img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
18 bilder i galleri
Nye G-klasse prøvekjørt
Joda, denne bilen er faktisk helt ny. Vi har prøvekjørt nye Mercedes-Benz G-klasse.

Hva er dette?
Dette er G-wagen! Det er få biler så mange nordmenn har vært involvert med på en eller annen måte. Gjennom mange års tjeneste i det norske forsvaret har G-wagen vært en stabil faktor (om enn ikke universalt likt av alle i kongens klær) både her til lands og utenfor.

G-wagen var opprinnelig et militærbil-prosjekt initiert av den daværende sjahen av Iran, og i 1979 var bilen klar for sivil bruk. Gjennom årene har G-wagen gjennomgått en rekke oppgraderinger, den største kom i 1990 med generasjon G463. Det er 463-en som endelig blir avløst av den nye G-wagen nå – døpt W464.

Den ser jo ut som før?
Ja, det er riktig – og selvsagt helt bevisst. Det er noe med G-wagen som gjør at den treffer midt i hjerterota til mange. Den kantede designen gir et uttrykk for noe som er pragmatisk, effektivt og jordnært, og dette ville ikke Mercedes rote til da de skulle lansere en helt ny modell.

Men den er helt ny?
Ja, den er helt ny. Det vil si; dørhåndtakene, dekselet for reservehjulet og spylerdysene for frontlyktene er beholdt fra den forrige – om ikke annet av rene nostalgiske grunner. Den umiskjennelige klunke-lyden når dørene lukkes er i aller høyeste grad fortsatt til stede, og bærer alene mye av karakteren til G-wagen. Anti-soft-close, rett og slett.

Selv om oppskriften er velkjent – rammebygg, tre differensialsperrer, kantete karosseri og så videre – er alle komponenter nye. En av offroad-ingeniørene til Mercedes bekrefter at selv diffsperrene er nyutviklede.

Hva slags motorer kan man få?
Er du vant til militær-G-ene har du kanskje ikke minner om en bil som er særlig rask. Men nye G-wagen er det. For til lansering er det to motorer som er tilgjengelig, begge V8-ere.

I G500 snakker vi om 422 hestekrefter, men den nesten samme motoren i AMG G63 er skremt opp til 585 hestekrefter. Det er nok til å få bilen til å steile når det gis full pinne fra lav fart.

Begge motorene er på fire liter, og deler blokk og turbokonfigurasjon med sneglehusene plassert «inni» V-sporet mellom sylinderbankene – men AMG-motoren har naturligvis en del egne løsninger for å med rette kunne kalle seg en AMG-motor.

AMG-en har dessuten sidepipes med endestusser som stikker ut foran bakhjulene. Kult.

Men kjører den noe bedre enn før?
Absolutt! Mye av den verste kassefølelsen er dempet. Krenger det i svinger? Javisst, og styringen er i beste fall bare «OK», selv i AMG-en. Men den føles ikke like høy og smal som forgjengeren.

Støyen fra motor og vei er i all hovedsak filtrert helt ut, men vindstøyen er bare nødt til å bli noe sjenerende på en slik kasse – det kantete karosseriet lager så mye turbulens at bilen nærmest burde være forbudt å kjøre i nærheten av flyplasser.

Offroad, da?
Denne trives jo omtrent bedre utenfor enn på veien. Med forbedrede angrepsvinkler både foran og bak, i tillegg til økt vadedybde (nå 700 mm) bør ikke litt ujevnt terreng skremme G-wagen særlig. De tre låsbare diffsperrene kombinert med lavgir gjør at G-wagen tar seg opp og ned i områder det knapt er mulig å gå selv.

Hva med plassen?
Dette er fortsatt ikke en veldig stor bil – den bare virker sånn – men baksetepassasjerene har det langt bedre i 464-en sammenlignet med i forgjengeren. Det, kombinert med lemping av hestekraft-avgiften blant annet, har gjort at personbil-utgaven nå står for 50 prosent av norske forhåndsbestillinger på G-wagen.

For å sette det i perspektiv: De siste seks årene har personbilandelen på G-klasse vært fem prosent. Fem!

Bare V8-ere … Dette må da koste skjorta?
Å, ja. Både skjorta og mye av buksa også. Vi snakker drøyt 1,9 millioner for G500 – og 2,5 for AMG G63!

Men, det kommer garantert rimeligere varianter ganske snart. Dieselmotorer er uunngåelig i en slik bil, Mercedes’ nye rekkeseksere finner nok veien inn i 464 før vi vet ordet av det. En G350d høres ut som et deilig verktøy for både business og pleasure.

--

FAKTA Mercedes G-klasse
  G500 AMG G63

Motor:

3982 ccm V8, biturbo 

Effekt:

310 kW (422 hk)
v/5250-5500 o/min.

430 kW (585 hk)
v/6000 o/min. 

Dreiemoment:

610 Nm v/2250-4750 o/min.

850 Nm v/2500-3500 o/min.
Drivlinje: 9A, firehjulsdrift 9A (twin-clutch), firehjulsdrift

Mål LxBxH:

481x193x196 cm

487x198x196

Akselavstand:

289,0 cm

Egenvekt:

2429 kg

2485 kg

Tillatt totalvekt:

3150 kg

3200 kg

Bagasjerom:

454-1941 liter (VDA)

Aks. 0-100 km/t:

5,9 sek.

4,5 sek.

Toppfart:

210 km/t

220 km/t*

Snittforbruk
(oppgitt NEDC):

1,15 l/mil

13,1 l/mil

CO2:

263 g/km

299 g/km

Pris fra:

kr. 1.942.900 (personbil
kr. 1.397.900 (varebil)

kr. 2.532.900 (personbil)
kr. 1.857.900 (varebil)

*: Kan økes til 240 km/t med AMG Driver's Package


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde1
BMW 7-serie oppgraderes
BMW har i dag presentert en oppgradert utgave av sin luksuriøse 7-serie. Lokasjonen for arrangementet var nok overraskende for enkelte.
Les mer
layid-bilde2
Hyundai presenterer ny racer
Hyundai viser en ny racerbil basert på Veloster. Den er tilpasset det internasjonale TCR-reglementet og skal i første omgang konkurrere i USA.
Les mer
layid-bilde3
Ford solgte mer enn én million F-serie i fjor
Gode tider i USA har gitt fart i salget av store biler. Fortsatt er Fords F-serie verdens soleklare pickup-vinner.
Les mer
layid-bilde4
Samleobjekt fra Subaru
Subaru benytter Detroit-utstillingen til å vise en spesialutgave av WRX.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Ny Ford Explorer, men ikke for Europa
Hybrid teknologi står sentralt når Ford nå lanserer sjette generasjon av den viktige SUV-en Explorer.
Les mer
layid-bilde6
Mustang Shelby til nye høyder
Med over 700 hester viser Ford sin hittil råeste Shelby Mustang på Detroit-utstillingen.
Les mer
layid-bilde7
Nissan med fremtidsglimt
Bilutstillinger og konsepter henger tett sammen. Til Detroit har Nissan med seg en futuristisk sportssedan.
Les mer


layid-bilde8
Supra er tilbake
Les mer
toppsak-bilde9
Elektrisk fra Cadillac
GMs luksusmerke har sluppet et par renderinger av noe som skal bli merkets første rene elbil.
Les mer
layid-bilde10
Første hybride Subaru
Les mer
layid-bilde11
Cadillac kompletterer SUV-linjen
Les mer
layid-bilde12
Nytt hint fra Lexus
Les mer
layid-bilde13
Mini-el med 350 km
Batterielektrisk mini-bil pleier å bety mini-rekkevidde. Når kinesiske Great Wall nå viser en bil på trehundreogfemti cm lengde, med like lang rekkevidde i kilometer, begynner det å bli spennende.
Les mer
layid-bilde14
Her er nye 911 Cabriolet
Bare seks uker etter at nye 911 Coupé debuterte i Los Angeles, følger den åpne utgaven etter.
Les mer
toppsak-bilde15
Første Range Rover Evoque i Norge
Mens I-Pace var den store nyheten fra Jaguar Land Rover i fjor, blir kompakt-SUV-en Range Rover Evoque årets store nyhet. Den nye modellen ble vist frem for pressen onsdag, mens de første kundebilene er ventet i mars/april.
Les mer
layid-bilde16
Zafira tilbake, i helt ny form
Les mer
layid-bilde17
Her er andre generasjon CLA
Les mer
layid-bilde18
To nye Leaf-modeller
Endelig lanseres Nissan Leaf med større batterikapasitet, men foreløpig i svært begrenset opplag og med lang leveringstid. Skjønt et halvt år kan vel også regnes som kort i dagens elbil-verden.
Les mer
layid-bilde19
Fra asfalt til røft terreng
Mange moderne SUV-er trives utvilsomt best på asfalt. Her har en Seat-tuner vist hva som er mulig med relativt enkle grep.
Les mer
layid-bilde20
Ny Supra, bilde for bilde
Toyota skal avduke sin nye Supra på Detroit-utstillingen om to uker. Men det lekker stadig ut bilder som viser hva vi har i vente.
Les mer
layid-bilde21
Ny Senna fra McLaren
Det er vel omtrent et år siden McLaren viste sin Senna-bil. Nå har en kunde bestilt en helt spesiell Senna variant av P1 GTR. For sikkerhets skyld døpt med Sennas kjælenavn, Beco, så det ikke skal bli forviklinger.
Les mer
layid-bilde22
Retro Mustang fra Russland
Et russisk selskap har laget en moderne drømmebil med klare referanser til en 1967 Ford Mustang Fastback.
Les mer
toppsak-bilde23
Gallakjolenes venn
Den nyeste Lincoln-modellen blander inne litt historie uten at det blir kvalmt. Møt et 80-års minne: Lincoln Continental.
Les mer
layid-bilde24
Zagato fullfører kvartetten
Aston Martin lovte fire spesialutgaver av Vanquish fra Zagato. Her er nummer fire, i endelig utgave.
Les mer
layid-bilde25
Klar for strengere krav
Mini har nå klargjort sine sprekeste modeller for nye utslippskrav.
Les mer
layid-bilde26
NIO lanserer sin andre SUV
Det går unna hos kinesiske NIO. Nå lanserer de sin endre SUV - ES6 blir en direkte utfordrer til BMWs kommende iX3.
Les mer
layid-bilde27
Rendyrket kjøreglede
Les mer
toppsak-bilde28
Symfoni for 12 sylindre
Nå har Aston Martin avslørt noe av det vi vanlig dødelige kan ha en viss glede av i forbindelse med den kommende Valkyrie. Låten. Wagner var ikke i nærheten.
Les mer
layid-bilde29
Skodas sporty SUV
Les mer
layid-bilde30
Karbon-egg
Königsegg har vist oss en Regera som er enda mer raffinert enn vanlig. Nakent karbon hele veien - med en finish de smarte svenskene har utviklet selv.
Les mer
layid-bilde31
Nissan med italiensk touch
Nissan bekrefter nå at de skal bygge en spesialutgave av GT-R i samarbeid med Italdesign. Selvsagt med en stiv prislapp.
Les mer
layid-bilde32
Fremtidens BMW
Det er verdenspremiere på BMW Vision iNEXT under den pågående bilmessen i Los Angeles. Konseptbilen gir innsikt i fremtidens personlige mobilitet.
Les mer
toppsak-bilde33
Golf 8, enda litt nærmere
Med en ny offisiell skisse er vi kommet enda litt tettere på neste års helt nye VW Golf.
Les mer
layid-bilde34
Skoda lanserer sin nye Scala
Les mer
layid-bilde35
Opels gjenbruks-konsept
Les mer
layid-bilde36
Kia e-Niro er snart her
NICE: 30 km kortere rekkevidde enn først oppgitt spiller ingen rolle for de 6000 som står i kø for å sikre seg Kia e-Niro så lenge bruksrekkevidden fortsatt er rundt 400 km for denne kompakt-elbilen.
Les mer
layid-bilde37
Lys i tunnelen for potensielle Tesla-eiere
Noen av dem har stått på venteliste et par år. Snart kan de som står øverst på reservasjonslisten for Tesla Model 3 få lov å bestille bilen.
Les mer
layid-bilde38
Jeep med plan
Det er visstnok mange som har lengtet etter den. Og nå kom Jeep endelig med produktet. En Wrangler med plan.
Les mer