img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
67 bilder i galleri
Brabham gjenopplives
Enda en superbil på vei ut på markedet. Kanskje den er fantastisk, men foreløpig har man ikke annet å slå i bordet med enn navnet, og en god racing-arv.

Det var David Brabham, sønn av en gammel Formel 1-kjempe og med en viss racing-kred selv, som trakk teppet av Brabhams første sportsbil noensinne. Og da snakker vi en historie som går nesten 70 år tilbake.

Brabham er et godt navn i racinghistorien.  Også i den nyere delen forresten – to av Jack Brabhams sønner har stått på pallen på Le Mans, og begge har vært innom Formel 1.

Men det er selvfølgelig far selv som er den virkelige kongen i denne historien. Først kjørte han inn VM-tittelen i Formel 1 med Cooper i 1959 og 1960.

Så bygget han bil i sitt eget navn, og både bilen og mannen ble verdensmestre.  Bilen i 1966 og 1967 – mannen i 1966. Han er fortsatt den eneste som har vunnet Formel 1-VM for et team med sitt eget navn.

Historien videre er ganske morsom – til å begynne med i hvert fall. I 1969, da han solgte ut til sin gamle kompanjong Ron Tauranac, hadde ingen andre bygget så mange ensetere som Brabham. Det var blitt mer enn 500 av dem. I alle klasser.

Han kjørte for sitt gamle team et år til, så solgte Tauranac det hele til Bernie Ecclestone som dermed startet den karrieren der han endte som Tsaren av Formel 1 i fjor.

Underveis fikk han blant annet Gordon Murray til å tolke reglene på fantastisk vis slik at de kom opp med den ene oppsiktsvekkende konstruksjonen etter den andre.

Etter at Ecclestone solgte Brabham i 1988 gikk det bare nedover. En rekke underlige personer dukket opp som Brabham-eiere, underslag og bedrag var gjengangere i denne historien, inntil det hele toppet seg med enda et nytt Brabham «Team» i 2010.

Da gikk David Brabham – han hadde vunnet Le Mans i 2009 for Peugeot – til retten og fikk tilbake rettighetene til merkevaren.

Faren hans fikk heldigvis oppleve det – han døde i mai 2014, og kjente også til Davids planer om å bygge en bil med fars navn.

Det var imidlertid en start som haltet skikkelig. Han gikk på nettet med store planer – start allerede i 2015 med Le Mans som klimaks, og Formel 1 senere (!) og ba om crowd-funding for prosjektet.

– Pengene fra denne første fasen har gått til å bygge den første versjonen av Brabham-Digital website, dessuten har vi laget et investor-prospekt, forklarte han i 2015 – uten at det var noen bil å lene seg på.

Nå er imidlertid bilen her, med masse fanfarer. Og med fremdeles mengder av ubesvarte spørsmål. 

Er for eksempel pengene kommet takket være det prospektet han kunne presentere for tre år siden?

Ikke vet jeg hva Paul Birch har gjort heller – han er nevnt som Director of Technology and Engineering, selv om han fremdeles er oppført som sjef for Pangean Engineering – et konsulentselskap. Han var riktignok hos Lotus i sin tid, ansvarlig for drivlinjen, men da er vi tilbake i 2011.

Hvem som har bygget motor og girkasse har jeg heller ikke peiling på – et firma som kommer fra ingensteds bygger ikke plutselig en 5,4-liters V-åtter på 710 hk eller en sekstrinns klikk-klakk kasse sånn uten videre.

Selv Jack Brabhams 3-liters Repco Formel 1-motor var bygget på en Oldsmobile Jetfire-basis.

Og det som irriterer meg mest blant alt jeg ikke vet, er hvorfor de kaller den nye bilen BT62.

Jeg vet at BT60B (alle Brabham-bilene het BT etter Brabham og Tauranac) var med i den siste svindelhistorien, men da er vi helt tilbake i 1993. Så hva var BT 61 og har det virkelig ikke vært mer enn ett BT-nummer fra 1993 og til David Brabham fikk tilbake navnet i 2014?

Noe som selvfølgelig er komplett uinteressant, men alt dette bare for å utsette å måtte fortelle at jeg skjønner ikke denne bilen.

Trenger verden enda en superbil, utelukkende bygget for å bli kjørt på bane av noen folk som har anledning til å kjøpe leketøy for 1 million pund?

Skjønt leketøy. Det høres jo ut som ganske seriøst leketøy. Når de snakker om et marktrykk på 2.646 pund fra hekkvingen (det er mer enn 1200 kg det) høres det jo ut som de virkelig har gjort fin-skala målinger i en skikkelig vindtunnel – med mindre dette også et «tenk på et tall».

En vekt på 972 kg høres også ut som om noen har jobbet både med stress- og struktur-beregninger og med materialvalg. 

Og, som sagt, 710 hk fra en 5,4-liter uten kunstig åndedrett høres også ut som noen har gjort jobben sin, særlig når du holder det opp mot 667 kpm. (Men noe turtall har vi ikke hørt om).

Men – nok en gang. Dette minner litt om Pininfarinas Fittipaldi som vi møtte i Genève i fjor. Enda en superbil der den åpenbare attraksjonen var at bilen ble akkompagnert av en herre med en viss racingbakgrunn.

Det er en stund siden vi har hørt om den bilen nå.

McLaren Senna kan jeg forstå – her har vi en eksisterende bilfabrikk som har hentet frem en toppmodell som de kaller opp etter en helt som har direkte forbindelse med bilmerket.

Ayrton Senna ble F1-verdensmester tre ganger med McLaren.

Og Dallara-bilen forstår jeg. Han har for lengst hentet inn Brabhams mest-tallrike-ensetere-rekord og Giampaolo har bistått med massive mengder gatebiler også, Ferrari, Lamborghini, Maserati, de Tomaso, før han startet for seg selv og bidro til en mengde andre mer eller mindre produksjonsbiler. Pluss alle de seiersrike racerne.

Men en nye Brabham? Det er tross alt mye annet å velge mellom. Men det er kanskje det som er attraksjonen, at dette er enda mer eksklusivt enn en Ferrari Enzo XX eller en Aston Martin Valkyrie AMR Pro

Skjønt er den det?

Det første jeg tenker på er at den eneste Brabhamen jeg kan komme på, med en viss gatekred, var en sørgelig versjon av Vauxhall Viva (se nederst i bildegalleriet) som Jack hadde solgt navnet sitt til i 1967.

Den varte ikke lenge, og var jo komplett latterlig sammenliknet med for eksempel Mini Cooper. Virkelig en trist bil – alle her hjemme som skulle ha en trimmet Viva gikk til Blydenstein i stedet.

Men denne nye Brabhamen skal bygges i 70 eksemplarer forteller David Brabham – for å minnes Brabhams 70-år lange racing historie. Jack Brabham begynte med en JAP-motorisert midget i 1949, og allerede det første året vant han 1948 Australian Speedcar Championship.

Men ikke bare det – det 35 første bilene skal på en eller annen måte «feire Brabhams 35 F1-seiere».

Har jeg antydet at jeg ikke er helt med på dette foreløpig? 

Jeg tror imidlertid at det som plager meg mest er at jeg syns bilen ser ut slik en Lamborghini ville sett ut dersom de plutselig bestemte seg for å gå over til kurver i stedet for skarpe vinkler.

Men for all del: Lykke til. Spesielt med planene om, med tiden, å gjøre en landeveisutgave av den.  


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Mer om VW T-Cross
Den kommer ikke på markedet før neste vår, men nå kommer Volkswagen med flere avsløringer om kompakt-SUV-en T-Cross.
Les mer
layid-bilde1
Lanseringskalender 2018
Vi gir deg Norges mest komplette oversikt over store og små bilnyheter i 2018.
Les mer
layid-bilde2
Hyundai tror fullt og fast på brenselceller
Brenselceller oppfattes fortsatt som fremtidens bilteknologi når Hyundai nå lanserer Nexo, andre generasjon med hydrogen på tanken.
Les mer
layid-bilde3
Supra på Goodwood
Toyota har med seg en prototyp på nye Supra til Goodwood Festival of Speed denne helgen. Men vi kan vise seg mer enn Toyota gjør frivillig.
Les mer
layid-bilde4
Ny Wrangler: Et tilbakeblikk framover
Hvis du ikke vet hva en Wrangler er, så ikke tenk på det. Hvis du vet det, vil du fort finne ut at denne er enda Wranglere enn noen gang tidligere. Tilhenger-fraksjonen vil elske den.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Hyundai Kona: Flott elbil, laaang leveringstid
Hyundai Kona er virkelig en flott elbil. Men har du ikke skrevet kontrakt ennå, kan du ikke regne med å få bilen levert før i andre halvår 2020.
Les mer
layid-bilde6
Noe du lurer på om Honda CR-V?
Hondas CR-V var lenge verdens mest solgte SUV. Den posisjonen tapte den. Honda var også lenge et av de merkene på det norske marked med størst respekt. Det har vel også endret seg. Men nå kan vi kanskje få svar på noen spørsmål.
Les mer
layid-bilde7
Vito & Sprinter på strøm
Driving Event het det. Event var det jo, men Driving var det dårligere med.
Les mer


layid-bilde8
Snart på plass i Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Ny Wrangler-generasjon - spør i vei
Jeep Wrangler er vel noe av det mest klassiske i dette spesielle off road miljøet. Nå kommer en ny generasjon. Vi skal snart kjøre den. Noe du lurer på?
Les mer
layid-bilde10
Abt med massivt skyv
Les mer
layid-bilde11
GT-R uten grenser
Les mer
layid-bilde12
Sommer fra Fiat
Les mer
layid-bilde13
Sporty Insignia
Nå har Opel Norge mer konkret informasjon om Insignia GSi. På ett område ble vi litt overrasket.
Les mer
layid-bilde14
Viser e-tron-interiøret
Slik kommer det til å se ut bak rattet i Audis kommende elbil e-tron.
Les mer
toppsak-bilde15
Jeg er mer enn bare én ting
Den skal ikke vises før utpå høsten, men nå slipper Volkswagen den første offisielle informasjon om T-Cross.
Les mer
layid-bilde16
Hyundai forenkler
Les mer
layid-bilde17
Oslo-visitt for Bytes på hjul
Les mer
layid-bilde18
Ny Ford Focus på veien
PROVENCE: Ford lanserer fjerde generasjon Focus, mer sofistikert og komfortabel enn noen av sine forgjengere. Vi har kjørt den.
Les mer
layid-bilde19
Italiensk navn - britiske muskler
Med DBS Superleggera vekker Aston Martin et monster: 725 hestekrefter og 900 Nm i en super-GT.
Les mer
layid-bilde20
Jeg skal kjøre Peugeot 508 - noe du lurer på?
Mot slutten av uken kjører jeg nye Peugeot 508. Jeg regner med at du har mye å spørre om, og jeg skal gjøre mitt beste for å skaffe relevante svar.
Les mer
layid-bilde21
Audi puster på A4
Nå klargjøres 2019-modellene av Audi A4. Du skal være godt kjent med modellen for å oppdage endringene.
Les mer
layid-bilde22
Noe du lurer på om Ford Focus?
I morgen drar jeg til Frankrike for en første kjøretur med Fords nye Focus. Jeg tar gjerne med dine spørsmål til Ford-folket.
Les mer
toppsak-bilde23
Ny Koenigsegg-rekord?
Koenigsegg har satt mange rekorder opp gjennom årene. Nå har de satt en ny en: verdensrekord i ny-modell-teasing.
Les mer
layid-bilde24
Vintage, tre hjul og strøm
Spennende prosjekt fra Estland. En trehjuls elbil med masse design-spor tilbake til hyggelige tider. Angry Birds er involvert!
Les mer
layid-bilde25
Vekker Blazer til live
Den nye mellomklasse-SUV-en fra Chevrolet bringer et velkjent modellnavn frem fra glemselen.
Les mer
layid-bilde26
Toyota Camry tilbake - erstatter Avensis sedan
Etter 14 års fravær tar Toyota USA-suksessen Camry tilbake til Europa for å erstatte Avensis sedan og for konkurrere i klassen for store familiebiler. De første bilene ventes til Norge i andre kvartal neste år.
Les mer
layid-bilde27
Her er Volvos første USA-bil
Les mer
toppsak-bilde28
MX-5 oppdateres
Mazda har klargjort MX-5 etter nye utslippskriterier. Det har blant annet resultert i mer muskler.
Les mer
layid-bilde29
A1 har blitt tøffere i trynet
Les mer
layid-bilde30
Bytons andre
Byton, fersk deltaker i Tesla-klassen, har allerede vist modell nummer to - et halvt år etter den første. Og nå kommer de til Oslo.
Les mer
layid-bilde31
Suzuki tilbake til røttene
Suzuki har nå sluppet de første bilene av helt nye Jimny. Det lille sjarmtrollet er snart på vei mot Norge.
Les mer
layid-bilde32
Lekker Speedster for jubileum
Porsche markerer sitt 70-årsjubileum med utstilling og festiviteter. Og selvsagt har de også en spesialutgave å vise frem.
Les mer
toppsak-bilde33
Perfekt debut for BMW 8-serie
BMW har valgt en perfekt arena når de vekker 8-serien til live igjen etter 20 års fravær - Le Mans!
Les mer
layid-bilde34
Facelift for C-Klassen
Les mer
layid-bilde35
Alfa med to spesialer
Les mer
layid-bilde36
Peugeot viser ny 508 SW
Peugeot forteller nå at de skal vise andre generasjon 508 SW på Paris-utstillingen til høsten. Den kommer på markedet tidlig 2019.
Les mer
layid-bilde37
Familieracer i begrenset opplag
Aston Martin er tilbake på Le Mans for å forsvare fjorårets seier, og de har med seg en skikkelig familieracer.
Les mer
layid-bilde38
Aktiv Fiesta?
Nå har også Ford oppdaget at det visstnok er en attraksjon med biler som er løftet noen cm. Fiesta-utgaven en 19 mm høyere enn standard. Men gjør det at den er mer aktiv?
Les mer