Beijing for de ultrarike
Bentley Bentayga er allerede her, Rolls-Royce Cullinan kommer, og nå vurderer også Mercedes-Benz å bygge SUV for de aller rikeste av de rike.
Les mer
toppsak-bilde33
Første glimt av Brabham superbil
Det legendariske Brabham-navnet skal vekkes til live på en superbil som skal bygges i begrenset opplag.
Les mer
layid-bilde34
Ny Skoda … for Kina
Les mer
layid-bilde35
Laaang liste med fører-hjelp på Fords nye Focus
Les mer
layid-bilde36
Humor på tysk
SPLIT, KROATIA: Humor kan være så mangt, og den som sier at tyskerne ikke har noe - vel, den har kanskje prøvd stemmestyringen i nye A-klasse …
Les mer
layid-bilde37
Mercedes på Kina-strøm
Sammen med BYD har Daimler en virksomhet i Kina som det kommer elbiler fra. Her har de en ny, klar til Beijing-utstillingen.
Les mer
layid-bilde38
Her er nye Audi A6 Avant
Audi har i natt sluppet de første detaljer og bilder av nye A6 Avant. Bilene kommer til Norge på høsten.
Les mer