img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
18 bilder i galleri
Nye G-klasse prøvekjørt
Joda, denne bilen er faktisk helt ny. Vi har prøvekjørt nye Mercedes-Benz G-klasse.

Hva er dette?
Dette er G-wagen! Det er få biler så mange nordmenn har vært involvert med på en eller annen måte. Gjennom mange års tjeneste i det norske forsvaret har G-wagen vært en stabil faktor (om enn ikke universalt likt av alle i kongens klær) både her til lands og utenfor.

G-wagen var opprinnelig et militærbil-prosjekt initiert av den daværende sjahen av Iran, og i 1979 var bilen klar for sivil bruk. Gjennom årene har G-wagen gjennomgått en rekke oppgraderinger, den største kom i 1990 med generasjon G463. Det er 463-en som endelig blir avløst av den nye G-wagen nå – døpt W464.

Den ser jo ut som før?
Ja, det er riktig – og selvsagt helt bevisst. Det er noe med G-wagen som gjør at den treffer midt i hjerterota til mange. Den kantede designen gir et uttrykk for noe som er pragmatisk, effektivt og jordnært, og dette ville ikke Mercedes rote til da de skulle lansere en helt ny modell.

Men den er helt ny?
Ja, den er helt ny. Det vil si; dørhåndtakene, dekselet for reservehjulet og spylerdysene for frontlyktene er beholdt fra den forrige – om ikke annet av rene nostalgiske grunner. Den umiskjennelige klunke-lyden når dørene lukkes er i aller høyeste grad fortsatt til stede, og bærer alene mye av karakteren til G-wagen. Anti-soft-close, rett og slett.

Selv om oppskriften er velkjent – rammebygg, tre differensialsperrer, kantete karosseri og så videre – er alle komponenter nye. En av offroad-ingeniørene til Mercedes bekrefter at selv diffsperrene er nyutviklede.

Hva slags motorer kan man få?
Er du vant til militær-G-ene har du kanskje ikke minner om en bil som er særlig rask. Men nye G-wagen er det. For til lansering er det to motorer som er tilgjengelig, begge V8-ere.

I G500 snakker vi om 422 hestekrefter, men den nesten samme motoren i AMG G63 er skremt opp til 585 hestekrefter. Det er nok til å få bilen til å steile når det gis full pinne fra lav fart.

Begge motorene er på fire liter, og deler blokk og turbokonfigurasjon med sneglehusene plassert «inni» V-sporet mellom sylinderbankene – men AMG-motoren har naturligvis en del egne løsninger for å med rette kunne kalle seg en AMG-motor.

AMG-en har dessuten sidepipes med endestusser som stikker ut foran bakhjulene. Kult.

Men kjører den noe bedre enn før?
Absolutt! Mye av den verste kassefølelsen er dempet. Krenger det i svinger? Javisst, og styringen er i beste fall bare «OK», selv i AMG-en. Men den føles ikke like høy og smal som forgjengeren.

Støyen fra motor og vei er i all hovedsak filtrert helt ut, men vindstøyen er bare nødt til å bli noe sjenerende på en slik kasse – det kantete karosseriet lager så mye turbulens at bilen nærmest burde være forbudt å kjøre i nærheten av flyplasser.

Offroad, da?
Denne trives jo omtrent bedre utenfor enn på veien. Med forbedrede angrepsvinkler både foran og bak, i tillegg til økt vadedybde (nå 700 mm) bør ikke litt ujevnt terreng skremme G-wagen særlig. De tre låsbare diffsperrene kombinert med lavgir gjør at G-wagen tar seg opp og ned i områder det knapt er mulig å gå selv.

Hva med plassen?
Dette er fortsatt ikke en veldig stor bil – den bare virker sånn – men baksetepassasjerene har det langt bedre i 464-en sammenlignet med i forgjengeren. Det, kombinert med lemping av hestekraft-avgiften blant annet, har gjort at personbil-utgaven nå står for 50 prosent av norske forhåndsbestillinger på G-wagen.

For å sette det i perspektiv: De siste seks årene har personbilandelen på G-klasse vært fem prosent. Fem!

Bare V8-ere … Dette må da koste skjorta?
Å, ja. Både skjorta og mye av buksa også. Vi snakker drøyt 1,9 millioner for G500 – og 2,5 for AMG G63!

Men, det kommer garantert rimeligere varianter ganske snart. Dieselmotorer er uunngåelig i en slik bil, Mercedes’ nye rekkeseksere finner nok veien inn i 464 før vi vet ordet av det. En G350d høres ut som et deilig verktøy for både business og pleasure.

--

FAKTA Mercedes G-klasse
  G500 AMG G63

Motor:

3982 ccm V8, biturbo 

Effekt:

310 kW (422 hk)
v/5250-5500 o/min.

430 kW (585 hk)
v/6000 o/min. 

Dreiemoment:

610 Nm v/2250-4750 o/min.

850 Nm v/2500-3500 o/min.
Drivlinje: 9A, firehjulsdrift 9A (twin-clutch), firehjulsdrift

Mål LxBxH:

481x193x196 cm

487x198x196

Akselavstand:

289,0 cm

Egenvekt:

2429 kg

2485 kg

Tillatt totalvekt:

3150 kg

3200 kg

Bagasjerom:

454-1941 liter (VDA)

Aks. 0-100 km/t:

5,9 sek.

4,5 sek.

Toppfart:

210 km/t

220 km/t*

Snittforbruk
(oppgitt NEDC):

1,15 l/mil

13,1 l/mil

CO2:

263 g/km

299 g/km

Pris fra:

kr. 1.942.900 (personbil
kr. 1.397.900 (varebil)

kr. 2.532.900 (personbil)
kr. 1.857.900 (varebil)

*: Kan økes til 240 km/t med AMG Driver's Package


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Lanseringskalender 2018
Vi gir deg Norges mest komplette oversikt over store og små bilnyheter i 2018.
Les mer
layid-bilde1
BMW Z4 for Europa
Vi har fått noen glimt av nye BMW Z4, men skal du se den i levende live må du til Paris om et par uker der den har sin Europa-premiere. Ellers må du vente til den kommer på markedet neste år.
Les mer
layid-bilde2
Fremtid - med tilbakeblikk
Peugeot har i dag sluppet de første bildene av et lekkert konsept som skal vises på Paris-utstillingen neste måned. Budskapet er at autonome biler også kan ha sjel.
Les mer
layid-bilde3
Seat gjør en Kodiaq
Seat lanserer sin tredje SUV i løpet av et par år. Tarraco blir storebror i familien som fra før består av Arona og Ateca, og den har mye til felles med Skoda Kodiaq.
Les mer
layid-bilde4
Her er Audi e-tron, og prisen blir …
Audi har i natt avduket SUV-en nordmenn i tusentall står på venteliste for å kjøpe. Her får dere all viktig informasjon og norske priser.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Viktig tilskudd
I fjor solgte Lexus 1000 biler i Norge. Da sier det seg at en ny modell med et realistisk salgsmål på rundt 400 er et viktig tilskudd. Her er det nemlig volum som teller.
Les mer
layid-bilde6
BMW viser glimt av fremtiden
Med Vision iNext gir BMW oss et glimt av fremtidens autonome elbil. Produksjonsmodellen kommer i 2021.
Les mer
layid-bilde7
Villbass med innebygd røykmaskin
Dersom du har hørt om Rezvani, så er det nok sportsbilene deres du kjenner. Men de har tilbud til offroad-fraksjonen også.
Les mer


layid-bilde8
Opels nye lommerakett
Les mer
toppsak-bilde9
To spesialer på Yaris
Blant attraksjonene Toyota skal vise på Paris-utstillingen er en oppdatert Yaris. I tillegg byr de på to spesialutgaver.
Les mer
layid-bilde10
Her er DS3 Crossback
Les mer
layid-bilde11
Her er Kias ProCeed
Les mer
layid-bilde12
Ny Mercedes GLE
Les mer
layid-bilde13
Honda Villikke Mk. 5
Det er jo akkurat som Honda ikke vil. I Europa solgte de så vidt 75.000 biler første halvår i år. I Norge, snaue 500 og 0,6 % markedsandel. Det er i hvert fall ikke bilenes skyld.
Les mer
layid-bilde14
Sniktitt på nye M-SUV-er
De som var på DTM-løp på Nürburgring i helgen fikk se to nye M-modeller fra BMW, lett kamuflerte.
Les mer
toppsak-bilde15
Elbilenes Mercedes
Det er to år siden Daimler-sjefen, Dieter Zetsche, viste frem EQ-konseptet i Paris og erklærte at «nå slår vi på bryteren». Det tok ganske lang tid før lyset kom på.
Les mer
layid-bilde16
Hot X2 fra BMW
Les mer
layid-bilde17
Verdens raskeste SUV?
Les mer
layid-bilde18
BMW setter standarden
BMW røper nå detaljene rundt en ny ladbar hybrid X5. De som har irritert seg over kort elektrisk rekkevidde har virkelig noe å se frem til.
Les mer
layid-bilde19
Ny Forester, for by og land
Femte generasjon Subaru Forester er på vei, men den skal lanseres på et par andre kontinenter før Europa og Norge står for tur.
Les mer
layid-bilde20
Klassiker i ny innpakning
Det kan være vanskelig å glemme en ungdomsforelskelse. Automobili Amos kan gjenskape minnene i helt ny innpakning. Men det koster.
Les mer
layid-bilde21
Her er Mercedes EQC
I kveld har Mercedes dratt lakenet av sin første el-SUV. Mange nordmenn står allerede på venteliste for å få bilen i 2019.
Les mer
layid-bilde22
Her kommer en ny volumselger
Forrige uke fortalte Toyota at Corolla-navnet relanseres i Europa. I dag får vi et første glimt av varianten som blir mest populær i Norge.
Les mer
toppsak-bilde23
Gatesmart Lexus - Noe du lurer på?
Stockholm er fin by det, men SÅ fin? To store billanseringer på innsiden av 36 timer, det må vel være en slags rekord?
Les mer
layid-bilde24
Kompakt-Lexus rett rundt hjørnet
Den kompakte Lexusen har vi ikke behøvd å gjette oss til. Lexus viste den allerede for to år siden. Nå er den endelig på plass i produksjons-versjon.
Les mer
layid-bilde25
BMW søker oppmerksomhet
Det kan virke som BMW ønsker mer oppmerksomhet rundt sine prototyper. For andre gang på kort tid sender de oss egne «spionbilder».
Les mer
layid-bilde26
Lada med forsmak på ny Niva
Det er lenge siden vi ble lovet en ny Niva. I Moskva er nå konsept-versjonen avduket.
Les mer
layid-bilde27
Slik blir Renaults nye russer
Les mer
toppsak-bilde28
Comeback for Corolla
Etter snart 12 år er det slutt for Auris. I stedet bringer Toyota er av verdens mest kjente modellbetegnelser tilbake til Europa.
Les mer
layid-bilde29
Progressiv Luksus???
Les mer
layid-bilde30
Bugatti for svingene
Nå er Divo her - med andre ord: Bugatti har allerede begynt å lage spesialversjoner av Chiron.
Les mer
layid-bilde31
Kalashnikov på hjul
Army 2018-utstillingen i Moskva er et stykke unna Pebble Beach. Men vi finner da ganske spennendenyheter der også.
Les mer
layid-bilde32
Spennende Audi-konsept
Pebble Beach var opprinnelig ment å hedre bilhistorien. Audi er (heldigvis) også en av dem som ikke har forstått akkurat det.
Les mer
toppsak-bilde33
I Infinitis lekegrind
I fjor viste Infiniti sin Prototype 9 på Pebble Beach. Da er det logisk at vi får nummer 10 i år. Men bortsett fra at den er elektrisk og morsom forteller de ingen ting.
Les mer
layid-bilde34
Her er nye BMW Z4
Les mer
layid-bilde35
Første SUV med RS-logo
Les mer
layid-bilde36
Sniktitt på ny Renault
Snart er det bilutstilling i Moskva, og der skal Renault vise et konsept som på sikt skal i produksjon.
Les mer
layid-bilde37
Opel viser fremtid
Opel avslører nå flere detaljer om sin nye konseptbil. Den blir en kompakt SUV, og du klarer antagelig å gjette hva slags drivlinje den skal utstyres med.
Les mer
layid-bilde38
BMW pisker opp stemningen
En ny generasjon 3-serie er snart lanseringsklar. Nå skaper BMW oppmerksomhet - ved å sende ut egne «spionbilder» tatt på Nordsløyfa.
Les mer