img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
18 bilder i galleri
Nye G-klasse prøvekjørt
Joda, denne bilen er faktisk helt ny. Vi har prøvekjørt nye Mercedes-Benz G-klasse.

Hva er dette?
Dette er G-wagen! Det er få biler så mange nordmenn har vært involvert med på en eller annen måte. Gjennom mange års tjeneste i det norske forsvaret har G-wagen vært en stabil faktor (om enn ikke universalt likt av alle i kongens klær) både her til lands og utenfor.

G-wagen var opprinnelig et militærbil-prosjekt initiert av den daværende sjahen av Iran, og i 1979 var bilen klar for sivil bruk. Gjennom årene har G-wagen gjennomgått en rekke oppgraderinger, den største kom i 1990 med generasjon G463. Det er 463-en som endelig blir avløst av den nye G-wagen nå – døpt W464.

Den ser jo ut som før?
Ja, det er riktig – og selvsagt helt bevisst. Det er noe med G-wagen som gjør at den treffer midt i hjerterota til mange. Den kantede designen gir et uttrykk for noe som er pragmatisk, effektivt og jordnært, og dette ville ikke Mercedes rote til da de skulle lansere en helt ny modell.

Men den er helt ny?
Ja, den er helt ny. Det vil si; dørhåndtakene, dekselet for reservehjulet og spylerdysene for frontlyktene er beholdt fra den forrige – om ikke annet av rene nostalgiske grunner. Den umiskjennelige klunke-lyden når dørene lukkes er i aller høyeste grad fortsatt til stede, og bærer alene mye av karakteren til G-wagen. Anti-soft-close, rett og slett.

Selv om oppskriften er velkjent – rammebygg, tre differensialsperrer, kantete karosseri og så videre – er alle komponenter nye. En av offroad-ingeniørene til Mercedes bekrefter at selv diffsperrene er nyutviklede.

Hva slags motorer kan man få?
Er du vant til militær-G-ene har du kanskje ikke minner om en bil som er særlig rask. Men nye G-wagen er det. For til lansering er det to motorer som er tilgjengelig, begge V8-ere.

I G500 snakker vi om 422 hestekrefter, men den nesten samme motoren i AMG G63 er skremt opp til 585 hestekrefter. Det er nok til å få bilen til å steile når det gis full pinne fra lav fart.

Begge motorene er på fire liter, og deler blokk og turbokonfigurasjon med sneglehusene plassert «inni» V-sporet mellom sylinderbankene – men AMG-motoren har naturligvis en del egne løsninger for å med rette kunne kalle seg en AMG-motor.

AMG-en har dessuten sidepipes med endestusser som stikker ut foran bakhjulene. Kult.

Men kjører den noe bedre enn før?
Absolutt! Mye av den verste kassefølelsen er dempet. Krenger det i svinger? Javisst, og styringen er i beste fall bare «OK», selv i AMG-en. Men den føles ikke like høy og smal som forgjengeren.

Støyen fra motor og vei er i all hovedsak filtrert helt ut, men vindstøyen er bare nødt til å bli noe sjenerende på en slik kasse – det kantete karosseriet lager så mye turbulens at bilen nærmest burde være forbudt å kjøre i nærheten av flyplasser.

Offroad, da?
Denne trives jo omtrent bedre utenfor enn på veien. Med forbedrede angrepsvinkler både foran og bak, i tillegg til økt vadedybde (nå 700 mm) bør ikke litt ujevnt terreng skremme G-wagen særlig. De tre låsbare diffsperrene kombinert med lavgir gjør at G-wagen tar seg opp og ned i områder det knapt er mulig å gå selv.

Hva med plassen?
Dette er fortsatt ikke en veldig stor bil – den bare virker sånn – men baksetepassasjerene har det langt bedre i 464-en sammenlignet med i forgjengeren. Det, kombinert med lemping av hestekraft-avgiften blant annet, har gjort at personbil-utgaven nå står for 50 prosent av norske forhåndsbestillinger på G-wagen.

For å sette det i perspektiv: De siste seks årene har personbilandelen på G-klasse vært fem prosent. Fem!

Bare V8-ere … Dette må da koste skjorta?
Å, ja. Både skjorta og mye av buksa også. Vi snakker drøyt 1,9 millioner for G500 – og 2,5 for AMG G63!

Men, det kommer garantert rimeligere varianter ganske snart. Dieselmotorer er uunngåelig i en slik bil, Mercedes’ nye rekkeseksere finner nok veien inn i 464 før vi vet ordet av det. En G350d høres ut som et deilig verktøy for både business og pleasure.

--

FAKTA Mercedes G-klasse
  G500 AMG G63

Motor:

3982 ccm V8, biturbo 

Effekt:

310 kW (422 hk)
v/5250-5500 o/min.

430 kW (585 hk)
v/6000 o/min. 

Dreiemoment:

610 Nm v/2250-4750 o/min.

850 Nm v/2500-3500 o/min.
Drivlinje: 9A, firehjulsdrift 9A (twin-clutch), firehjulsdrift

Mål LxBxH:

481x193x196 cm

487x198x196

Akselavstand:

289,0 cm

Egenvekt:

2429 kg

2485 kg

Tillatt totalvekt:

3150 kg

3200 kg

Bagasjerom:

454-1941 liter (VDA)

Aks. 0-100 km/t:

5,9 sek.

4,5 sek.

Toppfart:

210 km/t

220 km/t*

Snittforbruk
(oppgitt NEDC):

1,15 l/mil

13,1 l/mil

CO2:

263 g/km

299 g/km

Pris fra:

kr. 1.942.900 (personbil
kr. 1.397.900 (varebil)

kr. 2.532.900 (personbil)
kr. 1.857.900 (varebil)

*: Kan økes til 240 km/t med AMG Driver's Package


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Citroëns kompakte SUV
I morgen skal vi møte Citroëns C5 Aircross for første gang i Europa. Er det noen spørsmål du vil stille om den, så kom igjen.
Les mer
layid-bilde1
Renere dieselmotorer i oppgradert Kia Sportage
For noen dager siden kunne du på BilNorge lese om 48-volt motorhjelp i Sportage. Nå opplyser Kia at de også oppgrader innpakningen.
Les mer
layid-bilde2
XV blir Subarus første ladbare
Subaru XV kommer som ladbar hybrid senere i år, men ikke til Norge foreløpig.
Les mer
layid-bilde3
Teslas minste med AWD
Tesla-sjef Elon Musk har sluppet spesifikasjoner for den firehjulsdrevne Model 3. Slik blir den.
Les mer
layid-bilde4
Lanseringskalender 2018
Vi gir deg Norges mest komplette oversikt over store og små bilnyheter i 2018.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Ut med et smell
Akkurat idet Aston Martin skal begynne leveringene av nye Vantage lar de den gamle gå ut med et smell. Dette er V600.
Les mer
layid-bilde6
Den glemte prisoppgangen - nå øker ladbare hybrider
Revidert Statsbudsjett bringer ingen nyheter på engangsavgiften. Dermed består budsjettforlikets avgiftsøkning på ladbare hybridbiler - her ser du hvilke ladbare hybridbiler du bør vurdere å kjøpe før 1. juli.
Les mer
layid-bilde7
Golf GTI med ekstra krutt
VW bruker Wörthersee-arrangementet til å vise en 290-hesters Golf GTI.
Les mer


layid-bilde8
Her er Cullinan
Les mer
toppsak-bilde9
El-Mercedes på vei mot lansering
I 2019 skal Mercedes lansere sin EQC, en el-drevet SUV. Men før den blir salgsklar må den gjennom omfattende tester - digitalt så vel som under realistiske forhold på vei.
Les mer
layid-bilde10
Strøm på luksustoppen
Les mer
layid-bilde11
Mer ekstrem BMW M5
Les mer
layid-bilde12
Brabham gjenopplives
Les mer
layid-bilde13
Ny Fiesta-variant på vei
I løpet av våren er Fiesta Active klar for Norge - en variant for dem som liker å sitte litt høyere.
Les mer
layid-bilde14
Buick med elektrisk soft-roader
På Beijing-utstillingen møtte Buick med to nyheter. Deres Enspire var den mest spennende. Elektrisk SUV på stylter. Og produksjonsbilen Velite 5 kommer til ny versjon.
Les mer
toppsak-bilde15
Nye G-klasse prøvekjørt
Joda, denne bilen er faktisk helt ny. Vi har prøvekjørt nye Mercedes-Benz G-klasse.
Les mer
layid-bilde16
Kia viser konkurrent til Hyundai
Les mer
layid-bilde17
Amerikansk bestselger endelig til Europa
Les mer
layid-bilde18
Flere detaljer om Audi e-tron
I løpet av de siste årene har Audi sluppet stadig flere detaljer om sin første elbil. Nå får vi vite rekkevidden.
Les mer
layid-bilde19
Lynk & Co utvider sortimentet
Lynk & Co er ikke som andre bilmerker. Heller ikke når det gjelder kommunikasjon.
Les mer
layid-bilde20
Den nærmer seg …
Det er mulig BMW synes vi bruker for lite spionbilder av den kommende åtteren - nå har de nemlig sluppet ut en bunke egne biler.
Les mer
layid-bilde21
Geely står på egne hjul
Det kommer kanskje overraskende på mange, men Geely er også et bilmerke med egne biler. I Beijing viste de oss litt av veien fremover.
Les mer
layid-bilde22
Lavida, en VW for Kina
Ny Lavida, Jettas fetter, er en flott VW du bare kan glemme i Norge. Den hadde premiere i Beijing, og skal bare selges i Kina.
Les mer
toppsak-bilde23
Pininfarina i kinesisk samarbeid
Det er åpenbart at Pininfarina føler seg hjemme i Kina. Nå fortsetter de å hjelpe den kinesiske HK-gruppen med å formere seg.
Les mer
layid-bilde24
Elektrisk over hele linjen
Volvo har lagt lanseringen av sin hybride XC40 til Beijing. Vi får ikke vite så mye om bilen, men nok til å spå den en lys fremtid.
Les mer
layid-bilde25
Mercedes strekker A-Klassen
Mercedes strekker seg langt for å tilfredsstille kundene i sitt viktigste marked.
Les mer
layid-bilde26
Audi lanserer sin første lange SUV
Audi benytter utstillingen i Beijing til å lansere en SUV som er skreddersydd for kinesiske behov.
Les mer
layid-bilde27
Elektrisk fra Honda
Les mer
toppsak-bilde28
Konsept baner vei for el-SUV
BMW har avduket Concept iX3 på bilutstillingen i Beijing. Dermed får vi et klart forvarsel for bayernes første el-SUV.
Les mer
layid-bilde29
Kanskje ikke for Hvermansen?
Les mer
layid-bilde30
Skoda på ambassadebesøk
Skoda dro mandag kveld lakenet av sin minste SUV under en lukket visning. I morgen skal den vises offentlig.
Les mer
layid-bilde31
VW Amarok med 258 hk
Volkswagen har oppgradert pickupen Amarok til 258 hk motor og priser bilen fra 514.900 kroner som varebil.
Les mer
layid-bilde32
Viser Maybach-SUV i Beijing for de ultrarike
Bentley Bentayga er allerede her, Rolls-Royce Cullinan kommer, og nå vurderer også Mercedes-Benz å bygge SUV for de aller rikeste av de rike.
Les mer
toppsak-bilde33
Første glimt av Brabham superbil
Det legendariske Brabham-navnet skal vekkes til live på en superbil som skal bygges i begrenset opplag.
Les mer
layid-bilde34
Ny Skoda … for Kina
Les mer
layid-bilde35
Laaang liste med fører-hjelp på Fords nye Focus
Les mer
layid-bilde36
Humor på tysk
SPLIT, KROATIA: Humor kan være så mangt, og den som sier at tyskerne ikke har noe - vel, den har kanskje prøvd stemmestyringen i nye A-klasse …
Les mer
layid-bilde37
Mercedes på Kina-strøm
Sammen med BYD har Daimler en virksomhet i Kina som det kommer elbiler fra. Her har de en ny, klar til Beijing-utstillingen.
Les mer
layid-bilde38
Her er nye Audi A6 Avant
Audi har i natt sluppet de første detaljer og bilder av nye A6 Avant. Bilene kommer til Norge på høsten.
Les mer