img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
67 bilder i galleri
Brabham gjenopplives
Enda en superbil på vei ut på markedet. Kanskje den er fantastisk, men foreløpig har man ikke annet å slå i bordet med enn navnet, og en god racing-arv.

Det var David Brabham, sønn av en gammel Formel 1-kjempe og med en viss racing-kred selv, som trakk teppet av Brabhams første sportsbil noensinne. Og da snakker vi en historie som går nesten 70 år tilbake.

Brabham er et godt navn i racinghistorien.  Også i den nyere delen forresten – to av Jack Brabhams sønner har stått på pallen på Le Mans, og begge har vært innom Formel 1.

Men det er selvfølgelig far selv som er den virkelige kongen i denne historien. Først kjørte han inn VM-tittelen i Formel 1 med Cooper i 1959 og 1960.

Så bygget han bil i sitt eget navn, og både bilen og mannen ble verdensmestre.  Bilen i 1966 og 1967 – mannen i 1966. Han er fortsatt den eneste som har vunnet Formel 1-VM for et team med sitt eget navn.

Historien videre er ganske morsom – til å begynne med i hvert fall. I 1969, da han solgte ut til sin gamle kompanjong Ron Tauranac, hadde ingen andre bygget så mange ensetere som Brabham. Det var blitt mer enn 500 av dem. I alle klasser.

Han kjørte for sitt gamle team et år til, så solgte Tauranac det hele til Bernie Ecclestone som dermed startet den karrieren der han endte som Tsaren av Formel 1 i fjor.

Underveis fikk han blant annet Gordon Murray til å tolke reglene på fantastisk vis slik at de kom opp med den ene oppsiktsvekkende konstruksjonen etter den andre.

Etter at Ecclestone solgte Brabham i 1988 gikk det bare nedover. En rekke underlige personer dukket opp som Brabham-eiere, underslag og bedrag var gjengangere i denne historien, inntil det hele toppet seg med enda et nytt Brabham «Team» i 2010.

Da gikk David Brabham – han hadde vunnet Le Mans i 2009 for Peugeot – til retten og fikk tilbake rettighetene til merkevaren.

Faren hans fikk heldigvis oppleve det – han døde i mai 2014, og kjente også til Davids planer om å bygge en bil med fars navn.

Det var imidlertid en start som haltet skikkelig. Han gikk på nettet med store planer – start allerede i 2015 med Le Mans som klimaks, og Formel 1 senere (!) og ba om crowd-funding for prosjektet.

– Pengene fra denne første fasen har gått til å bygge den første versjonen av Brabham-Digital website, dessuten har vi laget et investor-prospekt, forklarte han i 2015 – uten at det var noen bil å lene seg på.

Nå er imidlertid bilen her, med masse fanfarer. Og med fremdeles mengder av ubesvarte spørsmål. 

Er for eksempel pengene kommet takket være det prospektet han kunne presentere for tre år siden?

Ikke vet jeg hva Paul Birch har gjort heller – han er nevnt som Director of Technology and Engineering, selv om han fremdeles er oppført som sjef for Pangean Engineering – et konsulentselskap. Han var riktignok hos Lotus i sin tid, ansvarlig for drivlinjen, men da er vi tilbake i 2011.

Hvem som har bygget motor og girkasse har jeg heller ikke peiling på – et firma som kommer fra ingensteds bygger ikke plutselig en 5,4-liters V-åtter på 710 hk eller en sekstrinns klikk-klakk kasse sånn uten videre.

Selv Jack Brabhams 3-liters Repco Formel 1-motor var bygget på en Oldsmobile Jetfire-basis.

Og det som irriterer meg mest blant alt jeg ikke vet, er hvorfor de kaller den nye bilen BT62.

Jeg vet at BT60B (alle Brabham-bilene het BT etter Brabham og Tauranac) var med i den siste svindelhistorien, men da er vi helt tilbake i 1993. Så hva var BT 61 og har det virkelig ikke vært mer enn ett BT-nummer fra 1993 og til David Brabham fikk tilbake navnet i 2014?

Noe som selvfølgelig er komplett uinteressant, men alt dette bare for å utsette å måtte fortelle at jeg skjønner ikke denne bilen.

Trenger verden enda en superbil, utelukkende bygget for å bli kjørt på bane av noen folk som har anledning til å kjøpe leketøy for 1 million pund?

Skjønt leketøy. Det høres jo ut som ganske seriøst leketøy. Når de snakker om et marktrykk på 2.646 pund fra hekkvingen (det er mer enn 1200 kg det) høres det jo ut som de virkelig har gjort fin-skala målinger i en skikkelig vindtunnel – med mindre dette også et «tenk på et tall».

En vekt på 972 kg høres også ut som om noen har jobbet både med stress- og struktur-beregninger og med materialvalg. 

Og, som sagt, 710 hk fra en 5,4-liter uten kunstig åndedrett høres også ut som noen har gjort jobben sin, særlig når du holder det opp mot 667 kpm. (Men noe turtall har vi ikke hørt om).

Men – nok en gang. Dette minner litt om Pininfarinas Fittipaldi som vi møtte i Genève i fjor. Enda en superbil der den åpenbare attraksjonen var at bilen ble akkompagnert av en herre med en viss racingbakgrunn.

Det er en stund siden vi har hørt om den bilen nå.

McLaren Senna kan jeg forstå – her har vi en eksisterende bilfabrikk som har hentet frem en toppmodell som de kaller opp etter en helt som har direkte forbindelse med bilmerket.

Ayrton Senna ble F1-verdensmester tre ganger med McLaren.

Og Dallara-bilen forstår jeg. Han har for lengst hentet inn Brabhams mest-tallrike-ensetere-rekord og Giampaolo har bistått med massive mengder gatebiler også, Ferrari, Lamborghini, Maserati, de Tomaso, før han startet for seg selv og bidro til en mengde andre mer eller mindre produksjonsbiler. Pluss alle de seiersrike racerne.

Men en nye Brabham? Det er tross alt mye annet å velge mellom. Men det er kanskje det som er attraksjonen, at dette er enda mer eksklusivt enn en Ferrari Enzo XX eller en Aston Martin Valkyrie AMR Pro

Skjønt er den det?

Det første jeg tenker på er at den eneste Brabhamen jeg kan komme på, med en viss gatekred, var en sørgelig versjon av Vauxhall Viva (se nederst i bildegalleriet) som Jack hadde solgt navnet sitt til i 1967.

Den varte ikke lenge, og var jo komplett latterlig sammenliknet med for eksempel Mini Cooper. Virkelig en trist bil – alle her hjemme som skulle ha en trimmet Viva gikk til Blydenstein i stedet.

Men denne nye Brabhamen skal bygges i 70 eksemplarer forteller David Brabham – for å minnes Brabhams 70-år lange racing historie. Jack Brabham begynte med en JAP-motorisert midget i 1949, og allerede det første året vant han 1948 Australian Speedcar Championship.

Men ikke bare det – det 35 første bilene skal på en eller annen måte «feire Brabhams 35 F1-seiere».

Har jeg antydet at jeg ikke er helt med på dette foreløpig? 

Jeg tror imidlertid at det som plager meg mest er at jeg syns bilen ser ut slik en Lamborghini ville sett ut dersom de plutselig bestemte seg for å gå over til kurver i stedet for skarpe vinkler.

Men for all del: Lykke til. Spesielt med planene om, med tiden, å gjøre en landeveisutgave av den.  


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Lanseringskalender 2018
Vi gir deg Norges mest komplette oversikt over store og små bilnyheter i 2018.
Les mer
layid-bilde1
BMW Z4 for Europa
Vi har fått noen glimt av nye BMW Z4, men skal du se den i levende live må du til Paris om et par uker der den har sin Europa-premiere. Ellers må du vente til den kommer på markedet neste år.
Les mer
layid-bilde2
Fremtid - med tilbakeblikk
Peugeot har i dag sluppet de første bildene av et lekkert konsept som skal vises på Paris-utstillingen neste måned. Budskapet er at autonome biler også kan ha sjel.
Les mer
layid-bilde3
Seat gjør en Kodiaq
Seat lanserer sin tredje SUV i løpet av et par år. Tarraco blir storebror i familien som fra før består av Arona og Ateca, og den har mye til felles med Skoda Kodiaq.
Les mer
layid-bilde4
Her er Audi e-tron, og prisen blir …
Audi har i natt avduket SUV-en nordmenn i tusentall står på venteliste for å kjøpe. Her får dere all viktig informasjon og norske priser.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Viktig tilskudd
I fjor solgte Lexus 1000 biler i Norge. Da sier det seg at en ny modell med et realistisk salgsmål på rundt 400 er et viktig tilskudd. Her er det nemlig volum som teller.
Les mer
layid-bilde6
BMW viser glimt av fremtiden
Med Vision iNext gir BMW oss et glimt av fremtidens autonome elbil. Produksjonsmodellen kommer i 2021.
Les mer
layid-bilde7
Villbass med innebygd røykmaskin
Dersom du har hørt om Rezvani, så er det nok sportsbilene deres du kjenner. Men de har tilbud til offroad-fraksjonen også.
Les mer


layid-bilde8
Opels nye lommerakett
Les mer
toppsak-bilde9
To spesialer på Yaris
Blant attraksjonene Toyota skal vise på Paris-utstillingen er en oppdatert Yaris. I tillegg byr de på to spesialutgaver.
Les mer
layid-bilde10
Her er DS3 Crossback
Les mer
layid-bilde11
Her er Kias ProCeed
Les mer
layid-bilde12
Ny Mercedes GLE
Les mer
layid-bilde13
Honda Villikke Mk. 5
Det er jo akkurat som Honda ikke vil. I Europa solgte de så vidt 75.000 biler første halvår i år. I Norge, snaue 500 og 0,6 % markedsandel. Det er i hvert fall ikke bilenes skyld.
Les mer
layid-bilde14
Sniktitt på nye M-SUV-er
De som var på DTM-løp på Nürburgring i helgen fikk se to nye M-modeller fra BMW, lett kamuflerte.
Les mer
toppsak-bilde15
Elbilenes Mercedes
Det er to år siden Daimler-sjefen, Dieter Zetsche, viste frem EQ-konseptet i Paris og erklærte at «nå slår vi på bryteren». Det tok ganske lang tid før lyset kom på.
Les mer
layid-bilde16
Hot X2 fra BMW
Les mer
layid-bilde17
Verdens raskeste SUV?
Les mer
layid-bilde18
BMW setter standarden
BMW røper nå detaljene rundt en ny ladbar hybrid X5. De som har irritert seg over kort elektrisk rekkevidde har virkelig noe å se frem til.
Les mer
layid-bilde19
Ny Forester, for by og land
Femte generasjon Subaru Forester er på vei, men den skal lanseres på et par andre kontinenter før Europa og Norge står for tur.
Les mer
layid-bilde20
Klassiker i ny innpakning
Det kan være vanskelig å glemme en ungdomsforelskelse. Automobili Amos kan gjenskape minnene i helt ny innpakning. Men det koster.
Les mer
layid-bilde21
Her er Mercedes EQC
I kveld har Mercedes dratt lakenet av sin første el-SUV. Mange nordmenn står allerede på venteliste for å få bilen i 2019.
Les mer
layid-bilde22
Her kommer en ny volumselger
Forrige uke fortalte Toyota at Corolla-navnet relanseres i Europa. I dag får vi et første glimt av varianten som blir mest populær i Norge.
Les mer
toppsak-bilde23
Gatesmart Lexus - Noe du lurer på?
Stockholm er fin by det, men SÅ fin? To store billanseringer på innsiden av 36 timer, det må vel være en slags rekord?
Les mer
layid-bilde24
Kompakt-Lexus rett rundt hjørnet
Den kompakte Lexusen har vi ikke behøvd å gjette oss til. Lexus viste den allerede for to år siden. Nå er den endelig på plass i produksjons-versjon.
Les mer
layid-bilde25
BMW søker oppmerksomhet
Det kan virke som BMW ønsker mer oppmerksomhet rundt sine prototyper. For andre gang på kort tid sender de oss egne «spionbilder».
Les mer
layid-bilde26
Lada med forsmak på ny Niva
Det er lenge siden vi ble lovet en ny Niva. I Moskva er nå konsept-versjonen avduket.
Les mer
layid-bilde27
Slik blir Renaults nye russer
Les mer
toppsak-bilde28
Comeback for Corolla
Etter snart 12 år er det slutt for Auris. I stedet bringer Toyota er av verdens mest kjente modellbetegnelser tilbake til Europa.
Les mer
layid-bilde29
Progressiv Luksus???
Les mer
layid-bilde30
Bugatti for svingene
Nå er Divo her - med andre ord: Bugatti har allerede begynt å lage spesialversjoner av Chiron.
Les mer
layid-bilde31
Kalashnikov på hjul
Army 2018-utstillingen i Moskva er et stykke unna Pebble Beach. Men vi finner da ganske spennendenyheter der også.
Les mer
layid-bilde32
Spennende Audi-konsept
Pebble Beach var opprinnelig ment å hedre bilhistorien. Audi er (heldigvis) også en av dem som ikke har forstått akkurat det.
Les mer
toppsak-bilde33
I Infinitis lekegrind
I fjor viste Infiniti sin Prototype 9 på Pebble Beach. Da er det logisk at vi får nummer 10 i år. Men bortsett fra at den er elektrisk og morsom forteller de ingen ting.
Les mer
layid-bilde34
Her er nye BMW Z4
Les mer
layid-bilde35
Første SUV med RS-logo
Les mer
layid-bilde36
Sniktitt på ny Renault
Snart er det bilutstilling i Moskva, og der skal Renault vise et konsept som på sikt skal i produksjon.
Les mer
layid-bilde37
Opel viser fremtid
Opel avslører nå flere detaljer om sin nye konseptbil. Den blir en kompakt SUV, og du klarer antagelig å gjette hva slags drivlinje den skal utstyres med.
Les mer
layid-bilde38
BMW pisker opp stemningen
En ny generasjon 3-serie er snart lanseringsklar. Nå skaper BMW oppmerksomhet - ved å sende ut egne «spionbilder» tatt på Nordsløyfa.
Les mer