img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
22 bilder i galleri
Humor på tysk
SPLIT, KROATIA: Humor kan være så mangt, og den som sier at tyskerne ikke har noe – vel, den har kanskje prøvd stemmestyringen i nye A-klasse …

Tysk humor. Det finnes mange myter om tysk humor – ikke minst myten om at tyskerne ikke har det. Det er helt feil. Tegneserien Nichlustig er et godt bevis på det motsatte, for eksempel. Eller sketch-serien Knallerfrauen med Martina Hill. Og hva med reklameplakatene på Frankfurt flyplass som annonserer med «ta de beste plassene» i parkeringshuset, og bruker fordommen om at tyskerne alltid er tidlig ved bassenget i Syden og legger håndduken sin på solsengene? Glimrende.

Og Mercedes da. De har faktisk godt med humor selv. Akkurat som navnet Nichlustig – som bokstavelig talt betyr «ikke morsomt» –  er det med en solid dose selvironi at Mercedes lanserte A-klassen med en diger tre-elg på plass. Symbolikken? Den første A-klassen ble verdensberømt (eller verdensberyktet?) da den veltet i Teknikens Världs kjente elgtest, og dermed ble den første bilen med ESP som standardutstyr (skyt meg ikke om jeg tar feil – verdens første-påstander er skumle).

Totalt sett tjente nok Mercedes på hele oppstyret.

Elg-vits?
Når jeg nå endelig får muligheten til å kjøre nye A-klasse, den fjerde i rekken, er det også på sin plass å sjekke om bilen har humor. Stemmesystemet i Mercedes’ nye multimedieløsning MBUX er enda ikke lansert på norsk, men la meg oversette humor-forsøket:

- Hey, Mercedes! sier jeg mens jeg ratter rundt på kroatiske landeveier.

-Hva kan jeg hjelpe deg med? svarer hun.

- Fortell meg en vits!

Nå er jeg spent. Blir det en elg-vits? Kanskje et tørt britisk ordspill? Hmm. Mercedesen svarer:

- Nei, jeg er for opptatt med å se på veien.

Okei. Der var vi tilbake til den tyske hverdagen igjen, ja.

Siri-teknologi
Når det er sagt: Stemmestyringen til MBUX er blitt vesentlig bedre enn før. Nå er den på nivå med de kjente teknologigigantene Apple, Microsoft og så videre.

(Fun fact: Det er selskapet Nuance som står bak stemmegjenkjenningen i MBUX. Det var de som sto bak teknologien til Apples Siri også.)

Fryser du? Da kan du fortelle bilen det, så justerer den temperaturen. I stedet for at du må lære deg konkrete kommandoer, lærer systemet fortløpende basert på de beskjeder du måtte finne på å gi. «Jeg fryser», «det er kaldt her», «skru opp varmen», og så videre.

Jeg skal ikke gå altfor dypt inn i selve MBUX her – det meste som er nytt kan du lese i denne artikkelen – men la meg bare si at det fungerer veldig godt. Mange smarte løsninger (om enn litt mange undermenyer) og en touchpad som fungerer overraskende bra som erstatning for det tradisjonelle styrehjulet Mercedes har brukt til nå.

Knapperatt
Bak rattet i A-klassen kan jeg nyte et herlig interiør. I denne bilklassen er det min definitive favoritt for tiden. Det får Audi A3-interiøret til å se tomt og pregløst ut, mens BMW 1-serie fremstår som regelrett gammeldags til sammenligning. Lexus CT200h er i nærheten hva byggekvalitet og ergonomi gjelder, men Mercedes trumfer samtlige.

Apropos ratt: Det er hentet fra nye S-klasse, og er kanskje interiørets svakeste punkt. Knappebombardementet gjør ikke den praktiske bruken noen tjenester, og det at de har flyttet cruise control-styringen til rattknapper i stedet for en dedikert spak, er en grov feilvurdering i mine øyne.

Heldigvis er primærfunksjonen til rattet ganske fornøyelig, nemlig å styre bilen. Plattformen til nye A-klasse er en modifisert utgave av den utgående A-klassens, med litt lengre akselavstand for bedre plass og komfort.

Dette var to av de største ankepunktene til utgående modell, sammen med et gammeldags interiør, og det er tydelig at det er her Mercedes har lagt innsatsen.

Plassen i baksetet er bedre enn før, og innlastingen til bagasjerommet er gjort bredere. Samtidig er kjørekomforten på et mye høyere nivå, både fra understell og støy. Støynivået har gått fra småbil-typisk til Mercedes-typisk. Det er et stort løft.

Tre motorer
Det er tre motorer tilgjengelig ved lansering: A200 og A250 med bensinmotor, pluss den dieselmotoriserte A180. Dieselmotoren har 116 hestekrefter. Ikke spesielt sprekt, og det merkes. Denne burde kanskje fått navnet A116 i stedet.

A200 er nok midt i smørøyet for norske forhold. Fartsressursene er godkjent, men selv med 163 hestekrefter føles den ikke overveldende sprek. Kanskje er det fordi den økte komforten blender fartsfølelsen noe. Den særdeles uinspirerende motorlyden hjelper heller ikke. Den høres japansk ut.

A250 kan ikke bare skryte av hele 224 hestekrefter, men også skikkelig multi-link bakstilling. De andre motorene må nøye seg med torsjonsstag. Likevel: Det er ikke veldig mye forskjell i kjørefølelsen på de to understellene. Litt fastere returdemping på A250-en, ja – men ikke nok til at dette skal være utløsende grunn til å bruke de 90.000 kronene en 250 koster over 200-en.

Legg til at A200 i sommermånedene nå koster 399.900 som introduksjonstilbud i påvente av en A180 (kommer til høsten), allerede godt utstyrt, så er det lett å skjønne at dette er veien å gå for de som vil ha A-klasse.

A-klasse revolusjonerer ikke denne bilklassen, men MBUX-systemet overbeviser kraftig og komfortnivået i Mercedes’ minstemann har fått et solid løft.

--

Spørsmål fra dere lesere:

Hva vet vi om AMG-utgavene?
Fint lite foreløpig, annet enn at det garantert kommer. Ryktebørsen snakker om A35 og A45 AMG. Begge vil nok være trimmede 2-litere, hvor sistnevnte havner på rundt 400 hestekrefter.

Kommer det en CLA, og når?
Det kommer garantert en CLA, men når vet vi ikke. Mercedes bekrefter at det skal komme til sammen åtte modeller basert på A-klassen. I dag har vi fem: A-klasse, GLA, CLA, CLA Shooting Brake og B-klasse.

Blir det elektrifiserte A-klasser?
Ja! Det kommer en hybrid, og etter alle solemerker også ladbar hybrid. En ren el-variant vil ikke Mercedes snakke om foreløpig, men bli ikke overrasket om det dukker opp en EQ A i 2019 eller 2020.

--

FAKTA Mercedes A-klasse
  A200 (man./aut.) A250 A180d

Motor:

4-syl. turbobensin,
1332 cm³

4-syl. turbobensin
1991 cm³
4-syl. turbodiesel
1461 cm³

Effekt:

120 kW (163 hk)
v/5500 o/min.

165 kW (224 hk)
v/5500 o/min. 
85 kW (116 hk)
v/ 4000 o/min.

Dreiemoment:

250 Nm v/1620 o/min.

350 Nm v/1800 o/min. 260 Nm v/ 1750-2500 o/min.
Drivlinje: 6M/7A, forhjulsdrift 7A, forhjulsdrift

Mål LxBxH:

441x180x144 cm

Akselavstand:

272,9 cm

Egenvekt:

1355/1375 kg

1455 kg 1445

Tillatt totalvekt:

1870/1885 kg

1965 kg 1935 kg

Bagasjerom:

370-1210 liter (VDA)

370-1200 liter (VDA)

Aks. 0-100 km/t:

8,2/8,0 sek.

6,2 sek. 10,5 sek.

Toppfart:

225 km/t

250 km/t 202 km/t

Snittforbruk
(oppgitt NEDC):

0,58 / 0,25 l/mil

0,62 l/mil 0,41 l/mil

CO2:

133 / 120 g/km

141 g/km 108 g/km

Pris fra:

kr. 380.000 (aut.)

kr. 470.000 kr. 341.000

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Mer om VW T-Cross
Den kommer ikke på markedet før neste vår, men nå kommer Volkswagen med flere avsløringer om kompakt-SUV-en T-Cross.
Les mer
layid-bilde1
Lanseringskalender 2018
Vi gir deg Norges mest komplette oversikt over store og små bilnyheter i 2018.
Les mer
layid-bilde2
Hyundai tror fullt og fast på brenselceller
Brenselceller oppfattes fortsatt som fremtidens bilteknologi når Hyundai nå lanserer Nexo, andre generasjon med hydrogen på tanken.
Les mer
layid-bilde3
Supra på Goodwood
Toyota har med seg en prototyp på nye Supra til Goodwood Festival of Speed denne helgen. Men vi kan vise seg mer enn Toyota gjør frivillig.
Les mer
layid-bilde4
Ny Wrangler: Et tilbakeblikk framover
Hvis du ikke vet hva en Wrangler er, så ikke tenk på det. Hvis du vet det, vil du fort finne ut at denne er enda Wranglere enn noen gang tidligere. Tilhenger-fraksjonen vil elske den.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Hyundai Kona: Flott elbil, laaang leveringstid
Hyundai Kona er virkelig en flott elbil. Men har du ikke skrevet kontrakt ennå, kan du ikke regne med å få bilen levert før i andre halvår 2020.
Les mer
layid-bilde6
Noe du lurer på om Honda CR-V?
Hondas CR-V var lenge verdens mest solgte SUV. Den posisjonen tapte den. Honda var også lenge et av de merkene på det norske marked med størst respekt. Det har vel også endret seg. Men nå kan vi kanskje få svar på noen spørsmål.
Les mer
layid-bilde7
Vito & Sprinter på strøm
Driving Event het det. Event var det jo, men Driving var det dårligere med.
Les mer


layid-bilde8
Snart på plass i Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Ny Wrangler-generasjon - spør i vei
Jeep Wrangler er vel noe av det mest klassiske i dette spesielle off road miljøet. Nå kommer en ny generasjon. Vi skal snart kjøre den. Noe du lurer på?
Les mer
layid-bilde10
Abt med massivt skyv
Les mer
layid-bilde11
GT-R uten grenser
Les mer
layid-bilde12
Sommer fra Fiat
Les mer
layid-bilde13
Sporty Insignia
Nå har Opel Norge mer konkret informasjon om Insignia GSi. På ett område ble vi litt overrasket.
Les mer
layid-bilde14
Viser e-tron-interiøret
Slik kommer det til å se ut bak rattet i Audis kommende elbil e-tron.
Les mer
toppsak-bilde15
Jeg er mer enn bare én ting
Den skal ikke vises før utpå høsten, men nå slipper Volkswagen den første offisielle informasjon om T-Cross.
Les mer
layid-bilde16
Hyundai forenkler
Les mer
layid-bilde17
Oslo-visitt for Bytes på hjul
Les mer
layid-bilde18
Ny Ford Focus på veien
PROVENCE: Ford lanserer fjerde generasjon Focus, mer sofistikert og komfortabel enn noen av sine forgjengere. Vi har kjørt den.
Les mer
layid-bilde19
Italiensk navn - britiske muskler
Med DBS Superleggera vekker Aston Martin et monster: 725 hestekrefter og 900 Nm i en super-GT.
Les mer
layid-bilde20
Jeg skal kjøre Peugeot 508 - noe du lurer på?
Mot slutten av uken kjører jeg nye Peugeot 508. Jeg regner med at du har mye å spørre om, og jeg skal gjøre mitt beste for å skaffe relevante svar.
Les mer
layid-bilde21
Audi puster på A4
Nå klargjøres 2019-modellene av Audi A4. Du skal være godt kjent med modellen for å oppdage endringene.
Les mer
layid-bilde22
Noe du lurer på om Ford Focus?
I morgen drar jeg til Frankrike for en første kjøretur med Fords nye Focus. Jeg tar gjerne med dine spørsmål til Ford-folket.
Les mer
toppsak-bilde23
Ny Koenigsegg-rekord?
Koenigsegg har satt mange rekorder opp gjennom årene. Nå har de satt en ny en: verdensrekord i ny-modell-teasing.
Les mer
layid-bilde24
Vintage, tre hjul og strøm
Spennende prosjekt fra Estland. En trehjuls elbil med masse design-spor tilbake til hyggelige tider. Angry Birds er involvert!
Les mer
layid-bilde25
Vekker Blazer til live
Den nye mellomklasse-SUV-en fra Chevrolet bringer et velkjent modellnavn frem fra glemselen.
Les mer
layid-bilde26
Toyota Camry tilbake - erstatter Avensis sedan
Etter 14 års fravær tar Toyota USA-suksessen Camry tilbake til Europa for å erstatte Avensis sedan og for konkurrere i klassen for store familiebiler. De første bilene ventes til Norge i andre kvartal neste år.
Les mer
layid-bilde27
Her er Volvos første USA-bil
Les mer
toppsak-bilde28
MX-5 oppdateres
Mazda har klargjort MX-5 etter nye utslippskriterier. Det har blant annet resultert i mer muskler.
Les mer
layid-bilde29
A1 har blitt tøffere i trynet
Les mer
layid-bilde30
Bytons andre
Byton, fersk deltaker i Tesla-klassen, har allerede vist modell nummer to - et halvt år etter den første. Og nå kommer de til Oslo.
Les mer
layid-bilde31
Suzuki tilbake til røttene
Suzuki har nå sluppet de første bilene av helt nye Jimny. Det lille sjarmtrollet er snart på vei mot Norge.
Les mer
layid-bilde32
Lekker Speedster for jubileum
Porsche markerer sitt 70-årsjubileum med utstilling og festiviteter. Og selvsagt har de også en spesialutgave å vise frem.
Les mer
toppsak-bilde33
Perfekt debut for BMW 8-serie
BMW har valgt en perfekt arena når de vekker 8-serien til live igjen etter 20 års fravær - Le Mans!
Les mer
layid-bilde34
Facelift for C-Klassen
Les mer
layid-bilde35
Alfa med to spesialer
Les mer
layid-bilde36
Peugeot viser ny 508 SW
Peugeot forteller nå at de skal vise andre generasjon 508 SW på Paris-utstillingen til høsten. Den kommer på markedet tidlig 2019.
Les mer
layid-bilde37
Familieracer i begrenset opplag
Aston Martin er tilbake på Le Mans for å forsvare fjorårets seier, og de har med seg en skikkelig familieracer.
Les mer
layid-bilde38
Aktiv Fiesta?
Nå har også Ford oppdaget at det visstnok er en attraksjon med biler som er løftet noen cm. Fiesta-utgaven en 19 mm høyere enn standard. Men gjør det at den er mer aktiv?
Les mer