img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
22 bilder i galleri
Humor på tysk
SPLIT, KROATIA: Humor kan være så mangt, og den som sier at tyskerne ikke har noe – vel, den har kanskje prøvd stemmestyringen i nye A-klasse …

Tysk humor. Det finnes mange myter om tysk humor – ikke minst myten om at tyskerne ikke har det. Det er helt feil. Tegneserien Nichlustig er et godt bevis på det motsatte, for eksempel. Eller sketch-serien Knallerfrauen med Martina Hill. Og hva med reklameplakatene på Frankfurt flyplass som annonserer med «ta de beste plassene» i parkeringshuset, og bruker fordommen om at tyskerne alltid er tidlig ved bassenget i Syden og legger håndduken sin på solsengene? Glimrende.

Og Mercedes da. De har faktisk godt med humor selv. Akkurat som navnet Nichlustig – som bokstavelig talt betyr «ikke morsomt» –  er det med en solid dose selvironi at Mercedes lanserte A-klassen med en diger tre-elg på plass. Symbolikken? Den første A-klassen ble verdensberømt (eller verdensberyktet?) da den veltet i Teknikens Världs kjente elgtest, og dermed ble den første bilen med ESP som standardutstyr (skyt meg ikke om jeg tar feil – verdens første-påstander er skumle).

Totalt sett tjente nok Mercedes på hele oppstyret.

Elg-vits?
Når jeg nå endelig får muligheten til å kjøre nye A-klasse, den fjerde i rekken, er det også på sin plass å sjekke om bilen har humor. Stemmesystemet i Mercedes’ nye multimedieløsning MBUX er enda ikke lansert på norsk, men la meg oversette humor-forsøket:

- Hey, Mercedes! sier jeg mens jeg ratter rundt på kroatiske landeveier.

-Hva kan jeg hjelpe deg med? svarer hun.

- Fortell meg en vits!

Nå er jeg spent. Blir det en elg-vits? Kanskje et tørt britisk ordspill? Hmm. Mercedesen svarer:

- Nei, jeg er for opptatt med å se på veien.

Okei. Der var vi tilbake til den tyske hverdagen igjen, ja.

Siri-teknologi
Når det er sagt: Stemmestyringen til MBUX er blitt vesentlig bedre enn før. Nå er den på nivå med de kjente teknologigigantene Apple, Microsoft og så videre.

(Fun fact: Det er selskapet Nuance som står bak stemmegjenkjenningen i MBUX. Det var de som sto bak teknologien til Apples Siri også.)

Fryser du? Da kan du fortelle bilen det, så justerer den temperaturen. I stedet for at du må lære deg konkrete kommandoer, lærer systemet fortløpende basert på de beskjeder du måtte finne på å gi. «Jeg fryser», «det er kaldt her», «skru opp varmen», og så videre.

Jeg skal ikke gå altfor dypt inn i selve MBUX her – det meste som er nytt kan du lese i denne artikkelen – men la meg bare si at det fungerer veldig godt. Mange smarte løsninger (om enn litt mange undermenyer) og en touchpad som fungerer overraskende bra som erstatning for det tradisjonelle styrehjulet Mercedes har brukt til nå.

Knapperatt
Bak rattet i A-klassen kan jeg nyte et herlig interiør. I denne bilklassen er det min definitive favoritt for tiden. Det får Audi A3-interiøret til å se tomt og pregløst ut, mens BMW 1-serie fremstår som regelrett gammeldags til sammenligning. Lexus CT200h er i nærheten hva byggekvalitet og ergonomi gjelder, men Mercedes trumfer samtlige.

Apropos ratt: Det er hentet fra nye S-klasse, og er kanskje interiørets svakeste punkt. Knappebombardementet gjør ikke den praktiske bruken noen tjenester, og det at de har flyttet cruise control-styringen til rattknapper i stedet for en dedikert spak, er en grov feilvurdering i mine øyne.

Heldigvis er primærfunksjonen til rattet ganske fornøyelig, nemlig å styre bilen. Plattformen til nye A-klasse er en modifisert utgave av den utgående A-klassens, med litt lengre akselavstand for bedre plass og komfort.

Dette var to av de største ankepunktene til utgående modell, sammen med et gammeldags interiør, og det er tydelig at det er her Mercedes har lagt innsatsen.

Plassen i baksetet er bedre enn før, og innlastingen til bagasjerommet er gjort bredere. Samtidig er kjørekomforten på et mye høyere nivå, både fra understell og støy. Støynivået har gått fra småbil-typisk til Mercedes-typisk. Det er et stort løft.

Tre motorer
Det er tre motorer tilgjengelig ved lansering: A200 og A250 med bensinmotor, pluss den dieselmotoriserte A180. Dieselmotoren har 116 hestekrefter. Ikke spesielt sprekt, og det merkes. Denne burde kanskje fått navnet A116 i stedet.

A200 er nok midt i smørøyet for norske forhold. Fartsressursene er godkjent, men selv med 163 hestekrefter føles den ikke overveldende sprek. Kanskje er det fordi den økte komforten blender fartsfølelsen noe. Den særdeles uinspirerende motorlyden hjelper heller ikke. Den høres japansk ut.

A250 kan ikke bare skryte av hele 224 hestekrefter, men også skikkelig multi-link bakstilling. De andre motorene må nøye seg med torsjonsstag. Likevel: Det er ikke veldig mye forskjell i kjørefølelsen på de to understellene. Litt fastere returdemping på A250-en, ja – men ikke nok til at dette skal være utløsende grunn til å bruke de 90.000 kronene en 250 koster over 200-en.

Legg til at A200 i sommermånedene nå koster 399.900 som introduksjonstilbud i påvente av en A180 (kommer til høsten), allerede godt utstyrt, så er det lett å skjønne at dette er veien å gå for de som vil ha A-klasse.

A-klasse revolusjonerer ikke denne bilklassen, men MBUX-systemet overbeviser kraftig og komfortnivået i Mercedes’ minstemann har fått et solid løft.

--

Spørsmål fra dere lesere:

Hva vet vi om AMG-utgavene?
Fint lite foreløpig, annet enn at det garantert kommer. Ryktebørsen snakker om A35 og A45 AMG. Begge vil nok være trimmede 2-litere, hvor sistnevnte havner på rundt 400 hestekrefter.

Kommer det en CLA, og når?
Det kommer garantert en CLA, men når vet vi ikke. Mercedes bekrefter at det skal komme til sammen åtte modeller basert på A-klassen. I dag har vi fem: A-klasse, GLA, CLA, CLA Shooting Brake og B-klasse.

Blir det elektrifiserte A-klasser?
Ja! Det kommer en hybrid, og etter alle solemerker også ladbar hybrid. En ren el-variant vil ikke Mercedes snakke om foreløpig, men bli ikke overrasket om det dukker opp en EQ A i 2019 eller 2020.

--

FAKTA Mercedes A-klasse
  A200 (man./aut.) A250 A180d

Motor:

4-syl. turbobensin,
1332 cm³

4-syl. turbobensin
1991 cm³
4-syl. turbodiesel
1461 cm³

Effekt:

120 kW (163 hk)
v/5500 o/min.

165 kW (224 hk)
v/5500 o/min. 
85 kW (116 hk)
v/ 4000 o/min.

Dreiemoment:

250 Nm v/1620 o/min.

350 Nm v/1800 o/min. 260 Nm v/ 1750-2500 o/min.
Drivlinje: 6M/7A, forhjulsdrift 7A, forhjulsdrift

Mål LxBxH:

441x180x144 cm

Akselavstand:

272,9 cm

Egenvekt:

1355/1375 kg

1455 kg 1445

Tillatt totalvekt:

1870/1885 kg

1965 kg 1935 kg

Bagasjerom:

370-1210 liter (VDA)

370-1200 liter (VDA)

Aks. 0-100 km/t:

8,2/8,0 sek.

6,2 sek. 10,5 sek.

Toppfart:

225 km/t

250 km/t 202 km/t

Snittforbruk
(oppgitt NEDC):

0,58 / 0,25 l/mil

0,62 l/mil 0,41 l/mil

CO2:

133 / 120 g/km

141 g/km 108 g/km

Pris fra:

kr. 380.000 (aut.)

kr. 470.000 kr. 341.000

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Lanseringskalender 2018
Vi gir deg Norges mest komplette oversikt over store og små bilnyheter i 2018.
Les mer
layid-bilde1
BMW Z4 for Europa
Vi har fått noen glimt av nye BMW Z4, men skal du se den i levende live må du til Paris om et par uker der den har sin Europa-premiere. Ellers må du vente til den kommer på markedet neste år.
Les mer
layid-bilde2
Fremtid - med tilbakeblikk
Peugeot har i dag sluppet de første bildene av et lekkert konsept som skal vises på Paris-utstillingen neste måned. Budskapet er at autonome biler også kan ha sjel.
Les mer
layid-bilde3
Seat gjør en Kodiaq
Seat lanserer sin tredje SUV i løpet av et par år. Tarraco blir storebror i familien som fra før består av Arona og Ateca, og den har mye til felles med Skoda Kodiaq.
Les mer
layid-bilde4
Her er Audi e-tron, og prisen blir …
Audi har i natt avduket SUV-en nordmenn i tusentall står på venteliste for å kjøpe. Her får dere all viktig informasjon og norske priser.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Viktig tilskudd
I fjor solgte Lexus 1000 biler i Norge. Da sier det seg at en ny modell med et realistisk salgsmål på rundt 400 er et viktig tilskudd. Her er det nemlig volum som teller.
Les mer
layid-bilde6
BMW viser glimt av fremtiden
Med Vision iNext gir BMW oss et glimt av fremtidens autonome elbil. Produksjonsmodellen kommer i 2021.
Les mer
layid-bilde7
Villbass med innebygd røykmaskin
Dersom du har hørt om Rezvani, så er det nok sportsbilene deres du kjenner. Men de har tilbud til offroad-fraksjonen også.
Les mer


layid-bilde8
Opels nye lommerakett
Les mer
toppsak-bilde9
To spesialer på Yaris
Blant attraksjonene Toyota skal vise på Paris-utstillingen er en oppdatert Yaris. I tillegg byr de på to spesialutgaver.
Les mer
layid-bilde10
Her er DS3 Crossback
Les mer
layid-bilde11
Her er Kias ProCeed
Les mer
layid-bilde12
Ny Mercedes GLE
Les mer
layid-bilde13
Honda Villikke Mk. 5
Det er jo akkurat som Honda ikke vil. I Europa solgte de så vidt 75.000 biler første halvår i år. I Norge, snaue 500 og 0,6 % markedsandel. Det er i hvert fall ikke bilenes skyld.
Les mer
layid-bilde14
Sniktitt på nye M-SUV-er
De som var på DTM-løp på Nürburgring i helgen fikk se to nye M-modeller fra BMW, lett kamuflerte.
Les mer
toppsak-bilde15
Elbilenes Mercedes
Det er to år siden Daimler-sjefen, Dieter Zetsche, viste frem EQ-konseptet i Paris og erklærte at «nå slår vi på bryteren». Det tok ganske lang tid før lyset kom på.
Les mer
layid-bilde16
Hot X2 fra BMW
Les mer
layid-bilde17
Verdens raskeste SUV?
Les mer
layid-bilde18
BMW setter standarden
BMW røper nå detaljene rundt en ny ladbar hybrid X5. De som har irritert seg over kort elektrisk rekkevidde har virkelig noe å se frem til.
Les mer
layid-bilde19
Ny Forester, for by og land
Femte generasjon Subaru Forester er på vei, men den skal lanseres på et par andre kontinenter før Europa og Norge står for tur.
Les mer
layid-bilde20
Klassiker i ny innpakning
Det kan være vanskelig å glemme en ungdomsforelskelse. Automobili Amos kan gjenskape minnene i helt ny innpakning. Men det koster.
Les mer
layid-bilde21
Her er Mercedes EQC
I kveld har Mercedes dratt lakenet av sin første el-SUV. Mange nordmenn står allerede på venteliste for å få bilen i 2019.
Les mer
layid-bilde22
Her kommer en ny volumselger
Forrige uke fortalte Toyota at Corolla-navnet relanseres i Europa. I dag får vi et første glimt av varianten som blir mest populær i Norge.
Les mer
toppsak-bilde23
Gatesmart Lexus - Noe du lurer på?
Stockholm er fin by det, men SÅ fin? To store billanseringer på innsiden av 36 timer, det må vel være en slags rekord?
Les mer
layid-bilde24
Kompakt-Lexus rett rundt hjørnet
Den kompakte Lexusen har vi ikke behøvd å gjette oss til. Lexus viste den allerede for to år siden. Nå er den endelig på plass i produksjons-versjon.
Les mer
layid-bilde25
BMW søker oppmerksomhet
Det kan virke som BMW ønsker mer oppmerksomhet rundt sine prototyper. For andre gang på kort tid sender de oss egne «spionbilder».
Les mer
layid-bilde26
Lada med forsmak på ny Niva
Det er lenge siden vi ble lovet en ny Niva. I Moskva er nå konsept-versjonen avduket.
Les mer
layid-bilde27
Slik blir Renaults nye russer
Les mer
toppsak-bilde28
Comeback for Corolla
Etter snart 12 år er det slutt for Auris. I stedet bringer Toyota er av verdens mest kjente modellbetegnelser tilbake til Europa.
Les mer
layid-bilde29
Progressiv Luksus???
Les mer
layid-bilde30
Bugatti for svingene
Nå er Divo her - med andre ord: Bugatti har allerede begynt å lage spesialversjoner av Chiron.
Les mer
layid-bilde31
Kalashnikov på hjul
Army 2018-utstillingen i Moskva er et stykke unna Pebble Beach. Men vi finner da ganske spennendenyheter der også.
Les mer
layid-bilde32
Spennende Audi-konsept
Pebble Beach var opprinnelig ment å hedre bilhistorien. Audi er (heldigvis) også en av dem som ikke har forstått akkurat det.
Les mer
toppsak-bilde33
I Infinitis lekegrind
I fjor viste Infiniti sin Prototype 9 på Pebble Beach. Da er det logisk at vi får nummer 10 i år. Men bortsett fra at den er elektrisk og morsom forteller de ingen ting.
Les mer
layid-bilde34
Her er nye BMW Z4
Les mer
layid-bilde35
Første SUV med RS-logo
Les mer
layid-bilde36
Sniktitt på ny Renault
Snart er det bilutstilling i Moskva, og der skal Renault vise et konsept som på sikt skal i produksjon.
Les mer
layid-bilde37
Opel viser fremtid
Opel avslører nå flere detaljer om sin nye konseptbil. Den blir en kompakt SUV, og du klarer antagelig å gjette hva slags drivlinje den skal utstyres med.
Les mer
layid-bilde38
BMW pisker opp stemningen
En ny generasjon 3-serie er snart lanseringsklar. Nå skaper BMW oppmerksomhet - ved å sende ut egne «spionbilder» tatt på Nordsløyfa.
Les mer