img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
22 bilder i galleri
Humor på tysk
SPLIT, KROATIA: Humor kan være så mangt, og den som sier at tyskerne ikke har noe – vel, den har kanskje prøvd stemmestyringen i nye A-klasse …

Tysk humor. Det finnes mange myter om tysk humor – ikke minst myten om at tyskerne ikke har det. Det er helt feil. Tegneserien Nichlustig er et godt bevis på det motsatte, for eksempel. Eller sketch-serien Knallerfrauen med Martina Hill. Og hva med reklameplakatene på Frankfurt flyplass som annonserer med «ta de beste plassene» i parkeringshuset, og bruker fordommen om at tyskerne alltid er tidlig ved bassenget i Syden og legger håndduken sin på solsengene? Glimrende.

Og Mercedes da. De har faktisk godt med humor selv. Akkurat som navnet Nichlustig – som bokstavelig talt betyr «ikke morsomt» –  er det med en solid dose selvironi at Mercedes lanserte A-klassen med en diger tre-elg på plass. Symbolikken? Den første A-klassen ble verdensberømt (eller verdensberyktet?) da den veltet i Teknikens Världs kjente elgtest, og dermed ble den første bilen med ESP som standardutstyr (skyt meg ikke om jeg tar feil – verdens første-påstander er skumle).

Totalt sett tjente nok Mercedes på hele oppstyret.

Elg-vits?
Når jeg nå endelig får muligheten til å kjøre nye A-klasse, den fjerde i rekken, er det også på sin plass å sjekke om bilen har humor. Stemmesystemet i Mercedes’ nye multimedieløsning MBUX er enda ikke lansert på norsk, men la meg oversette humor-forsøket:

- Hey, Mercedes! sier jeg mens jeg ratter rundt på kroatiske landeveier.

-Hva kan jeg hjelpe deg med? svarer hun.

- Fortell meg en vits!

Nå er jeg spent. Blir det en elg-vits? Kanskje et tørt britisk ordspill? Hmm. Mercedesen svarer:

- Nei, jeg er for opptatt med å se på veien.

Okei. Der var vi tilbake til den tyske hverdagen igjen, ja.

Siri-teknologi
Når det er sagt: Stemmestyringen til MBUX er blitt vesentlig bedre enn før. Nå er den på nivå med de kjente teknologigigantene Apple, Microsoft og så videre.

(Fun fact: Det er selskapet Nuance som står bak stemmegjenkjenningen i MBUX. Det var de som sto bak teknologien til Apples Siri også.)

Fryser du? Da kan du fortelle bilen det, så justerer den temperaturen. I stedet for at du må lære deg konkrete kommandoer, lærer systemet fortløpende basert på de beskjeder du måtte finne på å gi. «Jeg fryser», «det er kaldt her», «skru opp varmen», og så videre.

Jeg skal ikke gå altfor dypt inn i selve MBUX her – det meste som er nytt kan du lese i denne artikkelen – men la meg bare si at det fungerer veldig godt. Mange smarte løsninger (om enn litt mange undermenyer) og en touchpad som fungerer overraskende bra som erstatning for det tradisjonelle styrehjulet Mercedes har brukt til nå.

Knapperatt
Bak rattet i A-klassen kan jeg nyte et herlig interiør. I denne bilklassen er det min definitive favoritt for tiden. Det får Audi A3-interiøret til å se tomt og pregløst ut, mens BMW 1-serie fremstår som regelrett gammeldags til sammenligning. Lexus CT200h er i nærheten hva byggekvalitet og ergonomi gjelder, men Mercedes trumfer samtlige.

Apropos ratt: Det er hentet fra nye S-klasse, og er kanskje interiørets svakeste punkt. Knappebombardementet gjør ikke den praktiske bruken noen tjenester, og det at de har flyttet cruise control-styringen til rattknapper i stedet for en dedikert spak, er en grov feilvurdering i mine øyne.

Heldigvis er primærfunksjonen til rattet ganske fornøyelig, nemlig å styre bilen. Plattformen til nye A-klasse er en modifisert utgave av den utgående A-klassens, med litt lengre akselavstand for bedre plass og komfort.

Dette var to av de største ankepunktene til utgående modell, sammen med et gammeldags interiør, og det er tydelig at det er her Mercedes har lagt innsatsen.

Plassen i baksetet er bedre enn før, og innlastingen til bagasjerommet er gjort bredere. Samtidig er kjørekomforten på et mye høyere nivå, både fra understell og støy. Støynivået har gått fra småbil-typisk til Mercedes-typisk. Det er et stort løft.

Tre motorer
Det er tre motorer tilgjengelig ved lansering: A200 og A250 med bensinmotor, pluss den dieselmotoriserte A180. Dieselmotoren har 116 hestekrefter. Ikke spesielt sprekt, og det merkes. Denne burde kanskje fått navnet A116 i stedet.

A200 er nok midt i smørøyet for norske forhold. Fartsressursene er godkjent, men selv med 163 hestekrefter føles den ikke overveldende sprek. Kanskje er det fordi den økte komforten blender fartsfølelsen noe. Den særdeles uinspirerende motorlyden hjelper heller ikke. Den høres japansk ut.

A250 kan ikke bare skryte av hele 224 hestekrefter, men også skikkelig multi-link bakstilling. De andre motorene må nøye seg med torsjonsstag. Likevel: Det er ikke veldig mye forskjell i kjørefølelsen på de to understellene. Litt fastere returdemping på A250-en, ja – men ikke nok til at dette skal være utløsende grunn til å bruke de 90.000 kronene en 250 koster over 200-en.

Legg til at A200 i sommermånedene nå koster 399.900 som introduksjonstilbud i påvente av en A180 (kommer til høsten), allerede godt utstyrt, så er det lett å skjønne at dette er veien å gå for de som vil ha A-klasse.

A-klasse revolusjonerer ikke denne bilklassen, men MBUX-systemet overbeviser kraftig og komfortnivået i Mercedes’ minstemann har fått et solid løft.

--

Spørsmål fra dere lesere:

Hva vet vi om AMG-utgavene?
Fint lite foreløpig, annet enn at det garantert kommer. Ryktebørsen snakker om A35 og A45 AMG. Begge vil nok være trimmede 2-litere, hvor sistnevnte havner på rundt 400 hestekrefter.

Kommer det en CLA, og når?
Det kommer garantert en CLA, men når vet vi ikke. Mercedes bekrefter at det skal komme til sammen åtte modeller basert på A-klassen. I dag har vi fem: A-klasse, GLA, CLA, CLA Shooting Brake og B-klasse.

Blir det elektrifiserte A-klasser?
Ja! Det kommer en hybrid, og etter alle solemerker også ladbar hybrid. En ren el-variant vil ikke Mercedes snakke om foreløpig, men bli ikke overrasket om det dukker opp en EQ A i 2019 eller 2020.

--

FAKTA Mercedes A-klasse
  A200 (man./aut.) A250 A180d

Motor:

4-syl. turbobensin,
1332 cm³

4-syl. turbobensin
1991 cm³
4-syl. turbodiesel
1461 cm³

Effekt:

120 kW (163 hk)
v/5500 o/min.

165 kW (224 hk)
v/5500 o/min. 
85 kW (116 hk)
v/ 4000 o/min.

Dreiemoment:

250 Nm v/1620 o/min.

350 Nm v/1800 o/min. 260 Nm v/ 1750-2500 o/min.
Drivlinje: 6M/7A, forhjulsdrift 7A, forhjulsdrift

Mål LxBxH:

441x180x144 cm

Akselavstand:

272,9 cm

Egenvekt:

1355/1375 kg

1455 kg 1445

Tillatt totalvekt:

1870/1885 kg

1965 kg 1935 kg

Bagasjerom:

370-1210 liter (VDA)

370-1200 liter (VDA)

Aks. 0-100 km/t:

8,2/8,0 sek.

6,2 sek. 10,5 sek.

Toppfart:

225 km/t

250 km/t 202 km/t

Snittforbruk
(oppgitt NEDC):

0,58 / 0,25 l/mil

0,62 l/mil 0,41 l/mil

CO2:

133 / 120 g/km

141 g/km 108 g/km

Pris fra:

kr. 380.000 (aut.)

kr. 470.000 kr. 341.000

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Norgesdebut for Tesla Model 3
Det var tilløp til kø da Tesla åpnet dørene til første Model 3-visning på norsk jord i dag. Men den er her bare for at potensielle kunder kan se og røre, ikke kjøre den. De første kundebilene kommer først i 2019.
Les mer
layid-bilde1
Ny hydrogenbil fra Mercedes
Den ser nesten ut som en vanlig GLC, men under skallet skjuler deg seg noe nytt og fremtidsrettet.
Les mer
layid-bilde2
Her er ny 3-serie i M-drakt
Vi møtte nye BMW 3-serie i Paris, men amerikanerne får nå se en spesialutgave i LosAngeles om et par uker.
Les mer
layid-bilde3
Barsk ny Ranger fra Ford
Nå åpner Ford for bestilling av den tøffe Ranger Raptor. Men fortsatt er det en stund til du kan plassere den på gårdsplassen.
Les mer
layid-bilde4
Snart kommer BMWs nye toppmodell
Den er allerede på banen i racing-utgave, men snart vises også gateversjonen av BMW M8 Coupé. Her får vi en smakebit.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Ladbar E-Klasse er bestillingsklar
Mercedes-importøren har hatt et meget begrenset antall ladbare modeller den siste tiden, men nå er nye alternativer bestillingsklare.
Les mer
layid-bilde6
Tarok blir navnet på VWs livsstil-pickup
Tarok blir navnet på den fem meter lange pickupen som Volkswagen premiereviste i helgen som konsept i Brasil. Men dessverre, ha ikke for store forhåpninger om å se den i Norge.
Les mer
layid-bilde7
Lexus UX skal koster fra 383.800 kroner
Med startpris på 383.800 kroner går nye Lexus UX 250h rett i strupen på BMW X1, Jaguar E-Pace, Mercedes GLA og Volvo XC40.
Les mer


layid-bilde8
Salgsklar Mercedes GLE
Les mer
toppsak-bilde9
Lanseringskalender 2018
Vi gir deg Norges mest komplette oversikt over store og små bilnyheter i 2018.
Les mer
layid-bilde10
En tøffere Focus
Les mer
layid-bilde11
Prisdumper VW e-Up med nye 20.000 kroner
Les mer
layid-bilde12
BMW 8-serie kabriolet til Norge med vårsola
Les mer
layid-bilde13
Kompakte Skoda Scala i strupen på VW Golf
Škoda løfter nå litt mer på sløret for den kommende familie-kombimodellen Scala. Den blir 4,36 meter lang og får bensinmotorer på 95, 115 og 150 hk. Diesel droppes.
Les mer
layid-bilde14
Ford GT Carbon Series slanket med 18 kilo
Carbon-serien av Ford GT kan bestilles fra 8. november, og du har 30 dager på deg før Ford setter strek.
Les mer
toppsak-bilde15
VW snart klar med liten pickup, vises først i Brasil
Ti år etter at VW viste det første konseptet på pickupen som skulle bli til Amarok er det nå klart for å en mindre, firehjulsdrevet og mer fleksibel pickup som konsept i Brasil. Denne bilen kan komme fortere til Norge enn du aner.
Les mer
layid-bilde16
Ferraris mareritt
Les mer
layid-bilde17
Leveringskø for Kia e-Niro til langt ut i 2020
Les mer
layid-bilde18
Endelig i Norge: Ford Transit Custom 4x4
Ford Transit Custom med firehjulsdrift debuterer i Norge på Oslo Motor Show med Extrem Konzepte i Tyskland som produsent og MS-RT Norge som importør.
Les mer
layid-bilde19
T-Cross kan bli VWs viktigste SUV i Norge
SUV-enes sterke posisjonen gjør at lille VW T-Cross blir en svært viktig bil for Volkswagen i Norge selv om den ikke kommer i elektriske eller hybride varianter.
Les mer
layid-bilde20
Lynk & Co på banen
Overraskende melding fra Lynk & Co - som ikke akkurat misbruker in-bokser - deres modell 03 kommer i en Racing-utgave. Bokstavelig talt, den skal delta i WTCR neste år.
Les mer
layid-bilde21
En liten hissigpropp
Brabus er glad i Smart-biler, og nå har de laget sin kraftigste utgave så langt: 125R. Dessverre får vi neppe se denne i Norge.
Les mer
layid-bilde22
Polestar, et bygg nærmere
Vi har vært med på åpningen av Polestars hovedkvarter i Göteborg. Vi visste at bil-innholdet i presentasjonen ville bli magert så vi kjørte likegodt ned i en Polestar.
Les mer
toppsak-bilde23
Porsche Taycan til under 700.000 kroner?
Porsches super-elbiler passer perfekt for norsk avgiftsfritak. Når Taycan trolig er her sent i 2019 kan prisen bli under 700.000 kroner. Og nå er også konsept-SUV-en Mission E Cross Turismo som en Shooting Brake av samme bilen bekreftet.
Les mer
layid-bilde24
Ferraris Paris
Ferrari var det eneste av merkene under Fiat-paraplyen som fant det umaken verdt å ta turen til Paris. Med tre ganske/helt nye biler, og den beste av dem alle - en mer enn 50 år gammel LM.
Les mer
layid-bilde25
Mercedes mer enn dobler el-rekkevidden på ladehybride GLE
Mercedes GLE ladehybrid får hele 100 km elektrisk rekkevidde, men er først tilgjengelig neste høst.
Les mer
layid-bilde26
X7 - BMWs største SUV
X7, BMWs digre SUV med plass til sju kan nå bestilles, koster fra 1.278.500 kroner og er på plass i Norge sent i mars neste år.
Les mer
layid-bilde27
Audi A1 Allroad på vei
Les mer
toppsak-bilde28
Skodas kompakte Scala erstatter anonyme Rapid
Rapid går ut og Scala kommer inn som Škodas nye våpen i Golf-klassen.
Les mer
layid-bilde29
Renaults nye elbil-oppskrift
Les mer
layid-bilde30
Nye plug-in hybrider fra Mercedes
To av tre nye Mercedes C-Klasse registrert de siste tre årene har vært ladbare hybrider. I E-Klassen er det fortsatt diesel som dominerer. Nå letter Mercedes på sløret om neste generasjon plug-in C- og E-Klasse.
Les mer
layid-bilde31
Pariss under utvikling
Et av lyspunktene på årets bilutstilling i Paris: Pariss er ikke død, de har samlet kapital til videre utvikling og er i rute med produksjon av en snacksy elektrisk roadster. Og en Formel E med tak!
Les mer
layid-bilde32
Hybridenes S-Klasse
Mercedes lanserer nå tredje generasjon hybrid S-Klasse. Hvis du er i markedet for en stor luksuslimousin er den verd å vurdere.
Les mer
toppsak-bilde33
Nytt alternativ i Mondeo-familien
Nå får endelig Ford et alternativ de har savnet i årevis - en hybrid stasjonsvogn.
Les mer
layid-bilde34
Qashqai får nye drivlinjer
Les mer
layid-bilde35
Et nytt merke er født
Les mer
layid-bilde36
Vietnam-bil i Paris
Dette var en stor premiere. Nye biler fra nytt bilproduserende land - presentert av David Beckham og to bemerkelsesverdige kvinner.
Les mer
layid-bilde37
Kineser på ramme alvor
Dersom GAC er kjent for noe som helst, må det være for å ha hatt en modell som het Trumpchi. Men etter en fremvisning i Paris må vi kanskje begynne å ta dem på alvor?
Les mer
layid-bilde38
Porsche bekrefter Speedster
Det er skummelt når man gjør som Porsche - viser en fremtidsmodell sammen med den 64 år gamle bilen som har vært inspirasjonen. Det blir fort en «hvilken er den fineste»-konkurranse. Så flaut hvis den gamle vinner.
Les mer