img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
22 bilder i galleri
Humor på tysk
SPLIT, KROATIA: Humor kan være så mangt, og den som sier at tyskerne ikke har noe – vel, den har kanskje prøvd stemmestyringen i nye A-klasse …

Tysk humor. Det finnes mange myter om tysk humor – ikke minst myten om at tyskerne ikke har det. Det er helt feil. Tegneserien Nichlustig er et godt bevis på det motsatte, for eksempel. Eller sketch-serien Knallerfrauen med Martina Hill. Og hva med reklameplakatene på Frankfurt flyplass som annonserer med «ta de beste plassene» i parkeringshuset, og bruker fordommen om at tyskerne alltid er tidlig ved bassenget i Syden og legger håndduken sin på solsengene? Glimrende.

Og Mercedes da. De har faktisk godt med humor selv. Akkurat som navnet Nichlustig – som bokstavelig talt betyr «ikke morsomt» –  er det med en solid dose selvironi at Mercedes lanserte A-klassen med en diger tre-elg på plass. Symbolikken? Den første A-klassen ble verdensberømt (eller verdensberyktet?) da den veltet i Teknikens Världs kjente elgtest, og dermed ble den første bilen med ESP som standardutstyr (skyt meg ikke om jeg tar feil – verdens første-påstander er skumle).

Totalt sett tjente nok Mercedes på hele oppstyret.

Elg-vits?
Når jeg nå endelig får muligheten til å kjøre nye A-klasse, den fjerde i rekken, er det også på sin plass å sjekke om bilen har humor. Stemmesystemet i Mercedes’ nye multimedieløsning MBUX er enda ikke lansert på norsk, men la meg oversette humor-forsøket:

- Hey, Mercedes! sier jeg mens jeg ratter rundt på kroatiske landeveier.

-Hva kan jeg hjelpe deg med? svarer hun.

- Fortell meg en vits!

Nå er jeg spent. Blir det en elg-vits? Kanskje et tørt britisk ordspill? Hmm. Mercedesen svarer:

- Nei, jeg er for opptatt med å se på veien.

Okei. Der var vi tilbake til den tyske hverdagen igjen, ja.

Siri-teknologi
Når det er sagt: Stemmestyringen til MBUX er blitt vesentlig bedre enn før. Nå er den på nivå med de kjente teknologigigantene Apple, Microsoft og så videre.

(Fun fact: Det er selskapet Nuance som står bak stemmegjenkjenningen i MBUX. Det var de som sto bak teknologien til Apples Siri også.)

Fryser du? Da kan du fortelle bilen det, så justerer den temperaturen. I stedet for at du må lære deg konkrete kommandoer, lærer systemet fortløpende basert på de beskjeder du måtte finne på å gi. «Jeg fryser», «det er kaldt her», «skru opp varmen», og så videre.

Jeg skal ikke gå altfor dypt inn i selve MBUX her – det meste som er nytt kan du lese i denne artikkelen – men la meg bare si at det fungerer veldig godt. Mange smarte løsninger (om enn litt mange undermenyer) og en touchpad som fungerer overraskende bra som erstatning for det tradisjonelle styrehjulet Mercedes har brukt til nå.

Knapperatt
Bak rattet i A-klassen kan jeg nyte et herlig interiør. I denne bilklassen er det min definitive favoritt for tiden. Det får Audi A3-interiøret til å se tomt og pregløst ut, mens BMW 1-serie fremstår som regelrett gammeldags til sammenligning. Lexus CT200h er i nærheten hva byggekvalitet og ergonomi gjelder, men Mercedes trumfer samtlige.

Apropos ratt: Det er hentet fra nye S-klasse, og er kanskje interiørets svakeste punkt. Knappebombardementet gjør ikke den praktiske bruken noen tjenester, og det at de har flyttet cruise control-styringen til rattknapper i stedet for en dedikert spak, er en grov feilvurdering i mine øyne.

Heldigvis er primærfunksjonen til rattet ganske fornøyelig, nemlig å styre bilen. Plattformen til nye A-klasse er en modifisert utgave av den utgående A-klassens, med litt lengre akselavstand for bedre plass og komfort.

Dette var to av de største ankepunktene til utgående modell, sammen med et gammeldags interiør, og det er tydelig at det er her Mercedes har lagt innsatsen.

Plassen i baksetet er bedre enn før, og innlastingen til bagasjerommet er gjort bredere. Samtidig er kjørekomforten på et mye høyere nivå, både fra understell og støy. Støynivået har gått fra småbil-typisk til Mercedes-typisk. Det er et stort løft.

Tre motorer
Det er tre motorer tilgjengelig ved lansering: A200 og A250 med bensinmotor, pluss den dieselmotoriserte A180. Dieselmotoren har 116 hestekrefter. Ikke spesielt sprekt, og det merkes. Denne burde kanskje fått navnet A116 i stedet.

A200 er nok midt i smørøyet for norske forhold. Fartsressursene er godkjent, men selv med 163 hestekrefter føles den ikke overveldende sprek. Kanskje er det fordi den økte komforten blender fartsfølelsen noe. Den særdeles uinspirerende motorlyden hjelper heller ikke. Den høres japansk ut.

A250 kan ikke bare skryte av hele 224 hestekrefter, men også skikkelig multi-link bakstilling. De andre motorene må nøye seg med torsjonsstag. Likevel: Det er ikke veldig mye forskjell i kjørefølelsen på de to understellene. Litt fastere returdemping på A250-en, ja – men ikke nok til at dette skal være utløsende grunn til å bruke de 90.000 kronene en 250 koster over 200-en.

Legg til at A200 i sommermånedene nå koster 399.900 som introduksjonstilbud i påvente av en A180 (kommer til høsten), allerede godt utstyrt, så er det lett å skjønne at dette er veien å gå for de som vil ha A-klasse.

A-klasse revolusjonerer ikke denne bilklassen, men MBUX-systemet overbeviser kraftig og komfortnivået i Mercedes’ minstemann har fått et solid løft.

--

Spørsmål fra dere lesere:

Hva vet vi om AMG-utgavene?
Fint lite foreløpig, annet enn at det garantert kommer. Ryktebørsen snakker om A35 og A45 AMG. Begge vil nok være trimmede 2-litere, hvor sistnevnte havner på rundt 400 hestekrefter.

Kommer det en CLA, og når?
Det kommer garantert en CLA, men når vet vi ikke. Mercedes bekrefter at det skal komme til sammen åtte modeller basert på A-klassen. I dag har vi fem: A-klasse, GLA, CLA, CLA Shooting Brake og B-klasse.

Blir det elektrifiserte A-klasser?
Ja! Det kommer en hybrid, og etter alle solemerker også ladbar hybrid. En ren el-variant vil ikke Mercedes snakke om foreløpig, men bli ikke overrasket om det dukker opp en EQ A i 2019 eller 2020.

--

FAKTA Mercedes A-klasse
  A200 (man./aut.) A250 A180d

Motor:

4-syl. turbobensin,
1332 cm³

4-syl. turbobensin
1991 cm³
4-syl. turbodiesel
1461 cm³

Effekt:

120 kW (163 hk)
v/5500 o/min.

165 kW (224 hk)
v/5500 o/min. 
85 kW (116 hk)
v/ 4000 o/min.

Dreiemoment:

250 Nm v/1620 o/min.

350 Nm v/1800 o/min. 260 Nm v/ 1750-2500 o/min.
Drivlinje: 6M/7A, forhjulsdrift 7A, forhjulsdrift

Mål LxBxH:

441x180x144 cm

Akselavstand:

272,9 cm

Egenvekt:

1355/1375 kg

1455 kg 1445

Tillatt totalvekt:

1870/1885 kg

1965 kg 1935 kg

Bagasjerom:

370-1210 liter (VDA)

370-1200 liter (VDA)

Aks. 0-100 km/t:

8,2/8,0 sek.

6,2 sek. 10,5 sek.

Toppfart:

225 km/t

250 km/t 202 km/t

Snittforbruk
(oppgitt NEDC):

0,58 / 0,25 l/mil

0,62 l/mil 0,41 l/mil

CO2:

133 / 120 g/km

141 g/km 108 g/km

Pris fra:

kr. 380.000 (aut.)

kr. 470.000 kr. 341.000

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Genesis gjør elbilen kompakt
Genesis er jo egentlig kjent som et luksusmerke som veldig ofte benytter målebåndet til Mercedes. Men til bilutstillingen i New York kommer de med en elbil som er virkelig kompakt.
Les mer
layid-bilde1
Nye motorer i Audi S5
Audi fortsetter elektrifiseringen og lanserer nye drivlinjer i S5 Coupé og Sportback.
Les mer
layid-bilde2
Aston Martins elektriske Rapide
Den britiske luksusbilprodusenten benytter Auto Shanghai til å vise frem en bil for noen få utvalgte. Rapide E skal nemlig bare bygges i 155 eksemplarer.
Les mer
layid-bilde3
Ny brobygger fra Mercedes
Til bilutstillingen i Shanghai har Mercedes med seg en ny konseptbil. Jeg kan love at den er på gata innen et års tid.
Les mer
layid-bilde4
En smak av fremtid
Audi viser et konsept i Shanghai som har lite med dagens virkelighet å gjøre.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Volkswagen viser sin nyeste ID.
På Shanghai-utstillingen som åpner om noen dager skal Volkswagen viser nok et eksempel på hva de kan bygge på sin elektriske plattform.
Les mer
layid-bilde6
Nye drivlinjer i Audis langturbiler
Når Audi nå lanserer nye utgaver av S6 og S7, har disse for første gang dieselmotor under panseret. Og de har realisert en teknologi vi fikk en smakebit av for flere år siden.
Les mer
layid-bilde7
Ny farge og nytt navn
Mitsubishi skal presentere en ny konseptbil på bilutstillingen i Shanghai. Men denne har vi sett før.
Les mer


layid-bilde8
Tesla utvider tilbudet
Les mer
toppsak-bilde9
Så lenge fikk Skoda briljere
Volkswagen vil fra høsten tilby en oppgradert e-Up med vesentlig mer rekkevidde enn dagens modell.
Les mer
layid-bilde10
Skoda etablerer reservasjonsliste
Les mer
layid-bilde11
G-Power overgår originalen
Les mer
layid-bilde12
Nå kommer Bentley
Les mer
layid-bilde13
ItaloKina inn i Europa
Ikke bare har italiensk-kinesiske DR overlevd i mer enn 10 år, nå skal de inn i resten av Europa også, og har med seg en spennende batterielektrisk bil på reisen.
Les mer
layid-bilde14
Zenvo med to premierer
Over 1000 hestekrefter er ikke interessant mer. Men 1000+ sammen med bare bakhjulsdrift - da begynner det å lukte skandinavisk bilbygging. Zenvo er den av de to man ikke tenker først på.
Les mer
toppsak-bilde15
Endelig - el-Forder
Ford har holdt elbilkortene tett til brystet. Nå er de vist fram og et av dem inneholder en familie-SUV med rekordrekkevidde - inntil 600 km. Ny Kuga blir også ladbar.
Les mer
layid-bilde16
Bileventyr fra Napoli
Les mer
layid-bilde17
Mini-bombe nærmer seg
Les mer
layid-bilde18
Rimacs populære styrkedråper
Rimac er ikke lenger bare en sær superbil fra Kroatia. Nesten alle med et ønske om å delta i øverste klasse henter elementer derfra nå.
Les mer
layid-bilde19
Overveldende Aston Martin
Hvor du enn snudde seg på Aston Martins stand i Genève dukket det opp noe som tok pusten fra deg. Det hele ble av typen «for godt til å være sant».
Les mer
layid-bilde20
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde21
Kia e-Soul: Lang rekke-vidde - ukjent pris
Norge er så tidlig ute med å lansere splitter ny Kia e-Soul med inntil 452 km WLTP-målt rekkevidde at prisen ikke er ferdigforhandlet.
Les mer
layid-bilde22
Seat varsler rimelige elbiler
Seat introduserer en ny, mindre elbilplattform og seks ladbare modeller.
Les mer
toppsak-bilde23
Ex-VW-topp gjør kinesisk el
Walter de Silva har du hørt mye om i disse spaltene. Så sluttet han som designsjef hos VW i 2015 og konsentrerte seg om dameføtter. Nå er han tilbake i bil igjen.
Les mer
layid-bilde24
Den tredje fra Aachen
Aachen er byen der Nissans elektriske NV 200 brukes som søppelbil og hvor to vellykkede elbil-startups allerede har sett dagens lys. Nå glipper den tredje med øynene.
Les mer
layid-bilde25
Kanskje litt for langt?
Selvfølgelig var Felix Eaton på plass i Genève igjen, med sin Eadon Green. Men årets nyhet hadde han nok dratt litt for langt. Rolls-Royce ble skikkelig sure.
Les mer
layid-bilde26
Gumpert med nye venner
Gumpert har vært mer eller mindre fast inventar i Genève siden 2006. Nå dukket han opp igjen, men denne gang med kompanjonger fra Kina og en gammel bekjent fra Japan.
Les mer
layid-bilde27
Nytt mål for sommerferien
Les mer
toppsak-bilde28
Oppgraderer HR-V
Honda er ute med en «ny» utgave av SUV-en HR-V.
Les mer
layid-bilde29
Hybrid-Outlander solgt med 9000 kroner i avgiftsrabatt
Les mer
layid-bilde30
Italdesign nærmere slekta
Årets skapning fra Italdesign var så jordnær at det er ingen grunn til å tro at den ikke kan tas alvorlig av eieren, Audi. Det har ikke alltid vært tilfelle.
Les mer
layid-bilde31
Audis definitive ikke-el
Det var litt morsomt. Audi skulle til de grader være så elektrifisert under pressedagene i Genève at de gjemte sin kuleste og mest eksklusive nyhet bak en låst dør.
Les mer
layid-bilde32
Her er Volvo XC40 Twin Engine
I dag åpner Volvo for salg av XC40 Twin Engine. Dermed tilbyr Volvo hybride drivlinjer til alle modellserier.
Les mer
toppsak-bilde33
Porsche lanserer Cayenne Coupé
Nå kommer et nytt alternativ for dem som ønsker en SUV med mest mulig sportslige egenskaper.
Les mer
layid-bilde34
Mot alle odds
Les mer
layid-bilde35
Lister glatter ut Knobbly
Les mer
layid-bilde36
Forsmak på 2-serie Gran Coupé
BMW har nå bekreftet en dårlig skjult hemmelighet - at de skal lansere en 2-serie Gran Coupé.
Les mer
layid-bilde37
Mercedes oppdaterer
I Genève presenterte Mercedes oppdaterte utgaver av GLC. Nå er turen kommet til GLC Coupè.
Les mer
layid-bilde38
Mitsubishi møter Sveits
Går det an å kalle en ganske spennende konseptbil for Engelberg? Åpenbart er det helt i orden hvis presentasjonen skjer i Sveits. Det syns i hvert fall Mitsubishi.
Les mer