img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
58 bilder i galleri
Kanskje ikke for Hvermansen?
Vi slapp selvfølgelig ikke unna. Mercedes fortsetter på sitt Maybach Ultimate Luxury-tema. Denne gang med en sedan på stylter. Sikkert en hit i Kina.

Først fikk vi altså Maybach Concept 6 på plenen på Pebble Beach sommeren 2016.

Den var rød og laaaaang, og jeg syntes den var vulgær da jeg fikk se den med egne øyne på Paris-utstillingen noen måneder etter.

Jeg ble ikke mye vennligere stemt da de tok med seg den blå cabrio-utgaven fra fjorårets Pebble til IAA i Frankfurt. Jeg skjønner simpelthen ikke poenget.

Men det er mulig jeg skal være litt mer tolerant i forhold til denne siste. Ikke at Maybach eller denne type biler opptar meg som annet enn kuriøse fenomener, men Daimler ber meg vurdere den, og da får jeg vel ta en titt da.

Jeg melder meg imidlertid helt ut når designsjefen hos Daimler, Gorden Wagener, begynner å legge ut om «Sensual Purity» igjen – hans påståtte designspråk. Det blir for pompøst.

Og akkurat poenget med Ultimate Luxury får jeg heller ikke til å stemme, det kommer garantert alltid til å være noe som er både ultimatere og luksuriøsere.

Men derfra og til selve bilen er det et stykke, og akkurat denne oppskriften forstår jeg.

Men hvorfor det tok så lang tid, skjønner jeg ikke helt. Spyker viste noe ganske tilsvarende i 2006 – en slags notchback / sedan på stylter. Full av SUV-gener og med en høy førerplass som på en kommandobru.

La oss ta med at Volvo også er blant dem som har jekket opp en sedan og så lar den sveve i overlegen avstand fra underlaget, med sin S60 Cross Country

Det eneste Maybach herved gjør, er å gjenoppfinne konseptet og plassere det i en helt annen klasse.

Gedigen
Og denne overklassen defineres først og fremst av 24-tommers turbinhjul med gummi på – alle andre dimensjoner forholder seg til dem, så dette er sikkert tungt og i hvert fall svært (526 x 211 x 176 cm – vekten har ingen sladret på.) Men ikke så svært, eller dominerende, at jeg får vondt i nakken.

Ikke av å se på bildene i hvert fall – denne syns jeg faktisk holder seg på den akseptable siden av flash. Selv om jeg kunne greid meg uten den langsgående folden over hele taket og ned der bak – denne vil aldri kunne bli noen Bugatti Atalantique uansett hvordan den prøver.

Og den blir åpenbart kjapp. De fire elmotorene leverer til sammen 550 kW, elektronisk begrenset toppfart på 250 km/t, gammeldags rekkevidde på litt over 500 kilometer. Kjapplading gir deg 100 kilometers rekkevidde på fem minutter.

Men sa jeg at jeg ikke ble direkte kvalm av eksteriøret? Interiøret, derimot…

Dersom du ikke liker rosa gull (kanskje vi heller skulle kalle fargen «oppdrettslaks» for å få det hele ned på jorda?), så se vekk nå.

For dette tipper!

Her er det vaffelmønstrede, hvite seter, det er en S-Klasse-type kommando-sentral med to svære skjermer og en høy sentral konsoll, og det er lysende blå elementer overalt for å minne deg om hvor elektrisk miljøvennlig du egentlig er.

Men uansett hvor øyet beveger seg blir det forstyrret av rosa gull. Overalt.

Et positivt innslag var derimot et smakfullt te-sett i baksetet (i stedet for vulgær spesialkjøler for Dom Perignon 1959 for eksempel).

Blomsterglass med friske blomster var det der bak også.

Det skulle ikke forundre meg om en slik bil – kanskje ikke så voldsom – allerede lå inne i Daimlers forretningsplaner for Kina. 



toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Mer om VW T-Cross
Den kommer ikke på markedet før neste vår, men nå kommer Volkswagen med flere avsløringer om kompakt-SUV-en T-Cross.
Les mer
layid-bilde1
Lanseringskalender 2018
Vi gir deg Norges mest komplette oversikt over store og små bilnyheter i 2018.
Les mer
layid-bilde2
Hyundai tror fullt og fast på brenselceller
Brenselceller oppfattes fortsatt som fremtidens bilteknologi når Hyundai nå lanserer Nexo, andre generasjon med hydrogen på tanken.
Les mer
layid-bilde3
Supra på Goodwood
Toyota har med seg en prototyp på nye Supra til Goodwood Festival of Speed denne helgen. Men vi kan vise seg mer enn Toyota gjør frivillig.
Les mer
layid-bilde4
Ny Wrangler: Et tilbakeblikk framover
Hvis du ikke vet hva en Wrangler er, så ikke tenk på det. Hvis du vet det, vil du fort finne ut at denne er enda Wranglere enn noen gang tidligere. Tilhenger-fraksjonen vil elske den.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Hyundai Kona: Flott elbil, laaang leveringstid
Hyundai Kona er virkelig en flott elbil. Men har du ikke skrevet kontrakt ennå, kan du ikke regne med å få bilen levert før i andre halvår 2020.
Les mer
layid-bilde6
Noe du lurer på om Honda CR-V?
Hondas CR-V var lenge verdens mest solgte SUV. Den posisjonen tapte den. Honda var også lenge et av de merkene på det norske marked med størst respekt. Det har vel også endret seg. Men nå kan vi kanskje få svar på noen spørsmål.
Les mer
layid-bilde7
Vito & Sprinter på strøm
Driving Event het det. Event var det jo, men Driving var det dårligere med.
Les mer


layid-bilde8
Snart på plass i Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Ny Wrangler-generasjon - spør i vei
Jeep Wrangler er vel noe av det mest klassiske i dette spesielle off road miljøet. Nå kommer en ny generasjon. Vi skal snart kjøre den. Noe du lurer på?
Les mer
layid-bilde10
Abt med massivt skyv
Les mer
layid-bilde11
GT-R uten grenser
Les mer
layid-bilde12
Sommer fra Fiat
Les mer
layid-bilde13
Sporty Insignia
Nå har Opel Norge mer konkret informasjon om Insignia GSi. På ett område ble vi litt overrasket.
Les mer
layid-bilde14
Viser e-tron-interiøret
Slik kommer det til å se ut bak rattet i Audis kommende elbil e-tron.
Les mer
toppsak-bilde15
Jeg er mer enn bare én ting
Den skal ikke vises før utpå høsten, men nå slipper Volkswagen den første offisielle informasjon om T-Cross.
Les mer
layid-bilde16
Hyundai forenkler
Les mer
layid-bilde17
Oslo-visitt for Bytes på hjul
Les mer
layid-bilde18
Ny Ford Focus på veien
PROVENCE: Ford lanserer fjerde generasjon Focus, mer sofistikert og komfortabel enn noen av sine forgjengere. Vi har kjørt den.
Les mer
layid-bilde19
Italiensk navn - britiske muskler
Med DBS Superleggera vekker Aston Martin et monster: 725 hestekrefter og 900 Nm i en super-GT.
Les mer
layid-bilde20
Jeg skal kjøre Peugeot 508 - noe du lurer på?
Mot slutten av uken kjører jeg nye Peugeot 508. Jeg regner med at du har mye å spørre om, og jeg skal gjøre mitt beste for å skaffe relevante svar.
Les mer
layid-bilde21
Audi puster på A4
Nå klargjøres 2019-modellene av Audi A4. Du skal være godt kjent med modellen for å oppdage endringene.
Les mer
layid-bilde22
Noe du lurer på om Ford Focus?
I morgen drar jeg til Frankrike for en første kjøretur med Fords nye Focus. Jeg tar gjerne med dine spørsmål til Ford-folket.
Les mer
toppsak-bilde23
Ny Koenigsegg-rekord?
Koenigsegg har satt mange rekorder opp gjennom årene. Nå har de satt en ny en: verdensrekord i ny-modell-teasing.
Les mer
layid-bilde24
Vintage, tre hjul og strøm
Spennende prosjekt fra Estland. En trehjuls elbil med masse design-spor tilbake til hyggelige tider. Angry Birds er involvert!
Les mer
layid-bilde25
Vekker Blazer til live
Den nye mellomklasse-SUV-en fra Chevrolet bringer et velkjent modellnavn frem fra glemselen.
Les mer
layid-bilde26
Toyota Camry tilbake - erstatter Avensis sedan
Etter 14 års fravær tar Toyota USA-suksessen Camry tilbake til Europa for å erstatte Avensis sedan og for konkurrere i klassen for store familiebiler. De første bilene ventes til Norge i andre kvartal neste år.
Les mer
layid-bilde27
Her er Volvos første USA-bil
Les mer
toppsak-bilde28
MX-5 oppdateres
Mazda har klargjort MX-5 etter nye utslippskriterier. Det har blant annet resultert i mer muskler.
Les mer
layid-bilde29
A1 har blitt tøffere i trynet
Les mer
layid-bilde30
Bytons andre
Byton, fersk deltaker i Tesla-klassen, har allerede vist modell nummer to - et halvt år etter den første. Og nå kommer de til Oslo.
Les mer
layid-bilde31
Suzuki tilbake til røttene
Suzuki har nå sluppet de første bilene av helt nye Jimny. Det lille sjarmtrollet er snart på vei mot Norge.
Les mer
layid-bilde32
Lekker Speedster for jubileum
Porsche markerer sitt 70-årsjubileum med utstilling og festiviteter. Og selvsagt har de også en spesialutgave å vise frem.
Les mer
toppsak-bilde33
Perfekt debut for BMW 8-serie
BMW har valgt en perfekt arena når de vekker 8-serien til live igjen etter 20 års fravær - Le Mans!
Les mer
layid-bilde34
Facelift for C-Klassen
Les mer
layid-bilde35
Alfa med to spesialer
Les mer
layid-bilde36
Peugeot viser ny 508 SW
Peugeot forteller nå at de skal vise andre generasjon 508 SW på Paris-utstillingen til høsten. Den kommer på markedet tidlig 2019.
Les mer
layid-bilde37
Familieracer i begrenset opplag
Aston Martin er tilbake på Le Mans for å forsvare fjorårets seier, og de har med seg en skikkelig familieracer.
Les mer
layid-bilde38
Aktiv Fiesta?
Nå har også Ford oppdaget at det visstnok er en attraksjon med biler som er løftet noen cm. Fiesta-utgaven en 19 mm høyere enn standard. Men gjør det at den er mer aktiv?
Les mer