img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
18 bilder i galleri
Nye G-klasse prøvekjørt
Joda, denne bilen er faktisk helt ny. Vi har prøvekjørt nye Mercedes-Benz G-klasse.

Hva er dette?
Dette er G-wagen! Det er få biler så mange nordmenn har vært involvert med på en eller annen måte. Gjennom mange års tjeneste i det norske forsvaret har G-wagen vært en stabil faktor (om enn ikke universalt likt av alle i kongens klær) både her til lands og utenfor.

G-wagen var opprinnelig et militærbil-prosjekt initiert av den daværende sjahen av Iran, og i 1979 var bilen klar for sivil bruk. Gjennom årene har G-wagen gjennomgått en rekke oppgraderinger, den største kom i 1990 med generasjon G463. Det er 463-en som endelig blir avløst av den nye G-wagen nå – døpt W464.

Den ser jo ut som før?
Ja, det er riktig – og selvsagt helt bevisst. Det er noe med G-wagen som gjør at den treffer midt i hjerterota til mange. Den kantede designen gir et uttrykk for noe som er pragmatisk, effektivt og jordnært, og dette ville ikke Mercedes rote til da de skulle lansere en helt ny modell.

Men den er helt ny?
Ja, den er helt ny. Det vil si; dørhåndtakene, dekselet for reservehjulet og spylerdysene for frontlyktene er beholdt fra den forrige – om ikke annet av rene nostalgiske grunner. Den umiskjennelige klunke-lyden når dørene lukkes er i aller høyeste grad fortsatt til stede, og bærer alene mye av karakteren til G-wagen. Anti-soft-close, rett og slett.

Selv om oppskriften er velkjent – rammebygg, tre differensialsperrer, kantete karosseri og så videre – er alle komponenter nye. En av offroad-ingeniørene til Mercedes bekrefter at selv diffsperrene er nyutviklede.

Hva slags motorer kan man få?
Er du vant til militær-G-ene har du kanskje ikke minner om en bil som er særlig rask. Men nye G-wagen er det. For til lansering er det to motorer som er tilgjengelig, begge V8-ere.

I G500 snakker vi om 422 hestekrefter, men den nesten samme motoren i AMG G63 er skremt opp til 585 hestekrefter. Det er nok til å få bilen til å steile når det gis full pinne fra lav fart.

Begge motorene er på fire liter, og deler blokk og turbokonfigurasjon med sneglehusene plassert «inni» V-sporet mellom sylinderbankene – men AMG-motoren har naturligvis en del egne løsninger for å med rette kunne kalle seg en AMG-motor.

AMG-en har dessuten sidepipes med endestusser som stikker ut foran bakhjulene. Kult.

Men kjører den noe bedre enn før?
Absolutt! Mye av den verste kassefølelsen er dempet. Krenger det i svinger? Javisst, og styringen er i beste fall bare «OK», selv i AMG-en. Men den føles ikke like høy og smal som forgjengeren.

Støyen fra motor og vei er i all hovedsak filtrert helt ut, men vindstøyen er bare nødt til å bli noe sjenerende på en slik kasse – det kantete karosseriet lager så mye turbulens at bilen nærmest burde være forbudt å kjøre i nærheten av flyplasser.

Offroad, da?
Denne trives jo omtrent bedre utenfor enn på veien. Med forbedrede angrepsvinkler både foran og bak, i tillegg til økt vadedybde (nå 700 mm) bør ikke litt ujevnt terreng skremme G-wagen særlig. De tre låsbare diffsperrene kombinert med lavgir gjør at G-wagen tar seg opp og ned i områder det knapt er mulig å gå selv.

Hva med plassen?
Dette er fortsatt ikke en veldig stor bil – den bare virker sånn – men baksetepassasjerene har det langt bedre i 464-en sammenlignet med i forgjengeren. Det, kombinert med lemping av hestekraft-avgiften blant annet, har gjort at personbil-utgaven nå står for 50 prosent av norske forhåndsbestillinger på G-wagen.

For å sette det i perspektiv: De siste seks årene har personbilandelen på G-klasse vært fem prosent. Fem!

Bare V8-ere … Dette må da koste skjorta?
Å, ja. Både skjorta og mye av buksa også. Vi snakker drøyt 1,9 millioner for G500 – og 2,5 for AMG G63!

Men, det kommer garantert rimeligere varianter ganske snart. Dieselmotorer er uunngåelig i en slik bil, Mercedes’ nye rekkeseksere finner nok veien inn i 464 før vi vet ordet av det. En G350d høres ut som et deilig verktøy for både business og pleasure.

--

FAKTA Mercedes G-klasse
  G500 AMG G63

Motor:

3982 ccm V8, biturbo 

Effekt:

310 kW (422 hk)
v/5250-5500 o/min.

430 kW (585 hk)
v/6000 o/min. 

Dreiemoment:

610 Nm v/2250-4750 o/min.

850 Nm v/2500-3500 o/min.
Drivlinje: 9A, firehjulsdrift 9A (twin-clutch), firehjulsdrift

Mål LxBxH:

481x193x196 cm

487x198x196

Akselavstand:

289,0 cm

Egenvekt:

2429 kg

2485 kg

Tillatt totalvekt:

3150 kg

3200 kg

Bagasjerom:

454-1941 liter (VDA)

Aks. 0-100 km/t:

5,9 sek.

4,5 sek.

Toppfart:

210 km/t

220 km/t*

Snittforbruk
(oppgitt NEDC):

1,15 l/mil

13,1 l/mil

CO2:

263 g/km

299 g/km

Pris fra:

kr. 1.942.900 (personbil
kr. 1.397.900 (varebil)

kr. 2.532.900 (personbil)
kr. 1.857.900 (varebil)

*: Kan økes til 240 km/t med AMG Driver's Package


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Mer om VW T-Cross
Den kommer ikke på markedet før neste vår, men nå kommer Volkswagen med flere avsløringer om kompakt-SUV-en T-Cross.
Les mer
layid-bilde1
Lanseringskalender 2018
Vi gir deg Norges mest komplette oversikt over store og små bilnyheter i 2018.
Les mer
layid-bilde2
Hyundai tror fullt og fast på brenselceller
Brenselceller oppfattes fortsatt som fremtidens bilteknologi når Hyundai nå lanserer Nexo, andre generasjon med hydrogen på tanken.
Les mer
layid-bilde3
Supra på Goodwood
Toyota har med seg en prototyp på nye Supra til Goodwood Festival of Speed denne helgen. Men vi kan vise seg mer enn Toyota gjør frivillig.
Les mer
layid-bilde4
Ny Wrangler: Et tilbakeblikk framover
Hvis du ikke vet hva en Wrangler er, så ikke tenk på det. Hvis du vet det, vil du fort finne ut at denne er enda Wranglere enn noen gang tidligere. Tilhenger-fraksjonen vil elske den.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Hyundai Kona: Flott elbil, laaang leveringstid
Hyundai Kona er virkelig en flott elbil. Men har du ikke skrevet kontrakt ennå, kan du ikke regne med å få bilen levert før i andre halvår 2020.
Les mer
layid-bilde6
Noe du lurer på om Honda CR-V?
Hondas CR-V var lenge verdens mest solgte SUV. Den posisjonen tapte den. Honda var også lenge et av de merkene på det norske marked med størst respekt. Det har vel også endret seg. Men nå kan vi kanskje få svar på noen spørsmål.
Les mer
layid-bilde7
Vito & Sprinter på strøm
Driving Event het det. Event var det jo, men Driving var det dårligere med.
Les mer


layid-bilde8
Snart på plass i Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Ny Wrangler-generasjon - spør i vei
Jeep Wrangler er vel noe av det mest klassiske i dette spesielle off road miljøet. Nå kommer en ny generasjon. Vi skal snart kjøre den. Noe du lurer på?
Les mer
layid-bilde10
Abt med massivt skyv
Les mer
layid-bilde11
GT-R uten grenser
Les mer
layid-bilde12
Sommer fra Fiat
Les mer
layid-bilde13
Sporty Insignia
Nå har Opel Norge mer konkret informasjon om Insignia GSi. På ett område ble vi litt overrasket.
Les mer
layid-bilde14
Viser e-tron-interiøret
Slik kommer det til å se ut bak rattet i Audis kommende elbil e-tron.
Les mer
toppsak-bilde15
Jeg er mer enn bare én ting
Den skal ikke vises før utpå høsten, men nå slipper Volkswagen den første offisielle informasjon om T-Cross.
Les mer
layid-bilde16
Hyundai forenkler
Les mer
layid-bilde17
Oslo-visitt for Bytes på hjul
Les mer
layid-bilde18
Ny Ford Focus på veien
PROVENCE: Ford lanserer fjerde generasjon Focus, mer sofistikert og komfortabel enn noen av sine forgjengere. Vi har kjørt den.
Les mer
layid-bilde19
Italiensk navn - britiske muskler
Med DBS Superleggera vekker Aston Martin et monster: 725 hestekrefter og 900 Nm i en super-GT.
Les mer
layid-bilde20
Jeg skal kjøre Peugeot 508 - noe du lurer på?
Mot slutten av uken kjører jeg nye Peugeot 508. Jeg regner med at du har mye å spørre om, og jeg skal gjøre mitt beste for å skaffe relevante svar.
Les mer
layid-bilde21
Audi puster på A4
Nå klargjøres 2019-modellene av Audi A4. Du skal være godt kjent med modellen for å oppdage endringene.
Les mer
layid-bilde22
Noe du lurer på om Ford Focus?
I morgen drar jeg til Frankrike for en første kjøretur med Fords nye Focus. Jeg tar gjerne med dine spørsmål til Ford-folket.
Les mer
toppsak-bilde23
Ny Koenigsegg-rekord?
Koenigsegg har satt mange rekorder opp gjennom årene. Nå har de satt en ny en: verdensrekord i ny-modell-teasing.
Les mer
layid-bilde24
Vintage, tre hjul og strøm
Spennende prosjekt fra Estland. En trehjuls elbil med masse design-spor tilbake til hyggelige tider. Angry Birds er involvert!
Les mer
layid-bilde25
Vekker Blazer til live
Den nye mellomklasse-SUV-en fra Chevrolet bringer et velkjent modellnavn frem fra glemselen.
Les mer
layid-bilde26
Toyota Camry tilbake - erstatter Avensis sedan
Etter 14 års fravær tar Toyota USA-suksessen Camry tilbake til Europa for å erstatte Avensis sedan og for konkurrere i klassen for store familiebiler. De første bilene ventes til Norge i andre kvartal neste år.
Les mer
layid-bilde27
Her er Volvos første USA-bil
Les mer
toppsak-bilde28
MX-5 oppdateres
Mazda har klargjort MX-5 etter nye utslippskriterier. Det har blant annet resultert i mer muskler.
Les mer
layid-bilde29
A1 har blitt tøffere i trynet
Les mer
layid-bilde30
Bytons andre
Byton, fersk deltaker i Tesla-klassen, har allerede vist modell nummer to - et halvt år etter den første. Og nå kommer de til Oslo.
Les mer
layid-bilde31
Suzuki tilbake til røttene
Suzuki har nå sluppet de første bilene av helt nye Jimny. Det lille sjarmtrollet er snart på vei mot Norge.
Les mer
layid-bilde32
Lekker Speedster for jubileum
Porsche markerer sitt 70-årsjubileum med utstilling og festiviteter. Og selvsagt har de også en spesialutgave å vise frem.
Les mer
toppsak-bilde33
Perfekt debut for BMW 8-serie
BMW har valgt en perfekt arena når de vekker 8-serien til live igjen etter 20 års fravær - Le Mans!
Les mer
layid-bilde34
Facelift for C-Klassen
Les mer
layid-bilde35
Alfa med to spesialer
Les mer
layid-bilde36
Peugeot viser ny 508 SW
Peugeot forteller nå at de skal vise andre generasjon 508 SW på Paris-utstillingen til høsten. Den kommer på markedet tidlig 2019.
Les mer
layid-bilde37
Familieracer i begrenset opplag
Aston Martin er tilbake på Le Mans for å forsvare fjorårets seier, og de har med seg en skikkelig familieracer.
Les mer
layid-bilde38
Aktiv Fiesta?
Nå har også Ford oppdaget at det visstnok er en attraksjon med biler som er løftet noen cm. Fiesta-utgaven en 19 mm høyere enn standard. Men gjør det at den er mer aktiv?
Les mer