img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
67 bilder i galleri
Brabham gjenopplives
Enda en superbil på vei ut på markedet. Kanskje den er fantastisk, men foreløpig har man ikke annet å slå i bordet med enn navnet, og en god racing-arv.

Det var David Brabham, sønn av en gammel Formel 1-kjempe og med en viss racing-kred selv, som trakk teppet av Brabhams første sportsbil noensinne. Og da snakker vi en historie som går nesten 70 år tilbake.

Brabham er et godt navn i racinghistorien.  Også i den nyere delen forresten – to av Jack Brabhams sønner har stått på pallen på Le Mans, og begge har vært innom Formel 1.

Men det er selvfølgelig far selv som er den virkelige kongen i denne historien. Først kjørte han inn VM-tittelen i Formel 1 med Cooper i 1959 og 1960.

Så bygget han bil i sitt eget navn, og både bilen og mannen ble verdensmestre.  Bilen i 1966 og 1967 – mannen i 1966. Han er fortsatt den eneste som har vunnet Formel 1-VM for et team med sitt eget navn.

Historien videre er ganske morsom – til å begynne med i hvert fall. I 1969, da han solgte ut til sin gamle kompanjong Ron Tauranac, hadde ingen andre bygget så mange ensetere som Brabham. Det var blitt mer enn 500 av dem. I alle klasser.

Han kjørte for sitt gamle team et år til, så solgte Tauranac det hele til Bernie Ecclestone som dermed startet den karrieren der han endte som Tsaren av Formel 1 i fjor.

Underveis fikk han blant annet Gordon Murray til å tolke reglene på fantastisk vis slik at de kom opp med den ene oppsiktsvekkende konstruksjonen etter den andre.

Etter at Ecclestone solgte Brabham i 1988 gikk det bare nedover. En rekke underlige personer dukket opp som Brabham-eiere, underslag og bedrag var gjengangere i denne historien, inntil det hele toppet seg med enda et nytt Brabham «Team» i 2010.

Da gikk David Brabham – han hadde vunnet Le Mans i 2009 for Peugeot – til retten og fikk tilbake rettighetene til merkevaren.

Faren hans fikk heldigvis oppleve det – han døde i mai 2014, og kjente også til Davids planer om å bygge en bil med fars navn.

Det var imidlertid en start som haltet skikkelig. Han gikk på nettet med store planer – start allerede i 2015 med Le Mans som klimaks, og Formel 1 senere (!) og ba om crowd-funding for prosjektet.

– Pengene fra denne første fasen har gått til å bygge den første versjonen av Brabham-Digital website, dessuten har vi laget et investor-prospekt, forklarte han i 2015 – uten at det var noen bil å lene seg på.

Nå er imidlertid bilen her, med masse fanfarer. Og med fremdeles mengder av ubesvarte spørsmål. 

Er for eksempel pengene kommet takket være det prospektet han kunne presentere for tre år siden?

Ikke vet jeg hva Paul Birch har gjort heller – han er nevnt som Director of Technology and Engineering, selv om han fremdeles er oppført som sjef for Pangean Engineering – et konsulentselskap. Han var riktignok hos Lotus i sin tid, ansvarlig for drivlinjen, men da er vi tilbake i 2011.

Hvem som har bygget motor og girkasse har jeg heller ikke peiling på – et firma som kommer fra ingensteds bygger ikke plutselig en 5,4-liters V-åtter på 710 hk eller en sekstrinns klikk-klakk kasse sånn uten videre.

Selv Jack Brabhams 3-liters Repco Formel 1-motor var bygget på en Oldsmobile Jetfire-basis.

Og det som irriterer meg mest blant alt jeg ikke vet, er hvorfor de kaller den nye bilen BT62.

Jeg vet at BT60B (alle Brabham-bilene het BT etter Brabham og Tauranac) var med i den siste svindelhistorien, men da er vi helt tilbake i 1993. Så hva var BT 61 og har det virkelig ikke vært mer enn ett BT-nummer fra 1993 og til David Brabham fikk tilbake navnet i 2014?

Noe som selvfølgelig er komplett uinteressant, men alt dette bare for å utsette å måtte fortelle at jeg skjønner ikke denne bilen.

Trenger verden enda en superbil, utelukkende bygget for å bli kjørt på bane av noen folk som har anledning til å kjøpe leketøy for 1 million pund?

Skjønt leketøy. Det høres jo ut som ganske seriøst leketøy. Når de snakker om et marktrykk på 2.646 pund fra hekkvingen (det er mer enn 1200 kg det) høres det jo ut som de virkelig har gjort fin-skala målinger i en skikkelig vindtunnel – med mindre dette også et «tenk på et tall».

En vekt på 972 kg høres også ut som om noen har jobbet både med stress- og struktur-beregninger og med materialvalg. 

Og, som sagt, 710 hk fra en 5,4-liter uten kunstig åndedrett høres også ut som noen har gjort jobben sin, særlig når du holder det opp mot 667 kpm. (Men noe turtall har vi ikke hørt om).

Men – nok en gang. Dette minner litt om Pininfarinas Fittipaldi som vi møtte i Genève i fjor. Enda en superbil der den åpenbare attraksjonen var at bilen ble akkompagnert av en herre med en viss racingbakgrunn.

Det er en stund siden vi har hørt om den bilen nå.

McLaren Senna kan jeg forstå – her har vi en eksisterende bilfabrikk som har hentet frem en toppmodell som de kaller opp etter en helt som har direkte forbindelse med bilmerket.

Ayrton Senna ble F1-verdensmester tre ganger med McLaren.

Og Dallara-bilen forstår jeg. Han har for lengst hentet inn Brabhams mest-tallrike-ensetere-rekord og Giampaolo har bistått med massive mengder gatebiler også, Ferrari, Lamborghini, Maserati, de Tomaso, før han startet for seg selv og bidro til en mengde andre mer eller mindre produksjonsbiler. Pluss alle de seiersrike racerne.

Men en nye Brabham? Det er tross alt mye annet å velge mellom. Men det er kanskje det som er attraksjonen, at dette er enda mer eksklusivt enn en Ferrari Enzo XX eller en Aston Martin Valkyrie AMR Pro

Skjønt er den det?

Det første jeg tenker på er at den eneste Brabhamen jeg kan komme på, med en viss gatekred, var en sørgelig versjon av Vauxhall Viva (se nederst i bildegalleriet) som Jack hadde solgt navnet sitt til i 1967.

Den varte ikke lenge, og var jo komplett latterlig sammenliknet med for eksempel Mini Cooper. Virkelig en trist bil – alle her hjemme som skulle ha en trimmet Viva gikk til Blydenstein i stedet.

Men denne nye Brabhamen skal bygges i 70 eksemplarer forteller David Brabham – for å minnes Brabhams 70-år lange racing historie. Jack Brabham begynte med en JAP-motorisert midget i 1949, og allerede det første året vant han 1948 Australian Speedcar Championship.

Men ikke bare det – det 35 første bilene skal på en eller annen måte «feire Brabhams 35 F1-seiere».

Har jeg antydet at jeg ikke er helt med på dette foreløpig? 

Jeg tror imidlertid at det som plager meg mest er at jeg syns bilen ser ut slik en Lamborghini ville sett ut dersom de plutselig bestemte seg for å gå over til kurver i stedet for skarpe vinkler.

Men for all del: Lykke til. Spesielt med planene om, med tiden, å gjøre en landeveisutgave av den.  


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Barsk ny Ranger fra Ford
Nå åpner Ford for bestilling av den tøffe Ranger Raptor. Men fortsatt er det en stund til du kan plassere den på gårdsplassen.
Les mer
layid-bilde1
Snart kommer BMWs nye toppmodell
Den er allerede på banen i racing-utgave, men snart vises også gateversjonen av BMW M8 Coupé. Her får vi en smakebit.
Les mer
layid-bilde2
Ladbar E-Klasse er bestillingsklar
Mercedes-importøren har hatt et meget begrenset antall ladbare modeller den siste tiden, men nå er nye alternativer bestillingsklare.
Les mer
layid-bilde3
Tarok blir navnet på VWs livsstil-pickup
Tarok blir navnet på den fem meter lange pickupen som Volkswagen premiereviste i helgen som konsept i Brasil. Men dessverre, ha ikke for store forhåpninger om å se den i Norge.
Les mer
layid-bilde4
Lexus UX skal koster fra 383.800 kroner
Med startpris på 383.800 kroner går nye Lexus UX 250h rett i strupen på BMW X1, Jaguar E-Pace, Mercedes GLA og Volvo XC40.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Salgsklar Mercedes GLE
Norske Mercedes-forhandlere åpner nå for salg av nye GLE. Prisene starter 914.000 kroner, men en rimeligere variant er på trappene.
Les mer
layid-bilde6
Lanseringskalender 2018
Vi gir deg Norges mest komplette oversikt over store og små bilnyheter i 2018.
Les mer
layid-bilde7
En tøffere Focus
Fords fjerde utstyrsvariant i Focus-familien kan godt bli mest populær i Norge.
Les mer


layid-bilde8
Prisdumper VW e-Up med nye 20.000 kroner
Les mer
toppsak-bilde9
BMW 8-serie kabriolet til Norge med vårsola
Selv om den er eksklusiv er det ikke nødvendig å først ha bygget CV hos BMW for å kjøpe kabrioletutgaven av 8-serien, men du må i det minste bestemme deg fort om du vil ha den levert samtidig som vårsola titter fram i mars neste år.
Les mer
layid-bilde10
Kompakte Skoda Scala i strupen på VW Golf
Les mer
layid-bilde11
Ford GT Carbon Series slanket med 18 kilo
Les mer
layid-bilde12
VW snart klar med liten pickup, vises først i Brasil
Les mer
layid-bilde13
Ferraris mareritt
McLaren hadde nok en periode hvor de gruset Ferrari på banen, men det begynner å bli en stund siden. På landeveiene, derimot ... Der må McLaren virkelig fortone seg som en skikkelig vond drøm for den steilende hesten.
Les mer
layid-bilde14
Leveringskø for Kia e-Niro til langt ut i 2020
Kia er i ferd med å lansere elektriske e-Niro, en bil 6250 potensielle kunder har betalt 7777 kroner for å stå på reservasjonslisten til, men de som står nederst på denne listen kan risikere ikke å få bilen før i 2021.
Les mer
toppsak-bilde15
Endelig i Norge: Ford Transit Custom 4x4
Ford Transit Custom med firehjulsdrift debuterer i Norge på Oslo Motor Show med Extrem Konzepte i Tyskland som produsent og MS-RT Norge som importør.
Les mer
layid-bilde16
T-Cross kan bli VWs viktigste SUV i Norge
Les mer
layid-bilde17
Lynk & Co på banen
Les mer
layid-bilde18
En liten hissigpropp
Brabus er glad i Smart-biler, og nå har de laget sin kraftigste utgave så langt: 125R. Dessverre får vi neppe se denne i Norge.
Les mer
layid-bilde19
Polestar, et bygg nærmere
Vi har vært med på åpningen av Polestars hovedkvarter i Göteborg. Vi visste at bil-innholdet i presentasjonen ville bli magert så vi kjørte likegodt ned i en Polestar.
Les mer
layid-bilde20
Porsche Taycan til under 700.000 kroner?
Porsches super-elbiler passer perfekt for norsk avgiftsfritak. Når Taycan trolig er her sent i 2019 kan prisen bli under 700.000 kroner. Og nå er også konsept-SUV-en Mission E Cross Turismo som en Shooting Brake av samme bilen bekreftet.
Les mer
layid-bilde21
Ferraris Paris
Ferrari var det eneste av merkene under Fiat-paraplyen som fant det umaken verdt å ta turen til Paris. Med tre ganske/helt nye biler, og den beste av dem alle - en mer enn 50 år gammel LM.
Les mer
layid-bilde22
Mercedes mer enn dobler el-rekkevidden på ladehybride GLE
Mercedes GLE ladehybrid får hele 100 km elektrisk rekkevidde, men er først tilgjengelig neste høst.
Les mer
toppsak-bilde23
X7 - BMWs største SUV
X7, BMWs digre SUV med plass til sju kan nå bestilles, koster fra 1.278.500 kroner og er på plass i Norge sent i mars neste år.
Les mer
layid-bilde24
Audi A1 Allroad på vei
SPIONBILDER: Før Audi har lansert ny A1 og A1 Sportback dukker de første spionbildene av en Allroad-utgave opp.
Les mer
layid-bilde25
Skodas kompakte Scala erstatter anonyme Rapid
Rapid går ut og Scala kommer inn som Škodas nye våpen i Golf-klassen.
Les mer
layid-bilde26
Renaults nye elbil-oppskrift
Den nye elbilen fra Renault, K-ZE, tilhørte de største overraskelsene da den ble vist på bilutstillingen i Paris. Spesielt stor var overraskelsen da det viste seg at den ikke ble vist der allikevel.
Les mer
layid-bilde27
Nye plug-in hybrider fra Mercedes
Les mer
toppsak-bilde28
Pariss under utvikling
Et av lyspunktene på årets bilutstilling i Paris: Pariss er ikke død, de har samlet kapital til videre utvikling og er i rute med produksjon av en snacksy elektrisk roadster. Og en Formel E med tak!
Les mer
layid-bilde29
Hybridenes S-Klasse
Les mer
layid-bilde30
Nytt alternativ i Mondeo-familien
Nå får endelig Ford et alternativ de har savnet i årevis - en hybrid stasjonsvogn.
Les mer
layid-bilde31
Qashqai får nye drivlinjer
Nissan er ikke til stede på Paris-utstillingen, men velger likevel å lansere nye drivlinjer til Qashqai mens utstillingen pågår.
Les mer
layid-bilde32
Et nytt merke er født
Samtidig som Vietnam presenterte oss for et nytt bilmerke i Paris, kunne Volvo - eller hvem det nå er - fortelle oss at den første «ekte» Polestar er født.
Les mer
toppsak-bilde33
Vietnam-bil i Paris
Dette var en stor premiere. Nye biler fra nytt bilproduserende land - presentert av David Beckham og to bemerkelsesverdige kvinner.
Les mer
layid-bilde34
Kineser på ramme alvor
Les mer
layid-bilde35
Porsche bekrefter Speedster
Les mer
layid-bilde36
Nytt innsteg fra Mercedes-AMG
Omtrent samtidig som de første bilene kommer på veien, lanserer Mercedes-AMG en ny innstegsmodell av sine firedørs coupé.
Les mer
layid-bilde37
Kia viser sin GT-utfordrer
Kia går ikke like ekstremt til verks som Hyundai når de viser sin utfordrer i GT-segmentet.
Les mer
layid-bilde38
Gult er kult
Det syns tydeligvis Lexus, for nå har de laget en spesialutgave av sin mest luksuriøse coupé.
Les mer